توسط میلاد طاهرنژاد در ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ , ۲۰:۰۰

به نظر در عصر احیای عناوین تاکتیکال حضور داریم. آثاری که تعداد آن‌ها رو به افزایش است و همه در یک ویژگی اشتراک دارند؛ آن ویژگی الگوبرداری از «ایکس‌کام» (Xcom) بزرگ است. ایکس‌کام با بازآفرینی‌اش در نسل هفتم، ثابت کرد هنوز هم استراتژی‌های نوبتی تاکتیکی، پتانسیل‌های زیادی برای ارائه دارند. طی نسل هشت، تعداد این عناوین افزایش یافت. بازی «فانتوم داکترین» (Phantom Doctrine) در ادامه‌ی این مسیر قدم برداشته است و فلسفه‌ای مشابه را با دیدگاهی متفاوت دنبال می‌کند. با بازبینی جنگ سرد در واقع پرتنش و مرموز دهه ۱۹۸۰ میلادی، فانتوم داکترین سعی دارد بستری متفاوت را برای خلق یک استراتژی تاکتیکی فراهم کند. آیا سازنده در دست‌یابی به این ایده موفق بوده است؟ با نقد و بررسی این بازی همراه دنیای بازی باشید.

تصمیم با شماست که مراحل را مخفیانه و با حوصله، یا سریع و پرچالش طی کنید

سربازان ثروت

در قلب جنگ سرد، جایی که سازمان‌های اطلاعاتی ابرقدرت‌ها در حال رقابتی پیچیده هستند، شما به عنوان رهبر تیم مخفی دسیسه‌ی «کابال» (Cabal) متعهد به توقف توطئه‌ی جهانی در بازی هستید. جایی که باید در سایه با انجام عملیات‌های مخفیانه، جاسوسی، بازجویی و استناد به مدارک طبقه‌بندی شده، کار سازمان را پیش ببرید. در انجام وظیفه‌ی خود با کنترل تنش‌های مخفی جهانی، به سبک تریلرهای روایت شده در جریان جنگ سرد، روایت به آرامی پیش می‌رود. هر مرحله بخش‌های داستان را مانند قطعات پازل کنار هم می‌چیند و توطئه‌ای از ابرقدرت‌های متجاوز را برملا می‌کند. ایکس‌کامی را در نظر بگیرید که نیروهای گسترده‌ی فرازمینی بیگانه، جای خود را به توطئه‌گران جنگ سرد داده باشند و شما سازمانی در پس پرده، نه برای دفاع از زمین، بلکه خنثی‌گر دسیسه‌ها هستید. فانتوم داکترین با روایت داستانش و جوی که حول آن ایجاد کرده، احساس فعالیت در پشت پرده‌های رقابت تسلیحاتی و اطلاعاتی را به خوبی به مخاطب منتقل می‌کند. البته یک دوگانگی در رابطه با انتظار مخاطب از سطح کیفی داستان در فانتوم داکترین وجود دارد. در وهله اول، انتظارات روایی از اثری که در جنگ سرد دنبال می‌شود بالاست. ناخودآگاه مخاطب با قرارگیری اثر در دوران دهه ۸۰، علاقه‌مند به شنیدن داستانی مرموز و بعضا پیچیده است. اما در مرحله‌ی بعد، کسی از یک بازی تاکتیکی استراتژی انتظار روایت چندان پیچیده‌ای را ندارد. همین دوگانگی در انتظار مخاطب، سطح توقعات را از قصه‌گویی فانتوم داکترین پایین آورده است. هرچند بازی، داستانی قانع‌کننده را ارائه می‌دهد که قطعا ارزش دنبال کردن را دارد و پرده‌برداری از رمز و رازش، می‌تواند مخاطب را تا انتها پای خود حفظ کند.

می‌توان نیروهای خود را با تجهیزات متفاوت تربیت کرد

اما قطعا داستان فاکتوری نخواهد بود که مخاطب Phantom Doctrine برای آن بازی را تهیه کند. گیم‌پلی مهم‌ترین نقش را در یک استراتژی تاکتیکی ایفا می‌کند. در نگاه اول، گیم‌پلی فانتوم داکترینهر مرحله بخش‌های داستان را مانند قطعات پازل کنار هم می‌چیند و توطئه‌ای از ابرقدرت‌های متجاوز را برملا می‌کند. ایکس‌کامی را در نظر بگیرید که نیروهای گسترده‌ی فرازمینی بیگانه، جای خود را به توطئه‌گران جنگ سرد داده باشند. ساده به نظر می‌رسد. همان دوربین ایزومتریک آشنای سبک و همان مبارزات نوبتی که بارها و بارها شاهدش بوده‌ایم، اما با اندکی پیش روی، متوجه خواهید شد که برداشت اولیه اشتباه بوده است. تعداد مکانیک‌های بازی و سازوکاری که هرکدام ارائه می‌دهند، به طرز شگفت‌انگیزی گسترده‌تر از تاکتیکال‌های امروزی است. این پیچیدگی سیستمی و مکانیکی و تفاوت با دیگر آثار ژانر را باید مدیون تم دهه‌ی ۸۰ بازی مبتنی بر جاسوسی دانست. همچنین تمرکز بر مخفی‌کاری، تفاوت قابل توجهی از استانداردهایی که عناوین متعدد سبک ایجاد کرده بودند را رقم زده است. مبارزات هم در فانتوم داکترین وجود دارند، ولی بازی شما را به پیشروی مخفیانه تشویق می‌کند. لذت پیشبرد مراحل با این سبک بازی، پاداش و لذت بیشتری را همراه دارد. البته پیچیدگی گیم‌پلی و ابزارهای بازی، همیشه هم ویژگی خوبی نیست و می‌تواند مخاطب جدید‌تر را برنجاند. مخصوصا بازی برای بازیکنان کنسولی کمی دور از دسترس است و شاید سخت باشد که با فانتوم داکترین به سبک تاکتیکی علاقه‌مند شوید.

ماموران مخفی خود را به سراسر جهان بفرستید و اطلاعات کسب کنید

سربازان قدرت

با شروع Phantom Doctrine و پس از پشت سر گذاشتن فصل آموزشی، دفتر مرکزی سازمان به شما معرفی می‌شود. در این دفتر می‌توانید نیروهای جدید استخدام کنید، آموزش دهید و بعدا در تیم اجرایی خود به کار گیرید. قابلیت اعزام نیرو به سراسر نقاط جهان فراهم است تا اطلاعات لازم برای ماموریت‌ها به دست آید. البته همیشه ریسک شناسایی وجود دارد که در این صورت و برای کاهش خطرات حمله به پایگاه، مجبور خواهید بود تا مرکز فرماندهی را تغییر دهید. با پیدا کردن مدارک و ربط دادن آن‌ها به هم، گزینه‌های در دسترس محدودتر می‌شوند. تا نهایتا ماموریتی در دسترس قرار می‌گیرد که باید به شکل سنتی با کنترل نیروها، وارد نقشه شوید و هدف را انجام دهید.

در هر نقشه، نیروهای دشمن به صورت منظم در حال نگهبانی هستند. اگر در مخفی‌کاری دچار مشکل شوید، آژیر خطر به صداتعداد مکانیک‌های بازی و سازوکاری که هرکدام ارائه می‌دهند، به طرز شگفت‌انگیزی گسترده‌تر از تاکتیکال‌های امروزی است. این پیچیدگی سیستمی و مکانیکی و تفاوت با دیگر آثار ژانر را باید مدیون تم دهه‌ی ۸۰ بازی مبتنی بر جاسوسی دانست. در می‌آید و از این نقطه به بعد، کارتان سخت می‌شود. مخفی‌کاری همیشه چالش خاص خود را دارد، اما مبارزات در فانتوم داکترین بسیار پرتنش‌تر هستند. هر اشتباه ممکن است به قیمت جان یکی از اعضای تیم تمام شود. در این صورت او به صورت نیمه جان روی زمین می‌افتد و اگر برای احیا نتوانید از مرحله خارجش کنید، برای همیشه از دستش خواهید داد. پس مبارزات همیشه ریسک خواص خود را دارند و هر اشتباهی را به قیمتی سنگین جریمه خواهند کرد.

به طور کلی، مانند هر استراتژی دیگری -اما عمیق‌تر- برنامه‌ریزی نقش مهمی در شکست و پیروزی در بازی Phantom Doctrine دارد. مخصوصا که در اینجا تنها مبارزات مطرح نیستند و مخفی‌کاری و المان‌های حاضر در مقر فرماندهی هم دخیل‌اند. مثلا همیشه باید حواستان به دوربین‌های حاضر در محیط باشد، چون ممکن است برای به دست آوردن یک آیتم، ریسک گذر از دید دوربین را بپذیرید و در ادمه برنامه‌هایتان به هم بخورد. این آیتم‌های جمع‌کردنی، توضیحات بیشتری از پس‌زمینه داستانی ارائه می‌دهند. در پایان مراحل هم امتیازی برای دست‌یابی به آن‌ها در نظر گرفته شده است.

بیرون از نقشه‌ها بازی تا حدی به سبک مدیریتی متمایل می‌شود و داخل نقشه‌ها به سبک تاکتیکی خود باز می‌گردد

به طور کلی، فانتوم داکترین سعی کرده تا با الهام از بهترین‌های سبک تاکتیکی، در برهه‌‌ی زمانی جالب، اثری متفاوت را خلق کند. نتیجه داستانی درخور توجه ولی گیم‌پلی پیچیده‌ای را مخصوصا برای مخاطب کنسولی به وجود آورده است. می‌توان تا ۴۰ ساعت از بخش داستانی بازی لذت برد و اتمسفر جدی و داستان تریلر آن را در ۶۰ نقشه تجربه کرد. مطمئنا کمی ساده‌سازی سیستم و مکانیک‌ها و آموزش بهتر آن‌ها، می‌توانست از فانتوم داکترین اثر بزرگ‌تری بسازد. اما نتیجه در حال حاضر، ما را بر آن داشته تا بازی را تنها به دوست‌داران این سبک توصیه کنیم.

 

Resolution

Platform: PC – Score: 7 out of 10

Phantom Doctrine developers tries to combine the best mechanics and features of its genre, and hopefully their ambition led to success. setting of story and its narrative is good and gameplay will satisfy the hardcore fans of this genre. but unfortunately complicated mechanics can throw new fans away.

(نقدی که مطالعه کردید نسخه منتقدین بازی Phantom Doctrine بود که توسط ناشر آن برای دنیای بازی ارسال شده است.)

نکات مثبت

بستر روایی مرموز و مناسب در جنگ سرد

گیم‌پلی پرداخت شده و احترام به نظر مخاطب

نکات منفی

آموزش‌های محدود و پیچیدگی برخی سیستم‌ها

ریتم کند

7
خوب
دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

x