از رنجی که می‌بریم | استنطاق!

توسط سینا کیارستمی در ۳ اسفند ۱۳۹۶ , ۲۰:۱۵

به جرأت می‌توان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازی‌ساز، در مخاطبان‌اش خلاصه می‌شود. این مخاطبان هستند که با واکنش‌های خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانه‌ای دیگری) به صاحب اثر جهت می‌دهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت می‌دهند. آیا همین مسیری که پیش می‌روی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود می‌توانی بفهمی. هم‌چنین می‌توانی نقدهای دل‌سوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قوی‌تر ظاهر شوی؛ البته همه‌ی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آن‌هم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد.

در مجموعه مقالات «از رنجی که می‌بریم»، قصد داریم به معرفی بازی‌هایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژه‌های بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما به‌اشتراک می‌گذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که می‌بریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهم‌اش از دنیای بازی‌ها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برای‌تان بگوییم. با بازی لغو شده‌ی Hellion: Mystery of the Inquisition (هلیون: راز استنطاق)، در قسمت سیزدهم مجموعه «از رنجی که می‌بریم»، همراه دنیای بازی باشید.

قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات خام این پروژه‌ها، به صورت مستند و آرشیو شده در سایت unseen64 موجود است.

معمولا بازی‌هایی که روایتی در زمان گذشته (نگوییم تاریخی، چرا که اگر تاریخ را برمبنای حقیقت در نظر بگیریم، بسیاری از این بازی‌ها هیچ حقیقتی پشت‌شان نیست و ناشی از گردش ذهن نویسندگان در نقاط تاریک زندگی بشریت‌اند.) علی‌الخصوص قرون وسطی دارند؛ دارای داستانی رازآلود و هولناک هستند. پرده‌برداری از نقاط کور سرگذشت بشریت، اگر همراه با کمی تخیل شوند؛ ترکیب وسوسه‌انگیزی برای تجربه به هر گیمری را می‌دهند. به مراتب نحوه جنگیدن با چوب و سرنیزه و شمشیر، تصویری قهرمانانه‌تر از جنگیدن با تفنگ و سلاح کمری ارائه می‌کند. شاهد این مدعا نیز شخصیت‌های محبوب دیگر بازی‌ها به همراه نحوه مبارزشان است که نام‌شان در ذهن شما نیز ماندگارتر شده است. بازی‌هایی با روایاتی تاریخی‌گونه، از آن‌جایی که انسان را به جایی پرتاب می‌کنند که هرگز در آن‌جا نبوده و نزیسته و زاده نشده؛ می‌توانند علاوه بر درگیر کردن مغز آدمی، تخیل او را نیز به چالش بکشند. حال شما چیزی روبه‌روی خود می‌بینید که هم عقل، هم احساس و هم تخیل شما را درگیر خود می‌کند؛ که اگر چشم‌هایمان را به دیگر جملات متن ببندیم و جمله‌ی آخر را بازخوانی کنیم، تصور می‌کنیم که با عشقی از نوع جنس مخالف روبه‌رو شده‌ایم.

بازی لغو شده‌ی Hellion: Mystery of the Inquisition (هلیون: راز استنطاق)، یکی دیگر از همان عناوینی می‌توانست باشد که قلب و عقل را توامان به زانو دربیاورد و داستان‌اش را برای‌مان روایت کند. ساخت و توسعه‌ی این بازی توسط استودیو Flying Fish (فلایینگ فیش یا ماهی پرنده) در سال ۲۰۰۹ کلید خورد و قرار بود بازی هلیون در ژانر نقش آفرینی/ اکشن اول شخص یا first person action RPG پا به بازار رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۳ و اکس‌باکس ۳۶۰ بگذارد. زمان انتشار بازی نیز اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی در نظر گرفته شده بود و جالب است بدانید که تیم سازنده‌ بازی هلیون، ترکیبی از تیم سازنده The Witcher و Two World بود که خبر از یک عنوان اساطیری شگفت‌انگیز دیگر می‌داد.

آقای «سیمون گاربوفسکی» (Simon Grabowski) مدیر عامل استودیو Flying Fish در بخشی از مصاحبه‌ی خود با IGN درباره عنوان لغوشده‌ی این استودیو گفت:

بازی Hellion: Mystery of the Inquisition، یک سفر عجیب و غریب و متفاوتی در دنیا و فرهنگ‌های قرون وسطایی بود. یک بازی پر از شخصیت‌های واقعی، حیوانات، جنگجویان خشن، شوالیه‌های دلیر، شیاطین مهار ناشدنی و… . دید ما زمان ساخت این عنوان این بود که بازیکن را درست در میان یک دنیای وحشی و خشک قرون وسطایی رها کنیم؛ با تمام مشقت‌ها و ظلم‌ها و باورهای آن دوران، درست مثل آن‌چه خودمان از گذشته خوانده‌ایم. در این بازی، گیمر با چشمان خود شاهد بی‌رحمی‌های انسانی و اتفاقات بزرگ سیاسی می‌بود که در این حین می‌بایست راه خود را به سمت حقیقت پیش بگیرد… .

از آن‌چه آقای سیمون گاربوفسکی به IGN گفت، برمی‌آمد که لذت تجربه‌ی یک عنوان فوق‌العاده را از دست داده‌ایم. دلیل این رنج به صورت رسمی هیچ‌گاه از سوی Flying Fish و تیم توسعه دهند‌ه‌ی هلیون مشخص نشد؛ تنها در چند مورد به‌صورت غیر رسمی اعلام شد که پروژه هلیون به دلیل منسوخ شدن ‌نسل کنسول‌های هدف، به فراموشی سپرده شد.

دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید