نقد بازی Ethereal

پازل‌های بی‌شیله‌پیله
توسط فرنود محبوبی در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ , ۱۸:۰۰

پازل باید چالش ایجاد کند و ما هم باید با آن کلنجار برویم تا حلش کنیم و شکستش دهیم . بازی Ethereal که توسط دو جوان خلاق آرژانتینی ساخته شده‌ است، در یک محیط مینیمال و بدون اینکه داستانی را به صورت متنی روایت کند، پازل‌هایی را در محیطی ۲‌بعدی و آب‌رنگی ارائه می‌دهد. می‌توانید با کنترل یک حباب، در آرامش کامل و بدون محدودیت زمانی، با استراتژی مناسب مسیر درست را پیدا کنید و به اهداف برسید. با آخرین مقالات بازی و نقد بازی Ethereal در دنیای بازی همراه ما باشید.

این نقد پس از تجربه‌ی ۷ ساعته‌ی بازی روی PC  انجام شده است.

وقتی به زیر این ستون‌های افقی می‌روید، یک فلش ظاهر می‌شود که به شما امکان بالا رفتن یا پایین رفتن را از طریق این ستون‌ها می‌دهد

حباب رنگی بازی Ethereal ، تا زمانی که به دیوار نخورد، می‌تواند هر چقدر که دوست دارد به چپ و راست برود؛ اما اگر بخواهد به بالا یا پایین برود، باید یک قانون را رعایت کند. حباب ما فقط می‌تواند از ستون‌های افقی به این دو جهت برود. توضیحش کمی سخت است و اگر هم بازی را شروع کنید در ابتدا کمی گیج خواهید شد و سعی خواهید کرد تا با آزمون و خطا امتحان کنید و بفهمید که از چه چیزهایی می‌شود عبور کرد و از چه چیزهایی نمی‌شود؛ اما بعد از اینکه بازی دست‌تان بیاید، سریع به آن عادت خواهید کرد. برای حل کردن پازل باید شکل‌هایی که وجود دارد را دو به دو به‌ دست آورید. مثلا اگر اول مثلث را گرفتید، حتما باید قبل از شکل‌‌های دیگر سراغ مثلث دوم بروید تا این دو با یک‌دیگر نظیر شوند. کلیت‌ معما بر پایه‌ی رسیدن به همین شکل‌هایی است که در مکان‌های مختلف قرار داده شده‌اند و کار شما هم پیدا کردن راه‌حل مناسب برای رسیدن به آن‌ها است.

فقط با این سمت و آن سمت بردن حباب بازی، نمی‌توانید پازل‌ها را حل کنید. زیرا بازی مکانیزم‌های دیگری نیز در نظر گرفته است. از جمله‌ی این مکانیزم‌ها می‌توان به تغییر ۹۰ درجه‌ای جهت بازی یا جابه‌جا کردن برخی ستون‌ها اشاره کرد. مشکلی که وجود دارد این است که Ethereal در همان دنیای اول، دست خودش را برای شما کامل رو می‌کند و می‌گوید که تمام مکانیزم‌ها این‌هایی است که دیدی و تا آخر قرار نیست چیز جدیدتری به تو نشان داده شود. با این‌حال دو سازنده‌ی جوان این عنوان تمام تلاش‌شان را کرده‌اند که با همین چند مکانیزمی که در اختیار دارند، معماهایی خلاقانه و پرمغز را خلق کنند که واقعا هم در این مورد موفق بوده‌اند.

طبق چیزی که در توضیحات بازی آمده است، در Ethereal چهار دنیای متفاوت وجود دارد که در هرکدام شش معما قرار داده شده و این معما‌ها به صورت صعودی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. اما چیزی که من دیدم صرفا چهار بخش از یک دنیای یکپارچه بود، بدون اینکه در ظاهر و مکانیزم  آن‌ها تنوعی وجود داشته باشد و صرفا تفاوت تنها در سختی پازل‌ها بود. طراحی هنری Ethereal سعی می‌کند فضایی رمز‌آلود و زنده را به نمایش بگذارد، به خصوص زمان‌هایی که پس از حل تمام پازل‌ها، همه‌ی رنگ‌ها از بین می‌روند و سایه‌های خاکستری تمام محیط را فرا می‌گیرند. افکت‌های صوتی نیز به خوبی در ایجاد این فضای رمز‌آلود به بازی کمک کرده است.

دنیای ساده و رنگارنگ بازی نباید گولتان بزند و فکر نکنید که پازل‌ها هم به همان شیرینی هستند (یکی از پازل‌ها برای چند ساعت من را درگیر کرده بود). گاهی برخی معماها نیاز دارند که زمانی را برای امتحان کردن راه‌های مختلف و فکر کردن صرف کنید، اما لحظاتی پیش می‌آیند که صرف این زمان، شما را خسته می‌کند. دلیل‌اش هم یک چیز است، باگ‌ها. در چند مرحله باگ‌هایی وجود داشت که اگر به آن باگ برمی‌خوردید دیگر راه فراری نداشتید و مجبور می‌شدید که دوباره از نو مرحله را شروع کنید. Ethereal اگر یک دکمه Undo برای بازگشت به مکان و کار قبلی که انجام دادید داشت، مطمئنا باعث می‌شد که هم از گیرکردن‌ها رهایی پیدا کنیم و هم مجبور نباشیم که اگر در حین حل کردن پازل و پیدا کردن مسیر اشتباهی کردیم، دوباره از اول استراتژی خودمان را پی‌ریزی کنیم.برای چالش‌های بیشتر، تعدادی هدف مخفی هم در برخی مراحل قرار داده شده‌اند

برای چالش‌های بیشتر، تعدادی هدف مخفی هم در برخی مراحل قرار داده شده‌اند؛ اما چون نه مشخص می‌کند که در کدام مراحل وجود دارد و نه قابلیت انجام دوباره پازل‌ها بعد از حل‌ کردنشان وجود دارد، به نظر نمی‌آید که بازیکن مشتاق باشد برای پیدا کردن همه‌ی آن‌ها دوباره بعد از اتمام Ethereal از اول بازی را شروع کند و تک‌تک مراحل را برای پیدا کردن این هدف‌های مخفی چک کند.

یکی از باگ‌های بازی باعث شد که در این نقطه گیر کنم و نتوانم بیرون بیایم.

بازی Ethereal از یک چیز ضربه می‌خورد و آن فروتنی بیش از حد بازی است. با این‌که این بازی به دنبال یک تحول اساسی در سبک پازل نیست و مشکلاتی هم دارد، ولی همان مقدار نوآوری و خلاقیتی را که دارد خیلی بی‌شیله‌پیله و بدون زرق و برق ارائه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود بازیکنان معمولی، کم‌تر جذب این عنوان شوند و حتی اگر این بازی را تهیه کردند، چون سبک روایت معمولی را دنبال نمی‌کند، ممکن است انگیزه‌ای برای ادامه دادن و به پایان رساندن آن پیدا نکنند. اگرچه همچنان Ethereal می‌تواند عنوان مناسبی برای پازل دوستان باشد و سادگی آن نیز می‌تواند منبع الهام خوبی برای بازی‌سازان مستقلی باشد که می‌خواهند دست به خلق بازی‌های پازل بزنند.

Platform: PC _ Score: 6 out of 10

Ethereal brings calmness and creativity into a mindful and colorful puzzle game, where you should find the solutions by only moving an active bubble. Despite the bugs and lack of variety in art style, the games too much humbleness wouldn’t let it show off its creativity and initiative, so maybe it wouldn’t attract more casual and normal gamers. But it is still a joyful game for puzzle lovers.

(نقدی که مطالعه کردید، بر اساس نسخه‌ی منتقدین بازی Ethereal بود که توسط ناشر آن یعنی NonSense Arts برای دنیای بازی ارسال شده است)

نکات مثبت

+پازل‌های خلاقانه و پرمغز در عین سادگی

نکات منفی

-وجود باگ در برخی مراحل

-عدم تنوع ظاهری در ۴ دنیای بازی

-مشخص نکردن وجود هدف‌های مخفی در مراحل

-تعداد کم مکانیزم‌های موجود در حل پاز‌ل‌ها

6
نسبتا خوب
دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

x