بررسی فیلم Last Night In Soho

انعکاس دهه‌ی 60 در آینه ادگار رایت
توسط علیرضا قطبی در ۲۶ آذر ۱۴۰۰ , ۰۲:۰۳

ادگار رایت، فیلم‌ساز جوان و خوش ذوق انگلیسی که با ساخت فیلم‌های «شانِ مردگان» موفق شد اسم خود را در سینمای وحشت و کمدی مطرح کند، اینبار در فیلم جدید خود، Last Night In Soho، به مسئله‌ای بسیار جدی‌تر می‌پردازد و گذشته، حال، فانتزی و واقعیتی دردناک را هم‌گام با موسیقی دهه ۶۰ به تصویر می‌کشد. فیلمی که روی پوسترش برچسب ژانر وحشت روانشناختی خورده اما محوریت آن به نوعی خشونت و آزار جنسی علیه زنان است. موضوعی که چندان با جنبش‌‌های مدنی امروز چون “من هم همینطور” بیگانه نیست.

توماسین مک‌کنزی، آنیا تیلور-جوی، مت اسمیت، دایانا ریگ، مایکل آجائو، ریتا تاشینگهم و ترنس استمپ از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. در ادامه با نقد و بررسی فیلم ترسناک Last Night In Soho با دنیای بازی همراه باشید. 

خلاصه‌ داستان فیلم Last Night In Soho

فیلم «دیشب در سوهو» روایتگر داستان دختری ۱۸ ساله به نام الوئیز (مکنزی) است که شیفته مد و فرهنگ دهه ۶۰ لندن است و بزرگترین آرزویش در زندگی این است که به یک طراح مد مشهور تبدیل شود. زمانیکه الی نامه پذیرش خود از دانشگاه مد انگلستان را دریافت می‌کند بر این باور است که آینده درخشانی در انتظار اوست که به کمک آن می‌تواند غم فقدان و خاطره تلخ مرگ مادرش را از یاد ببرد.

بعد از رسیدن به لندن الی که نمی‌تواند با هم خوابگاهی خود سر کند اتاقی را در نزدیکی همان محله اجاره می‌کند که صاحبخانه‌ی آن یک پیرزن کهنسال به نام خانم کالینز است. شب زمانیکه الی چشمش را روی هم می‌گذارد، خود را در رویایی مسحور کننده از لندن ۱۹۶۰ می‌بیند، خوشحال و خرامان الی وارد یک کلاب شبانه می‌شود اما زمانیکه به آینه‌ی روی دیوار می‌نگرد به جای صورت خود تصویر دختری زیبا را می‌بیند که با موهای بلوند و لباسی صورتی رنگ همه را مجذوب خود می‌کند. دختری به نام سندی (تیلور-جوی) که گذشته‌ی تاریکش رویای زیبای الی را از دهه ۶۰ به کابوسی هولناک تبدیل می‌کند.

مطلب پیشنهادی: تریلر فیلم Last Night In Soho

بررسی فیلم Last Night in Soho

آنسوی آینه – بازیگران فیلم Last Night In Soho

آینه‌ها در فیلم ادگار رایت نقشی بسیار مهم و سمبولیک را بازی می‍کنند. آن‌ها نه تنها چهره‌ی حقیقی دو شخصیت اصلی داستان را بازتاب می‌دهند بلکه دریچه‌ای هستند به دنیای ارواح و گذشته‌ای که از دست رفته است.همچون آلیس در رمان آنسوی آینه (لوئیس کارول) ، الی نیز در تلاش برای پیدا کردن جایگاه خود را در اجتماع و شکل دادن به آن است. دهه ۶۰ و کلاب شبانه سوهو سرزمین عجایب الی هستند جاییکه که او فکر می‌کند می‌تواند از واقعیات فرار کند و در فانتزی خود غرق شود و شب را بجای بیرون رفتن با همکلاسی‌هایش که ظاهر او را به تمسخر می‌گیرند با یک مرد خوشتیپ مثل جک (مت اسمیت) بگذراند اما خبر ندارد که در پشت این دنیای پر زرق و برق، حقیقتی بسیار تلخ نهفته است.

الی و سندی مانند دو روی یک سکه‌اند، الی دختری ساده‌ و مهربان است اما سندی دختری مغرور با ظاهری جذاب و فریبنده است که الی دوست دارد بجای او باشند. چیزی که در درجه‌ی اول این دو شخصیت را به هم پیوند می‌دهد حس بلندپروازی آن‌ها است همانطور که الی در خیال تبدیل شدن به یک طراح لباس معروف است، سندی نیز  دوست دارد به یک خواننده‌ی پرآوازه تبدیل شود. ولی متاسفانه سرنوشت سندی به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

دیشب در سوهو

فیلمبرداری Last Night In Soho

فیلم «دیشب در سوهو» را می‌توان مخلوطی چندگانه از چند ژانر و زیر ژانر مختلف توصیف کرد که موسیقی شاکله اصلی آن را تشکیل می‌دهد و چون فیلم قبلی رایت، «بچه راننده»، صحنه و شخصیت‌های این فیلم نیز از همان پلان آغازین در هارمونی کامل با موسیقی متن آن هستند. هارمونی که با کرئوگرافی و شیمی عالی که در ادامه از دو بازیگر اصلی فیلم می‌بینیم به اوج می‌رسد.

با اینکه اکثر بازیگران نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند اما زوج مک‌کنزی و تیلور-جوی بدون شک ستارگان اصلی این فیلم هستند. گفتنی است که هیچکدام از این دو بازیگر جوان با ژانر وحشت غریبه نیستند، مک‌‌کنزی پیش از این در فیلم ترسناک «ردی بجا نگذار» به کارگردانی دبرا گرانیک و فیلم دلهره آور «پیر» به کارگردانی ام نایت شیامالان ایفای نقش کرده است. تیلور جوی نیز با بازی در فیلم «جادوگر» به کارگردانی رابرت اگرز حس و حال این ژانر هیجان‌انگیز را از قبل تجربه کرده‌ است. «دیشب در سوهو» همچنین آخرین نقش‌آفرینی دایانا ریگ (بازی تاج و تخت) در جلو دوبین سینما است. این بازیگر سرشناس اندکی پس از پایان فیلم‌برداری فیلم، دار فانی را وداع گفت.

البته فیلم‌برداری بی‌نقص چانگ چانگ هون (اولدبوی) و نورپردازی زیبای این فیلم را نیز نباید نادیده گرفت. رنگ و نور قرمز در این فیلم بسیاری خودنمایی می‌کند مخصوصاً در شروع صحنه‌های ترسناک که کارگردان سعی دارد بر تنش صحنه بیفزاید. این المان  خود الهام گرفته از دیگر عناوین درخشان ژانر‌ وحشت روانشناختی و جالو دهه شصت است که نمونه‌ی آن را در فیلم درخشان «انزجار» به کارگردانی رومن پولانسکی و فیلم «سوسپیریا» به کارگردانی داریو آرجنتو می‌توانیم ببنیم. رایت یکی از طرفداران پر و پا قرص سینمای آرجنتو است و در بیشتر صحنه‌ها می‌توانیم رفرنس‌های سینمایی به فیلم‌های وی چون «دوزخ» را ببینیم.

Last Night In Soho مانند یک آلبوم خاطرات قدیمی از عکس‌ها، صفحات موسیقی، فیلم‌ها و مدل‌های لباسی است که شخصاْ توسط رایت گلچین شده تا نوستالژی دهه شصت را برای مخاطب زنده کند. اما در کنار آن معضلات اجتماعی آن دوره را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. در فیلم نماهای زیادی را می‌بینیم از مردانی که الی و سندی را احاطه کرده‌اند و با نگاهشان در همه جا را آن‌ها را تعقیب می‌کنند، نگاهی که گاهی از سر هوس رانی است و گاهی نیز از سر ملامت، شاید این زاویه دید در ابتدا کمی اغراق‌آمیز و مشمئز کننده به نظر برسد اما چندان هم به دور از واقعیت نیست.

با اینکه فیلم از نظر میزانسن و جلوه‌های بصری خیره کننده است اما در اواخر پرده دوم زمانی که داستان کاملاً وارد فاز وحشت می‌شود و رازهای پشت پرده شروع به برملا شدن می‌کنند، فیلم از تنش لازم برخوردار نیست و تنها به صحنه‌هایی شوک آور با کات‎‌هایی سریع بسنده می‌کند که باعث شده فرم تعلیق آنچان که باید در آن نمود پیدا نکند. ریتم ناموزون فیلم نیز در پایان این مشکل را تشدید می‌کند به حدی که پیچش داستانی که در پایان مشاهده می‌کنیم، تاثیرگذاری و هیجان کافی را ندارد.

فیلم «دیشب در سوهو»

فیلم‌نامه مشترک رایت و کریستی ویلسون (۱۹۱۷) دارای ابهاماتی ظریف و عمدی است که سعی دارد با پایان تقریباً نیمه باز فیلم مخاطب را به فکر وا دارد که چه اتفاقی در آینده برای الی رخ خواهد داد، اما این امر نه تنها کمک چندانی به پیشبرد داستان نمی‌کند بلکه عدم پرداخت درست بعضی از شخصیت‌ها مانند مادر الی و یا دوستش جان پتانسیل کلی فیلم را برای تبدیل شدن به یک درام فاخر روانشناختی به هدر می‌دهد.

جمع بندی بررسی فیلم Last Night In Soho

فیلم «دیشب در سوهو» پیش از اینکه یک فیلم ترسناک باشد، فیلمی است جهت آگاه سازی از سختی‌ها و موانعی که زنان در دنیای مردسالار با آن روبه‌رو بودند و هستند و اینکه چگونه مسئله تجاوز و خشونت علیه زنان در طول تاریخ به باد فراموشی سپرده شده است. با اینکه قصه‌ی الی و ارواح خبیثه‌ای که در شکار او هستند، داستانی چندان ترسناک و پرتنش نیست و پیرنگ داستان در اواخر فیلم دچار لغزش‌هایی می‌شود اما بازی خوب؛ تیلور-جوی و مک‌کنزی به همراه فیلم‌برداری و موسیقی زیبای آن لذت دیدن این فیلم را دو چندان می‌کند.

امیدواریم که از نقد و بررسی فیلم Last Night In Soho لذت برده باشید. نظر شما در مورد بررسی فیلم جدید ادگار رایت چیست؟ در ادامه نظر خود را با دنیای بازی در میان بگذارید.

نکات مثبت
  • شیمی خوب توماسین مکنزی و آنیا تیلور-جوی
  • نورپردازی و میزانس زیبا
  • هارمونی عالی بین فیلم و موسیقی دهه 60
نکات منفی
  • نبود تنش کافی در در پرده‌ی سوم و ریتم ناپیوسته
  • پرداخت سطحی بعضی از شخصیت‌های فیلم
7
خوب
دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: