بررسی بازی Sparklite

حلقه‌ای به گذشته
توسط محسن شجاعی در ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ , ۲۱:۰۰

بررسی بازی Sparklite: تقریبا از نسل گذشته‌ کنسول‌ها شاهد شکل گیری یک چرخه دائمی بوده‌ایم. استودیوهای مستقل و کوچک دست به نوآوری و خلاقیت می‌زدند و با بازی‌های خود گیم‌پلی، لول دیزاین و طراحی جهان بازی‌ها را از یکنواختی و رخوت خارج می‌کنند و بازیسازان بزرگ المان‌ها و مکانیزم‌های خلق شده توسط این استودیوهای مستقل را در مقایس بزرگ‌‌تر و کامل‌تر در بازی‌های خود پیاده می‌کنند و یک تجربه نسبتا جدید را به مخاطب خود هدیه می‌‎دهند. در این سال‌ها موفقیت بازی‌هایی همچون Celeste و Disco Elysium شاهد بیشتر مخاطبان به بازی‌های مستقل بوده‌ایم و ناشران نیز با رغبت بیشتری روی این پروژه‌ها سرمایه گذاری می‌کنند و همین مسئله سبب شده تبلیغات و بازاریابی بهتری برای این عناوین صورت گیرد. به عنوان مثال بازی Lies of P تبدیل به یکی از عناوین مورد انتظار امسال شده است. بازی Sparklite، محصول Red Blue Games یکی از بازی‌های مستقل سال ۲۰۱۹ بود که در زمان عرضه با استقبال خوب مخاطبان پلتفرم‌ها، بویژه مخاطبان سوییچ همراه بود. از همان ابتدا طراحی‌های بازی یادآور بازی‌های کلاسیک مجموعه زلدا بود و همین مسئله سبب شد مورد توجه قرار گیرد. اینکه سازندگان تا چه اندازه در خلق هویت مستقل برای محصول خود بوده‌اند و آیا تجربه حدودا ۱۰ ساعته گیم‌پلی بازی تا چه حد مفرح و سرگرم کننده است، پرسش‌هایی است که در بررسی بازی Sparklite به آن‌ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه نقد و بررسی بازی Sparklite دنیای بازی را همراهی کنید.

نقد و بررسی بازی Sparklite: داستان

گمان می‌کنم بارها با چنین روایتی در بازی‌ها طی سال‌هایی که به تجربه بازی‌های ویدیویی مشغول بوده‌ام، مواجه شده‌ام. جهانی که در حال نابودی و خاموشی است و قهرمان اصلی داستان به همراه دوستان و یاران خود آخرین امید برای احیای این جهان رو به نابودی هستند. شاید بهترین نمونه چنین روایتی متعلق به بازی Freedom Fighter (2003) باشد. وقایع بازی Sparklite در سرزمین Geodia روایت می‌شود. یک سرزمین که زمانی مامن نوآوری‌های مختلف و بهشتی برای مهندسان و مخترعین بوده، اکنون به دست یک حاکم ظالم افتاده که در تلاش است با کنترل کردن منابع انرژی در بازی که «Sparklite» نامیده می‌شوند را تحت تصرف خود درآورد. در بازی کنترل شخصیت به نام Ada را در دست می‌گیریم که یک خلبان کشتی هوایی است و پس از سقوط کشتی در طوفان، خود در میان تمامی این هرج و مرج‌ها و مشکلاتی که سلطان ظالم ایجاد کرده می‌یابد. تمام جاه طلبی‌ها و خودخواهی‌های سلطان سبب آلودگی محیط شده و حیوانات و حیات وحش Geodia را به موجوداتی بی‌منطق و خطرناک بدل کرده است.

بررسی بازی Sparklite

با هر بار مردن به هاب بازی بازمی‌گردید و می‌توانید تجهیزات خود را آپگرید کنید

هدف اصلی Ada و دوستانش این است که حتی الامکان Sparklite جمع آوری کنند و با داشتن این منابع انرژی و ساختن سلاح‌ها و تجهیزات مختلف، خود را برای مقابله با سلطان پلید و لشکر تایتان‌های مکانیکی‌اش آماده کنند. همانطور که در ابتدای بررسی بازی Sparklite بدان اشاره شد. سبک و سیاق این بازی بسیار شبیه به عناوین کلاسیک نینتندو است و داستان بازی حالتی ساده و ویدیو گیمی دارد و صرفا از آن به عنوان یک پیش زمینه برای جهان سازی و پیش برد گیم‌پلی بازی استفاده می‌شود. در کل نمی‌توان از چنین عنوانی انتظار روایت داستانی قوی داشت و قصد سازندگان نیز از ابتدا تمرکز روی موضوعات دیگری بوده‌است. موضوعاتی که بدون شک سبب جلب مخاطبان شده است. با این اوصاف باید گفت داستان بازی Sparklite کاملا باید فضاسازی و جهان آن همخوانی دارد و وظیفه خود را به عنوان یک زمینه برای رشد گیم‌پلی به درست انجام می‌دهد.

نقد بازی Spraklite: گیم‌پلی و کنترل

در ابتدای نقد بازی Sparklite در بخش گیم‌پلی باید بگویم سازندگان از اینکه در بازی خود المان‌ها و مکانیزم‌های کلاسیک و به اصطلاح “رترو” داشته باشند، خجالتی ندارد و تقریبا تمامی بخش‌های بازی الهام گرفتن سازندگان را از بازی‌های کلاسیک این ژانر فریاد می‌زند. از زاویه دوربین بالا به پایین گرفته تا سیستم مبارزات ساده و در عین حال کاربردی، حس نوستالژی را در مخاطب زنده می‌کند. Ada ماجراهای خود برای نجات سرزمین Geodia را با حداقل قدرت و توانمندی آغاز می‌کند و تنها به آچار در دستش اتکا دارد. یک دکمه برای حمله و قابلیت جا به جایی سریع (Dash) تنها مکانیزم‌های اصلی مبارزه هستند. رفته رفته و با یافتن گجت‌هایی که سراسر مپ بازی و در دانجن‌ها مخفی شده‌اند، تجهیزات Ada تکمیل‌تر می‌شود. البته برای به دست آوردن آن‌ها باید پازل‌های دانجن مربوطه را حل کنید که البته چندان سخت نیستند و چالش خاصی ایجاد نمی‌کنند. پس از اینکه برای اولین بار یک گجت را در اختیار گرفتید، بار هر بار مردن باید مجددا آن را بسازید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

نقد بازی Sparklite

هر ارتقا بسته به توانمندی که دارد، فضایی را اشغال می‌کند

حال که در مطلب بررسی بازی Sparklite به مردن اشاره شد، باید بگویم که در این بازی بارها و بارها آن را تجربه می‌کنید. با توجه به ذات روگ-لایک بازی و اصول این سبک که در لول دیزان پیاده شده، این امر را باید قطعی دانست. با هر بار مرگ، Ada به Refuge (هاب بازی) بازمی‌گردد و جهان بازی و دشمنان آن مجددا از ابتدا Generate می‌شوند. البته که با هر بار مردن تمامی اسپارکلایت‌هایی که در اختیار دارید را از دست نمی‌دهید و عملا قوی‌تر از قبل بازمی‌گردید اما، power-upهایی که در مپ بازی جمع آوری کرده‌اید، از دست می‌روند. با توجه به اینکه هر بار جهان بازی تغییر می‌کند، ابزارهایی که برای فائق آمدن به چالش‌ها مورد نیاز است دگرگون می‌شوند.

دشمنان بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند و Geodia حقیقتا زیبا است!

در واقع یک لوپ همیشگی در گیم‌پلی بازی شکل می‌گیرد. شما با هر بار مردن به جهان بازی برمی‌گردید تا اسپارکلایت بیشتری جمع آوری کنید، با دشمنان جدیدی مقابله کنید و power-upهای بیشتری به دست آورید. باید گفت این لوپ بسیار لذت بخش است و به لطف ارکان روگ-لایک گیم‌پلی حس می‌کنید کشتن هر دشمن و باز کردن هر صندوچه ارزشش را دارد. به لطف این اسپارکلایت‌ها هاب خود را ارتقا می‌دهید. آپگرید کردن قابلیت‌ها و سلا‌ح‌های مختلف در بازی نیازمند پشتکار و صبر است. Ada می‌تواند میزان سلامتی، قابلیت دفاعی و آسیبی که به دشمنان وارد می‌کند را در هاب بازی ارتقا دهد. هر ارتقای جدید بسته به میزان تاثیر گذاری که دارد، بخشی از کیت Ada را اشغال می‌کند و بازی این امکان را نمی‌دهد تا با انباشته کردن این آپگریدها خود را تبدیل به حریفی شکست ناپذیر کنید. از سوی دیگر این محدودیت آپگرید مخاطب را مجبور می‌کند درباره انتخاب‌های خود به دقت تصمیم بگیرید و بسته به هدفی که دارد، اولویت بندی کند.

در دنیای بازی بخوانید: بهترین بازی های مستقل سال ۱۴۰۱

سیستم کنترل بازی ساده و آشنا است. سیستم حرکت کردن، حمله کردن و برداشت آیتم‌ها هرچند به نظر ابتدایی و ساده‌ است اما، با پیشروی در بازی رفته رفته تغییراتی در خود ایجاد می‌کند تا علاوه بر اینکه از یکنواختی خارج شود، رضایت مخاطبان سخت پسندتر را نیز جلب کند. گجت‌هایی که در طول ماجراهای خود پیدا می‌کنید، رفته رفته امکان دسترسی به مکان‌هایی را فراهم می‌کنند، که پیشتر نمی‌شد آن‌ها را اکتشاف کرد.

افرادی که با بازی‌های ادونچر تک اسکرین (Single Screenboard) آشنایی دارند، به خوبی با چالش‌ها و ایرادات همیشگی این سبک بازی‌ها آشنا هستند. زمانی که وارد یک محیط جدید با بخشی از یک محیط وسیعی می‌شوید، بازی به یک باره از یک صفحه به سمت صفحه دیگر تغییر وضعیت می‌دهد. به عبارت دیگر شما نمی‌توانید هم زمان دو بخش را ببینید و در آن‌ها حضور داشته باشید. متاسفانه و به دلیل شباهت بیش از حد برخی از محیط‌ها به یکدیگر، بعضا در جهان بازی گم می‌شوید و شاید پیدا کردن هدف بعدی کمی دشوار باشد. خوشبختانه با جا به جا شدن میان هر صفحه، دشمنانی که قبلا شکست داده‌اید اسپاون نمی‌شوند و این مسئله تا حدی از آزار دهنده بودن این مکانیزم می‌کاهد.

باس‌فایت‌های بازی یادآور خاطرات بازی‌های کلاسیک هستند و هر کدام چالش خاص خود را دارند

پیشتر در نقد و بررسی بازی Sparklite به ساده بودن سیستم مبارزات بازی اشاره کردیم. این سیستم هرچند از بازی‌هایی جریان سازی همچون The Legend of Zelda: A Link to the Past الهام می‌گیرد اما، هیچگاه نمی‌تواند نکات ظریف و دقیقی که در طراحی این بازی استفاده شده بود، شبیه سازی کند. اسپارکلایت در طول تجربه ۱۰ ساعته خود هیچگاه به اندازه کافی گجت‌ها و سلاح‌های مختلف را به سیستم مبارزات بازی معرفی نمی‌کند تا مانع از رخوت آن شود. مبارزات بازی در فشردن دکمه حمله، جاخالی دادن و مجددا فشردن دکمه حمله خلاصه می‌شود. وجود دانجن‌ها تا حدی ریتم جدیدی به بازی می‌بخشد و به مخاطب این امکان را می‌دهد تا از گجت‌هایی که در طول بازی به دست آورده، استفاده کند. اگر سازندگان از دانجن‌های بیشتر و پازل‌های به مراتب خلاقانه‌تری استفاده می‌کردند، بدون شک تجربه بازی غنی‌تر می‌شد.پس از مدتی پیشروی در گیم‌پلی بازی Ada مجددا با ربات دستیار خود همراه می‌شود. این ربات نقش یک همراه کو-آپ را ایفا می‌کند و در برخی از بخش‌های بازی روی گیم‌پلی بازی اثر گذار است اما، قطعا باعث تحول بنیادی و خاصی روی روند بازی نمی‌شود.

بررسی بازی Sparklite: جلوه‌های بصری و صداگذاری

هرچند ماجراهایی که Ada برای نجات دادن سرزمین Geodia سپری می‌کند، سراسر شادی و اتفاقات شیرین نیست اما، جهانی که این وقایع رخ می‌دهد، دقیقا در نقطه مقابل این ماجراها قرار دارد. هر یک از ۵ بخش اصلی جهان بازی از طراحی‌های منحصر به فرد خود بهره می‌برند. طراحی هنری پیکسل آرتی بازی حقیقتا چشمنواز است. جهان بازی هرچند در حال نابودی است اما، هنوز هم سرشار از رنگ‌های زنده و متنوع است گیاهان، گل‌ها و دشمنان و حیوانات متنوع در جهان بازی به زیبایی کنار یکدگیر چیده شده‌اند. تیم سه نفر سازندگان حقیقتا کار بزرگی در خلق این جهان چشمنواز انجام داده‌اند. طراحی دشمنان بازی قطعا خارق العاده نیست و شاید مشابه آن را در عناوین دیگر دیده باشیم اما، به درستی با سایر طراحی‌های بازی همخوانی دارند و از زیبایی و تنوع قابل قبولی بهره‌مند هستند. بدون شک نقطه اوج کاری سازندگان طراحی تایتان‌ها (باس‌ فایت‌های اصلی بازی) است. با رسیدن به هر یک آن‌ها در عین بالا رفتن سطح چالش مقابله با آن‌ها، طراحی‌های هر باس نیز متنوع‌تر و منحصر به فردتر می‌شود.

بررسی بازی Sparklite

رفته رفته و با جمع آوری اسپارکلایت، هاب بازی را ارتقا می‌دهید و به آپگریدهای بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید.

صداگذاری و موسیقی‌های بازی موضوعی است که نمی‌توان به سادگی در نقد و بررسی بازی Sparklite از آن عبور کرد. موسیقی‌های بازی هنرمندانه انتخاب شده‌اند و در کنار افکت‌های صوتی دشمنان یک ترکیب جذاب را ایجاد کرده‌اند که کاملا با محیط و فضایی که مخاطب در آن قرار می‌گیرد، همخوانی دارد. ریتم موسیقی بازی بسته به میزان اکشن و اتفاقاتی که در گیم‌پلی بازی در جریان است، به درستی بالا و پایین می‌شود و یک سطح جدید از تجربه را ایجاد می‌کند. شاید تنها ایرادی که بتوان به این بخش وارد کرد، مربوط به افکت‌های صوتی مبارزه باشد. نه دشمنان و نه Ada هیچ واکنش (صوتی) خاصی به ضربه خوردن ندارند و بعضا شاید بخشی از سلامتی خود را بر اثر حمله‌ای از دست بدهید که حتی متوحه اصابت آن نشده‌اید.

جمع بندی نقد بازی Sparklite

بازی Sparklite یک بازی ماجراجویی روگ لایک بسیار نفیس است که حس نوستالژی را در طرفداران قدیمی بازی‌های دو بعدی مجموعه زلدا زنده می‌کند، بدون اینکه حس یک کپی کم‌ارزش و بدون نوآوری جلوه کند. سازندگان یک ترکیب دلچسب از اکتشاف، شخصیت‌های دوست داشتنی و باس‌ فایت‌های مهیج را ارئه می‌کنند و در عین حال به خوبی جایگاه خود را می‌شناسند و جاه طلبی‌های بی‌منطق و بی‌مورد در بخش‌هایی مانند روایت داستان، سبب نمی‌شود ده‌ها ویژگی مثبت و دلچسب بازی فراموش شود. تجربه ده ساعته بازی Sparklite یک ماجراحویی کم‌نظیر و در عین حال آشنا است. Geodia جهانی است که کمتر مخاطبی علاقه به ترک آن دارد.

نقد بازی Sparklite

به سبک بازی‌های فرام سافتور، با شکست خوردن در مقابل باس اول، بازی شروع می‌شود

verdict

Platform: Android – Score 7 out of 10

Sparklite is such an amazing and gorgeous rogue-lite adventure title that give players dozens of reasons to love it. from beautiful and deep world that is just too enjoyable to leave, to lovable characters and challenging, yet fair bossfight. unfortunately some noticble flaws such as awkward difficulty spikes and simplistic combat system prevent it from becoming a flawless masterpiece. even so exploring Geodia is an experience you can easily suggest to anyone.

نقد و بررسی بازی Sparklite بر اساس نسخه منتقدین بازی Sparklite که توسط Merge Games در اختیار دنیای بازی قرار گرفته نوشته شده است. نقد بازی Sparklite بر اساس نسخه پلی‌استیشن ۴ به رشته تحریر درآمده است.

این بود نقد و بررسی بازی Sparklite. نظر شما در مورد این بازی چیست؟ Sparklite را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. اگر بهترین بازی های سال ۱۴۰۱ از نظر دنیای بازی را از دست داده‌اید:

بهترین بازی های سال ۱۴۰۱ به انتخاب دنیای بازی

نکات مثبت
  • طراحی هنری چشمنواز و دلپذیر
  • اکتشاف در جهان Geodia
  • باس فایت‌های متنوع و خلاقانه
  • موسیقی‌های متن شنیدنی
نکات منفی
  • سیستم مبارزات بازی بیش از حد ساده است و پس از مدتی تکراری می‌شود
  • عدم صداگذاری برخی از بخش‌های بازی به گیم‌پلی بازی لطمه می‌زند
  • برخی از محیط‌های بازی بیش از حد شبیه هستند و باعث سردرگمی می‌شوند
7
خوب
دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: