1دیدگاه

نقص فنی یا یک ویژگی جدید؟ | ۱۵ گلیچ که تبدیل به ویژگی گیم‌پلی بازی شدند!

توسط در1 ماه پیش
 

گلیچ‌ها در بازی‌های ویدئویی، اکثرا باعث بر هم زدن آرامش بازیکنان، سخت‌کردن و (گاهی) توقف بازی می‌شوند. ولی اغلب، بازیکنان از این گلیچ‌ها استفاده‌های خارق‌العاده‌ای برای پیشرفت در مسیر بازی می‌کنند که سازندگان را به این فکر می‌اندازد که از آن گلیچ، در گیم‌پلی بازی استفاده کنند. در این مقاله، به پانزده گلیچ که بدین‌صورت تبدیل به یک ویژگی در بازی مربوط به خود شده‌اند نگاهی می‌اندازیم. با دنیای بازی همراه باشید.

 

C-Bug – Grand Theft Auto: San Andreas

GTA San Andreas - Big Smoke

باگ دکمه C در بازی GTA: San Andreas توسط بازیکنان بخش آنلاین این بازی به شدت استفاده می‌شد؛ زیرا این باگ به بازیکن اجازه می‌داد تا در مدت بسیار کوتاهی، ضربه زیادی به دشمنان بزنند. برخی سلاح‌های این بازی مثل Desert Eagle ضربه بالاتری وارد می‌کردند که این مسئله بخاطر اینکه زمان پر کردن خشاب این‌چنین سلاح‌ها بیشتر طول می‌کشید، منطقی بود. ولی اگر دکمه C را بعد از اینکه به شما شلیک می‌شد در یک لحظه دقیق فشار می‌دادید، انیمیشن پر کردن خشاب تفنگ سریع انجام می‌شد و شما در آن واحد می‌توانستید دوباره شلیک کنید.

 

Tiny Tina’s Lazy Eye – Borderlands 2

Tiny Tina یکی از بهترین شخصیت‌های بازی Borderlands 2 است و یکی از ویژگی‌های بارز او، چشم تنبل‌اش است. مسئله جالبی که در مورد این چشم وجود دارد، این است که این چشم در ابتدا یک گلیچ در انیمیشن بازی بوده است و بعدها سازندگان استودیو Gearbox تصمیم گرفته‌اند این حالت را به شخصیت او اضافه کنند. البته، این قضیه یک ویژگی گیم‌پلی نیست ولی چون بخش مهمی از شخصیت او را تشکیل می‌دهد و دلیل وجودش یک گلیچ انیمیشن بوده است، بد نیست تا به آن اشاره‌ای کرده باشیم.

 

حمله شیاطین به یکدیگر – DOOM 

doom 1

به یاد دارید که در بازی DOOM می‌توانستید دو دشمن را به جان یکدیگر بیاندازید؟ این ویژگی جالب در ابتدا یک گلیچ در طراحی هوش مصنوعی بازی بوده است که چون سازندگان از آن بسیار خوش‌شان آمد، تصمیم گرفتند تا آن‌ را در بازی اصلی قرار بدهند در حالی که این ویژگی جزیی از بازی اصلی نبوده است. نحوه انجام این باگ این گونه است که اگر یک هیولا هنگام هجوم به شما به یک هیولای دیگر ضربه بزند، این دو هیولا شروع به جنگ با یکدیگر می‌کنند.

 

سبک مبارزه کِی استایل – Gunz: The Duel Online

بازی Gunz: The Duel Online یک بازی پر از گلیچ است و سبک مبارزه K-Style یکی از این گلیچ‌هاست که به شما اجازه می‌دهد با متوقف کردن انیمیشن‌های زمان‌بر در زمانی خاص، همیشه در حال حرکت باشید و بر دشمنان خود غلبه کنید. بسیاری از بازیکنان هنوز هم از این سیستم سواستفاده می‌کنند و خیلی‌ها هم این کار را تقلب کردن در بازی خطاب می‌کنند ولی سازندگان، علی‌رغم تلاش‌های زیاد برای از بین بردن این گلیچ، هنوز دست به پاک کردن آن نبرده‌اند.

 

پرش سریع – Quake

پرش سریع، پرش دایره‌ای و پرش خرگوشی، تقریبا در اکثر بازی‌های شوتر اول شخص استفاده می‌شوند. با استفاده از این حرکت‌ها می‌توانید سریع‌تر شخصیت خود را به جلو یا سمت‌های دیگر ببرید. این پرش سریع که در ابتدا یک گلیچ در بازی Quake بود، توجه سازندگان را جلب کرد و ‌آنان تصمیم گرفتند تا این ویژگی را به بازی اضافه کنند زیرا فکر می‌کردند که این کار باعث خواهد شد تا حرکت بازیکنان جذاب‌تر و بهتر بشود. اما این سازندگان نمی‌دانستند که این پرش سریع سال‌ها بعد به یک حرکت عادی برای اکثر بازیکنان تبدیل خواهد شد.

 

پرش آسمانی – HALO 2 

اگر بازی HALO 2 را به‌صورت آنلاین تجربه کرده باشید، با این تکنیک آشنا هستید. این تکنیک به شما اجازه می‌دهد تا با سواستفاده از برخی قسمت‌های مراحل مختلف بازی و فشردن دکمه پرش و خیزش، بتوانید شخصیت خود را تا چند صد متر به هوا پرتاب کنید. این تکنیک امروزه توسط بسیاری از بازیکنان این بازی استفاده می‌شود و آن‌قدر پرطرفدار است که استدیو ۳۴۳ Industries آن‌را در نسخه ریمستر The Master Chief Collection’s Classic بازی HALO 2 نیز نگاه داشته است.

 

تکنیک BXR در بازی HALO 2 و ۳

این تکنیک که به melee fire نیز مشهور است، این‌گونه صورت می‌گیرد که با فشردن ترکیبی چند دکمه، بازیکنان می‌توانند علاوه بر ضربه دستی خود، تفنگ خود را نیز هم‌زمان شلیک کنند تا ضربه بیشتری به حریفان خود وارد کنند. این تکنیک که در ابتدا یک گلیچ بود، هم‌اکنون توسط بسیاری از بازیکنان، حتی در مسابقات حرفه‌ای، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پرتاب شدن توسط غول‌ها در The Elder Scrolls V: Skyrim

اسکایریم هم یک بازی دیگر است که پر از گلیچ است. از اسب‌هایی که می‌توانند کوه‌هایی با سربالایی تقریبا قائم را بالا بروند گرفته تا غول‌هایی که شما را به سمت ماه (در دنیای اسکایریم) پرتاب خواهند کرد. احتمالا شما تصاویری از این باگ دیده‌اید یا شاید خودتان آن‌ را تجربه کرده باشید. گاهی در هنگام مبارزه با یک غول، وی آن‌چنان محکم سلاح‌اش را بر سر شما می‌کوبد که شما به سمت فضا پرتاب می‌شوید. البته، این باگ یک ویژگی در بازی نیست ولی همین‌که از ابتدای عرضه این بازی تا الان هنوز این باگ در بازی وجود دارد نشان از مهم بودن آن است.

مطلب مشابه ◄  TGC 2018 | گزارش: چگونه در یک بازی VR داستانی را روایت کنیم؟

 

Ermac – Mortal Kombat

Ermac یکی از کاراکترهای شناخته شدی سری Mortal Kombat است و در تعدادی از بازی‌های این سری وجود دارد. ولی جالب است که بدانید دلیل ساخته شدن این شخصیت یک ارور در بازی اصلی بوده است. Ermac مخفف ترکیب کلمات error macro است و وقتی بازیکنان این ترکیب را در بازی می‌دیدند، گمان می‌کردند که او یک شخصیت نینجای دیگر است. این قضیه آن‌قدر ادامه داشت تا Midway تصمیم گرفت که یک کاراکتر واقعی از او بسازد و در Ultimate Mortal Kombat 3 او را معرفی کند.

 

تیر و بمب – The Legend of Zelda

تیر و بمب تبدیل به یک آیتم بسیار مشهور در سری The Legend of Zelda شده است. این آیتم که همان‌طور که از نام‌اش مشهود است، ترکیب تیر و بمب است؛ این‌ها رسما تیرهایی هستند که می‌توانید همانند تیرهای واقعی آن‌ها را پرتاب کنید. ولی این تیرها وقتی به هدف می‌خورند، منفجر می‌شوند و ضربه‌ای سهمگین به دشمن می‌زنند. اما این ترکیب مخوف، زاده یک باگ بود که در آن وقتی یک بمب روی زمین می‌گذاشتید و با کمان به کنار آن تیر می‌زدید، باعث می‌شد که این دو به هم بچسبند و انفجار بزرگی رخ دهد و به دشمنان ضربه زیادی وارد شود. نینتندو در بازی Link’s Awakening به‌شکلی درست و حسابی از این ترکیب استفاده کرد.

 

گیلاس دوبل – Super Mario 3D World

تکنیک گیلاس دوبل شاید یکی از بهترین تکنیک‌های اضافه شده به بازی Super Mario 3D World باشد. اما این تکنیک نیز همانند بسیاری از مواردی که به آن اشاره شد، زاده یک اشتباه و یک باگ بوده است. زمانی‌که سازنده بازی، در صدد طراحی این انیمیشن بوده؛ به‌طور ناخودآگاه یک ماریو شماره دو نیز اضافه کرده است، ولی وقتی نتیجه را دیده است تصمیم گرفته است تا این ویژگی را به بازی اضافه کند.

 

پرواز بی‌نهایت – Super Mario Galaxy 2

تکنیک پرش بی‌نهایت، که بیشتر سواستفاده است تا یک ویژگی، به شما اجازه می‌دهد تا اگر Yoshi را داشته باشید، بتوانید با فشردن دکمه‌های پرش و خیزش بصورت ترکیبی و در یک حالت خاص، بتوانید به‌طور بی‌نهایت پرواز کنید. البته، یاد گرفتن و استاد این تکنیک شدن بسیار سخت و دشوار است؛ ولی وقتی بتوانید آن‌را یاد بگیرید، بسیار به کمک شما خواهد آمد.

 

گلیچ مبارزه با پروفسور اوک – Pokemon Red and Blue

استدیو Game Freak در ابتدا قصد داشت تا به بازیکنان اجازه دهد تا با Professor Oak نبرد داشته باشند، ولی به دلایلی این بخش بازی را از نسخه نهایی حذف کرد. البته، داده‌های آموزشی The Pokemon Professor باقی ماند و بازیکنانی توانستند با دستکاری در بازی و سواستفاده از گلیچ‌های کارتریج‌های Game Shark به مبارزه با او بپردازند. Game Freak بعدها در برخی نسخه‌های دیگر سری پوکمون به بازیکنان اجازه داد تا با برخی پروفسورها مبارزه کنند؛ مثلا با Sycamore در Pokemon X and Y.

 

راه رفتن خرچنگی – Team Fortress 2 

این طرز راه رفتن خنده‌دار که به راه رفتن خرچنگی شخصیت جاسوس معروف شده است، تا به حال در ویدئوهای زیادی در اینترنت به عنوان یک meme استفاده شده است؛ ولی این مشکل نیز یک گلیچ در مدل برخی کاراکترهای بازی بوده است. هر کس که در نقش Spy در بازی Team Fortress 2 بازی را انجام می‌دهد، می‌تواند با انجام چند کار ساده همانند یک خرچنگ راه برود. البته، این ویژگی هیچ کمکی به تجربه بازی کردن شما نخواهد کرد، ولی این حرکت بسیار خنده‌دار است. جا دارد تا از Valve تشکر کنیم که هیچ‌وقت این باگ را از بازی حذف نکرده است.

 

قارچ عجیب – Super Mario Maker

در طول فرایند ساخت بازی Super Mario Maker، نینتندو متوجه یک باگ در بازی شد که باعث می‌شد ماریو همانند برادرش لویجی، مدلی قدبلند و کشیده داشته باشد. نینتندو به‌جای این‌که این مدل را از بازی پاک کند، ‌آن‌را به بازی اصلی اضافه کرد و این‌گونه بود که قارچ عجیب خلق شد. این مدل، که نه تنها ماریو را شبیه لویجی می‌کرد، بلکه باعث شد که ارتفاع پرش‌های او نیز بیشتر شود.

 

شما باید ورود برای ارسال نظر