توسط دنیای بازی در ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ , ۱۲:۰۰

هنر مستقل در تمامی دنیا و مدیوم‌های گوناگون از کلیت یکسانی برخوردارند ؛ هزینه تولید اندک، کمیت پایین افراد درگیر پروژه، جدایی رویکرد هنری و مخاطب هدف محصولات و انتخاب مسیری متفاوت بر مسیر بدنه اصلی مدیوم مرتبط. عواملی که همگی نشان از دغدغه‌ورزی خالق و فوران هنر و عشقی دارد که امکان ابرازش را در شکل معمول نمی‌یابد. وی را مجبور می‌کند که به سختی‌های بسیاری تن بدهد و از زندگی و پول خود بزند تا شاید بتواند گوشه‌ای از عشق و هنری که تماما از دلش برامده را هستی ببخشد. «بازی‌های مستقل» (Indie Games) نیز از این قائده مستثنی نیستند. محصولاتی که در استودیو‌های کوچک و با هزینه‌های شخصی و یا مردمی ساخته می‌شوند و به غایت آثاری شخصی هستند. محصولاتی که شاید نه برای من و شمای مخاطب، بلکه برای ارضای درونیات و احساسات زیبای خالقانش زندگی یافته‌اند، ولی این تجلی آگاهی و درونیات به قدری از عمق و احساس سرشارند که بدون هیچ واسطه‌ای، مردم را درگیر هنر و شور بی‌مثال خودشان می‌کنند. همین مسئله است که آثار مستقل را در تمامی مدیوم‌ها این‌ چنین تاثیرگذار و خاص می‌سازد. این شخصی بودن و حرف داشتن، این تفاوت رویکرد هنری و خلاقیت بی‌محدودیت که سبب می‌شود دریچه‌های نو و تازه‌ای از بودن و هنر را شکل دهد و در تجلی هر چه بیشتر کلیت مفهوم هنر، بکوشد. مطلب «بازی‌های مستقل برتر ۹۷» تلاشی کوچک است برای ارج نهادن این تلاش، این اهتمام و عمقی که تمامی ما را بر اساس ادراک و هویت‌های متفاوتمان به شیوه‌های گوناگون درگیر خود ساخته و قطعه‌ای، چیزی از خود در ما باقی گذاشته. بسیاری از عناوین لیست پیشتر در سایت نقد شده‌اند و متعاقبا لینک نقد و بررسی آنها در انتهای هر کدام جای گرفته است. بازی‌هایی نیز که هنوز موهبت تجربه‌شان نسیبمان نشده به زودی نقدشان بر روی سایت قرار خواهند گرفت و امید است که این متن و متن‌های مشابه، بتواند تعداد بیشتری از افراد را متوجه این محصولات سراسر احساس و عشق بکند.

لازم به توجه است که رتبه‌بندی‌ها معنی خاصی ندارند و نشانه ارزش بیشتر محصولی بر دیگری نیستند، صرفا چینشی اتفاقیند. تمامی محصولات جای گرفته در این لیست از ارزش و زیبایی مختص به خود بهره‌مندند و به شیوه‌ای گوناگون، هنر و خلاقیت خویش را ابراز می‌کنند. در انتخاب این فهرست سعی شده تنوع سبک‌ها و سلیقه‌ها رعایت شود اما به هر حال انتخاب‌ها از میان اکثریت بازی‌هایی است که توسط نویسنده‌‌های این مقاله تجربه شده‌اند، بنابراین احتمالاً بازی‌های دیگری نیز وجود دارند که لیاقت قرار گرفتن در این فهرست را داشته باشند، به ویژه که دنیای بازی‌های مستقل پر است از بازی‌های گم‌نام و در سایه. نکته‌ی قابل توجه در این فهرست درخشش بازی‌اولی‌ها است. شمار قابل توجه‌ای از بازی‌های این فهرست پروژه‌ی اول استودیوشان هستند که خبر از ظهور نسل جدیدی از بازی‌سازان خلاق می‌دهد.

از طریق این لینک می‌توانید متن مفصل مستقل‌های برتر سال‌های اخیر را نیز مورد مطالعه قرار دهید. با مستقل‌های برتر سال ۱۳۹۷ همراه دنیای بازی باشید.

نویسندگان: کیوان نیک طبیعت، علی فتح آبادی، نوید غلامی، امیر برقعی، محمد حسین بطحایی، کامیاب قربانپور

دیدگاه
۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

4 Replies to “هنر و شور بی‌مثال: برترین بازی‌های مستقل سال ۹۷”

  1. sina.metal.head گفت:

    اقا فقط نفهمیدم این a way out مگه مستقل محسوب میشه؟! مگه ناشرشون EA نبود؟!
    راستی لیست تون اینارو کم داشت، بازیایی که واقعا برام ماندگار بودند
    Steel rats
    dusk
    donut county
    و صد البته shift quantom که الحق و الانصاف بی نظیر بود
    در ضمن با celeste و messenger و مخصصوصا انتخاب اول تون حال نکردم (نظر شخصی :49: )

    ۲ ۰
    1. A Way Out مستقله، چون استودیوی سازنده بازی، یک استودیوی کوچیک به نام Hazelight بود و شرکت EA فقط کار انتشارو انجام داد. مثلا بازی سکیرو توسط From Software ساخته شده، اما Activision مراحل توزیع و انتشارو انجام داده.

      ۲ ۱
    2. درخصوص a way out علی جان کامل توضیح دادند.
      درمورد سه عنوانی که ذکر کردید، بحث سلیقه مطرحه. جدای از Celeste و the messenger که ظاهر الداسکول و رتروشون شاید توجه همه رو به خودشون جلب نکنه -جدای از کیفیت بسیار عالیشون و طراحی پیکسل‌آرت بی‌نظیری که دارند-، ولی واقعا نمیشه «بازگشت ابرا دین» رو دوست نداشت. لااقل بنظرم بهش احترام نزاشت، این اثر تماما هنره، «لوکاس پوپ» به تنهایی با دو بازی «مدارک لطفا» و این اثر نشون داده که چقدر ساده میشه از قابلیت تعاملی بازی‌های ویدئویی برای خلق قصه و موقعیت‌هایی بس تاثیرگذار و احساسی استفاده کرد. رخدادی که ایشان در اوج سادگی و با گرافیک‌ و ویژگی‌ بصری بسیار ساده به اون دست یافته. محدودیت‌های متنوع بر کارش اعمال می‌کنه و از دل این محدودیت‌ها به خلاقیت‌هایی بس نادر دست پیدا کرده. «بازگشت ابرا دین» به جرئت می‌تونم بگم یکی از خلاقانه‌ترین آثاریه که طی یک دهه گذشته عرضه شده. آن هم در روزگاری که آثار بدنه و AAA این صنعت روز به روز بیشتر به هم شبیه می‌شوند و گویا کلون‌های مختلفی از همدیگرند.
      درخصوص عناوینی که نامشون رو آوردید، تمامیشون آثار فوق العاده‌ایند و با وجود اینکه سعی کردیم بخش عمده عناوین لایق سال گذشته رو در لیست جای بدیم، همیشه عناوین نابی هستند که جا می‌مانند. تشکر از ذکر نامشون :46:

      ۲ ۱
    3. تشکر بابت معرفی بازی‌ها، دوستان می‌تونن بازی‌های مد نظرشون رو اینجا بنویسند. در مورد نیامدن نام بازی Donut County عرض کنم که به نظرم بازی‌هایی مثل Donut County و Wandersong از جمله بازی‌هایی هستند که با ایده و طرح خوبی شروع کردند اما نتونستند به خوبی ایده‌شون رو بپرورند، مثلاً Donut County در طراحی مراحل و معما ضعیف عمل کرد یا Wandersong بیش از حد پراکنده و غیرمنسجم شده بود. البته نقدهای این بازی‌ها رو نوشتم که به زودی منتشر می‌شن.

      ۱ ۰