بررسی بازی Borderlands 3

چهار تفنگ دار
  • نیکوتین چند ساعت است از پای بازی بلند نشدی! حداقل پاشو و نفسی تازه کن!! / گیم‌پلی اعتیادآور
توسط علي رضايي در ۲۳ آذر ۱۳۹۸ , ۲۳:۲۸

بررسی بازی Borderlands 3 یکی از آخرین موضوعاتی است که به آن پرداخته ایم، با ما همراه باشید. بُردرلندز ۳ ادامه‌ای است بر سیر تکامل سری Borderlands که برای طرفداران این مجموعه‌ی سرگرم کننده ساخته شده است. اگر از دو نسخه‌ی قبلی لذت برده‌اید این بازی همان چیزی است که شما می‌خواهید. استودیوی Gearbox با انتشار اولین نسخه از سری Borderlands با وجود تمام کاستی‌ها، مسیری را آغاز کرد که به خلق و تولید یک سه‌گانه موفق ختم شد. بر طرفداران بازی پوشیده نیست که  سری Borderlands نسخه به نسخه پیشرفت کرده و هربار به کیفیتی که مد نظر علاقمندان است نزدیک‌تر شده است. یک روند کاملاً صعودی که همواره با کمترین تغییرات صورت گرفته اما در عمل به خوبی جواب داده است. سازندگان بازی در استودیوی گیرباکس (Gearbox) طی سال‌های اخیر ثابت کرده‌اند که یک دنباله‌ی خوب حتماً نباید شامل سیاهه‌ای از تغییرات اساسی باشد و با کمترین تفاوت‌ها نیز می‌توان دنباله‌های موفق ساخت.

شاید سری Borderlands در نسخه‌های قبلی کم‌ترین تغییرات را به خود دیده باشد و حتی در نگاه اول، Borderlands 3 نیز تفاوت آن‌چنانی با عناوین قبلی نداشته باشد اما در عمل نتیجه‌ی کار کاملاً راضی کننده است. به طور واضح، Borderlands 3 از ویژگی‌ها و المان‌های پیشرفته شده‌ی بازی‌های قبلی استفاده کرده تا پایانی درخور برای این سه‌گانه رقم زده باشد. به عبارتی از ادامه‌ای انقلابی خبری نیست اما Borderlands 3 همان‌گونه که سازندگان آن در استدیوی Gearbox وعده داده بودند، کامل‌ترین تجربه‌ی مجموعه را برای علاقمندان خاص خود به ارمغان آورده است. در حقیقت این بازی برای جلب رضایت هرچه بیشتر طرفداران خود ساخته شده، پس اگر با نسخه‌های قبلی ارتباط لازم را برقرار نکرده‌اید یا میانه‌ی خوبی با شوترهای نقش افرینی ندارید، تغییری در دیدگاه شما ایجاد نمی‌کند!

« بررسی بازی Borderlands 3 بعد از ۲۰ ساعت تجربه‌ی آن روی کنسول Xbox One نوشته شده است»

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

دشمنانی که دیگر خوشتیپ نیستند

پیشرفت در داستان‌سرایی از مواردی به حساب می‌آید که در شماره دوم Borderlands شاهد آن بودیم و پس از پایان غیرمعقول بازی اول، اتفاقات شکل منطقی‌تری به خود گرفت. بازی Borderlands 3 ادامه‌ای بر دو نسخه‌ی قبلی به‌شمار می‌آید و حقایق بسیاری را برای طرفداران روشن می‌کند. همانطور که می دانید در دنیای پساآخرالزمانی Borderlands جنگ اصلی بر سر والت‌ها است. والت ها گنجینه‌های پنهانی هستند که توسط تمدن‌های پیشین ساخته شده و درون آنها مملو ازثروت و تکنولوژی‌های پیشرفته است. اشخاص قدرت طلب و گروه‌های خلافکار بسیاری در پاندورا تا به حال بر سر کشف والت ها با یکدیگر رقابت کرده‌اند و در دنیای بوردرلندز هدف اصلی گروه خیر ماجرا مقابله به این دسته افراد است. دلیل مشخص است، تکنولوژی و گنجینه‌ی موجود در والت ها نباید به دست شخصیت‌های منفی و مجنون داستان برسد.

داستان در Borderlands 3 چندسالی پس از پایان بازی قبلی و مرگ جک خوشتیپ (Handsome Jack) از سر گرفته می‌شود. بازی از جایی آغاز می‌شود که شخصیت اصلی در نقش یکی از چهار والت هانتر جدید گروه Crimson Raiders به رهبری Lilith نقشه‌ای پیدا می‌کند که مکان والت های موجود در سیارات دیگر را به تصویر می‌کشد. اما در طرف مقابل ماجرا، گروه خلافکاران فرزندان والت به رهبری دوقلوهای کالیپسو، تایرین و تروی قرار دارند که نقش دشمنان اصلی و شخصیت‌های منفی داستان را ایفا می‌کنند. داستان بازی Borderlands 3 درگیری‌های میان این گروه‌ها و کشمکش میان آنها را در راه رسیدن به والت های کهکشان به تصویر می‌کشد و با این پیش زمینه داستانی پا را از سیاره پاندورا فراتر می‌گذارد. وظیفه شما به عنوان قهرمان داستان مقابله با دوقلوها و ایستادگی در برابر اهداف مخرب آنها است.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

قهرمانان بدون مرز

اگر بازی‌های قبلی را تجربه کرده باشید حتماً می‌دانید که دنیای Borderlands مملو از شخصیت‌های منفی و مثبت کوچک و بزرگ است. در نسخه‌ی سوم نیز همین شرایط به نسبت وجود دارد و تعدادی از شخصیت‌های نام آشنای قدیمی چون لیلیث همچنان حضور دارند. بازی همچون گذشته با انتخاب یکی از والت هانترها که در واقع کلاس‌های بازی را تشکیل می‌دهند آغاز می‌شود. آمارا یک Siren است، Zane که یک قاتل است، رباتی به نام FL4K و کلاس گانر که Moze نام دارد والت هانترهای بازی ۳ Borderlands را تشکیل می‌دهند. این‌ها دسته‌ای از والت هانترها هستند که به درخواست لیلث پاسخ داده‌اند و یکی از آنها به انتخاب شما وارد گروه او و کلیت ماجرا می‌شود.

دوقلوهای کالیپسو نیز در نقش شخصیت‌های منفی داستان در مقایسه با هندسام جک از کاریزمای کافی و لازم برخوردار نیستند و نمی‌توان ارتباط زیادی با آنها برقرار کرد. البته شخصیت‌های دیگری همچون مارکوس، بریک و ربات دوست داشتنی مجموعه یعنی کلپ‌ترپ نیز در بازی حضور دارند. به‌طور کلی باوجود اینکه داستان در بازی ۳ Borderlands به کندی روایت می‌شود و در ابتدا زیادی خسته کننده است، هرچه اتفاقات بیشتری را پشت سر می‌گذارید، بهتر می‌شود. البته در حالت کلی این فراز و نشیب تحت لوای همان سناریوی تکراری و البته کلیشه‌ای مجموعه انجام می‌پذیرد و نباید انتظار روایتی تاثیرگذار و داستانی ماندگار را از ۳ Borderlands داشته باشید. در مجموع خط داستانی بازی انگیزه‌ی لازم برای لذت بردن از اتفاقات را فراهم آورده اما کم‌ترین نقشی در موفقیت این اثر ایفا نمی‌کند.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

سفینه Sanctuary هاب اصلی بازی است و امکان خرید و فروش و ارتقاء در آن وجود دارد – نقد بازی Borderlands 3

سرزمین تفنگ‌داران

گیم‌پلی بازی ۳ Borderlands تقریباً همان چیزی است که در عناوین قبلی مجموعه دیده بودیم. از همان ابتدا با انتخاب یکی از شخصیت‌ها، بازی آغاز می شود. ویژگی‌های فردی شخصیت‌ها که کلاس‌بندی بازی را نشان می‌دهد تغییرات آنچنانی به خود ندیده و اکثر قابلیت‌های اصلی از بازی‌های قبلی راه خود را به ۳ Borderlands باز کرده‌اند. همانطور که پیش‌تر اشاره شد چهار کلاس Siren ، The Beastmaster ، The Gunner و The Operative در بازی حضور دارند و اگر نسخه‌های قبلی را تجربه کرده باشید کار سختی از بابت انتخاب کلاس موردنظر خود ندارید. افراد تازه وارد نیز باید باتوجه به سبک بازی خود و قابلیت‌های فردی هر شخصیت بهترین انتخاب را داشته باشند. نکته‌ی قابل تأمل این است که همچنان با اثری نقش آفرینی طرف هستیم و بازی همواره این را به مخاطب خود گوشزد می‌کند.

اهمیت ساختار RPG گیم‌پلی جایی خود را نشان می‌دهد که قابلیت‌های اصلی شخصیت‌ها، خط مشی کلی مبارزات و نحوه مقابله با دشمنان را مشخص می‌کند. البته جایی برای نگرانی نیست چراکه گان‌پلی دیوانه وار و هیجان انگیز ۳ Borderlands تحت هر شرایط شما را مجذوب خود می‌کند. همچنین سازندگان با ایجاد تعادل میان قابلیت‌های اصلی و فرعی هر شخصیت، فاصله‌ی موجود میان کلاس‌ها را کم کرده‌اند تا کار سختی از بابت انتخاب شخصیت و کلاس موردنظر خود نداشته باشید. شخصیت ما در بررسی بازی Zane در کلاس اسسین بود. از قابلیت‌های اصلی Zane به استفاده از درون پرنده و احضار یک کلون دیجیتالی در میدان مبارزات می‌توان اشاره کرد. او همچنین می‌تواند با ایجاد یک مانع دیجیتالی از اثابت گلوله به خود جلوگیری کند. Zane با احضار کلون و درون هواس دشمنان را پرت و آنها را نابود می‌کند.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

لوت باکس‌ها با محتویات ارزشمند خود هربار می‌توانند شما را غافلگیر کنند

فرار از پاندورا

جذاب‌ترین بخش در بازی ۳ Borderlands گان‌پلی لذت بخش و سیستم لوت جذاب آن است. بازی همچنان از یک سری مراحل اصلی و فرعی تشکیل شده که علاوه بر پاندورا در سیارات دیگری نیز جریان دارد. این خود از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت بازی در شماره سوم است که بازیکن را از مرزهای سیاره خیالی پاندورا خارج می‌کند. علاوه بر پاندورا امکان گشت و گذار در دو سیاره‌ی دیگر به نام‌های پرومتا و آتنا در ۳ Borderlands فراهم آمده است. اضافه شدن سیارات جدید و بالاتر رفتن تنوع محیط برای گشت و گذار بر ارزش‌های کلی اثر افزوده و احساس تازه‌ای از ماجراجویی را به بازیکن انتقال می‌دهد. سیاره پرومتا که مرکز استقرار شرکت اطلس است از معماری مدرن و پیشرفته‌ای بهره می‌برد و آتنا با ظاهر سنتی و معابد خود جلوه‌ی متفاوتی به بازی بخشیده است.

نمای تازه و جذاب سیارات جدید از یک سو و دنیای تکراری پاندورا از سوی دیگر باعث می‌شود کم‌تر کسی خیال بازگشت به پاندورا به سرش بزند. طراحی مراحل از دیگر نکات مثبت و برجسته در بازی است. در این نسخه مراحل فرعی از نظر تنوع و جذابیت دست کمی از مراحل اصلی ندارند و ساختار کلی مراحل به شدت سرگرم کننده و هیجان انگیز است. شاید ۳ Borderlands این جذابیت را مدیون تنوع میلیاردی اسلحه‌ها و کارکرد منحصربفرد هرکدام باشد. اسلحه‌هایی که به اشکال و قابلیت‌های مختلفی در بازی یافت می‌شوند و تعداد آنها حقیقتاً از شمارش خارج است! بازی‌های قبلی نیز از همچین امتیازی برخوردار بودند اما ۳ Borderlands با اضافه کردن نمونه‌های جدیدتری از شرکت‌های اسلحه سازی بیشتر این ویژگی را به حد کمال رسانده است.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

علاوه بر ظاهر متنوع، مشخصه‌هایی چون نوع تیر که می‌تواند از آتش یا جریان الکتریسیته باشد، قدرت برد و تخریب، اسلحه‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. در کارکرد نیز تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال اسلحه‌هایی وجود دارند که نیازی به بارگذاری خشاب ندارند و فقط داغ می‌کنند یا سلاحی که پس از پایان تیراندازی به سمت دشمنان پرتاب و مثل یک نارنجک منفجر می‌شود. از این دست تفاوت‌ها بسیار است که مثل سایر ابعاد بازی کمی هم طنز چاشنی کار شده است. علاوه بر موارد گفته شده همچنان امکان شخصی سازی اسلحه‌ها نیز وجود دارد و می‌توان تغییراتی جزئی در ساختار کلی اسلحه‌ها به وجود آورد. این تغییرات مواردی چون تغییر پوسته و رنگ اسلحه، اضافه کردن آویزهای تزئینی و مواردی از این دست را شامل می‌شوند.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

دوقلوهای خرابکار در نقش شخصیت‌های منفی داستان، هرگز نتوانسته اند جانشین شایسته ای برای جک خوشتیب باشند

کشتار، غارت و لذت

بازی ۳ Borderlands از آن دسته آثار نقش آفرینی است که تمرکز ویژه‌ای بر سیستم لوت خود دارد. سیستمی که یکی از بهترین و کارآمدترین نمونه‌های موجود در بین بازی‌های ویدیویی است. لوت کردن لازمه‌ی پیشرفت و پیشبرد بازی است و اگر نسبت به آن بی تفاوت باشید دچار مشکل خواهید شد. در گوشه و کنار محیط بازی جعبه‌ها و آیتم‌های ارزشمندی وجود دارد که باعث می‌شود به گشت و گذار در محیط بپردازید. نیاز به مهمات و بسته‌های سلامتی اهمیت این سیستم در بُردرلندز ۳ را دو چندان کرده است. از طرفی با پیشروی در بازی و قوی‌تر شدن دشمنان نیاز به اسلحه‌های قوی‌تر در بازیکن احساس می‌شود و همین لوت باکس‌ها از منابع اصلی رفع این نیاز به شمار می‌آیند. با این حساب گشت و گذار و لوت کردن را هرگز فراموش نکنید.

تیراندازی و مبارزات در ۳ Borderlands بخش عمده و جذاب بازی را شامل می‌شود. به جز در مواردی که به‌صورت مدام باید بین شخصیت‌های مختلف در رفت و آمد باشید هیجان مبارزات فروکش نمی‌کند. به لطف تنوع بالای اسلحه‌ها و دشمنان، مبارزات از هیجان و لذت بالایی برخوردار هستند و هرگز احساس خستگی و تکرار نخواهید کرد. البته برخلاف انتظار مبارزه با غولآخرها، میادین نبرد جذاب و سرگرم کننده‌ی قبل از خود را کامل نمی‌کند. در حالت کلی مبارزات جذابی در قالب نبرد با غولآخرها در بازی وجود دارد اما مواردی هست که از طراحی سطحی و عملکرد ضعیفی بهره می‌برند. به واسطه‌ی استفاده از المان‌های نقش آفرینی در ۳ Borderlands و سیستم سطح بندی اسلحه‌ها و دشمنان، با پیشروی در بازی همواره احساس پیشرفت به بازیکن انتقال داده می‌شود.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

تمرکز ویژه بر بخش مهارت‌های ویژه به مبارزات عمق خاصی بخشیده است. هر شخصیت درخت مهارت مخصوص به خود را دارد و با پیشرفت در بازی امکان ارتقاء یا باز کردن مهارت‌ها وجود دارد. مهارت‌های ویژه در بازی ۳ Borderlands تقسیم بندی مخصوص به خود را دارد. سیستم انتخاب مهارت‌ها درست مثل بازی‌های قبلی عمل می‌کند و با استفاده از امتیازات کسب شده بعد از هربار ارتقای سطح و لول شخصیت اصلی امکانپذیر می‌شود. در بُردرلندز ۳ همچنان امکان استفاده از وسایل نقلیه‌ی جنگی وجود دارد. البته کنترل این وسایل همچنان خیلی خوب و روان نیست و خصوصا به هنگام مبارزات مشکل‌ساز می‌شود. به طور کلی اکشن بی وقفه، سیستم لوت غنی و اسلحه‌های پرشمار سه ضلع مثلث سرگرمی و تفریح در گیم پلی ۳ Borderlands را تشکیل داده‌اند. گفتنی است که مانند بازی‌های قبلی مجموعه، قسمت سوم را نیز می‌توانید به همراه دوستان در شرایط آنلاین تا سقف چهار بازیکن یا حالت Split-Screen دو نفره تجربه کنید.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

اسلحه‌های بازی از نظر تعداد در شماره و تنوع در عملکرد در بین بازی‌های ویدیوئی بی رقیب است!

خوب، بد، زشت

سری بُردرلندز از اولین شماره تا به امروز از حالت گرافیکی سل‌شید (Cel-Shade)  بهره برده و Borderlands 3 نیز از این نظر تفاوتی با آثار قبل از خود ندارد. با در نظر داشتن این موضوع که شماره‌های دوم و سوم مجموعه در دو نسل متفاوت عرضه شده‌اند، درعمل تفاوت مابین این دو بازی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. شاید نباید از آثار کارتونی انتظار گرافیک آنچنانی داشت اما بُردرلندز ۳ حتی در مقایسه با عناوین این چنینی پیشرفت چشمگیری نداشته است. حداقل انتظاری که وجود دارد یک عملکرد پایدار و بهینه است که بازی گیرباکس حتی این را هم از بازیکنان دریغ کرده است. مشکلات مربوط به سرعت فریم لحظه به لحظه‌ی بازی را درگیر خود کرده و تفاوتی نمی‌کند پلتفرم مورداستفاده شما چیست.

در کنسول‌های بین نسلی حالت‌های گرافیکی Performance و ۴k experience تعبیه شده است. در ظاهر بازی حق انتخاب بین سرعت فریم ۶۰ یا کیفیت تصویر ۴k را به شما می‌دهد اما در عمل سرعت فریم به ۶۰ نزدیک هم نمی‌شود. در کنسول‌های پایه نیز که بازی با سرعت فریم ۳۰ اجرا می‌شود، شرایط به همین منوال است و مشکلات مربوط به سرعت فریم بیشتر احساس می‌شود. علاوه بر این همواره جزئیات با تأخیر قابل توجه‌ای بارگذاری می‌شوند و صحنه‌های زشتی در بازی پدید می‌آورند. علیرغم اینکه Borderlands 3 با استفاده از موتور Unreal Engine 4 ساخته شده، شکل و شمایل کلی بازی دست کمی از ورژن نسل قبلی این انجین محبوب ندارد. اما عملکرد بصری بازی ویژگی‌های مثبت بسیاری را هم شامل می‌شود. از پیشرفت در نورپردازی تا ابعاد هنری گرافیک که جلوه‌ی زیبایی به بازی بخشیده است.

زیبایی و تنوع در طراحی محیط‌های بازی حرف اول را می زند و رنگبندی شاد آن چشم‌ها را نوازش می‌دهد. با سفر از پاندورا و داخل شدن به سیارات جدید، از طراحی بسیار عالی و متفاوت هرکدام شگفت زده خواهید شد. همچنین سیستم چرخه شبانه‌روزی از دیگر نکات برجسته در بازی ۳ Borderlands است که از یکنواخت شدن بازی جلوگیری می‌کند. علاوه بر محیط، مدل سازی و طراحی چهره‌ی شخصیت‌ها از نسخه‌های قبلی به مراتب بهتر است. برخلاف عملکرد بصری، صداگذاری بازی یک پیشرفت کامل به حساب می‌آید. صداگذاری اسلحه‌ها از همیشه واقعی‌تر و بهتر است و صداپیشگان حس طنز موجود در دیالوگ‌های بازی را با عملکرد خوب خود به بازیکن انتقال می‌دهند. از همه بهتر موسیقی متن بازی با هنرنمایی دوباره‌ی جسپر کید (Jasper Kyd)است که هیجانی خاصی به مبارزات بخشیده است.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

سیارات جدید بازی به واسطه‌ی طراحی متنوع و چشم‌نواز خود از برجسته‌ترین ویژگی‌های ۳ Borderlands به حساب می‌آیند

تکرار خوب بهتر از تغییرات بد

قسمت‌های قبلی سری Borderlands به ویژه بُردرلندز ۲ در زمان خود بازی‌های مهم و تاثیرگذاری به حساب می‌آمدند. گیرباکس قسمت سوم را نیز تقریباً برپایه‌ی همان فرمول موفق بازی‌های قبلی توسعه داده و ریسک تغییرات را به جان نخریده است. شاید در نگاه اول ۳ Borderlands زیادی شبیه به نسخه‌های قبلی به نظر برسد، اما در عین‌حال دنباله‌ای خوب و سرگرم کننده است که حس و حال جذاب و مهیج این سری موفق را به اوج خود رسانده است. تکلیف همه با این بازی مشخص است، اگر طرفدار قسمت‌های قبلی بوده‌اید ۳ Borderlands نیز تجربه‌ی بسیار خوبی برای شما خواهد بود اما اگر علاقه‌ای به این سری و شوترهای نقش آفرینی ندارید ۳ Borderlands نیز تغییری در نظرتان ایجاد نخواهد کرد.

بررسی بازی Borderlands 3

بررسی بازی Borderlands 3

حتما Borderlands 3 را با همراهی یکی دو نفر از دوستان بازی کنید که لذت مضاعفی دارد

Verdict
Platform : Xbox One – Score : ۸.۵/۱۰
Previous games of the Borderlands series, especially the second one, were considered important and influential games at that time. Gearbox also developed Borderlands 3 based on the same successful formula of previous games and risked no change. At first glance, the Borderlands may look a lot like previous versions, but it’s a fun and entertaining sequence

(نقد بازی Borderlands 3 بر اساس نسخه‌ی منتقدین بازی که توسط ۲K GAMES در اختیار دنیای بازی قرار گرفته نوشته شده است)

نکات مثبت

گیم‌پلی روان و سرگرم کننده
طراحی و تنوع بی نظیر اسلحه‌ها
اضافه شدن سیارات جدید به بازی
سیستم لوت کامل و پرمحتوی
طنزغنی و شوخ طبعی معنادار بازی
موسیقی متن هیجانی

نکات منفی

داستان سطحی و نه چندان جذاب
عدم تعادل در طراحی غولآخرها
مشکلات فنی آزاردهنده

8.5
شگفت‌انگیز
دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: