بازی‌ها
31 نظر

پرونده‌ای برای E3 2016

توسط در2 سال پیش
 
  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۱۵:۲۶:۵۷

    واچ داگز که حتما موفق میشه دیگه بخدا حالم از جی تی ای انلابن به هم میخوره ولی ای کاش هک کردن ماشین هارو برمی داشتن خیلی ضایعست اینظوری باشه حتی ظرفداراشم فرار میکنن :20:
    راستی فکر کنم این EA قرار بود یه بازی در سبک GTA بسازه چی شد بس؟؟؟

    ۳۰

  • ★★★
    ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۱۶:۰۰:۲۴

    ممنون بابت مقاله
    بنده به شخصه انتظار داشتم بازی های تاپ بیشتری معرفی بشن
    اگر E3 امسال رو با یکی از E3 های نسل قبل مقایسه کنین به وضوح مشخصه که از لحاظ محصولات نرم افزاری یکم ضعیفتره

    ۱۱

  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۱۶:۲۹:۳۰

    لطفا یه مقاله هم از بازیهایی که توقع داشتیم در e3 ببینیم. اما خبری ازشون نبود هم بنویسید. که ساخته شدنشون شایعه بوده یا اینکه درحال ساختن و فقط در e3 معرفی نشدن. بازیهایی مثل.
    the evil whitin 2
    red dead redemption 2
    the last of us 2 (میدونم برای معرفیش زوده)
    RE 2 remake
    beyond good and evil 2
    half life 3
    ,و....

    ۲۰

  • ★★★
    ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۱۸:۲۲:۳۳

    سونی به تنهایی داره نصف بیشتر این صنعت رو به دوش میکشه.از کنفراسهای سه سال اخیر سونی و چه بسا از اولین کنفرانسش تا الان به راحتی میشه به این نکته پی برد.دلیل عمده این مسیله هم کم کاری شرکتهای دیگس.وگرنه سونی فقط داره کار خودشو به بهترین شکل انجام میده.بر عکس بقیه مدعی ها

    ۵۰

  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۰:۱۱:۰۲

    دروووود!
    به نمایشگاه ای تری و بچه های ای تری باز!
    از اینکه احساسات تان را درباره این نمایشگاه به زبان نوشتاری درآورید و از آنجا که بیان احساسات به زبان کلمات بسیار مشکل است، در باره اولی قابل احترام و درباره دومی با توصیفاتی روبرو شدم که نیاز به توضیحات بیشتری احساس شد. امیدورام حسم با حستان در هم آمیزد و ترکیب شیرین تری به طعم برای شیرین کامی بوجود آید.
    این همه شور بازیبازان و شعور برنامه ریزان در این نمایشگاه بازیهای ویدیویی، مگر می بایستی چگونه برگزار میشد؟ به طور حتم نمی گویید شبیه به نمایشگاه بازیهای رایانه ای بنیاد!
    خاطره ای اسفبار از این نوع نمایشگاههای وطنی دارم. آنهم در نمایشگاه کتاب با آنهمه بار فرهنگی که به دوش می کشد. حضور مردم در مصلا، با جایگاههای اطلاع رسانی پیش پا افتاده، بدون برنامه های سرگرم کننده، بدون شور و شوق انسانی، با غرفه های شبیه میدان میوه و تره بار، و تاسف آور... برخورد زشت و ناپسند مامورین انتظامات با جوانان(یک نمونه اش را دیدم).
    و مصلا... با معماری خاص برای نمازگذاران و در آن رویداد با لباسی مزورانه برای کتاب گذران!
    +
    برای مقاله منفور دیروز و محبوب امروز؟
    شرح: سرتیتر این مقاله را ته شرحم پاسخ می دهم. از آنجا که با گسترش وسایل ارتباط جمعی منجمله اسکایپ، ویدیو چت ها و موارد دیگر، قابلیت ارتباط تصویر در کنار صوتی مهیا و کنفرانس ها از تجمع روسا و بازیسازان به دور و به کمک نمایشگرهای بزرگ این ارتباط تصویری و صوتی منجر به حضور همزمان شخصیت های حقوقی از سرتاسر جهان و ایجاد حس تنگاتنگ با مخاطبان شان به نتیجه می رسد. این که بد نیست و آن شور و شعف موجود در نمایشگاه برای آنهایی که در سالن نمایشگاه حضور دارند با این ارتباطات به درک بیشتری می رسد. اما شاید برای برخی از افرادی که این رویدادها را از داخل خانه و با صفحه نمایش های سی و چهل اینچی(شاید هم کمتر) نگاه می کنند بنا بر دلایلی ممکن است کسالت بار باشد. این دلایل می تواند کسالت شخصی، روزمره گی بیهوده، نحوه فیلمبرداری از رویدادهای نمایشگاه و موارد دیگر باشد.
    اما آنچه که ممکن است دلیل اصلی دوپارگی کنفرانس بوده باشد تخمین حضور فراوان مخاطبین، مدیریت و کنترل این جمعیت و حفظ امنیت بیشتر در برابر نا امنی های سیاسی و تروریستی است. آنچه که همگی ما به خوبی می دانیم همان برگزاری و برنامه ریزی دقیق این رویدادها از طرف خارجی هاست. قبلن ثابت شده است.
    اما به ته شرحم برسیم. برایم عجیب است که شرکت ای آ (EA) در نزد بازیبازان(نه همه آنها) منفور شده است. این شرکت با آن همه سابقه اجرایی به یکباره سرش به سنگ خورده و در سال ۲۰۱۶ به فکر گوش سپاری به دهان بازیبازان منفورش افتاده است. همان بازیبازانی که هر سال با نسخه فیفا و مدیریت فیفا سرشان به سقف آسمان بازیها می چسبد و وقتی پایین می آیند دهان به منفوری شرکت باز می کنند. مگر ساخت بازی فوتبال از عهده هر شرکتی بر می آید؟ اگر شرکت ای آ نبود چه شرکتی شور و حال فیفا ۹۸ را در جمع بازیبازان زنده می کرد؟ صحبت از سال ۱۹۹۸ میلادی است. حواستان هست؟
    برای آن دست از بازیبازان منفور، چه تعداد بازی مطرح و عالی نام ببرم تا کارنامه شرکت ای آ یادآوری شود؟ به علاوه اینکه در کارنامه بیشتر بازیسازهای مطرح و شرکت های مطرح بازیسازی به چندین عنوان متوسط بر خواهیم خورد اما آنچه که از کلیت یک فرد یا یک شرکت بیرون می آید همان کارنامه کلی است. نه فقط یک بازی متوسط یا بد!
    برای من بگویید از شروع تاسیس شرکت ای آ تا به الان، این شرکت چند تصمیم درست و اشتباه گرفته است؟ و آنرا با دلیل برای من اثبات کنید. آنها در زمینه تبلیغ و معرفی بازیهای در دست ساخت هم با برنامه پیش می روند. مگر مثل اینجا و آنجاست که سی درصد از بازی ساخته شده باشد و پوسترها و پیش نمایش های صد در صدی به نمایش درآید.
    حرکت در جریان آزاد بازیسازی، وجود یک بازار مستقل و شرکت های مستقل، انفکاک از بودجه های متصل به دولت مرکزی، منجر به رشد و پیشرفتی شود که در دنیای بازیهای ویدیویی جهان شاهدش هستیم. به نظر من، حرکت شرکت ای آ برای ایجاد بخش تولیدی ارژینال های ای آ (EA Originals) از همین جریان و همسو با تدابیر شرکت های دیگرست. حالا و اینک جریان بازیسازی به سمتی پیش رفته است که با ظهور تکنولوژی های قابل حمل و موبایلی به همراه شرکت های کوچک و قابل حمل و موبایلی، بازیهای کوچک و مستقل و مبتنی بر شبکه های اجتماعی و فضای ابری ظاهر شده است. آنها به خوبی می دانند بخشی از آینده دنیای بازیهای ویدیویی از کجا طلوع خواهد کرد.
    این منفور بازی ها، تمسخر بازی شده است.
    +
    برای مقاله رهایی از بند نسل ها
    شرح: در ابتدا صحبت از بازی چرخ دنده های جنگی ۴ (جیرز آف وار۴) شد که بد نیست در همین آغاز به شرح موضوعی بپردازم که در ارتباط با مجله دنیای بازی است. سالهای قبل در ایام عید از طرف مجله مسابقه تصویری طراحی شده بود که من هم در آن شرکت کردم. در آن شماره از مجله تصویری از مارکوس فینیکس و چرخ دنده های جنگی ۳ چاپ شده بود که من همان مجله را برای صد سال بعد طراحی کردم. در تصویر خودم، بر روی چهره مارکوس فینیکس تغییراتی اعمال کرده و چهره فرزند وی را کشیدم و عنوان کردم که در شماره آینده این بازی، فرزند مارکوس فینیکس برای انتقام باز می گردد. و از قرار معلوم، فرزند مارکوس به نام جی دی فینیکس در این عنوان حضور دارد. این بازی از پتانسیل سریال سازی برخوردار است. آن تصویر من، در مسابقه اول شد. در آن تصویر، عکسهای دیگری هم طراحی شده بود و قیمت مجله برای صد سال بعد را به دلار نوشته بودم! هر چند طول عمر مجله به آنجا نکشید و انتشارش بماند برای بازماندگان دنیای بازیها!
    چند سال پیش در طی دیدگاهی به فرم مقاله، درباره ویندوز ۱۰ یا ویندوز ایکس و قابلیت همگام سازی با سایر محصولات مایکروسافت مطلبی در سایت نوشته بودم و از علل تولید ویندوز ایکس و سیستم عامل موبایل ویندوز ایکس گفتم. حالا می بینیم که همه برنامه های همگام سازی مایکروسافت در شماره ایکس یا ده به همدیگر رسیده اند. جالب بود اینطور نیست.
    اما از هیولای مایکروسافت گفتید. به گمان من هیولایی در کار نیست. در خبر "اکس‌باکس وان اس از مدل معمولی قوی‌تر است " و "اینباکسینگ یا جعبه گشایی کنسول ایکس باکس وان اس" دیدگاهی به فرم مقاله نوشته ام که می تواند پاسخی بر این مطلب باشد.
    و جایگاه مخاطب ایرانی... متاثر از تصمیمات سیاسی و مملکتی است و این جایگاه محدود و محدود تر شده است. به صعود نرخ دلار و ارز و سکه و زمین ... دقت کنید چرا چنین شده است؟ فکر کن...!
    ادامه دارد...

    ۱۰

    • ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۱:۲۲:۲۵

      کامنتت بییییییی نهایت طولانیههههههه!!!!!!!
      ماشالا حوصله :15: :15: :15:

      ۰۰

    • ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۲:۵۹:۲۴

      باز هم ممنونم از توجه و انتقاد و تحلیل های شما و دیگر دوستان عزیز.
      اما با خواندن برخی از جملاتتون فکر میکنم که مقاله را به دقت نمیخوانید و انتقاد میکنید.
      گذشته از دیگر صحبت هایتان که بیشتر نظر شخصی شما بوده،
      من فکر نمیکنم که به Xone S هیولا گفته باشم در مقاله ام و به پروژه ی اسکورپیو لقب هیولا داده ام که اگر کنفرانس مایکروسافت را دیده باشید خود سازندگانی که در این باره صحبت میکردند نیز چنین لقبی دادند... .
      در مورد EA هم اگر نمی دانید باید بگویم که EA در دو سال متوالی به رای مردم به عنوان بدترین و منفور ترین شرکت آمریکا معرفی شد. منابع مختلف و معتبر زیادی نیز از مقاله ها و دلایل این مورد وجود دارند که یکی از این منابع https://www.destructoid.com/why-people-hate-electronic-arts-251899.phtml است که تمامی موضوع را توضیح داده و بیش از یک دلیل به شما می دهد که تقاضا دارم بروید و مطالعه کنید... .

      با تشکر ;)

      ۰۰

      • ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در زمان ۰۱:۱۹:۲۷

        درود!
        تارخ جان!
        از دلایل خودت برای من بگو. به عنوان یک آدم مستقل در اراده و اندیشه!

        برای من از سایت های آی جی ان و گیم اسپات، تچ رادار و سی نت، گیم اینفورمر بگو.
        حاضرم باهات شرط ببندم که تنها کسیکه مقاله شما را خوانده است من بوده ام. اگر شخص دیگری هم بوده است یک دیدگاه خالی در زیر این دیدگاه بگذارد.

        با تشکر!

        ۰۰

    • ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در زمان ۰۱:۰۸:۴۳

      برای مقاله او قبل از آنکه خدا باشد انسان بود.
      شرح: یک مقاله احساسی و پر از مبارزه طلبی از طرف طرفدار دو آتیشه شرکت سونی، با بازی خدای جنگ می تواند شعله ورتر شود تا بگوید ما هم از اعتماد به سونی پشیمان نشده ایم. کرایتوس خشمگین، کسی نبود که با کنترل خشمش بتواند با ناز و کرشمه بر همه خداگونه های افسانه ای غلبه و کوه المپ را از خون آنها لبریز نکند. او تنها چیزی که نداشت آرامش بود.
      او قبل از آنکه طرفدار سونی باشد یک بازیباز بود.
      Greatness Awaits
      +
      برای مقاله همه چیز برای فروش.
      شرح: درباره کنسول ایکس باکس وان اس در مقاله "اکس‌باکس وان اس از مدل معمولی قوی‌تر است " و "اینباکسینگ یا جعبه گشایی کنسول ایکس باکس وان اس" دیدگاهی نوشته ام که مطالعه اش خالی از لطف نیست. بخشی از انرا در اینجا تکرار می کنم.
      در ابتدا ببینیم ایکس باکس وان اس چه امکاناتی دارد و چه برتری هایی نسبت به برادر بزرگتر خودش ارایه می دهد. بعد ببینیم آیا لزومی دارد این کنسول(پایگاه، سکو، دستگاه یا پلتفرم) جدید به بازار عرضه شود؟ از دید بازی و بازیبازها، یک بسته مکمل برای دستگاه بازی!
      ایکس باکس وان اس دارای:
      • برای تولید بازیها با کیفیت بصری و دامنه پویایی بالاتر در حوزه تعریفی اچ دی آر، پتانسیلی برای بازی سازان آزاد شده است که بر اساس آن می توانند بر روی نرخ قاب(فریم) در ثانیه بازی تاثیر گذارند.
      • قابلیت نمایش فیلمهای ۴ کی/ الترا اچ دی(۴K) و نمایش بازیها در اندازه ۴ کی
      • دیسک نوری بلوری الترا اچ دی
      • منبع تغذیه درونی
      • چهل درصد کوچکتر از ایکس باکس وان
      • ظرفیت های متفاوت با قیمت های متنوع
      • کنترلگر درونی یا بلستر آی آر برای خاموش و روشن سازی سایر وسایل
      • دست های بازی بی سیم با میزان برد بیشتر

      همانطور که از زبان راد فرگوسن(سازنده بازی چرخ دنده های جنگی ۴ – جیرز آف وار۴) خواندید این توسعه به مانند اهرمی بر روی قابلیت پردازش تصاویر رآو(raw) اعمال شده تا نرخ قاب در ثانیه بهبود یافته و بازیهای تولیدی در قالب کیفیت بصری بالاتر و دامنه پویایی بالاتر(اچ دی آر- ذخیره داده های رنگی بالاتری در بافت ها- تولید انعکاس تابناک سطوح سه بعدی) بتوانند با حفظ قاب بر ثانیه از میزان پنالتی و تاخیرهای گرافیکی در زمان اجرای بازی بکاهند. بعبارت بهتر، بازی اجرای روان و بدون لختگی داشته باشد. و بر اساس اظهارات یکی از اعضای مایکروسافت، توانایی دسترسی به میزان محدودی از قدرت پردازش به بازیسازان داده می شود.
      به معنای دیگر، هیچگونه تغییری بر روی تجهیزات پردازشی و گرافیکی ایکس باکس وان اس اعمال نشده است. این توانایی از طریق بهینه سازی کدهای بازی و تهیه توابع گرافیکی و کتابخانه ای مبتنی بر استفاده بهینه و مترادف از تجهیزات گرافیکی و پردازشی است و متکی از شناخت کامل بر سخت افزارهای ایکس باکس وان.
      این توابع بر روی هر رشته از طناب بافته گرافیکی، رنگ و موثرهای تصویری/افکت و ...، تاثیر و تغییر وارد کرده و به مدیریت پهنای باند و خطوط لوله ای هر بخش گرافیکی مبادرت می ورزند.
      و در نهایت آنچه که در برابر بازیبازها و بر روی صفحه نمایش به تصویر در می آید قاب در ثانیه است این اجزا بهبود یافته در هر ثانیه تغییر و با یکدیگر اندود شده، ترجمه و تحویل داده می شوند(رندر شدن) و با تشکیل سی قاب در ثاینه یا شصت قاب بر ثانیه بر روی صفحه نمایش بدون لختی اجرا می گردند. هر قاب به معنی یک تصویر و سی قاب متحرک به معنی تصویر متحرک!
      شرح اضافی:
      باید به یاد داشته باشیم که در خبرهای گذشته، بعضی از بازیسازان(مثال: یکی از متخصصین بازی فرقه آدمکشها یا اساسین کرید) از تلاش برای دسترسی به نرخ سی قاب بر ثانیه و ثبوت آن بر روی بازیها در ایکس باکس وان صحبت به میان آورده بودند. آنها درست می گفتند. با حفظ کیفیت اجرایی، از کمیت بصری و محتوایی بازی کاسته نشود. هر چند بازی در یک اندازه تصویری کوچکتر از نظر تعداد پیکسل در اینچ یا نقطه در اینچ به نمایش درآید. به طور حتم الان طرفدارهای دستگاه سونی منتظر هستند تا آنرا به حساب ضعف ایکس باکس ۱ در برابر پی اس ۴ واریز کنم. باید توجه داشت که رشد لوازم مرتبط با بازی و پیشرفت بازی ها در زمینه های بصری و هنری، محیط بازی، اجزای ترکیبی بازی، صفحه نمایش ها و اجزای جانبی و ... از نقطه نظر آینده نگری مایکروسافت فشار بیشتری وارد آورد.
      پایان شرح اضافی.

      در کنار برنامه های کاربردی و بهینه سازی کدهای بازی، تغییر معماری و ساز و کارهاری مناسب برای دسترسی به پهنای باند و خطوط لوله ای در اجزای سخت افزاری دستگاه از آن راهکارهای اساسی است که شرکت مایکروسافت و ای ام دی در طول زمان به آن دست یافته اند. به نوعی آنرا بهینه سازی خطوط ارتباطی سخت افزاری محسوب کنید(ْآیا این نامدهی را در جای دیگری خوانده اید؟ گمان نمی کنم).
      برای تولید خروجی، اجزا سه بعدی پردازش و با موثرهای گرافیکی در هم می آمیزند و از حالت خام و غیر قابل نمایش به در آمده و یک صحنه گرافیکی با فرمت تصویری به نمایش در می آید. تکنیک های اچ دی آر به کمک فناوری اچ دی ام آی ۲ برای بازیها و تصویرها رنگ های طبیعی تر، مشکی عمیق تر و سفیدی درخشنده تر به ارمغان خواهد آورد.
      ببینیم آقای هنشاو در باب قابلیت نمایش ۴ کی ، چه دربی باز کرده است. ایشان در نمایشگاه ای تری گفته است: "نه بصورت فطری، ایکس باکس وان اس قادرست که بازیهای ۱۰۸۰ پی را به ۴ کی تغییر مقیاس دهد" .
      به صورت ساده بیان کنم احتمال اینکه این دستگاه بتواند بازیهای به اندازه تصویر ۴ کی با قدرت تفکیک پذیری(رزلوشن) ۳۸۲۰ در ۲۱۶۰ پی خروجی دهد به اندازه صفر پیکسل است. تغییر مقیاس(upscale) در حالت صفت با لغت برازنده(elegant) هم خانواده شده است. لغت الگنت در علوم دریایی با واکسیل مترادف شده است. واکسیل(بدون توجه به معنی دیگر) به طناب کوچکی گفته می شود که برای کشیدن چیزی(پرچم) مصرف می شود. منظورم چیست؟ تفکیک پذیری با رزلوشن ۴ کی برای بازیهای ایکس باکس وان اس، به طور فطری، ممکن نشود و بازیبازها به کمک واکسیل مایکروسافتی بایستی به کشیدن تصویر و بزرگ نمایی(زوم) بازی ها برای بالا بردن پرچم مایکروسافت، اهتمام و احترام ورزند.
      نمایش فیلم های ۴ کی بر روی تلویزیون های پشتیبان کننده ۴ کی، برای فیلم بازهایی که دست از بازی کشیده اند لذت بخش خواهد بود.
      خصیصه های مثبت منبع تغذیه درونی، چهل درصد کوچکتر از ایکس باکس وان و دست های بازی بی سیم با میزان برد بیشتر و ظرفیت های ذخیره سازی متنوع برای ایکس باکس وان اس مزیت محسوب می شود. بعلاوه اینکه دستیابی به کیفیت بصری و دامنه پویایی بالاتر، بدون رزلوشن بالاتر(به گمان من)، یک قدم کوچک و به دور از بلندپروازی های مایکروسافت است. این بسته مکمل برای بازیبازهایی که ایکس باکس وان تهیه نکرده و منتظر رفع اشکالات کنسول ایکس باکس وان و کرک شدن این دستگاه بازی بودند با ناامیدی از حصول به آرزو، می تواند گزینه مناسبی قبل از عرضه "ایکس باکس وان اسکورپیو" باشد به خصوص برای بازیبازهایی که کاسه شان از بی صبریشان لبریز شده و اشتیاق به خرید یک کنسول نسل هشتم اسلیمی دارند.
      آیا انتظار طرفداران دو آتیشه مایکروسافت بر آورده شده است؟ انتظار می رفت و می رود مایکروسافت با چند تغییر جزیی در خصیصه های سخت افزاری ایکس باکس وان به بلندپروازی های خودش جامع عمل بپوشاند و گامهای سریعتری در جهت کاهش عقب ماندگی در بخش فروش بردارد و با تولید بازیهای انحصاری مشابه برای دو کنسول ایکس باکس وان و مدل اس یا اسکورپیو با تجهیزات سخت افزاری متفاوت، حداقل در بخش سخت افزاری از رقیب خودش عقب نماند. اما بدون این استراتژی ها، نگاه ها به سوی جذب شرکت های بازیسازی برای تولید بازیهای متنوع و انحصاری از سوی مایکروسافت جلب می شود. منطقه پروازی که شرکت سونی به خوبی در آن بال گشاده است.
      دستگاه بازی ایکس باکس وان اس، برادر کوچک تر، سبک تر و سفیدتری با چشمان همرنگ برادر بزرگترش است. یک برادر دوقلو که چند وقت دیرتر بدنیا آمده است.

      ادامه دارد...

      ۰۰

    • ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در زمان ۰۱:۱۰:۳۶

      {ادامه شرح درباره نمایشگاه ای تری}
      آیا کامپیوترهای شخصی حرف اول را می زنند؟ حرف اول در دنیای بازیهای ویدیویی از طرف بازی زده می شود. ذات بازی انحصار پذیر نیست. این دسته بندی ها از طرف خود ما بوجود آمده است. رقابت و تجارت شرکت های سازنده دستگاههای بازی برای جذب کاربرانشان به تهیه و تولید بازیهای متناسب با سخت افزار و نرمافزار خودشان می زنند. معلوم است که بازیهای اندرویدی بایستی تحت اندروید نوشته شوند. بازیهای و درست از لحظه ای که تحت قرارداد شرکت قرار می گیرند بازیهایشان انحصاری شرکت خواهد شد. این انحراف فکری از جایی ناشی می شود که به کامپیوترها با کاربردهای همه جانبه اش به دیده عمومی می نگرند. با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی های دیجیتالی از طرف بعضی از شرکت ها شخصی سازی های کامپیوتری صورت گرفته است و شرکت های مختلفی از جمله ایسوز به تهیه دستگاههای بازی کامپیوتری با پیکربندی مختص بازی روی آورده اند. با پراکندگی و سرگردانی انتخاب در گذشته روبرو نیستیم. در گذشته یک بازیباز برای خرید کامپیوتر، بدون توجه به توانایی های هر قطعه، اقدام به خرید قطعات کامپیوتر با مارک های متفاوت می کرد که با سر هم بندی ها آنها از کیفیت و کارایی آنها کاسته و بازدهی لازم به دست نمی آمد. حالا شرکت ایسوز و سایر شرکت ها راهنمایی بهتری را عرضه می کنند و قطعات با مارک های معین برای بهترین بازده پیکربندی شده و احتمالن برالی بازدهی بالاتر، اورکلاک هم شده اند. بعبارت بهتر با یک کنسول بازی جدید(سر و شکل معین) در کنار کنسول های خصوصی روبرو شده ایم. اگر بازیی برای کامپیوتر، نه برای کنسول های سونی و نینتندو و مایکروسافت، تولید شود از آن می توانیم یک بازی انحصاری کامپیوتر یاد کنیم؟ ببینید نتیجه و مفهوم یکسان است. این بازار رقابت و تجارت است که سمت و سوهای متفاوت می گیرد اما در مورد بازی، انحصار پذیر نیست. نمی گویم تولید انحصار ندارند. بعضی از بازیها به نشانه و نماد شرکت های تولید دستگاه بازی در آمده اند. زلدا برای نینتندو، خدای جنگ برای سونی، فروزا برای مایکروسافت و موارد دیگر!
      نکته مهم، از ذات بازی ناشی می شود. این را هم می خواهم بگویم که در دنیایی که بیشتر عناصر تولیدی در هم ترکیب شده و مشترکاتی می یابند، تعصب بر روی یک کنسول بازی و منفک سازی آن، کاری بیهوده است. مهم پایندگی دنیای بازیهای ویدیویی است. به تازگی هم موبایل ها و تبلت ها به این جمع اضافه شده اند. فراگیری این دستگاهها، حیرت انگیز!
      اما نکته آخر درباره کنسولها، ترفند و استراتژی مایکروسافت در همگام سازی محصولاتش، سیستم عامل کامپیوتر، موبایل و کنسول بازی، یک برگ برنده بزرگ است. جاییکه سونی فقط بازی و لوازم جانبی می فروشد، مایکروسافت هر سه محصولش را!
      +
      برای مقاله خاطرات شمال.
      والاهالا جایگاه خداگونه "اودین" است. در آنجا او از ارواح قهرمانان سقوط کرده، پذیرایی می کند در واقع آن ارواح را دریافت می کند.
      روح تو مال منست(Your Soul is Mine) برایتان آشنا نیست؟ از زبان ضد قهرمان بازی مورتال کامبت بیرون می آید.
      این بازی بسیار شبیه بازی شیطان می خروشد(شیطان می گرید/ دویل مای کرای) است بنابراین جای تعجب ندارد که سازندگان در این بازی به فکر استفاده از المانهای ماجرایی افتاده باشند. نکته ای که از چشمان نچندان تیزبین نویسنده مقاله به دور مانده است.
      بنابراین آنچه که از اصالت بازی بر می آید اینست که بازی یک دنیای باز نخواهد بود چرا که پیش زمینه چنین بازیهایی را در خودش ندارد. چرا که نیازمند تغییرات فراوانی خواهد شد و فعلن قد و قواره کرایتوس به این بازیها نمی خورد. نکته آخری که می خواهم اضافه کنم مقایسه و تقابل نادرست این بازی(اکشن) با بازیهای دنیای باز و با استفاده از کلمه ترکیبی "عظیم سازی بیهوده" و "ادعای سیصد ساعت گیمپلی" است. شاید اشتباه متوجه شده ام اما ممکن است کنایه ای به بازی "اسکایریم" باشد. از نویسنده این مطلب می خواهم دلایل منطقی خودش را درباره این ادعا به اثبات برساند. اظهار می دارید که بازی خدای جنگ در گونه اکشن و ماجرایی است و در دنیای باز ساخته نشده است بازیی که از نوع هک اند اسلش(زیر گونه نوظهور در دنیای بازیها- نمی دانم این طبقه بندی ها چگونه شکل می گیرد) و در انتها با چند تا ضربه کیو تی ای به زندگی غول آخرش به پایان می رسد. برای من جالب است که بسیاری از بازیبازان به این نوع از بازیها، زیر گونه بکش برو جلو،‌ می گفتند و از آنها انتقاد می کردند(از نظر آنها بازی ندای وظیفه: جنگاوری مدرن یکی از همین بازی ها بود). حالا چطور شده است که این بازی در تقابل با بازیهای دنیای باز و نقش آفرینی قرار داده می شود و ریزه کاریها، طراحی ها، برنامه ریزی ها و برنامه نویسی های سخت آن بازیها را به دیده ها سرمه نمی کشند؟
      باز هم مطابق گذشته اعلام می کنم که حاضر هستم با تمامی بازیبازان عزیز درباره بازی اسکایریم، فال آوت و موارد دیگر، و مورد انتقادشان به مناظره بنشینم.
      سعید جان! از شما انتظار بیشتری داریم. شاید از زور روزه بوده و یک چشمت به زولبیا بامیه!

      ادامه دارد...

      ۰۰

    • ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در زمان ۰۱:۱۲:۲۵

      برای مقاله اسکایریم، پنج سال بعد.
      شرح: باز هم از مشکلات فنی بازی اسکایریم گفته می شود. برای من بسیار عجیب است که تیم سازنده بازی طومار بزرگان یا الدراسکرول به کارگردانی هاوارد، با سابقه ای که از ساخت بازیهای الدر اسکرول داشته اند چطور ممکن است که آن باگ یا اشکال بزرگ در بازی را ندیده باشند در حالیکه در طول یکی از ماموریت های اصلی بازی اتفاق می افتد؟ با نگاه به فهرست طویل اعضای سازنده بازی، از لحاظ تعداد در برگیرنده دهها شرکت کوچک، و گروه امتحان کننده های بازی یا تسترهای بازی بهمراه سایت های بازیی که بازیها قبل از انتشارشان در اختیار آنها گذارده می شود، باز هم نتوانسته اند این اشکالات را شناسایی و برطرف سازند؟ چطور ممکن است منتقد ها و سایت ها و مجله ها از کنار این اشکالات بزرگ به راحتی گدذشته باشند و در نهایت بازی را به عنوان بهترین بازی سال معرفی کنند؟ آیا این توهین به شعور آنها نیست، یعنی شما بهتر می فهمید؟
      الان یکی می آید و می گوید بازی یک فریب بزرگ است، نقش آفرینی نیست، سیاه چالهایش تکراری است، اسبش فرار می کند، پروانه اش وارونه است، آسان است، یک سپر پیدا کرده ام که هیچ جادویی به آن اثر نمی کند، ارتباطات زن وشوهری از جنس اثر جرمی(مس افکت) ندارد، نقش آفرینی آن از جنس شبهای نوروینتر نیست و بهانه های دیگر!
      چرا در این کشور، نقدی نمی بینیم(کمتر می بینیم) که در خور یک بازی باشد؟ نقدی برآمده از خود منتقد، نه برآمده از تاثیرات دیگران و نقدهای خارجی!
      درست همان سال، در بسیاری از نظر سنجی ها، این بازی به عنوان بهترین بازی شناخته شد. حالا بعضی از بازیبازان به هر دلیل منطقی یا غیر منطقی از این بازی خوششان نمی آید مشکلی نیست. اما یکی از منتقدین معروف بازی، در طی مصاحبه ای درباره این نظرسنجی ها و نتایج برندگان سایت ها و مجلات معتبر، گفته بود(به این مضمون- شاید کلماتش شبیه جمله اصلی نباشد)... دوستان جمع شده اند و یک نظری داده اند. یعنی همان خارجی های هیچی نفهم!
      اما همین جمله را می توانستید درباره نتایج برندگان بازی به مجله شان بگویید.
      برای تکمیل جملات بالا، چند تا بازی می خواهید به مثال بیاورم که نقص و عیب فنی نداشته اند و در طول کرک شدن به مشکلات فنی برخورد کرده اند یا حتا کدهایش از طرف سازندگان در بازی گنجانده شده بود تا در صورت کرک شدن از ادامه بازی جلوگیری کند. نمونه معروف این ادعا، بازی بتمن: تیمارستان آرکام.
      این بازی تمام وجب به وجبش برنامه ریزی و برنامه نویسی فنی با زمانبندی های پیچیده بود. آنقدر که بازی ویچر در طول بازی بدقلق بود و در طول اجری بازی روان نبود، آنقدر که بازی ارواح تاریک(دارک سولز) در انتخاب کلاس های بازی نابخرد بود این بازی نبود. بازی ارواح تاریکی که برای سخت پوستان بازی یک آویز برای پز روشنفکری شده است. این نژاد یا کلاس از بازیبازهای سخت پوست(هاردکور پوشان در عصر جدید از زیرشاخه های نژاد بازیبازها شده است! به طنز) که به خام خوری یا ریشه خوری دنیای بازی های ویدیویی افتاده اند. حاضر هستم شرط ببندم که بسیاری از بازیبازن طرفدار بازی ارواح تاریک(دارک سولز) از بازی لذت نبرده اند. تنها چیزی که آنها را ارضا کرده است به اتمام رساندن بازی بعد از مصایب مسیح بازی است! و در نهایت پز مسیحی معتقد را در می آورند و خونیکه از سوراخهای دست و پایشان به بیرون ریخته است را به دیگران نشان می دهند. با خودتان روراست باشید. به یاد دارم روزی که برادرم با کلاس جادوگر یا نکرومنسر در بازی ارواح تاریکی۲ (دارک سولز۲) مثل یک توپ قلقلی به این ور و آنور شیرجه میزد تا از دست دشمنان جون دار و خون ریز(منظورم درجه خونشان بالا و قدرت ضربه شمشیرشان بالا- به جهت تمسخر و شوخی) بازی فرار کند تا شاید موفق شود کمی جادو حواله شان کند. در هیچ بازی به یاد ندارم یک جادوگر یا یک نکرومنسر متکبر به این وضع گرفتار شده و آنقدر پیچ و تاب بخورد. خنده دار بود. کلاس نکرومنسر، زیر شاخه جهنده!
      مابین اینکه بازی منطقی سخت است یا بی منطق(اشکال در طراحی و پیاده سازی) سخت است، تفاوت وجود دارد.
      اگر سختی ناشی از محدودیت ها و ضعف ها به کناری روند بایستی سختی بازی از کدام کوره، سرخ و با کدام پتک و سندان سخت شود؟ بعضی از عناصر در و بر تعریف سختی مرحله یا مبارزه آخر بازیها تاثیرگذار هستند. از موثرها می توانم به نوع و ژانر بازی، تناسب با محتوا و روایت بازی، هدف گذاری کارگردان یا بازیساز، بازه سنی بازی نام ببرم.
      نوعی از سیستم نقش آفرینی را ارایه داده بود که به تکامل بازیهای نقش آفرینی نزدیک تر شده بود. همان هایی که ویچر پرست بودند از صحبت های سازنده های ویچر درباره اسکایریم چیزی نفهمیده اند. اصلن(اصلا) بازی ویچر را نفهمیده اند اسکایریم جای خودش را دارد. سازنده های عصر اژدهایان(دراگون ایج) هم گفتند. اما بازیبازان این سرزمین نخواندند یا خواندند و نفهمیدند. نمی گویم همه حرف ها را دربست قبول کنید اما دربسته هم نباشید و اگر کنجکاو هستید بیشتر تحقیق و تفحص کنید و گوینده کلام دیگران نباشید.
      درباره رنگ بندی بازی باید بگویم(در مقاله کمرنگ و خاکستری نوشته شده است) آقای هاوارد کارگردان بازی گفته بود به موتور بازیسازی نیاز داریم که بتواند آب و هوای این بازی را بدرستی شبیه سازی کند در غیر اینصورت این بازی را نمی سازد. برای اینکه یک بازی باور پذیر باشد بایستی بتواند محیط بازی را برای بازیباز باور پذیر کند. اسکایریم سرزمین کوهها و دشت های وسیع است. ساختمانهای سنگی و نژادهای متنوع با فرهنگ ها و معماری های خاص هر نژاد.
      دنیایی به شدت خشن و سرد!
      آب و هو ا در آن به شدت متغییر بود. وقتی یک بازی بر روی تمامی اعضا و اشیایش، نقش آفرین است بایستی مکان و شرایطش هم نقش آفرین باشد.
      اما در بازی کمرنگی نبود. منظور از کمرنگی اینست که رنگ ها از اصالت خودشان به دور بودند. اما چنین نبود. توصیه من اینست که از تنظیمات صفحه نمایش و کارت گرافیکی خودتان بهره ببرید. در خانه ها انواع و اقسام صفحه نمایش ها و تلویزیون های چینی و مونتاژی یافت می شود، انواع و اقسام کارت های گرافیکی با درایورهای معیوب و بروز نشده، انواع و اقسام کابلهای گرافیکی و اچ دی ام آی، انواع و اقسام تکنیک های رنگ بندی و تنظیمات کنتراست و موارد دیگر.
      به تنظیمات بی نور شدگی یا محو شدگی(فید) در تنظیمات بازی دقت کنید. این درجات قابل تنظیم است.
      در انتها بخشی از دلنوشته های اسکایریمی خودم را در اینجا می نویسم، که برای درج در سایت در نظر گرفته بودم. شاید بعضی از مخاطبین خودم از آنها استفاده ببرند(این بخش را در تکمیل دیدگاههای قبلی خودم نوشته بودم که در سایت درج شد. این بخش نیز حاوی نکات ریزی است که فقط تیزبینان آنرا دریافت خواهند کرد. مفهومی این زمانی).
      اســکــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــایـــریــم:

      قهرمان تازه وارد، تازه متولد شده اسکایریم، خون زاده اژدها در دنیای واقعی اسکایریم بسیار تاثیرگذار بود. نتیجه قیام استورم کلاکی(معرف نظم قدیم و نژاد نوردهای باستانی) یا لژیونی(نظم جدید و نژاد انسانهای کنونی) از تصمیم قهرمان اثر می گیرد. سرزمین اسکایریم آبستن تغییر و تحولات شگرفی است که با زایش خون زاده اژدها فارغ می شود. این شرایط نمی تواند دوام آورد و سرانجامی جز انکسار لایه های ترک خورده اش با فریاد اژدها زاده ندارد. در نهایت اسکایریم یا تسلیم استورم کلاکها می شود و از زمان حالش به زمان گذشته اش رفته، آب و رنگ گذشته به خود می گیرد یا تسلیم لژیونرها به سمت جلو و آینده ای پیشرو رفته و سمت حرکتش منحرف نمی گردد.
      قهرمان اسکایریم به ریشه های باستانی اش پایبند است یا یک قهرمان تحول گراست و با زمانه خودش جلو می رود. این تا اینجا...
      اما دنیای فانتزی و افسانه ای اسکایریم همپای دنیای واقعی اسکایریم به جلو آمده است. قهرمان زمینی اسکایریم می بایستی برای قهرمانی در دنیای افسانه پرور اسکایریم مبارزه کند. جاییکه خون و اژدها از وی قهرمانی آسمانی می سازند. گویی نبردی در درون قهرمان زمینی اسکایریم قوت گرفته است. جنگ بین خیر و شر، تمایلات اهریمنی یا اهورامزدایی!
      دنیای رستم افسانه ای شاهنامه و غولهای افسانه ای آنرا به خاطر دارید؟
      آلدوین ِ اژدها، جنگجوی افسانه ای اژدهایان در گلوگاه هستی منتظر است. از نظر من، دنیای افسانه ای ساونگارد و قهرمانان مرده ولی جاودانه اش، وجود واقعی در سرزمین اسکایریم ندارند. تا قهرمانی هست، افسانه ها زنده اند. آلدوین ِ اژدها از اژدهای خونی قهرمان بیرون زده است. قهرمان در این دنیا، تسلیم اژدها می شود یا خیر؟
      دقیقن همان داستان استورم کلاک ها و لژیونرها در دنیای فانتزی قهرمان تکرار می شود. اینبار گلوی قهرمان در گلوگاه هستی گرفته شده است قهرمان را غرق خونش می کند یا قهرمان سوار بر خونش می شود؟! (امیدوارم این ظرافت بیان، مورد توجه قرار گرفته باشد. در متن خوانی بسیار دقیق و موشکاف باشید)
      از نظر من، دم اژدها بر نیروی درونی و شخصیت درونی قهرمان اشاره دارد. درون قهرمان با آلدوین ِ اژدها همراه است یا افسانه اژدها کش ها نوشته شده است؟ جای مرشد در صورت هم پیمانی با آلدوین تغییر می کند. حالا مسیر آلدوین، رشد و پدر معنوی قهرمان، روشن می شود. قهرمان جدیدی در مسیری تازه تر شکل می گیرد. قهرمان ضد قهرمان، کماکان در نزد زمینی ها قهرمان باقی می ماند. دنیای قدیم قهرمانان اسکایریم، نابود شده و عصر جدید خون زادگان اژدها متولد خواهد شد.
      اما همیشه دنیای قهرمانان نیکنام، امیدوار است. در صورتیکه قهرمان اسکایریم تسلیم آلدوین ِ اژدها نشود سرنوشتی محتوم در انتظار آلدوین ِ اژدها خواهد بود. خون اژدهایی که در رگهای تک تک قهرمانان اسکایریم جریان داشته، فوران خواهد کرد. تمامی ذرات خونی و بنیادی اژدهایان و اژدهاکشان در این رگها جریان دارد. خون به پا خواهد شد. آن خون آلدوین ِ اژدها خواهد بود. برای آلدوین ِ اژدها شانسی متصور نخواهند بود(یکی دو تا نیستند). صاعقه مرگبار از طرف قهرمانان مرده آسمان اسکایریم به سان دم غرنده اژدهایان بر سر و گوش آلدوین ِ اژدها فریاد می شوند. و این جمله ها: این انتخاب قهرمان و تصمیم آلدوین ضد قهرمان(در برابر مرام و مسیر قهرمان ایستاده است) برای آلدوین ِ اژدها سخت تمام می شود و به سادگی پایان معلومش رقم می خورد. در نهایت آنچه از سودای پر گشاده وی به سوی آسمان ناکامی باقی می ماند استخوانهای فسیلی اش به نشانه یادبود برای قهرمانان زمینی است. در این سرنوشت، او از قبل مرده بود. بارها... اما همیشه دنیای افسانه ای اسکایریم زنده است:آلدوین ِ اژدها هرگز نمرده است. همیشه اژدهایان در خون زادگان اژدها زنده اند.

      به اختصار درباره اجزا و قوانین بازی(روند بازی و روند بازی کردن/ گیم پلی و گیم پلی اینگ/gameplaying ):
      بازیبازانی که هنوز به بازی های نقش آفرینی قدیمی یا سنتی تعصب بخشیده اند! برای من به مانند نژاد باستانی نوردها یا استورم کلاک ها هستند. هنوز هم لباسهای پوست گرگ و خرس بر تنشان می آویزند. البته بسیاری از آنها در ظاهر به لباس سخت پوستان(هاردکور پوش ها- در عصر جدید از زیرشاخه های نژاد بازیبازها شده است! به طنز) درآمده و به خام خوری یا ریشه خوری دنیای بازی های ویدیویی افتاده اند. ساز ناسازگاری کوک می کنند و آکورد بازیبازان متفکر می گیرند. ادا و اصول خودمان!
      حاضر هستم شرط ببندم که بسیاری از بازیبازن طرفدار بازی ارواح تاریک(دارک سولز) از بازی لذت نبرده اند. تنها چیزی که آنها را ارضا کرده است به اتمام رساندن بازی بعد از مصایب مسیح بازی است! و در نهایت پز مسیحی معتقد را در می آورند و خونیکه از سوراخهای دست و پایشان به بیرون ریخته است را به دیگران نشان می دهند.
      برگردیم به اجزا و قوانین بازی...
      چیزی که باعث سرگیجه بازیبازها شده است پیچشی است که بعضی از بازیسازان در طراحی عناصر نقش آفرینی می دهند. در اینجا کمی از بازی عصر اژدهایان(دراگون ایج) کمک می گیرم و می دانم که این بازی چشمان همان دسته از بازیبازان منفی نگر به بازی اسکایریم را گرفته است اما قاب چشمشان محدود به منظره ای دو بعدی محدود باقی مانده است حتی از قابلیت های تصاویر ۳۶۰ درجه نرم افزارهای گوگل استفاده نکرده اند(به طنز). انتخاب سه کلاس پایه در اسکایریم به طرز دیگری در بازی عصر اژدهایان پیاده شده است. ساز و کار یکی است. دقت کنید صحبت درباره اجزا و قوانین نقش آفرینی است و از پیچش های داستانی حرفی نمی زنم.
      اما تفاوت اساسی و نقطه قوت اسکایریم در نحوه کسب تجربه و ارتقا شخصیت بازیست که کمک بسیار زیادی در تکامل و تعریف گونه یا ژانر نقش آفرینی کرده است.
      هر تجربه در صرف هر فعلی به تعریف همان جمله فعل دار بسط می یابد. بهترین از این تفسیر در جایی نخوانده اید.
      خواهش می کنم شلوغش نکنید به همگی می رسد.
      آنچه که در مبارزات از آن بهره می برید در همان شاخه گسترش یافته و درخت تجربیات کهکشانی قهرمان بازی در آسمان اسکایریم رشد می کند...

      مطلب ناتمام!
      بسیار طولانی شد. شاید در آینده باقیمانده را درج کنم.

      ادامه دارد...

      ۰۰

    • ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در زمان ۰۱:۱۳:۵۷

      برای مقاله جبران اشتباهات گذشته.
      شرح: پرسش من اینست: تفاوت مابین بازی سرقت بزرگ اتومبیل(جی تی ای) با سگهای نگهبان(واچ داگز) در چیست؟ آیا می توانید همان سرخوشی و تنوع در ماموریت های جی تی ای را در این بازی اعمال کنید؟
      مگر در سگ های نگهبان ۱ در انتخاب روش بازی(گیم پلینگ) اختیاری نداشتیم؟
      بعید می دانم یوبی سافت از استراتژی های خودش فاصله گرفته باشد و آنها را بر اساس توقعات چند صد هزار بازیباز بنا نهاده باشد. تولید بازی بزرگ از شروع تولدش تا زمان انتشارش، چندین سال طول می کشد اما بازیبازان آنها را هر ساله رویت می کنند. به خصوص اگر ابزار و موتور مناسب برای تولید بازی مهیا نباشد و با توجه به تعداد گروههای متخصص، این روند تولید بیشتر به طول خواهد انجامید.
      همانطور که در گذشته نوشته بودم...
      به عبارت بهتر، حرف آخر را یکی مثل کوجیما، ویل رایت، مولینکس، هاوارد و... می زنند. برای بازیهای بزرگ، گروه های بزرگ تشکیل می شود. برای گروه های بزرگ، مدیریت بزرگتری نیازمند می شود که اتصال اجزا و تعامل اعضا شکل گیرد. حالا دارم از دایره فرد، فراتر و به حیطه شرکت و شخصیت گروه وارد می شوم. اینجا دیگر هر بخش اجرایی و اجزایش به کار خودشان مشغول هستند و اجازه دخالت و اعمال نظر به هر فرد داده نمی شود. البته شخصیت کارگردان به عنوان ناظر و مدیر همه اجزا و اعضا تاثیرگذار بوده و ممکن است محدوده دخالت و اعمال نظر کم و زیاد شود. در سینما، یک کارگردان ممکن است به بازیگرش، حتا، اجازه تغییر کلمات فیلمنامه یا بداهه گویی را ندهد و موارد مشابه.
      اینجا دیگر با یک گروه مستقل پنج نفره با ارتباط و شناخت مختص شان روبرو نیستیم. تعداد اجزا بیشتر و حجم و شیوه ارتباطات پیچیده تر و بزرگتر می شود حتا ممکن است بعضی اجزا و اعضا(همدیگر را نمی شناسند) در شرکت های دیگر با مسافت های مختلف به تکمیل پروژه می پردازند.
      این مختص شرکت یوبی سافت نیست. درباره هر شرکت بزرگی صدق می کند. احتمال دارد به عنوان بازیباز، به هر علتی از یوبی سافت خوشتان نیاید. ممکن است یایسه/ یاعسه (یائسه- نمی خواستم از یاء کوچک استفاده کنم) شده اید و حس بدی از هر چیزی بدست می آورید(به شوخی بخوانید) فرقی نمی کند بازیباز مرد باشی یا زن. در قاموس خلقت، زن و مرد هر دو یکی هستند از یک قماش(نمیدانم برخی مذاهب و آیین ها، از چه قماشی هستند؟ شاید انسان نیستند. چه ظلم ها و بی عدالتی ها در طول تاریخ بشریت به زنان شد؟ بشریت، خودش به همنوعش ظلم می کند حالا چه انتظاری از دیگران داریم. جنسیت باید حذف شود تا برتری خواهی های جنسیتی از نوع خودخواهی های انسانیتی حذف شود. این یکی جدی بود). در قاموس دنیای بازی، بازیباز مرد و زن معنا ندارد. هر دو برابر هستند. پس یایسه گی معنا کاربرد پیدا می کند.
      =====
      خردادماه ۹۵
      برای آگاهی بیشتر، تحقیق بیشتری کنید تا از اشتباهات در امان مانید. موفق و سلامت باشید و برای همنوعتان هم بخواهید. اگر کم و کاستی در مطلب دیدید یا از شوخی های من خوشتان نیامد مرا عفو کنید.
      پیشنهاد می کنم:
      در خبرها و مطالب "مقاله هفته: بازی های بی محتوا" و "نکات جالب درباره سرخپوست مرده" و "ده برتر: شخصیت های سیگاری" و "ده برتر: شخصیت های زن و مردی که به هم می آیند" و "لبه آینه لبه فردا" و "بازیسازی در یوبی سافت چه حسی دارد؟" و "بازیسازان ایران و مغالطه استدلال از راه سنگ" و "اکس‌باکس وان اس از مدل معمولی قوی‌تر است" دیدگاهی نوشته ام که از دوستانم دعوت به مطالعه می کنم.

      تمام.

      ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۰:۴۷:۵۴

    با تشکر بسیار از تمامی عزیزانی که زحمت کشیدند و این چند نوشته را فراهم کردند.
    در ابتدا چندان شوری برای نمایشگاه امسال نداشتم.ولی بالاخره e3 و امکان نداره یجا،یه بازی توجهت رو جلب نکنه و وجودت رو به تسخیر خودش در نیاره.و درمورد نمایشگاه امسال،همین چند عنوان هم که موفق شدند بنده را برده خویش بکنند!!هم کفایت میکند.
    اخرین نگهبان همانند همیشه درخشان بود.به احتمال زیاد در تابستان پیش رو برای بار چهارم برم سراغ ICO :15: هایپ :24:
    خدای جنگ تازه،واقعا سوپرایزم کرد.اونم کسی رو که از این سری و نقش اصلیه کچل مغز نخودیش اصلا خوشش نمیاد.تمامی تغییرات صورت گرفته،باب میل بنده بود و امیدوارم سانتا مونیکا با همین فرمون ادامه بده که داره خیلی حال میده :15:
    کوجیما هم که مجدد اومد ترول کرد رو رفت :24: دمش گرم،امیدوارم نه قصدش رو داشته باشه،نه اتفاق خاصی براش پیش بیاد و حالا حالا ها به ترول کردن ما ادامه بده که کارش حرف نداره :15:
    بریم سراغ جدیدترین زلدا نینتندو :15: بریم سراغ چی؟اصلا چی میشه گفت؟برید یبار دیگه تریلرایی که ازش اومده رو ببینید و سخن رو کوتاه بکنید :15:
    راستی دوستان،خبر دارید که،رزیدنت اویل هفت هم معرفی شد.اره.نمیدونستید؟برید ببینید تریلرش رو.قشنگ بود.چی؟رزیدنت اویل چیه؟یعنی چی؟!!
    واقعا چرا اینطوری شده؟انگار نه انگار هفتمین شماره اصلی رزیدنت اویل معرفی شده.داریم درمورد رزیدنت اویل صحبت میکنیم.مگه میشه؟مگه داریم؟نه شوری،نه هیجانی،درسته که این نسخه بسیار متفاوت بود و بازخوردای متفاوتی رو در بین طرفدارا ایجاد کرد و یجورایی چندان چیزی هم از بازی نمایان نشد،ولی بازم رزیدنت اویل هفت معرفی شده؟چرا اخه؟کپکام...،کپکام نکبت...بهتره که برنامه های حسابی برای این قسمت داشته باشه.وگرنه باید دعای شب قبر این سری رو در اینده ای نزدیک سر داد.
    نمایش inside و تمامی عناوین جمع و جور دیکر نیز(FE.Grow Up,how we soar ,...) فوق العاده بودند.از تل تیل توقع داشتم اطلاعات بیشتری از بازی های در دست ساختش بده.نه یه تیزر کوجولو موچولو از بانو کلم و چند تا عکس از بتمن.
    پادشاهی قلب های سه هم برخلاف پارسال همون نمایش یذره ای رو هم نداشت.بازم خوبه فاینال پانزدهم با قدرت حاضر شد.
    بسیار هم منتظر خبرایی از سگا پیرامون برنامه هاش برای سالگرد ۲۵ سالگی سونیک و بازیه خاصی که برای این سال مبارک تدارک دیده هم بودم که هیچی به هیچی.احتمال میدم که یا شاهد ریمیک sonic adventure 2 خواهیم بود(که نسخه مورد علاقه خودم نیز هست)یا بعد از ۱۴ سال،سومین قسمت Adventure.با توجه به اینکه تازگیا سگا نمایش های زیادی رو هم از ادونچر دو و شدو بر روی فیس بوکش قرار میده به درستی این احتمال دامن میزنه.

    ۱۰

  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۱:۲۰:۱۳

    "E3 2016 چند روز پیش پایان یافت و بسیاری را خوشحال، غمگین یا سردرگم کرد. "
    والا من فکر نکنم با کنفرانس سونی امسال غمگین شده باشه!

    ۲۰

  • ★★★
    ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۲:۲۴:۵۹

    خو E3 امسال عالی بود همه کنفرانسارو دیدم تقریبا. بجز پی سی گیمینگ اونم بخاطر این نسخه فوق العاده ای که گزاشتین و توش یه... زاده اسپانیایی همش داره حرف میزنه. بخاطر به فنا دادن حجمم نمیبخشمتون. :16:
    خوب کنفرانس سونی. بهترین کنفرانس بود. همش گیم های خوب معرفی شد. بهترین نمایشم دیترویت بود. گاد او وار هم خیلی حال کردم. و بازی کوجی و خنده ها حرف زدن باحالشم کله کنفرانسو شیرین کرد :24:
    کنفرانس مایکروسافت هم تقریبا عالی بود. بجز اون وسط که رفتن ماینکرفت بازی کردن. :23: اخه چرا هر سال ماینکرفت بازی میکنید. برید خونتون بازی کنید. بهترین نمایششم اسکیل باوند بود. بشدت حال میکنم با این بازی. ریکور هم معرکه بود.و سی اف تیفز هم بشدت عالی بود.
    EA بتلفیلد و فیفا عالی بودن. احساس میکنم این فیفا بشدت انقلابی خواهد شد.
    بتسدا . دیس انرد پری و کوایک(واقعا حال میکنم ارنا استایل ها دارن برمیگردن) همه عالی بودن. کلا کنفراسش دوتا نکته منفی داشت یکیش ریمستر اسکایریم بود واقعا نیازی نمیبینم بهش :| اونم اینکه گرافیکش خیلی پیشرفت نکرده بود. دومیش هم الدراسکرولز لجند که بنظرم اسکی از هارت استون.
    کنفرانس یوبی. :18: ندیدم.
    نینتندو یه زلدا نشون داد همونم بهترین نمایش کله E3 شد. :D واقعا بی نظیر بود.
    _______________
    ولی این E3 منو بشدت ناراحت کرده.
    اونم فقط بخاطر ک..فتی که کپ کام به اسم اویل داره میده بیرون. باحال ترین نکتش این بود که ملت داشتن کف میزدن. هووو بایدمیکردین.
    نابود کردن هویت اویل. و استوری لاینش این بازی نویسنده فیر داره مینویسه. با هارر کلیشه ای غربی طرفیم.
    اصلا کی گفته اویل هارره. نیست اقا. اکشن اویل تو تمام نسخه به هارر بودنش میچربیده.
    کپ کام گفته این بازی کامبت داره و هربم تو بازی هست. خب اینا خبرای خوبین. ولی وقتی اینا رو با نمایشای بازی ترکیب کنی. خب نزدیک ترین بازی که بهش میرسی یه هارر بی خاصیت مثه زامبی یوئه.
    دارم احساس میکنم. کپ کام توسط یه سری گاو اداره میشه. یه یونیورس بشدت شاهکار مثه یونی ورس اویل داشته باشی. بعد یه سری بازی شاهکار از این اویل داشته باشی. بعد بیای تمام نکات خوبشونو کم کم حذف کنی تا برسی به اویل ۶(البته جلو این نمایش های اویل ۷ اویل ۶ فوقالعاده محصوب میشه) بعد بزنی همشو نابود کنی. و از یه سری هارر خز کپی کنی اسمشو بزاری ۷. البته اینکارا از پسه گاو هم بر نمیاد.

    ۱۰

  • ★★★★
    ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۳:۰۷:۳۹

    تشکر برای مطلب به موقع از E3
    فقط در مورد اد اف وار هیچ جا گفته نشده اون بچه پسر کریتوس هست
    این مطلب هم که حالا واچ داگز۲ میتونه در حد GTA باشه ساده انگاری هست.واچ داگز یک عنوان با گیم پلی محدود هست ولی توی جی تی ای شما زندگی میکنید!

    ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۳:۳۳:۱۷

    چرا
    اگر اشتباه نکنم،یک جای تریلر پسر کریتوس رو لفظ پدر خطاب کرد.
    که البته باز دلیل محکمی بر اینکه پسر کریتوس باشه،نیست.
    ممکنه کریتوس بعد از سفرش به این سرزمین،با مادر و خونواده این پسر اشنا شده باشه و صرفا در گذر زندگی کمک حالشون شده باشه.یجورایی حکم پدرخونده رو برای پسرک ایفا میکنه شاید.

    ۰۰

  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ در زمان ۲۳:۴۲:۰۱

    b nazaram en naghle shoma sahih nist, Xbox faghat az konsole jadid ronamae kard , hamin k ps4 ham az konsolesh ronamae kard , hala bahse ghodrat nist, bahse estefadey behine az gerafik v joziate k baz to nasle ghabl v nasle alan pls toneste sabet kone azghodratevaghey konsolesh mitone estefade kone, v y negahi b ghabl v hal bendaz, tedad bazi hae k moarefi mishe melak nist , melak bazie k sakhte mishe en harf az y ede pardaz ya maghale nevis baede. y mesale dige ham mizanam , 00,001 % age kojima midonest elmo
    teknoloji dar daste ayandey xbox bod shak nakon b samte ona miraft.
    y mesale dige , y pc ghodrat mando entekhab kon , ba y sistem amele mac i k tahododi nazdik b pc bashe khiliam
    zaif tar, y kare 3D ro ba har2 dastah anjam bedid meghdar lodingi k pc mikone 10barabarre mac hast hala harcheghadam k pc ghavi tar bashe , bahse ene k betoni az ghodrat estefade koni

    ۰۳

  • ★★★
    ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در زمان ۱۵:۴۵:۴۷

    آقا ارور ۵۰۳ ما رو هلاک کرد :12:

    ۱۰

  • ★★★★★
    ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ در زمان ۲۲:۲۱:۴۳

    با تشکر از یادداشت تیمی بچه های دیبازی
    اول از همه افتضاح EA
    جالبه که خودتون هم اشاره کردین که جید ریموند اومد فقط حرف زد
    از مس افکت چیز زیادی نمایش داده نشد
    چیزی که در مورد فیفا دیدیم غیر از بخش داستانی و گرافیک از نظر گیم پلی همون همیشگی بود
    تایتان فال تغییرات زیادی نکرده و...
    بعد میگید راضی کننده؟
    بدتر از این میشد کنفرانس خبری برگذار کرد؟
    هیچ اطلاعاتی از هیچ کدوم از بازی های مورد انتظار EA ندادن. غیر از بتلفید
    این همه وقته دارن رو استار وارز کار می کنن یه سری کانسپت آرت نشون دادن و یه ثانیه ی کات سین in game
    این همه وقته دارن رو مس افکت کار می کنن باز پشت صحنه به خوردمون دادن.
    اینقدر نیاز داریم واقعا که بیان جلوی مردم زر مفت بزنن و گوش کنیم فقط؟
    EA بدترین کنفرانس امسال و بدترین کنفرانس تاریخ E3 رو داشت بدون شک
    به کیفیت نهایی بازیاش کار ندارم. اون بحثش جداست. ولی تو برگزاری کنفرانس هیچی حالیشون نیست و هر سال هم بدتر میشن
    ======================
    کنفرانس مایکروسافت
    در کل مایکروسافت هم به خوبی داره امکانات کنسول میرسه (خیلی بیشتر از سونی) و سعی می کنه تو زمینه انحصاری هم پای سونی حرکت بکنه از نظر تعداد. ولی انصافا اگه عادلانه نگاه کنیم غیر از سه تا فرنچایز اصلی مایکروسافت که هیلو، فورتزا و گیرز باشن بقیه انحصاری هایی که رونمایی می کنه واقعا در حد و اندازه AAA های رقیبش نیستن. مثلا recore که این همه رو اسم سازنده مانور دادن. اصلا انتظار نداشتم گیم پلی اینقدر آرکید و ساده باشه. طرف مقابل یه nier داره که سازنده های اون هم اسم و رسم دار هستن ولی اصلا و ابدا اینقدر روش مانور ندادن. تو کنفرانس خبری ها که نیست کلا.یا مثلا dead rising که کلا عنوان درب و داغونیه! و بازی مشابه مالتی پلتفرم با کیفیت بهتر هم وجود داره و واقعا اصرار مایکروسافت برای نگه داشتن این فرنچایز رو نمی فهمم. البته scalebound خیلی امیدوار کننده به نظر میرسه.
    تو سه تا فرنچایز اصلیش چیزی کم و کسر نمیزاره خدایی. گیرز عالیه. فورتزا بی نظیره و هیلو هم طرفداراش رو راضی نگه داشته بعد از ۵ شماره اصلی و دو قسمت فرعی و یه خلوار اسپین آف هنوز کیفیت خودشو داره.
    ولی مایکروسافت باید رو بازی هایی غیر از این سه تا سرمایه گذاری درست و حسابی بکنه. AAA های پرخرج و عظیم
    ====================
    کنفرانس سونی
    خب منی که طرفدارشونم هم انتظار نداشتم اینقدر خوب کار کنن
    هرچند دلیل نمایش طولانی (واقعا طولانی) لگو استاروارز رو نفهمیدم
    یه تنه گند زد تو ریتم خوب کنفرانس
    بزرگترین نکته مثبت کنفرانس سونی نه کریتوس بود نه کوجیما
    این بود که چیزای اضافی و بیخودی رو حذف کردن. یک ساعت و ده دقیقه کنفرانس که احتمالا کوتاه ترین کنفرانس بود که تا حالا برگذار کرده سونی و در عین حال جزو پربار ترین کنفرانس های e3
    ==================
    در مورد یادداشت آقای زعفرانی
    به طور کل با این که سیستم کنسول گیمینگ ریخته به هم موافقم
    مثل موبایل داره میشه که هر سال یه پرچمدار معرفی کنن و بعد از چند سال کم کم پرچمدارهای قدیم از رده خارج بشن.
    که این به طور کلی در مورد pc هم صدق می کنه. نمیشه یه سخت افزار جمع کرد هزار سال ازش استفاده کرد که
    سیستم بازی های کنسولی داره شبیه pc میشه و این نکته منفیه. اصلا خوب نیست. کسایی میرفتن طرف کنسول که نمی خواستن دو سال یه بار پول بدن سخت افزار ارتقا بدن. الان همون بلا سر کنسول ها اومده.
    دو سال یه بار باید کنسول عوض کنیم
    و این که میگید بازی که تو این کنفرانس نمایش داده میشه رو سال بعد تو کنفرانس رقیب ببینن رو اصلا و ابدا نمی فهمم!
    در مورد یه سری بازی های کنفرانس مایکروسافت شاید صدق کنه
    ولی سونی که هر چی نشون داد مال استدیو های خودش بودن
    چه جوری قراره برن تو کنفرانس رقیب؟
    =============
    کنفرانس بتزدا امسال اشتباه بود
    اینقدر محتوی نداشتن که کنفرانسش کنن
    ۸۰ درصدش شده بود محتوی اضافه بازی هایی که منتشر شدن و اسکایریم ریمستر شده
    دیس آنرد ۲ نمایش بسیار خوبی داشت. و prey و کوایک هم رونمایی های مهمی بودن.
    ولی میشد اینا رو تو کنفرانس مایکروسافت و سونی پخش کرد
    =============
    یوبی سافت هم که هر سال حداقل کنفرانساش خوب بود امسال اونجا هم گند زد
    دوباره رقص و آواز
    for honor که حقیقتا از بازی های koei هم پوچ تره
    فقط گوست ریکان و اگه معجزه بشه واچ داگز ۲
    سر south park هم کلی خندیدیم البته :D

    ۳۰

  • ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ در زمان ۱۲:۰۴:۳۲

    یه سوال در کنار این e3 پیش اومد این بود که این نظر سنجی که می گن برای فارسی شدن پلی استیشن درسته

    ۰۰

    • ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ در زمان ۱۶:۲۰:۵۳

      نظرسنجی که نمیشه گفت.داخل پلی استیشن بلاگ هر کسی میتونه ایده ی خودش رو به اشتراک بزاره و بقیه بهش رای بدن و ممکنه سونی اون رو عملی بکنه.
      یه مدت قبل عربها درخواست اضافه کردن زبان عربی رو کردن و با درخواستشون موافقت شد.
      حالا هم یکی از ایرانی ها درخواست کرده و داره تو سایتها لینکشو میده که رای ها بره بالا

      ۰۰

  • ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ در زمان ۱۲:۰۵:۵۷

    یه سوال در کنار این e3 پیش اومد این بود که این نظر سنجی که می گن برای فارسی شدن پلی استیشن درسته :!:

    ۰۰

شما باید ورود برای ارسال نظر