نقد ویدیویی بازی Anthem

راهنمای عملی نابودی استودیوهای بازی‌سازی
توسط احسان محمدیه در ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ , ۲۳:۵۰

حکایت فشارآوردن ناشرین و سرمایه‌گذاران براستودیوهای بازیسازی برای ارایه زود تر از موعد بازی‌ها یک حکایت قدیمی است و بعضی استودیو‌ها سابقه‌ای طولانی در این زمینه داشته‌اند. بازی‌های بسیاری هم هستند که به خاطر این فشارها متوقف شده یا به بدترین شکل ممکن ارایه شده‌اند. بازی «آنتم» Anthem آخرین ساخته استودیو «بایوور» Bioware هم در رده همین بازی ها قرار می‌گیرد. این استودیو که یکی از شرکتهای شناخته‌شده در زمینه ساخت بازی‌های نقش آفرینی (RPG) است، چند سری بازی موفق مانند Dragon Age و Mass Effect را در کارنامه دارد و موفق شده طرفداران بسیاری در این سبک را به خود جذب کند. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد و بررسی بازی Anthem با دنیای بازی همراه شوید.

اگر ترجیح می‌دهید به‌جای خواندن این نقد، آن را در قالب نقد ویدیویی تماشا کنید، ویدیو زیر را تماشا کنید:

 

آنتم در سیاره‌ای بی‌نام اتفاق می‌افتند که در آن انسان‌ها برای دفاع در برابر خطراتی که ورای دیوارهای محکم شهرهایشان وجود دارد، از وجود سربازانی به نام «فریلنسر» Freelancer استفاده می‌کنند. این سربازان مجهز به زره‌ای رباتیک هستند که قابلیت‌های زیادی به آنها می‌دهد. محافظت بالا، تجهیزات هجومی و از همه مهمتر قابلیت پرواز از امکاناتی است که این زره برای خلبانش به ارمغان می‌آورد. عنوان بازی اشاره به نیرویی قدرتمند و خاص در دنیای بازی به نام Anthem of Creation دارد که منشا تمامی تکنولوژی پیشرفته و همچنین تهدیدات و خطرات این دنیا است. این نیرو بسیار ناپایدار است و این ناپایداری می‌تواند یاعث تغییر شکل موجودات زنده شود. نیروهای خیر و شر مختلفی در این دنیا در حال تلاش برای کنترل این پدیده و استفاده از آن در جهت منافع خود هستند. شما در نقش یک فریلنسرتازه کار، باید به برتری انسان‌ها در این نزاع کمک کنید.

بازی در سبک اکشن سوم شخص است که به شما امکان لذت‌بردن از یک شوتر مهیج در کنار قابلیت‌های متفاوت هر زره را می‌دهد. در کنار آن المان‌های نقش‌آفرینی متفاوتی نیز در بازی وجود دارد. زره‌ها در بازی با نام «جاولین» (Javelin) شناخته می‌شوند. تا کنون انسان‌ها موفق به تحقیق و تولید چهار مدل مختلف از جاولین شده‌اند که هر کدام قابلیت‌های ویژه خود را داشته و نقش خود را در نبردها ایفا کنند. اکثر ماموریت‌های بازی به کمک یک تیم چهار نفره انجام می‌شود که معمولا ترکیبی از انواع جاولین‌ها در آن دیده می‌شود. در بازی چهار جاولین متفاوت طراحی شده که در واقع همان کلاسهای بازی هستند و تقریبا مثل کلاس‌های معمول بازی‌های نقش آفرینی شامل Tank، DPS، Melee و غیره می‌شوند. هر زره قدرت ویژه‌ای نیز دارد که در مقابله با دشمنان خطرناک‌تر و بزرگ‌تر به کمک شما می‌آید.

اگر تجربه بازی «دستینی» Destiny را داشته باشید به سرعت متوجه تشابه شدید آنتم به آن می‌شوید. تقریبا بازی نعل به نعل فرمول دستینی را پیاده کرده‌ است. شیوه داستان‌گویی و تم علمی-تخیلی بازی، وجود فرقه‌ها و دسته‌های مختلف که در حال مبارزه با یکدیگر درنبردی بی‌پایان هستند، گیم پلی تیمی و تشابه نسبی کلاس‌های بازی، اصرار شدید بازی بر لوت‌کردن‌های (Loot)  بی پایان و موارد دیگر را می‌توان به عنوان وجوه تشابه این دو بازی بر شمرد. به همین دلیل، به راحتی می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که آنتم با هدف جذب مخاطبین پر تعداد بازی دستینی ساخته شده است.

اما کیفیت بازی ارائه شده نسبت به رقیب قدرتمند و پرسابقه اصلا پتانسیل رقابت را ندارد. ایرادات آن‌چنان زیاد است که گویا با یک باز‌ی که هنوز در مرحله تست است روبرو هستیم. زمان لودینگ‌های طولانی که گاهی تبدیل به یک انتظار بی‌پایان می‌شود، قطع شدن‌های بی‌دلیل ارتباط با سرور بازی، باقی‌ماندن مدلهای بازی در صحنه بعد از نابودی که گیمر را دچار اشتباه می‌کند، مشکلات گرافیک و مدلینگ بازی که خیلی ابتدایی هستند، کمبود محتویات جدید برای بازی که برای این بازی حکم آب حیات را دارد و استفاده بیش از حد از حجم اینترنت از مشکلات عمده بازی است.

بازی با هدف تبدیل‌شدن به یک موتور پول‌ساز دیگه برای کمپانی EA تولید شده و در این پروسه شاید بایو-ور بزرگترین ضربه را خورده است که بخش عمده‌ای از اعتبار خود را بر سر این بازی از دست داده است. پس از عرضه ناموفق Mass Effect: Andromeda طرفداران پر تعداد این استودیو انتظار بازگشت آن به دوران اوج را با آنتم داشتند که با نا امیدی بیشتری روبرو شدند.

اما آنتم خالی از نکات مثبت نیست. اگر در تقابل با مشکلات بازی دق نکردید و موفق به تجربه آن شدید در کمال‌ تعجب گیم‌پلی بازی را سرگرم کننده و حتی جذاب خواهید یافت. در این بخش بازی سعی کرده آنچه بازی های مشابه دارند را بهتر کند که انصافا هم موفق بوده است. مکانیزم پرواز واقعا خوب کار شده که حس خوبی به گیمر منتقل می‌کند. مبارزات حماسی با موجودات عظیم الجثه و جان‌سخت بسیار جذاب است، گرچه به دلیل کمبود محتوا خیلی زود تکراری می‌شوند. موسیقی بازی و به خصوص تم اصلی آن بسیار خوب کار شده و به خوبی فضای حماسی بازی را تقویت می‌کند و اگر بازی مشکلات کنونی را نداشت پتانسیل تبدیل‌شدن به یکی از نواهای ماندگار دنیای بازی را داشت.

به طور کلی اگر توسعه‌دهندگان بازی زمان بیشتری برای کار بر روی آن داشتند محصولی به مراتب بهتر را ارائه می دادند، همانطور که قبلا نیز قدرت خود را در ارائه بازی های قدرتمند نشان داده‌اند. قطعا در به وجود آمدن شرایط موجود نقش ناشر و سرمایه‌گذار بازی یعنی شرکت EA نیز بسیار بارز است که به جای حمایت از استودیو سازنده و تخصیص زمان لازم به ساخت بازی، بایو-ور را مجبور به ارائه بازی به صورت ناقص کرده است.

من خودم به شخصه یکی از طرفداران این استودیوی خوب هستم و امیدوارم در گامهای بعدی این استودیو با اتخاذ شیوه مناسب و همکاری با ناشرین قدرتمند بازی های معرکه قبلی خود را تکرار کرده و طرفداران پر تعداد خود که حالا دل خوشی ندارند را دوباره جذب خود کنند.

 

Resolution

Platform: PS4 – Score: 6.5 out of 10

If you can ignore all the problems and deficiencies in Anthem, you find yourself having a good time with it. Anthem is not a bad game, but it is not what we expected of Bioware.

 

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقدین بازی Anthem بود که توسط فروشگاه گیم‌سنتر و Zamzam Distribution برای دنیای بازی ارسال شده است.)

نکات مثبت

گیم پلی سرگرم کننده و موسیقی معرکه

نکات منفی

ناقص تقریبا در همه چیز

6.5
خوب
دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید