نقد بازی BATTLEFIELD V

هزار و یک جنگ
  • چشم‌نواز روند تازه‌سازی چشم‌های پیکسل دوست‌مان! / گرافیک، جزییات بصری و هر چیز دیداری عالی
  • نیکوتین چند ساعت است از پای بازی بلند نشدی! حداقل پاشو و نفسی تازه کن!! / گیم‌پلی اعتیادآور
توسط علي رضايي در ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ , ۲۳:۴۸

جنگ جهانی دوم و پیامدهای جبران‌ناپذیرش به عنوان فصلی تاریک از تاریخ بشریت سال‌هاست که به عنوان سوژه‌ی اصلی بسیاری از تولیدات در رسانه‌های متفاوت اشکال متنوعی از روایت‌ها را به خود دیده است و با اینکه تقریبا هیچ حرف ناگفته‌ه­ای باقی نمانده، هر بار سناریوی جدیدتری از آن روایت می­‌شود. در این بین اما بازی‌های ویدیویی در جایگاه پرمخاطب‌ترین شاخه از سرگرمی‌های تعاملی، بیشترین سهم را از این روایت اغلب خشنونت‌بار و تاریک داشته است و بازی‌های پرفروشی به این مقوله پرداخته‌اند. بازی‌هایی که به‌واسطه‌ی ایجاد ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با مخاطب خود، بیش از هر کتاب تاریخی یا اثر سینمایی در پرداخت مؤثر به این موضوع نقش داشته و گاها در ذهن مخاطب خود جاودانه شده‌اند، به گونه‌های که بیراه نیست اگر بگوییم گیمرها طی همه‌ی این سال‌ها به بیشترین میزان شناخت از وقایع جنگ‌های جهانی رسیده‌اند. سری بازی‌های Battlefield از این دسته عناوین است که بارها و طی نسخه‌های متفاوت، گذری به این فصل از تاریخ زده و هر نوبت به دنبال روایتی جدید بوده است. از Battlefield ۱۹۴۲  تا جدیدترین نسخه‌ی این فرنچایز، مجموعه‌های از حوادث و اتفاقات جنگ جهانی دوم را طی تعدادی از نسخه‌های مجموعه شاهد بودیم. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد بازی BATTLEFIELD V همراه دنیای بازی باشید.

این نقد پس از اتمام بخش داستانی به علاوه‌ی تجربه‌ی حدودا ۱۵ ساعته از بخش چندنفره بازی روی کنسول Xbox One نوشته شده است.

البته، سازندگان بازی در راستای مدرنیزه شدن سلیقه‌ی مخاطبین برای مدتی از این برهه از تاریخ فاصله گرفته و طی چند نسخه به جنگ‌های مدرن پرداختند، اما این سری حدود دو سال پیش مجدداً با یک عقب‌گرد قابل توجه با معرفی و عرضه‌ی Battlefield ۱ دوباره حال و هوای جنگ‌های کلاسیک را به خود گرفت. ایده‌های که البته با ستایش منتقدین و البته استقبال مخاطبین همراه بود و در ادامه موفقیتی قابل‌توجه از لحاظ کیفی و تجاری به همراه داشت. موضوع جنگ جهانی در این دوره قطعاً یک کلیشه به‌حساب می‌آید اما باری دیگر کارکنان DICE به سراغ این کلیشه رفته و در آخرین مرحله از تلاش خود با Battlefield V دقیقاً به نقطه‌ی آغازین این فرنچایز یعنی جنگ جهانی دوم رسیده‌اند. البته بنا بر ادعای سازندگان پنجمین میدان نبرد فقط از نظر ستینگ و انتخاب سوژه اصلی با برخی دیگر از عناوین سری در تشابه است، چرا که این بار قرار است ناگفته‌های جنگ جهانی دوم بازگو شوند؛ اتفاقاتی بکر و دست‌نخورده که هرگز نه در سری «میدان نبرد» و نه هیچ بازی دیگری روایت نشده‌اند.

هزار­ و­ یک جنگ!
بر کسی پوشیده نیست که سری Battlefield ذاتاً یک بازی آنلاین‌محور و متمرکز بر ارائه‌ی تجارب چندنفره‌ی رقابتی است. این یک فرمول جدید برای فرنچایزی با سابقه‌ی ارائه‌ی داستانی قوی نیست زیرا حتی در سال‌هایی که بازی‌های چندنفره تا اندازه‌ی فعلی در نسل هشتم فراگیر نشده بودند میدان نبرد جزء پیشتازان عرصه‌ی مالتی‌پلیر به‌حساب می‌آمد. البته این مورد هرگز باعث نشد که سازندگان در استودیوی DICE  به کلی خط داستانی را نادیده بگیرند و در طول این سال‌ها با عرضه‌ی نسخه‌های مختلفی از بازی سوژه‌های گوناگونی را امتحان کردند که بعضاً حاصل کار خوب و قابل قبول هم از کار در می‌آمد. باعرضه‌ی Battlefield ۱  اما داستان‌نویسان بازی به سبک و سیاق جدیدی در نحوه‌ی روایت داستان سری رسیدند. در بتلفیلد ۵ نیز از همان گونه روایت استفاده‌شده به شکلی که هر مرحله روایتگر ماموریت‌های خاصی در جنگ جهانی دوم است. ماموریت‌هایی برای چند شخصیت با پیش‌زمینه‌ی داستانی متفاوت که اغلب در پشت خط مقدم جنگ و به‌صورت مخفیانه انجام می‌شوند. از مناطق مرزی فرانسه تا نروژ، از یونان تا آفریقا، مناطقی هستند که ماموریت‌ها در آنجا دنبال می‌شوند.

بخش داستانی Battlefield V با عنوان War Stories ابتدا با پیش‌زمینه‌های جالب برای معرفی ستینگ جدید اما آشنای این نسخه با روایتی جالب آغاز می‌شود و نبردهای کوتاهی را به شکلی هیجان‌انگیز به تصویر می‌کشد. این مقدمه وجود یک بخش تک‌نفره سراسر هیجان و لذت‌بخش را نوید می‌دهد اما رفته‌رفته و با انجام هریک از ، دقیقاً به همان چیزی که از یک نسخه‌ی جدید بتلفیلد انتظار می‌رود می‌رسیم؛ یک خط داستانی کم‌رمق که به جای قرار دادن مخاطب در خط مقدم جنگ و بازسازی نبردهای معروف و خاطره‌انگیز جنگ جهانی دوم، بیشتر به ماموریت‌های مخفی در پشت جبهه‌های جنگ و انجام یک سری اقدامات تخریبی اختصاص داده شده و البته ناگفته‌هایی را روایت می‌کند که چندان هم شنیدنی و تجربه کردنی نیستند! War Stories، به‌طور کلی مقدمه و چهار مأموریت کوتاه و مختصر به نام‌های Under No Flag، Nordlys، Tirailleur،The Last Tiger را شامل می‌شود که هرکدام از سه بخش تشکیل می‌شوند.

در مأموریت Tirailleur به‌عنوان بهترین مأموریت بخش داستانی (حداقل برای من) یک سرباز سنگالی سیاه‌پوست به‌نام Deme Cisse ماجراهای حضور خود در جبهه‌های جنگ را در میان‌سالی روایت می‌کند. این بخش از داستان به دلیل حضور یک سرباز رنگین‌پوست از کشوری استعمارشده توسط فرانسه با مضامین نژادپرستانه همراه است و برخلاف ماموریت‌های قبل از خود به‌دلیل استفاده از اکشن مستقیم و نه پیشنهاد مخفی‌کاری به بازیکن از هیجان بالاتر و نبردهای جالب‌تری برخوردار است. یا در اولین مأموریت Under No Flag، که در نقش سرباز انگلیسی Billy Bridger برای انجام یک سری اقدامات تخریبی و خرابکارانه مأمور می‌شوید. او قبل از پوشیدن این لباس یک زندانی بوده. سپس به‌خاطر استعدادش در ساخت بمب‌های دستی توسط یک افسر باتجربه به‌نام George Mason انتخاب و با او همراه می‌شود. در این بخش همواره به مخفی‌کاری و انجام اهداف به‌صورت مخفیانه سوق داده می‌شوید و خیلی خبری از میادین نبرد و اکشن هیجان‌انگیز بتلفیلد نیست. در Nordlys نیز به‌عنوان دومین مأموریت داستانی از بخش War Stories همین رویه ادامه دارد.

بتلفیلد ۵ چهره‌ی بی‌رحم و زننده‌ی جنگ را به‌­خوبی به تصویر می‌کشد!

اگر به‌خاطر داشته باشید حضور زنان در Battlefield V به‌نگام معرفی بازی سروصدای زیادی به همراه داشت و مخالفان و موافقان بسیاری برای خود پیدا کرده بود. در این بخش، داستان دختری به نام Solveig به‌عنوان یکی از اعضای نیروی مقاومت نروژ و تلاش او برای نجات جان مادرش روایت می‌شود. به دلیل استفاده از شخصیت‌های مؤنث در این بخش از داستان و اتفاقات تلخی که در طول ماجراهای بسیار کوتاه این مادر و دختر شاهد آن هستیم، سعی بر آن شده که بار عاطفی ماجرا بیشتر از بقیه‌ی مراحل باشد اما در عمل این‌گونه نیست و تأثیر ویژه‌تری روی مخاطب گذاشته نمی‌شود! در این مأموریت نیز خبری از نبردهای بزرگ و درگیری‌های هیجان‌انگیز نیست و با وجود طراحی مرحله‌ی ضعیف، مخفی‌کاری اولین و بهترین راه پیش روی شما است! چوب اسکی نهایت خلاقیت سازندگان در این مرحله است که از آن هم با وجود داشتن پتانسیل لازم به‌خوبی استفاده نشده است. نهایتاً با انجام مرحله‌یی The Last Tiger  بخش داستانی بسیار کوتاه و مختصر بتلفیلد ۵ به‌پایان می‌رسد. در رابطه با این مرحله جالب است بدانید که در زمان انتشار بازی در دسترس نبوده و چند روزی بعد از تاریخ چهارم دسامبر قابل بازی شده است. این مرحله شما را در نقش یک افسر نازی به نام پتر مولر قرار می‌دهد.

مولر فرمانده‌ی جوخه‌هایی است که با استفاده از تانک معروف و قدرتمند Tiger ۲۳۷ به انجام یک سری ماموریت‌ها مأمور می‌شوند و در این بین با اتفاقاتی که پشت سر می‌گذارند از شک به یقین می‌رسند. مرحله‌ی پایانی همان‌طور که گفته شد اغلب بر مبارزات میان Tiger ۲۳۷ و تانک‌های دشمن متمرکز است و لحظات نسبتاً جالبی در آن وجود دارد. سازندگان بازی گوشه‌هایی از چهره‌ی زشت و زننده‌ی جنگ را در این مرحله به تصویر درمی‌آورند. در مجموع، بخش تک نفره‌ی Battlefield V در زمینه‌ی داستان‌سرایی دستاورد جدیدی برای دایس (DICE) به‌همراه نداشته است و صرفاً یک تجربه‌ی کوتاه سه تا چهار ساعته عاری از هرگونه عمق یا پیچش خاصی است که از طراحی مرحله‌ی عمدتاً ضعیف و کسل‌کننده، شخصیت‌پردازی سطحی، صحنه‌های سینمایی و کارگردانی نه‌چندان تاثیرگذار و البته هوش مصنوعی ضعیف استفاده برده است. صرف‌نظر از اندک دقایق هیجان‌انگیز در مرحله‌ی Tirailleur یا گوشه‌هایی از نبردهای Tiger ۲۳۷، بخش داستانی Battlefield V  حتی در مقایسه با BATTLEFIELD ۱ چیز خاصی برای ارائه ندارد و در شرایطی که با نادیده گرفته شدن ارزش‌های داستانی در عنوان رقیب، Call of Duty Black Ops ۴، می‌توانست به برگ برنده‌ی بازی تبدیل شود صرفاً حضوری تبلیغاتی دارد و نهایتاً باعث ناامیدی می‌شود. به عبارتی دیگر، شکست در جبهه‌ی تک‌نفره!

قبل از این‌که وارد رقابت شوید به­‌دنبال یک جوخه برای خود باشید!

یک میدان نبرد واقعی
اگر فلسفه‌ی وجودی بخش تک‌نفره‌ی داستانی در BATTLEFIELD V را جنبه‌ای تبلیغاتی در رقابت با اصلی‌ترین رقیبش یعنی Call of Duty Black Ops ۴ به‌حساب بیاوریم، به این نتیجه می‌رسیم که صرف حضور داستان هرچند کوتاه و کم اثر و تلاش برای بهتر شدن در این زمینه بسیار بهتر از به‌کلی حذف کردن آن از بازی است؛ چراکه این موضوع نباید به یک اپیدمی در آثار این‌چنینی تبدیل شود. اما اصلی‌ترین طلب و انتظار طرفداران سری بازی‌های بتلفیلد از یک نسخه‌ی جدید آن ارائه‌ی تجربه‌ای کامل و درخور در زمینه‌ی آنلاین و چندنفره است. انتظاری که کارکنان دایس در هر نسخه به بهترین شکل برآورده می‌کنند. بخش چندنفره (Multiplayer) بازی همان‌طور که از یک بتلفیلد موفق انتظار می‌رود فوق‌العاده هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است و در همان ساعات اولیه باعث فراموشی تجربه‌ی نهچندان خوشایند شما از بخش داستانی می‌شود. کلیت گیم‌پلی در بخش چندنفره در مقایسه با نسخه‌ی قبلی یعنی Battlefield ۱  خیلی تغییرات خاصی به خود ندیده و از همان فرمول سرگرم‌کننده با شکل و شمایلی جدیدتر و البته سریع‌تر استفاده شده است. اصلی‌ترین تفاوت‌ها در راستای تغییر ستینگ بازی از جنگ جهانی اول به جنگ جهانی دوم در خصوص اسلحه‌ها، ادوات جنگی و طبعاً نقشه‌های بازی که تعداد آن‌ها در زمان انتشار به عدد ۸ می‌رسد و مواردی از این دست اتفاق افتاده است. قابلیت ساخت و طراحی شخصیت به‌واسطه‌ی سیستمی به نام Company، که نخستین بار است در سری بازی‌های بتلفیلد از آن استفاده شده، به شما این امکان را می‌دهد که جنسیت، ظاهر، پوشش و مواردی از این دست را برای شخصیت مورد استفاده‌ی خود در هر یک از کلاس‌های موجود شخصی‌سازی کنید.

برای شروع، گزینه‌های مناسبی به جهت تغییرات و شخصی‌سازی در هر بخش در اختیار بازیکن قرار داده شده است به شکلی که هر فرد از شکل و شمایل خاص مربوط به شخصیت خود بهره ببرد اما انتظار می‌رود در ادامه آیتم‌های بیشتری برای این بخش تازه‌وارد در نظر گرفته شود و البته به شکلی صحیح و ساختارشکنانه توسط ناشر نه‌چندان خوش‌سابقه‌ی بازی در این موضوعات در اختیار بازیکنان گذاشته شود. شش حالت (Mode) مجزا برای بخش چندنفره در نظر گرفته شده است که در رأس آن‌ها مود معروف و محبوب این سری یعنی Conquest قرار دارد و Grand Operation،Team Deathmatch، BreakthRough، Frontlines Samal و Domination حالت‌های بعدی و تقریباً همیشگی این سری را در بازی شامل می‌شوند. اصلی‌ترین هدف در اکثر حالت‌ها در عین مقابله با دیگر بازیکنان، همچنان تصرف و حفظ نقاط استراتژیک نقشه است که در غالب گروه‌های ۳۲ نفره تا سقف ۶۴ نفر در هر سرور انجام می‌پذیرد. اگر به‌دنبال تجربه‌ی یک میدان نبرد واقعی و همه‌جانبه هستید حالت معروف و پرطرفدار Conquest شما را به یک جنگ تمام‌عیار وارد می‌کند که وسایل نقلیه و ادوات جنگی زمینی و هوایی نیز در آن نقش موثری دارند.

سیستم هدایت وسایل نقلیه نیز مثل همیشه خوب و قابل قبول است و مشکلی از این بابت دیده نمی‌شود. حالت جالب Grand Operation شما را در دل نبردهای تاریخی جنگ جهانی رها می‌کند تا حس و حالی متفاوت را در یک نبرد چهار مرحله‌های چهار روزه تجربه کنید. یک چالش واقعی که به مرور زمان با دریافت محتوای جدیدتر به‌روز می‌شود. حالت TeamDeathmatch نیز در نقشه‌های محدودشده و بدون دخالت وسایل جنگی، دو گروه از بازیکنان را رودرروی یکدیگر قرار می‌دهد تا مهارت‌های شخصی هر نفر تعیین‌کننده باشد. در حالت Domination هم خبری از نقشه‌های خیلی بزرگ و وسایل جنگی نیست اما تصرف و کنترل نقاط مشخص‌شده بیشترین امتیاز را برای پیروزی به‌دنبال دارد. از دیگر حالت‌های باقی‌مانده می‌توان به Breakthrough اشاره کرد که دو گروه از بازیکنان مهاجم و مدافع برای تصرف یا دفاع از نقاط مشخص‌شده با هم به رقابت می‌پردازند و نهایتاً گروهی که وظیفه‌ی خود را به بهترین شکل انجام دهد پیروز خواهد بود. در BFV اهمیت و نقش جوخه‌ها (Squad)  بیش از همیشه است و در آغاز هر رقابت باید به‌دنبال عضویت در یک جوخه باشید. میزان هماهنگی و ارتباط میان اعضای هر جوخه از موارد تاثیرگذار در مشخص کردن نتیجه هر رقابت است.

بتلفیلد ۵ ازنظر گرافیکی مانند Battlefield 1 اثری جهش یافته نیست اما هم‌چنان جزو بهترین­‌ها است!

پس از اصابت گلوله و اصطلاحاً Down شدن، یک فرآیند نسبتاً زمان‌بر به‌نام Bleeding Out اتفاق می‌افتد تا دیگر اعضای جوخه فرصت نجات جان هم‌تیمی خود را داشته باشند. اما اغلب این اتفاق با وجود اینکه هر بازیکنی از هر یک از کلاس‌های چهارگانه می‌تواند شما را احیا کند به مرگ ختم می‌شود و به‌وفور پیش می‌آید که سایر هم تیمی‌ها بی‌تفاوت به وضعیت شما به‌دنبال کسب امتیاز برای خود باشند. این شرایط به‌مرور زمان آزاردهنده می‌شود به شکلی که ترجیح می‌دهید به جای انتظار کشیدن برای کمک، بلافاصله بازی را از نو آغاز یا در اصطلاح Deploy کنید. به همین جهت ارتباط نزدیک با اعضای جوخه یا، ترجیحاً دعوت کردن از دوستان نزدیک، نتایجِ به مراتب لذت‌بخش‌تری به‌دنبال خواهد داشت. از نقشه‌ها، وسایل نقلیه و حالت‌های بازی که بگذریم به اسلحه‌ها و تنوع بسیار خوبی که دارند می‌رسیم. در این زمینه تقریباً همه‌ی آنچه که از یک بازی جنگ جهانی دوم تحت عنوان پرآوازه‌ی بتلفیلد انتظار می‌رود، دیده می‌شود.

کلاس‌بندی‌ها LMG، Shotgun، Assault و… به خوبی انجام گرفته و آیتم‌های متنوعی برای شخصی‌سازی اسلحه‌ها در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال، آیتم‌هایی که جنبه‌ی ظاهری و تزئیناتی دارند در قالب منوی Visual Customization امکان شخصی‌سازی ظاهر اسلحه‌ها را به بازیکن می‌دهد که این بخش خود شامل زیرشاخه‌های دیگری می‌شود. علاوه بر قابلیت‌های ویژه، برای اجزای هر اسلحه آیتم‌های خاصی وجود دارد که همانند نسخه‌های قبلی امکان استفاده کردن از آن‌ها وجود دارد. با پیشرفت در بازی و پاداش‌هایی (Rewards) که در ازای انجام یک سری چالش‌های خاص یا به‌واسطه‌ی رسیدن به سطوح بالاتر دریافت می‌کنید، می‌توانید کلیه‌ی اجزای خود را تغییر دهید و نسبت به دیگران متمایز باشید. امکان خرید جعبه‌ها نیز از طریق اعتباری که در بازی کسب می‌شود وجود دارد و خوشبختانه خبری از لوت باکس‌ها نیست. به‌طور کلی، سیستم شخصی‌سازی مفصلی برای شخصیت‌ها، سلاح‌ها و وسایل جنگی در نظر گرفته شده است که هرکدام زیرشاخه‌های متعدد و متنوعی را شامل می‌شوند و از این نظر بتلفیلد ۵ امکانات کاملی ارائه می‌دهد. در مجموع، ساختار گیم‌پلی در BF۵  مطابق با استانداردهای سری است و همه چیز همان‌طور که انتظار می‌رود خوب و عالی است.

بر سرعت اکشن بازی اضافه شده و چالش‌های به‌مراتب جدی‌تری برای خبره‌های این سری وجود دارد؛ از همین روی باید به کمبود مهمات و جعبه‌ی کمک‌های اولیه در طول نبردها عادت کنید و یک استراتژی واقعی را برای رسیدن به پیروزی سرلوحه‌ی کار خود قرار دهید. به عبارتی ساده‌تر سرورهای BFV  میدان آزمون و خطا نیست و اگر مهارت و تجربه‌ی لازم را نداشته باشید هرگز به‌جایی نخواهید رسید. با این تفاسیر، بخش چندنفره‌ی بازی با وجود یک نوبت تأخیر در انتشار، از ابتدا فاقد برخی از حالت‌های شناخته‌شده است که این جای تعجب دارد. حالت به تل رویال نیز همچنان آماده نیست اما به نظر می‌رسد دایس برنامه طولانی مدتی برای پشتیبانی از BFV دارد و از آنجا که محتویات اضافی بازی در آینده به‌صورت رایگان در دسترس همه قرار می‌گیرد انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده بر ارزش محتوایی BFV اضافه شود و حاصل کار تجربه‌ای به‌مراتب کامل‌تر از آنچه که اکنون هست باشد. با این حال، تجربه فعلی نیز به‌شدت درگیرکننده و هیجان‌انگیز است و برای روزها و ماه‌ها مخاطب را پای کار می‌نشاند! به عبارتی دیگر، پیروزی در جبهه‌ی چندنفره!

زیباترین قاب از جنگ جهانی دوم.

سری بازی‌های بتلفیلد به‌عنوان ویترین آثار تولیدشده با استفاده از انجین قدرتمند Frostbite سال‌هاست که از نظر گرافیکی جزء پیشتازان عرصه‌ی بازی‌های ویدیویی به‌حساب می‌آیند. موتور فوق العاده‌ای که اصلی‌ترین مشخصه و ویژگی آن سیستم تخریب‌پذیری محیط در بازی‌هایی مبتنی بر آن است. دایس نیز به‌خصوص با آغاز نسل هشتم و روی کار آمدن سخت‌افزارهای قوی‌تر حسابی روی این موضوع مانور داده و تخریب‌پذیری بالا را به امضای سری بازی‌های بتلفیلد تبدیل کرده است. طبق انتظار، جدیدترین نسخه‌ی بتلفیلد انعکاس‌دهنده‌ی آخرین دستاوردهای تیم سازنده برای موتور قدرتمند آن‌ها است که در عین زیبایی و قدرت‌نمایی، مشکلات همیشگی را هم به همراه دارد!  بتلفیلد ۵ از نظر تکنیکی در هر دو بخش تک و چندنفره عملکردی فوق‌العاده دارد و اصطلاحاً جزء گرافیکی‌ترین بازی‌های سال است. طراحی بسیار خوب و واقع‌گرای محیط، کیفیت بالای بافت‌ها (Texture)، نورپردازی و سایه‌زنی‌های منظم همگی عملکرد فنی بسیار خوبی را برای عنوانی رقم زده‌اند که حتی در کنسول‌های نسل هشتمی که بیش از پنج سال از عمر آنها می‌گذرد با وضوح تصویر ۱۰۸۰p و نرخ فریم نسبتاً پایدار ۶۰ به اجرا درمی‌آید.

البته، Battlefield V در همه‌ی کنسول‌ها (شامل کنسول‌های بین نسلی تا حداکثر p۲۱۶۰)  از رزولوشن داینامیک بهره می‌برد که این موضوع به ثبات نرخ فریم کمک شایانی کرده است و غالباً افت ملموس و تاثیرگذاری را شاهد نیستیم. طراحی شخصیت‌ها، اسلحه‌ها و وسایل نقلیه نیز بسیار خوب است و نقدی بر آن‌ها وارد نیست. فیزیک عالی و محیط تخریب‌پذیر هم که دیگر عضو جدایی‌ناپذیر از سری بازی‌های بتلفیلد است، در اینجا به اوج عملکرد خود رسیده است. البته باگ‌ها و برخی مشکلات فنی همچنان در هردو بخش تک‌نفره و چندنفره دیده می‌شوند و گاه آزاردهنده هستند اما در مجموع عملکرد بصری BFV بسیار خوب و تاثیرگذار است و هر چه پلتفرم قدرتمندتری در اختیار داشته باشید خروجی زیباتری از بازی دریافت خواهید کرد. گذشته از جلوه‌های بصری بسیار عالی، صداگذاری بازی نیز مثل همیشه به‌خوبی انجام شده است. البته که سری بتلفیلد در این زمینه سابقه‌ی درخشانی دارد و همواره عملکرد بسیار خوبی از خود به‌جای گذاشته است. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتقال احساس تجربه‌ی یک میدان نبرد واقعی همین صداگذاری موفق بازی است که برای هر یک از اجزای تاثیرگذار همانند سلاح‌ها، وسایل جنگی و غیره به بهترین شکل ممکن انجام گرفته است. برخلاف برخی از آثار رقیب از یک افکت کلی با تغییرات جزئی در صداگذاری همه‌ی اسلحه‌ها استفاده نشده است و در BFV شاهد صدای مخصوص به هر اسلحه هستیم. جلوه‌های صوتی بازی نهایتاً با موسیقی متن شنیدنی و حماسی بازی که کاری است از یوهان سوردکویست (Johan Söderqvist) درهم آمیخته شده و احساس خوبی را به هر بازیکنی انتقال می‌دهد.

استفاده از ادوات جنگی هم‌چنان لذت‌بخش است؛ فقط خیلی نباید احساس امنیت داشته باشید چون تانک‌ها سریع­‌تر از آنچه انتظار دارید دود می‌شوند و به هوا می‌روند!

برای طرفداران نه برای همه!
در مجموع، Battlefield V در ارائه‌ی محتوایی مناسب و درخورِ نام سری بتلفیلد موفق عمل کرده اما دستاورد جدیدی برای آن به‌همراه نداشته است. سناریوی داستانی چندان خوب نیست اما بخش چندنفره فوق‌العاده سرگرم‌کننده است که حسابی مهارت بازیکنان و طرفداران همیشگی سری را به چالش می‌کشد. نهایتاً عملکرد سمعی بصری کم‌نظیر که هرچند در حد و اندازه‌های نسخه‌ی قبلی خود گامی بزرگ گرافیکی به‌حساب نمی‌آید اما همچنان در حد بهترین‌های سال ۲۰۱۸ است و زیباترین تصویر از جنگ جهانی دوم را در قالب یک بازی ویدیویی ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود با پشتیبانی بیشتر دایس و انتشار محتویات جدیدتر (طبق برنامه‌ی Tides of War)، خصوصاً حالت بتل رویال، پکیج کامل‌تری از یک بازی چندنفره را از این بازی در ماه‌های آینده شاهد باشیم. پس اگر به‌دنبال یک تجربه‌ی تمام‌عیار آنلاین با چالش‌های قابل‌توجه هستید،Battlefield V  بهترین انتخاب برای شما است اما اگر به دنبال بخش داستانی هستید هرگز به سراغ این بازی نروید!

 

Resolution

Platform: Xbox One – Score: 8.5 out of 10

Generally speaking, Battlefield V is a well-developed new installment to the series, but if you are expecting to see innovations in this game, you will be disappointed.

نکات مثبت

بخش چندنفره‌ی تمام‌عیار و فوق‌العاده سرگرم‌‌کننده

گرافیک خیره‌کننده و چشم‌نواز

صداگذاری قوی و موسیقی متن شنیدنی

سیستم جدیدی به نام Company

گیم‌پلی سریع و لذت‌بخش

نکات منفی

بخش داستانی ضعیف و کوتاه

وجود باگ‌ها و مشکلات آزاردهنده

کامل نبودن محتوا در هر دو بخش چندنفره و تک‌نفره در زمان انتشار

8.5
شگفت‌انگیز
دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید