توسط علی رجبی در ۸ تیر ۱۳۹۸ , ۲۱:۰۰

امروزه با پیشرفت صنعت گیم و فراگیر شدن اینترنت، بازی‌های آنلاین و بخش چند نفره‌ی بازی‌ها (Multiplayer)، به قسمتی جدانشدنی از این صنعت تبدیل شده است. وجود همین قسمت، مکانی را برای رقابت و همکاری بین بازیکنان سرتاسر جهان به وجود آورده و این موضوع به قدری اهمیت دارد که در چند سال اخیر، ساخت بازی‌های تماما آنلاین و فاقد بخش داستانی را شاهد هستیم. مسلما، این ارتباط بین بازیکنان به راحتی به دست نیامده و سازندگان بازی‌ها، تلاش بسیاری را برای به وجود آوردن این ارتباط انجام داده‌اند. فارغ از مسائل مربوط به سرورها و چگونگی به وقوع پیوستن این امر، مسئله‌ی Matchmaking و طراحی ساز و کاری برای برقراری تعادل در رقابت‌های بازیکنان، یکی از دغدغه‌های سازندگان هنگام توسعه‌ی بازی‌ها بوده. برقراری این تعادل، شاخصه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، برقراری تعادل در صف‌آرایی بین بازیکنان است. این امر، با توجه به تعداد بازیکنان آنلاین باز و افزایش روزافزون بازی‌های آنلاین، به موضوعی غیر قابل چشم پوشی تبدیل شده است. حال به سراغ یکی از بازی‌های آنلاینی که در چند سال اخیر به موفقیت و سودآوری خوبی رسیده است، می‌رویم. این بازی توانسته است تا مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند و به یکی از بازی‌های نام آشنای حال حاضر صنعت گیم تبدیل شود. نام این بازی کلش رویال (Clash Royale) است. کلش رویال در سال ۲۰۱۶ برای گوشی‌های هوشمند منتشر شد و توانست بار دیگر نام شرکت فنلاندی Supercell را بر سر زبان‌ها بیاورد. در ادامه‌ی مقاله قصد داریم تا نگاهی به پشت پرده و بخش فنی Matchmaking این بازی محبوب، بیندازیم. پس با دنیای بازی همراه باشید.

کمی قبل­‌تر از اهمیت سیستم Matchmaking در بازی‌های آنلاین گفتیم. لازم به ذکر است که ساخته شدن روزافزون بازی‌های آنلاین و از طرف دیگر، پیشرفت تکنولوژی، دلایلی شدند تا ما هر روزه شاهد به کارگیری سیستم­‌های نوین Matchmaking در بازی‌­های آنلاین باشیم. حال می‌خواهیم به سراغ بازی کلش رویال برویم و نگاهی به سیستم‌های مورد استفاده در این بازی بیندازیم. در کلش رویال، دو فاکتور مهم، بیشترین تاثیر را در Matchmaking این بازی دارد:

۱- سیستم میزان غنیمت (Trophy) بازیکنان

۲- سیستم تحلیلی خود بازی از مسابقات قبلی هر بازیکن

 

سیستم غنیمت (Trophy) بازیکنان

سیستم غنیمت (Trophy) بازیکنان در این بازی، براساس میزان برد و باخت‌هایی که هر بازیکن به دست می‌آورد، است؛ به طوریکه هر بازیکن بعد از بردهایی که دارد، مقداری جام به عنوان غنیمت جنگی دریافت می‌کند و با هر باخت، مقداری جام به عنوان غنیمتی که دشمن داده، از او کسر می‌شود. این جام‌ها همان سیستم غنیمتی است که بازیکنان را رده‌بندی می‌­کند. همان‌طور که مشخص است، کارت‌ها پایه‌ی اصلی گیم‌پلی بازی را تشکیل می‌دهند و Unlock شدن این کارت‌ها، ارتباط تنگاتنگی با میزان جام یا همان غنایم هر بازیکن دارد؛ پس منطقی است که برای برقراری تعادل در بازی، Matchmaking به گونه‌ای انجام شود که بازیکنان با میزان غنایم هم سطح و برابر یا به تعبیری دیگر، بازیکنان دارای کارت‌هایی تقریبا هم شکل و هم‌تراز، مقابل هم قرار گیرند. این شیوه، که در بعضی از بازی‌ها با آن آشنا بودیم، توانسته است تا تعادلی نسبی در Matchmaking بازی به وجود آورد.

سیستم تحلیلی بازی

فاکتور دوم یا همان سیستم تحلیلی بازی، مانند سیستم غنیمت (Trophy) بازیکنان، نمایان نیست و بازیکنان به صورت مستقیم با آن رو به رو نمی‌شوند. عملکرد این سیستم به صورت خودکار و توسط خود بازی انجام می‌شود؛ به طوریکه این سیستم، چندین مسابقه‌ی قبلی هر کدام از بازیکنان را آنالیز کرده و میزان برد و باخت‌های آنها را ثبت می‌کند. اما این کار چه فایده‌ای دارد؟ در جواب این سوال باید گفت که بازی با این کار سعی می‌کند تا با توجه به سیستم غنیمت بازیکنان و استفاده از آمار مسابقات قبلی هر بازیکن، بازیکنان را طوری مقابل هم قرار دهد تا هم تعادلی در Matchmaking ایجاد شود و هم با این کار، بازیکنان قوی‌تر به چالش کشیده شده و بازیکنان ضعیف‌تر، از بازی زده نشوند! اجازه بدهید نحوه‌ی کار این سیستم، با مثالی شرح داده شود. برفرض، شما ۵ مسابقه‌ی اخیر خود را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اید. بازی این ۵ پیروزی را بررسی و ثبت می‌کند و سعی می‌کند تا در بازی بعدی، شما را در مقابل کسی قرار بدهد که آن شخص نیز، ۵ مسابقه‌ی اخیر خود را با پیروزی پشت سر گذاشته است. این کار باعث می‌شود که هر بازیکن، چه بازیکنان قوی و چه بازیکنان ضعیف‌تر، طعم برد و باخت را بچشند و طوری نباشد که بازیکنی که تجربه‌ی کمتری دارد، به دلیل باخت‌های پی در پی از بازی زده شود یا کسی که تجربه‌ی بیشتری دارد، نگرانی باخت نداشته باشد. با این سیستم، هم تعادل در بازی حفظ می‌شود و هم تمام بازیکنان از بازی لذت می‌برند.

مشخصا، سیستم‌هایی گوناگون و پیچیده‌ای در ساخت مسابقات بازی‌های آنلاین دخیل‌اند اما با این وجود، در این مقاله سعی شد تا دو فاکتور مهمی که در بازی کلش رویال منجربه ساخت مسابقات (Matchmaking) می‌شود، مطرح شده و توضیح مختصری درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد آن داده شود. امیدوارم این مقاله‌ی تحیلی، مفید واقع شده باشد.

دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: