توسط علی ارکانی در ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ , ۱۹:۰۰

پیش از این در مقاله‌ای با عنوان «رخت نبرد» به بررسی تاریخچه و داستان جهان بازی «رخت نبرد» (Warframe) پرداختیم. با توجه به پیچیدگی این بازی و جهان وسیع آن تصمیم گرفتیم تا در کنار پرداختن به بخش داستانی، راهنمای بازی Warframe راه هم برای ورود شما همراهان دنیای بازی به جهان این اثر نیز منتشر کنیم. در این مقاله به بررسی وارفریم‌های ولت (Volt)، مگ (Mag)، اکسکالیبور (Excalibur) و برخی از اولین سلاح‌های بازی خواهیم پرداخت. با آخرین مقالات آموزشی، آموزش قدم به قدم بازی Warframe و مجموعه مقالات «استادان نبرد» در دنیای بازی همراه شوید.

 

بیدار شو، تنو!

ورود شما به بازی وارفریم با انتخاب‌هایی مهم همراه است. شما در همان ابتدا باید وارفریم، سلاح ثانویه و سلاح اصلی خود را انتخاب کنید. در مجموع ۳۸ نوع وار فریم اصلی و ۲۸ وارفریم پرایم (نوعی قوی‌تر از برخی وارفریم‌های اصلی) در این بازی وجود دارد که مطالعه، شناخت و انتخاب از میان آنها امری بسیار زمان‌بر، دشوار و در عین حال جذاب خواهد بود. هر یک از وارفریم‌ها ۴ قابلیت فعال و یک قابلیت دائمی دارند که به بازیکنان در شکست دادن ارتش دشمنان کهکشانی خود کمک می‌کند. تمام بازیکنان با ورود به جهان وارفریم باید از میان ۳ وارفریم اولیه، یکی را انتخاب کنند. این سه وارفریم عبارت‌اند از:

 

۱. اکسکالیبور (Excalibur): این وارفریم در واقع نوعی ادای احترام Digital Extremes به قهرمان اولین بازی این استودیو یعنی «بخش تاریک» (Dark Sector) است. همانطور که از نام این وارفریم پیداست، اکسکالیبور بر مبارزات تن به تن تمرکز داشته و به نوعی سامورایی وارفریم‌ها تلقی می‌شود. قدرت دائمی این وارفریم ۱۰% آسیب بیشتر با انواع شمشیر است. یعنی اگر شمشیری ۱۰۰ واحد آسیب به دشمن وارد می‌کند، اکسکالیبور با همان شمشیر ۱۱۰ واحد آسیب وارد می‌کند. اولین قدرت فعال این وارفریم ضربات شمشیر جهشی است که در عین آسیب وارد کردن به دشمن، وارفریم هم از میان آنها عبور می‌دهد، چیزی شبیه به ضربات نهایی داداش «تسوکه» در کارتون محبوب «سفرهای میتی کومان». دومین قدرت این وارفریم دشمنان اکسکالیبور را موقتا کور می‌کند و این وارفریم می‌تواند با یک ضربه‌ی مرگبار شمشیر آنها را نابود کند. سومین قدرت این وارفریم پرتاب زوبین‌هایی از جنس نور است که دشمنان را به دیوار میخکوب می‌کند. آخرین و قدرتمندترین مهارت اکسکالیبور، شمشیر نورانی اوست که آسیب بسیار بالایی به دشمنان وارد کرده و در عین کور کردن آنها مثل قدرت دوم، موجی از جنس نور به سمت دشمنان شلیک می‌کند که از میان سیل دشمنان و حتی موانع محیطی عبور کرده و به هرچه که بر سر راهش باشد، آسیب وارد می‌کند. اکسکالیبور یکی از محبوب‌ترین وارفریم‌های جهان است. اگر همیشه دوست داشتید مثل تسوکه چالاک و مرگبار و مثل ورجیل از مجموعه‌ی «شیطان هم می‌گیرد» تنها با برق شمشیر خود دشمنان در دوردست را از پا در بیاورید، اکسکالیبور قهرمان رویاهای شماست!

 

۲. ولت (Volt): با کنترل نیروی الکتریسیته، ولت انبوهی از دشمنان را با سرعتی شگفت انگیز از پا در می‌آورد. قدرت دائمی این وارفریم به آن اجازه می‌دهد تا طی حرکت روی زمین، الکتریسیته‌ی ساکن ایجاد کرده و آن را در حمله‌ی بعدی خود به دشمن آزاد کند. به ازای هر یک متر حرکت، ۵ واحد آسیب الکتریسیته (حداکثر ۱۰۰۰ واحد) در وجود ولت ذخیره می‌شود. اولین قدرت ولت استفاده از برق برای آسیب زدن به دشمنان است. این برق می‌تواند به صورت زنجیره‌ای تا ۷ دشمن را تحت تاثیر قرار دهد. این قدرت می‌تواند به صورت غیر مستقیم و در اثر برخورد با سطوح‌ هم به دشمنان منتقل شود. دومین قدرت این وارفریم، سرعت است. این قدرت به ولت و یاران او تا ۵۰% سرعت حرکت و ضربات سلاح‌های سرد و تا ۱۷% سرعت تعویض خشاب بیشتر می‌دهد. قدرت سوم ولت، سپر محافظ است. این سپر مانع از برخورد گلوله به ولت شده و در عین حال گلوله‌هایی که ولت از پشت آن به سمت دشمنان شلیک می‌کند ۵۰% آسیب الکتریسیته و ۲۰۰% آسیب فنی (critical damage) خواهد داشت. آخرین قدرت ولت، تخلیه‌ی الکتریکی است. این قدرت دشمنان را تا فاصله‌ی ۲۰ متری گیج کرده و آنها را به مخازن الکتریسیته تبدیل می‌کند که طی نواساناتی مداوم تا ۶۰۰ واحد آسیب الکتریسیته به محیط اطراف خود وارد می‌کنند.. جریان الکتریسیته‌ی ناشی از این قدرت از موانع محیطی هم عبور می‌کند. ولت قدرت‌های متعادلی دارد و می‌تواند به سادگی در برابر سیل عظیمی از دشمنان مقاومت کند. این وارفریم از تعادل بسیار خوبی میان قدرت‌های دفاعی و تهاجمی برخوردار است و گزینه‌ی بسیار مناسبی یبرای دوست داران تعادل خواهد بود.

 

۳. مگ: اگر به دنبال یک وارفریم حرفه‌ای هستید، مگ انتخاب شماست! این وارفریم بیشتر بر استفاده از قدرت‌های دقیق خود تمرکز داشته و گزینه‌ی خوبی برای دوست داران جادوگران و ساحران در بازی‌های نقش آفرینی است. این وارفریم به طور خودکار تمامی جایزه‌ها و وسایلی را که دشمنان پس از مرگ برای شما بجا می‌گذارند، به سمت خود کشیده و برمی‌دارد. اولین قدرت این وارفریم، ساده‌ترین قدرت «جدای‌ها» است: کشیدن دشمنان به سمت خود و گیج کردن آنها! مگ با استفاده از این قدرت در عین از کار انداختن دشمنان اطراف خود، به آنها تا ۳۰۰ واحد آسیب مغناطیسی هم وارد می‌کند. دومین قدرت مگ، ایجاد یک میدان مقناطیسی دور دشمنان است. این وارفریم می‌تواند یکی از دشمنان را با این کار در جای خود میخکوب کرده و سایر دشمنانی که تا شعاع ۴ متری آن قرار دارند را به سمت او جذب کند. علاوه‌ بر این، تمامی گلوله‌‌هایی که در این مدت شلیک شوند، به صورت خودکار به سمت این میدان مغناطیسی و دشمن بخت برگشته‌ی درون آن هدایت می‌شوند و تا ۲۰۰% آسیبی بیشتر از میزان استاندارد خود به وی وارد می‌کنند! در صورتی که دشمن درون این میدان مغناطیسی پیش از غیر فعال شدن آن، جان به جان آفرین تسلیم کند، میدان مغناطیسی منفجر شده و تا شعاع ۱۵ متری به تمام دشمنان تا ۳۰۰ واحد آسیب انفجاری وارد می‌کند. سومین قدرت مگ، ایجاد قطبیت است. این قابلیت مگ سپر محافظ (Shield) و زره (Armor) دشمنان را از بین برده و آن را تبدیل به ترکش‌هایی می‌کند که در اثر ادغام شدن با سایر قدرت‌های مگ (کشیدن و میدان مغناطیسی) آسیبی چند برابر به دشمنان وارد می‌کند. این قدرت تا شعاع ۳۷.۵ متر برد و تا ۴۰۰ واحد آسیب به دشمنان وارد می‌کند. تمام دشنانی که تحت تاثیر این قدرت قرار گرفته و سپر یا زره خود را از دست داده‌اند، تا ۲۵۰% میزان زره و سپر از دست رفته‌، به سایر دشمنان تا شعاع ۸ متری خود آسیب مغناطیسی وارد می‌کنند. چهارمین و آخرین قدرت مگ، خرد کردن دشمنان است. این وارفریم می‌تواند تمام دشمنان تا شعاع ۱۸ متری خود را درهم کوبیده و تا ۱۵۰۰ واحد آسیب مغناطیسی به آنها وارد کند. اگر دشمنان تحت تاثیر قدرت دوم مگ یعنی میدان مغناطیسی باشند، ۱۵۰۰ واحد آسیب مغناطیسی بیشتری می‌بینند. سپرهای سایر وارفریم‌هایی که در معرض این قدرت قرار بگیرند، به تدریج پر می‌شوند. مگ یک ماشین نابودگر است که ببیشتر برای از پا در آوردن دشمنان قدرتمند تخصص یافته است تا نابود کردن سیل عظیمی از دشمنان و بازیکنانی که بتوانند به درستی قدرت‌های این وارفریم را با یکدیگر ترکیب کنند، به نیرویی مرگبار در میدان نبرد تبدیل می‌شوند.

پیشنهاد ما: بازی وارفریم از تنوع زیادی برخوردار است و با پیشرفت بازیکنان امکان استفاده از وارفریم‌های بیشتر که با سلیقه‌ی آنها هم مطابقت داشته باشد، میسر می‌شود. در بین وارفریم‌های اولیه، مگ قوی‌ترین گزینه و در عین حال سخت‌ترین آنها برای مسلط شدن است. این وارفریم می‌تواند تا مدت‌‌های زیادی به بازیکنان کمک کرده و آنها را از تغییر زودهنگام وارفریم بی‌نیاز کند. ولت وارفریمی پرسرعت است که می‌تواند به راحتی بر تعداد بالایی از دشمنان پیروز شود. این وارفریم قدرت دفاعی و تهاجمی متعادلی دارد. هرچند که قدرت ولت به اندازه‌ی مگ نیست، اما کاربری راحت‌تر این وارفریم آن را به گزینه‌ای مناسب برای بازیکنانی تبدیل می‌کند که چندان حوصله‌ی حساب و کتاب ندارند. متاسفانه انتخاب اکسکالیبور چندان پیشنهاد نمی‌شود. زیرا این وارفریم بیش از اندازه بر مبارزات تن به تن و نزدیک تمرکز داشته و در برابر لشکر دشمنان چندان خوب عمل نمی‌کند.

 

سرد، گرم و ولرم!

دومین انتخاب مهم بازیکنان وارفریم، انتخاب سلاح است. در ابتدای بازی ۶ سلاح در سه گروه در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید از میان آنها ۳ مورد را انتخاب کنید.

گروه اول سلاح‌های سرد است. در این گروه دو سلاح به بازیکنان پیشنهاد می‌شود.

Skana: این شمشیر سلاح معمول تنوهای تازه‌وارد است: سریع، قدرتمند و مناسب. این سلاح بهترین گزینه برای رو به رو شدن با ارتش هیولاهای «عفونت» است.

MK1-Bo: این عصای قدرتمند، بهترین سلاح سرد برای شروع بازی است. قدرت و برد بیشتر این سلاح در کنار شانس بسیار بالاتر آن برای وارد کردن آسیب فنی آن را به گزینه‌ای بسیار خوب برای از پا درآوردن دشمنان خصوصا «کورپوس‌ها» می‌کند.

پیشنهاد ما: هرچند سرعت عصا ۱۷% از شمشیر Skana کندتر است، اما برتری آن در سایر موارد Bo را به پیشنهاد اصلی ما به شما برای شروع بازی تبدیل می‌کند.

گروه دوم سلاح‌های اصلی خواهد بود. دو گزینه‌ی موجود در این گروه یک کمان و یک مسلسل است.

MK1-Braton: براتون یک دوست قابل اعتماد است. این مسلسل می‌تواند به صورت پیش‌فرض، ۷.۵ گلوله در هر ثانیه شلیک کند که هر کدام ۱۸ واحد آسیب به هدف وار می‌کند. آسیب این سلاح به نوعی طراحی شده که آن را به مسلسی ایده‌آل برای مقابله با انواع نژادهای دشمنان تبدیل می‌کند. با توجه به این‌که وارفریم بازی با تمرکز بر نابودی تعداد زیادی از دشمنان کامپیوتری در هر مرحله است، استفاده از یک سلاح تمام اتوماتیک مثل براتون می‌تواند سرعت پیشرفت ماموریت‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این مسلسل با خشاب بزرگی که ۶۰ تیر را در دل خود جای داده است، سیلی از اجساد را پشت سر صاحب خود برجای می‌گذارد.

Paris: این قهرمان یونانی می‌تواند بدون هیچ صدایی از پس دشمنان بسیار قدرتمند شما بربیاید! هر تیری که از چله‌ی این کمان رها می‌شود می‌تواند بین ۱۲۰ تا ۱۸۸ واحد آسیب به دشمنان وارد کند که این میزان بستگی به مقدار کشیدن زه کمان توسط شما دارد. متاسفانه در کنار قدرت بسیار بالاتر این سلاح باید به سرعت بسیار پایین آن هم اشاره کرد. این سلاح بیشتر برای نابود کردن سربازان شبیه سازی شده‌ی «گرینیرها» طراحی شده، اما برای دوختن سایر دشمنان به دیوار هم سلاحی بسیار مناسب است.

پیشنهاد ما: همانطور که گفته شد، نابودی کردن تعداد زیاد دشمنان در بازی وارفریم مهم‌تر از نابود کردن غول‌ها و دشمنان قدرتمند آن است. به همین دلیل استفاده از براتون به عنوان سلاح اصلی بیشتر توصیه می‌شود.

بخش سوم و نهایی، انتخاب سلاح ثانویه است. این سلاح بیش از هر زمان هنگام آسیب دیدن وارفریم و انتظار برای کمک دوستان به کار می‌آید. در این بخش هم دو سلاح توسط بازی پیشنهاد می‌شود.

Lato: همانطور که از ظاهر این سلاح پیداست، شما با یک تفنگ کمری معمولی طرف هستید که حرف خاصی برای گفتن نداشته و کار خاصی هم انجام نمی‌دهد! این تفنگ می‌تواند در هر ثانیه ۶.۶ گلوله با مقدار آسیب ۳۰ واحد شلیک کند و مانند براتون برای رو به رو شدن با انواع دشمنان مناسب است.

Kunai: کونای در واقع همان خنجرهای پرتابی خودمان است، البته کمی با کلاس‌تر. دارنده‌ی این سلاح سرد می‌تواند بدون ایجاد کردن صدا و باخبر کردن دشمنان تعداد ۳.۳ خنجر را در هر ثانیه به سمت دشمنان پرتاب کند که هرکدام ۴۶ واحد آسیب به هدف وارد می‌کند. این سلاح بیشتر برای مقابله با گرینیرها طراحی شده است. کونای با وارد کردن آسیب فنی و معمولی بیشتر، گزینه‌ای مناسب برای دوستداران نینجاهای مرگبار است.

پیشنهاد ما: انتخاب اسلحه‌ی فرعی ارتباط زیادی با انتخاب سلاح اصلی شما دارد و می‌تواند به عنوان مکمل آن استفاده شود. به همین دلیل اگر انتخاب اصلی شما در بخش قبلی کمان است، ما در این بخش لاتو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر به پیشنهاد ما در خصوص انتخاب براتون گوش داده‌اید، پس اینجا کونای را انتخاب کنید تا بتوانید از گزینه‌ی مبارزات مخفیانه هم در مراحل بازی استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را برای ورود به دنیای وارفریم آماده کنیم. از آنجایی که دنیای این اثر بزرگ‌تر از آن است که در چند مقاله بگنجد، ما موارد بیشتری مثل انواع تشکیلات موجود در فضاپیمای شما، انواع آسیب‌های بازی و نحوه‌ی ایجاد آنها، بهترین سلاح‌ها و وارفریم‌ها و بسیاری موارد دیگر را با شما در مقالات بعدی به اشتراک خواهیم گذاشت. منتظر قسمت‌های آتی «استادان نبرد» باشید.

دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید