توسط علی فتح‌آبادی در ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ , ۱۸:۰۰

«کراس‌آور» (Cross-over) بین دنیاهای مختلف و شخصیت‌های ریز و درشت‌شان همیشه ایده فوق‌العاده‌ای بوده. ترکیب چندی از محبوب‌ترین شخصیت‌های مدیوم‌های مختلف و گنجاندن‌شان کنار هم به خودی خود بستری کافی و عالی‌ برای سازنده‌ها به منظور خلق اثری هیجان انگیز و جذاب فراهم می‌آورد. این ایده هم بارها در شکل‌های مختلف خودش را نشان داده و حتی درصورت برخورداری از کیفیتی متوسط، به لطف محبوبیت بالای محصولات مورد استفاده، مورد اقبال عمومی و فروش خوب قرار گرفته. جدیدترین نمونه درخشانش نیز دنیای سینمایی شرکت مرول است که با دورخیزی بلند مدت دست به خلق «انتقام جویان» (Avengers) زد و چندی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شخصیت‌هایش را در یک اثر، کنار هم جای داد. کراس‌آور با صنعت بازی نیز چندان غریبه نیست. از بازی‌های مبارزه‌ای مثل Marvel VS Capcom گرفته تا SNK VS Capcom، Street Fighter X Tekken، Super Smash Bros، Project X Zone و حالا نیز جدیدترین محصول‌اش، Jump Force که ترکیبی است عالی از معروف‌ترین شخصیت‌های مجله هفتگی Weekly Shonen Jump که جزو دارایی شرکت بزرگ Shueisha است. در ادامه با آخرین مقالات بازی و پیش‌نمایش بازی Jump Force همراه دنیای بازی باشید.

مجله هفتگی «شونن جامپ» که یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مجله‌های ژاپن محسوب می‌شود، تمرکزش بر روی خلق مانگاهایی نوجوان‌پسند با ترکیبی مناسب از صحنه‌های اکشن و کمدی است. با قریب به نیم قرن تجربه و صدها عنوان اثر مختلف، گنجینه عظیمی از قصه و دنیاهای مختلف را در خود جای داده و چند نسل متفاوت از نوجوانان را با خود بزرگ کرده و در رویاهای شیرین و هیجان‌انگیز خود غرق کرده است. تا جایی که آوازه‌اش راهی آن‌سوی مرزهای ژاپن می‌شود و به لطف صنعت انیمه قدرتمند ژاپن، بیش از پیش خودنمایی می‌کند و هنر خویش را به رخ می‌کشد.

حالا تصورش را بکنید که سران شرکت Shueisha تصمیم بگیرند که ویدئو گیمی مبارزه‌ای، با ترکیب چندی از محبوب‌ترین شخصیت‌های محصولات خود بسازند. کانسپت اولیه به قدری جذاب و قویست که در همان ابتدا دوجین هایپ و شور را با خود همراه می‌سازد. اثر نام برده، «نیروی جامپ» (Jump Force) نام دارد. اثری مبارزه‌ای متشکل از چندی از خفن‌ترین شخصیت‌های مانگا و انیمه ژاپن که آماده‌اند تا ضیافتی سراسر شور و لذت را برای طرفداران‌شان خلق بکنند.

Jump Force در اصل چهارمین عنوان از بازی‌های کراس‌آور شوئیشا محسوب می‌شود. پیشتر در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ دو عنوان Jump Super Stars و Jump Ultimate Stars توسط استودیو Ganbarion در ژانر مبارزه‌ای دو بعدی برای کنسول دستی Nintendo DS ساخته شد. بعدتر در سال ۲۰۱۵، استودیو دیدن تمامی این شخصیت‌های محبوب و دوست‌داشتنی نه‌تنها به قدر کافی برای هر طرفداری هیجان‌انگیز است، بلکه کنترل و قرارگرفتن در نقش هرکدام این عیش و لذت را به درجه‌ای وصف‌ناپذیر می‌رساند.Spike Chunsoft، بازی J- Stars Victory VS را راهی بازار کرد که به نوعی در ظاهر و کلیت، می‌توان آن را نسخه پیشین عنوان کنونی در نظر گرفت. تلاش‌های شوئیشا برای خلق کراس‌آوری درخور لااقل نزد طرفداران بازخورد بسیار خوبی داشته و مجدد به مناسبت ۵۰ سالگی مجله شونن جامپ، آنها تصمیم گرفته‌اند تا باری دیگر با کمک استودیو «اسپایک چونسافت»، دست به خلق اثری مبارزه‌ای، بزرگ‌تر و خفن‌تر از همیشه بزنند و سالگردی معرکه را هم برای خود و هم طرفداران‌شان رقم بزنند.

استودیو «اسپایک چونسافت» (SPIKE CHUNSOFT) چندان با ژانر مبارزه‌ای غریبه نیست. آنها به جز J- Stars Victory VS، ساخت عنوان One Piece: Burning Blood را نیز در کارنامه خود دارند و چندان با کلیات این سبک ناآشنا نیستند. ناشر بازی نیز Bandai Namco است که سابقه طول و درازی در انتشار عناوین اقتباس‌شده بر روی انیمه دارد. از نسخه‌های متعدد Dragon Ball گرفته تا Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm و بسیاری از عناوین مطرح دیگر را می‌توان در کارنامه‌شان ذکر کرد.

تصورش را بکنید، سال‌ها به‌عنوان یک طرفدار چپترها و یا اپیزودهای مختلف انیمه یا مانگای مورد علاقه خورد را دنبال کرده‌اید، با چالش‌ها و فراز و فرودهای شخصیت‌هایشان زندگی کرده‌اید و تک‌تک فنون و ضربات‌شان را حفظ هستید، در رویاهایتان به ‌مثابه کودکی خودتان را جای آنها می‌گذارید و ضربات خفن‌شان را در می‌آورید. حالا تصور کنید که اثری از راه رسیده که نه تنها شما را در نقش این شخصیت‌های محبوب قرار می‌دهد و آنها را از صفحات کاغذ و یا جعبه جادویی خارج می‌کند، بلکه چندی از بهترین‌ آنها را از سری‌های مختلف کنار هم قرار داده و به مبارزه با هم وا می‌دارد.

دیدن تمامی این شخصیت‌های محبوب و دوست‌داشتنی نه‌تنها به قدر کافی برای هر طرفداری هیجان‌انگیز است، بلکه کنترل و قرارگرفتن در نقش هرکدام این عیش و لذت را به درجه‌ای وصف‌ناپذیر می‌رساند. اجرای فنون و تکنیک‌های مختلف هرکدام که برای سال‌ها طرفداران با آنها زیسته‌اند مسلما لذتی است که فقط خودشان می‌فهمند. اجرای کامه‌هامه‌های «گوکو»، راسنگان «ناروتو»، گوموگومونو یا ردهاوک «لوفی»، بانکای و گتسوگا تنشو «ایچیگو» و بسیاری دیگر از فنون که معرف حضور فنای عزیز هستند.

واقعا افسوس دارد اگر استودیو سازنده از این بستر آماده و عالی بهره نبرد و محصولی درجه یک و سراسر هیجان را خلق نکند.حالا فکر کنید که تمامی این شخصیت‌ها و فنون مختلفشان کنار هم قرار گرفته‌اند و در قالب تیم‌های سه ‌تایی به مبارزه با یکدیگر می‌پردازند. یک گوشه «کنشین» با شمشیر زیبایش فن هیتن میتسوروگی را اجرا می‌کند و در گوشه‌ای دیگر اشعه‌ی آبی ضربه «گوکو» هوا را می‌شکافد، «بیاکویا» با فن مرگبار شکوفه گیلاس‌اش محیط مبارزه را غرق در رنگ و نور می‌کند و ثانیه‌ای بعد، رنگ قرمز است که در هوا پرواز می‌کند. دستی کش می‌آید و پیش از نشستن بر صورت نینجایی مو زرد، آتش می‌گیرد و کلید KO را می‌فشارد. تصورش نیز آدمی را در هایپ و انفجار فرو می‌برد.

از طرفی طرفداران برای ساخت و محقق شدن این چنین عناوینی به ‌قدری هیجان‌ زده‌اند که شاید به محصولی متوسط نیز اکتفا کنند و فقط به دنبال ارضای احساس شور خویش باشند. ولی واقعا افسوس دارد اگر استودیو سازنده از این بستر آماده و عالی بهره نبرد و محصولی درجه یک و سراسر هیجان را خلق نکند. دوجین شخصیت محشر، کلی استیج و قصه و پیش درآمد و هزاران فنون مختلف که فقط تیمی توانا را می‌خواهد که انها را با چفت و بستی محکم کنار هم قرار دهند و اثری مبارزه‌‌ای درجه یکی را خلق بکنند.

دو تن از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ انیمه و مانگا ژاپن، مشغول نفله کردن دشمنی بخت‌‌ برگشته

اساس اصلی هر مبارزه‌ای قدرتمند، برخورداری از هویت مختص به خود و مکانیک‌های پایه مبارزه قدرتمند است. به شیوه‌ای که تحت تاثیر شخصیت‌های مختلفش قرار نگیرد و تمامی آنها و قدرت‌های مختلف‌شان را در بستر و کلیت خود، قرار بدهد، به گونه‌ای که انگار از ابتدا برای این عنوان خلق شده‌اند.

یک اثر مبارزه‌ای، هرچه‌قدر که در ظاهر و شخصیت‌هایش سنگ تمام بگذارد و اصلا حق لایسنس تمامی شخصیت‌های خلق شده در تمام مدیوم‌هایJump Force در حال حاضر ۴۲ شخصیت قابل بازی دارد که از این بین، ۴۰ عدد از آنها از میان سری‌های مختلف شونن جامپ انتخاب شده‌اند. موجود در تمامی تاریخ را نیز بخرد، تا وقتی نتواند مکانیک‌های پایه جذاب و سرگرم‌کننده برای اثرش خلق بکند، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. مبارزات بازی در ساده‌ترین حالت خودش باید به‌ قدری جذاب و روان باشد که بازیکن را مدام به تجربه بیشتر و میل به یادگیری تشویق کند. مخاطب باید بستر و پتانسیلی برای ادامه و تمرین در بازی ببیند و تازه بعد از شکل‌گیری این میل است که هزاران هزار شخصیت‌های محبوب و معروف به چشم‌اش می‌آیند.

Jump Force در حال حاضر ۴۲ شخصیت قابل بازی دارد که از این بین، ۴۰ عدد از آنها از میان سری‌های مختلف شونن جامپ انتخاب شده‌اند و دو تن از آنها، به‌طور اختصاصی برای این بازی طراحی شده‌اند. وظیفه طراحی این دو شخصیت تازه‌ وارد را نیز «آکیرا توریاما» Akira Toriyama خالق مانگا محبوب «توپ اژدها» (Dragon Ball) انجام داده است. طبق گفته سازنده‌ها، ۹ شخصیت دیگر نیز به‌ صورت محتوای قابل دانلود پس از عرضه بازی برای آن منتشر می‌شوند که رقم نهایی تعداد شخصیت‌های بازی را به عدد ۵۱ می‌رساند. علاوه بر این بخش، طراحی شخصیت مفصلی نیز در بازی جای گرفته که در آن می‌توانید بوسیله آیتم‌های به‌دست آورده در طول بازی و مبارزات، شخصیت دلخواه خود را به‌وجود آورید.

گیم‌پلی بازی همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، به‌صورت مبارزه در گروه‌های سه به سه دنبال می‌شود. مبارزات تقریبا شبیه آن چیزی است که در سری Dragon Ball: Budokai و Naruto Shippuden: Ultimate ninja Storm دیده‌ایم. محیط‌های کاملا سه‌بعدی و وسیع که برعکس مبارزه‌ای های مرسوم، محدود به بعد خاصی نیست و در آن می‌توان بسیار فراتر از آثار دیگر حرکت کرد. در دو بازی Dragon Ball Xenoverse امر مذکور به آسمان نیز منتقل شد و سقف محدودیت بیش از پیش برداشته‌ شد.

طبیعتا با کنار نهادن یکی از عناصر اصلی و دیرینه این سبک و سه‌بعدی سازی کامل مبارزات، چالش‌های تازه‌ای پیش روی سازنده‌ها برای خلق مکانیک‌های مبارزه قرار می‌گیرد. طی سال‌های گذشته نیز عناوین متعدد بسیاری با این سبک طراحی و عرضه شدند که اغلبشان چندان از موفقیت چشم‌گیری بهره نبردند. ولی خوشبختانه، تلاش مستمر بازیسازان برای خلق مکانیک‌هایی درست در این بستر، آرام‌ارام زمینه را برای دست‌یابی به فرمولی صحیح فراهم کرد و در نهایت عناوین درخشانی که بالاتر نام برد به‌عنوان سردم‌داران بازی‌های مبارزه‌ای در این سبک و سیاق از میان خاکسترهای آنان برخواستند.

در Jump Force هنگام مبارزات، فقط یک شخصیت از هر تیم امکان حضور در میدان مبارزه را دارد. ولی در هر زمانی که بازیکنان علاقه داشتند، می‌توانند شخصیت‌های تیم‌شان را جایگزین کنند و مبارزه را به آنها ادامه دهند. هر راند بازی با مرگ یکی از شخصیت‌های دو تیم به انتها می‌رسد. برای همین توجه به میزان سلامتی هر سه شخصیت تیم‌تان و تعویض درست و مناسب بین‌شان یک استراتژی بسیار حیاتی‌ هنگام مبارزات محسوب می‌شود. با شروع راند جدید، نوار سلامتی تمامی مبارزان مجدد پر می‌شود و در شرایطی برابر مبارزه را ادامه می‌دهند.

مبارزه‌های بازی پر است از انفجارهای این‌ چنینی و خلق فضا و اتمسفری سراسر انیمه‌ای

داستان بازی با برخورد دنیای واقعی با بسیاری از دنیاهای شونن جامپ شروع می‌شود. بشریت توسط «ونوم»ها، آنتاگونیست‌های متعدد سری‌های مختلف که توسط دو شخصیت «کانه» و «گالنا» کنترل می‌شوند مورد حمله قرار می‌گیرند. در این بین، وظیفه قهرمانان دنیاهای مختلف جامپ است تا این‌بار در کنار هم، باری دیگر مقابل دشمنان قدرتمند خویش قرار بگیرند و از بشریت دفاع بکنند.

درخصوص داستان بازی و چم و خمش اطلاعات زیادی در دسترس نیست و نمی‌توان درخصوص کیفیت نهایی‌اش ابراز نظر کرد. ولی با توجه به مقدمه‌ای که برایش عرضه شده، می‌توان دریافت که سازنده‌ها ساده‌ترین کار ممکن برای گنجاندن دوجین شخصیت از دنیاهای مختلف کنار هم و خلق این کراس‌آور انجام داده‌اند؛ به‌وجود آوردن حداقل دلیلی برای تمامی این دعواها و اصلا وجودیت چنین اثری! در اثری مبارزه‌ای چه کسی دنبال قصه است؟ همین که حداقل دلیلی برای کنار هم قرار گرفتن «روکیا» و «کنشیرو» (!) و مبارزه‌شان با «ریش سیاه» و «فریزا» وجود دارد کافی است، بقیه‌اش انفجار نور و هیجان است و بس.

محیط‌های مختلفی نیز برای Jump Force از سری‌های مختلف «شونن جامپ» انتخاب شده‌اند. از روستای برگ گرفته تا سیاره نامک‌ها، کشتی توزند سانی و مارینفورد و بسیاری از محیط‌های محبوب و شناخته‌ شده دیگر. علاوه بر این، بعضی از محیط‌های بازی مشابه سری «زنده یا مرده» (Dead Or Alive) چند لایه هستند و با تخریب بخش مشخصی از استیج، می‌توان وارد لایه و بخش دیگرش شد.

Jump Force تا الان و با توجه به نمایش‌ها و بازخوردهای عمومی‌اش بسیار خوب به‌ نظر می‌آید. جدای از کلیت جذاب و پرهایپ‌اش، گیم‌پلی خوب و سرگرم‌کننده‌ای دارد و گرافیک و طراحی شخصیت‌هایش به‌عنوان اثری مبارزه‌ای حق مطلب را ادا می‌کند. زمان چندان زیادی نیز به عرضه‌اش باقی نمانده و امیدوارم که بتواند جواب تمامی هایپ‌ها و انتظارات طرفداران را به خوبی بدهد.

دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید