TGC 2017 | حرف‌های دل یک گیمر؛ مصاحبه اختصاصی دنیای بازی با نماینده شرکت Rovio

توسط دنیای بازی در ۱۹ تیر ۱۳۹۶ , ۱۱:۱۵

خوشبختانه و برخلاف تصورات ما، نماینده شرکت بزرگ و موفق Rovio یک استعداد ایرانی به‌نام «امین سرخه‌ای» در صنعت گیمینگ و عضو تیم تحلیل داده و توسعه تجاری بود و گفتگوس جالب و تاثیرگذارس را رقم زد. در ادامه با دنیای بازی همراه باشید.

مصاحبه‌کنندگان: اسماعیل کاظمی و سینا کیارستمی

تایپ: اسماعیل کاظمی

ویرایش: تارخ ترهنده

 

بااینکه عنوان Angry Birds دیگر آن بازی محبوبی که بود نیست، آیا شرکت Rovio برنامه‌ای برای تغییر این وضعیت دارد

دیگر کسی نباید انتظار داشته باشد که Angry Birds دوباره آن بازی محبوب که حدوداً ٩٠٪ بازار پلتفرم موبایل را به خودش  اختصاص داده بود باشد. این بازی زمانی که پلتفرم موبایل در خلا کامل به سر می‌برد و تنها بازی شاخص همان Snake معروف بود، شروع به فعالیت کرد و برای اولین بار در سیستم عامل Symbian و گوشی‌های نوکیا در فنلاند منتشر شد که به رکورد ١٠٠ میلیون کاربر و خریدار در پلتفرمهای مختلف جهان رسید. اینکه در حال حاضر Angry Birds محبوبیت سابق را ندارد به‌دلیل بی‌کیفیت بودن آن نیست، بلکه پلتفرم موبایل به‌شدت رشد کرده و رقابت در انتشار عنوان‌های جذاب و ایده‌های منحصربه‌فرد اوج گرفته و که در سلیقه مخاطب تاثیرگذار است. قطعاً باید به این نکته توجه کرد که دیگر Angry Birds نمی‌تواند نزدیک به رکورد خود بشود، همین‌طور که هیچ عنوان دیگری حتی Clash of clans و Pokemon Go هم نمی‌توانند به آن رکورد دست پیدا کنند.

آیا شرکت Rovio ایده جدیدی به‌جز Angry Birds برای بازار جهانی در نظر دارد؟

همین‌طور که می‌دانید عنوان Battle Bay اولین عنوان متفاوت بعد از Angry Birds بوده که شرکت Rovio منتشر کرد. این فرضیه که شرکت Rovio بخواهد IP پرطرفداری مثل Angry Birds را کنار بگذارد خیلی سخت به‌نظر می‌آید. برای مثال Supercell بعد از سال‌ها IP محبوب Clash Of Clans را توسعه داد و الان در حال بهره‌برداری از این عنوان در زمینه‌های دیگر مثل عروسکسازی، تولید اسباببازی و محصولات دیگر است که شرکت Rovio هم همین مسیر را طی می‌کند. اینکه شاید دیگر مخاطبان Angry Birds این عنوان را نپسندند به این معنی نیست که شرکت Rovio باید از IP خود دست بکشد چون هنوز یکی از پرطرفدارترین و شناخته شدهترین عنوان‌های صنعت گیمینگ به‌شمار می‌آید.

آیا هدف شما از حضور در رویداد TGC پیدا کردن ایده جدید یا فعالیت در بازار داخلی ایران بوده؟

بازار ایران برای ما بازار تاریکی است و ما اطلاعات زیادی در موردش نداریم و وقتی اطلاعاتی دقیقی نداریم، نمی‌توانیم در مورد آن تصمیمی بگیریم. هدف ما از حضور در ایران این بود که ببینیم بازار ایران به چه صورتی است و اینکه بتوانیم اطلاعات بیشتری در موردش پیدا کنیم؛ تا چند ساعت آینده که اینجا حضور دارم باید اطلاعات بیشتری کسب کنم و وقتی به فنلاند برگشتم در مورد توسعه بازی در ایران با شرکت Rovio تصمیماتی خواهیم گرفت و این به ناشرهای داخلی بستگی دارد که بخواهند با شرایط ما و با شرکت Rovio همکاری کنند.

با توجه به اینکه خودتان به این اشاره کردید که از بچگی به نشریات دنیای بازی علاقه‌مند بودید و علاقه شدیدی به دنبال کردن صنعت گیمینگ داشتید چگونه توانستید به Rovio راه پیدا کنید؟

خب من از بچگی گیمر بودم و به‌شدت علاقه‌مند بودم و زمانی که بازی می‌کردم با کنسول خودم که آن موقع میکرو بود، باید پدر مادرم میکرو را از من جدا می‌کردند تا بازی نکنم. یادمه که شب‌ها زود می‌خوابیدم که صبح زود که همه خواب هستند بازی کنم که بتوانم بیشتر بازی کنم. سال‌ها گذشت و من ارتباطم با گیم قطع نشد تا اینکه برای ادامه تحصیل از ایران خارج شدم و بعد از اینکه فارغ التحصیل شدم یک فرصت شغلی در شرکت Rovio باز شد و من برای کار به اینجا رفتم. اولین سوالاتی که از من پرسیده شد خیلی جالب بود و این بود که چه بازی‌هایی بازی می‌کنی و چقدر بازی می‌کنی!؟ و این برای شرکت خیلی مهم بود نظر من و ایده من درباره گیمینگ چیست؛ و هیچ‌وقت از راهی که رفتم پشیمان نشدم و هنوز به بازی کردن ادامه می‌دهم.

نظرتان راجب به رویداد TGC چیست؟

با برآوردی که تا الان داشتم و با توجه به شرکت‌هایی که در این رویداد حضور پیدا کردند، حس بدی نداشتم. من عضو هیئت داوران مسابقه این رویداد هم هستم و از آن بیست بازی که به من واگذارشده بود تا بازی کنم و داوری کنم، خیلی از آن‌ها برای من جالب بود و از ایده خوبی برخوردار بود. و از عنوان Run Dehghan Run که با ایده ایرانی و شخصیت دهقان فداکار به‌صورت دو بعدی بود خیلی خوشم آمد.

آیا سخنی با خواننده‌های دنیای بازی به‌عنوان خواننده قدیمی این مجموعه دارید؟

میتوانم بگویم که بازی کردن اصلاً چیز بدی نیست اگر مادرهایتان به شما می‌گویند که بازی نکنید و حتی می‌توانید مثل من کار پیدا بکنید و شغل‌تان باشد، در حال حاضر هم من این مشکل را با همسرم هم دارم که بعضی وقت‌ها که با گوشی یا پلتفرمهای دیگر بازی می‌کنم کمی ناراحت می‌شود، ولی هم‌چنان به بازی کردن ادامه بدهید و در کنارش درس‌تان را هم حتماً بخوانید تا زمانی بتوانید این دو را ترکیب کرده و زمینه‌ای برای موفقیت خود در این صنعت فراهم کنید. اگر هم بازی‌ساز ایرانی هستید و در حال خواندن این مصاحبه هستید، بدانید که هیچ‌وقت نباید مأیوس شوید و هیچ‌کس با پروژه اول خودش به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا نکرده مگر اینکه عنوان خیلی خاصی باشد. همین عنوان Angry Birds هم چندبار با شکست مواجه شد تا اینکه توانست به هدف خود برسد. و نکته آخر اینکه بازیسازی فقط گیمپلی نیست، بلکه تحلیل داده‌ها بعد از انتشار بازی نقش اساسی در موفقیت بازی شما دارد؛ و امیدوارم که بازی‌سازان خارجی توجه‌شان به بازار ایران بیشتر جلب بشود و این صنعت در ایران به‌سرعت به‌دست این استعدادهای جوان رشد پیدا کند تا شاهد موفقیت‌های بزرگ بین‌المللی در ایران باشیم.

دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید