نقد بازی Vigor

مرگ سخت است، زندگی سخت‌تر!
  • نیکوتین چند ساعت است از پای بازی بلند نشدی! حداقل پاشو و نفسی تازه کن!!
توسط میلاد طاهرنژاد در ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ , ۰۰:۰۱

با نقد بازی Vigor یکی از بازی‌های انحصاری مایکروسافت که در کنفرانس سال گذشته‌ی این شرکت، به عنوان یک بازی انحصاری معرفی شد، همراه دنیای بازی باشید. بسیاری تصور کردند که با اثری بتل رویال روبرو خواهیم بود. اما ساخته‌ی جدید Bohemia Interactive همچون DayZ ساخته‌ی پیشین‌شان؛ در ژانر بقا (Survival) دنبال می‌شود. بازی چند ماهی در فاز «دسترسی زودهنگام» (Early Access) قرار داشت و حالا با انتشار نسخه‌ی کامل آن، قصد داریم بررسی کنیم که این اکشن/بقای سوم شخص، در چه سطحی از کیفیت قرار دارد.

 

تلاشی کن، غارت کن، زنده بمان

با شروع Vigor، وارد یک مرحله‌ی کوتاه آموزشی می‌شوید. بخشی که سعی دارد هسته‌ی اصلی گیم‌پلی بازی را به مخاطب معرفی کند و هدف آن را شرح دهد. در فضایی پسا آخرالزمانی که نروژ تنها کشور اروپایی بازمانده از حملات اتمی است، چه چیزی جز «زنده ماندن» می‌تواند هدف یک بازی با این بستر روایت و در ژانر بقا باشد؟ البته که بازی همچون DayZ تاکید زیادی بر عناصر وابسته به بقا ندارد. مثلا خبری از سطح تشنگی و گرسنگی نیست و خستگی تنها مکانیک مشترک هر دو بازی در این بخش از گیم‌پلی است. در عوض Vigor یک پناهگاه را به بازیکنان معرفی کرده است. تمام هدف شما طی این بازی به دست آوردن غنایم بهتر و ارتقای پناهگاه خواهد بود. هر زمان که بخواهید می‌توانید مچ‌میکینگ را فعال کرده و وارد یکی از شش نقشه‌ی بازی شوید. در آنجا به لوت کردن بپردازید و قبل از اینکه دیگر بازیکنان یا ابر رادیواکتیو شما را بکشد، از نقشه خارج شوید و به پناهگاه امن خود بازگردید.

نقد بازی Vigor

نقد بازی Vigor

 

در نسخه‌ی دسترسی زودهنگام پنج نقشه وجود داشت، اما حالا می‌توان در شش نقشه‌ی Vigor به کاوش و غارت پرداخت. نقشه‌ها هم از نظر ظاهری و هم از منظر مقیاس، با هم کاملا متفاوت هستند. شاید نزدیک به سی ساعت زمان ببرد تا بر شرایط استراتژیک و جغرافیایی همه‌ی نقشه‌ها تسلط پیدا کنید. ابدا تصور تعداد بازیکنانی در سطح «پابجی» و حتی DayZ را نداشته باشید؛ چرا که محیط Vigor به شکل جهان‌باز (Open World) طراحی نشده و هر نقشه بین ۸ تا ۱۶ بازیکن را در خود جای می‌دهد. با توجه به استفاده از آنریل انجین ۴، نقشه‌های Vigor از نظر بصری بسیار زیبا هستند. شاید هیچکدام شامل چشم‌اندازی خاص، سازه‌ای انسانی قابل توجه یا منظره‌ای منحصر به فرد در طبیعت نباشند؛ اما طراحی زیبایی دارند. وجود آب‌وهوای متنوع هم به آن‌ها گاها جلوه‌ای خاص می‌دهد و Vigor را عنوانی اتمسفریک معرفی می‌کند.

نقشه‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که بازیکنان در یک نقطه تجمع نکنند. راه‌های خروج از هر نقشه هم حساب شده هستند و برای دسترسی زودتر به هر کدام، باید استراتژی خاصی مد نظر داشت. چرا که نمی‌توان تا ابد در یک نقشه ماند و ابرهای رادیواکتیو مانع از انجام این کار می‌شوند. هر چند به شخصه، نقشه‌هایی که شامل خانه‌های بیشتر می‌شوند را طی تجربه‌ی ۲۰ تا ۲۵ ساعته، بیشتر پسندیدم؛ چرا که لوت‌های آن‌ها تضمینی است. هدف بازی زنده ماندن به عنوان آخرین بازمانده نیست. حتی برای کشتن دیگر بازیکنان هم اجباری وجود ندارد. در حقیقت Vigor درباره‌ی جمع‌آوری منابع است. منابعی که پناهگاه را تقویت کند، اسلحه‌ی جدید بسازد و قدمی مثبت در جهت بقای‌تان بردارد. منابع در کابینت خانه‌ها، در ماشین‌ها، در صندوق‌ها و در جای جای نقشه‌ها قرار دارند. البته لوت‌ها به شکل پویا در نقشه پراکنده می‌شوند و هر دست بازی، شرایط به شکل اتفاقی تغییر می‌کند. مکانیکی که اکتشاف را وارد Vigor کرده و خطر مقابله با باقی بازماندگان را افزایش داده است.

نقد بازی Vigor

نقد بازی Vigor

 

زندگیِ سخت‌تر از مرگ!

مواجه با بازیکنان انسانی در هر نقشه، تنش عجیبی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. تنشی که در درگیری‌ها برای زنده ماندن، ناگزیر است؛ اما سیستم حرکتی بد بازی و تیراندازی نه چندان خوش دست آن، بلای جانش شده و بر این تنش افزوده است. بی‌راه نیست اگر تمام گیم‌پلی Vigor را متمرکز بر مکانیک خطر کردن و جایزه بردن (Risk and Reward) بدانیم. اگر با گان‌پلی Vigor کنار بیایید و بازیکنی را بکشید، تمام دارایی‌های او را غارت خواهید کرد. اما این ریسک هم وجود دارد که اگر کشته شوید، تمام لوت‌های‌تان نصیب دشمن خواهد شد. به شخصه به دلیل گیم‌پلی خشک بازی، سعی می‌کردم تا در صورت امکان، از دشمنان انسانی دوری کنم. اما بودند بازیکنانی که به جای رفتن سراغ لوت‌ها، به دنبال شکار باقی بازماندگان باشند تا خیلی سریع‌تر و با ریسک بالا، به منابع بیشتری دست یابند.

 

نقد بازی Vigor

نقد بازی Vigor

 

طی هر مسابقه، هواپیمایی از فراز نقشه گذشته و بسته‌ای را پایین می‌اندازد. جعبه‌ای که شامل بهترین لوت‌های بازی است. این جعبه بار دیگر بر مکانیک ریسک و پاداش Vigor تاکید می‌کند. جای سقوط آن روی نقشه مشخص است و برای به دست آوردن آن، باید ریسک مواجه شدن با دیگر بازیکنان را به جان خرید. پس از لوت کردن هم جایگاه شما روی نقشه‌ی همه بازیکنان نقش می‌بندد، در این شرایط باید سعی کنید هر چه زودتر از مهلکه بگریزید. این مکانیک ابعاد جالبی را به گیم‌پلی تاکتیکی Vigor داده است. برای به دست آوردن هر جعبه، باید موارد زیادی را مد نظر داشته باشید. آیا آمادگی روبرویی با دیگر بازماندگان را دارید، یا لوت درون جعبه ارزش ریسک کردن و از دست دادن باقی لوت‌های کوله پشتی‌تان را دارد؟ برای راه فرار برنامه بچینید و.‌‌..

تنش در کمین‌گاه

به طور کلی، تجربه‌ی Vigor بسیار هیجان‌انگیز است؛ مخصوصا طراحی نقاط خروج از هر نقشه که تنش فرار را دو چندان کرده‌اند. می‌توان در هر زمان با حضور در نقاط خروج، نقشه را ترک کرد، اما همین نقاط می‌توانند نقطه‌ی خفای دشمنی باشند که برای‌تان تله گذاشته است. نقطه‌ی خروج امن شما، می‌تواند کمین‌گاه بازیکنی تهاجمی باشد که در انتظارتان خواهد بود. این همان جوهره‌ی وجودی Vigor است؛ آنچه که به روح بقای بازی ماهیت می‌دهد و گاها فشار زیادی بر بازیکن تحمیل می‌کند‌.

هیجان‌انگیزتر آن، زمانی است که با دست پر از هر نقشه بازمی‌گردید. با داشتن منابع اولیه‌ی بیشتر و بهتر، حالا می‌توانید پناهگاه خود را ارتقا دهید و اسلحه‌ی بهتری بسازید. همه‌ی این موارد برای ساده زنده ماندن است. غارت، انگیزه‌ی شما برای بقا خواهد بود. هر چه بیشتر منابع اولیه جمع کنید، در هر مسابقه حرف بیشتری برای گفتن خواهید داشت؛ چرا که با ابزاری بهتر وارد هر نقشه خواهید شد. ارتقا پناهگاه خیلی زود به ویژگی مورد علاقه‌تان تبدیل می‌شود و خود را در دام اعتیاد Vigor خواهید یافت.

نقد بازی Vigor

نقد بازی Vigor

 

در کنار نکاتی که گفته شد، بازی Vigor علاوه بر گیم‌پلی خشک‌اش، از مشکلات تکنیکی هم رنج می‌برد. تعداد انیمیشن‌ها محدود هستند و اغلب عملکرد درستی ندارند، باگ‌ها گاها بازی را برای‌تان دشوار می‌کنند و مشکلات سرور گاهی اجازه نمی‌دهد وارد مسابقه شوید. البته از حق نگذریم که اغلب کارکرد سرورهای بازی فوق العاده است. مچ میکینگ زیاد زمان نمی‌برد و تجربه‌ی بازی در قالب مسابقات هم با تاخیر جدی و لگ طرف نیست.

 

مقابله با بتل رویال؛ بقا در بازار

با این‌که بازی‌های بتل رویال بازار را قبضه کرده‌اند، اما Vigor ترجیح داده تا راه خود را برود. مسیری که قدم گذاشتن Bohemia Interactive در آن باعث خلق اثری تازه و منحصر به فرد شده است. واقعا Vigor خلاقانه است و به عنوان یک بازی رایگان می‌تواند شما را ساعت‌ها و چه بسا روزها سرگرم کند. اگر از دوست داران بازی‌های چند نفره هستید، اصلا Vigor را با حجم کم ۱۰ گیگابلیتی‌اش روی ایکس باکس وان از دست ندهید.

Resolution

۷.۵/۱۰ :Platform: Xbox One – Score

With Battle Royale becoming the new norm in the industry, many games tend to keep up with the “Gaming Joneses”, and make as many Battle Royale stuff as possible. Though that is not the case for Vigor. Bohemia Interactive has decided to follow its own path, and it did not fail them in any way. Vigor is a fun game that can easily entertain you for hours or even days. Do not miss this light, yet massive game on your Xbox One.

 (بررسی بازی Vigor براساس نسخه ارسالی منتقدان از سوی ناشر بازی Bohemia Interactive انجام شده است.)

نکات مثبت

هیجان انگیز و رقابتی

طراحی ظاهری خوب مپ‌ها

طراحی ظاهری خوب مپ‌ها (دونفره)

القای حس بقا

نکات منفی

عملکرد فنی

7.5
نفیس
دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: