جوابیه شرکت سورنا گیمز در پاسخ به مطلب منتشر شده درباره زولا در دنیای بازی

توسط دنیای بازی در ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ , ۱۱:۵۱

پس از انتشار مطلب «حواشی بازی زولا در ایران؛ آیا پای پول کثیف در میان است؟» در دنیای بازی که با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود، شرکت سورنا گیمز جوابیه‌ای برای این مطلب به دنیای بازی ارسال شده که مطابق با قانون مطبوعات نسبت به درج آن اقدام می‌شود. این جوابیه را در ادامه می‌توانید بخوانید.

در رابطه با همین جوابیه نیز مطلبی با عنوان «نکاتی مهم در رابطه با جوابیه شرکت سورنا گیمز درباره زولا؛ افزایش شبهات بجای کاهش آن» منتشر کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما بخوانید که در آن از مطالب خلاف واقع بیان شده در این جوابیه پرده‌برداری شده است.

 

 

شرکت «سورنا گیمز» به عنوان تولیدکننده و ناشر رسمی بازی ویدیویی آنلاین و رایگان «زولا» در ایران، بر خود موظف می‌داند نسبت به مطالب خلاف واقع و کذب منتشر شده در رسانه آنلاین «دنیای بازی» در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸، با تیتر «حواشی بازی زولا در ایران؛ آیا پای پول کثیف در میان است؟»، توضیحات لازم را در جهت آگاه‌سازی اذهان عمومی، ارائه دهد:

بازی «زولا» به مانند هر محصول فرهنگی و هنری که در جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود، تمامی مجوزهای لازم را از ارگان‌های مربوطه دریافت کرده و به صورت کاملا قانونی در بازار بازی‌های کامپیوتری ایران فعالیت می‌کند. مهم‌ترین مجوز این بازی، از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده و با شماره ۱۰۳۲۰۸۹۵۰۱۳ (قابل استعلام) به ثبت رسیده است. شرکت سورنا گیمز، ناشر این بازی در ایران با سابقه‌ای ۱۵ ساله، از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان و ناشران بازی‌های رایانه‌ای در کشور است که حتی از سوی معاونت نهاد ریاست جمهوری، به عنوان شرکت خلاق شناخته می‌شود. بازگویی و معرفی بازی و شرکت، از این حیث است که کلیه فعالیت‌های شرکت سورنا گیمز و محصولات آن، تحت قوانین مصوب کشور و زیرنظر نهادهای مربوط صورت می‌گیرد.

متاسفانه در مدت اخیر، شاهد گزارشات، مطالب و خبرهایی کذب، غیرقابل استناد و بدون سند و مدرک از سوی برخی رسانه‌ها از جمله رسانه تخصصی «دنیای بازی» پیرامون بازی «زولا» و فعالیت‌های شرکت «سورنا گیمز» بوده‌ایم که ما را بر آن داشت تا با رصد دقیق این گزارشات و ریشه‌یابی اهداف آن‌ها، سعی کنیم تا جلوی مخدوش‌سازی اذهان عمومی را بگیریم. در گزارش غیرقابل باور، تند و عجولانه‌ی رسانه «دنیای بازی»، از جملات و عباراتی استفاده شده که هیچ سندیتی پشت آن‌ها نیست و نویسنده‌ی مطلب بدون هیچ‌گونه تحقیق و تفحصی، اقدام به متهم کردن «سورنا گیمز» کرده است.

۱. دنیای بازی در بخشی از مطلب خود، با استناد به منابع نامشخص و تنها استفاده از عبارات «گفته‌ها و تخمین‌ها»، اقدام به رقم‌سازی در وصف تبلیغات بازی «زولا» کرده است. کلیه اعداد و ارقامی که از سوی «دنیای بازی» در قالب این گزارش به مخاطبانش اعلام شده، غیرواقعی و جعلی است و مورد تایید «سورنا گیمز» نیست.

۲. دنیای بازی در بخشی از مطلب خود، عنوان کرده «کارشناسان تبلیغات می‌دانند که اجرای یک کمپین محیطی گسترده (بیلبورد شهری، تبلیغات درون مترو و…) هزینه‌های میلیاردی می‌طلبد». در ادامه‌ی این مطلب، دنیای بازی از ارقام اغراق‌آمیز و به دور از واقعیت استفاده کرده که به هیچ‌وجه در مورد تبلیغات محیطی بازی «زولا» صدق نمی‌کنند. نویسنده‌ی محترم این گزارش حتی به خود زحمت یک جستجوی ساده در اینترنت و مشاهده‌ی تعرفه‌ی تبلیغات شهری را نداده و حتی نمی‌داند چند بیلبورد و در چه منطقه‌ای کار شده‌اند تا برآورد بهتری از این موضوع داشته باشد. بازی «زولا» در مدت تبلیغات شهری خود که نزدیک به دو هفته طول کشید، تنها سه بیلبورد، آن هم در موقعیت‌های ارزان قیمت در اختیار داشت که با یک تحقیق ساده، می‌توان متوجه شد که «دنیای بازی» در پیش‌بینی خود از هزینه‌ی کمپین تبلیغاتی «زولا» کاملا در اشتباه است. اعلام چنین رقم‌هایی، بدون استناد به مدرک و بدون توضیح مشخص، مصداق بارز تهمت و افترا است که اسمش را تنها می‌توان «جرم» گذاشت و نه «ژورنالیسم».

۳. هزینه‌ی تبلیغات بازی، تابعی از درآمد بازی است و قرار بر این نیست که هزینه‌ی تبلیغات به صورت یک‌جا به شرکت‌های تبلیغاتی پرداخت شود. پروسه‌ی تبلیغات به برنامه‌ریزی دقیق، پیدا کردن کانال‌های مشخص و سنجش هوشمندانه شرابط پیچیده بازار ایران احتیاج دارد که خوشبختانه «سورنا گیمز»‌ در این امر موفق بوده است.

۴. در بخش بسیار مهم و حساسی از مطلب «دنیای بازی»، این رسانه اقدام به برآورد دخل و خرج شرکت «سورنا گیمز» تنها از طریق بازی «زولا» کرده است. در ابتدای این بخش، «دنیای بازی» تصویری از یک گزارش میانگین جهانی نرخ تبدیل در حوزه‌ی فریمیوم درج کرده که احتمالا نویسنده‌ی مطلب، توجه به این موضوع نداشته که این گزارش برای حوزه‌ی «بازی‌های موبایلی» بوده و نه بازی‌های فریمیوم رایانه‌های شخصی. «دنیای بازی» در اینجا هم از آمار و ارقامی کاملا غیر واقعی و بدون هیچ‌گونه منبعی (حتی نامعتبر)، برآوردهای ذهنی خود را از تعداد بازیکنان، میزان خرجی که در بازی انجام می‌دهند و در نهایت رقمی که به طور ماهیانه می‌تواند درآمد بازی باشد، در گزارش درج کرده که شرکت «سورنا گیمز» کاملا این اعداد را رد کرده و این ارقام را کذب محض می‌داند. «دنیای بازی» در همین بخش از گزارش خود، با استفاده از عباراتی مانند «بعید به نظر می‌رسد»، ادعا و محاسبات خود را واقعی و صد درصد درست می‌داند که این موضوع به تشویش اذهان خواننده‌های این رسانه انجامیده است.

۵. تنها در جهت آگاه‌سازی مخاطبان، «سورنا گیمز» رسما تایید می‌کند که بازی «زولا» در ایران بیش از یک میلیون نفر کاربر فعال دارد. تعداد کاربران فعال ماهیانه به رقم بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد و بیش از ۳۰ هزار نفر به صورت روزانه مشغول به انجام بازی «زولا» هستند. اعداد و ارقام بیشتر به زودی در قالب اینفوگرافی و به صورت رسمی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

۶. در بخش‌های زیادی از این مطلب، «دنیای بازی» تاکید می‌کند که برای بازی «زولا» به طور ماهیانه «چند صد میلیون تومان» بودجه‌ی تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود که این ادعا نیز به دور از واقعیت بوده و صحت ندارد.

۷. «دنیای بازی» باز هم در بخشی از مطلب خود، ادعای کذب و بدون استنادی ارائه داده و مدعی است که «سورنا گیمز» در نمایشگاه الکامپ سال جاری، مبلغی غیرقابل باور و هنگفتی را هزینه‌ی غرفه‌ی خود کرده است. «سورنا گیمز» یک چنین ادعاهایی را که از پایه‌ بی‌اساس و بی‌ریشه هستند، تماما تکذیب می‌کند و تلاشی بر جوسازی، شایعه‌پراکنی و تخریب برند خود می‌داند.

۸. استفاده از عباراتی مانند «پول کثیف» و «پول‌شویی»، پرداختن به این دست از مسائل که به هیچ‌وجه در شان شرکت «سورنا گیمز» نیست، عملکرد غیرحرفه‌ای و عجولانه‌ی رسانه‌ی «دنیای بازی» را نشان می‌دهد. با اینکه «دنیای بازی» مدعی شده که هیچ مدرکی دال بر ادعاهای خود از پشت پرده‌ی بازی «زولا» ندارد، اما نگارش یک چنین مطالبی بر اساس «اما و اگرهای» غیرقابل استناد، پوچ و بی‌اساس و مصداق بارز عملکرد مجرمانه است.

۹. در انتها، سورنا گیمز رسما اعلام می‌کند که ریالی از درآمد بازی «زولا» در ایران از کشور خارج نمی‌شود و حتی «سورنا گیمز» که در کنار شرکت «مَدبایت»، تولیدکننده و ناشر این بازی است، جذب سرمایه و ارزآوری را از زمان عرضه‌ی بازی در ایران دنبال می‌کند و در این امر کاملا موفق ظاهر شده است. ادعاهای «دنیای بازی» مبنی بر احتمال خروج ارز از کشور، کذب و کاملا بی‌اساس است.

شرکت «سورنا گیمز» همواره در تلاش بوده تا بهترین تجربه‌ی ممکن از بازی‌های ویدیویی را در اختیار گیمرهای ایرانی قرار دهد. دوران فعالیت «سورنا گیمز» خالی از افتخار نبوده و چنانچه به خاطر داشته باشید، سال ۱۳۹۱ بازی «سیاوش» نه تنها توانست در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران خوش بدرخشد و عنوان بهترین بازی‌ سال را دریافت کند، بلکه در نشر داخلی بیش از ۱۰۰ هزار نسخه فروش را تجربه کرد. همچنین «سیاوش» از اولین بازی‌های ایرانی راه یافته به بازارهای جهانی بود و در پلتفرم استیم بیش از ۷۰ هزار نسخه فروش داشت. پیشرفت و همه‌گیر شدن بازی «زولا»، حاصل تلاش‌های بی‌وقفه‌‌ و سرمایه‌گذاری بسیار خطرناک و شکننده‌ در شبه‌صنعت پیچیده بازی‌سازی ایران بوده است؛ ریسکی بزرگ که شرکت «سورنا گیمز»، کاملا خصوصی و بدون دریافت و حتی درخواست کمک‌ و بودجه‌های نهادهای دیگر، به جان خرید و حالا حاصل‌اش قابل مشاهده است. شناخت خوب از بازار رایانه‌های شخصی و ماه‌ها تحقیق و بررسی سلایق و علایق گیمرهای ایرانی، باعث شد تا در حال حاضر «زولا» به موفق‌ترین بازی رسمی در پلتفرم رایانه‌های شخصی ایران تبدیل شود و در چهارمین سال، قوی‌تر از همیشه به کار خود ادامه دهد.

طبق گزارشات رسمی و قابل استناد که بخشی از آن توسط مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) در فضای مجازی منتشر شده، ارزش بازار بازی‌های دیجیتال ایران روی همه‌ی پلتفرم‌ها ۷۸ میلیون دلار معادل ۹۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که سهم بازار رایانه‌های شخصی از این مقدار، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار معادل ۶۹ میلیارد تومان است. این اعداد و ارقام کاملا نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران پتانسیل‌ بسیار بالایی برای درآمدزایی دارد. «سورنا گیمز» در شرایطی اقدام به تولید و نشر بازی «زولا» در ایران کرده که نه تا چهار سال پیش، بلکه حتی در حال حاضر هیچ بازی تیراندازی آنلاینی به صورت رسمی و در این ابعاد، در ایران فعالیت ندارد و پشتیبانی نشده است. شرکت «سورنا گیمز» در طول ۴ سال گذشته با تشخیص به موقع بازار بکر رایانه‌های شخصی، روی گیمرهای این پلتفرم متمرکز شد. استقرار سرورهای قدرتمند در داخل کشور برای اجرای هر چه بهتر بازی آنلاین «زولا»، ایجاد امکاناتی مانند درگاه پرداخت شتاب، زبان فارسی و ده‌ها امکانات دیگر، سبب شده تا خیل عظیمی از علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌های شخصی، «زولا» را به عنوان یک بازی مناسب و رقابتی انتخاب کنند. «زولا» به خاطر تنظیمات گرافیکی استاندارد و ساده، حتی می‌تواند روی رایانه‌های شخصی با قدمت ۱۰ سال اجرا شود که این امر سبب می‌شود درصد بسیار بالایی از کسانی که پی‌سی یا لپ‌تاپ در اختیار دارند، بتوانند از انجام این بازی لذت ببرند.

«زولا» سال‌هاست که در بازار بکر رایانه‌های شخصی یکه‌تازی می‌کند و بزرگترین دستاوردی که تا به امروز داشته، این بوده که نشان داده گیمرهای حرفه‌ای ایرانی چقدر طالب بازی‌های رایگان (Free to Play) هستند و اگر محصولی در خور توجه عرضه شود، از آن به شدت استقبال می‌کنند. همین رویکرد و استقبال بود که «سورنا گیمز»‌را بیش از پیش در بخش تولید مصمم‌تر کرده و همه‌ی توان خود را در بخش تولید و توسعه پروژه‌های صد درصد ایرانی و با کیفیت معطوف کرده است.

رویکرد کم‌نظیر «سورنا گیمز» به مقوله‌ی ورزش‌های الکترونیک، امری کاملا مشهود و قابل استناد است. مسابقات حرفه‌ای بازی زولا طی سال‌های گذشته میزبان هزاران گیمر از سراسر ایران بوده و در چهارمین سال فعالیت بازی «زولا»، مفتخر هستیم که اعلام کنیم گیمرهای بازی زولا در بسیاری از استان‌های کشور، برای شرکت در مسابقات بازی زولا، اقدام به تشکیل تیم‌ کرده‌اند و حالا در لیگ قهرمانی زولا، برای رسیدن به مسابقات جهانی رقابت می‌کنند. گام مثبت «سورنا گیمز» در ترویج ورزش‌های الکترونیک، آن هم در قالب محصولی که خود شرکت به عنوان تولیدکننده و ناشر آن شناخته می‌شود، مسئله‌ای مهم برای جامعه‌ی کوچک صنعت بازی‌های ویدیویی ایران است که باید به فال نیک گرفته شود.

شرکت «سورنا گیمز»‌ هم‌اکنون در حال توسعه‌ی چهار پروژه‌ی کاملا مستقل و با تکیه بر تجربیات حاصله از بازی‌هایی مانند «زولا» و سایر محصولات خود است. پروژه‌هایی که در حال حاضر منجر به کارآفرینی برای بیش از ۵۰ نیروی متخصص حوزه‌ی بازی‌سازی شده و «سورنا گیمز» را در زمره‌ی یکی از فعال‌ترین شرکت‌های حوزه بازی‌های ویدیویی ایران قرار داده است.  امید داریم که رویکرد رسانه‌ها در مواجهه با فعالین موفق این حوزه، صادقانه و به دور از تبعیض و نگاه‌های صرفا منفی‌گرایانه باشد.

«سورنا گیمز» همواره در تلاش است تا با عوامل مختلف صنعت بازی‌های ویدیویی ایران به خصوص رسانه‌ها و صد البته رسانه‌های تخصصی همکاری داشته باشد و حتی در خرداد ماه سال جاری، فایلی تحت عنوان «ضوابط و سیاست‌های رسانه‌»، در جهت تقویت هر چه بیشتر ارتباط رسانه‌ها و «سورنا گیمز» تهیه و به همه‌ی رسانه‌های تخصصی ارسال کرده است. ضوابطی که حتی برای رسانه‌ی محترم «دنیای بازی» ارسال شد و اگر این رسانه، توجهی به رویکردهای «سورنا گیمز» داشت، با در نظر گرفتن این نکته که درب‌های شرکت روی همه‌ی خبرنگاران و اصحاب رسانه برای تهیه‌ی گزارش و مصاحبه باز است، اقدام به انتشار مطلب کذب نمی‌کرد. متاسفانه رویکرد عجولانه، ضعیف و غیر حرفه‌ای رسانه «دنیای بازی» و عدم تماس و ارتباط با شرکت به منظور مصاحبه، تحقیق و تفحص پیرامون عملکرد بازی «زولا»، خروجی‌اش گزارشی ضد و نقیض، بی‌ریشه و در راستای تشویش اذهان عمومی و وارد کردن خدشه به شرکت «سورنا گیمز» و برند «زولا» می‌شود.

شرکت «سورنا گیمز» با توجه به این متن، رسانه‌ی محترم «دنیای بازی» را موظف می‌داند که نسبت به انتشار این بیانیه اقدامات لازم را انجام دهد و صریحا نسبت به ادعاهای کذب و کاملا بی‌اساس، از مخاطبان خود به دلیل اطلاع‌رسانی غلط، عذرخواهی کند. شرکت «سورنا گیمز» این حق را برای خود محفوظ می‌داند که چنانچه رسانه «دنیای بازی» اقدامات لازم را در جهت تلطیف فضای به وجود آمده تدارک نبیند، مراتب قانونی را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.

روابط عمومی شرکت سورنا گیمز

 

 

دیدگاه
۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

2 Replies to “جوابیه شرکت سورنا گیمز در پاسخ به مطلب منتشر شده درباره زولا در دنیای بازی”

  1. Mks23 گفت:

    تبلیغات گسترده در فضای مجازی زولا بسیار است و باید هزینه زیادی پرداخته شود این پول ها از کجا می آیند :56: :56:

    ۰ ۰
  2. amin73 گفت:

    عجب داستانی شده

    ۰ ۰