توسط دنیای بازی در ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ , ۱۲:۰۰

۲۷. Yoku’s Island Express

نویسنده: کیوان نیک طبیعت

استودیو مستقل سوئدیVilla Gorilla با اولین پروژه‌ی رسمی خود با نام Yoku’s Island Express نشان داد که استفاده از یک فرمول ساده‌ی قدیمی در بستری تازه چقدر خوب می‌تواند جواب دهد. این بازی با به‌کارگیری فرمول ساده و سرگرم‌کننده‌ی بازی آرکید پین‌بال و تلفیق آن با حس ماجراجویی در جزیره‌ای زیبا و رنگارنگ، اوقات خوشی برایتان رقم خواهد زد.

نقد و بررسی این بازی را از طریق این لینک می‌توانید مورد مطالعه قرار دهید.

 

۲۶. Bloodstained: Curse Of The Moon

نویسنده: علی فتح آبادی

همه‌ چیز در خصوص این اثر نوستالژی است. همه‌چیز بوی کهنگی و پیری می‌دهد، در ناقوس گذر ایام می‌دمد و از سال‌هایی می‌گوید که رفتند و صرفا ردی از خویش در یاد و خاطره مخاطبانشان حک کردند، سپری شدند و در حرکتی مستمر، جای خود را به حالی دیگر دادند.

سازندگان «نفرین ماه» تمامی هدفشان بازآفرینی مجدد کسلوینیاهای کلاسیک بود. برای این مهم نیز، دست روی یکی از بهترین‌ و ماندگارترین نسخه‌های سری نهادند و Castlevania 3: Draculas Curse را انتخاب کردند. با دقت و توجه مثال زدنی، رترویی نو خلق کردند که بعد از گذشت سه دهه از عمر ژانرش، همچنان سرگرم‌ می‌کند و روح را جلا می‌دهد. از گرافیک گرفته تا موسیقی و نحوه کنترل شخصیت‌ها، همه‌چیز قدیمی است و یاداور روزهای ساده‌تری است که بازی کردن معنی و مزه دیگری داشت، به مثابه کشف و شهودی یکتا بود که هنوز بعد از سپری شدن سال‌ها، بخشی و از حس و طعم خوبش در گوشه‌ دنجی از آگاهیمان جا خوش کرده و گه‌گداری خودی نشان می‌دهد.

نقد و بررسی این بازی را از طریق این لینک می‌توانید مورد مطالعه قرار دهید.

 

۲۵. Below

نویسنده: نوید غلامی

فاصله بسیاری بین سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ هست، با احتساب سال کبیسه می‌شود ۱۸۲۶ روز. این تعداد روزهایی است (کم و بیش) که منتظر عرضه‌ی Below بودیم! عنوانی که اولین بار در کنفرانس E3 مایکروسافت معرفی شد و از همان لحظه چشم همه را به خاطر گرافیک و طراحی بصری زیبا و مینیمالیستی و البته انتخاب زاویه دورین عجیبش گرفت. بالاخره بازی در موقعیتی عرضه شد که دست ردموندی‌ها خالی بود و در مقابل رقبایشان سبد بازی‌هایشان خالی بود و فقط خبر از بازی‌های مختلف روی سرویس گیم‌ پس می‌دادند. زمانی که طول می‌کشد تا Below را به اتمام برسانید آنقدر کم است که اجازه نمی‌دهد لذت ببرید و به محض غرق شدن در دنیای آن به بیرون پرت می‌شوید. موسیقی زیرپوستی و کنترل ساده بازی چیزی بود که یک بعد از ظهر جمعه مرا ساخت و ترکیب آب و هوای مه گرفته و بارانی بازی با هوای واقعی بیرون از بازی از آن اتفاقاتی بود که در ناخودآگاهم Below را در جایگاهی بالاتر از آن چیزی که باید باشد قرار می‌دهد. Below عنوانی منحصربفرد است، عنوانی که معلوم نیست اگر حمایت مایکروسافت از آن نبود آیا بین خیل عظیمی از بازی‌های مستقلی که هر روزه با حال و هوای مشابه ساخته می‌شوند قد علم می‌کرد یا نه.

 

۲۴. Unforseen Incidents

نویسنده: کیوان نیک طبیعت

استودیو مستقل آلمانی Backwoods در اولین پروژه‌ی خود یکی از بهترین بازی‌های سبک اشاره ‌و کلیک ماجرایی امسال را منتشر کرده است. Unforeseen Incidents با نقاشی‌های چشم‌نواز، شخصیت‌های دوست‌داشتنی، داستان درگیرکننده، شوخی‌های بامزه و صداپیشه‌های فوق‌العاده‌اش، به این سبک کمابیش فراموش‌شده جان تازه‌ای داده است. همراهی با هارپر پندرل (Harper Pendrell) یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و چالش‌برانگیزترین تجربه‌های امسالم بود.

نقد و بررسی این بازی را از طریق این لینک می‌توانید مورد مطالعه قرار دهید.

 

۲۳. Florence

نویسنده: علی فتح آبادی

زندگی مفهوم پیچیده‌ای دارد. با وجود اینکه همگیمان از اولین لحظه بیرون آمدن از زهدان مادر درگیرش هستیم و سال به سال چیستی و سر پنهانش برایمان بیشتر عیان می‌شود، در عین حال موازی با این مکاشفه می‌فهمیم که چقدر نمی‌دانیم و شاید هیچوقت نیز ندانیم. آرام آرام وجهه تلخ و پوچش خودش را نمایان می‌سازد و با کنده شدن کامل از معصومیت و رهایی کودکی، طعم تازه و جدیدی از مفهومش برایمان آشکار می‌شود.

Florence دقیقا درخصوص همین مسئله است. زندگی، روزمره، عشق، شور و حرارت و سردی و فراق و رویاها. اثری که نهایتا سه ربع به طول می‌انجامد و بدون هیچگونه دیالوگی و صرفا با اتکا بر روی موسیقی و تصویرسازی، قصه‌ای بس انسانی و احساسی تعریف می‌کند و در سر و شکلی بسیار ساده، ما را با یکسال و خورده‌ای از زندگی شخصیت اصلیش، «فلورانس»، همراه می‌کند.

محصولاتی این چنینی مشابه فیلم «آملی» (Amelie) برخورد دلنشین و روشنی با زندگی دارند، ضمن تصویرسازی سختی‌ها و مشکلات، تنهایی‌ها و افسردگی‌های آن، هاله‌ای از امید و مثبت‌اندیشی دور تمامی آنها قرار گرفته و در انتها، لبخند رضایت و امیدی است که بر لب شخصیت‌هایش می‌نشیند و به ما یاداوری می‌کند که زندگی ادامه دارد، انتخاب‌های ما ادامه دارد و این فرصت را داریم تا بتوانیم رنگ و طعمی دلنشین به این چرخه سراسر تکرار و بعضا ملال انگیز تزریق کنیم. گذرش را شیرین سازیم و از بودن کوتاهمان خاطرات خوبی را به ثبت برسانیم.

 

۲۲. Super Daryl Deluxe

نویسنده: کیوان نیک طبیعت

 واقعاً چطور می‌توانستم حدس بزنم که روزی شاهد کل‌کل‌های چنگیز خان و سزار باشم یا برای بازگرداندن گوشی یکی از بچه‌های کلاس با ناپلئن بناپارت معامله کنم یا نقاشی داوینچی را در یک حراجی معاصر به فروش برسانم؟ دنیای سورئال «سوپر دریل دلوکس» سرشار از غیرمنتظره‌ها است. با هر شخصیت معروفی که به ذهن‌تان برسد ملاقات خواهید کرد و با دریل سر از راز مدرسه‌ی مرموز «واترفالس» و داستان زوالش در خواهید آورد. Super Daryl Deluxe با تلفیق عناصر سورئال و کمدی یکی از خاص‌ترین مستقل‌ها و مترویدوانیاهای امسال بود. زوج خلاق دن پلیت (Dan Plate) و گری پرتر (Gary Porter) در اولین پروژه‌ی بازی‌سازی خود محصول جالب توجه و منحصربه‌فردی به دست‌مان دادند، عنوانی که برای ساختنش تلاش زیادی صورت گرفت اما شاید آن طور که باید دیده نشد. بسیار منتظرم ببینم که آنها در پروژه‌ی بعدی‌شان چه چیزی نشان‌مان خواهند داد.

نقد و بررسی این بازی را از طریق این لینک می‌توانید مورد مطالعه قرار دهید.

 

۲۱. Sunless Skies

نویسنده: کیوان نیک طبیعت

«این چه چیزی است؟ پاره‌های ترحم‌انگیزِ تابوت‌های برهوت و رهاشده.» Sunless Skies رمانی تعاملی با سبک ادبی خاص خودش است و ترکیب آن با کاوش‌های لکمتیو بخار در فضای بی‌وزن و بی‌خورشیدِ ویکتریایی که می‌تواند ساعت‌ها شما را درگیر خودش کند، اگر که به خواندن علاقه داشته باشید. این بازی، همچون پروژه‌ی پیشین استودیو Failbetter Games و خیلی از بازی‌های مستقل سال‌های اخیر، با کمک‌ هزینه‌ی جمعی در کیک‌استارتر ساخته و منتشر شده است و بار دیگر ثابت کرده است اعتماد و حمایت طرفداران چه محصولات خوب و خاصی را می‌تواند به دنیای بزرگ بازی معرفی کند.

دیدگاه
۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

4 Replies to “هنر و شور بی‌مثال: برترین بازی‌های مستقل سال ۹۷”

  1. sina.metal.head گفت:

    اقا فقط نفهمیدم این a way out مگه مستقل محسوب میشه؟! مگه ناشرشون EA نبود؟!
    راستی لیست تون اینارو کم داشت، بازیایی که واقعا برام ماندگار بودند
    Steel rats
    dusk
    donut county
    و صد البته shift quantom که الحق و الانصاف بی نظیر بود
    در ضمن با celeste و messenger و مخصصوصا انتخاب اول تون حال نکردم (نظر شخصی :49: )

    ۲ ۰
    1. A Way Out مستقله، چون استودیوی سازنده بازی، یک استودیوی کوچیک به نام Hazelight بود و شرکت EA فقط کار انتشارو انجام داد. مثلا بازی سکیرو توسط From Software ساخته شده، اما Activision مراحل توزیع و انتشارو انجام داده.

      ۲ ۱
    2. درخصوص a way out علی جان کامل توضیح دادند.
      درمورد سه عنوانی که ذکر کردید، بحث سلیقه مطرحه. جدای از Celeste و the messenger که ظاهر الداسکول و رتروشون شاید توجه همه رو به خودشون جلب نکنه -جدای از کیفیت بسیار عالیشون و طراحی پیکسل‌آرت بی‌نظیری که دارند-، ولی واقعا نمیشه «بازگشت ابرا دین» رو دوست نداشت. لااقل بنظرم بهش احترام نزاشت، این اثر تماما هنره، «لوکاس پوپ» به تنهایی با دو بازی «مدارک لطفا» و این اثر نشون داده که چقدر ساده میشه از قابلیت تعاملی بازی‌های ویدئویی برای خلق قصه و موقعیت‌هایی بس تاثیرگذار و احساسی استفاده کرد. رخدادی که ایشان در اوج سادگی و با گرافیک‌ و ویژگی‌ بصری بسیار ساده به اون دست یافته. محدودیت‌های متنوع بر کارش اعمال می‌کنه و از دل این محدودیت‌ها به خلاقیت‌هایی بس نادر دست پیدا کرده. «بازگشت ابرا دین» به جرئت می‌تونم بگم یکی از خلاقانه‌ترین آثاریه که طی یک دهه گذشته عرضه شده. آن هم در روزگاری که آثار بدنه و AAA این صنعت روز به روز بیشتر به هم شبیه می‌شوند و گویا کلون‌های مختلفی از همدیگرند.
      درخصوص عناوینی که نامشون رو آوردید، تمامیشون آثار فوق العاده‌ایند و با وجود اینکه سعی کردیم بخش عمده عناوین لایق سال گذشته رو در لیست جای بدیم، همیشه عناوین نابی هستند که جا می‌مانند. تشکر از ذکر نامشون :46:

      ۲ ۱
    3. تشکر بابت معرفی بازی‌ها، دوستان می‌تونن بازی‌های مد نظرشون رو اینجا بنویسند. در مورد نیامدن نام بازی Donut County عرض کنم که به نظرم بازی‌هایی مثل Donut County و Wandersong از جمله بازی‌هایی هستند که با ایده و طرح خوبی شروع کردند اما نتونستند به خوبی ایده‌شون رو بپرورند، مثلاً Donut County در طراحی مراحل و معما ضعیف عمل کرد یا Wandersong بیش از حد پراکنده و غیرمنسجم شده بود. البته نقدهای این بازی‌ها رو نوشتم که به زودی منتشر می‌شن.

      ۱ ۰