بررسی فیلم Wonder Woman 1984

آیا می‌دانستید می‌توان آرزوها را پس گرفت؟!
توسط مهدی هفته خانک در ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ , ۱۴:۰۰

بالاخره پس از تاخیر‌های فراوان به دلیل همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، سیکوئال فیلم ابرقهرمانی دی‌سی(DC) در سال ۲۰۱۷، یعنی «فیلم زن شگفت انگیز ۱۹۸۴»(Wonder Woman)، اواخر سال ۲۰۲۰ بر پرده‌ی معدودی از سینما‌های مشخص شده، اکران شد. البته با وجود مخالفت برخی بازیگران فیلم Wonder Woman 1984، شرکت برادران وارنر رویکرد جدید خود در زمینه‌ی پخش فیلم‌های سینمایی را اندکی پیش از اکران فیلم سینمایی wonder woman 1984 اعلام کرد. در ادامه با بررسی فیلم Wonder Woman 1984 دنیای بازی را همراهی کنید.

بررسی فیلم Wonder Woman 1984

طبق این رویکرد، قرار است فیلم‌های سینمایی‌ای که این شرکت تهیه‌کننده‌ی آن‌ها است، هم‌زمان با اکران در سینما‌ها، بر روی سرویس تلویزیونی HBO MAX نیز در دسترس قرار بگیرند. در مورد این تصمیم مهم برادران وارنر و تبعات و تاثیرات آن بر هالیوود، در همین یکی دو ماه بحث‌ها و اظهار نظر‌های فراوانی صورت گرفته و همچنان هم جای تحلیل و بررسی دارد. به هر حال، فیلم Wonder Woman 1984 نخستین فیلم برادران وارنر بود که بدین طریق منتشر شد.

با این که فیلم سینمایی wonder woman 1984 ادامه‌ای بر فیلم پیشین زن شگفت‌انگیز به حساب می‌آید، اما داستان آن با فاصله‌ای بیش از پنجاه ساله از وقایع فیلم اصلی روایت می‌شود. اگر به یاد داشته باشید، فیلم پیشین در دوران جنگ جهانی اول جریان داشت. حال، همان طور که احتمالا از نام آن حدس زده‌اید، فیلم زن شگفت انگیز ۱۹۸۴ در اواخر دوران جنگ سرد جریان دارد.

البته که فیلم Wonder Woman 1984 چندان جسارت پرداختن به جنگ سرد را به خرج نمی‌دهد و از همان پوسترها و نمایش‌های تبلیغاتی آن مشخص بود که فیلم قصد دارد جهان رنگارنگ مدرنیته‌ی آمریکایی را به تصویر بکشد.

بررسی فیلم Wonder Woman 1984 2020

کمیک‌بازی مضحکانه‌ی ابتدای ورود فیلم به جهان مدرن، نه باب میل کمیک‌دوستان است نه باب میل دیگران

داستان فیلم Wonder Woman 1984 

البته فیلم از این جهان رنگارنگ آغاز نمی‌شود. در ابتدای فیلم Wonder Woman 1984 شاهد افتتاحیه‌ای طولانی و بی ربط به آن چه در ادامه خواهیم دید هستیم که دایانای کودک را در جزیره‌ی آمازون‌ها به تصویر می‌کشد، در حالی که در تلاش است تا مسابقه‌ای را برنده شود.

فیلم بیش از ده دقیقه مخاطب را پای یک مسابقه‌ی طولانی می‌نشاند تا در انتها شعاری بیرون از متن را به وی انتقال دهد که فرضا قرار است در پایان‌بندی فیلم به کار آید. اما این افتتاحیه به قدری بی ربط است که به محض شروع شدن خود فیلم، به سرعت فراموش می‌شود و همان شعار هم صرفا به عنوان یک دیالوگ سطحی در انتها دوباره بیان می‌شود… .

در ادامه‌ی بررسی فیلم Wonder Woman 1984 نباید مقدمه‌ی فیلم را با این افتتاحیه‌ی عجیب، حوصله سر بر و ضعیف آن اشتباه بگیریم. اتفاقا مقدمه‌ی فیلم که در زمان و مکان اصلی داستان جریان دارد، خوب کار شده است. فیلم شخصیت‌های خود را به خوبی تبیین می‌کند و شاهد بازی خوب بازیگران فیلم Wonder Woman 1984 هستیم. از «گال گادوت»(Gal Gadot) در نقش «دایانا» گرفته تا شخصیت‌هایی که قرار است در ادامه‌ی فیلم طی قوس‌های روایی‌ای که خوب کار شده‌اند، به ضد قهرمان‌های داستان تبدیل شوند.

بازیگران فیلم Wonder Woman 1984

پیش از پخش فیلم و در کمپین‌های تبلیغاتی آن مشخص شده بود که در فیلم سینمایی wonder woman 1984 شاهد بازگشت معشوق دایانا، یعنی «استیو ترور» خواهیم بود. همین اتفاق هم می‌افتد و به نحوی، استیو در نیمه‌ی اول فیلم وارد ماجرا می‌شود. البته که این بازگشت از نظر روایی معقول به نظر می‌رسد و نمی‌توان چندان به آن خرده گرفت.

اما مشکل این جاست که استیو در کالبد شخص دیگری به زندگی بر می گردد، اما فیلم او را با همان چهره‌ی استیو فیلم اول (با بازی «کریس پاین»(Chris Pine) از بازیگران فیلم Wonder Woman 1984) به ما نشان می‌دهد. بهانه‌ی فیلم برای این کار این است که دایانا او را چنین می‌بیند. این بهانه قابل قبول بود، به شرط این که فیلم همواره از دید دایانا روایت می‌شد یا به بیانی دیگر، (مشابه فیلم نخست) دایانا راوی داستان بود. حال این که ما شاهد هستیم که فیلم بارها در طول روایت خود ار دایانا جدا شده و به شخصیت‌های دیگر می‌پردازد. بنا بر این دیدن استیو بر خلاف چیزی که هست، یک مشکل روایی به حساب می‌آید.

فیلم زن شگفت انگیز 1984

پرداخت به شخصیت «چیتا» با بازی «کریستن ویگ» از نکات مثبت فیلم است

البته که فیلم چندین و چند مشکل روایی دیگر نیز دارد و در کل با فیلمی چندان منسجم و قدرتمند از نظر روایی طرف نیستیم. البته که از یک فیلم ابرقهرمانی چندان انتظاری نمی‌رود که ارزش روایی بسیار بالایی داشته باشد، ولی عدم رعایت حداقل اصول منطقی روایت، در فیلمی کاملا مین‌استریم، بدون شک یک نقطه‌ی ضعف جدی به حساب می‌آید. نقطه‌ی ضعفی که با بررسی فیلم Wonder Woman 1984 چندین نمونه‌ی ریز و درشت از آن را پیدا می‌کنیم.

از نمونه‌های ریز و مضحک این ضعف‌های روایی، می‌توان به مواردی مثل عوض شدن ناگهانی لباس دایانا اشاره کرد، در حالی که در سکانس پیشین در حال پرواز در آسمان، با نهایت سرعت، به طرف ضد قهرمانان بود. زره آستریا که در کمیک‌های زن شگفت‌انگیز یکی از لباس‌های مهم دایانا است، به نحوی کاملا بی منطق در فیلم زن شگفت انگیز ۱۹۸۴ قرار گرفته است.
یا نمونه‌ای دیگر، قابلیت پس گرفتن آرزو است که تا اواخر فیلم، مخاطب و گویی خود فیلم‌ساز از وجود چنین قابلیتی بی خبر بوده‌اند. گویی فیلم‌ساز در جهت نجات دادن فیلم خود از بحران روایی‌ که به وجود آورده، ناگهان به ذهنش خطور کرده که قابلیت پس گرفتن آرزو را مطرح کند!

از نمونه‌های قابل توجه‌تر این مشکلات روایی نیز می‌توان سفر ضد قهرمان فیلم، و به دنبال او قهرمانان، به مصر را ذکر کرد. یک سوال مهم و بزرگ بر کل این سفر که در میانه‌ی فیلم قرار دارد سنگینی می‌کند: به چه علت؟!

ضد قهرمان اصلی فیلم، دایانا و استیو در میانه‌ی فیلم به مصر سفر می‌کنند، اندکی اکشن کاری می‌کنند و سپس بدون هیچ مسئله‌ی حائز اهمیتی در روایت یا کشف مهمی، به واشنگتن باز می‌گردند… . گویا فیلم‌ساز به دنبال بستری بوده تا چند دقیقه‌ای بر طول فیلم خود بیافزاید و اندکی هم دوز اکشنش را افزایش دهد.

فیلم سینمایی wonder woman 1984

پوشالی بودن پایان‌بندی فیلم پر واضح است.

در کنار همه‌ی این مسائل اما فیلم Wonder Woman 1984 به خوبی موفق می‌شود یک بحران روایی پر کنش را توسط ضد قهرمان‌های خود ایجاد کند. بحرانی که فقط از ابرقهرمانی چون دایانا انتظار می‌رود آن را بر طرف نماید از طرف دیگر، فیلم با معرفی کردن برخی محدودیت‌ها برای دایانا، موفق می‌شود جذابیت روایی خود را حفظ کند و از این نظر، یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی موفق چند سال اخیر است.

اما در همین بین مسئله‌ای وجود دارد که فیلم Wonder Woman 1984 را نسبت به فیلم پیشین و اصلی زن شگفت‌انگیز در رده‌ی پایین‌تری قرار می‌دهد. فیلم ۲۰۱۷ با وجود این که موتور محرک مناسبی برای فرار دایانا از جزیره‌ی آمازون‌ها مشخص می‌کرد، اما به قدری پیاز داغ آن را زیاد نمی‌کرد که دیگر فرصتی برای پرداخت‌های به اصطلاح عاشقانه و رومانس فیلم باقی نماند.

با بررسی فیلم Wonder Woman 1984 در می‌یابیم که فیلم در این زمینه به مشکل بر می‌خورد. حجم بحرانی که دایانا باید با آن رو به رو شود به قدری وسیع است که حتی در دیالوگ‌ها فرصت خوش و بش را از شخصیت‌ها می‌گیرد. با این حال، شاهد این هستیم که در میان این بحران، دایانا استیو را به تور واشنگتن‌گردی در اواخر قرن بیستم می‌برد. این جا هم به نظر می‌رسد فیلم‌ساز قصد داشته زمان و روابط عاطفی را در روایت خود زورچپون کند.

جمع بندی بررسی فیلم Wonder Woman 1984 

با وجود تمام این مشکلات اما فیلم زن شگفت انگیز ۱۹۸۴ جذابیت‌های خود را حفظ می‌کند و به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی با رده‌بندی سنی ۱۳ سال به بالا، چندان هم ضعیف نیست. از همه مهمتر این که (اگر افتتاحیه‌ی کسالت‌بارش از کودکی دایانا را نادیده بگیریم) ساختار روایی دارد؛ ساختاری که هر چند در برخی نقاط لنگ می‌زند، اما موفق می‌شود تا مخاطب را با خود همراه سازد. اگر از طرفداران فیلم‌های ابرقهرمانی و مین‌استریم هالیوود هستید، فیلم سینمایی wonder woman 1984 فیلمی است که نباید آن را از دست بدهید.

امیدواریم که از مطالعه بررسی فیلم Wonder Woman 1984 لذت برده باشید. آیا شما هم با ما هم نظر هستید؟ فیلم Wonder Woman 1984 را تماشا کرده‌اید؟ نظرتان را در مورد فیلم سینمایی wonder woman 1984 با ما در قسمت کامنت‌ها در میان بگذارید.

نکات مثبت
  • پرداخت خوب به شخصیت‌ها و قوس‌های روایی مناسب برای هر یک
  • بازی خوب بازیگران
نکات منفی
  • افتتاحیه‌ی طولانی، ملال‌آور و شعارزده
  • مشکلات روایی ریز و درشت فراوان در ساختار روایی فیلم
  • بستری برای پرداخت روابط درام فیلم وجود ندارد
4.5
متوسط
دیدگاه
۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

One Reply to “بررسی فیلم Wonder Woman 1984”

  1. دانیال گفت:

    اگر افتتاحیه‌ی کسالت‌بارش از کودکی دایانا را نادیده بگیریم
    واقعا؟؟؟؟
    من هم واندر ۱ رو دیدم و هم ۲ رو و افتتاحیه اش خیلی به من چسبید مخصوصا آخرش که مادرش جلوش رو میگیره
    از نظر روایی واندر ۱ قوی تر و کامل تر بود مخصوصا صحنه ای که واندریک تنه به دل مسلسل ها میزد و سربازها پشتش میومدن هنوز هم مو رو به تن آدم سیخ میکنه
    در کل بازی دلچسب گل گدوت زیبا و شاعرانه است(تنها بازیگری که نقش رو برای خودش می کنه)
    حتما یه بار ببینین

    ۳ ۴