2 نظر

فراری برای دو نفر | پیش‌نمایش بازی A Way Out

توسط در 9 ماه پیش
 

«ماجرا از آن‌جایی آغاز شد که می‌خواستم چیزی را بسازم که همیشه دوست داشتم بازی کنم». این جمله Josef Fares ٬ آغازگر ساخت A Way Out در سه سال پیش شد. ساخت این پروژه ٬ توسط تیمی که Brothers: A Tale Of Two Sons را ساخته بود٬ از طرف EA شروع شد و در E3 ۲۰۱۷  در یک نمایش شگفت‌آور به همگان معرفی شد. این بازی که بر پایه همکاری دو نفره است٬ داستان دو زندانی به نام Leo و Vincent را تعریف می‌کند که به همکاری هم باید (تنها طریق انجام بازی دو نفره) از زندان فرار کنند و زنده بمانند. در ادامه با پیش‌نمایش بازی A Way Out که همین امروز منتشر می‌شود همراه دنیای بازی باشید.

سازنده: Hazelight 

ناشر: EA

سبک: دونفره/ اکشن

پلتفرم: رایانه‌های شخصی٬ اکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۷

اما خواسته Fares طوری بود که تا به حال در بازی دیگری ندیده بودیم. «من همیشه دلم می‌خواست با دوستانم یک بازی انجام بدهم که فقط از نوع drop-in و drop-out (اینکه گزینه نفر دوم صرفا یک قابلیت اضافی باشد) نباشد. من مخالف آن بازی‌ها نیستم٬ فقط نیاز به چیزی داشتم که واقعا برایم مهم باشد. می‌خواستم که یک داستان را کامل با دوستم بازی کنم» بعد از موفقیت  Brothers ٬ Patrick Söderlund ٬معاون اجرایی EA ٬ شخصا از Fares درخواست ساخت یک بازی جدید کرد. با پیشنهاد بودجه ۳.۷ میلیون دلاری و همکاری تیم  EA Originals ٫ Fares و تیمش در  استودیو Hazelight ساخت همان بازی رویایی خود را شروع کردند.

در کار کردن با EA همیشه خیلی‌ها هستند که اخطار می‌دهند و در چند ماه اخیر نظرات منفی نسبت به این ناشر بیشتر نیز شده است.  با این‌حال Fares نسبت به این نظرات بی‌توجه بود و کار خود را پیش برد. «همین آدمی که الان هستم٬ قرار است که یک بازی AAA بسازد. چیزی تغییر نخواهد کرد. همکاری با EA از همان روز اول عالی بود. یک کلمه هم از اینکه چه کار کنیم یا نکنیم نگفتند بلکه خیلی هم به ما در مسیر تولید کمک کردند. می‌دانم که خیلی حرف پشت EA است… هر کسی بعضی اوقات خوب عمل می‌کند و بعضی اوقات گند می‌زند. من خیلی وارد این مسائل نمی‌شوم. همین که می‌دانم کارم به من انگیزه و قدرت می‌دهد برایم کافی است. به طور کلی من مشکلی با EA ندارم و تنها چیزی که از این ناشر دیده‌ام خوبی است.»

در طول سه سال ساخت بازی٬‌ A Way Out به طور تحسین برانگیزی به همان ایده‌های اولیه پایبند مانده است. تمرکز بازی در ایجاد تجربه‌ای خطی‌ است که مثل عنوان دیگری نیست. در حالی که عناوین داستان محور زیادی مثل بازی‌های Telltale و Quantic Dream وجود دارد٬ A Way Out کاملا از این سبک دور است.  تصمیماتی که در بازی می‌گیرید در ساختار کلی بازی تاثیری نمی‌گذارد. این قابلیت در بازی اینگونه نیست که یک تصمیم بگیرید٬ سپس منتظر نتایج تازه‌ای باشید.  این قابلیت فقط برای این است که با یک‌دیگر برای به پایان رساندن بازی تصمیم بگیرید.  به همین دلیل با توجه به شبهاتی که از زمان نمایش بازی در E3 پیش‌آمده است٬ این بازی را کاملا متمایز از بازی‌های ذکر شده باید دانست.

Fares نسبت به موقعیتی که بازی‌ دارد کاملا رک است و بدون رو در بایستی می‌گوید که این بازی مناسب همه نیست. «اگر می‌خواهید مستقیم تو سر صندوق‌دار مغازه شلیک کنید٬  GTA انتخاب مناسبی است برای‌تان؛ این بازی برای شما نیست. اهمیت نمی‌دهم که به خاطر این حرفم تعدادی از گیمرها را از دست بدهم. برای من این چیزها مهم نیست؛ اگر به دنبال بازی‌های Run and Gun هستید بازی من مناسب شما نیست. A Way Out برای کسانی است که به دنبال یک شریک برای co-op و تجربه کردن لحظات داستانی و سینمایی هستند.» رابطه بین بازیکنان در زندگی واقعی به اندازه رابطه بین Leo  و Vincent مهم است. «اگر این نباشد بازی برای‌تان لوس می‌شود؛ یا بهش اعتماد کن و همراهش شو یا ولش کن و سراغ یک بازی دیگر برو. بازی‌های زیادی هستند که می‌توانید سراغ‌شان بروید. آن‌ها بیشتر به دردتان می‌خورد.»  این نظر شاید خیلی به مزاق EA خوش نیاید ولی مطمئنا صداقتی در این حرف‌‌ها وجود دارد که ما کمتر در صنعت بازی‌های ویدیویی می‌بینیم که بیشتر این رفتار به شخصیت Fares برمی‌گردد.

اون در سن ده سالگی به خاطر جنگ‌ از کشورش٬ لبنان٬ به همراه خانواده‌اش به سوئد مهاجرت کرد و در در آنجا سرنوشت جوری برای Fares رقم خورد که به فیلم‌سازی روی بیاورد. او به عنوان جوان‌ترین دانش‌آموز٬ در سن ۲۰سالگی٬ در بهترین مدرسه فیلم‌سازی سوئد پذیرفته شد و اولین فیلمش را او با نام Jalla Jalla که هم از نظر منتقدین و هم از لحاظ فروش موفق عمل کرد٬ قبل از فارغ‌التحصیلی‌اش ساخت. پس زمینه Fares بسیار متفاوت از بیشتر کارگردان‌های بازی‌ها است ولی او با همین ویژگی‌ها توانست خود را در بازی Brothers ثابت کند.

«پس‌زمینه من به عنوان فیلم‌سازی به من در ساخت بازی کمک کرده است. این را می‌توانید در صحنه‌های سینمایی٬ حرکات دوربین و برخی ایده‌ها برای گیم‌پلی ببنید. ایده‌هایی زیادی دارم که حتی از این چیزی که الان است فراتر خواهد رفت.» در حالی که همچنان علاقه به ساخت فیلم در وی وجود دارد٬ ولی او به مقدار زیادی نسبت به ساخت بازی شوق و هیجان دارد. «به نظرم بازی‌ها آینده فوق‌العاده روشنی دارند. مسیری که پیش گرفتیم بسیار هیجان‌انگیز است. فکر می‌کنم که آینده٬ فناوری نیست بلکه خلاقیت است. نمی‌گویم که فناوری را کنار بگذاریم ولی به نظرم آینده٬ در ساخت بازی‌هایی برای گیمرهایی مثل ما است که یک شوتر را بارها تمام می‌کند. چالشی که برای Hazelight وجود دارد این است که با A Way Out چقد می‌تواند این رسانه را ارتقا دهد؟»

این اتفاق قرار است با ساختن عنوانی بیفتد که بهترین لحظات Co-op بازی‌ها را بر می‌دارد و همه آن‌ها را در یک بازی قرار می‌دهد. چه Leo را انتخاب کنید٬ چه Vincent را٬ گزینه‌ها و روش‌های انجام مراحل متفاوتی پیش‌ روی‌تان است. ما با دو روش در مرحله مربوط به دزدی از  ایستگاه سوخت روبه رو هستیم؛ با Leo همیشه عصبانی٬ با بی‌کله بازی اسلحه را بردارید و به همه جا شلیک کنید در حالی که با Vincent آرام وارد مغازه شوید و صندوق‌دار را از  کاری  که می‌خواهید انجام دهید٬ مطلع کنید. به همین روال در مرحله‌ای دیگری که در طول فرار از زندان است٬ دو روش کاملا متفاوت برای رد کردن ایستگاه پلیس ارائه می‌شود. از بالای پل بروید یا از پایین‌اش. شاید به نظر این انتخابات ساده و سرراست باشند ولی هر کدام داستان مخصوص به خود را رقم می‌زند که در انتها به یک پایان مشترک می‌رسند.

همان‌طور که دید دو شخصیت اصلی بازی خیلی با هم متفاوت هستند. «آن‌ها شخصیت‌های متفاوتی دارند. همانطور که در تریلرها تا الان دیده‌اید٬ Leo بیشتر بی‌پروا٬ مغرور و زود جوش و Vincent آدم آرام و با فکرتری است. در شروع بازی ایده کوچکی که آن‌ها که هستند می‌گیرید. در انتخاب‌تان معیار این نیست که چه کسی بهتر شلیک می‌کند٬ بلکه معیار این است که کدام یک بیشتر به شخصیت‌تان می‌خورد. امیدوارم بازیکن‌ها برای اینکه با شخصیت‌ها بیشتر آشنا شوند با NPCها صحبت کنند؛ البته این تنها یک گزینه است و می‌توانید وقت‌تان را روی این قسمت نگذارید و از آن رد شوید.»

این خطی بودن (که باز به پس زمینه کارگردانی Fares بر می‌گردد) یکی از دلایلی است که A Way Out را یک بازی خاص می‌کند. صرف نظر از هر تصمیمی که بگیرید٬ بازی از نقطه A شروع می‌شود و در نقطه B به پایان می‌رسد. با اینکه تیم‌های بزرگ با بودجه‌های کلان می‌توانند یک جهان باز متنوع و زیبا در بازی خود قرار دهند٬ Hazeligh مجموعه‌ای از اتفاقاتی را کنار هم قرار می‌دهد که پر از حادثه٬ اتفاق و تجربه است.

این عنوان را با توجه به اینکه با تعداد کارکنانی کم و بودجه‌ای محدود ساخته می‌شود٬ باید یک بازی مستقل دانست. Fares در این‌باره شوخی جالبی هم می‌کند: «فکر کنم EA وقتی پایان کار ما را ببینید شگفت‌زده شود که چگونه این کار را با این بودجه کم انجام داده‌ایم.  بعضی وقت‌ها به شوخی می‌گویم که ما بودجه مخصوص به قهوه استودیو Naughty Dog را داشتیم!» البته٬ این کارگردان منکر آزادی بیشتری که به وسیله بودجه کمتر پیش می‌آید٬ نمی‌شود. «ما می‌توانیم بیشتر خطر کنیم چون ریسک کاری‌مان بالا نیست؛ البته این به این معنا نیست که با پول بیشتر نمی‌توان خطر کرد. ما باید حد وسط را در پروژه خود داشته باشیم. از اینکه بعضی از افراد خلاق می‌گویند -ما برای  هنر کار می‌کنیم- اصلا خوشم نمی‌آید. آن‌ها این را در نظر نمی‌گیرند که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که برای زندگی نیاز به پول داریم؛ البته اینکه افراد پول‌پرست هم می‌گویند -فقط پول مهم است- را قبول ندارم یک رابطه یین و یانگ باید برقرار باشد.»

این ریسک‌هایی که Fares از آن حرف می‌زند شامل نیاز اجباری به یک یار برای انجام بازی و حالت split-screen حتی در قسمت آنلاین می‌شود که این امکان را به شما می‌دهد که ببینید یارتان در بازی چه می‌کند. با قابلیت Friend Pass اگر یک نفر بازی را تهیه کرده باشد می‌تواند به یک نفر دیگر هم بدهد و با او بازی کند در صورتی که Xbox One و اشتراک Gold داشته باشند. این مربوط به مرحله جانبی یا بازی در یک مدت محدود نمی‌شود بلکه کل بازی از اول تا آخر در اختیار بازیکن دیگر به صورت رایگان قرار می‌گیرد. به نظر خیلی سخاوتمندانه می‌آید٬ آن هم از ناشری به نام EA اما Fares این ویژگی را الزامی می‌داند.

در  A Way Out ٬ Leo  و Victor برا فرار به همدیگر نیاز دارند. وقتی به یک کمپ ماهی‌گیری رها شده می‌رسید٬ لازم است که یکی از شماها به فکر گرفتن ماهی و درست کردن نیزه برای آن باشد و دیگری به دنبال روشن کردن آتش. تمام این همکاری‌ها کاملا در بازی نشسته است و اصلا اذیت کننده یا محدود کننده نیستند. «این بازی یک تجربه سینمایی چند نفره است. با یک بازی Co-op معمولی طرف نیستیم؛ لحظاتی نیاز دارید که آرام باشید و برای دقایقی هیچ کاری نکنید.» در این بازی فرارهای هیجان انگیز٬ اسلحه٬ خشونت٬ روابط احساسی با خانواده ٬ رانندگی٬ ماهی‌گیری و خیلی چیزهای دیگر خواهید دید؛ حتی با یک تیم کوچک و منابع کم و با اینکه کاملا هم می‌دانید که قرار نیست فیزیک رانندگی در حد Need for Speed باشد ولی Fares به دنبال این است که تنوع را در بازی خود حفظ کند.

«به نظر این یک موضوع شخصی است. اولا٬ وجود تنوع برای تازه نگهداشتن تجربه در بازی کاملا حیاتی است. حتی اگر سیستم  رانندگی عالی نباشد ولی برای اینکه شما را در جاده برای تیراندازی و فرار نگه‌دارد کافی است. برای من از آن‌جایی که با یک Co-op سینمایی طرف هستیم٬ باید همیشه لحظات تازه و منحصر به فرد باشد. شما را نمی‌دانم٬ ولی برای من تکرار در بازی خسته‌کننده است. خصوصا اگر در یک بازی سینماتیک یک عالمه تکرار داشته باشد که بسیار بدتر هم است.»

با اینکه چند روز بیشتر نمانده است تا عرضه A Way Out ٬ حس اشتیاق من از زمان نمایش بازی در E3 همچنان در من باقی‌مانده است. به خاطر این اشتیاق٬ انتظاراتی شکل می‌گیرد. با اینکه با یک تیم مستقل رو به رو هستیم ولی باز این مسئله روی تیم Hazelight فشار می‌آورد. «فکر کنم که باید به کاری که انجام داده‌ایم افتخار کنیم. مطمئنم که بازی چیز خوبی می‌شود.» با وجود این حجم از انتظارات٬ تیم نسبت به کار خود کاملا اعتماد دارد. «فرض کنید که بازی عرضه شود و همه بگویند که این بازی آشغال است. من پیش خودم می‌گویم که عیبی ندارد دفعه بعد بهتر عمل خواهم کرد. چه مشکلی با شکست وجود دارد؟ این‌که بترسی از شکست خوردن مشکل بزرگتری از خود شکست خوردن است٬ چون باعث می‌شود که تو را عقب نگه‌دارد.»

«اگر به مشکلی بر بخوریم٬ من کاملا آن را جدی می‌گیرم. من از آن دسته آدم‌هایی نیستم که کارمندانم را تا دیر وقت نگه‌دارم٬‌ آن‌وقت خودم ساعت سه بروم خانه. من وقتی در دفترم باشم کار خواهم کرد و کنار تیمم می‌مانم. ما در کنار هم این پروژه را پیش می‌بریم. من آدم با انگیزه‌ای هستم. من دیوانه‌بار نسبت به این بازی انگیزه و شوق دارم. من این بازی را زندگی کرده‌ام؛ حتی اگر هزار متخصص هم به من بگویند که این بازی آشغال است٬ به آن‌ها می‌گویم که اشتباه می‌کنید. این بازی عالی است؛ این عنوانی است که به آن ایمان دارم.»

«می‌توانید من را یک آدم خیال‌پرداز تصور کنید ولی از ته قلبم مطمئنم که نتیجه کار عالی خواهد شد.»

لازم دانستیم هر چند دیر، این پیش‌نمایش را منتشر کنیم تا از صحبت‌های سازندگان بهره‌مند شوید و قبل از خرید بازی این متن را مطالعه نمایید. نقد و بررسی بازی را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن تقدیم حضورتان می‌کنیم.

 

شما باید ورود برای ارسال نظر