«تیزران» به‌عنوان برترین بازی جدی سال ۹۸ انتخاب شد

توسط علی فخار در ۷ دی ۱۳۹۸ , ۱۵:۲۳

در سومین دوره جشنواره بازی‌ جدی سال ۱۳۹۸، بازی «تیزران» عنوان برترین بازی سال را کسب کرد.

از مجموع ۷۲ بازی ارسال شده به این جشنواره ۹ بازی جدی شامل «توان‌دست»، «تیزران»، «دستکش توان‌افزا»، «ریشتر»، «سارای»، «شاه گیگیلی»، «هانا»، «FirstAID» و «KeepStep» به مرحله نهایی راه یافتند که بازی «تیزران» به عنوان برترین بازی جدی سال انتخاب شد.

خلاصه‌ای از بهترین بازی جدی سال ۹۸ به این شرح است:
«بازی تیزران»
این بازی به عنوان یک بازی-ورزش (Exergame)، تلاش می‌کند تا با تلفیق ورزش دوچرخه‌سواری با عناصر بازی، در راستای تندرسی و توان‌بخشی، جذابیت این ورزش را افزایش دهد. از ویژگی‌های بازی تیزران می‌توان به امکان بازی آنلاین چند نفره آن اشاره کرد.

سید صادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه بازی‌های جدی که عصر جمعه، ۶ دی‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: یکی از اهداف مهم این کنفرانس کمک به توسعه، تحقیق، تولید و ترویج بازی‌های جدی بوده است.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ سید صادق پژمان در خصوص اهمیت بازی‌های جدی گفت: در حقیقت بعد از خاتمه این برنامه کار اصلی ما شروع می‌شود. یکی از اقدامات مهم ما این است که اهمیت بازی‌های جدی را در مجموعه‌های دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانه‌ها منعکس کنیم. در طول این چند سال با اقداماتی که مجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام داده است، شاهد توسعه و رشد این فضا هستیم ولی این فعالیت‌ها کافی نیست. با توجه به اینکه بازی‌سازان امروز درگیر این موضوع هستند و اهمیت این موضوع را درک می‌کنند، لذا لازم است که ما هم فعالیت‌های جدی تر و موثرتری را انجام دهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: یکی از کارهایی که امسال به صورت جدی پیگیر آن شدیم، انتقال این درک به سایر بخش‌های کشور است. ما امروز شاهد مشارکت حضور ۱۴ دستگاه مختلف در این حوزه هستیم که هرکدام ماموریت ‌های متفاوتی دارند.

 پژمان با بیان اینکه مشارکت دستگاه‌ها در این موضوع بیشتر شده است، افزود: امروز در تعداد جوایز، این مشارکت را می‌بینیم. همین که کمک دستگاه‌ها و مشارکت آنها بیشتر شود، در آینده باعث خواهد شد که ما به بازار بزرگتری برسیم و صنعت بازی‌های رایانه‌ای هم توسعه پیدا کند.

 وی با بیان اینکه یکی از مهمترین بحث‌هایی که در بخش‌های مختلف کشور، ظرفیت‌های آن مغفول واقع شده بازی‌های رایانه‌ای است، اظهار کرد: این غفلت هم به دلیل این است که ما هرزمان از بازی‌های دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید، مشکلات و یا آسیب‌های آن رفته‌ایم. بر همین اساس در مجموعه بنیاد اقداماتی را در این حوزه انجام می‌دهیم.

 وی با بیان اینکه ما در رسانه‌های جدید دچار سوء مصرف هستیم، ادامه داد: برهمین اساس لازم است که اقداماتی را برای نحوه مصرف و مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای انجام دهیم و تجربیات این عرصه را انتقال دهیم. لذا این تغییر دیدگاه باید اتفاق بیفتد که بازی، ظرفیت‌های دیگری هم دارد و می‌تواند بیش از منافع و در امتداد برنامه‌ها و ماموریت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

 مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اضافه کرد: یکی از ظرفیت‌های بازی‌های جدی، فرصت‌های آموزشی برای کشور است.  ما امروز  در موضوع آموزش دچار مشکلات جدی هستیم، لذا اینکه بتوانیم در همه بخش‌ها روش‌های سنتی را تبدیل به روش‌های نوین کنیم، یکی از اهداف و اقدامات ماست. برهمین اساس بازی‌های جدی یکی از مسیرهای موفق در امر آموزش است که با هزینه‌های کم می‌شود از آن استفاده کرد.

 پژمان افزود: بازی جدی قبل از اینکه سرگرمی باشد، هیجان و جذابیت هم هست و ظرفیت‌های متفاوتی دارد که می‌تواند آموزش را بهینه کند. اگر به این موضوع نگاه جدی اتفاق بیفتد حتما می‌تواند در کشور ما تحولی را در نظام آموزشی ایجاد کند.

 وی بیان کرد: در نظام سلامت خوشبختانه دست‌اندرکاران در طول این چند دوره مشارکت و همکاری بسیار خوبی داشتند. باتوجه به اینکه با هزینه‌های سنگینی که در نظام سلامت و نظام درمان مواجه هستیم، راه‌حل‌های موثری را می‌توان در عرصه بازی‌های جدی برای تجویز و درمان بسیاری از بیمارها داشته‌باشیم.

 پژمان با تاکید براینکه بازی‌های جدی می‌تواند کیفیت زندگی را ارتقا بدهد، تصریح کرد: برهمین اساس نیازمند این هستیم که در این حوزه از تمامی دست‌اندرکاران این عرصه ازجمله بنیاد ملی بازی های رایانه ای تا دستگاه‌های مشارکت کننده در این جایزه و رسانه‌ها و خود شما تولیدکنندگان مطالبه اتفاق بیفتد.

 وی با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در این حوزه حضور دارند، نخبگان هستند که باید دغدغه و اهمیت این عرصه را به همه بخش‌های کشورمنتقل کنند، گفت: اگر منابع مالی را در این عرصه درست مدیریت کنیم و اهمیت این فعالیت را انعکاس دهیم، می‌توانیم نظر سرمایه‌گذاران را هم برای این موضوع جلب کنیم.

 مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: امروز اتفاق خوبی رخ داده این است که ۱۴ دستگاه در این حوزه درگیرهستند و با ما مشارکت می‌کنند. لذا هدف این بود که همین دستگاه‌ها بتوانند پیشران این حوزه و الهام‌بخش بقیه دستگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی باشند.

 پژمان اظهار کرد: بنیاد در این رویداد تلاش کرده که معبر میان سرمایه‌گذاران و کسانی که منابع دارند با مجموعه تولیدکنندگان باشد و باید تلاش کنیم که در طول سال این ظرفیت پیگیری شود.

 وی با اشاره به اهمیت تولید دانش در عرصه بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما اگر در این بخش تولید دانش نداشته باشیم، حتماً در آینده دچار مشکل خواهیم شد. لذا با برگزاری سمپوزیوم این رویداد تلاش کردیم که این وجه کار را تقویت کنیم. با تقویت مبانی نظری و علمی تلاش می‌کنیم که این پشتوانه‌ها برای اقدامات بعدی در کشور محکم‌تر شود تا کسانی که بعداً در این حوزه کار می‌کنند از این ظرفیت‌ها بتوانند استفاده نمایند.امیدواریم بتوانیم از ظرفیت بازی‌های جدی بیشتر استفاده کنیم و به عنوان بازو در حل مسایل کشور کمک و یاری رسان باشد.

دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: