۲۲ انحصاری‌مانند و خنک‌کننده‌ی مایع خوب است، ولی کافی نیست | بررسی کنفرانس Microsoft در E3 2017

توسط تارخ ترهنده در ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ , ۲۲:۱۴

سالیان سال است که این صنعت نوپا از آغاز کار خود، با دستگاه‌هایی صرفا برای بازی کردن کار خود را پیش گرفت و این دستگاه‌های بازی طی زمان به دستگاه‌های آرکید و سپس کنسول‌های بازی تغییر شکل و نام پیدا کردند. جدیدترین عضو خانواده‌ی کنسول‌های بازی، همین دو سه روز پیش در کنفرانس Microsoft در E3 2017 رسما رونمایی شد و نام آن نیز Xbox One X است. در این‌که اکس‌باکس وان اکس قدرت‌مندترین کنسول تاریخ است و دارای جذاب‌ترین کنسول از حیث سیستم سخت‌افزاری معرفی شده است، نمی‌توان گفت شکی نیست؛ زیرا تا انتشار آن در هفتم نوامبر سال جاری و بررسی جزیی آن توسط منتقدین و مهندسان مشغول در صنعت بازی‌های ویدیویی زمان زیادی باقی‌مانده است. همان‌طور که در این مطلب اشاره کردم، کدام گیمر است که کنسول جدیدی معرفی بشود و ذوق‌زده نشود! اما اگر شرکت سازنده‌ی آن کنسول به اندازه‌ی کافی زرنگ، ریسک‌پذیر و سیاست‌مدار باشد، این ذوق‌زدگی مخاطب را باید به‌طریقی کاملا به‌نفع خودش هدایت کند؛ یعنی من مخاطب بعد از تماشای کنفرانس آن شرکت می‌بایست با خود بگویم:«من حتما باید این کنسول را بخرم! نمی‌شود این کنسول را نخرید! ببین چقدر بازی‌های خفن انحصاری دارد!»… به‌هیچ وجه قصد کوبیدن مایکروسافت را ندارم و به‌شخصه یکی از دوست‌داران این شرکت هستم و کنسول اولم نیز اکس‌باکس وان است؛ ولی راست‌اش را بخواهید، مایکروسافت انتظارات من، به‌عنوان یکی از کاربرانش، را شاید در حد ۱۵٪ برآورده کرد. بازی‌های نمایش داده شده در کنفرانس مایکروسافت متعدد و دیدنی بودند، ولی درواقع چند انحصاری واقعی میان آنها بود؟ خنک‌کننده‌ی مایع برای ابرقدرتی چون وان اکس خیلی خوب است، نمایش ۴۲ بازی در یک کنفرانس عالیست، ۲۲ بازی با محتوای انحصاری نیز فوق‌العاده است، اما واقعا خانواده‌ی پلتفرم‌های اکس‌باکس الان شدیدا محتاج چیست؟ آیا فقط یک Anthem «بایوور» برای رفع این نیاز کافیست؟ با تحلیل کنفرانس مایکروسافت در E3 2017 همراه دنیای بازی باشید.

یک فرد قدرت‌مند نیز برای نشان دادن قدرت‌اش به نماد، سپاه و زر احتیاج دارد

قدرت‌مند ترین کنسول تاریخ صنعت را نیز تولید کنید، بدون محتوای انحصاری فاخر و فراهم‌سازی بستر مناسب برای سازندگان و مخاطب‌ها، هیچ قله‌ای را فتح نخواهید کرد. «فیل اسپنسر»، محبوب‌ترین رییس بخش Xbox در شرکت مایکروسافت در چندین سال اخیر، تمام تلاش خود را کرده تا بستر مناسب را فراهم کند و بعد از سیاست‌های غلط و فراموش‌نشدنی سال ۲۰۱۳ میلادی، اسپنسر از هر توان و ابزاری که داشت استفاده کرد تا جبران مافات کند؛ و تا حدی هم موفق بوده ولی هنوز یک جای کار می‌لنگد و آن‌جا نیز محتوای انحصاری برای خانواده‌ی اکس‌باکس است.

مایکروسافت از زمانی‌که نسل هشتم آغاز شد، فقط دو یا سه بار توانست در فروش از پلی‌استیشن ۴ پیشی بگیرد. در سال ۲۰۱۵ با انتشار بازی‌های انحصاری چون Halo 5، Rise of the Tomb Raider و Gears of War Ultimate Edition یک مقدمه‌سازی صورت گرفت بر این اساس که مایکروسافت نیز می‌تواند سالانه انحصاری‌های خوب، متعدد و باکیفیتی منتشر کند. سال ۲۰۱۶ این مهم به اوج خود رسید و با انتشار Quantum Break، Gears of War 4 و Forza Horizon 3 و Xbox One S که کمی پیش در همان سال منتشر شده بود، فروش و محبوبیت پلتفرم اکس‌باکس افزایش چشم‌گیری یافت؛ هرچند که قرار بود در سال ۲۰۱۶ بازی Fable Legends نیز منتشر شود و چند بازی دیگر چون Scalebound که یا تاخیر خوردند یا کنسل شدند. همین آمار کافیست تا به مایکروسافت نشان دهد چه می‌خواهد و باید چه‌کار کند.

مایکروسافت تشنه‌ی Ipهای جدید AAA فاخر است؛ Ipهایی چون Anthem و Scalebound مهجور. همین کنسل شدن‌های بازی‌های انحصاری نیز بیشتر ثابت می‌کند که مایکروسافت ریسک‌پذیری را واقعا کنار گذاشته است. مطمعنا یک شرکت چون مایکروسافت پول هنگفتی به شرکتی چون یوبی‌سافت پیشنهاد می‌دهد تا نمایش اولیه‌ی بزرگترین بازی امسال‌اش یعنی AC Origins را در کنفرانس خودش جا دهد. چرا شرکتی چون مایکروسافت نمی‌خواهد این پول را به سرمایه‌گذاری روی Ipهای جدید انحصاری اختصاص دهد؟ معلوم است که ریسک است! ولی آیا مایکروسافت و اکس‌باکس در حال حاضر نیاز به همین ریسک‌ها ندارند؟ «فورتزا»، «هیلو» و «چرخ‌دنده های جنگ» بسیار خوب و محبوب هستند و به کار خود ادامه می‌دهند، اما تمامی مخاطب‌های اکس‌باکس و اصلا تمامی گیمرها، همیشه تشنه‌ی آثار و عناوین جدید و ناب هستند، و اگر این عناوین انحصاری باشند، برگ برده دست شرکت مالک امتیاز است.

داستایوسفکی هم می‌گفت که زندگی بدون امید، زندگی نیست

امید و ریسک چیزهایی هستند که مایکروسافت برای بقا و برای اوج‌گیری به آنها احتیاج دارد. بازی‌های کاملا جدید و فاخری چون Anthem در سبک و سیاق‌های متفاوت نیاز پلتفرم‌های اکس‌باکس است تا بتواند واقعا دربرابر رقیب اصلی‌اش سونی حرفی برای گفتن داشته باشد. «پاتریک سودرلاند» از EA نیز معتقد بود صنعت بازی‌ها با Ipهای نو زنده است و به زندگی ادامه‌ می‌دهد، ولی سرمایه‌گذاری روی آنها نیز ریسک‌پذیر است. خانواده‌ی اکس‌باکس با جدیدترین عضو خود دیگر چیزی کم ندارد جز انحصاری‌های ناب، نو، AAA و متنوع. در کنفراس مایکروسافت، ۴۲ بازی از سازنده‌های کوچک و بزرگ نمایش داده شد که به‌قول خود اسپنسر، ۲۲ عدد از آنها دارای محتوای انحصاری برای اکس‌باکس‌ها هستند. میان آن ۲۲ بازی، ۶ یا ۷ بازی فقط انحصاری اکس‌باکس بودند؛ بقیه از میان این ۶ یا هفت‌تا یا قبلا معرفی شده بودند یا ادامه‌ی مجموعه‌های شناخته‌شده و موفق بودند. بقیه‌ی بازی‌ها به‌غیر از آن ۷تا، یا انحصاری زمانی بودند یا صرفا در کنفرانس مایکروسافت معرفی و رونمایی شدند.

اتفاق خوبی دیگری که افتاد و واکنش‌ تماشاگران نیز بسیار مثبت بود، پشتیبانی از بازی‌های اولین اکس‌باکس یا Original Xbox بود. قابلیت برگردان جانبی در اواخر سال جاری میلادی برای بازی‌های محبوب و پرطرفدار اولین اکس‌باکس نیز موجود خواهد بود. کنفرانس مایکروسافت با مروری بر رزولوشن بازی‌ها شروع شد و به جلو آمد تا به کیفیت ۴K رسید. تیزر کوتاهی از اکس‌باکس وان اکس پخش شد و اسپنسر در حالی روی سن آمد که تشویق تماشاگران نمی‌گذاشت شروع به‌صحبت کند!

خیره‌کننده‌ای که نیاز به محتوای بیشتر دارد

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید «کریم چودری» روی سن ایستاده و از قدرت بالای وان اکس می‌گوید. GPU شش ترافلاپ با قدرت ۱.۱۷۲ Ghz، دوازده گیگابایت رم GDDR 5 و ۳۲۶ گیگابایت پهنای باند حافظه اعداد و ارقام کمی نیستند. در نمایش «فورتزا موتوراسپورت ۷»، اولین بازی نمایش داده شده در کنفرانس که آشتی پورشه با بازی‌های فورتزا را نیز اعلام می‌کند، این قدرت و آمار و ارقام به‌چشم می‌آیند و در محصول نهایی بازی مطمعنا کاملا خود را ثابت می‌کنند. اکس‌باکس وان اکس حتی برای بازی‌هایی چون Gears of War 4 و Final Fantasy XV به‌روز رسانی‌های ۴K رزولوشن رایگان دریافت می‌کند و اگر هم تلویزیون ۴K ندارید، وان اکس طوری پرداخت و طراحی شده تا بهترین نتیجه‌ی بصری را روی تلویزیون‌های ۱۰۸۰p نیز نمایش دهد. می‌دانیم همه‌ی این‌ها فوق‌العاده هستند، ولی اگر محتوای انحصاری ناب و جدید نیز کنارشان باشد، تازه معنای واقعی خود را نشان می‌دهند.

بعد نمایش آخرین مدل پورشه روی سن و نمایش گیم‌پلی فورتزا موتوراسپورت ۷، بازی‌های کوچک و بزرگ به‌ترتیب نمایش داده می‌شدند که در میان آنها، Metro Exodus نسخه‌ی جدید مجموعه‌ی فوق‌العاده‌ی مترو، AC Origins اولین نمایش بازی، بازی The Last Night با محیط‌های نسل هشتمی سه‌بعدی و شخصیت‌های پیکسلی و دنیای مرموز و گیرایش، Dragon Ball FighterZ که انحصاری کنسول است و یکی از غافل‌گیری‌های شب کنفرانس بود و درنهایت Anthem حسابی جلب توجه کردند و تشنگان هیجان و غافل‌گیری را سیراب. بعد از سیل معرفی و نمایش بازی‌ها و کمی قبل از نمایش Anthem، اسپنسر روی سن آمد و قابلیت برگردان جانبی اولین اکس‌باکس را معرفی کرد و درباره‌ی به‌روز رسانی‌های رایگان ۴K برای وان اکس نیز صحبت کرد.

به آینده امیدواریم

کنفرانس E3 2017 مایکروسافت، در کل کنفرانس خوبی بود و تمامی استانداردهای یک کنفرانس خوب را داشت؛ غافل‌گیری‌های قابل قبولی نیز داشت که به‌شخصه امیدوارم در آینده این غافلگیری‌ها، بیشتر بازی‌های انحصاری جدید اکس‌باکس باشند و مترو و ACها کنار آنها نمایش داده شوند. تلاش‌های اسپنسر تا الان نتیجه داده است و فقط باید دید منفی نسبت به کمبود‌ انحصاری‌ها برطرف شود و این دید به‌هیچ طریقی برطرف نمی‌شود، مگر با ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری. البته، مورد دیگری نیز لازم ذکر است که چندی پیش، شایعه شده بود مایکروسافت نیز برنامه‌ای چون PSX پلی‌استیشن سونی در سر دارد و بعید نیست اگر چنین رویدادی در کار باشد، غافل‌گیری‌های اساسی را برای آن‌جا نگه داشته باشند؛ البته این‌ها همه شایعه و احتمال است. به‌شخصه امیدوارم در سال‌های آینده، برگردیم و به کنفرانس سال ۲۰۱۷ نگاه کنیم و بگوییم شروع روند تولید انحصاری‌های جدید مایکروسافت از همین کنفرانس شروع شد.

دیدگاه
۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

3 Replies to “۲۲ انحصاری‌مانند و خنک‌کننده‌ی مایع خوب است، ولی کافی نیست | بررسی کنفرانس Microsoft در E3 2017”

  1. The Last Son گفت:

    خیلی ممون بابت متن . خیلی خوب بود و کاملا هم مطالب رو قبول دارم .فقط باید بگم که anthem انحصاری اکس باکس نیست و برای بقیه ی پلتفرم ها هم عرضه میشه

    ۳ ۰
    1. ممنون بابت توجهتون
      اصلاح شد

      ۲ ۰
  2. nfs3forever گفت:

    ممنون گزارش خیلی خوبی بود از کنفرانس مایکروسافت

    ۰ ۰