توسط KingAmir در ۵ فروردین ۱۳۹۷ , ۲۰:۵۵

با این‌که انتظار می‌رفت بعد از جدایی «کوجیما» از «کونامی» شاهد دنباله‌ای شایسته برای سری پرآوازه «متال گیر» باشیم، اما این اتفاق با معرفی نسخه جدید رخ نداد و باعث شد کونامی بیشتر از گذشته بین هواداران منفور شود. نسخه جدید نه‌تنها شباهتی به نسخه‌های قبلی متال گیر ندارد، بلکه تلاشی ناموفق برای تبدیل شدن به یک بازی باکیفیت است که فقط درجهت بقای کونامی ساخته شده. در ادامه با نقد و بررسی بازی Metal Gear Survive همراه دنیای بازی باشید.

داستان از جایی شروع می‌شود که بعد از حمله XOF به «مادربیس» و نابودی آن، کرم چاله‌ای تمام سربازان و خرابه‌ها را به بعد دیگری که Dite نام دارد، می‌برد. قهرمان داستان ماموریت دارد که سربازان زنده مانده از حادثه مادربیس را پیدا کرده و راهی برای خروج از این جهان پیدا کند. داستان بازی درابتدا با یک صحنه سینمایی طولانی و کارگردانی ضعیف شروع می‌شود و بعد از گذشت چند دقیقه می‌توان متوجه شد که بازی حرفی برای گفتن در بخش داستان ندارد. فرم روایت خسته‌کننده و حضور بی‌هدف شخصیت‌های فرعی برای کسانی که متال گیرهای قبلی را تجربه کرده باشند عذاب‌آور است.

برای بقا در دنیای پر از موجودات زامبی مانند Dite، به شما ابزار و روش‌های مختلفی داده می‌شود که می‌تواند به جذابیت گیم‌پلی کمک بکند. شما برای زنده ماندن باید دنبال آیتم‌ها و منابع مورد نیاز برای ارتقای سلاح و مقر اصلی بگردید. وجود سیستم تشنگی و گرسنگی نیز شما را وادار می‌کند تا برای زنده نگه داشتن شخصیت اصلی خود به شکار و جستجوی محیط بازی بپردازید. بعضی از منابع از ابتدا قابل استفاده نیستند یا استفاده از آن‌ها برای سلامی شخصیت مضر است؛ به عنوان مثال خوردن گوشت نپخته حیوانات، به‌مرور به سلامتی شخصیت آسیب وارد می‌کند و باید قبل از استفاده آن را بپزید. این جزییات به کار رفته شما را مجبور می‌کند برای ساختن تجهیزات پخت و پز مقر اصلی دست به گشتن محیط بزنید. اهمیت این جستجوها باعث ایجاد چالش جدی در بازی شده است که در مراحل بالاتر جذاب هستند؛ اما در ابتدای بازی به دلیل طراحی بد، این مهم آزاردهنده است به‌گونه‌ای که شما برای به‌دست آوردن منابع مورد نیاز بقا مجبور می‌شوید به مقر اصلی بازگردید و ماموریت خود را ترک کنید. تکراری بودن محیط‌های بازی و نیاز به جستجوی آن‌ها، بازی کردن را طاقت‌فرسا می‌کند. محیط‌های بیابانی بازی بعد از چند ساعت بازی کردن و گشت‌و‌گذار کسالت‌آور می‌شوند و ادامه کار را برای بازیکن سخت می‌کنند. منابع گوناگونی که حین انجام ماموریت‌های بازی به‌دست می‌آورید به مقر اصلی فرستاده می‌شوند و تمام ساخت و سازها در آن‌جا صورت می‌گیرد. ارتقای بخش دفاعی مقر اصلی می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کنند اما رفته‌رفته به امری خسته‌کننده تبدیل می‌شود و شما مجبورید برای جلوگیری از هجوم دشمنان ساعت‌ها به این کار مشغول شوید که با وجود دراختیار داشتن گزینه‌های زیاد و پیچیده از جذابیت این بخش کم می‌کند.

درابتدای بازی شما چند سلاح محدود دارید که به مرور با پیش‌برد بازی به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و به تنوع سیستم مبارزات می‌افزاید. گوناگونی سلاح‌های بازی باعث تنوع گیم‌پلی شده که راه‌های مختلف مبارزه با دشمنان و مقابله مستقیم با آن‌ها را جذاب می‌کند. استراتژی‌های مختلفی که برای انجام ماموریت‌ها در اختیار دارید از نقاط قوت سیستم مبارزات بازی است و این اجازه به شما داده می‌شود که با ساختن و انتخاب‌ سلاح‌های مختلف روش‌های خلاقانه‌ای را برای به اتمام رساندن مرحله پیش بگیرید. در بخش ساختن اسلحه شما می‌توانید با دقت به روش بازی کردن خودتان ابزارهای مختلفی را بسازید؛ اما باید با توجه به دشمنانی که قرار است با آن‌ها درگیر بشوید این ابزارها را با خود حمل کنید که با وجود تنوع دشمنان و هوش مصنوعی متغیر آن‌ها نکته مهمی در گیم‌پلی بازی به‌حساب می‌آید. یکی از جذابیت‌های بخش چندنفره مرحله‌های دفاع از مقر اصلی است که به واسطه همکاری بین بازیکن‌ها با گیم‌پلی بسیار هیجان‌انگیز و چالشی روبه‌رو هستیم. وجود گجت‌ها و استراتژی‌ها مختلف در این بخش بیشتر از همیشه به جذابیت بازی اضافه می‌کند. درواقع تنها جایی که ساخت و سازها و ابزارهای بی‌شمار حضورشان در بازی احساس می‌شود و می‌تواند استفاده کردن‌شان لذت بخش باشد درهمین بخش چندنفره است.

برخلاف نسخه پنجم، هوش مصنوعی دشمنان برای بازیکن هنگام مخفی‌کاری مشکل‌ساز است و می‌تواند آزاردهنده باشد؛ از هر فاصله‌ای و با هر سروصدایی دشمنان به سمت شما حمله می‌کنند! طراحی بد و آزاردهنده دشمنان که با توجه به طراحی مراحل ضعیف بازی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین نکات منفی بازی شده است، می‌تواند امکان پیش‌برد مراحل را به صورت مخفی کاری از بازیکن بگیرد. مراحلی که با آن‌ها سر و کار دارید دارای سطحی‌ترین و بی‌هدف‌ترین طراحی‌ هستند. دشمنان کل محیط یک مرحله را اشغال کرده‌اند تا مانع رسیدن بازیکن به هدف اصلی اتمام مرحله بشوند. طراحی بد مراحل و چینش دشمنان در محیط آزاردهنده‌ است و در مواردی می‌تواند مانع بازی کردن شما بشود. با توجه به وجود سلاح‌ها و ابزار‌های مختلف برای پیش‌برد بازی، اگر در بخش طراحی مرحله دقت و زمان بیشتری صرف می‌شد می‌توانست همانند نسخه پنجم از راه‌های خلاقانه برای پیش‌برد مراحل استفاده شود. درواقع طراحی ضعیف مراحل بخش خوب و پرجزییات تنوع سلاح‌ها را خنثی می‌کند و آزادی عمل را از بین می‌برد.

دربخش گرافیک شاهد تغییر چندانی نسبت به نسخه پنجم نیستیم. بیشتر مدل‌های استفاده شده از نسخه قبل به بازی اضافه و مخصوص نسخه پنجم هستند. برخی از محیط‌های جدید که مخصوص این نسخه ساخته شده‌اند از نظر کیفیت به‌نسبت محیط‌های قبلی، قربانی زمان کم ساخته شدن بازی شده‌اند و درمقایسه با نسخه اصلی دارای کیفیت بالایی نیستند. انیمیشن‌های مخصوص شخصیت به‌طور کلی از نسخه قبلی بازی قرض گرفته شده‌اند و نمی‌توان به آن‌ها ایرادی گرفت؛ به‌جز انیمیشن‌های محدود حمله دشمنان و سلاح‌های سرد که زود تکراری می‌شوند. دشمنان دارای طراحی هنری عالی هستند و از نظر بصری هم‌خوانی خوبی با محیط بی‌روح و مرده بازی دارند؛ اما کم تنوع بودن‌شان می‌تواند در دراز مدت خسته‌کننده باشد و از همان ابتدا جذابیت خود را از دست می‌دهند. درکل در بخش گرافیک فنی و هنری، بازی درسطح قابل قبولی است ولی نمی‌تواند بین حریفان هم نسل خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

نبود داستان، کارگردانی ضعیف صحنه‌های سینمایی، شخصیت‌های فرعی نه‌چندان جالب و طراحی ضعیف مراحل موجب می‌شود تا نتوانیم بازی Metal Gear Survive را به عنوان یک دنباله برای سری متال گیر حساب کنیم؛ اما به عنوان یک مستقل نیز این بازی نمی‌تواند رضایت‌بخش باشد. پتانسیل بازی برای تبدیل شدن به یک عنوان چندنفره سرگرم‌کننده قربانی فساد و سودجوییِ در کونامی شده که باعث شده تا این عنوان نه تنها به عنوان یک متال گیر، بلکه به عنوان یک بازی مستقل هم نتواند خوب ظاهر شود.

 

Resolution

Platform: PS4 – Score: 5 out of 10

The latest installment in Metal Gear series does not satisfy fans of the series and cannot attain a well-made multiplayer game. Metal Gear Survive could be a great multiplayer game, but this potentiality is wasted due to forcing a boring single player mode with unfinished story and design.

 

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقدین بازی Metal Gear Survive بود که توسط ناشر آن یعنی Konami برای دنیای بازی ارسال شده است.)

نکات مثبت

مراحل چندنفره دفاع از مقر اصلی
تنوع سلاح‌های بازی و بخش ارتقای ابزار

نکات منفی

نبودن داستان
کارگردانی ضعیف و آزاردهنده
طراحی مراحل بد
شخصیت‌های بازی
هوش مصنوعی دشمنان
خسته‌کننده شدن زودهنگام بازی

5
متوسط
دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: