نقد بازی Ni no Kuni: Wrath of the White Witch Remastered

عاشقانه‌های کودکی
  • چشم نواز گرافیک، جزییات بصری و هر چیز دیداری عالی
  • روح‌نواز از موسیقی و داستان گرفته تا هر چیز دیگری در بازی که روح‌مان را قلقلک دهد، نوازش کند یا به آن تلنگر بزند...
توسط کیوان عادتی در ۷ مهر ۱۳۹۸ , ۱۹:۰۱

از این بهتر نمی‌شود! هیچ بهانه‌ای برای از دست دادن یکی از بهترین و کلاسیک‌ترین عناوین نقش آفرینی ژاپنی دهه وجود ندارد. نسخه‌ی Remastered شده از بازی Ni no Kuni Wrath of the White Witch هم‌اکنون برایPS4, Switch  و رایانه‌های شخصی در دسترس است و می‌تواند تا مدت‌ها شما را سرگرم کند. این نسخه در واقع نسخه‌ی بهبود یافته‌ی Wrath of the White Witch (خشم جادوگر سفید) است که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ به ترتیب در ژاپن و غرب (برای کنسول PS3) عرضه شده بود.

 

در جستجوی مادر

باعث خوشحالی است که استودیوی خوش‌فکر و خلاق Level-5 با همکاری غول انیمه سازی ژاپنی یعنی Ghibli (که نام آن‌ را با Hayao Miyazaki و انیمه‌های افسانه‌ایش به خاطر می‌آوریم( Wrath of the White Witch را از (کنسول DS) یک بازسازی کامل انجام داده و ابتدا آن را روی PS3 در غرب عرضه کردند، و اکنون کاربران بیشتری می‌توانند آن را تجربه کنند. Ni no Kuni Wrath of the White Witch Remastered یک JRPG کلاسیک با سیستم مبارزات نیمه-نوبتی است که داستان پسر بچه ای به نام Oliver را روایت می‌کند.

قصه‌ی «خشم جادوگر سفید» احتمالا فوبیای ما دهه شصتی‌ها نیز هست! حتما خاطرتان می‌آید که کودکیمان پر از انیمه‌هایی بود که از صدا و سیما پخش می‌شد و در آن شخصیت‌های داستان به دنبال مادر یا خانواده خود می‌گشتند! به هیچ عنوان نمی‌توان از تاثیرات آن انیمه‌های خوش‌ساخت و تاثیرگذار بر لوح وجودیِ پاک و کودکانه‌مان غافل شویم. به خصوص که به‌عنوان مخاطب کم سن و سال‌تر به راحتی با آن‌ها همزادپنداری می‌کردیم. قصه و حال و هوای Wrath of the White Witch دقیقا از همان جنس است؛ تلخ و شیرین.

در ابتدای داستان مادر اولیور فوت می‌کند؛ گریه‌های اولیور در سوگ از دست دادن مادر بسیار تاثیرگذار و ناراحت کننده است؛ اما بازی خیلی زود از این تلخی خارج‌تان می‌کند. در همین زمان شخصیتی با ظاهری بسیار بامزه به نام  Drippy معرفی می‌شود که هم اولیور و هم پلیر دچار غمباد نشوند. دریپی یکی از وراج‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین سایدکیک های تاریخ‌ بازی‌های رایانه‌ای است. او بسیار باحال و بامزه است. لهجه‌ی ولزی سنگین و غلیظ او دائما گوشتان را خراش می‌دهد ولی همچنان دوست دارید به صدای خشدار و ورّاجی‌هایش گوش دهید! تکیه کلام‌های ولزی و شوخی‌هایی که با اولیور می‌کند بسیار عالی از آب در آمده است. ظاهر دریپی  نیز (که واقعا هرجور و از هر زاویه ای نگاهش کردم شبیه هیچ موجود زنده و مرده‌ای نیست!!!) با آن فانوس کوچولویی که از دماغش آویزان است او را تبدیل به یک عروسک همراه بسیار بانمک و دوست داشتنی کرده است.

شخصیت‌های دوست داشتنی و دنیاهای موازی

دریپی از وجود دنیاهای دیگر خبر می‌دهد؛ دنیاهای موازی با دنیایی که اولیور در آن زندگی می‌کند و می‌توان با کتاب جادو و وِردهای جادویی بین آن‌ها سوئیچ کرد. شخصیت‌های این دنیا، همزادی در دنیای موازی دارند. این همزادها صرفا مختصّ انسان‌ها نیست. ممکن است یک گربه‌ی معمولی در این دنیا در دنیای افسانه‌ها یک گربه‌ی پادشاه و اشرافی باشد! دریپی از اولیور درخواست می‌کند که پا به دنیای افسانه‌ها بگذارد؛ دنیایی که ساحره‌ی سفید در آن حکمرانی می‌کند و می‌داند که اولیورقراراست به آنجا بیاید.در ابتدا این درخواست دریپی توسط اولیور رد می‌شود. اما آنچه باعث می‌شود اولیور پا به این دنیا بگذارد، پیدا کردن مادر خود در دنیای قصه‌ها است. درون مایه‌ی داستانWrath of the White Witch  عشق پاک و کودکانه‌ی اولویور به مادرش است. عشقی که دشواری‌های چنین سفر پرمخاطره‌ای را به جان می‌خرد تا بتواند با همزاد مادرش در دنیای قصه‌ها دیدار کند. لحظات احساسی و درخشان زیادی در قصه‌ی خشم جادوگر سفید وجود دارد که مطمئنم از تجربه‌ی این سفر جذاب و پر از شخصیت‌های دوست داشتنی دست خالی خارج نخواهید شد.

 

وسواس در جزئیات گرافیکی

این بستر داستانی اما، به قاب‌ها و گرافیک‌ مناسبی نیاز دارد تا بتواند حق مطلب را ادا کند. خشم جادوگر سفید از حیث بَصری بازی فوق‌العاده زیبائی است. وجود جنگل ها و مناظر پائیزی بسیار زیبا، تپه و دره‌های پر پیچ و خم و وسیع، مناطق زمستانی و غارهای جادویی و پر جزئیات، و با ریزه‌کاری‌های بسیار زیاد از Wrath of the White Witch عنوانی چشم نواز ساخته است. به لطف سخت‌افزار قدرتمندتر PS4 به نسبت PS3 و نسخه‌‌ی ریمستر شده‌ی بازی حق انتخاب بین دو حالت رزولوشن ۴k و ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه در اختیارتان قرار گرفته است و هر کدام از آن‌ها لطف خاص خود را دارند. البته به نظرمن لذت تجربه‌ی یک JRPG کلاسیک و اصیل با فریم ۶۰ به مراتب جذاب‌تر از حالت دیگر آن است. نرخ فریم در هر دو حالت کاملا پایدار و استوار است؛ به علاوه اینکه لذت گشت و گذار در دنیای زیبای خشم جادوگر سفید بدون صفحات بارگذاری واقعا دوچندان شده است.

در هر مبارزه‌ای مشت اول، خیلی مهم است!

آنچه در یک JRPG حدود ۵۰ ساعته بسیار اهمیت پیدا می‌کند، Battle System است. سیستم مبارزات بازی ترکیبی از سیستم کلاسیک نوبتی (TB) و کنترل همزمان (RT) شخصیت‌ها در میدان نبرد است.

مبارزات بازی در ابتدا گرچه ممکن است بسیار ساده و تا حدی کم عمق به نظر برسند، اما با معرفی جادوها و ورود هیولاها (به قول دریپی آشـناها!) و کمک گرفتن از آن‌ها، مبارزات شکل و فرم پیچیده‌تری به خود می‌گیرند. هر یک از هیولاها قابلیت آپگرید شدن دارند و با ارتقاء دادن آن‌ها قابلیت‌های جدیدی فرا می‌گیرند و در مبارزات به کمک اولیور می‌آیند. احضار و استفاده از آن‌ها بسیار راحت بوده و به سادگی فشرن کلید L1 است. به همین دلیل در طول مبارزه دائما در حال سوئیچ بین آن‌ها و خود اولیور هستید. این‌کار به منظور جلوگیری از خستگی آن‌ها انجام می‌شود. در هنگام صدور دستورات، بازی برای لحظه‌ای مکث می‌کند تا فرمان مورد نظر را انتخاب کنید. در طول مبارزه می‌توانید آزادانه به اطراف حرکت کنید و برخی از ضربات را جاخالی دهید. ‌بهتر است اگر می‌توانید از پشت به دشمنان ضربه بزنید که تاثیر و شدت بیشتری دارد. البته این حق برای دشمنان نیز محفوظ بوده تا همه چیز عادلانه به نظر برسد. دشمنی که به صورت مستقیم هدف حمله و اجرای دستورات شما است با یک خط قوسی شکل از سمت اولیور به سویش مشخص می‌شود که به بالا رفتن دقت و مشخص بودن هدف در طول مبارزه بسیار کمک می کند. به صورت کلی سیستم مبارزات بازی بسیار شبیه و یادآور سیستم مبارزات Final Fantasy XII و سیستم «گمبیت» (Gambit) آن عنوان است. سایر آیتم‌های بازیابی خط سلامتی و جادو (HP&M) نیز در بازی وجود دارند تا همه چیز برای علاقمندان به بازی‌های نقش آفرینی کلاسیک ژاپنی آشنا به نظر آید.

بازی دارای دو درجه سختی نرمال و آسان است که البته هر دوی آنها ساده هستند و به جز چند مورد در بازی به هیچ‌ وجه اذیت نمی‌شوید. شاید آسان و خیلی آسان می‌توانست عنوان‌های بامسمّاتری برای درجه‌ی سختی بازی باشد! تنوع و تصمیم‌گیری‌های متنوع و مختلف در مبارزات، به صورت کلی تجربه‌های انعطاف‌پذیری در خشم جادوگر سفیـد ارائه می‌دهد و اصلا در آن احساس یکنواختی و تکراری شدن نخواهید کرد.کات‌سین‌های بازی دو دسته هستند؛ یکی با استفاده از انجین خود بازی که به صورت همزمان رندر می‌شود و دیگری میان‌پرده‌های از پیش ساخته شده توسط استودیوی Ghibli است که خوشبختانه تعدادشان به اندازه کافی بوده و احساس جادویی انیمه‌های دهه شصتی را به خوبی القا می‌کند. خود Level-5 نیز تلاش کرده تا آرت استایل بازی و هم میان پرده‌ها تا جای ممکن شبیه به آنچه Ghibli ساخته باشد که در این امر موفق عمل کرده است.

موسیقی از کُنده بلند می‌شود

موسیقی بازی برعهده‌ی Joe Hisaishi آهنگساز کهنه‌کار استودیوی Ghibli است و به هرچه پویاترشدن و جذاب‌تر شدن خشم جادوگر سفید کمک شایانی کرده است. لحظات احساسی بازی توسط نُت‌های استادانه این پیرمرد کاربلد عرصه‌ی موسیقی تاثیری دوچندان می‌گذارند. در زمینه‌ی صداپیشگی نیز بازی، همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، کار ارزشمند و تر و تمیزی را ارائه داده است و می‌تواند به عنوان یک مرجع بسیار خوب برای چگونه برگرداندن دوبله از ژاپنی به انگلیسی باشد.

امروز هم دیر است…

 

Ni no Kuni Wrath of the White Witch Remastered با ارائه‌ی ساعت‌ها گیم‌پلی متنوع و جذاب، داستانی زیبا و به یاد ماندنی با لحظات احساسی درخشان وهمچنین سیستم مبارزات درگیر کننده و لذت‌بخش به راحتی از بهترین و خواستنی‌ترین JRPG های دهه است که علاقمندان به این ژانر پرطرفداربه هیچ عنوان نمی‌توانند آن را از دست بدهند.

Resolution

Platform: PS4 – Score: 9 out of 10

Taking inspiration from the works of studio ghibili and cooperating whith, Level-5 has created a magical voyage that is even more remarkable with enhanced visuals and frame rate that you cannot miss this gem at all. Specifically if you’re a JRPG fan.

(این بازی براساس نسخه نقد منتقدین که توسط ناشر برای دنیای بازی ارسال شده است بررسی شده است)

 

نکات مثبت

داستان عالی و به یادماندنی

گرافیک بسیار زیبا و چشم نواز

سیستم مبارزات جذاب و درگیر کننده

موسیقی استادانه و سطح بالا

کات‌سین‌های ساخته شده توسط Ghibli

نکات منفی

شروع تا حدی کند

بجز بهبود گرافیکی بازی تفاوتی با نسخه‌ی PS3 ندارد

 

9
شگفت‌انگیز
دیدگاه
۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

One Reply to “نقد بازی Ni no Kuni: Wrath of the White Witch Remastered”

  1. Hitsugaya گفت:

    از این سبک بازی ها خیلی خوشم میاد

    ۱ ۰