آواتار علی ارکانی توسط علی ارکانی در ۶ خرداد ۱۳۹۸ , ۱۸:۰۰

نام id Software (اید سافتور) با عناوین تیراندازی سریع و خشن گره خورده است. شاید از میان عناوین این شرکت، کمتر کسی انتظار تجربه‌ی نسخه‌ی دومی از بازی RAGE را می‌کشید. اما اید با همراهی خالقان Just Cause یعنی استودیو Avalanch بالاخره نسخه‌ی دوم این بازی را روانه‌ی بازار کردند تا طرفداران سبک پساآخرالزمانی یک بار دیگر قدم در سرزمین‌های وحشی و بیابان‌های داغ RAGE بگذارند. با آخرین مقالات بازی و نقد بازی RAGE 2 همراه دنیای بازی باشید.

اگر ترجیه می‌دهید به‌جای خواندن این نقد، آن را در قالب نقد ویدیویی تماشا کنید، ویدیو زیر را تماشا کنید:

به سوی نجات بشریت

ماجرای قسمت دوم بازی «خشم»، ۳۰ سال پس از اتفاقات نسخه‌ی اول شروع شده و در همان ابتدای بازی، نیروهای ارتش شبیه‌سازی شده‌ی گروه «قدرت» به پایگاه تکاوران حمله کرده و شما در نقش سربازی به نام «واکر» برای دفاع از خانه‌ی خود لباس رزم به تن کرده و سلاح به دست می‌گیرید. داستان بازی بسیار سرراست و ساده است؛ نابود کردن سرکرده‌ی گروه قدرت یعنی ژنرال کراس و نجات انسان‌های آزاد. تعداد ماموریت‌های داستانی بازی از انگشتان یک دست هم تجاوز نکرده و بازیکنان می‌توانند در ۷ ساعت بازی را به اتمام برسانند. این مقدار زمان برای عنوانی تماما داستانی که فاقد بخش چند نفره هم هست، یک فاجعه به حساب می‌آید. با این همه، یکی از نکات قابل تامل در جو و فضای بازی، توازن صحیح بین بخش‌های طنز و جدی داستان RAGE 2 است. طنز موجود در ریج برخلاف عناوینی مثل Far Cry: New Dawn اصلا توی ذوق نمی‌زند! در این بازی همه شخصیت‌ها مثل دلقک مدام سعی نمی‌کنند با شوخی‌های بی‌مزه شما را از پشت بیسیم یا میان مبارزه به خنده بیندازند! همین امر باعث می‌شود تا شخصیت‌پردازی افراد مختلف، خصوصا سه یار اصلی واکر در نبرد با گروه «قدرت» یعنی «سرگرد مارشال»، «دکتر کِواسیِر» و شهردار «هِیگار» به خوبی در ذهن بازیکن جا افتاده و حوصله مخاطب از تماشای صحنه‌های سینمایی بازی سر نرود.

کنسول Xbox One

آزادِ آزاد

نقطه‌ی قوت خشم، طراحی مراحل و گیم پلی آن است، تا جایی که تقریبا بهتر از تمام رقیبان دیگر در این سبک عمل کرده. ریج یک بازی حقیقتا جهان باز است! یعنی از اولین ثانیه‌ای که وارد دنیای پشت دژ تکاورها می‌شوید، تمام نقشه و مراحل جانبی بازی در دسترس شما قرار دارند! شما می‌توانید به عنوان اولین ماموریت خود، دنبال گاوصندوق‌های غول پیکر تکاوران در نقشه باشید تا تمام سلاح‌‌های عجیب و غریب و قدرت‌های مرگبار بازی را جمع کرده و با دستی پر به سراغ دشمنان بروید. به همین صورت هم می‌توانید تنها با در دست داشتن مسلسل اولیه‌ی واکر، بدون به‌دست آوردن قدرت خاصی، بازی را به پایان برسانید؛ البته اگر به من اعتماد دارید، باید به شما عرض کنم که سلاح کمری بازی هم برای نابود کردن تمام دشمنان کافی خواهد بود! دنیای واقعا باز و آزاد این بازی حاصل تجربه شرکت Avalanch در ساخت مجموعه‌ی Just Cause بوده و مبارزات پرهیجان بازی هم یادگار هرج و مرج همان مجموعه است! شما هشت سلاح و یازده قدرت مخصوص در اختیار دارید که با تکیه بر آنها می‌توانید خیلی سریع دشمنان را از پا در آورده و تار و مار کنید. سلاح‌های بازی از تنوع قابل قبولی برخوردار بوده و به بازیکنان این فرصت را می‌دهند تا با تکیه بر خلاقیت خود، دشمن را به روش‌های مختلف از پا در بیاورند. به عنوان مثال یکی از سلاح‌های بازی که «تفنگ جاذبه‌ای» نام دارد، هدف خود را به نقطه‌ای مشخص پرتاب می‌کند. حال تصور کنید که با استفاده از این سلاح، یک تانکر محتوی سوخت را به سمت دسته‌ای از دشمنان پرتاب کنید و به تماشای تبخیر آنها بنشینید!

قدرت‌های تکاوری هم دومین همراه اصلی شما در نبردها هستند. البته تنها پنج قدرت از یازده موردی که پیش از این اشاره کردیم، در مبارزه‌ها به صورت فعال استفاده می‌شوند؛ مثل قدرت خرد کردن دشمنان با مشتی محکم، قدرت گرداب که دشمنان را به سمت خود کشیده و به هوا پرتاب می‌کند و سپری محافظ که از شما در برابر تیرها محافظت خواهد کرد. باقی قدرت‌ها به تقویت عملکرد کلی واکر و حرکت سریع‌تر در محیط اختصاص دارند. ترکیب این قدرت‌‌ها با پتانسیلی که سلا‌ح‌ها در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد، حقیقتا مبارزات بازی را به یک سرگرمی دلنشین تبدیل کرده است.

کنسول Xbox One

بی‌هوشی مصنوعی

متاسفانه مبارزات بازی در عین جذابیت، بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف بازی هم هستند، زیرا بازیکن بعد از یکی دو ساعت تجربه‌ی RAGE 2، به فاجعه‌ای به نام هوش مصنوعی بازی پی‌ خواهد برد! هوش مصنوعی ضعیف باعث شده تا خشم ۲ یکی از آسان‌ترین بازی‌هایی باشد که در عمرتان تجربه خواهید کرد. گیجی دشمنان و پایین بودن آسیب آنها به بازیکن آنقدر فاجعه‌بار است که در تمام ده ساعت و نیمی که به تجربه‌ی این بازی مشغول بودم، هیچ دشمنی حتی یک بار هم نتوانست من را شکست بدهد؛ آن هم در چهارمین و بالاترین درجه‌ی سختی ممکن یعنی «کابوس» (Nightmare)! حتی بزرگ‌ترین دشمنان و غول‌های بازی هم آنقدر ضعیف و احمق هستند که بدون نیاز به تلاش خاصی از بین خواهند رفت. به عنوان مثال می‌توانید به مبارزه با این مینی‌باس بازی توجه کنید!

کنسول Xbox One

همان‌طور که دیدید، این غول در کمتر از ۱۰ ثانیه جان به جان آفرین تسلیم کرد! آسان بودن بیش از حد مبارزات خیلی زود حس قدرت و تمایل بازیکنان برای تقویت توانایی‌های خود را از بین می‌برد. علاوه بر این، غول‌های بازی هیچ تنوعی ندارند! تمام باس‌ها و مینی‌باس‌های بازی از دو نژاد هیولای غول‌پیکر و جهش یافته هستند و حملات و ضربات یکسانی دارند. در روی دیگر سکه، مبارزات ماشینی توانسته چالش قابل قبولی در اختیار بازیکنان قرار داده و باعث شود آنها برای تقویت تانک عزیز خود به نام «ققنوس» تمام تلاش‌شان را بکنند. نبرد ماشینی ریج ۲ یادگار بازی «مکس دیوانه» از شرکت اولانچ بوده و تجربه‌ی سرگرم‌کننده‌ای را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. تنوع زیاد وسایل نقلیه و کنترل راحت آنها هنگام نبرد باعث می‌شود تا در عین تلاش برای پیدا کردن ماشین‌های تازه، از نبردها در جاده‌های پر پیچ و خم بازی هم لذت کافی ببرید. از آنجایی که نشانه‌گیری موشک‌ها و مسلسل‌های ماشین شما به صورت تقریبا خودکار انجام شده و حرکت ماشین در جاده‌ها هم خیلی راحت و روان است، سفر در سرتاسر جهان بازی برخلاف بسیاری عنوانین مشابه، خسته کننده و دشوار نخواهد بود. البته کمبود مناطق برای سفر سریع (Fast Travel) مشکلی اساسی در حوزه‌ی گشت و گذار در محیط است. در مجموع هفت نقطه در بازی وجود دارد که شما می‌توانید بدون اتلاف وقت و بلافاصله به آنها سفر کنید که خیلی از آنها در فاصله‌ی اندکی نسبت به یکدیگر قرار داشته و بخش عمده‌ای از شمال و جنوب نقشه‌ی بازی تنها با سفر جاده‌ای قابل دسترسی است. اجبار به سفر جاده‌ای و تلف کردن وقت بازیکنان مطمئنا سیاست خوبی برای جبران کوتاهی بیش از اندازه‌ی بخش داستانی بازی نیست.

ترکیبات جذاب

RAGE 2 ایده‌ی خیلی جالبی برای پیاده کردن ماموریت‌های جانبی بازی ارائه می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، واکر، سه یار اصلی در بازی دارد که هرکدام مجموعه‌ای از ماموریت‌های جانبی در نقشه‌ی بازی در اختیار بازیکن قرار می‌دهند. ماموریت‌های سرگرد مارشال بیشتر بر نابود کردن پایگاه‌های راهزنان، از بین بردن غول‌ها و در کل تضعیف نظامی دشمن تمرکز دارد. دکتر کواسیر به دنبال پیدا کردن گاوصندوق‌های به‌جا مانده از تکاوران و به‌دست آوردن قدرت‌های آنها بوده و کلا بر حوزه‌ی تکنولوژی متمرکز است و شهردار هیگار هم در راستای تامین امینت جاده‌ها و شهرها به مبارزه با کاروان‌های جنگی دشمن و ربات‌های نگهبان گروه «قدرت» می‌پردازد. با توجه به این موارد، در مجموع دوازده نوع فعالیت جانبی در دنیای خشم ۲ وجود دارد که پرداختن به هرکدام، روابط بین شما و یارانتان را بهبود بخشیده و آنها هم در عوض قابلیت‌های نظامی، تکنولوژیک و فنی شمار را تقویت می‌کنند. همین ارتباط مستقیم بین انجام ماموریت‌های جانبی و تقویت توانایی‌ها، باعث می‌شود تا میل به انجام این ماموریت‌ها در بازیکن بیشتر شده و تجربه‌ی آنها صرفا برای گذران وقت نباشد؛ خصوصا که رسیدن به سطح مشخصی از ارتباط با این سه نفر، برای باز کردن ماموریت نهایی بازی لازم و ضروری خواهد بود.

کنسول Xbox One

نوآوری دیگر RAGE 2 مربوط به سیستم تقویت سلاح‌ها و قدرت‌های بازی است که می‌توان از آن به عنوان یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌ها در یک بازی تیراندازی نام برد. تمام قابلیت‌ها و سلاح‌ها در دو مرحله تقویت می‌شوند. ابتدا با پرداخت مقداری عنصر «فِلتِریت» که پس از برخورد شهاب‌سنگ به زمین و نابودی تمدن در جهان پدیدار شده، قابلیت‌ها یک سطح تقویت شده و پس از آن با استفاده از اجزاء ثانویه‌ای که از انجام ماموریت‌های جانبی و گشت و گذار در محیط به‌دست می‌آید، خصوصیت (Perk) جدیدی مثل افزایش حجم خشاب یا کاهش مدت زمان انتظار برای استفاده مجدد از قدرت‌ها فعال می‌شوند. برای فعال کردن خصوصیات جدید در سلاح‌ها نیاز به «مادهای تسلیحاتی» دارید، در حالی که برای تقویت قدرت‌های تکاوری واکر باید از «تقویت کننده‌های نانوتریت» استفاده بکنید و ساخت قطعات قوی‌تر برای ماشین شما هم تنها با استفاده از «قطعات خودرو» ممکن خواهد بود. در کنار این موارد، فروشگاه‌های مختلفی هم در دنیای بازی وجود دارند که منابع لازم برای ساخت سلاح‌های جانبی و اجزاء مختلف را در ازای پول در اختیار بازیکن گذاشته یا با دریافت مجموعه‌ای از منابع مثل ژن جهش یافتگان، برخی توانایی‌های واکر مثل آسیب کلی سلاح‌ها را تقویت می‌کنند. در کنار تمام این موارد، سیستم ساخت ابزار بازی هم وجود دارد که امکان ساخت انواع سلاح‌های جانبی مثل نارنجک یا بومرنگ معروف سری RAGE و مهمات برای سلاح‌ها را با استفاده از منابع مختلفی که در جهان بازی یافت می‌شود، در اختیار شما می‌گذارد. هرچند که سادگی بیش از حد بازی نیاز به تقویت قدرت‌ها و خصوصا استفاده از سیستم ساخت ابزار را به حداقل می‌رساند، اما نیاز به جمع آوری منابع مختلف در کنار تقویت رابطه با متحدان، مهم‌ترین عاملی است که بازیکن را به گشت و گذار در جهان خشم ۲ و تجربه‌ی ماموریت‌های جانبی بازی تشویق می‌کند.

زیبا و سبک

خشم ۲ برخلاف سایر عناوین اید سافتور از موتور گرافیکی این شرکت استفاده نکرده و به‌جای آن از موتور Apex متعلق به شرکت اولانچ برای ساخت جهان خود بهره می‌برد. این موتور گرافیکی که قبلا برای ساخت سری Just Cause و بازی مکس دیوانه هم استفاده شده، به خوبی از پس ارائه‌ی جلوه‌های بصری جذاب و به تصویر کشیدن دنیای پر هرج و مرج RAGE 2 برمی‌آید. به دلیل استفاده از این موتور، بازی خیلی روان و بی‌نقص اجرا شده و در نمایش جزئیات، عملکرد قابل قبولی دارد. هرچند که کیفیت بصری این بازی را نمی‌توان با عناوینی مثل Devil May Cry 5 و Battlefield مقایسه کرد، اما تخریب پذیری خوب محیط مثل شکستن درخت‌ها و خرد شدن سنگ‌های کف بیابان باعث می‌شود گشت و گذار در طبیعت خشم ۲ حسی واقعی‌تر داشته باشد؛ خصوصا به دلیل کیفیت خوب صداگذاری محیط.  افکت‌های صوتی بازی به خوبی طراحی شده‌اند؛ صدای خرد شدن سنگ‌ها زیر لاستیک «ققنوس»، برخورد گلوله‌ها با سپر فلزی دشمنان و انفجارهای پر سر و صدا، همه و همه باعث می‌شوند تا حضور در دنیای ریج ۲ باور پذیرتر به نظر برسد. به این افکت‌های خوب، موسیقی متال و خشن هم اضافه کنید تا متوجه شوید اید و اولانچ چه آشی برای شما دوستداران مجموعه‌هایی مثل DOOM و Quake پخته است!

خواب خوش

RAGE 2 اثری جذاب است، اما دو مشکل بزگ باعث می‌شود تا خیلی زود از خاطر بازیکنان محو شود: اول هوش مصنوعی پایین و دوم کوتاهی بیش از اندازه‌ی داستان. با این همه خشم ۲ اثری سرگرم کننده و جالب است که در عین داشتن ایده‌هایی جذاب مثل مکانیزم پیچیده تقویت سلاح‌ها و مبارزات ماشینی پرهیجان، نتوانسته مدت زمان کافی برای لذت بردن از این ایده‌ها را برای بازیکنان فراهم کند، درست مثل یک رویای کوتاه.

Resolution

Platform: PC – Score: 7 out of 10

RAGE 2 is an interesting game, but two problems make the game to become a forgetful title: First, the terrible AI and second, the short-lived campaign. Nevertheless, RAGE 2 is an entertaining experience which with all its nice ideas such as the deep upgrade system and the explosive vehicle combat, it just doesn’t give the player enough time to enjoy them.

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقدین بازی RAGE 2 بود که توسط ناشر بازی Bethesda برای دنیای بازی ارسال شده است.)
نکات مثبت

تنوع سلاح‌ها و قدرت‌ها

مبارزات ماشینی جذاب

نوآوری در ارائه‌ی ماموریت‌های جانبی

مکانیزم پیچیده‌ی تقویت سلاح‌ها

نکات منفی

کوتاهی بیش از اندازه‌ی بخش داستانی

هوش مصنوعی فاجعه بار و سادگی بیش از حد مبارزات

7
خوب
دیدگاه
۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

8 Replies to “نقد ویدیویی بازی RAGE 2”

  1. آواتار sinemat sinemat گفت:

    بسیار خوب بود ممنون

    ۰ ۰
    1. ممنونم که همراه دنیای بازی هستید.

      ۰ ۰
  2. xbox1rising گفت:

    خسته نباشی نقد ویدیویی خیلی خوب و کامل بود…
    بالاخره درجه سختی جزو خط قرمز های یه بازی هستش و باعث میشه این چنین نمره کم بشه ازش…
    شما باید احساس کنید که دارید به چالش کشیده میشید و به همین دلیل هم بازی میکنید
    مرسی بابت نقد خوب
    :xbox:

    ۳ ۰
    1. ممنون از توجه شما.

      ۱ ۰
  3. آواتار Prince Prince گفت:

    به نظر من به هیچ کدوم مشکلات بازی اشاره نکردین نقد خیلی کلی بود :20:
    نظر من در مورد بازی :-)
    به نظر من ریج دو بازی سرگرم کننده خوبی مخصوصا اینکه قبل این بازی فارکرایی زیرو دوون اومد و حتما با ریج مقایسه میشه بازی خیلی بهتری از فارکرایی هست هم مبارازات جالب تری داره هم سیستم اپگرید و پیشرفت بهتری داره . هم ارت استایل بهتری داره :49: .دنیای بازی یه روکش از شماره قبلی خودش نیست. :54: از نظر دیالوگ و شوخی ها هم به خوبی روی کاراکترا و داستان دنیای بازی نشسته ولی اصل محوریت داستان بازی کلا چیز خاصی نداره یه ویلن که می خواد چیزی از دنیا مونده رو نابود کنه پس کلا کلیشه است البته این سبک معمولا سعی نمی کنه با داستان مخاطبش جذب کنه ولی این بازی که به سرعت خسته کننده میشه به نظرم حداقل به یه بند دیگه برای نگه داشتن مخاطبش نیاز داشت. بعد چیزی که جا داشت اشاره کنید پاپ اپ و مسیج یه دفه وسط درگیری میومد اینقدر بد ادم حس میکنه داره یه بازی موبایلی فری بازی میکنه که پشت سر هم پاپ اپ مسیج تبلیغات داره که فلان میشن ابدیت شد واقعا رو اعصاب ترین قسمت بازی بود که اصلا مشخص نبود کی میاد.وسط دیالوگ و وسط گیمپلی وسط درگیری بازی میومد قشنگ از ایمرژن می کشیدت بیرون :16: .بعد گیمپلی و درگیری بازی فان بود اما نه به اندازه دووم حتی نزدیکش هم نبود :54: البته کامبت با باز کردن قابلیت ها توانایی ها جدید بهتر میشه . وایده ارک خیلی ایده جالبی بود که اسلحه ها توانایی های رنجر باید از ارک هایی که پیدا میکردی بدست بیاری یه بخش تمرین هم داشت که کلا نیاز نبود. ولی قسمت بدش این بود که ارک ها در مسیر داستان و گیمپلی بازی قرار نداشتن که واقعا مسخره ترین کاری بود که می تونستن انجام بدن چون با تمام قابلیت رنجر بازی فان تر میشه .ولی پلیر مجبور کرده بودن یه نیمچه گرایند انجام بده که تصمیم خوبی نبود . مخصوصا یه نمونه خفن توپی مثل دووم داشتن .بعد بدترین مشکلش اسون بودن بیش از حد بازی اینقدر اسون که اگه هزار تا اسلحه داشتی شما به چیزی به جز همون اتوماتیک رایفل که اول بازی بهت میده نیاز نداشتی دلیلی برای استفاده ای از اون ۹۹۹ نداشتی اینقدر بالانس اسلحه ها بد بود که اصلا نیاز نداشتی از قابلیت رنجر استفاده کنی اصلا اور درایو می تونستی کلا استفاده نکنی ولی دووم تو درجه نایت مر وقتی یه کواد دمیج میدیدی مثل این بود بهت بهشت دادن مخصوصا مراحل اخر بازی .انگار شما اسلحه دیگه رو فقط استفاده میکرد که استایل بازی تغییر کنه کلا نیاز به استفاده اسلحه دیگه نداشتی .بعد نقطه ضعف دیگه داشت فیزیک وسایل نقلیه بود که واقعا بد بود اصلا حس روون بودن نمیداد اتولاک بدترین چیزی بود که می تونستن وارد بازی کنن یعنی یه بازی اسون باز هم اسون تر کردن برعکس شما به نظر من بازی اصلا توی وسیله نقلیه روون نیست من اگه بخوام هدفم لید کنم و خودم هدفم نابود کنم باید کی ببینم :20: . بعد قسمت مسخره دیگه فیزیک اینجاست وقتی میخوایی یه پرش خفن انجام بدی ارتفاع یه ذره زیاد باشه ماشینت منفجر میشه :| خوشبختانه بازی مجبورت نمی کنه ویکل کامبت داشته باشی بجز یه ماموریت بازی.بعد گان پلی اگه با استانداراد بازی اشغالی مثل کاد بگیریم گان پلی خوبه اما اگه با استاندارد دووم بگیریم متوسط تو سبک خودش. در کل بازی نظرم بگم بیشتر به طرف مثبت ولی اگه کسی بگه به جای دانلودش می خوام بازی بخرم جلوش میگیرم . :40:
    یعنی اگه کسی از من بپرسه یه بازی سریع اکشن می خوام که محدود به حرکت افقی نباشه میگم برو دووم بازی کن . اگه ازم بپرسن یه بازی اپن ورلد میشن رانین اکسپرینس می خوام میگم برو فارکرایی بازی کن .اگه مخلوطش جفتش میخوایی ریج دو قطعا انتخاب اول
    در کل ممنون از وقتی که برای نقد گزاشتین همین که خودتون نوشیتین مثل سایت نوبجی کپی پیست نکردین خودش خیلی خوبه ;)

    ۳ ۰
    1. ممنون از توجه شما و زحمتی که برای این کامنت کشیدین!
      :D
      خوشحالم که در اکثر موارد با شما هم نظرم و مشکلاتی که فرمودین را بنده هم حس کرده و بهش اشاره کردم. اما در خصوص برخی موارد دیگه مثل قفل کردن اتوماتیک روی دشمن و آزادی در پیدا کردن آرک ها بنده با شما هم نظر نیستم. به هر حال یک سری موارد بسته به دیدگاه بازیکن و خواسته اش از بازی داره که در افراد مختلف متفاوته. اما به هر حال من هم دقیقا مثل شما موافق هستم که این بازی ۸۰۰ هزار تومن نمیارزه.

      ۲ ۰
  4. آواتار tarkhani tarkhani گفت:

    مشکل آسونی بیش از حد بازی مربوط به یه باگه که هر سری سختی بازی رو روی easy میزاره ولی تو منو همون درجه سختی انتخابی نشون میده این یه پست تو استیم در مورد این مشکل و راه حل اون
    https://steamcommunity.com/app/548570/discussions/0/2530372519557345156/

    ۱ ۰
    1. امیدوارم در آپدیت های بعدی درستش کنن

      ۲ ۰