نقد بازی Devil May Cry 5

اشک شوق
  • چشم‌نواز روند تازه‌سازی چشم‌های پیکسل دوست‌مان! / گرافیک، جزییات بصری و هر چیز دیداری عالی
  • روح‌نواز از موسیقی و داستان گرفته تا هر چیز دیگری در بازی که روح‌مان را قلقلک دهد، نوازش کند یا به آن تلنگر بزند...
  • نیکوتین چند ساعت است از پای بازی بلند نشدی! حداقل پاشو و نفسی تازه کن!! / گیم‌پلی اعتیادآور
  • کنترلر شکسته این نشان فقط به سخت‌کوش‌ها تعلق دارد، چه گیمرهای سخت‌کوش و چه سازنده‌های تلاش‌گر
توسط علی ارکانی در ۳ فروردین ۱۳۹۸ , ۱۶:۴۵

امکان ندارد که اهل بازی‌های Hack & Slash باشید و نام «شیطان هم می‌گرید» یا Devil May Cry، این بازی پر طرفدار شرکت «کپکام» (Capcom) را نشنیده باشید. این فرزند خلف کپکام و برادر ناتنی Resident Evil به تازگی با انتشار پنجمین نسخه‌ی خود، آتشی در دنیای بازی‌ها و دل طرفداران این مجموعه به پا کرده که حتی سرعت «یاماتو» و قدرت «ربلیون» هم قادر به فرونشاندنش نیست! در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد بازی Devil May Cry 5 همراه دنیای بازی باشید.

اگر ترجیح می‌دهید به‌جای خواندن این نقد، آن را در قالب نقد ویدیویی تماشا کنید، ویدیو زیر را تماشا کنید:

 

این نقد پس از ۱۵ ساعت تجربه نسخه منتقدین بازی به تحریر در آمده است.

نبرد سه نسل

مجموعه‌ی Devil May Cry داستان دیوی (شیطانی) به نام «اسپاردا» و فرزندان او را روایت می‌کند که نسل‌ها با سلطه‌ی شیاطین و دیوها بر جهان انسان‌ها مقابله کردند. اتفاقات قسمت پنجم این مجموعه پس از نبرد «نیرو» با «فرقه‌ی شمشیر» و ماجراهای قسمت چهارم روایت می‌شود. اینبار شما کنترل سه شخصیت را در دست دارید و باید در برابر پادشاه شیاطین قد علم کنید. برخلاف نسخه‌های قبلی که با یک پیش درآمد کوتاه، شما را اندک اندک در بطن داستان قرار می‌داد، در این نسخه بازیکنان از همان ابتدای امر در دل نبرد با این پادشاه قدرتمند قرار میگیرد؛ نبردی که اگر بتوانید از آن سربلند بیرون بیایید، بازی Devil May Cry 5 را در همان اولین مرحله به پایان می‌رسانید! داستان Devil May Cry 5 از ماموریت دهم به اوج خود می‌رسد، جایی که شخصیت V از گذشته‌ی خود برای دانته می‌گوید. متاسفانه بیش از این نمی‌توان به بخش داستانی این بازی پرداخت، زیرا با این کار تنها لذت کشف اسرار آن از بازیکنان گرفته خواهد شد. روایت این بازی و خاستگاه پادشاه شیاطین، مانند قطعاتی از یک پازل است که هر کدام از سه شخصیت اصلی، بخشی از آن را برای بازیکنان آشکار می‌کنند و در نقطه‌‌ی اوج داستان با یکدیگر همگام می شوند. هرچند که برخی وقایع داستانی قابل پیش‌بینی است، اما روایت زیبای این اتفاقات باعث می‌شود تا Devil May Cry 5 داستانی دلپذیر و به یاد ماندنی داشته باشد. با این وجود مجموعه‌ی Devil May Cry هیچ‌وقت به داشتن داستانی حیرت انگیز و فوق‌العاده مشهور نبوده و قسمت پنجم آن هم از این قاعده مستثنی نیست.

سه تفنگدار

وقتی برای اولین بار در قسمت چهارم شخصیت نیرو به جهان Devil May Cry معرفی شد تا هم‌پای دانته به مبارزه علیه شیاطین بپردازد، کمتر کسی فکرش را هم می‌کرد که سرنوشت این مجموعه با این جنگجوی جوان گره بخورد. مجموعه‌ی Devil May Cry پس از انتشار قسمت سوم در سراشیبی یکنواخت شدن قرار گرفته بود و برای بازگشتن به روزهای اوج خود نیاز به ایده‌های تازه‌ای داشت. خوشبختانه شخصیت نیرو و توانایی‌های جالب او، مجموعه‌ی Devil May Cry هیچ‌وقت به داشتن داستانی حیرت انگیز و فوق‌العاده مشهور نبوده و قسمت پنجم آن هم از این قاعده مستثنی نیست.خصوصا دست شیطانی غول پیکرش، به شدت مورد استقبال طرفداران این مجموعه قرار گرفت. اکنون ۱۱ سال پس از رونمایی از این شخصیت، شرکت کپکام در Devil May Cry 5 باز هم از شخصیتی تازه و بسیار متفاوت پرده برداشته است: جوان مرموزی به نام «V». همان‌طور که در نسخه‌ی چهارم این بازی و با ورود نیرو، تحول چشم‌گیری در سبک مبارزات و سلاح‌های این مجموعه صورت گرفت، در این قسمت هم با حضور V، شاهد یک انقلاب مرگبار دیگر هستیم! هنگام بازی با V شما کنترل سه دیو سیاه را در اختیار دارید که هرکدام دارای قابلیت‌ها و ضربات متنوعی هستند. این دیوها دشمنان را به آستانه‌ی مرگ کشانده و شخصیت V همچون صاعقه‌ای بر سر آنها فرود آمده و ضربه‌ی کشنده و نهایی را بر شیاطین وارد می‌کند. شاید باورتان نشود، اما این شخصیت قدرتمندترین فرد در دنیای Devil May Cry است، آن‌قدر قدرتمند که در میدان نبرد تقریبا هیچ کاری جز خواندن کتاب جادویی خود نمی‌کند! البته، به دست آوردن این قدرت آسان نیست و بهای آن تمرین و تکرار بسیار زیاد است! ۳ دیو سیاه شما و خود شخصیت V در برابر حمله‌های دشمن آسیب‌پذیرند و در صورتی که شیاطین دست آموز V در میدان نبرد کشته شوند، او باید بر بالین آنها حاضر شود تا آنها هرچه زودتر دوباره به عرصه‌ی نبرد با دشمنان بازگردند. البته ،چهارمین هیولای V یعنی «کابوس» که تنها در ازای مصرف قدرت شیطانی (Devil Trigger) به میدان نبرد می‌آید، تقریبا به صورت خودکار با دشمنان مبارزه می‌کند؛ با این وجود شما می‌توانید برای کنترل دقیق‌تر، بر دوش این هیولا سوار شده و او را از نزدیک کنترل کنید. V با خواند کتاب جادویی خود در میدان نبرد می‌تواند سرعت به دست آوردن قدرت شیطانی خود را افزایش دهد و سریع‌تر از آن برای تقویت دو دیو دیگر خود یعنی «سایه» و «گریفون» یا فراخواندن کابوس به میدان نبرد استفاده کند. مطالعه‌ی این کتاب وسط میدان نبرد با شیاطین ریز و درشت کاری دشوار است و تمرکز بالای بازیکنان را می‌طلبد. از آن‌جایی که در نبردهای V باید همزمان به ۴ شخصیت در میدان نبرد توجه کرده و در کنار کنترل آنها، مراقب سلامتیشان هم باشیم، بازی در این نقش ابتدا کمی گیج کننده خواهد بود. مدتی زمان می‌برد تا بتوانید فنون و کومبوهای هریک از دیو‌های V را به درستی و بدون تداخل با حرکات دیو دیگر انجام دهید، با این وجود هنگامی که بر این سه هیولای مهار نشدنی تسلط کامل پیدا کنید، صحنه‌هایی از قدرت ناب را در بازی به نمایش خواهید گذاشت!

دانته در این قسمت علاوه‌بر قدرت شیطانی معمول و همیشگی خود، قابلیت جدید به نام «قدرت شیطانی گناه» (Sin Devil Trigger) هم در اختیار دارد. در کنار V، شخصیت‌های دانته و نیرو هم حضور دارند که شکار شیاطین با آنها به نسبت برای طرفداران این مجموعه آشناتر است. دانته از سلاح‌های تازه‌ای در این قسمت بهره می‌برد که جوابگوی تمام سلیقه‌ها خواهد بود! از موتوری که مثل یک اره برقی دشمنان را تکه پاره می‌کند تا نسخه‌ی قوی‌تر و باورنکردنی «سربروس» که در قسمت سوم این مجموعه به مخاطبان معرفی شد. مهیا بودن امکان تعویض سبک‌های مبارزه (هفت تیرکش، استاد شمشیرزنی، گارد سلطنتی و حقه باز) و سلاح‌های دانته در حین نبرد و در کسری از ثانیه باعث شده تا بازیکنان بتوانند تمام پتانسیل او را در نبردها سریع و مرگبار به اجرا بگذارند. البته دانته فارق از سلاح‌های جدید، قابلیت‌های تازه‌ای هم به دست آورده است. دانته در این قسمت علاوه‌بر قدرت شیطانی معمول و همیشگی خود، قابلیت جدید به نام «قدرت شیطانی گناه» (Sin Devil Trigger) هم در اختیار دارد. بازیکنان می‌توانند قدرت شیطانی معمولی که از مبارزات با دشمنان به دست می‌آید را به این قدرت تبدیل کنند و شاهد بیدار شدن هیولای درون دانته باشند که با چند ضربه، سرسخت ترین دشمنان هم از پا در می‌آورد.

نیرو هم با ملکه‌ی سرخ و رز آبی برگشته و اینبار با دستان مکانیکی و متنوع خود دشمنان را به خاک و خون می‌کشد! تنوع «دیو شکن» یا Devil Breaker های نیرو واقعا قابل تحسین است و بسته به سبک مبارزه‌ی مورد نظرتان می‌توانید از موشک دنبال کننده تا مته‌ی درنده و دستان شفا بخش را با خود به میدان ببرید. این سلاح جدید نیرو علاوه‌بر نزدیک کردن دشمنان به وی، می‌تواند آسیب‌های متنوعی به آنها بزند. آزاد کردن نهایت قدرت و پتانسیل دیو شکن‌ها در کنار آسیب بیشتر به دشمن و ارائه‌ی عملکرد قوی‌تر، منجر به نابود شدن این دستگاه‌های مکانیکی می‌شود؛ امری که توازن یکی دیگر از نکاتی که در این عنوان معرفی شده‌ است، امکان تجربه‌ی برخی مراحل بازی به صورت آنلاین و با کمک دوستان است.قدرت را بین نیرو و دشمنان وی برقرار می‌کند. با این وجود در گوشه و کنار مراحل بازی می‌توان تعدادی از این بازوهای مکانیکی پیدا کرد و نیازی نیست چندان در استفاده از آنها صرفه جویی کنید. در کنار تمام این نکات مثبت، یک ایراد بزرگ در استفاده از این سلاح‌های متنوع و جذاب بازی Devil May Cry 5 وجود دارد: متاسفانه در هنگام مبارزه با نیرو نمی‌توان این دیو شکن‌ها را مثل سلاح‌ها و استایل‌های دانته به راحتی تعویض کرد و برای انتخاب یک نمونه‌ی دیگر باید ابتدا از دیو شکن فعلی خود دل کنده و آن را نابود کنید.

یکی دیگر از نکاتی که در این عنوان معرفی شده‌ است، امکان تجربه‌ی برخی مراحل بازی به صورت آنلاین و با کمک دوستان است. در این حالت هرکدام از بازیکنان می‌تواند در نقش یکی از شخصیت‌ها، مرحله‌ی مورد نظر را تجربه کند. با این حال اضافه شدن این قابلیت آنلاین به هیچ وجه به تجربه‌ی کلی و تک نفره‌ی این اثر لطمه‌ای نمی‌زند و می‌توان به راحتی این قابلیت را در منوی بازی غیر فعال کرد.

شاید بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف Devil May Cry 5، سادگی مبارزات آن باشد. مبارزات بازی در مقایسه با نسخه‌های قبلی اصلا دشوار نیستند و به همین دلیل آیتم‌هایی مثل ستاره‌های سلامتی و آب مقدس از Devil May Cry 5 حذف شده و در صورت شکست خوردن در مبارزات باید با استفاده از گوی‌های طلایی معروف یا خرج کردن کمی گوی قرمز، دوباره به بازی برگردید. البته در کنار آسان شدن شکست دشمنان، بالابردن سطح کومبو‌های بازی سخت‌تر شده و دیگر به همین راحتی نمی‌توان به کومبوهای بالاتر از S دست پیدا کرد. هرچند که درجه‌های سختی بالاتر مثل «فرزند اسپاردا» و «دانته باید بمیرد» مثل همیشه پس از اتمام اولیه‌ی بازی در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد، اما آسان بودن بیش از اندازه‌ی بازی تا قبل این اتفاق ممکن است به مذاق بسیاری از طرفداران دو آتشه‌ی این مجموعه خوش نیاید.

شیطان زیبارو

Devil May Cry 5 یکی از زیباترین بازی‌های امسال است! کافیست تنها چند دقیقه به تجربه‌ی این عنوان بپردازید تا عمق این زیبایی بصری و شگفتی در طراحی مراحل را درک کنید. این بازی یک بار دیگر قدرت موتور گرافیکی RE را به رخ می‌کشد و حقیقتا زیباترین Devil May Cry تاریخ را در برابر دیدگان شما قرار می‌دهد! این موتور گرافیکی امکان پرداخت دقیق و شگفت انگیز به جزئیات را برای سازندگان این بازی مهیا کرده، تا حدی که تیزی ته ریش شخصیت V از نمای نزدیک و پوشیده شدن بدن قهرمانان با خون شیاطینی که توسط آنها سلاخی می‌شوند بازیکن را واقعا به وجد می‌آورد. اما جزئیات تنها در همین چند نکته خلاصه نمی‌شوند. تقریبا تمام اشیائی که در محیط بازی قرار دارند قابل تخریب و آسیب پذیر هستند. ماشین‌هایی که در خیابان‌های متروک بازی رها شده‌اند، در اولین برخوردها با شمشیر شما، دچار آسیب‌های سطحی مثل باز شدن در و شکستن آینه‌ها می‌شوند و اگر ضربات شما به این آهن پاره‌ها ادامه پیدا کند، در مرحله‌ی دوم شاهد انفجار آنها خواهید بود.

ماشین‌های دوست داشتنی!

 اگر بر حسب اتفاق با انسان‌هایی که در اثر حمله‌ی درخت جهنمی به شهر تبدیل به سنگ شده‌‌اند برخورد کنید، این مجسمه‌های سرخ به تلی از خاکستر تبدیل می‌شوند و تنها چیزی شبیه به شاخه‌های نحیف یک درخت از آنها همچنان استوار می‌ماند! موارد اینچنینی در کنار طراحی مراحل جذاب و متنوع بازی باعث شده تا حتی سخت گیرترین بازیکنان هم با تماشای این شاهکار لب به تعریف بگشایند. این نسخه در کنار داشتن زاویه‌ی دوربین آزاد، به طور کامل از ماوس و کیبورد هم پشتیبانی می‌کند و دیگر لازم نیست تا برای تجربه‌ی دلچسب بازی حتما از جویستیک استفاده کرد.

مراحل مخفی بازی تغییر کرده‌اند، به طوری که باید از یک زاویه‌ی خاص آنها را تماشا کنید تا دروازه‌ی ورود به آن باز شود

بازگشت به اوج

Devil May Cry 5 نه عنوانی جهان باز است، نه دارای انواع و اقسام لوت باکس و خریدهای درون برنامه‌ای. این اثر نه تجربه‌‌ی آنلاین خود را فدای یک بخش داستانی کرده و نه برای هم رنگ شدن با جماعت بخش داستانی خود را با یک بخش بتل رویال و آنلاین تاخت‌زده؛ با این وجود این بازی نه تنها تمام انتظارات طرفداران را پس از ۱۱ سال برآورده می‌کند، بلکه تجربه‌ای فراتر از انتظار را در اختیار دوست داران این مجموعه قرار می‌دهد، تجربه‌ای که مسلما ارزش تکرار بالایی دارد. کپکام یک بار دیگر نشان داد که می‌توان بدون از بین بردن ریشه‌های یک اثر، چاشنی خلاقیت و نوآوری را هم به آن اضافه کرد.

 

Resolution

Platform: PC – Score: 9 out of 10

Devil May Cry 5 is not an open-world game, neither has it contained loot boxes and annoying microtransactions. This game neither sacrifices its online section for a story campaign and nor exchanges its story missions for a battle royale mode. Nevertheless, it not only meets all the expectations the fans had after 11 years but in fact, it demonstrates an experience far better than anything the hardcore fans would have wanted; an experience that has high replay value. Capcom once again showed that it is possible to infuse creativity in a work without destroying its roots.

 

(نقدی که مطالعه کردید، بر اساس نسخه‌ی منتقدین بازی DmC V بود که توسط ناشر آن یعنی Capcom برای دنیای بازی ارسال شده است.)

نکات مثبت

گرافیک و طراحی مراحل زیبا و بهینه

گیم پلی پر هیجان و متنوع با ارزش تکرار بسیار بسیار بسیار بالا

تنوع سلاح‌ها، کومبوها و حتی لوازم مخفی که پس از اتمام بازی در دور اول با آنها رو به رو می‌شوید

نکات منفی

کنترل شخصیت وی کمی دشوار است

مبارزات بازی بیش از اندازه ساده هستند

9
شگفت‌انگیز
دیدگاه
۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

4 Replies to “نقد بازی Devil May Cry 5”

  1. هم نقد، هم ویدئو خیلی خوب بودن. خسته نباشید.

    ۴ ۰
    1. ممنون از توجه شما.

      ۰ ۰
  2. xbox1rising گفت:

    نقد ویدیویی رو تماشا کردم…خیلی خوب بود خسته نباشی… من فک میکنم راحتی گیم پلی تو سطح نرمال این عنوان از بازی Dmc ساخت نینجا تئوری که من خیلی باهاش حال کردم کلید خورد… Dmc نینجا تئوری دقیقا این خصوصیت رو داشت که بازی سخت نبود ولی ترکیب خوب مبارزات بازی با سیر روان مراحل مخاطب رو سرگرم میکرد که البته تو dmc 5 ظاهرا این قضیه به اوج خودش رسیده تا هم هک اند سلش بازهای کم حوصله رو هم به طرف خودش بیاره و به قول شما هک اند اسلش بازهای قدیمی رو با کمبوهای بی‌نظیر تا باز شدن Dante Must Die از غر زدن دور کنه چون قطعا ساده بودن گیم پلی در dmc غیر قابل بخشش هست
    بازم ممنون :xbox:

    ۵ ۰
    1. ممنونم از توجه شما. اگر یادتون باشه به شما وعده داده بودم که راهکاری برای جلوگیری از خسته شدن خوانندگان عزیز در نظر داریم.

      ۱ ۰