آیا دوران بازی‌های داستان‌گو به‌سر آمده است؟! | مسیر بازار، صنعت و تاریخ بازی‌های ویدئویی در حال تغییر است

توسط رضا قرالو در ۲۰ آذر ۱۳۹۷ , ۲۲:۰۰

کافی است سری به چارت فروش بازی‌ها در نقاط مختلف دنیا بزنیم یا لیست محبوب‌ترین بازی‌ها در شبکه‌ی استیم را ببینیم؛ در همه‌ی موارد بازی‌هایی در صدر و جزو ده بازی پرفروش هفته و حتا سال جای می‌گیرند که جزو بازی‌های داستان‌گو نیستند و بخشی از بازی‌های مالتی‌پلیر یا چندنفره طبقه‌بندی می‌شوند. در لیست بازی‌های پرفروش سال ۲۰۱۷ دو بازی نخست یعنی COD: WWII و Destiny 2 جزو بازی‌های چند نفره به‌حساب می‌آیند. البته، بازی اول دارای بخش داستانی هم هست ولی کیست که نداند بیشتر فروش آن به‌خاطر بخش پر و پیمان چند نفره‌اش است. در این لیست ده‌تایی، بازی‌های چند نفره‌ی دیگری مانند Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands و For Honor و البته بازی GTA V (که حالا بیشتر آن را برای محتوای آنلاینش بازی می‌کنند) هم حضور دارند؛ پنج بازی از ده بازی پرفروش مشخص می‌کند که وضعیت چگونه است. در این مقاله قصد داریم، وخامت اوضاع به ضرر بازی‌های داستان‌گو را بررسی کنیم. با دنیای بازی همراه باشید.

چندی قبل وقتی بازی به‌شدت مورد انتظار Red Dead Redemption 2 منتشر شد، خیلی‌ها از این‌که بازی نتوانست در زمان عرضه رکورد فروش بازی COD: BOIIII را بشکند، متعجب شدند؛ پرفروش‌ترین بازی ماه اکتبر در زمان انتشار بازی RDR2 شماره‌ی جدید «ندای وظیفه» لقب گرفت.* قضیه وقتی جالب می‌شود که بدانیم بازی جدید مجموعه‌ی ندای وظیفه برای اولین بار در تاریخ عرضه‌اش بخش داستانی ندارد و تماما یک بازی آنلاین چندنفره است. با این‌که بعد از گذر زمان، فروش بازی جدید راک‌استار اوج گرفت و چهار هفته در صدر جدول فروش بود تا این‌که سرانجام جایش را به بازی تازه منتشر شده‌ی Spyro Reignited Trilogy داد. با این وجود یک فرمول اثبات شده و ثابت در جدول فروش بازی‌های چندساله‌ی اخیر وجود دارد؛ بازی‌های چندنفره، پای ثابت جدول فروش هستند و بازی‌های داستان محور حتا اگر فروش زیادی بکنند، نمی‌توانند ثبات فروش بازی‌های چندنفره را داشته باشند.

در سال‌های اخیر با عرضه‌ی بازی‌های موسوم به «بتل رویال» (Battle Royale) و همه گیر شدن‌ آنها، شرکت‌های بازی‌سازی بیش از پیش به ساخت بازی‌های آنلاین چند نفره روی آورده‌اند. بازی‌هایی مانند PUBG یا Fortnite با فروش‌های سرسام‌آورشان کاری کرده‌اند که بیشتر شرکت‌های بزرگ حالا یک بازی  بتل رویال در لیست بازی‌های‌ منتشر شده یا در دست ساخت‌شان داشته باشند. اخیرا هم فروش روزانه‌ی بازی فورتنایت به رقم ۳ میلیون دلار در روز رسید؛ رقمی که قطعا همه‌ی شرکت‌های بازی‌سازی را وسوسه خواهد کرد.

سلیقه‌ی جمعی و نسل بازیکن‌های بازی‌های ویدئویی در حال تغییر است. بخشی از این تغییر در اثر سیاست‌گذاری‌های شرکت‌های بازی‌سازی است و بخشی نیز تغییر نسلی است که در طی مدت ‌زمانی چند ساله رخ داده است. یک دهه‌ی قبل وقتی یک بازی عرضه می‌شد، حتا اگر بخش آنلاین هم نداشت می‌توانست فروش خودش را تا مدت‌ها تضمین شده بداند. آرام‌آرام و بعد از همه گیر شدن اینترنت‌های قوی و پرسرعت، آنلاین بازی کردن به یکی از سرگرمی‌های جانبی بازی‌ها تبدیل شد. به شکلی که وقتی یک بازی داستان‌دار عرضه می‌شد، در کنارش حتما یک بخش چندنفره داشت. مجموعه‌ی ندای وظیفه، یکی از همین بازی‌ها بود که در اصل به‌خاطر بخش داستانی پر و پیمانش مشهور شد و به فروش‌های میلیون دلاری دست پیدا کرد. ولی همین تغییر سیاست و سلیقه‌ی جمعی در طی چند سال باعث شد حالا دیگر کسی برای بخش داستانی این بازی تره هم خرد نکند!

از طرف دیگر بسیاری از بازی‌سازها بر این عقیده هستند که سرویس‌های استریمری مانند توییچ و یوتیوب بیش از بقیه آب در آسیاب ساخت بازی‌های چند نفره می‌ریزند. آنها اعتقاد دارند، با این‌که ممکن است یک  بازی مانند God Of War سونی در هفته‌ی نخست عرضه ۳۰۰ هزار بازدیدکننده در سرویس‌های استریمر داشته باشد (آماری که تائید شده است) با این حال این حالت همیشگی نیست و وقتی بازی توسط بیشتر بازیکنان تجربه شده و به پایان می‌رسد، دیگر طرفداری روی این سرویس‌ها نخواهد داشت. از سوی دیگر بازی‌های چند نفره‌ای مانند پاجی یا فورتنایت که دایما در حال تغییر و نو شدن محتوا هستند، هیچ‌گاه از نظر بینندگان کهنه نمی‌شوند و درآمد بسیاری برای استریمرها به همراه دارند. همین هم می‌شود که کسانی که از این سرویس‌های استریمر برای دیدن بازی‌ها و انتخاب‌شان استفاده می‌کنند، بیشتر بازی‌های چند نفره را می‌بینند (که به خاطر درآمد بیشتر، میزان استریم بیشتری دارند) تا بازی‌های تک نفره. و به این ترتیب سلیقه‌ی جمعی با کمک این سرویس‌های استریمر به سمت بازی‌های چند نفره تغییر می‌کند و سرمایه‌گذاری نیز به تبع آن به ساخت بازی‌های چند نفره اختصاص پیدا خواهد کرد.

در واقع وضعیت کنونی صنعت بازی‌ها بیش از پیش در حال شبیه شدن به صنعت سینما است؛ فیلم‌های خوب مورد توجه منتقدین هستند ولی فروش زیادی نمی‌کنند و در عوض فیلم‌های تجاری میلیاردها دلار می‌فروشند. بسیار غم‌انگیز است که بدانیم، بازی‌های داستان‌گویی مانند Dishonored 2 یا Deus Ex Mankind Divided با وجود نمرات بالا و ساختار قدرتمند به دلیل این‌که بخش چند نفره نداشتند در برابر بازی‌های چند نفره شکست خوردند و باعث شدند استودیوهای سازنده‌شان تا مدت‌ها پرونده‌ی ساخت ادامه‌شان را مسکوت بگذارند. روی آوردن شرکت‌هایی که به ساخت بازی‌های داستان‌گو شهرت داشتند مانند بتسدا به ساخت بازی‌های آنلاین یکی دیگر از نشانه‌های نگران‌کننده است. بازی Fallout 4 در طی سه سالی که منتشر شده یکی از محبوب‌ترین‌های شبکه‌ی استیم بود؛ یک بازی داستان محور بدون بخش چند نفره که به عقیده‌ی بسیاری، افتخار بازی‌های سینگل پلیر به لحاظ ساعت‌های بازی شده و تعداد طرفدار، به‌حساب می‌آید. به همین دلیل وقتی بتسدا از عرضه‌ی نسخه‌ی چندنفره‌ی این بازی با نام Fallout 76 خبر داد، بسیاری آشفته شدند. با وجود این‌که بازی منتشر شد و فروش و عرضه‌ی موفقی نداشت، زنگ خطری بود برای طرفداران بازی‌های داستان محور.

در واقع بعد از این‌که EA استودیوی خاطره‌ساز Visceral را تعطیل کرد، زنگ خطر به صدا در آمده بود. این داستان همچنان با تعطیلی استودیوهای بیشتری ادامه پیدا کرده است؛ اخیرا هم استودیوی دوست داشتنی Telltale که بازی‌های داستان‌محور ماجرایی‌اش شهره‌ی خاص و عام بود، به دلیل ورشکستگی مالی تعطیل شد. نکته‌ی «آیرونیک» و تکان دهنده‌ی این تعطیلی نام این استودیو است که در ترجمه‌ای دم‌دستی «داستان‌گو» برگردان می‌شود!

با این وجود و با این که در نسل هشتم با تعداد بازی‌های خوبی مانند نسل هفتم روبه‌رو نبودیم، هنوز بارقه‌های امیدی وجود دارد. سونی با بازی‌های داستان‌محور اختصاصی خودش و راک‌استار با بازی‌های بزرگ و پر فروش‌اش همچنان سایه به سایه‌ی بازی‌های بعضا بی‌مایه‌ی بتل رویال می‌فروشند. ولی تا کی می‌توان به مقاومت شرکت‌های بازی‌سازی برای عرضه‌ی بازی‌های تک‌نفره‌ی داستانی امید داشت؟

*ماه اکتبر فقط ۹ روز از فروش بازی RDR2 را دربر می‌گیرد و به همین دلیل، ۹ روز از فروش این بازی در چارت این ماه محاسبه شده است. همان‌طور که اشاره شد، فروش بازی در روزها و هفته‌های بعد اوج بیشتری گرفت و لقب دومین محصول پرفروش سرگرمی تاریخ بعد از بازی GTA V به این بازی تعلق گرفت. با این حال و با وجود این رکوردشکنی (فروش ۷۲۵ میلیون دلاری در سه روز نخست عرضه)، مجموع فروش ماه اکتبر بازی به مجموع فروش ماه اکتبر بازی COD: BOIIII نرسید که از نظر کارشناسان اقتصادی صنعت بازی، موضوع جالب و تامل برانگیزی بود.

دیدگاه
۷ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

7 Replies to “آیا دوران بازی‌های داستان‌گو به‌سر آمده است؟! | مسیر بازار، صنعت و تاریخ بازی‌های ویدئویی در حال تغییر است”

  1. مقاله خیلی خوبی بود. مرسی 👍
    به گمانم عصر شکوفایی ارتباط اینترنتی در دهه ۲۰۱۰ میتونه یه شمشیر دو لبه باشه. از یه طرف دیگه اینترنت کار نشر بازی و جذب سرمایه جمعی رو راحت تر کرده و شاهد رشد چشمگیر بازی های مستقل هستیم. امید من فعلا به این بخش از صنعت بازیه.

    ۰ ۰
  2. Partisan47 گفت:

    با سلام
    اولندش اگه اکثریت مردم دنیا شعور و درک و هنر داشتن، که الان وضع این نبود، هزار هزار شورش، بی کفایتی، جنگ، نابودی، انقراض محیط زیست و…. باور کنین همه اینا از همین بی درکو فهمی و بی هنری میا… گیم های آنلاین مخ و فکر خیلی کمتری هم میخوان، و مردم معمولا دوست چیزای هلو بیا تو گلو رو بیشتر دوست دارن، و وقت کمتری هم مطلبن، همه جا و وقت هم میشه بازیشون کرد…
    گیم های آنلاین تو صدرن؟؟ یکی مثل ویچر پشمک بود تا دو سال بیشتر تو صدور جدول ها بود؟ بعدش ما چیزایی که نیاز داریم رو بیشتر میخریم، نمیشه گفت چون ماشین نسبت به لوازم منزل مثل دکوراسیون به تعداد کمتر میخریم نشون میده ماشین بدرد نمیخوره یا داره رو به زوال میره… هرچیزی جا و مقام خودشو داره… حالا گیم های داستان محور هم همچی متضرر نیستن ها…
    یکی مثل تل تیل هم حقش بود، من خودم اول جون میدادم براش، جلو که رفت اونم حرص پول گرفتش، شروع کرد پشت سر هم گیم های تکراری و توهین کننده ب شعور مخاطب درست کردن، والا منم خیلی وقته گیم هاشو حتی نگاه هم نمیکنم ببینم اومدن یا نه…
    فال آوت هم که خودتون دارین میبینین چه فاجعه و آبرو ریزی ای به بار آورد… از GOTY و چندین سال افتخار، یهو در حده یه موش کثیف پایین اومد…
    گیم های آنلاین، آره فان هستن، ولی در مقایسه با گیم های داستان محور از یه جوک کمترن… شما از این همه گیم های آنلاینه به قول شما با عظمت و بشدت پر فروش، یکی رو نشون بدین شده باشه GOTY یکبار… یکی رو نشونم بدین یکی از نماد های دنیا و صنعت گیم باشه… میشه اصلا؟؟ میشه بشن نماد اصلا؟ بدون پلات و کاراکتر و کارگردانی و موسیقی آنچنانی میتونن اصلا؟ لابد به تم های اول شروع راند ها، و تسک های مزحکه گیم هایی مثل Division و آدمک های Overwatch میگین موسیقی و داستان و کاراکتره چند بعدی؟؟ مثل همین الان که اشاره کردم، گیم های آنلاین، ن داستان دارن، نه پلات، نه کاراکتر، نه موسیقی متن (اکثرا موسیقی متن ندارن، موسیقی ابتدا دارن، نه متن)، نه طراحی مرحله عمیق، هیچ عنصره هنری ندارن، دقیییقا مثل یه فوتبال دستی، pool، air hockey و بورد گیمز هستن… اینا نباشن مثلا تو GA دقیقا میخوان به چیا جایزه بدن؟؟ برگردیم به نماد ها، بعضا شما عکسایی رو دیدین که بیست تا کاراکتر دنیای گیم رو کنار هم چیدن برا قشنگی، تک تک رو بررسی کنین، کیا هستن؟ ۴۷، اسنیک، ماریو، گرالت، لیون، لینک، اتزیو، کریتوس و… همین الانش بهترین، تاکید میکنم، بهترین گیم های امروز و دیروز اینا هستن که اکثرا حتی بخش مالتی هم ندارن و بار ها هم GOTY شدن:
    Wild Hunt- God of
    War- Fallout- Tomb Raider- Last of Us- Days Gone- Ghost of Tsushima- Uncharted- Hitman- Dragon age- Final Fantasy- Souls- Batman- Assassin’s Creed- Dishonored- Skyrim- Alan Wake- Bioshock- Red Dead- Mass Effect- Resident Evil- Metal Gear- Cyberpunk- Death Stranding…..
    بازم بگم؟؟ تازه اینا اکثرا هنوز شماره های جدیدشون هم داره میا، یا هنوز نیومدن، نگین مال قدیمن…
    مثلا شما عمق و حس و هنر مپ بازی ای مثل آرکام نایت رو با یکی مثل فورتنایت میکنین یکی؟
    از شما بعیده این حرفا… اصلا انتظار نداشتم… زنگ خطر برا گیم های داستانی هااا… :۲۵: :۲۶:
    هرگیم پایه آنلاینی اومد بزنه رو دسته حتی یکی از اینایی ک گفتم، اونوخت زنگ خطر رو قبول میکنم، فعلا حتی در حد رقیب هم نیستن، شما هی بگین فروش بیشتر میکنن… ;)
    ضمنا، خودم این گیمای آنلاینی ک گفتم رو ب مدت های طویلی زدم ک اینارو میگم…

    ۱ ۰
    1. شما هزار هم جایزه ببری، اما پول نداشته باشی، زنده میمونی؟ وقتی الان نزدیک به یک دهه میشه که مجموعه ندای وظیفه هرسال پرفروش ترین بازی ساله و حتی در برخی سال ها دو نسخه از این بازی همزمان در فهرست ۱۰ بازی پر فروش سال قرار میگیرند، جریان سرمایه به سمت بازی های آنلاین سرازیر میشه و طبعا نتیجه اون هم تولید بیشتر محصولات آنلاین محوره. وقتی یک شرکتی مثل تل تیل ورشکسته میشه، یعنی دخل و خرجش باهم جور نیومده و فروش نداشته. این در حالیه که فورت نایت روزی چند میلیون درآمد داره! جایزه برای ملت نون و آب نمیشه که! حالا شما صد بگو!

      ۰ ۱
  3. aliya گفت:

    در مورد تعبیر سنجش بازی ها همانند فیلم های سینمایی ,پیشرفت تکنولوژی و عوض شدن سلیقه ها به نکته ی خوبی اشاره کردی. ولی این عوض شدن سلیقه ها دلیل های بسیاری میتونه داشته باشه , مثلا شاید نبود بازی داستان محور خوب یا سخت تر بودن اونها نسبت به بازی های آنلاین پوچ و اینکه این بازی ها نیاز به فکر و تامل و حوصله و اعصاب بیشتری دارند.شما برای بازی آنلاین فقط احتیاج به این دارین تا یک دایره رو انقدر دور بزنین و تکرار کنین تا مهارتتون به درجه استادی برسه تو این دور زدن پوچ و بی معنی , و جسم و روانتون در خلاء غوطه ور بشه ولی در انتها فقط همون یه دور زدن ساده هست نه چیز دیگه. ولی در بازی داستان محور شما وارد یه دنیای جدید میشی , اون رو میفهمی , خودت رو در اون فضا قرار میدی,بخشی از لحظات زندگیت میشه, با روند داستان شاد میشی , غصه میخوری, حتی عاشق میشی و در انتها اون برات تبدیل به خاطره میشه و حتی بعد از ده سال یا پونزده سال دیگه هم بازی کردن دوباره و دوباره ی اون بازی برات لذت بخشه چون ازش خاطره داری ولی کی حاضره بازی آنلاین مثلا ۱۰ سال پیش رو دوباره بازی کنه؟
    امیدوارم منظورم رو تونسته باشم برسونم.ولی در کل نمیتونیم از این افراد ایراد بگیریم چون اینها در این فضا بزرگ شده اند و ما در فضایی دیگر .مسلما تغییر سلیقه به تغییر نسل بازیبازها و فضاهای جداگونه اونها هم ارتباط زیادی داره. تنها میشه گفت که خوش بحال نسل ما که از ابتدا ی تولد این دنیای جذاب وارد اون شدیم و سیر تکامل این مسیر را دیدیم و تجربه کردیم.خدای نکرده اسم این حرف ها رو از خود شیفتگی نذارین چون چیزی برای فخرفروشی وجود نداره ولی این نکته ی مهم رو باید قبول کنیم که دید و نگرش کسی که بیست و چندسال است وارد دنیای گیم شده است بسیار وسیع تر از دید کسی است که چند سال است وارد این دنیا شده.
    با تشکر از همه دوستان

    ۰ ۰
  4. MOBIN.HP گفت:

    حتی خوندن همچین تیتر هایی هم واقعا ناراحت کنندست اما چه میشه کرد که این موضوع الان یکی از مورد بحث ترین موضوع هاست و وقتی به امار های فروش هم نگاه میکنی نتیجه کاملا به این سمت سنگینی میکنه
    البته برای صحبت کردن درباره پایان کار هنوز خیلی زوده اما قطعا هر سال که میگذره به لطف سود های سرسام آوری که بازی های انلاین میکنن ( مخصوصا از مایکروترنسکشن ها ) به این که بازی های داستانی کم و کم تر بشن باید عادت کنیم
    تلخه اما واقعیته و اگه کوچک ترین شکی دارین که شرکت های بازی سازی برای کسب درآمد بیشتر هرکاری میکنن فقط یه نگاه به بازی های معروف بندازید: battlefield از سه سال پیش کلا آنلاین شد ، COD از امسال بخش داستانی رو حذف کرد ، fallout 76 دیگه بخش داستانی نداره و …
    بعد از انفجار بازی های بتل رویال هم این روند به شدت سرعت گرفته و این سرعت به قدری بالاست که COD رو هم مجبور به بتل رویال شدن کرده و حتی valve رو هم مجاب کرد که به CS:GO بخش danger zone رو اضافه کنه و مثل fortnite بازی رو رایگان کنه
    در مجموع فکر کردن به این موضوع که دیگه کلمه داستان رو در نقد بازی ها نبینیم و به عنوان یه ملاک مهم در نظر گرفته نشه واقعا دردناکه اما شاید هم اینطور نشه و باز هم شاهد برگشت بازی ساز ها به سمت بازی های داستان محور باشیم … شاید .
    ۲۰۱۹ در پیشه . باید صبر کرد و دید
    :۱۵: :pc:

    ۰ ۰
  5. amirali گفت:

    ممنون برای مقاله
    دیگه سلیقه ها عوض شده مثلا همین fortnite چند سال قبل میومد اینقد همه گیر نمیشد.
    اکثر این بازی های داستان محور از لحاظ هنری و داستانی غنی اند , که حتی تفکر گیمر و میتونه تغییر بده.
    ولی خب امیدوارم بازی های داستانی پرقدرت به راهشون ادامه بدن.

    ۱ ۰
  6. Behnam11 گفت:

    فقط و فقط امیدمون به سونی و راکستار هست که بازی های داستان محور رو زنده نگه دارن مخصوصاً سونی :ps:

    ۰ ۰