توسط نوید غلامی در ۴ دی ۱۳۹۹ , ۱۰:۰۰

اگر تا بحال قصد خرید لپ تاپ گیمینگ کرده باشید با اولین نگاه به بازار متوجه حضور پرقدرت برند MSI در جمع لپ تاپ‌های گیمینگ خواهید شد. سری G برند MSI از جمله لپ تاپ گیمینگ MSI GE66 Raider از نمونه مدل‌هایی است که با ترکیب عملکرد و پرفورمنس بالا و وزن کم توانسته خود را بین علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی به عنوان انتخابی مقرون به صرفه معرفی کند. حالا با از راه رسیدن لپ تاپ GE66 Raider که جدیدترین تازه‌ وارد MSI به بازار گیمینگ است، شاهد تلاش این برند تایوانی برای تصاحب بازار و تثبیت جایگاهش بعنوان یکی از برترین تولیدکننده‌های محصولات گیمینگ با قیمت مناسب هستیم. با دنیای بازی و بررسی لپ تاپ ام اس آی مدل GE66Raider همراه ما باشید.

بررسی لپ تاپ MSI GE66 Raider

بررسی لپ تاپ MSI GE66 Raider

طراحی ساده و در عین حال جذاب MSI GE66 Raider

مشخصات فنی لپ تاپ گیمینگ MSI GE66 Raider

پردازنده مرکزی (CPU) پردازنده‌ی اینتل Intel Core i7 10875H
پردازنده گرافیکی (GPU) Nvidia Geforce RTX 2070 Super به همراه ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6
مادربرد (Motherboard)  Intel HM470
صفحه نمایش (Display) نمایشگر ۱۵.۶ اینچی IPS-Level با رزولوشن Full HD و نرخ تازه‌سازی (رفرش) ۳۰۰ هرتز
رم (Ram) ۱۶ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز
حافظه‌ی ذخیره‌سازی (Storage) حافظه اصلی SSD NVMe PCIe وسترن دیجیتال مدل WDC PC SN730 با ظرفیت یک ترابایت
باتری (Battery) ۴ سلولی ۹۹.۹ وات بر ساعت
صفحه کلید (Keyboard) استیل سریز (SteelSeries) با نورپردازی RGB و امکان تنظیم نور جداگانه هر کلید (Per Key)
وزن (Weight) ۲.۳۸ کیلوگرم

بدنه و کیفیت ساخت لپ تاپ MSI GE66 Raider – سنگین اما مستحکم

با در دست گرفتن لپ تاپ MSI GE66 Raider اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند جنس فلزی (آلیاز آلومینیوم) بدنه‌ی آن است. فلزی که باعث شده وزن کلی محصول به کمی بیش از ۲ کیلوگرم (۲.۳۸ کیلوگرم) برسد اما جلوه‌ای زیبا به این غول همراه داده است. جنس بدنه مستعد جذب اثر انگشت است و در هنگام بازی کردن یا کاربری سنگین هم داغ می‌شود که بنظر میرسد انتقال حرارت یکی از دلایلی است که MSI را مجاب به استفاده از فلز به جای پلاستیک مرسوم مدل‌های سری G کرده است. بدنه‌ی فلزی و طراحی مینیمال و کم ‌زرق و برق لپ تاپ GE66 Raider ظاهری شیک و جذا به این مدل داده است. بکار بردن ترکیب رنگی سیاه و خاکستری در کنار استفاده از لوگوی تک رنگ طرح اژدها (که نشان‌دهنده‌ی رده بندی گیمینگ محصولات MSI است) و پرهیز از هرگونه طراحی ظاهری اظافی، جذابیت لپتاپ ام اس آی GE66 Raider را بیشتر کرده است و خبر از اژدهای خفته‌ای میدهد که با فشردن کلید پاور از خواب بیدار می‌شود.

آنباکس لپ تاپ گیمینگ msi GE66 Raider

RGB بیرون خبر میدهد از سر درون!

نمایشگر و سیستم صوتی لپ تاپ ام اس آی GE66 Raider – پر زرق و برق

وقتی لپ تاپ MSI GE66 Raider را روشن می‌کنید، قبل از اینکه فرصت کنید به صفحه نمایش بی‌حاشیه‌ی ۳۰۰ هرتزی با آن نگاهی بندازید (در ادامه بیشتر درباره‌ی آن می‌گویم) چشم‌تان به سمت نورپردازی RGB زیرصفحه کلید (بک لایت) خواهد رفت. شرکت MSI در این مدل دست به استفاده از LED هایی در زیر صفحه کلید گرفته که گستره‌ی رنگی خوبی دارند و ظاهر لپ تاپ را متفاوت‌تر از نمونه‌های موجود در بازار نشان می‌دهد. این LED ها در کنار صفحه کلیدی که نورپردازی جدا و مخصوص به خود را دارد، از لپ تاپ GE66 Raider محصولی جذاب و چشم‌گیر ساخته‌اند.

رنگ و طرح (پترن) نورپردازی صفحه کلید را هم می‌توانید به سادگی و با فشردن یک کلید تنظیم کنید یا اگر می‌خواهید کنترل بیشتری داشته باشید از نرم‌افزار Dragon Center استفاده کنید که حسابی به کارتان می‌آید. نورپردازی هر کلید در صفحه کلید مدل GE66 Raider جداگانه است (Per Key) و بدین ترتیب تا حد زیادی امکان شخصی‌سازی ظاهر کیبرد خود را به دلخواه دارید. کیبرد لپ تاپ گیمینگ GE66 Raider حاصل همکاری مشترک ام اس آی با برند SteelSeries است و همین کافی است تا خیالتان از بابت کیفیت کلیدها، اندازه‌ی آنان و ساختار صفحه کلید راضی باشد.

در قسمت پایین صفحه نمایش هم ترک پد لپ تاپ قرار دارد که از دقت خوبی برخوردار است و اندازه‌ای مناسب دارد، هر چند بعید میدانم هنگام کار با MSI GE66 Raider از آن استفاده کنید و مثل من ترجیح میدهید که موس مخصوص بازی خود را به آن وصل کنید. بر خلاف مدلهای گیمینگ دیگر، در GE66 Raider اسپیکرهای لپ تاپ در کناره‌ی بدنه قرار گرفته‌اند که ساخت شرکت Dynaudio و از مدل Dynaudio DuoWave هستند. هر چند بعید میدانم هنگام بازی کردن ترجیح بدهید صدای بازی را از اسپیکرها بشنوید و مثل من هدست گیمینگ را به هر اسپیکری ترجیح میدهید اما نمونه‌ی بکار رفته در این لپ تاپ ام اس آی شایستگی خود را در پخش صدا و موسیقی ثابت میکند و با بهره‌گیری از امکان انتخاب بین حالت‌های مختلف، دایره‌ی وسیعی از صداها، چه افکت‌های مربوط به بازی باشند چه موسیقی پس‌زمینه، را به نحو احسنت پخش می‌کند.

نقد و بررسی لپ تاپ ام اس آی GE66 Raider

نرم‌افزار رابط Dragon Center حسابی به کارتان خواهد آمد

سخت‌افزار MSI GE66 Raider – قلب تپنده‌ی اژدها

اما برسیم به جذاب‌ترین بخش بررسی لپ تاپ MSI GE66 Raider در آن خوش می‌درخشد یعنی سخت افزار. ابتدا به سراغ صفحه نمایش برویم. پنل IPS با اندازه‌ی ۱۵.۶ اینچ و وضوح Full HD انتخاب MSI برای این محصول بوده است. صفحه نمایشی که ضد انعکاس است و شفافیت و وضوح خوبی دارد. ولی برگ برنده‌ی این نمایشگر این مشخصات نیستند بلکه نرخ تازه‌سازی ۳۰۰ هرتزی آن است که باعث می‌شود از بسیاری از نمایشگرهای بازار فرسنگ‌ها جلو بیفتد!

نمایشگر ۳۰۰ هرتزی با زمان تاخیر ۳ میلی ثانیه‌ای در ترکیب با کارت گرافیک Nvidia Geforce RTX 2070 Super باعث می‌شود تا خیال‌تان نه تنها از اجرای بازی‌های روز، که از اجرای بازی‌های آینده با بالاترین جزئیات، راحت باشد! از کیفیت صفحه نمایش هر چه بگویم کم گفتم. MSI موفق شده تا در بخش نمایشگر لپ تاپ GE66 Raider عالی عمل کند و به جرات می‌توان صفحه نمایش این محصول را جزو بهترین‌های دنیای لپ تاپ‌ها حساب کرد.

تنها نکته‌ی منفی آن که به شخصه از آن تعجب کردم حداکثر رزولوشن پیشتیبانی شده بود. برای این غول همراه وضوح تصویر ۱۰۸۰ نه چالش برانگیز است نه راضی کننده؛ هر چند وضوح نمایش بسته به انتخاب کاربر می‌تواند تا UHD یعنی ۳۸۴۰×۲۱۶۰ هم پیش برود اما مدل ارسالی به دفتر دنیای بازی همان مدل پایه‌ی Full HD بود و حس راندن لامبورگینی در خیابان‌های تنگ و تاریک تهران را داشت! انتخاب وضوح تصویر کمتر نسبت به مدل‌های موجود در بازار، باعث شده تا خیالتان از دوام آوردن لپ تاپ MSI GE66 Raider هنگام کار کردن و استفاده از باتری ۹۹ وات بر ساعت ۴ سلولی آن راحت باشد.

طبق تجربه‌ای که موقع گشت و گذار در اینترنت و استفاده‌ی حداقلی از این مدل داشتم، لپ تاپ GE66 Raider موفق شد تا ۴ ساعت و ۵۲ دقیقه روشن بماند که با توجه به سخت‌افزار قدرتمندی که دارد، قابل قبول است اما اگر قصد دارید از لپ تاپ وقتی به برق شهری وصل نیست و در مد Performance (که از طریق نرم‌افزار Dragon Center و بین چند تا حالت مختلف قابل انتخاب است و بیشترین بازده را به شما می‌دهد) از آن استفاده کنید، باید با عمر باتری ۴ ساعته‌ی آن عادت کنید.

سنگ محک در بررسی لپ تاپ MSI GE66 Raider

همانطور که قبلا گفتم، لپ تاپ گیمینگ MSI GE66 Raider برای طرفداران بازی‌ها و گیمرها ساخته شده، بنابراین هر پیش نیازی که یک محصول مخصوص بازی باید داشته باشد در این مدل فراهم شده است. استفاده از پردازنده‌ی مرکزی Intel Core i9- 10875H  و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 که بسته به انتخاب کاربر می‌تواند تا ۶۴ گیگابایت هم افزایش یابد، در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia Geforce RTX 2070 Super با ۸ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی گرافیکی GDDR6 جدیدترین لپ تاپ ام اس آی را به یکی از جدی‌ترین رقبای حاضر در صحنه‌ی لپ تاپ‌های مخصوص بازی تبدیل کرده است.

دیدن ‌حجم مورد نیاز برای نصب و آپدیت بازی‌های جدید که گاهی از ۱۰۰ گیگابایت هم بیشتر می‌شود دیگر برایمان عادی شده و استفاده از حافظه‌های SSD به جای هارد دیسک‌ها هم به سرعت بارگذاری در هنگام بازی کمک می‌کند و راهکار MSI برای هر دو مشکل بکار بردن حافظه‌ی ۱ ترابایتی SSD M.2 NVMe است که تضمین‌کننده‌ی سرعت بالا هنگام کار در محیط سیستم عامل ویندوز ۱۰ (که نسخه‌ی Home آن بصورت پیش فرض روی دستگاه قرار دارد) و مخصوصا هنگام بازی کردن است.

هر چند توصیه میکنم برای آرشیو اطلاعاتتان هم که شده از یک هارد خارجی استفاده کنید چرا که با آمدن بازی‌هایی مثل Cyberpunk 2077 کنار گذاشتن حداقل ۱۰۰ گیگابایت برای هر بازی برایتان بعدا مشکل ساز خواهد شد. برای تست عملکرد لپ تاپ گیمینگ ام اس آی GE66 Raider از آزمون Time Spy نرم افزار نام آشنای ۳D Mark استفاده کردیم. عملکرد لپ تاپ MSI GE66 Raider در بنچمارک‌های گرافیکی از جمله ۳D Mark عالی است و از چنین سخت‌افزار قدرتمندی جز این هم انتظار نمی‌رفت. نتیجه‌ی تست ۳D Mark روی لپ تاپ ام اس آی GE66 Raider را در ادامه مشاهده می‌کنید:

بنچمارک لپ تاپ گیمینگ MSI GE66 Raider

بنچمارک Time Spy از نرم‌افزار ۳D Mark روی بررسی لپ تاپ MSI GE66 Raider

برای اینکه بصورت دست اول هم از قدرت لپ تاپ MSI GE66 Raider در اجرای بازی‌های قدیمی و جدید مطمئن شویم، دست به آزمودن آن با بنچمارک‌های قدیمی و جدید زدیم که همگی در بالاترین تنظیمات و بالای ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شدند (البته بعضی بازی‌ها از اجرای بازی با فریم ریتی بیش از ۳۰ یا ۶۰ جلوگیری میکنند که فرقی در اجرای تست ندارد و ملاک اجرای روان و با بالاترین کیفیت بازی مورد نظر است). در ادامه نتیجه را مشاده می‌کنید:

تست لپ تاپ MSI GE66 Raider

هنوز هم Crysis 3 انتخاب خوبی برای تست سخت‌افزار گیمینگ است. در بالاترین تنظیمات و رزولوشن Full HD لپ تاپ مخصوص بازی MSI GE66 Raider هیچ مشکلی در اجرای آن ندارد. هر چند هر از گاهی چند فریم از ۶۰ فاصله میگیرد که به بهینه سازی بازی و هماهنگ نبودن آن با سخت‌افزار جدید برمی‌گردد.

بنچمارک لپ تاپ MSI GE66 Raider

تازه‌ترین اثر استودیوی Dontnod یعنی Tell Me Why در بالاترین تنظیمات و رزولوشن Full HD

بنچمارک MSI GE66 Raider

سریع‌ترین و دیوانه‌وارترین شوتر اول شخص نسل جاری یعنی DOOM Eternal در بالاترین سطح تنظیمات (Ultra Nightmare) و رزولوشن Full HD

سیستم مورد نیاز بازی Ghostrunner

اگر میخواهید به سراغ Ghostrunner بروید، تجربه‌ی آن در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه از اوجب واحبات است! اجرای بازی Ghostrunner روی لپ تاپ MSI GE66 Raider در بالاترین سطح تنظیمات و رزولشون Full HD

دانلود بازی Visage برای PC

بهتر است در بالاترین سطح کیفیت بصری بترسید یا اصلا نترسید! اجرای بازی Visage در بالاترین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن Full HD

برای تنظیم دمای لپ تاپ MSI GE66 Raider می‌توانید از نرم افزار مخصوص ام اس آی یعنی Dragon Center استفاده کنید که امکان اطلاع از دمای لپ تاپ، سرعت چرخش فن‌های خنک‌کننده و تغییر نورپردازی را به شما میدهد و حتی برای آرشیو بازی‌هایتان هم کاربرد دارد! از فن‌های GE66 Raider گفتم، باید بدانید که در این محصول از دو فن خنک‌کننده‌ی بزرگ با تکنولوژی Cooler Boost 5 استفاده شده که در حالت معمولی یکی از آنان با نصف ظرفیت مشغول به فعالیت است که توصیه میکنم حتما در هنگام بازی و با فشردن یک کلید روی صفحه کلید فن دیگر را هم روشن کنید، در غیر اینصورت دستتان در صورت تماس با بدنه‌ی میسوزد! وقتی لپ تاپ در وضعیت بازی قرار گرفت، هر دو فن آن با ظرفیت ۶۴۰۰ RPM شروع به چرخش میکنند که سروصدای بسیاری تولید میکند اما گردش حرارت در بدنه را به خوبی کنترل می‌کند و به هیچ عنوان نمی‌گذارد متوجه گرمای قطعات و حرارت آتش اژدهای زیر کاپوت شوید!
در جدیدترین لپ تاپ گیمنیگ ام اس آی خبری از درایو دیسک نوری نیست و گزینه‌های ورودی هم محدود به ۳ پورت USB Type A و دو پورت USB Type C است و خروجی‌های آن هم شامل پورت Mini- Display و خروجی HDMI با پشتیانی از نرخ فریم ۶۰ و رزولوشن ۴K می‌شود و برای علاقه‌مندان به بازی‌های آنلاین هم وجود یک پورت شبکه‌ی گیگابیتی Killer LAN E3100 خبری خوشحال کننده است که دیگر خیالتان را از بابت قطعی‌ها و مشکلات بازی‌های آنلاین راحت می‌کند؛ اگر هم ترجیح میدهید که بصورت بی‌سیم به اینترنت وصل شوید، کارت شبکه‌ی بیسیم Killer Wi-Fi6 AX1650 جای نگرانی باقی نمی‌گذارد!

لپ تاپ گیمینگ ام اس آی GE66 Raider

لپ تاپ گیمینگ ام اس آی GE66 Raider

جمع‌بندی بررسی لپ تاپ MSI GE66 Raider

در مجموع جدیدترین لپ تاپ گیمنگ MSI یعنی MSI GE66 Raider با بهره‌گیری از سخت افزاری قدرتمند، طراحی ساده و جذاب و توجه به جزئیاتی همچون نورپردازی چشم‌نواز RGB و صفحه کلیدی باکیفیت، از بهترین انتخاب‌های پیش روی بازی دوستان است و می‌تواند جای خود را در دل گیمرهایی که نیاز به جایگزینی برای سیستم‌های ثابت گران و پرخرج امروزی (بخوانید PC) دارند به راحتی باز کند. در طول مدت زمانی که جهت نوشتن بررسی لپ تاپ MSI GE66 Raider با این مدل کار کردم، جز داغ شدن بدنه‌ی لپ تاپ در هنگام احرای بازی‌ها، که آن هم به سادگی و با روشن کردن فن ثانویه قابل حل است، مشکل خاصی در آن ندیدم و msi موفق شده تا با عرضه‌ی GE66 Raider برگ برنده‌ی جدیدی در بازار لپ تاپ‌های گیمینگ رو کند. امیدوارم از بررسی لپ تاپ MSI GE66 Raider لذت برده باشید.

دیدگاه