1دیدگاه

از رنجی که می‌بریم | مجهول مثل نامش

توسط در 8 ماه پیش
 

به جرأت می‌توان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازی‌ساز، در مخاطبان‌اش خلاصه می‌شود. این مخاطبان هستند که با واکنش‌های خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانه‌ای دیگری) به صاحب اثر جهت می‌دهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت می‌دهند. آیا همین مسیری که پیش می‌روی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود می‌توانی بفهمی. هم‌چنین می‌توانی نقدهای دل‌سوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قوی‌تر ظاهر شوی؛ البته همه‌ی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آن‌هم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد.

در مجموعه مقالات «از رنجی که می‌بریم»، قصد داریم به معرفی بازی‌هایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژه‌های بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما به‌اشتراک می‌گذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که می‌بریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهم‌اش از دنیای بازی‌ها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برای‌تان بگوییم. با بازی لغو شده‌ی Project X (پروژه اکس)، در قسمت چهاردهم مجموعه «از رنجی که می‌بریم»، همراه دنیای بازی باشید.

قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات خام این پروژه‌ها، به صورت مستند و آرشیو شده در سایت unseen64 موجود است.

بازی Project X، یک بازی سوم شخص اکشن بود که در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ میلادی، کار ساخت و توسعه آن را استودیوی Z-Axis به عهده گرفت. ناشر این عنوان لغو شده، شرکت بزرگ و نامدار Activision بود که خود گواهی بر آن است که عنوان پروژه اکس، ظرفیت‌های بالایی برای تبدیل شدن به یک بازی ماندگار و پرطرفدار در ژانر خود را داشت. طبق گفته‌ی استودیوی Z-Axis، این عنوان قرار بود برای دو پلتفرم پلی‌استیشن ۳ و اکس‌باکس ۳۶۰ منتشر شود. البته، تاریخ عرضه‌ی دقیقی هیچ‌گاه برای این پروژه مشخص نشد. اطلاعات زیادی از بازی به جز چند اسکرین‌شات و یک ویدیوی یک دقیقه‌ای، در دسترس نیست. اسکرین‌شات‌ها نیز مشخصا از همین ویدیو گرفته شده‌اند که شما در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید.

 

همان‌طور که مشاهده کردید، احتمالا گیم‌پلی بازی به صورت اکشن – نقش‌آفرینی بوده است که در آن شما با قابلیت‌های فرا انسانی به مبارزه با دشمنان می‌پردازید. در ویدیو، در لحظات پایانی، چهره‌ و جثه‌ی یکی از دشمنان قابل مشاهده بود. گرچه ساختار اولیه و آزمایشی کاملا در آن موج می‌زد اما می‌شد این برداشت را کرد که در پروژه اکس، دشمنان، موجودات عجیب و غریب و به طور کلی فرازمینی بوده اند. در ویدیو، قهرمان بازی به صورت سوم شخص قابل کنترل بود. نحوه تغییر و کنترل دوربین نیز مانند سوم شخص‌های جهان‌باز یا سوم شخص‌های روایتگر بود که با توجه به حجم زیادِ مبارزات، می‌توان نتیجه گرفت که این بازی به احتمال زیاد، یکی بازی روایتگر بوده است و نه جهان‌باز. از طرفی دیگر، قابلیت تبدیل شدن به مرد یخی و مرد آتشین، نشان‌دهنده این است که قهرمان بازی نیز از توانایی‌های فرازمینی بهره‌مند بوده است که در نتیجه به احتمال زیاد، سلاح اصلی شما در طول بازی، مغزتان بوده است و بس؛ اینکه بدانید کی به مرد یخی تبدیل شوید و از قابلیت‌های خاص این قالب استفاده کنید و بالعکس. در نهایت از اطلاعات بسیار ناقص موجود، درباره گیم‌پلی بازی اینگونه می‌توان نوشت که این بازی، یک عنوان روایتگر و نقش آفرینی با فضای اکشن – تخیلی بوده است. شما با استفاده از توانایی‌های خاص قهرمان خود، باید به جنگ دشمنان خاص خود بروید که احتمالا از ناکجاآبادی آمده‌اند و قصد برهم زدن آرامش انسان‌ها را دارند. درباره گرافیک بازی نمی‌توان نظری داد؛ چرا که کاملا از نحوه مبارزه و همچنین شمایل دشمن در ویدیو، مشخص بود که همه چیز آزمایشی است و نه بیشتر.

درنهایت عنوان پروژه اکس، می‌توانست یکی از عناوین به یادماندنی ما تبدیل شود که این امر هیچ‌گاه محقق نشد. دلیل لغو شدن این پروژه طبق سایت unseen64 این‌گونه گزارش شده است که شرکت اکتیویژن، تیم سازنده‌ی این عنوان را به ساخت عنوان دیگری یعنی Enemy Territory: Quake Wars مشغول کرده است. هیچ چیز از سوی تیم Z-Axis و اکتیویژن تایید رسمی نشد و حتی ویدیویی که مشاهده کردید با هویتی مجهول به سایت unseen64 داده شده است، اما احتمالا علت را هم همان فرد گزارش داده است که می‌توان نتیجه گرفت که علت همین است. حال این‌که چرا اکتیویژن چنین تصمیمی گرفته است و چرا تیم سازنده چنین تصمیمی را پذیرفته است، دو سوال مجهول مانند خود عنوان پروژه‌اند.

 

شما باید ورود برای ارسال نظر