۱۰+۱ لحظه برتر E3 ۲۰۱۷

توسط علی فتح‌آبادی در ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ , ۱۴:۰۰

E3 امسال نیز مثل هرسال دیگر و همانند هر اتفاق و رویدادی در زندگی، با تمام کم‌وکاستی‌ها و لحظات درخشان‌اش آمد و رفت و ما بازیکنان را یک‌سال دیگر در انتظار حس‌وحال خاص و دلنشین‌اش قرار داد. با تمام‌ شدن کنفرانس‌ها، الان فرصت خوبی است تا نگاهی داشته باشیم به ده + یک لحظه خوبی که E3 امسال را برای‌مان هیجان‌انگیز ساخت و برای صرف‌وقت و مصرف ترافیک‌مان توجیه خوبی فراهم ساخت. با ۱+۱۰ لحظه‌ی برتر E3 ۲۰۱۷ همراه دنیای بازی باشید.

۱۰+۱. بازگشت «شینجی میکامی» با «شیطان درون دوم»

سه‌سال پیش بود که شیطان درون «شینجی میکامی» و استودیو تازه تاسیس‌اش، Tango GameWorks با تهیه‌کنندگی «بتسدا» عرضه‌ شد. یک اثر ترسناک روان‌شناختی که ترکیبی از تم و گیم‌پلی «شیطان مقیم ۴» و اتمسفر سری «تپه خاموش» بود. در بین بازیبازان و منتقدان نیز بازخوردها ضد و نقیض بود، عده‌ای مخلوق جدید بازیساز قهار ژاپنی را پسندیدند و عده‌ای نیز برش خرده گرفتند. در طی یک‌سال آینده نیز سه بسته الحاقی خوب برای بازی عرضه‌ شدند و مقداری از پلات گنگ بازی را شفاف‌سازی به عمل آوردند. E3 امسال شاهد بازگشت میکامی و شخصیت اصلی بازی‌اش، «سباستین» به صحنه بود و با تریلر سینماتیک و گیم‌پلی زیبایی نویددهنده یک دنباله ترسناک و درگیرکننده را می‌داد. جمعه، سیزدهم اکتبر تاریخ انتشار دومین شیطان درون‌ میکامی است. از همین حالا برای سیر و سفر ناخوشایندتان در ناخودآگاهی پر از موجودات کریه‌منظر و کشنده آماده باشید.

 

۱۰. نمایش گیم‌پلی «مرد عنکبوتی» استودیو «اینسامنیک»

مردعنکبوتی رابطه عشق و نفرتی با بازی‌های رایانه‌ای دارد. یا مثل نسخه‌های Ultimate Spiderman, Spiderman 2, Shattered Dimensions حق مطلب را تماما به این انسان تارزن ادا می‌کند و یا با قسمت‌هایی مثل Edge Of Time, Freind Or Foe در سروشکل دادن به یک بازی سرگرم‌کننده نیز غافل می‌ماند. البته این مثال بالا بیشتر مختص نسخه‌های مدرن این شخصیت محبوب کمیک‌بوکی‌ است و نسخه‌های قدیمی‌تر دوبعدی را فعلا از این معادله کنار بگذارید. بعد از بازی The Amazing Spiderman 2 که در سال ۲۰۱۴ عرضه‌ شد، دیگر خبری از این شخصیت در دنیای بازی‌ها نبود تا E3 سال گذشته که استودیو خوش‌نام Insomniac با نمایشی جذاب پیتر پارکر دوست‌داشتنی را صحنه برگرداند. اطلاعات زیادی در آن سال در خصوص این اثر داده نشد،‌ ولی E3 امسال شاهد نمایش نسبتا مفصلی از گیم‌پلی و بخش مبارزات و تارزنی بازی بود و با توجه به اون‌چیزی که در تریلر دیدیم، باید بگویم که استودیو اینسامنیک کاملا دارند راه‌درستی را می‌روند و در خلق یک تجربه تمام و کمال عنکبوتی و تارزنی‌های قند در آب کن موفق ظاهر می‌شوند. مبارزات و تارزنی‌ها سریع‌ است و شخصیت پیتر حاضر در بازی نیز مشابه نسخه‌اصلی‌اش طناز و دلنشین از آب درآمده. باید صبر کرد و دید این اقتباس جدید که خیلی هم در گیر و بند داستان چندین ساله کمیک‌های این شخصیت هم نیست در نهایت می‌تواند طرفداران این بندباز سرخ‌رنگ و بازیبازان را راضی بکند یا خیر. از این لینک می‌توانید بررسی کامل کنفرانس سونی را بخوانید.

 

۹. بازگشت خوب «فرقه اساسین» با «اشرف اسماعیل» و تیم سازنده «درفش سیاه»

دو سال پیش بود که «سیندیکیت»، نهمین قسمت اصلی مجموعه عرضه‌ شد و با فروش نه‌چندان رضایت‌بخش خودش، بالاخره سران یوبی‌سافت را راضی کرد که استراحتی کوتاه‌مدت به این مجموعه پرفروش بدهند. فرنچایزی که از زمان خلق‌اش تا الان،‌ یعنی از سال ۲۰۰۷، در مجموع نوزده عنوان عرضه کرده‌ است و پاییز پیش‌رو، شاهد عرضه دهمین قسمت اصلی و ۲۰مین قسمت سری هستیم. یعنی به‌طور میانیگن یوبی‌سافت سالی دو بازی از سری جوان و پرفروش خود عرضه کرده و تا جای امکان شیره‌اش را مکیده‌ است. فرمول موفقی خلق‌کرد و تا به اضمحلال رفتن ترکیب تیم فعلی دستی در آن نبرد. البته، نسخه‌های متفاوت و سرخوشانه‌ای همانند «درفش سیاه»‌ بوده‌اند که با افزودن یک ستون جدید -دریانوردی- در کنار باقی عناصر همیشگی و نخ‌نمای سری توانستند باری دیگر خاطره خوشی را از همراه بودن با قاتلان برادری برای بازیکن‌ها خلق بکنند. در نمایشگاه امسال بعد از یک‌سال غیبت، «اشرف اسماعیل»، کارگردان درفش سیاه به همراه تیم سازنده‌ی همان نسخه از نسخه جدید این سری با نام «ریشه‌ها» پرده برداشتند. اسماعیل و تیم‌اش از سال ۲۰۱۳ به اینور مشغول کار بر روی این قسمت بوده‌اند. قسمتی که قرار است به ریشه‌های فرقه برادری در مصر باستان بپردازد و تئوری‌ توطعه‌های سرگرم‌کننده سری را با پرداختن به ابتدای قصه، جذاب‌تر نیز بسازد. نمایش‌هایی که نیز از بازی نشان‌ داده‌شد نسبتا قابل قبول بود. کلیت بازی همان همیشگی بود و تغییر بخصوصی را در خود ندیده‌ است، ولی برای بازی سیستم ارتقا شخصیتی در نظر گرفته شده و مبارزه‌های بازی نیز بالاخره بعد از سیر قهقرایی درجه سختی‌اش بالاخره در این نسخه از عمق و درجه‌سختی قابل قبولی برخوردار شده‌اند. طراحی‌هنری و گرافیک هم باوجود اینکه نسخه به نمایش درآمده Pre Alphaی بازی بود، مثل باقی نسخه‌های سری عالی کار شده‌ بود. برای طرفداران این سری، مسلما «ریشه‌ها» عیش‌ونوشی سرشار از لذت و می‌ ناب است، و برای باقی بازیکن‌ها که خاطرات خوبی را از نسخه‌های اول و دوم و درفش سیاه به همراه دارند، شاید نویددهنده آشتی‌شان با این سری باشد. از طریق این لینک هم می‌توانید بررسی کامل این کنفرانس را مورد مطالعه قرار بدهید.

 

۸. نمایش عالی «ادیسه سوپر ماریو»

واقعا باید در خصوص ماریو چه بگویم؟ اینکه چقدر خوب است و از معدود سری بازی‌های تاریخ است که هم نسخه‌های دوبعدی بی‌نظیری دارد که هنوز هم هنوز است، بعد از گذشت این‌همه سال خاصیت سرگرم‌کنندگی و جذابیت‌اش را از دست نداده و در گذر به نسخه‌های سه‌بعدی و مدرن نیز با قدرت تمام کارش را انجام داد و ماریو را نگه‌داشت. مهمی که بسیاری از شرکت‌ها در این گذر موفق به طی‌کردن تمام و کمالش نبودند و در یک‌جای کار خدشه‌ای بنام بزرگ سری‌شان وارد ساختند. نمونه بزرگش سری سونیک سگاست که از بدو ورودش به دنیای سه‌بعدی، با حاشیه‌های زیادی همراه بود. نسخه‌های عالی عرضه‌ شد و نسخه‌های بسیار فاجعه‌ای. ولی نینتندو با برنامه‌ریزی درست و بازیسازان خلاقی که دارد، و صدالبته شخص «شیگرو میاموتو» توانست با ساخت نسخه‌های مثل «کهشکان سوپر ماریو» و «دنیای سه‌بعدی ماریو» تجربه ماریو زدن را نه‌تنها ارتقا بدهد، بلکه کلی طرفدار و عاشق تازه نیز برای این سیبیلوی لوله‌کش ما دست و پا بکند. سال‌گذشته نمایشی از جدیدترین نسخه سری نشان داده‌شد و امسال، با نمایشی کامل و مفصل‌تر، دل تمامی بازیکنان را برد. دنیاهای رنگارنگ، گیم‌پلی بسیار روان و سرگرم‌کننده و حس‌عالی و آرامی که در کل بازی پخش بود و امکان نداشت در جایی از نمایش، بیننده‌ را تحت تاثیر قرار ندهد. نکته‌ای که بسیار حایز اهمیت است، خلاقیت بالای موجود در بازی است که بعد از عرضه این‌همه قسمت خوب، هنوز نینتندو توانایی تنیدن عناصر تازه و جدید را به بازیش دارد و همین موضوع به تنهایی،‌ «ادیسه سوپر ماریو»‌ را بسیار قابل احترام و ارزشمند می‌کند. به امید موفقیتی مشابه «نبض طبیعت».

 

۸. اکس باکس وان اکس / پشتیبانی از بازی‌های اولین اکس‌باکس

مایکروسافت امسال کنفرانس خوبی‌ را تحویل طرفدارانش داد. چهل عدد بازی نمایش داد که بیست‌ عدد از آنها دارای محتوای انحصاری برای کنسولش بودند. در اینکه بیشتر بازی‌ها شاید انحصاری‌نما بودند کاری نداریم، کارمان با جدیدترین ورژن اکس‌باکس وان و به‌قول خودشان قوی‌ترین کنسول تاریخ است. و صدالبته اعلام قابلیت پشتیبانی از عناوین اولین اکس‌باکس که بسیار هیجان‌انگیز بود.
در نمایشگاه امسال بالاخره پرده از نام و ظاهر پروژه اسکورپیو مایکروسافت برداشته‌ شد و این کنسول بین‌نسلی جدید وان‌اکس نام گرفت. طراحی ظاهری‌اش نیز دنباله‌رو طراحی سری وان است و از نظر اندازه هم کوچکترین اکس‌باکس‌هاست. همین‌که طراحان و مهندسان مایکرو توانسته‌اند این قدرت بالا را در همچین اندازه کوچکی جا بدهند فوق‌العادست. ولی خوب، برای بازیکنان تنها چیزی که اهمیت دارد حمایت شرکت از کنسولش به‌واسطه تولید عناوین انحصاری باکیفیت‌ است که باید صبر کرد و دید مایکرو چه‌برنامه‌هایی برای آینده دارد. E3 نوید محتواهای انحصاری و بازی‌های خوبی را میداد، ولی هنوز تا جلب رضایت کامل طرفداران راه درازی را پیش‌رو دارد. می‌توانید از این لینک بررسی کامل این کنفرانس را مورد خوانش قرار بدهید.

 

۶. بازگشت «فراتر از خوب و بد ۲» و احساساتی شدن «مایکل انسل»

چهارده‌سال از عرضه قسمت نخست این بازی می‌گذرد. سال ۲۰۰۸، «مایکل انسل» خالق بازی خبر از ساخت قسمت دوم آن را داد و عکس‌ها و تریلرهای زیبایی نیز از آن به نمایش درامد. از آن سال به بعد، «فراتر از خوب و بد ۲» در سکوت فرو رفت و احتمال کنسل‌شدنش را مطرح کرد. چند ماه قبل،‌ در حساب اینستاگرام آقای انسل چند طرح اولیه از نسخه دوم بازی به اشتراک گذاشته‌شد که نوید ادامه‌دار بودن پروسه ساخت را میداد. مهمی که بالاخره در انتهای کنفرانس خوب یوبی‌سافت در E3 امسال با به صحنه آمدن آقای انسل و خانوم «گابریله شیراگر» و تریلر سینماتیک زیبایی، رسما نسخه دوم دوباره «!»‌ تایید شد و این‌بار دیگر قرار نیست اغما چندساله اولین معرفی گریبانش را بگیرد. ولی گویا در این چندسال سکوت پروسه ساخت با ریبوتی همراه بوده، چرا که بازی برخلاف تریلر‌های اولیه‌اش در سال ۲۰۰۸ که با محوریت شخصیت اصلی قسمت اول این عنوان،‌ «جید» بود، در زمانی قبل از قسمت نخست اتفاق می‌افتد. لحظه قابل‌توجه و احساسی نمایش احساساتی‌شدن آقای انسل بود، خالقی که مسلما در این چندسال ساعت‌های بسیاری را برای به ثمر نشاندن عزیزش صرف کرده است. عزیزی که بالاخره از کما خارج شده و درحال لبخند زدن به سازنده‌اش است. به‌امید تکرار موفقیت نسخه‌اول و ادامه‌دهنده راه موفقیت‌آمیز کارنامه بازی‌سازی مایکل انسل.

 

۵. حضور «شیگرو میاموتو» در کنفرانس یوبی‌سافت و معرفی «ماریو + ربیدز»

قبل از E3 شایعه‌هایی در خصوص کراس‌اور بین دو شخصیت ماریو نینتندو و ربید‌های شرکت یوبی‌سافت وجود داشت. شایعه‌هایی که توجه به حساسیت بالای نینتندو در حفظ تمامی بازی‌ها و عناوینش در نزد خود شاید واقعیت پنداشتن‌اش مقداری دور از ذهن تلقی می‌شد. نینتندو سابقه دور و درازی از جمع‌کردن نسخه‌های ساخت طرفداران‌اش از بازی‌هایش دارد و همین سال پیش نسخه ریمستر فن‌مید قسمت دوم متروید،‌ که با نام AM2R عرضه شد و همین‌طور پوکمونی را جمع کرد. علاوه‌بر این به بازی جمع‌وجور و ترول شکل No Marios Land که هجوه‌ای بود بر بازی خاص ولی مشکل‌دار استودیو Hello Games، «آسمان هیچ‌کس» نیز واکنش نشان داد و سازنده‌اش را مجبور به تغییر اسامی و ظاهر شخصیت‌هایش کرد. حالا تصور بکنید که نینتندو اجازه بدهد یک شرکت به‌غیر از خودش، آن هم یک شرکت غربی مثل یوبی‌سافت،‌ مسوولیت ساخت نسخه‌ای از بازی‌های ماریو را داشته باشد. شایعه‌ای که در نهایت به‌طرز عجیبی به واقعیت بدل‌ شد و با حاضرشدن «شیگرو میاموتو» از شرکت نینتندو در ابتدای شروع کنفرانس، رسما Mario + Rabbids Kingdom Battle تایید شد. تریلر بازی پر بود از طراحی‌های رنگارنگ عناوین ماریو و کنترل روان و دلچسب‌اش که خرگوش‌های حماقت‌زده یوبی‌سافت نیز طنز و تهی‌بودن مغزشان را به جای‌جای بازی پاشیده‌اند. مبارزات نیز از روند همیشگی عناوین ماریو خارج‌شده و به‌صورت نوبتی دنبال می‌شود. این کراس‌اور زیبا در انتهای ماه آگوست همین سال، به‌طور انحصاری راهی نینتندو سوییچ می‌شود.

 

۴. معرفی اثر جدید سازندگان «برادران : داستان دو پسر»,، «یک راه فرار»

کنفرانس EA رضایت‌بخش بود، ولی مشکل بزرگی که گریبانش را گرفته‌ بود و در بررسی‌اش نیز به آن اشاره‌ای کردم، فقدان ریسک‌پذیری و معرفی آی‌پی‌های تازه بود. هشت بازی در کنفرانس الکترونیک آرتز نمایش داشتند که هفتای آنها ادامه‌دهنده نسخه‌های قبلی سری‌شان بودند و در این بین، اثر جدید سازنده‌های سابق بازی احساسی و بسیار زیبای Brothers : A Tale Of Two Sons بود که عطری تازه و دل‌کش به کنفرانس پاشید. «یک راه فرار» که استودیو Hazelight Studios و شخص «یوزف فارس»، کارگردان برادران مسوولیت ساخت آن را عهده‌دار هستند، با نمایش بسیار خوب و کلیت خاص و جذابش، توانست چشم بازیکن‌های تیزهوش‌تر را بگیرد و درصورت تحقق کامل و یاحداقل بخشی از وعده‌های قند در دل آب‌کن آقای فارس می‌توانیم انتظار یک محصول درگیرکننده و زیبای دیگر را از این تیم خلاق ببینیم. داستان این بازی در خصوص دو زندانی است که قصد دارند با هم فرار کنند. بازی تماما بصورت اسلیپت‌اسکرین و کو‌آپ دنبال می‌شود و در مواقع به‌خصوصی که عنصر اصلی جذابیت این بازی نیز هست، داستان دو شخصیت کاملا در هم تنیده می‌شود و این همکاری و انتخاب‌های دو بازیکن است که سرنوشت و روند پیشرفت قصه را مشخص می‌کند. امیدواریم این تیم بتواند تجربه خوب ساخته قبلی‌‌شان را تکرار کند. از این لینک می‌توانید بررسی کامل کنفرانس EA را بخوانید.

 

۳. معرفی بازی جدید تیم‌اصلی بایوور، «سرود»

جدیدترین نقش‌آفرینی تیم‌اصلی استودیو بزرگ Bioware «سرود»، نمایش بسیار عالی و هوس‌انگیزی را داشت و با کیفیت خارق‌العاده گرافیکی خود و حجم بالای جزییات محیط قلب هر بازیکنی را به تپش انداخت. اصلا آن لحظه‌ای که شخصیت اصلی از لبه پرتگاه به پایین می‌پرد و شروع به پرواز بر فراز جنگل وسیع زیرپایش می‌کند به‌تنهایی یکی از بهترین لحظات کنفرانس مایکروسافت و خود بازی بود. مشخص‌ است که تیم‌اصلی بایوور در این چندسال حسابی مشغول این آی‌پی جدیدش بوده و کیفیت بالای تریلر به نمایش‌ درآمده در نمایشگاه نیز تاییدکننده این مساله‌ است. گیم‌پلی مبارزات شباهت قابل توجهی به «اثر جرمی» دارد که البته ایرادی هم در این خصوص به آن وارد نیست. فقط می‌ماند داستان که با توجه به کارنامه پربار این استودیو در خلق داستان‌های عمیق و درگیرکننده فکر نکنم خیلی نیاز باشد در خصوص این موضوع نگرانی خاصی به دل‌مان راه بدهیم. سال ۲۰۱۸ میلادی منتظر این بازی و سردادن سرود موفقیت دیگری برای بایوور باشید.

 

۲. ریمیک بازی افسانه‌ای «فومیتو اوئدا»،  «سایه کلوسوس»

«ایکو» و «سایه کلوسوس» و حالا «آخرین نگهبان‌» جز خاص‌ترین و بهترین تجربه‌های گیمری من محسوب می‌شوند و جایگاهی بس رفیع نزدم دارند. آثاری بسیار خاص و نوآور که فقط و فقط از ذهن خلاق «فومیتو اوئدا» و تیم هنرمندش، Gen Design – تیم ایکو سابق- خارج می‌شود. آثاری مینیمال با روش داستان‌گوی خاص و دنیاهایی با اتمسفری خارق‌العاده که مهم نیست قهرمانان مختلش درحال دست و پنجه نرم‌کردن با چه اتفاقات سخت و غیرقابل پیشبینی هستند، موضوع اصلی همیشه درمورد احساس و کمک‌کردن است. در ایکو به یوردا کمک می‌کنید که باهم از قلعه نمور و سرد ملکه بدذات فرار بکنید، در سایه کلوسوس با واندر و اسب باوفایش تلاشی ناممکن را به‌منظور زنده‌کردن معشوق از دست‌رفته انجام می‌دهید و در آخرین نگهبان، با حیوانی چندفوتی همراه می‌شوید تا راه نجاتی از محیطی که در آن گیر افتاده‌اید بکنید. داستان‌ بازی‌های اوعدا مهم نیست که چقدر حماسی یا ساده باشند، موضوعی که کلیت کار بر روی آن چیده شده، همراهی و از خودگذشتگی است. آن لحظه‌ای که ایکو بعد از پرت‌شدن از پل برای نجات یوردا دوباره به قلعه برمی‌گردد و دستش را میگیرد، یا لحظاتی که واندر در میان زمین و هوا برای برگرداندن عشق دست و پا میزند، و یا آن لحظات طلایی که پسرک شروع به نوازش تریکو می‌کند و تریکو نیز با آن چشمان درشت و تیله‌ای شکل‌اش نگاهی سرشار از محبت به پسرک میندازد، آن لحظات است که هنر و عشق شکل میگیرد. آن لحظات است که احساسات از میان قاب تلویزیون و هزاران کد برنامه‌نویسی شده خارج می‌شوند و تک‌تک نورون‌های حسی‌تان را فعال می‌کنند و شما را درگیر همهمه‌ای از احساسات ناب می‌کنند. حالا تصور کنید که سایه کلوسوس بطور کامل بازسازی شده‌ و تریلر فوق‌العاده‌ای نیز ازش پخش می‌شود، فکر کنم الان بتوانید حال کنونی بنده را درک کنید.
البته موضوعی که مقدار ایجاد نگرانی می‌کند سابقه استودیوی مسوول ساخت این بازسازی است. Bluepoint Games تا الان یا مسوول ساخت نسخه‌های ریمستر از جمله MetalGear Solid HD Collection,  Ico & Shadow Of The Colossus Collection و Gravity Rush Remastered بوده و یا به استودیو‌های دیگر در ساخت آثاری مثل Titanfall کمک می‌کرده. همین مساله، در تایید صددرصدی کیفیت نهایی بازی مقدار ایجاد شبهه می‌کند، بیایید امیدوار باشیم که این استودیو بتواند کار خوبی که با ریمسترهای مختلف انجام داد را این‌دفعه با این بازسازی تکرار کند. به امید بازگشت قدرتمند یکی از بهترین بازی‌های تاریخ.

 

۱. کنفرانس متفاوت و ترول‌وار «دیوالور دیجیتال»

وقت را هدر ندهید و همین‌الاان بروید و کنفرانس کوتاه و پانزده دقیقه‌ای «دیوالور دیجیتال» را ببینید. کنفرانسی باحال و متفاوت که فقط آمد و ترول کرد و رفت. مجری محشری داشت و طنزش عالی بود. چندتا بازی معرفی کردند و در پانزده‌ دقیقه کلی آدم را سرحال آوردند. دیوالور در این چندسال با برنامه و انتخاب‌های خوبی که داشته رشد قابل‌توجهی را کسب کرده که همین کنفرانس کوتاه در E3 امسال گواهی است بر این امر. ناشر آثار زیبایی از جمله Hotline Miami, The Talos Principle, Shadow Warrior, OlliOlli و Serious Sam که امید است روند رو به‌پیشرفت خودش را با همین فرمان ادامه بدهد و باز نیز با کنفرانس‌های سرخوشانه‌ای در E3 های بعدی حاضر بشود. از طریق این لینک بررسی کامل این کنفرانس باحال را مورد مطالعه قرار بدهید.

دیدگاه
۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

x