حواشی بازی زولا در ایران

نکاتی مهم در رابطه با جوابیه شرکت سورنا گیمز درباره زولا؛ افزایش شبهات بجای کاهش آن

توسط دنیای بازی در ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ , ۱۱:۵۹

جوابیه‌ شرکت سورنا گیمز در رابطه با مطلب حواشی بازی زولا در ایران؛ آیا پای پول کثیف در میان است؟ که در این صفحه منتشر شده است، شامل نکات قابل تامل بسیاری است که در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود. این جوابیه پرده از نکات جدیدی برمی‌دارد که هم بعضی مسائل را شفاف می‌کند هم برخی شبهات جدید اضافه کرده است. در ادامه همراه دنیای بازی باشید.

۱. در بخشی از جوابیه اعلام شده که تبلیغات محیطی زولا فقط ۳ بیلبورد را شامل می‌شده که مثال نقض این حرف پست اینستاگرام اکانت رسمی زولا در ایران است که چهار بیلبورد مختلف را نشان می‌دهد. با سرچ «تبلیغات محیطی زولا» در گوگل و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید حداقل دو بیلبورد عرشه پل را هم ببینید. یعنی می‌شود ۶ بیلبورد که مستنداتش در حال حاضر در اینترنت موجود است که اختلاف دو برابری با رقم اعلام شده از سوی شرکت سورنا دارد! شاید بیلبوردهای بیشتری هم بوده که جایی مستند نشده است. بهتر است تیم زولا به جای آن که به ما بگوید چه چیزی جرم است و چه چیزی ژورنالیسم، به ما و مخاطبانش دروغ تحویل ندهد.

لیست قیمت بیلبوردهای تهران نیز با یک سرچ ساده بدست می‌آید. می‌توانید در این صفحه و همچنین این صفحه برخی قیمت‌ها را مشاهده کنید. در سایت تهران بیلبورد نیز می‌توانید تعرفه انواع مختلف تبلیغات محیطی را به سادگی مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید حتی تعرفه‌هایی بالاتر از ۳۰۰ میلیون تومان نیز برای برخی از بیلبوردها درج شده است. البته که ما مدعی نشدیم که زولا از بیلبوردهای ۳۰۰ میلیون تومانی استفاده کرده است و صرفا اعلام کردیم بیلبوردهایی با این تعرفه‌ها هم وجود دارد.

۲. جدا از تبلیغات محیطی در سطح شهر، کمپین زولا تبلیغات گسترده‌ای در مترو و همچنین فضای اینترنت داشت. در حالی که شرکت سورنا ادعا کرده این کمپین دو هفته به طول انجامیده، همچنان در برخی ایستگاه‌های مترو تبلیغات این بازی دیده می‌شود! مثلا ایستگاه امام خمینی یکی از همین ایستگاه‌هاست که همچنان تبلیغ زولا در آن وجود دارد. در واگن‌های مترو نیز تبلیغات گسترده‌ای در زمان کمپین انجام شده بود. مجددا لازم است تاکید کنیم که دنیای بازی مشکلی با تبلیغات گسترده این بازی ندارد و عادی شدن تبلیغات بازی در سطح گسترده را اتفاقی مثبت می‌دانیم.

۳. نرخ تبدیل در دنیای بازی‌های فریمیوم چه موبایل و چه PC نزدیک به یک‌دیگر است. شرکت سورنا این حق را دارد که اطلاعات آماری دقیق بازی زولا را در اختیار عموم قرار ندهد، در نتیجه ما هم این حق را به خودمان می‌دهیم تا براساس اعداد و ارقام میانگین تحلیل خود را ارائه کنیم. هر چند در مطلب بارها اشاره شد که به دلیل نداشتن آمار و اطلاعات دقیق، ممکن است این تحلیل‌ها اشتباه باشند و ما تحلیل‌ها را به عنوان آمار دقیق اعلام نکردیم. آمار ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مخاطب هم آماری غیر رسمی است که پیشتر از طرف عوامل شرکت سورنا گیمز در الکامپ اعلام شده بود. تیم سورنا گیمز به جای آن که فقط مطالب را رد یا تکذیب کند بهتر است کمی سرچ کند. شما تنها با سرچ conversion rate in PC games به نتایج نسبتا خوبی خواهید رسید. مثلا در این مطلب از سوی deltadna.com می‌توانید مشاهده کنید که میانگین نرخ تبدیل در بازی‌های PC معادل ۳.۴% است. در سایت statista.com هم آماری پیدا می‌شود که البته مربوط به سال ۲۰۱۴ است اما میانگین ARPPU بازی‌های PC در کشورهای مختلف را ارائه کرده که بیشترین آن ۶ درصد و برای کشور لهستان است و مابقی زیر ۵٪ هستند. مشخصا آمار ARPPU برای بازی‌های PC آنلاین که در ایران انجام می‌شوند به طور دقیق وجود ندارد و ما هم مجبوریم براساس آمار جهانی تحلیل کنیم. هر چند بازی‌هایی مثل فورتنایت نرخ تبدیل فوق‌العاده بالایی دارند، اما واقعا از ما می‌خواهید زولا را با فورتنایت که یک پدیده جهانی بود یا دیگر بازی‌های بسیار موفق PC مقایسه کنیم؟

۴. براساس جوابیه، اگر زولا ماهانه ۱۰۰ هزار کاربر فعال داشته باشد و ما هم نرخ تبدیل را رقم بالای ۱۵% در نظر بگیریم، ۱۵.۰۰۰ نفر ماهانه در بازی هزینه می‌کنند. که اگر همان رقم بالای میانگین ۲۰.۰۰۰ تومان را لحاظ کنیم درآمد بازی به ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد که از رقم پیش‌بینی شده قبلی ما کمتر است. به نظر شما منطقی است که کاربر ایرانی که عادت کرده بازی‌های PC را کرک شده یا رایگان بازی کند، بیاید ماهانه بیش از ۲۰-۳۰ هزار تومان برای یک بازی همچون زولا خرج کند؟ اگر بله، واقعا باید به تیم مارکتینگ بازی زولا در ایران تبریک گفت. این قضیه حداقل برای ما دور از ذهن است.

۵. تیم دنیای بازی به اندازه کافی تجربه حضور در رویداد داشته و از هزینه‌های برپایی غرفه و ساخت و ساز آن باخبر است. همچنان معتقدیم رقم پیش‌بینی شده در مورد هزینه‌ی انجام شده بابت غرفه الکامپ زولا تقریبا درست بوده و در همان بازه می‌گنجد. گرفتن استعلام هزینه‌ی ساخت یک غرفه مشابه هم کار پیچیده‌ای نیست اما فعلا نیازی نمی‌بینیم که انجام دهیم.

۶. متاسفانه تیم سورنا گیمز، آنچنان که باید عمق مطلب دنیای بازی را درک نکرده است. برای ما مهم نبوده و نیست که آیا سهم تولیدکننده اصلی پرداخت می‌شود و اصطلاحا ارزی از کشور خارج می‌شود یا نه. البته این که نمی‌شود، اتفاق خوبیست. حرف ما این بود که ممکن است عده‌ای با این مدل بهانه‌ها بخواهند به زولا حمله کنند. وگرنه حتی این که سورنا گیمز پولی به مدبایت نمی‌دهد خود به نوعی شبهه‌انگیز است و با استاندارد تجارت بازی همخوانی ندارد! چه دلیلی دارد شرکتی چون مدبایت این همه سرمایه‌گذاری کند و انتظار هیچ گونه برگشت مالی نداشته باشد؟ مجددا از نظر ما که منطقی به نظر نمی‌رسد. بهرحال پای تجارت وسط است، خیریه که نیست! فرد یا شرکتی که در جایی سرمایه‌گذاری می‌کند یا در سهام شریک می‌شود یا از درآمد.

در نهایت لازم است بگوییم دنیای بازی برای مجموعه سورنا گیمز احترام ویژه‌ای قائل است. نگرانی اصلی ما در انتشار مطلب حواشی بازی زولا، توسط عده‌ی زیادی درک نشد. مجددا تاکید می‌کنیم که به هیچ وجه مشکلی با فعالیت قانونی زولا در کشور نداشته و نداریم. حرف این بود که برخی ممکن است مثل ما نباشند و بخواهند جلوی فعالیت این بازی را بگیرند. انتشار مطالب تخریبی علیه این بازی هم مصداق همین موضوع است. از طرفی زمانی که به نظر می‌رسد دخل و خرج یک تجارت، حالا از هر نوعش، بهم نمی‌خورد می‌توان این احتمال را داد که شاید اتفاقات دیگری هم در حال رخ دادن است که امیدواریم نباشد. در نهایت به تیم زولا هم پیشنهاد می‌کنیم تا از برخوردهای احساسی و عجولانه خودداری کرده و قدم‌های خود را شمرده‌تر و حساب‌شده‌تر بردارند تا مثل این جوابیه به جای این که به شبهات پاسخی داده شود، به شبهات افزوده نشود.

شما نیز نظرات خود را درباره حواشی بازی زولا با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه
۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

2 Replies to “نکاتی مهم در رابطه با جوابیه شرکت سورنا گیمز درباره زولا؛ افزایش شبهات بجای کاهش آن”

  1. amin73 گفت:

    دمتون گرم این همه اطلاعاتو از کجا اوردین!!!!!!!!!

    ۰ ۰
  2. Hitsugaya گفت:

    اخه تبلیغ بود اونا؟درررررررررر این صدای دلنشین زولا است :|

    ۰ ۰