توسط سیده زهرا حسینی در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ , ۱۱:۰۰

انیمه سینمایی «بازی ذهن» (Mind Game) محصول سال ۱۳۸۳/ ۲۰۰۴ و از تولیدات Studio 4°C به کارگردانی «ماساآکی یواسا» (Masaaki Yuasa) با سبک خاص این کارگردان است که انیمه‌های دیگری همچون Ping Pong: The Animation، Devilman Crybaby و Tatami Galaxy را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. این انیمه اقتباسی از مانگایی به همین نام اثر «رابین نیشی» (Robin Nishi) است که یواسا با وجود آن که تا حد زیادی آرت استایل مانگا را در فیلم حفظ کرده اما با افزودن جلوه‌های عجیب و خلاقانه خود نهایتا انیمه‌ای متفاوت و شگفت‌انگیز خلق کرده است. با معرفی انیمه‌ی Mind Game همراه دنیای بازی باشید.

کارگردان : ماساآکی یواسا

نویسنده : رابین نیشی (مانگاکا)

استودیو سازنده : Studio 4°C

ژانر : ماجراجویانه، روانشناختی، کمدی، فانتزی

رده‌بندی سنی : PG 18

سال انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۳/ ۷ آگوست ۲۰۰۴

Mind Game در زمان انتشار نقدهای بسیار خوبی دریافت کرد و چندین جایزه بین‌المللی را به دست آورد. همچنین توسط «ساتوشی کون» (Satoshi Kon)، یکی دیگر از کارگردانان مطرح انیمه در ژاپن، مورد تمجید قرار گرفت.

این انیمه سینمایی در سال ۲۰۰۴ در «جشنواره رسانه‌های هنری ژاپن» (Japan Media Arts Festival) جایزه بخش انیمیشن گرندپرایز را دربرابر انیمه‌ای چون «قلعه متحرک هاول» دریافت کرد. همچنین در سال ۲۰۰۵ موفق به دریافت جایزه Oufuji Noburou از جشنواره فیلم Mainichi Film Awards شد. در همین سال توانست جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه، جایزه ویژه دستاوردهای بصری و نیز جایزه بهترین فیلم از دید تماشاگران را در Fantasia Festival کانادا به دست آورد.

موسیقی این اثر از «سئی‌ایچی یاماموتو» (Seiichi Yamamoto) است که موسیقی انیمه Genius Party محصولی دیگر از Studio 4°C را نیز در کارنامه خود دارد. پیش‌تر نیز در سایت یادداشتی بر انیمه DevilMan Crybaby کار شده بود که از طریق این لینک، می‌توانید آن را مطالعه کنید.

ماجرا حول شخصیتی به نام «نیشی» (Nishi) که یک مانگاکای بی‌عرضه‌ ا‌ست می‌گردد. او به طور اتفاقی در مترو با «میون» (Myon) دختری که عشق دوران مدرسه‌اش بوده، روبه‌رو می‌شود اما در راه خانه می‌فهمد که میون به تازگی نامزد کرده است. نیشی علی‌رغم علاقه‌ی زیادی که به او دارد، چیزی به زبان نمی‌آورد و صرفا او را تا غذاخوری خواهرش همراهی می‌کند.

در رستوران،Mind Game مثل خود زندگی می‌ماند، تمامی آن تفکرات و بالا و پریدن‌های روزمره که گاهی ما را به مرز خودخوری و آزار می‌رساند و دست‌یابی به لذت را برایمان به آرزویی دور بدل می‌کند. در حالی که مشغول گفت‌وگو با خانواده و نامزد میون بود، سر و کله‌ی دو نفر از اعضای یاکوزاها که به دنبال پدر میون بودند پیدا می‌شود و چون پدر میون خود را در گوشه‌ای از کافه پنهان کرده، یکی از یاکوزاها به نام «آتسو» از کوره در می‌رود و به میون و نامزدش حمله می‌کند. در این بیین نیشی درگیر ماجرای زد و خورد و سپس تعقیب گزیری ناخواسته می‌شود تا بتواند خودش، میون و خواهر میون را از این مهلکه نجات دهد.

اعتراف می‌کنم انیمه‌ی سینمایی Mind Game را صددرصد به دلیل ظاهر فوق‌العاده عجیب آن تماشا کردم. در نگاه اول به پوستر این فیلم انگار با یک شوخی در دنیای انیمه‌ای روبه‌رو شده‌ بودم و با دیدن تیزر چند دقیقه‌ای آن دیگر لازم بود مطمئن شوم واقعا با چه نوع انیمه‌ای طرف هستم.

انیمه سینمایی Mind Game عنوان یک اثر «کالت کلاسیک» را یدک می‌کشد و اگر از آن دست از اوتاکوها باشید که همیشه از چشیدن مزه‌های تازه استقبال می‌کند با دیدن تصاویر به طور مداوم، متغیر و نیز روایت داستانی غیر سنتی‌اش حتما خود را درگیر تماشایش خواهید یافت. این اثر با تمی عجیب و سورئال مانند، در ژانرهای فانتزی، ماجراجویانه، روانشناختی و عاشقانه قطعاً تجربه‌ای تازه هم برای طرفداران انیمه‌های ژاپنی و هم تمامی دوستداران فیلم و انیمیشن خواهد بود هرچند که ممکن است به همان اندازه که یک نفر را شیفته خودش می‌کند، یک نفر دیگر را کلافه کند.

ماساآکی یواسا در ساخت این انیمه از بسیاری از سبک‌ها و متودهای انیمیشنی مانند طراحی مدادی، روتوسکپی، آبرنگ، CGI، لایو-اکشن، کلاژ و بسیاری دیگر بهره برده است. این آشفتگی و ازدحام بصری شاید در وهله اول باعث دلزدگی شود اما کافی است چند لحظه آن چیزی را که کارگردان انیمه Devilman Crybaby به نمایش درآورده است را دنبال کنید تا به راحتی درگیر داستان پررنگ و عمیق آن شوید.

خطر اسپویل!

وزنه‌ی اصلی این انیمه در نوع روایت داستان آن است که با همراهی آرت استایل متنوع و متناوبش ماجراهای خود را به نحو جالبی بیان می‌کند. در واقع طرح داستان Mind Game به گونه‌ای نیست که بتوان در یک توصیف خطی حق مطلب را ادا کرد. شاید بهتر باشد فیلم را به دو بخش مجزا تقسیم کنیم:«ماساآکی یواسا» در ساخت این انیمه از بسیاری از سبک‌ها و متودهای انیمیشنی مانند طراحی مدادی، روتوسکپی، آبرنگ، CGI، لایو-اکشن، کلاژ و بسیاری دیگر بهره برده است.

نیمه اول درباره روبه‌رو شدن نیشی با میون، عشق دوران کودکی‌اش و رفتن به غذاخوری خواهر میون است که به درگیری با دو یاکوزایی که به دنبال پدر میون می‌گردند می‌انجامد. نیشی بعد از فراری جانانه از دست یاکوزاها به همراه میون و خواهرش در طی تعقیب و گریز و ماشین‌سواری‌هایی دیوانه‌وار از روی پلی پرت شده اما توسط نهنگی غول‌آسا بلعیده می‌شوند.

نقطه عطف این بخش البته لحظه‌ای است که نیشی، تقریباً همان ابتدای کار، توسط یکی از یاکوزاها به نام آتسو به طرز شکوهمندانه‌ای کشته می‌شود! نیشی بلافاصله پس از آن خود را در فضایی برزخ‌گونه می‌یابد و هنگامی که خدا را، که انگار به عنوان خالق به طور عمد از نظر ظاهری و صدا به شکلی مداوم، در حال تغییر و تبدیل شدن است و به نوعی اشکال مختلف از مفهوم خدا را در ذهن انسان‌ها را متذکر می‌شود، ملاقات می‌کند درمی‌یابد که دیگر مرده است.

صفحه‌ای از مانگا Mind Game

نیشی با این که که متوجه‌ی مرگ خود شده اما این بار با عزمی راسخ و میلی به زندگی که هرگز تا پیش از این بروز نداده بود، تلاش می‌کند تا به زندگی برگردد. نهایتاً خدا با دیدن این روحیه یک شانس دیگر به او می‌دهد. نیشی باز می‌گردد و این بار خودش، میون و خواهرش را با کشتن آتسو نجات می‌دهد و از دست بقیه‌ی یاکوزاها فرار می‌کنند.

بخش دوم داستان در شکم نهنگ، که داستان‌ پدر ژپتو و یا حتی حضرت یونس (ع) را به یاد می‌آورد، می‌گذرد. از این به بعد داستان به سمت تزکیه‌ی نفس سه شخصیت اصلی و همراهی‌شان با پیرمردی که سی سال در این زندان به سر برده است می‌پردازد.

نیشی و دو دختر دیگر پس از کنار آمدن با شوک حاصله از این واقعیت که هرگز نمی‌توانند از اینجا بیرون بروند، سعی می‌کنند تا باز هم به زندگی ادامه داده و آن رویاهایی را که در زندگی واقعی‌شان کنار گذاشته بودن دنبال کنند. آنها سعی می‌کنند در این هبوط ناخواسته خود را با زندگی تازه وفق دهند.

اما وقتی پیرمرد اعلام می‌کند که نهنگ عظیم‌الجثه به زودی خواهد مرد، بار دیگر میل به بازگشت به جهانی که انگار زندگی حقیقی را در آنجا می‌توان یافت، مانند بهشتی که نمی‌توانند فراموشش کنند، در آنها زنده می‌شود و این بار به کمک هم و موتوری که به قایقی می‌بندند در عجیب‌ترین و خارق‌العاده‌ترین فراری که به تصویر درآمده از شکم نهنگ می‌گریزند.

یکی از شمایل آفریدگار!

در این فرار آن‌ها باید از امواج عظیم دهانه ورودی نهنگ، ماشین‌ها و واگن‌های قطار بلعیده شده، یک هواپیمای مسافربری و تانک و حتی یک آسمان‌خراش بلعیده شده که معلوم نیست از کجا آمده‌ عبور کنند. این گریز جان‌فرسا تا جایی پیش می‌رود که هر چهار نفر، دست آخر درحالی که لباس‌هایشان به مرور تکه تکه شده و از تن‌شان کنده می‌شود، مانند نوزادانی تازه متولد شده پا به دنیای تازه می‌گذارند.وزنه‌ی اصلی این انیمه در نوع روایت داستان آن است که با همراهی آرت استایل متنوع و متناوبش ماجراهای خود را به نحو جالبی بیان می‌کند.

انیمه سینمایی Mind Game همچنان مملو از تصاویر و حواث خُرد و کوچک دیگری است که برش‌هایی از زندگی دیگر شخصیت‌ها را لابه‌لای روایت اصلی داستان نشان می‌دهد و تا حدی ارتباطی که بین آنها وجود دارد را آشکار می‌کند.

در انتهای این فرار بزرگ، داستان به صحنه اول فیلم باز می‌گردد. جایی که میون در مترو با نیشی به شکلی متفاوت برخورد می‌کند تا داستان به گونه‌ای دیگر رقم خورد. فیلم در نهایت با این جمله به پایان می‌رسد که «این داستان هرگز به پایان نرسیده است» تا خاطر نشان کند همه داستان‌ها هرگز واقعاً تمام نمی‌شوند.

پایان اسپویل

 

Mind Game مثل خود زندگی می‌ماند، انگار استعاره و ورژن فشرده و نود دقیقه‌ای از روزمره و دغدغه‌های بسیاری از ماها است. تمامی آن تفکرات و بالا و پریدن‌های روزمره که گاهی ما را به مرز خودخوری و آزار می‌رساند و دست‌یابی به لذت را برایمان به آرزویی دور بدل می‌کند.

یواسا با تصویرسازی خاص‌اش و زبان بصری شلوغ و عجیبی که برای اقتباسش برگزیده به نوعی سعی داشته تا تمامی آن احساسات متناقض و شور و غم‌هایی که گاهی در لحظه به طور همزمان به سویمان هجوم می‌آورند را به تصویر درآورد. رنگ‌ها می‌آیند و می‌روند، شخصیت‌های بالا و پایین می‌پرند، کات‌های سریع و شمشیری و موسیقی در اهتمامی ستودنی بر تصویر و روایت می‌نشیند و همه چیز را به اوج می‌رساند. شخصیت‌ها فریاد می‌زنند و از دل تمامی این تصاویر رنگین و رفت و آمد‌ها، زندگی است که پایش را از صفحه مانیتور بیرون می‌گذارد و به درون مخاطبش حلول می‌کند. وی را به کاوشی در درون خویش دعوت می‌کند.

Mind Game درمورد زندگی و تمامی سختی‌هایش است، درمورد انتخاب و احساسات، خودسانسوری و جسارت پیدا کردن، شناخت و کشف مجدد خود و دست‌یافتن به خودی بهتر، تلاش بیشتر برای پر کردن آن خلا بزرگ درون و ارضای روح و وجودمان و درنهایت، لذت بردن از خود مفهوم زندگی که از ابتدای هستیمان درگیرش هستیم و شاید تا انتهای عمر، بیش از هر چیز از آن غافل. تماشای این انیمه را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

x