1دیدگاه

از رنجی که می‌بریم | شوالیه‌هایی که مرگ را به شعر خواندن زیر باران ترجیح دادند

توسط در 1 سال پیش
 

به جرأت می‌توان گفت که تمام آمال و آرزوها و هست و نیست یک فیلم ساز، یک بازیگر، یک نویسنده و یک بازی‌ساز، در مخاطبان‌اش خلاصه می‌شود. این مخاطبان هستند که با واکنش‌های خود نسبت به یک اثر (یک فیلم، یک کتاب، یک بازی یا محصول هنری/ رسانه‌ای دیگری) به صاحب اثر جهت می‌دهند. این مخاطبان هستند که به صاحب اثر، اعتماد و اعتبار و به خود اثر شخصیت می‌دهند. آیا همین مسیری که پیش می‌روی، مسیر درستی است یا خیر؟ از روی واکنش مخاطبان خود می‌توانی بفهمی. هم‌چنین می‌توانی نقدهای دل‌سوزانه منتقدان را به کار بگیری و در اثرهای بعدی خودت، بهتر و قوی‌تر ظاهر شوی؛ البته همه‌ی چیزهایی که تا بدین جا گفته شد، یک شرط مبرهن دارد، آن‌هم اینکه اصلا اثری منتشر شده باشد و مخاطب چیزی دیده، شنیده و یا خوانده باشد.

در مجموعه مقالات «از رنجی که می‌بریم»، قصد داریم به معرفی بازی‌هایی ویدیویی بپردازیم که زیر همان شرط گفته شده، به قول شاعر گفتنی «بار امانت نتوانستند بکشند». از علل شکست و ناکامی این پروژه‌های بعضا پرهزینه، تا جایی که اطلاعات داشته باشیم و موجود باشد در این مجموعه مقالات با شما به‌اشتراک می‌گذاریم. قرار است در مقالات «از رنجی که می‌بریم» از اینکه چرا یکی تا مرحله انتشار بالا آمد و اما هرگز منتشر نشد، از اینکه چرا یکی در مرحله ساخت متوقف شد و از اینکه چرا یکی سهم‌اش از دنیای بازی‌ها، فقط یک اسم بود و هرگز موجودیت نیافت برای‌تان بگوییم. با پروژه لغو شده‌ی Project Nano (پروژه نانو)، در قسمت نهم مجموعه «از رنجی که می‌بریم»، همراه دنیای بازی باشید.

قبل از شروع مقاله، لازم به ذکر است که اطلاعات خام این پروژه‌ها، به صورت مستند و آرشیو شده در سایت unseen64 موجود است.

تعریف شما از شوالیه چیست؟ واقعا شوالیه‌ها چه کسانی‌اند؟ بگذارید قبل از هر چیز رجوع کنیم به تعریف رسمی از ویکی‌پدیا:

شوالیه کیست؟ شوالیه (به زبان فرانسوی: Chevalier) اصالتاً یک عنوان فرانسوی و در اصل به معنای اسب سوار و برگرفته از نام اسب (به فرانسوی: Cheval) است، معادل شوالیه انگلیس (به انگلیسی: Knight) ‏و به معنای «شهسوار»، یکی از درجات تشریفاتی در قرون وسطی در اروپا بوده‌ است. این لقب اکنون به‌جز بریتانیا در اکثر جوامع اروپایی منسوخ شده است و هیچ معنای رسمی یا اداری ندارد.

حال با خودمان می‌گوییم که آیا واقعا شوالیه‌ها منسوخ شده‌اند؟ آیا واقعا کلمه شوالیه را فقط در فیلم‌های سینمایی باید جست و جو کنیم؟ قطعا شما نیز اگر چشمان‌تان را ببندید و قصد کنید تا یک شوالیه را در ذهن‌تان مجسم کنید؛ یک مرد رشید و پیل‌تن با کمی ته ریش و احتمالا موهای مشکی رنگ بلند و ریخته‌شده بر شانه، آراسته شده با لباس رزمِ سلطنتی که قریب به اتفاق‌تان از ترکیب قرمز و طلایی برای زره‌اش و از سفید و یا قرمز برای ردایش استفاده می‌کنید. کلاه خودی مزین به پرهای طلایی که صورتش را از کناره‌ها پوشانده و تنها بینی و ته‌ریش و البته لب‌های خشکی زده‌اش قابل دیدن است. چشم‌هایش نیز چنان برقی دارد که از دیدنش پشیمان می‌شوید. سپس اسب سفیدش را مجسم می‌کنید که با سینه‌ای ستپر و با غروری وصف ناشدنی به شما زل زده است و انگار به شما می‌خواهد یک برتری خاصی را نسبت به دیگر اسبان بفهماند؛ تمام شد؟ آهان! و اما توصیف محیط! یک دشت سرسبز و البته تاریک، گوشه‌های سمت چپ قاب ذهن‌تان را با چند درخت چنار پر می‌کنید و سمت راست را کوه‌های بلند و کوتاه را نقاشی می‌کنید. آسمان سیاه همچون شوالیه را رنگ می‌کنید و دقیقا پشت سر قهرمان خود، مهتاب را قرار می‌دهید که دچار ذلتی شده‌ است در تقابل با شوالیه! تمام شد؟ و اما تعریف من از شوالیه را می‌خواهید بشنوید؟ نه، نه! شنیدن کی بود مانند دیدن! بیاید تعریف بنده را مشاهده کنیم. خوب نگاه کنید:

 

از اول سوال‌مان را مطرح کنیم؟ پس از اول آماده تجسم شوید! شروع می‌کنیم؛ تعریف شما از شوالیه چیست؟ واقعا شوالیه‌ها چه کسانی‌اند؟ حال چشمان‌تان را ببندید و… . اگر همان تعاریف قبلی در ذهن‌تان مجسم شد که باید بگوییم خیلی بی‌احساس تشریف دارید؛ و اگر همین قهرمان دقایق پیش را تداعی کردید، باید بگوییم که با عرض تاسف شما هم به جمع رنج‌بران مرگ این شوالیه جوان پیوستید. بله! پروژه «نانو» و شوالیه تازه‌کار ما، خیلی زودتر از آن که بتواند در میدان‌های نبرد مبارزه کند و در شهر اسم و رسمی به پا کند، از نفس افتاد.

کار توسعه پروژه نانو در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط Epic Games کلید خورد؛ درست زمانی که این شرکت درحال کار بر عنوان مهیب خود یعنی Gears of War 3 بود. در سال ۲۰۱۱ میلادی بود که این کمپانی بازی Gears of War 3 را به صورت انحصاری برای کنسول Xbox 360 عرضه کرد. در همین سال، Epic Games اعلام کرد که پروژه نانو را قصد دارد برای کنسول‌های نسل بعدی یعنی ،PS4 Xbox one و رایانه‌های شخصی منتشر کند. شاید به خاطر دغدغه‌های انتشار GoW3 (می‌گوییم شاید چون به‌طور رسمی چیزی گفته نشده است) بود که بنا شد تا پروژه نانو یک نسل به تعویق بیافتد. اتفاق عجیبی که در سپتامبر سال ۲۰۱۱ افتاد این بود که زمانی که هنوز به‌صورت رسمی چیزی از نانو توسط Epic Games اعلام نشده بود؛ شرکت Unreal Tech برای معرفی نسخه جدید موتور یعنی Unreal 3.5 از تریلری استفاده کرد که در آن بازی نانو به‌نحوی معرفی شده بود. در آن مدت نیز گاها طرح‌‌های مفهومی و خامی نیز توسط منابع گوناگونی منتشر می‌شد که هیچ‌کدام از طرف شرکت سازنده رسمیت نداشتند. در اواسط سال ۲۰۱۳ میلادی بود که آقای Cliff Bleszinski، کارگردان طراحی‌ بازی Epic Games، در Tumblr شخصی خود از سختی‌های کار بر نانو و «ساماریتان» (Samaritan) نوشت و توسط سایت کوتاکو نیز منتشر شد. کامنت آقای «کلیف بلسزینسکی»:

سوال: تریلری که Epic Games چند وقت پیش درباره «ساماریتان» چه بود؟

یک روزی من بالاخره خواهم توانست که داستان کامل آن را برای شما بازگو کنم. کمی گفتن‌اش سخت است. اگر روزنامه‌نگاری باشد که تعلق خاطری به Epic Games نداشته باشد و به من موافقت خود را اعلام کند، من حاضرم جزئیات را به او بدهم.

پس از مدت کوتاهی دیدگاه آقای کلیف بلسزینسکی پای مقاله‌اش حذف شد و دیگر خبری از اعلام علل لغو پروژه نانو نشد. شایعاتی نیز مبنی بر آن بود که تا سال ۲۰۱۴، Epic Games درحال کار روی نانو است اما در نهایت خبر لغو این پروژه به صورت رسمی اعلام شد و حالا باید تمامی تعاریف احساسی از کلمه شوالیه را از ذهن‌مان پاک کنیم. چه مرد شنل پوش و خوش قد و قواره شما، چه مرد سیگار بر لب خیابانی ما؛ اهمیتی ندارد کدام. حالا باید تنها به تعریف رسمی ویکی‌پدیا اکتفا کنیم و بگوییم: «این لقب اکنون به‌جز بریتانیا در اکثر جوامع اروپایی منسوخ شده است و هیچ معنای رسمی یا اداری ندارد.»

 

شما باید ورود برای ارسال نظر