توسط اتابک سلیمی زاده در ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ , ۱۱:۰۰

ps5 یا Xbox؟ تقریبا دو سال از عرضه کنسول‌های نسل جدید به بازار و شروع نسل نهم کنسول‌های خانگی می‌گذرد. حال سوال اینجاست: ایکس باکس یا پی اس ۵؟ سونی یا مایکروسافت؟ کدام یک در ماه‌های آغازین نسل نهم عملکرد بهتری از خود نشان دادند؟ از طرف هر دو شرکت شامل عرضه کنسول‌های ارزان‌تر ایکس باکس سری اس و پلی‌استیشن بدون دیسک درایو بودیم، اما نبرد اصلی سوی دیگری است؛ ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن ۵؟ در ادامه با مقاله مقایسه کنسول‌های Xbox و PS5 دنیای بازی را همراهی کنید تا به پاسخ این سوال‌ها پی ببریم.

مقدمه

سال‌ها است که دو کمپانی بزرگ سونی و مایکروسافت در زمینه کنسول‌های بازی با هم رقابت می‌کنند. حال با آغاز نسل نهم این رقابت به اوج خود رسیده است. بیش از یک سال از معرفی کنسول‌های نسل نهم می‌گذرد و حال می‌توان با درک بهتری درباره‌ی عملکرد این دو کنسول جذاب قضاوت کرد که کدام یک در آغاز نسل گوی سبقت را از دیگری ربوده است. در این مقاله به مقایسه کنسول‌های Xbox و PS5 در آغاز نسل نهم می‌پردازیم و عملکرد این دو کنسول را تا به اینجا مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین یک سری پیشبینی هم برای آینده این دو کنسول خواهیم داشت.

ps5 یا Xbox؟

مهمترین عوامل در انتخاب یک کنسول

سه عامل اصلی برای برتری و انتخاب عاقلانه یک کنسول وجود دارد؛ اولویت اول‌ تمام گیمرها بازی‌های کنسول‌ها است. گیمرها کنسول می‌خرند تا بازی کنند. در نظر بگیرید این دو شرکت زیباترین کنسول تاریخ را طراحی کنند اما بازی برای آنها منتشر نکنند! در این صورت کنسول‌ها تبدیل به یک شی دکوری بی‌مصرف می‌شوند که فقط فضایی از خانه را اشغال می‌کنند. پس زیبایی عامل مهمی در کنسول‌ها نیست، اگر هم باشد در اولویت‌های پایینی قرار دارد. عامل بعدی که اهمیت ویژه‌ای دارد، سرویس‌های ارائه دهنده این دو شرکت است و در نهایت قیمت. هرچیزی غیر این سه عامل در اولویت‌های پایینی قرار می‌گیرند. شاید با خود بگویید پس سخت افزار چه؟ درسته که سخت افزار Xbox Series X کمی بهتر از PS5 است اما بازهم در اجرای بازی‌ها تفاوت محسوسی وجود ندارد. پس سخت افزار کنسول‌ها در اولویت‌های بعد قرار می‌گیرد. امروز در این مقاله قصد داریم تا از سه جنبه مهم ( بازی، سرویس و قیمت ) این دو کنسول را بررسی کنیم و ببینیم کدام یک نسل را با قدرت بیشتری آغاز کرده است. در نهایت قضاوت با شما مخاطبان عزیز است. با مقایسه کنسول‌های Xbox و PS5 همراه ما باشید.

ایکس باکس یا پی اس ۵؟ بازی‌های انحصاری

ps5 یا Xbox؟

به طور کلی دو دسته بازی روی کنسول‌های Xbox و PS5 قابل اجرا است. دسته اول بازی‌هایی است که به صورت مشترک برای هر دوی این کنسول‌ها قابل اجرا هستند و دسته دوم بازی‌ها به صورت انحصاری برای هر یک از کنسول‌ها منتشر می‌شوند. عاملی که این دو کنسول را از هم متمایز می‌کند بازی‌های انحصاری است که در این بخش به آنها می‌پردازیم. هر دو کنسول بازی‌های انحصاری جذابی دارند، به همین علت این بخش بیشتر به سلیقه گیمر برمی‌گردد. اما در آغاز نسل هر دو در خصوص بازی‌های انحصاری ضعیف عمل کردند. در ادامه بازی‌های انحصاری هر دو کنسول را در زمان آغاز نسل، با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

یکی از انحصاری‌‌های باکیفیت PS5، ریمیک Demons Souls بود که توانست اغلب گیمرها و منتقدین را راضی کند. این سولزلایک جذاب با وجود برچسب قیمت ۷۰ دلاری خود فروش چشمگیری داشت. دیگر انحصاری PS5 یک بازی سکوبازی جذاب به نام Astros Playroom بود که به صورت رایگان روی تمام کنسول‌های PS5 قابل اجرا است. یک بازی ریمیک و یک دموی رایگان! این تمام چیزی بود که سونی به صورت انحصاری هنگام عرضه کنسول نسل نهم خود ارائه داد. همچنین پس از مدت کوتاهی بازی‌‌های Ratchet and Clank: Rift Apart و Returnal نیز برای PS5 منتشر شدند که بازی‌های بسیار باکیفتی بودند. این لیست کوتاه شاید در حد و انداز‌ه‌های نام پلی‌استیشن نباشد اما بازهم بازی‌های جذابی در آن وجود دارند. اخیرا سونی بازی بسیار زیبای Horizon Forbidden West را عرضه کرد که تا اینجا بزرگترین بازی انحصاری سونی پس از یک سال و نیم به حساب می‌آید.

در نقطه مقابل مایکروسافت در آغاز نسل فقط روی بهینه‌سازی بازی‌های نسل قبل کار کرد و سرویس گیم پس خود را گسترش داد. بازی انحصاری درخوری در روز عرضه کنسول‌های Xbox Series S/X منتشر نشد که بسیار تصمیم عجیب و جنجالی بود. اما پس از مدت کوتاهی مایکروسافت از دو پرچمدار خود یعنی Halo و Forza رونمایی کرد تا کمی این فقدان بازی‌های انحصاری نسل نهم خود را جبران کند. در نهایت به اعتقاد من PS5 در عرضه بازی‌های انحصاری با قدرت بیشتری نسل را آغاز کرد و رقیب خود را کنار زد، اما ایکس باکس پس از مدت کوتاهی تا حدودی این عقب ماندگی را جبران کرد و در عرضه بازی‌های انحصاری موفق ظاهر شد.

در مورد آینده بازی‌های انحصاری این دو کنسول نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد، اما با توجه به رقابت نزدیک این دو کنسول در نسل نهم، می‌توان آینده روشنی را برای هر دو در نظر گرفت. این موضوع در مقایسه کنسول‌های Xbox و PS5 می‌تواند برای گیمرها بسیار خوشحال‌کننده باشد. مایکروسافت با خرید استودیو‌های بزرگی مانند اکتیویژن و بتسدا آینده روشنی خواهد داشت و از طرفی سونی نیز آی‌پی‌های بسیار پرطرفداری مانند God of War و the Last of Us دارد که باید دید چگونه آنها را گسترش خواهد داد. در نهایت بخش بازی‌های انحصاری را با برتری ناچیز پلی‌استیشن می‌بندیم.

ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن ۵؟ سرویس‌های آنلاین

ایکس باکس یا پی اس 5؟

در آغاز نسل نهم برگ برنده ایکس باکس قطعا سرویس گیم پس بود. اما اخیرا پلی استیشن هم برای اینکه قافیه را نبازد سرویسی تحت عنوان پلاس اکسترا و پریمیوم، برای رقابت با گیم پس آلتیمیت معرفی کرد. هر دو سرویس با دریافت هزینه‌ی اشتراکی تقریبا یکسان، امکان تجربه‌ی صدها بازی را فراهم می‌کنند. اما تفاوت‌هایی نیز بین نوع سرویس‌دهی PS Plus و Game Pass وجود دارد. به عنوان مثال مایکروسافت تک‌تک بازی‌های انحصاری خود را از روز عرضه روی سرویس گیم پس قرار می‌دهد و سونی حداقل تاکنون چنین برنامه‌ای را نداشته است. همین عامل برای کسانی که قدرت خرید بازی‌ها را در روز عرضه ندارند بسیار مهم است. در نظر بگیرید با خرید سرویس گیم پس آلتیمیت شما می‌توانید در روز عرضه بازی بزرگی مانند Starfield را بازی کنید. اما در نقطه مقابل سونی برای ریمیک بازی Last of Us بازهم حاضر نیست این بازی را روی سرویس خود قرار دهد!

عامل دیگری که سرویس گیم پس را در رتبه بالاتری از سرویس پلاس قرار می‌دهد، پشتیبانی از بازی‌های نسل‌های قبل است. در سرویس گیم پس گیمر‌ها می‌توانند بدون دردسر بازی‌های ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس اورجینال را دانلود و اکثر آنها را با کیفیت بصری و نرخ فریم بهتر بازی کنند. اما در نقطه مقابل در سرویس پلاس پریمیوم بازی‌های پلی استیشن‌های قدیم و خصوصا PS3 به صورت استریم قابل بازی هستند. اگر نت پرسرعتی هم داشته باشید و بتوانید به هر شکلی بازی‌ها را اجرا کنید، این بازی‌ها به شکل عجیبی به همان صورت قدیمی اجرا می‌شوند و هیچ تفاوتی با نسخه قبل خود ندارند که بسیار ناامید‌کننده است. به صورت کلی در این بخش Xbox Series S/X از PS5 پیشی می‌گیرد.

ps5 یا Xbox؟ قیمت

ps5 یا Xbox؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقایسه کنسول‌های Xbox و PS5 قیمت آنها است. قیمت اصلی و معرفی شده دیسک‌خور هر دو کنسول ۵۰۰ دلار بوده و مساوی است. یعنی اگر با دلار و با صرف نظر از گمرک و هزینه حمل و نقل، قیمت این کنسول‌ها را حساب کنیم، به عدد ۱۴ میلیون تومان می‌رسیم. اما قیمت‌ها در ایران بسیار بیشتر از این حدود است. قیمت PS5 نسبت به Xbox Series X در ایران بیشتر بوده و گاهی این تفاوت تا ۶ میلیون تومان می‌رسد. در اوایل نسل نهم به علت فراگیری بیماری کرونا هر دو شرکت کنسول‌های خود را به صورت محدود به بازار عرضه کردند. همین موضوع باعث شد که در تمام دنیا قیمت این دو کنسول با قیمت حقیقی آنها فاصله داشته باشد. پس از نزدیک دو سال وضعیت قیمت این دو کنسول بهتر شده اما همجنان گران‌تر از قیمت واقعیشان هستند.

Xbox Series X چیزی حدود ۱۶ میلیون و PS5 چیزی حدود ۲۲ میلیون است. نسخه PS5 دیجیتال در ایران فقط دو میلیون ارزان‌تر از نسخه دیسک‌خور است! در اینجا برگ برنده مایکروسافت Xbox Series S است. کنسولی که قدرت کمتری دارد و در ایران قیمتش حدود ۹ میلیون است. اگر در حال حاضر، واقع‌گرایانه به قیمت PS5 و Xbox بنگریم، در ایران قیمت ایکس باکس مناسب‌تر از پلی استیشن است. مخصوصا سری اس ایکس باکس که بسیار مقرون به صرفه است. این در حالی است که اخیرا با خبر شدیم در اقدامی عجیب سونی قیمت کنسول‌های خود را بیشتر کرده است. پس در نتیجه در این بخش ایکس باکس از پلی استیشن با اختلاف فاحشی پیشی می‌گیرد.

نتیجه‌گیری: ps5 یا Xbox؟

ایکس باکس یا پی اس ۵؟ ما در این مقاله در سه فاکتور مهم (بازی، سرویس و قیمت) این دو کنسول را مورد ارزیابی قرار دادیمدر شروع نسل هر دو کنسول در بازی‌های انحصاری ضعیف عمل کردند اما رفته رفته بازی‌های خوبی را به هواداران هدیه دادند. روی هم رفته ایکس باکس با سرویس گیم پس، قیمت مناسب‌تر و بازی‌های انحصاری قابل قبول تا اینجا کنسول PS5 را وارد چالش جدی کرده است و می‌تواند در این نسل سونی را پشت سر بگذارد.

نظر شما در مورد دو کنسول Xbox و PS5 چیست؟ به نظر شما کدام یک نسل نهم را بهتر آغاز و در ادامه درخشان‌تر عمل خواهد کرد؟ شماکدام را انتخاب می‌کنید؟ ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن ۵؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه
۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

2 Replies to “ps5 یا Xbox؟ کدام یک نسل نهم را بهتر آغاز کرد؟”

  1. آواتار کافه گیم کافه گیم گفت:

    ممنون از این مطلب کاربردی

    ۰ ۰
  2. خداوکیلی چند تا بازی سرنوشت ساز هستن که تونستن برگ برنده سونی باشن تو این نسل و نسل قبل ، وگرنه چه سخت افزاری چه قیمت چه کیفیت ایکس باکس بهتر عمل کرد
    من خودم پلی ۴ خریدم فقط واسه لست او اس ۲ !!!

    ۱ ۱