نقد بازی Judgment

این چند مرد خشمگین
توسط کیوان عادتی در ۲۱ تیر ۱۳۹۸ , ۱۷:۰۰

«Judgment» (قضاوت) جدیدترین ساخته‌ی استدیوی Ryu Ga Gotoku (یکی از زیرمجموعه های شرکت SEGA) یک اسپین آف (یا نسخه فرعی) از سری‌ بازی‌های یاکوزا به شمار می‌رود. بازی در فرم گیم‌پلی و مکانیک‌ها تاحدود زیادی شبیه نسخه‌های پیشین آن است. یک اکشن ماجرایی سوم شخص جهان‌باز با مبارزات رزمی به همراه الِمان‌های کارآگاهی، که خوشبختانه اثری در خور توجه و سطح بالا از آب درآمده و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد و بررسی بازی Judgment در دنیای بازی همراه ما باشید.

یک هزارتوی جنایی

جاجمنت قصه وکیل جوانی به نام «تاکایوکی یاگامی» را روایت می‌کند که در کار خود بسیار ماهر است. او که توانسته بود  موکلش «Shinpei Okubo» که متهم به قتل شده را تبرئه کند شهرت بسیار بالایی کسب کرده، و در شهر آوازه‌اش به گوش همگان رسیده است. حتی در دفتر حقوقی که در آن کار می‌کند برخی همکارانش به او حسادت می‌کنند! اما ناگهان ورق عوض برمی‌گردد.

شینپی اوکوبو، همان موکلی که یاگامی با تلاش بسیار او را از اتهام قتل تبرئه کرده، پس از گذشت مدتی اقدام به قتل نامزد خود و سپس سوزاندن جنازه‌اش در خانه کرده (یا لااقل از شواهد اینگونه به نظر می‌رسد) و توسط پلیس دستگیر می‌شود.

احتمالا از بیرون قصه اولین چیزی که به نظر می‌رسد این است که قتل قبلی نیز کار اوکوبو بوده و وکالت یاگامی هم اشتباه. اما این موضوع اصلا برای یاگامی قابل هضم نیست؛ بنابراین تصمیم می‌گیرد برای همیشه وکالت را کنار بگذارد.

سه سال از این ماجرا می گذرد. یاگامی در شهر «کاموروچو» به همراه دوست خود کایتو (که عضو اخراج شده از یکی از خانواده های یاکوزایی شهر کاموروچو است) زندگی می‌کند و حالا به عنوان یک کارآگاه خصوصی مشغول به کار است.

شهر کاموروچو اکنون با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. یک قاتل سریالی که یاگامی اسم او را موش کور می‌گذارد (به خاطر این که چشمان قربانی‌های خود را در می‌آورد) آزادانه در میان مردم زندگی می‌کند و یاگامی تلاش می‌کند تا به هویت او پی ببرد.

ماجرا اما بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و با پیدا کردن سرنخ‌ها و پیشروی داستان، به این  مهم پی می‌بریم که پرونده‌ی موش کور، قضایای سه سال پیش و شینپی اوکوبو کاملا به هم مرتبط هستند.

محتوای داستان بازی اساسا یک Courtroom Drama (درام دادگاهی یا درام حقوقی) است. ارتباط بین وکلا، بازپرس‌ها، کارآگاه‌ها، مظنونین، شاکیان پرونده و از طرفی، تجسس و به دست آوردن سرنخ‌های کاملا منطقی و به دور از مبالغه، و در ادامه ارتباط دادن آنها به یکدیگر و استفاده از آنها در «جلسه دادگاه» چیزی است که استاندارد این ژانر را تعریف می‌کند و آن را به شکل دقیق و درست در جاجمنت می‌بینیم.

تمامی شخصیت‌ها پرداخت مناسبی دارند و برای مخاطب باور پذیر هستند. گرچه در جاجمنت، عامدانه تلاش شده بازی نسبت به عناوین قبلی یاکوزا کمی واقع‌گرایانه‌تر باشد. اما به خاطر اینکه داستان دارماتیک آن خیلی هم برای مخاطب، خشک و زهرمار نباشد، طنز باریک همیشگی سری یاکوزا در اینجا نیز جاری است. و البته که لطمه ای به کلیت کار نزده است.

تمامی این‌ها باعث شده تا شاهد یک قصه‌ی جنایی/کارآگاهی فوق‌العاده حرفه‌ای، سطح بالا و جذاب باشیم که تا انتها مخاطب را به دنبال خود می‌کشد و در نهایت به شکل قانع کننده‌‌ای به پایان می‌رسد.

یاکوزا به همراه مخلفات

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، گیم‌پلی و کنترل بازی بسیار شبیه بازی‌های پیشین یاکوزا است. به طور کلی بازی از چند بخش تشکیل شده:

بخش اول گردش آزاد و گشت و گذار در شهر، صحبت با NPCها و مبارزات دم دستی خیابانی با اراذل و اوباش کاموروچو، و نوچه مافیاها است.

بخش دوم که بخش کاملا جدید اضافه شده در جاجمنت به شمار می‌رود، بررسی صحنه‌ی جرم و جمع آوری اطلاعات است. در این بخش که به صورت نمای اول شخص اتفاق می‌افتد می‌بایست اطلاعات و سرنخ‌های خواسته شده در صحنه را جمع‌آوری کنید. در مکان‌هایی که امکان حضور مستقیم نیز نباشد می‌توانید با هدایت Drone (پهباد) اطلاعات مربوطه را کسب کنید.

بخش دیگر، تعقیب و گریز است که یا خلافکاری در حال فرار از دست شما است و بایستی مسافت مشخصی رابه دنبال او بدوید و نهایتا او را بگیرید یا حالت دیگر آن، بدون این که توجه مضنون به شما جلب شود و با پنهان شدن پشت دیوارها یا خودروها به صورت مخفیانه تا نقطه مورد نظر او را تعقیب کنید.

بازجویی از متهمان، پوشیدن لباس مبدل برای به دست آوردن اطلاعات در نقاط خاصی از داستان و مکانیزم قفل گشایی برای باز کردن قفل‌ها از دیگر المان‌های کارآگاهی جاجمنت به شمار می‌روند.

وجود انواع و اقسام مینی‌گیم‌های کلاسیک مانند پین بال، دارت، بازی‌های کارتی و مسابقات سرعتی هدایت پهباد و همچنین بخش بازی‌های واقعیت مجازی در گیم‌نت‌های شهر کاموروچو، به علاوه اضافه شدن سیستم دوستی (Friend Event) تنوع بسار خوبی به گیم‌پلی بازی بخشیده و اصلا احساس خستگی و یک‌نواختی نخواهید کرد.

Friend Event ها که تعدادشان پنجاه‌تا است، بدین ترتیب بوده که با افراد مختلف شهر (NPC ها) به صحبت می‌پردازید و از شما تقاضایی می‌کنند و در صورت انجام دادن آنها درجه شهرت‌تان افزایش می‌یابد و ماموریت‌های جدیدی برای‌تان باز می‌شود. افزودن این بخش باعث شده شهر کاموروچو به نسبت بازی‌های قبلی این مجموعه از همیشه زنده‌تر و پویاتر به نظر برسد و ارتباط بین یاگامی و شهر بیشتر شود. همین امر، به پرداخت هر چه بهتر شخصیت اصلی بازی کمک شایانی کرده است. به علاوه این که برخی ازین دوستان به عنوان پاداش جوایزی به شما می‌دهند که در مبارزات به کمک‌تان می‌آید و تاثیر مستقیم در گیم‌پلی بازی می‌گذارد.

سیستم مبارزات بازی تقریبا همان سیستم آشنای عناوین قبلی یاکوزا است، به علاوه‌ی یک مکانیزم جدید.

برای اولین بار دو استایل مختلف مبارزه به نام‌های Crane  (دُرنا – نوعی لک لک) و Tiger (ببر) در اختیارتان قرار گرفته که به راحتی با فشردن یک دکمه می‌توان بین آنها سوئیچ کرد. Crane برای ضربات چرخشی پا با دامنه و بُرد بیشتر و برای ضربه زدن هم‌زمان به چندین دشمن ضعیف‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که استایل Tiger برای ضربه زدن به دشمنان قوی‌تر مانند غول آخرها مناسب‌تر به نظر می‌رسد. اضافه شدن این المان به سیستم مبارزات جاجمنت، آن را به نسبت عناوین پیشین، تاکتیکی‌تر و دقیق‌تر کرده است. نمایشگر جدیدی به نام EX Guage جایگزین Heat Guage بازی‌های قبلی شده که با پر شدن آن می‌توانید فینیشرهای بسیار جذابی را پیاده کنید. مانند پرت کردن یک دوچرخه به هوا و سپس شوت کردن آن به سمت یک دشمن فلک زده! تماشای این فینیشرها هم‌چنان بُعد هیجان‌انگیز و ارضاء کننده‌ی مبارزات بازی است؛ مبارازتی که پس از گذشت بیش از ۱۰ سال دیگر اندکی کهنه به نظر می‌رسند و به انیمیشن‌های جدید‌تری نیاز دارند.

با پیشروی در بازی و انجام ماموریت‌های اصلی، انجام فرِند ایونت‌ها، حل پرونده‌های جانبی، انجام مینی گیم‌ها و سایر فعالیت‌های بازی مقداری SP دریافت می‌کنید که در واقع همان امتیاز تجربه است و با استفاده از آن می‌توانید قابلیت‌های یاگامی مانند خط سلامتی، قدرت و سرعت کمبوها و سرعت هک کردن قفل‌ها و… را ارتقاء دهید و تکنیک‌های جدیدتری نیز بیاموزید.

زیبا، پرجزئیات، نوآر

به لطف استفاده از موتور گرافیکی Dragon Engine شاهد مدل‌سازی‌ها و گرافیک بسیار خوبی در جاجمنت هستیم. اکنون پس از دو تجربه‌ی یاکوزا ۶ و یاکوزا کیوامی ۲ استدیوی سازنده‌ی بازی توانسته بهترین نسخه از این موتور گرافیکی را به تصویر بکشد. شهر کاموروچو پرجزئیات و دارای لوکیشن‌های مختلف، با نورپردازی و افکت‌های زیبا به نمایش در آمده؛ به علاوه این که تم نوآر جدیدی نیز به تونالیته‌ی رنگی محیط بازی اضافه شده تا به القای حس کارآگاهی/جنایی بازی کمک بیشتری بکند. از تنها ایراد بخش گرافیکی بازی می‌توان به انیمیشن‌های صورت اشاره کرد که علیرغم بهبود نسبت به دو عنوان مذکور، کمی خشک به نظر می‌رسند و حالت احساسی شخصیت را به طور کامل به مخاطب منتقل نمی‌کند.

خوشبختانه به جز موارد انگشت شمار، شاهد افت فریم خاصی در بازی نیستیم و بازی با نرخ فریم پایدار اجرا م‌ شود. صفحات لودینگ نیز تعدادشان کم و کوتاه است و باعث اعصاب خردی شما نمی‌شود.

به صورت کلی و از منظر گرافیکی، در جاجمنت شاهد زیباترین و بهترین نسخه در بین تمامی عناوین یاکوزا هستیم.

صدا، دوبله انگلیسی، اکشن!

برای اولین بار در سری یاکوزا شاهد صداگذاری انگلیسی برای شخصیت‌ها هستیم که می‌تواند کمک بزرگی در راستای جذب مخاطبان بیشتر این عنوان بکند. گرچه من همچنان دوبله‌ی ژاپنی بازی را ترجیح می‌دهم  که کیفیت بالاتری هم دارد. اما تیم دوبله انگلیسی واقعا کار ارزشمندی انجام داده و نمره‌ی قبولی دریافت می‌کنند. Takuya Kimura ملقب به کیموتاکو، هنرپیشه و خواننده معروف ژاپنی علاوه بر در اختیار قرار دادن چهره‌اش برای خلق شخصیت یاگامی، وظیفه صداگذاری وی را نیز برعهده داشته که کارش را بهترین شکل ممکن انجام داده است.

موسیقی بازی با کلیت و تم بازی کاملا هم‌خوانی دارد و شاهد قطعات زیبای موسیقی j-pop در بازی هستیم. صداهای محیطی بازی نیز عموما کیفیت مناسب و قابل قبولی دارند.

شروعی تازه برای فرنچایز یاکوزا

Judgment، با ارائه‌ی تمام آنچه عناوین یاکوزا تاکنون داشته‌اند و افزودن المان‌های جدید کارآگاهی به گیم پلی بازی، داستانی دراماتیک و پرکشش به همراه کارگردانی عالی میان پرده‌ها، و خلق یک شخصیت اول جذاب (که نسبت به Kazuma Kiryu، قهرمان سری بازی‌های یاکوزا باورپذیرتر و باحال‌تر است) توانسته به عنوانی سطح بالا بدل گردد که نه تنها هویت مستقل خود به عنوان یک عنوان جدید را حفظ می‌کند، بلکه به ریشه‌های مجموعه‌ی یاکوزا نیز پایبند است. انجام آن را به تمامی علاقمندان مجموعه یاکوزا و بازی‌های کارآگاهی اکشن توصیه می‌کنیم.

Resolution

Platform: Play Station 4 – Score 8.5/10

In addition to all the present characteristics and features found in the Yakuza series, Judgment adds up even more by including new mechanics concerning the gameplay, presenting a wholehearted crime story, which comes along with brilliant direction, and the creation of an enthralling new protagonist, Kazuma Kiryu, whose actions make much more sense when compared to his fellow Yakuza heroes. Not only has Judgment been successful in retaining its own identity as a spin-off, but it also has been, in all ways, loyal to the roots of the previous entries in the series. Easily recommended to all the fans, and those who are looking for a decent crime drama.

(این نقد بر اساس نسخه منتقدین بازی نوشته شده که توسط SEGA در اختیار دنیای بازی قرار گرفته است.)

نکات مثبت

داستان درگیرکننده و جذاب

پرداخت عالی شخصیت‌ها

گیم‌پلی بسیار متنوع

نکات منفی

کند بودن روند گیم‌پلی بخصوص در چند ساعت ابتدایی بازی

سیستم مبارزات بازی تا حدودی قدیمی شده است

8.5
شگفت‌انگیز
دیدگاه
۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

One Reply to “نقد بازی Judgment”

  1. SilentEagle گفت:

    ایول.زیاد طرفدار بازیهای ژاپنی نیستم ولی طلبه شدم امتحانش کنم. :like:

    ۳ ۰