0 نظر

۱۰ برتر | برترین لحظات E3 2017

توسط در4 ماه پیش
 

E3 هرسال برای تمامی بازیکن‌های تمامی دنیا ضیافتی سرشار از لذت و شور مستمر است. مراسمی چند روزه که در آن اغلب شرکت‌‌های بازی‌سازی مشهور و نامی این صنعت در آن حضور دارند و از جدیدترین برنامه‌ها و محصولات در دست ساخت‌شان پرده‌برداری می‌کنند. دل هزاران هزار بازیکن را در دنیا به رعشه می‌اندازند و عیشی ناب را برای‌شان فراهم می‌کنند. مراسمی که شاید بیشتر از هر رخداد سالانه‌ای برای بازیکنان عزیز از اهمیت و ارزش برخوردار است و با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی بهار چشم به‌راهش می‌نشینند و حتی فصل امتحانات و دوجین جزوه بازنکرده و نخوانده هم باعث نمی‌شود این قشر دست از سر E3 ۤبردارند و شب‌ها تا دمدم‌های صبح و اولین تابش‌ نور سفید رنگ سحر پای کنفرانس‌ها به‌مثابه جغدی شب‌ زنده‌داری نکنند و خودشان را در سروری سراسر لذت غرق نکنند. مدت زمان زیادی نیز تا سر رسیدن E3 2018 باقی‌نمانده و به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا مقاله‌ای مرتبط با مراسم سال گذشته کار بکنیم و در سر و شکلی بسیار جمع و جور و خلاصه، لحظات شیرین و به‌یادماندنی‌اش را با هم مروری بکنیم.

E3 پارسال بالاخره بعد از دو سال رخوت و ملالی که مشکل اصلی نسل هشتم بازی‌های ویدئویی بود، بالاخره به‌خودش آمد و با دستی پر شروع به پذیرایی‌کردن از علاقه‌مندان پرتعدادش کرد و چند روزی شیرین را برای‌شان به‌وجود آورد و توانست خاطره‌ای خوش را از خودش در یادها باقی بگذارد. با لحظات شیرین E3 2017 همراه دنیای بازی باشید.

 

۱۰. معرفی Xbox One X و قابلیت پشتیبانی از بازی‌های اولین اکس‌باکس

مایکروسافت پارسال کنفرانس قابل قبولی را تحویل طرفدارانش داد و حداقل از حیث شور و هیجان توانست انتظارات را برآورده‌ سازد، کاری با کنسول بی‌انحصاریش نداریم! چهل عدد بازی نمایش داد که بیست‌ عدد از آنها دارای محتوای انحصاری برای کنسول‌اش بودند. در این‌که بیشتر بازی‌ها شاید انحصاری‌نما بودند کاری نداریم، کارمان با جدیدترین ورژن اکس‌باکس وان و به‌قول خودشان قوی‌ترین کنسول تاریخ است و صدالبته اعلام قابلیت پشتیبانی از عناوین اولین اکس‌باکس که بسیار هیجان‌انگیز بود.

در نمایشگاه پارسال بالاخره پرده از نام و ظاهر پروژه اسکورپیو مایکروسافت برداشته‌ شد و این کنسول بین‌نسلی جدید وان‌ اکس نام گرفت. طراحی ظاهری‌اش نیز دنباله‌رو طراحی سری وان است و از نظر اندازه هم کوچکترین اکس‌باکس‌هاست. همین‌که طراحان و مهندسان مایکرو توانسته‌اند این قدرت بالا را در چنین اندازه کوچکی جا بدهند فوق‌العاده‌ است؛ ولی خوب، برای بازیکنان تنها چیزی که اهمیت دارد حمایت شرکت از کنسول‌اش به‌واسطه تولید عناوین انحصاری باکیفیت‌ است.

پاییز گذشته وان‌ اکس راهی بازار شد و سود نسبتا خوبی را هم روانه جیب سران مایکروسافت کرد. پشتیبانی از عناوین نسل هفتم و هشتم هم به‌خوبی دنبال‌ می‌شود و از این حیث حداقل مایکرو سعی در جبران وضعیت بی‌بازی نسل هشتم‌اش دارد.

 

۹. تایتال‌فل/ دستینی استودیو «بایوور» که «سرود» نام دارد

جدیدترین نقش‌آفرینی تیم‌ اصلی استودیو بزرگ Bioware «سرود» (Anthem)، تریلر بسیار عالی و هوس‌انگیزی را پارسال به نمایش گذاشت و با کیفیت خارق‌العاده گرافیکی خود و حجم بالای جزییات محیط قلب هر بازیکنی را به تپش انداخت. اصلا آن لحظه‌ای که شخصیت اصلی از لبه پرتگاه به پایین می‌پرد و شروع به پرواز بر فراز جنگل وسیع زیرپایش می‌کند به‌تنهایی یکی از بهترین لحظات کنفرانس مایکروسافت و خود بازی بود. مشخص‌ است که تیم‌ اصلی بایوور در این چندسال حسابی مشغول این آی‌پی جدیدش بوده و کیفیت بالای تریلر به نمایش‌ درآمده در نمایشگاه نیز تاییدکننده این مساله‌ است.

طی یک‌سالی که از معرفی این اثر گذشته عملا هیچ نمایش و یا عکسی از آن منتشر نشد و اخبار ضد و نقیضی نیز درخصوص وضعیت سخت و پرچالش ساختش به بیرون درز کرد. خروج تعدادی از افراد اصلی تیم سازنده بازی از بایوور و بی‌خبری طولانی مدت‌اش، در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم، نگرانی بسیاری را متوجه این بازی می‌کند. یادمان نرود که بایوور با وجود سابقه طول و درازش در ساخت بازی و حضور در این صعنت، تجربه چندانی در ساخت آثار MMO و با این سبک و سیاق ندارد و فرمایشات و فشارهای ناشر هم مطعنن مشکلات را به تصاعد قابل‌توجهی رسانده که نتیجه‌اش شده سرودی که صدایش در نمی‌آید. امیدوارم EA و بایوور در نمایشگاه امسال سکوت خودشان را بشکنند و نمایشی از بازی ارائه دهند و پایانی بدهند به تمامی حدس و گمان‌های منفی که پیرامون این اثر شکل گرفته.

 

۸. بازگشت درخشان لوله‌کش سیبیلو

واقعا باید در خصوص سری ماریو چه گفت؟ این‌که چه‌قدر خوب است و از معدود سری بازی‌های تاریخ است که هم نسخه‌های دوبعدی بی‌نظیری دارد که هنوز هم هنوز است، بعد از گذشت این‌همه سال خاصیت سرگرم‌کنندگی و جذابیت‌اش را از دست نداده و در گذر به نسخه‌های سه‌بعدی و مدرن نیز با قدرت تمام کارش را انجام داد و صلابت و شکوه سری را نگه‌داشت. مهمی که بسیاری از شرکت‌ها در این گذر، موفق به طی‌کردن تمام و کمالش نبودند و در یک‌جای کار خدشه‌ای به‌نام بزرگ سری‌شان وارد ساختند. نمونه بارزش سری سونیک سگاست که از بدو ورودش به دنیای سه‌بعدی، با حاشیه‌های زیادی همراه بود؛ ولی نینتندو با برنامه‌ریزی درست و بازی‌سازان خلاقی که دارد، و صدالبته شخص «شیگرو میاموتو» توانست با ساخت نسخه‌های مثل «کهشکان سوپر ماریو» و «دنیای سه‌بعدی ماریو» تجربه ماریو زدن را نه‌تنها ارتقا بدهد، بلکه کلی طرفدار و عاشق تازه نیز برای این سبیلوی لوله‌کش ما دست و پا بکند. سال‌گذشته با نمایشی کامل و مفصل‌ از جدیدترین نسخه سری، دل تمامی بازیکنان را برد. دنیاهای رنگارنگ، گیم‌پلی بسیار روان و سرگرم‌کننده و حس‌عالی و آرامی که در کل بازی پخش بود و امکان نداشت در جایی از نمایش، بیننده‌ را تحت تاثیر قرار ندهد. نکته‌ای که بسیار حایز اهمیت است، خلاقیت بالای موجود در بازی است که بعد از عرضه این‌همه قسمت خوب، هنوز نینتندو توانایی تنیدن عناصر تازه و جدید را به بازیش دارد و همین مساله از عناصر بسیار ارزشمندی‌ست که این عنوان را این‌چنین ارزشمند می‌سازد و بدل‌اش می‌کند به یکی از نمادهای جاویدان بازی‌های ویدئویی.

نقد و بررسی این بازی زیبا را می‌توانید از طریق این لینک مورد مطالعه قرار دهید.

 

۷. پرواز تارزن دوست‌داشتنی بر فراز آسمان‌ خراش‌های نیویورک

«مرد عنکبوتی» (Spider Man) رابطه عشق و نفرتی با بازی‌های رایانه‌ای دارد. یا مثل نسخه‌های Ultimate Spiderman، Spiderman 2 و Shattered Dimensions حق مطلب را تماما به این انسان تارزن ادا می‌کند و یا با قسمت‌هایی مثل Edge Of Time و Freind Or Foe در سروشکل دادن به یک بازی سرگرم‌کننده نیز غافل می‌ماند. بعد از بازی The Amazing Spiderman 2 که در سال ۲۰۱۴ عرضه‌ شد، دیگر خبری از این شخصیت در دنیای بازی‌ها نبود تا E3 سال ۲۰۱۶ که استودیو خوش‌نام Insomniac با نمایشی جذاب پیتر پارکر دوست‌داشتنی را صحنه برگرداند. اطلاعات زیادی در آن سال در خصوص این اثر داده نشد،‌ ولی E3 پارسال شاهد نمایش نسبتا مفصلی از گیم‌پلی و بخش مبارزات و تارزنی بازی بودیم و با توجه به اون‌چیزی که در تریلر دیدیم، باید بگویم که استودیو اینسامنیک کاملا دارند راه‌درستی را می‌روند و در خلق یک تجربه تمام و کمال عنکبوتی و تارزنی‌های قند در آب کن موفق ظاهر می‌شوند. مبارزات و تارزنی‌ها سریع‌ است و شخصیت پیتر حاضر در بازی نیز مشابه نسخه‌اصلی‌اش طناز و دلنشین از آب درآمده. باید صبر کرد و دید این اقتباس جدید که خیلی هم در گیر و بند داستان چندین ساله کمیک‌های این شخصیت هم نیست در نهایت می‌تواند طرفداران این بندباز سرخ‌رنگ و بازیبازان را راضی بکند یا خیر.

مطلب مشابه ◄  iPhone 6.1 اینچی یک ماه دیرتر از دو نسخه دیگر عرضه خواهد شد

 

۶. معرفی بازسازی «سایه کلوسوس» 

«ایکو»، «سایه کلوسوس» و حالا «آخرین نگهبان» جز خاص‌ترین و بهترین تجربه‌های گیمری من محسوب می‌شوند و جایگاهی بس رفیع نزدم دارند. آثاری بسیار خاص و نوآور که فقط و فقط از ذهن خلاق «فومیتو اوئدا» و تیم هنرمندش، Gen Design – تیم ایکو سابق- خارج می‌شود. آثاری مینیمال با روش داستان‌گوی خاص و دنیاهایی با اتمسفری خارق‌العاده که مهم نیست قهرمانان مختلش درحال دست و پنجه نرم‌کردن با چه اتفاقات سخت و غیرقابل پیش‌بینی هستند، موضوع اصلی همیشه درمورد احساس و کمک‌ کردن است. در ایکو به «یوردا» کمک می‌کنید که باهم از قلعه نمور و سرد ملکه بدذات فرار بکنید، در سایه کلوسوس با واندر و اسب باوفایش تلاشی ناممکن را به‌منظور زنده‌کردن معشوق از دست‌رفته انجام می‌دهید و در آخرین نگهبان، با حیوانی چندفوتی همراه می‌شوید تا راه نجاتی از محیطی که در آن گیر افتاده‌اید بکنید. داستان‌ بازی‌های اوئدا مهم نیست که چه‌قدر حماسی یا ساده باشند، موضوعی که کلیت کار بر روی آن چیده شده، همراهی و از خودگذشتگی است. آن لحظه‌ای که ایکو بعد از پرت‌شدن از پل برای نجات یوردا دوباره به قلعه برمی‌گردد و دستش را میگیرد، یا لحظاتی که واندر در میان زمین و هوا برای برگرداندن عشق دست و پا میزند، و یا آن لحظات طلایی که پسرک شروع به نوازش «تریکو» می‌کند و تریکو نیز با آن چشمان درشت و تیله‌ای شکل‌اش نگاهی سرشار از محبت به پسرک میندازد، آن لحظات است که هنر و عشق شکل میگیرد. آن لحظات است که احساسات از میان قاب تلویزیون و هزاران کد برنامه‌نویسی شده خارج می‌شوند و تک‌تک نورون‌های حسی‌تان را فعال می‌کنند و شما را درگیر همهمه‌ای از احساسات ناب می‌کنند. حالا تصور کنید که سایه کلوسوس به‌طور کامل بازسازی شده‌ و تریلر فوق‌العاده‌ای نیز ازش پخش می‌شود، فکر کنم بتوانید حال پارسال بنده را درک کنید.

زمستان گذشته نیز بازی بالاخره عرضه‌شد و ضیافتی سراسر احساس و هنر را برای من و میلیون‌ها علاقه‌مندش فراهم کرد. کیفیت بازسازی‌اش از چیزی که توقعش را داشتم بسیار بهتر بود و تمامی نگرانی‌هایم در خصوص‌اش برطرف شد. نقد و بررسی این بازسازی زیبا را می‌توانید از طریق این لینک مورد خوانش قرار دهید.

 

۵. کنفرانس عجیب و از پیش ضبط‌شده «دیوالور دیجیتال»

وقت را هدر ندهید و همین‌ الان بروید و کنفرانس کوتاه و پانزده دقیقه‌ای «دیوالور دیجیتال» را ببینید. کنفرانسی باحال و متفاوت که فقط آمد و ترول کرد و رفت. مجری محشری داشت و طنزش عالی بود. چندتا بازی معرفی کردند و در پانزده‌ دقیقه کلی آدم را سرحال آوردند. دیوالور در این چندسال با برنامه و انتخاب‌های خوبی که داشته رشد قابل‌توجهی را کسب کرده که همین کنفرانس کوتاه در E3 امسال گواهی است بر این امر. ناشر آثار زیبایی از جمله Hotline Miami، The Talos Principle، Shadow Warrior OlliOlli و Serious Sam که امید است روند رو به‌پیشرفت خودش را با همین فرمان ادامه بدهد.

دیوالور امسال نیز در E3 کنفرانسی دارد و از همین الان هیجان‌زده و چشم‌انتظار دیوانه‌بازی و خرق‌عادت بعدی‌شان در نمایشگاه هستم.

 

۴. معرفی «ماریو + ربیدز» و احساساتی‌شدن کارگردانش

 

«ماریو +ربیدز» بازی مهمی در تاریخ نینتندو بود. نه به‌خاطر کیفیت و ویژگی‌های خارق‌العاده‌اش، بلکه به این دلیل که اولین محصولی از شخصیت ماریو بود که تماما توسط تیمی به‌غیر از نینتندو ساخته‌ شد. کراس‌آور دوست‌داشتنی ماریو و خرگوش‌های خل‌وچل یوبی‌سافت به‌طور کامل توسط استودیو‌های یوبی ساخته‌ شد و از این حیث، اتفاق مهمی در تاریخ بازی‌سازی نینتندو محسوب می‌شود. اثری که خوشبختانه ارزش ریسک این شرکت را نیز داشت و توانست با کیفیت خوب‌اش، طرفداران هر دو سری را راضی نگه‌دارد.

از اتفاقات جالب و خاطره‌ساز معرفی این بازی در کنفرانس یوبی‌سافت، حضور شخص «شیگرو میاموتو» و تشکر از کارگردان بازی بود که منجر به تشویق حضار و احساساتی‌شدن وی شد. صحنه‌ای بسیار تاثیرگذار و دلنشین که خودش گواهی بر عشق و علاقه‌ی وصف‌ناپذیر این بازی‌سازان دوست‌داشتنی و هنرمندان خلاق است.

 

۳. نمایش جدید «خدای جنگ» 

واقعا باید وصف «خدای جنگ»‌ جدید چه گفت؟ به‌غیر از مدح و ستایش مداوم کار دیگری می‌شود انجام داد؟ اثری که حتی منی که کمترین علاقه‌ای به سه‌گانه اصلی ندارم را نیز جذب کیفیت بالا و ویژگی‌های محشرش کرد و رئشه و هیجانی حسابی را به وجودم انداخت. تغییرات ساختاری و اساسی در این قسمت رخ داد که همگی به‌لطف کارگردان توانمند و خلاق‌اش، «کوری بارلوگ» است. فردی که پیش‌تر کارگردانی قسمت دوم را نیز عهده‌دار بوده و در این قسمت با ایده‌های متفاوت و تازه‌اش، نفسی سراسر تازگی به سری دمید و هستی تازه‌ای به کالبدش وارد کرد. از شیوه‌ی کارگردانی دوربین روی دست و بدون کات بازی بگیرید تا رابطه بسیار ملموس بین کریتوس و پسرش و ماجراجویی‌های وحشیانه‌ و خطرناکی که پیش‌رویشان است.

نقد و بررسی این بازی را می‌توانید از طریق این لینک، مورد خوانش قرار دهید.

 

۲. معرفی «ماورای خوب و بد ۲» و احساساتی‌شدن «مایکل انسل» 

طرفداران سال‌ها بود که منتظر کمترین خبری از قسمت دومی «ماورای خوب و بد» (Beyond Good & Evil) بودند. انتظاری بس طولانی و دشوار که بالاخره در نمایشگاه پارسال با نمایشی بسیار شگرف و تاثیرگذار، جواب تمامی آن انتظارات را داد. اثری بسیار بلندپروازانه که دورخیز بلندی را به قصد فتح کشف‌نشده‌ها برداشته و امیدوارم بتواند در دست‌یابی به اهداف بلند پروازانه و هیجان‌انگیزش، سربلند بیرون بیایید و خاطره‌ای جاویدان و دوست‌داشتنی را برای علاقه‌مندانش به‌جای بگذارد.

از دیگر بخش‌های به‌یادماندنی معرفی این بازی، به احساساتی‌شدن کارگردان و خالق آن، «مایکل انسل» اشاره داشت. بازی‌ساز بزرگی که نامش با «ریمن» و «ماورای خوب و بد» گره خورده و از جمله دوست‌ داشتنی‌ترین چهره‌های این صنعت است.

 

۱. خود چیستی E3

 

کم‌لطفی‌ست یادی از نمایشگاهی که زمینه‌ساز این‌همه خاطره خوب و زیبا بود نکنیم و خودش را بدل به تک لحظه‌ای ناب نکنیم. از سال ۱۳۷۴ شمسی (مصادف با ۱۹۹۵ میلادی)، این همایش مهمان بازیبازان و بازی‌سازانی از سراسر دنیا بوده و به‌لطف پیشرفت سریع صنعت بازی و تکنولوژی، سال به سال بر شکوه و هیجان‌اش افزوده‌ شده و هم‌چنان قدرتمند به حرکت‌اش ادامه می‌دهد و قند در دل‌ها آب می‌کند. از نظر شما ماندگارترین و شیرین‌ترین لحظات E3 2017 کدام‌اند؟ دیدگاه خود را ما در میان بگذارید.

اولین نظر را شما بدهید!
 
ارسال دیدگاه »

 

    شما باید ورود برای ارسال نظر