دوتا2

تجارت علیه سرگرمی ؛ یادداشتی بر بازی «دوتا۲» (Dota2)

توسط یاشار گروسیان در ۵ فروردین ۱۳۹۶ , ۱۹:۱۸

«دوتا» (Dota) یکی از پرطرفدارترین و شناخته شده‌ترین بازی‌های MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) میان بازیبازهای آنلاین جهان است. بازیبازهای آنلاین ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به یقین می‌توان گفت که هر گیمر ایرانی، حتی کسی که اصلا ناخنکی هم به بازی‌های آنلاین نزده باشد حداقل یک بار نام دوتا را شنیده است. دوتا شناخته شدن خود را مدیون بازی محبوب «وارکرفت ۳»  (Warcraft III) است. دوتابازان قدیمی حتما می‌دانند که دوتا در ابتدا یک نقشه (Map) یا ماد (Mod) بر روی بازی «وارکرفت ۳» بوده است و سپس حق توسعه و پشتیبانی آن به شرکت بزرگ «ولو» (Valve) رسید. پس از آن دوتا کنار رفته و «دوتا۲» (Dota2) رسما موجودیت خود را به شکلی مستقل و زیر نظر ولو و «آیس‌فراگ» (IceFrog) اعلام کرد. بنابراین آنچه اکنون تحت عنوان دوتا شناخته می‌شود، در حقیقت همان «دوتا۲» است و این فرانچایز اکنون نه نقشه است و نه ماد، بلکه یک بازی بزرگ، شناخته شده و مهم میان بازیبازهای آنلاین است. با دنیای بازی همراه باشید تا به بهانه سال جدید، یادداشتی در قالب طنز بر این بازی محبوب بخوانید.

بازی «دوتا۲» به خاطر گیم‌پلی پیچیده و در عین حال جذاب خود میان بازیبازهای آنلاین شناخته می‌شود. تعداد بسیار بالایِ هیروها (Hero) و همچنین آیتم‌ها، این بازی را پیچیده می‌کند، تصور کنید ترکیب‌های مختلف از این هیروها و آیتم‌ها چقدر می‌تواند بازی را متنوع کند. آیس‌فراگ به عنوان یکی از عناصر طراح اصلی بازی که اکنون به شکل منفرد ولو را در به‌روز رسانی «دوتا»۲ یاری می‌کند، همواره گیم‌پلی و کانسپت‌های موجود در بازی را به بهانه‌ی تنوع، تغییر می‌دهد. بازی «دوتا» و «دوتا۲» همیشه روی مپ ۶.XX دستخوش تغییرات ریز و درشت شده است، از بزرگ‌ترین تا کوچک‌ترین به‌روز رسانی‌ها و تغییرات حول همین نسخه از بازی پیاده شده است. این تغییرات کمتر متوجه مکانیک‌های اصلی بوده و بیشتر در قالب تغییر یا تعدیل قابلیتِ هیروها و یا خودِ نقشه بازی بوده نمود پیدا کرده است. در خلال همین مسئله، بخش قابل توجهی از مخاطبانِ این بازی سریعا به تغییرات به وجود آمده واکنش نشان داده و مرگ بعضی از هیروها یا هسته‌ی اصلی بازی یعنی «تعادل» (Balance) را پیش‌بینی می‌کردند، ولی به همان سرعت نیز خود را با همه‌ی این تغییرات وفق داده و از این رو، «دوتا۲» با وجود این همه فراز و نشیب، ضمن حفظ کاربرانش به حیات ادامه داده و می‌دهد.

اما اکنون مدتی نزدیک به چندین ماه از به‌روز رسانی مهمِ «دوتا۲» یعنی نسخه‌ی ۷.۰۰ می‌گذرد و بر باور عده‌ی زیادی از کاربران بازی، این شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین به‌روز رسانِ کلِ تاریخِ «دوتا۲» باشد. علت آن نیز اضافه شدن محتوا و اعمال تغییراتی است که بازی را از اساس دست‌خوش تغییر کرده است. گویی هر کاربر پس از انتشار این نسخه، باید بخش اعظم آموخته‌های خود را دور ریخته و مجددا «دوتا۲» را یاد بگیرد. چه بسا اضافه شدن هیرو جدید Monkey King که جدیدترین هیروی منتشر شده در «دوتا۲» نیز هست، این موضوع را تشدید می‌کند. پس باز هم طبق سنتِ همیشگی بخش زیادی از کاربران مدعی مرگِ «دوتا۲» و ترک این بازی شدند، اما صبر کنید! این بار گویا قضیه فرق می‌کند! گویا واقعا بخش زیادی از کاربران این بازی، حتی کهن دوتابازان نیز نتوانستند این حجم از تغییرات و تحولات بازی را هضم کرده و از همین روی اعلام ترک بازی را کرده‌اند!

دوتا2

RIP Dota2

من نیز هم‌چون همیشه، خود را عضوی عادی از همین مجموعه‌ی کاربران «دوتا» می‌دانم و هنوز هم با وجود انتشار نسخه‌ی جنجال برانگیز ۷.۰۰ «دوتا۲» را بازی می‌کنم، اما انتشار این نسخه و حواشیِ آن و همچنین فرا رسیدن سال جدید، بهانه‌ای شد برای نوشتن مطلبی در باب بازیِ «دوتا۲» که در رسانه‌های آنلاین ایرانی کمتر از آن صحبت شده است و بررسی یک معضل بزرگ از این بابت که مرگ «دوتا۲» نه در لحظه‌ی انتشار نسخه‌ی ۷.۰۰ بلکه خیلی پیش‌تر از اینها رخ داده بود و نسخه‌ی ۷.۰۰ شاید تیرِ خلاصی بود برای یک بازی سرگرم‌کننده و مفرح که اکنون خیلی وقت است نه می‌تواند سرگرم کند و نه مفرح باشد. اشتباه نکنید، نگارنده عنادی با خودِ بازی «دوتا۲» ندارد بلکه همه‌ی آتش را از گور شرکتی می‌داند که «دوتا۲» را با سیاست‌های غلط و متضاد با سرگرمی، آرام آرام به کام مرگ برده است. سهم انتشار نسخه‌ی ۷.۰۰ شاید در این موضوع ناچیز باشد ولی بی‌ارتباط هم نیست. پس قلم نگارنده این بار تندتر از همیشه متوجه شرکت ولو و سیاست‌های کثیف‌اش می‌شود که این بازی محبوب را این چنین به یک محصول ضد سرگرمی و ضد تفریحی تقلیل داده است.

توجه: متن ذیل حاوی شوخی‌های ریز و درشت و حرفهایی است که شاید متناسب با فضای خانوادگی نباشد. تمامی اسامی استفاده شده در متن همگی ساختگی بوده و هیچگونه معنای حقیقی یا حقوقی ندارند. هم‌چنین نگارنده پیش از هرچیزی اعلام می‌دارد که هیچ‌گونه پدرکشتگی با جمیعِ نوابین (جمع نووب) دوتا ندارد و همه چیز تنها حاصل ذهن پریشان نویسنده است، پس با احتیاط بخوانید!

دیدگاه
۲۷ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

27 Replies to “تجارت علیه سرگرمی ؛ یادداشتی بر بازی «دوتا۲» (Dota2)”

  1. Blood گفت:

    متاسفانه بعد از ۷.۰۰ دوتا۲ بیشتر شبیه لیگ آو لجندز شد… مپ بازی , جای کریپ های جنگل , حتی جای روشان! گیمپلی دقیقا مثه لیگ کژوال شد…اوایل که داشتم متن آپدیت رو میخوندم خیلی باهاش حال کردم… خیلی جالب به نظرم میومد… اما خودم یکی دو دست بازی کردم بد جوری خورد تو ذوقم…مشکل اصلی من مپ بازی و HUD فوق العاده مسخره بود…HUD بازی که روز های اول افتضاح بود ولی کاربرای ردیت اینقدر پست گذاشتن که که تو آپدیت های بازی حداقل قابل بازی کردن شد…
    من بعد از ۵۰۰۰+ ساعت دوتا پلی دادن , از ۷.۰۰ به بعد کلا ۶-۷ دست بازی کردم … هی به خودم میگفتم “آپدیت جدید هست دیگه … عادت میکنم” اما متاسفانه نشد که نشد… اصلا از بازی لذت نمیبردم… حسه قبلا رو نمیداد…
    حالا اینهمه انتقاد کردیم از ولو … یه نکته مثبتشون رو هم بگیم … واقعا به ردیت اهمیت میدن… کافیه یکی از کاربرای ردیت یه درخواستی کنه و پستش رو بقیه آپوت کنن… قشنگ آدم مطمئن میشه توی هفته آینده آپدیت میدن و اون ویژگی رو اضافه میکنن…

    ۲ ۲
    1. تو که میگی ۶-۷ دست بازی کردی!
      با ۶-۷ دست بازی کردن چطوری درمورد پچ جدید میشه قضاوت کرد؟

      ۲ ۱
    2. Blood گفت:

      آخرین بازیم ۳ ماه پیش بود درست یادم نمیود چند دست بازی کردم فقط میدونستم که تعدادش کم بود… الان رفتم دوتاباف دیدم ۳۳ دست بازی کردم تو پچ جدید(بدون احتساب دارک مون) خوب الان اجازه دارم درباره پچ جدید نظر بدم؟ :11: حالا اگه به جای ۳۰ دست ۳۰۰ دست بازی کنم جای روشان و کریپ ها که مثه لول شده عوض میشه؟ یا HUD ناقص فیکس میشه؟ حرفا میزنی ها…

      ۳ ۳
    3. تو که اخرین مچ های دوتابافت همش ابیوز بوده :lol: :lol: :lol:
      اگه جا ۳۰ دست ۳۰۰ دست بازی کرده بودی پچ جدید رو، میفهمیدی همه ی تغییراتی که صورت گرفته کیفیت بازی رو چند برابر بیشتر از پچ های بیخودی مثل ۸.۸۸ کرده :)
      اسپان کریپ ها کاملا منطقیه با درنظر گرفتن تغییرات دریافت گلد و ایکس پی!

      ۱ ۰
    4. توسعه دهنده های ارشد ولو اونقدری که به ردیت اهمیت میدن، به فروم خودشون dev.dota2.com اهمیت نمیدن. اینم خودش از عجایبه!
      حتی Aghanim برای Rikki هم از ردیت و با یک پستِ Meme شروع شد!

      ۱ ۲
    5. اون ۵۰۰۰ ساعتتم یادمونه ساعاتی رو که استیم و دوتا رو idle باز میکردی که مثلا تعداد ساعاتت بره بالا :))

      ۰ ۰
    6. Blood گفت:

      “تو که اخرین مچ های دوتابافت همش ابیوز بوده”
      چرا چرت میگی :۲۳:
      dotabuff.com/players/195837042/matches
      این لینک دوتا باف من بازی ها آخرم کدومشون ابیوز بوده؟

      ۰ ۰
  2. aliya گفت:

    بسیار جالب بود…! بوی سوختگی رو میشه از فرسنگ ها حس کرد…! امان از پرداخت درون برنامه ای …امان …!!!

    ۲ ۲
  3. من ۵ ساله دوتا ۲ بازی میکنم و با صراحت و قطعیت تمام میتونم بگم تک تک چیزایی که نوشتید شر و ور محض هست :))) الان جایی هستم ولی تا چند ساعت دیگه منتظر یه کامنت بلند درمورد تک تک دلایل چرت بودن مقالتون باشید! :))

    ۴ ۳
    1. Blood گفت:

      اولین مچ دوتا ۲ که تو پلی دادی ۲۰۱۴ بود حالا خیلی داری خوب حساب میکنی شده ۵ سال :|
      راستی خیلی پشت کار میخواد بعد ۵ سال هنوز ام ام آرت به زور ۲k باشه نه؟ :۲۴: :۲۳:

      ۳ ۳
    2. اولین مچ انلاین با این اکانت بله مال تابستون ۲۰۱۴ هست :)
      نکنه آمار اکانتای قبلیمم داری گوگولی؟ :))

      ۱ ۲
    3. Blood گفت:

      گوگولی خودت همیشه میگفتی از ۲۰۱۴ دوتا۲ شروع کردی…من خودم بحث های انجمن استیم رو یادمه تابستون اون سال موج دوتا۲ گرفت انجمن رو خیلی ها از جمله خودم خودت ممدحسین و… بازی رو نصب کردیم… بعد الان که دی دی ری دی میگی اکانت قدیمی داشتی؟

      ۳ ۱
  4. Naghib گفت:

    سلام
    واقعا بخاطر این مقاله ازتون ممنونم :۱۵:
    عضو سایت شدم تا ازتون تشکر کنم حرف دل منو زدید
    از وقتی این آپدیت نحس اومد دیگه مثل قبل نتونستم بازی کنم :'(
    هشت نه سال خاطره یک دفعه با یک پچ نابود شد :'(
    چند وقتیه دوباره دارم دوتا ۱ بازی میکنم درسته کیفیت نداره و آپدیت نیست ولی هنوز اصالت داره

    ۳ ۳
  5. BenGix گفت:

    هزار ساعتی دوتا زدم به شخصه مشکل خاصی با اپدیت ندارم تغییرات اینتر فیسم چیزه بدی نیست والا قبلا هر کی میخواست دوتا رو شروع کنه دهنو خودشو چن نفر دیگرو سرویس میکرد الان باز اسون تر شده براش.
    این اسکیل تریم والا کمی سخت تر کرده بازیو برعکس چیزی که میگید. با سی ام کری میشه اخه؟ چرا ایراد بیخودی میگیرید.

    ۲ ۰
  6. Behzadmb گفت:

    یک مقاله که بوی لیگ او لیجندی میداد ! شک ندارم یه هوادار طرفدار LOL این مقاله را برا تخریب دوتا٢ نوشته.
    چند تا نکته بگم
    اولا تیم دوتا٢ یک تیم فوق العاده قوی هستن که مداوم دارند برای بازی تلاش میکنم، و اگه برید ویکیپدیا میبینید تیم ١١٢ نفره ای که روز و شب دارن بازی را انالیز میکنن و تغییراتش را بابت هر اپدیت میبینیم، تنها بازی که به جرات میشه گفت انقدر پشت سرهم اپدیت میده برای به روز کردن و بالانس کردن بازی. پس نیگید این پول ها کجا میره.
    دوما – بازی کاملا فیری تو پلی هست، احتیاجی به خرج هیچ پولی برای برتری نداری. که دم دوتا٢ گرم که مثل بقیه بازی ها نیومد چند تا هیرو را ازاد کنه بگه اگه میخوایید با بقیه هیرو ها بازی کنید برید پول بدید و اینا…
    سوما – سرور های دوتا فوق العاده روش کار میشن و سرورهای قدرتمند با هزینه نگه داری بسیار بالایی هستند، پینگ های پایین و قابل بازی با ٩ سرور مختلف در ٩ جای مختلف دنیا این امکان را میده هرجای این کره خاکی باشی بتونی از این سرور راحت بازی کنی. خب این سرورها، این اپدیت ها، این تیم هزینه میخواد. شما میای میدی هزینه رو؟
    چهارم- سازنده بازی حق داره بازیش که ١٢ میلیون پلیر فعال داره درامد داشته باشه، هم بخاطر اپدیت هم به روز کردن سرور، هم بخاطر تیم بزرگش و … بخاطر بقیه مسائل، شما ان شاءالله یه شغلی درست کن اینده رایگان به مردمت خدمت کن ??
    پنجم- میمونه مسابقات که هزینه ی این مسابقات همه با فروش فصلنامه یا بوک ها انجام میشه. شما هزینه اسکان تیم ها، بلیط، اجاره کردن فضا، گزارش زنده، هماهنگ کردن و برنامه ریزی، مالیات و …. رو حساب کن که خرجش با فروش این فصلنامه ها یا بوک ها میشه. تازه پلیر ها هم علاوه بر خرید بوک با طی کردن مراحل و چالش ها و گرفتن ست ها هم سرگرم هم خوشحال میشن، کسی هم نخواست نمیگیره
    ششم- باز میخوایید بدونید این پول کجا میره؟ بزرگترین تغییر قبل مپ ٧ بازی دوتا٢ ریبورن بود که به شدت گرافیک بازی دچار تغییرات شد، گرافیک بازی بشدت بالا رفت، جوری که برای بازی کردن با بالاترین کیفیت به سیستم قوی احتیاج داشتید. چرا؟ چون موتور گرافیکی نو شد و از موتور گرافیکی جدیدی استفاده کردن
    هفتم- بازم بگم؟ میگم تا قبل مپ ٧ بعد از accept کردن چقدر صبر میکردید بازیکن ها همه جووین به سرور بشن؟ ٢ دقیقه درسته؟ الان چقدر؟ ١٠ ثانیه :-) بله میبینیم که کلی این پول ها خرج سرور شده !

    در پست بعدی از گیم پلی و تغییرات صحبت میکنم.

    ۳ ۱
  7. من از LOL متنفرم، پس بعدش هرچی گفتی باطله.
    برای دفاعیه بلند و بالایی که بر مبنای ویکی پدیا (!) از جانب ولو نوشتی میتونم بگم آفرین! هیچی از پشت و بک بن دوتا۲ نمیدونی.

    ۰ ۲
  8. Behzadmb گفت:

    نویسنده مرتبط از اسم نوب به کار میبره، دوتا٢ کهنه بازها… استفاده میکنه که مفصل توضیح میدم…

    اولا مپ دوتا٢ شماره ٧ به قدری جذاب هست که بهتون میگم چه امکاناتی اضافه شده برای جذابیت بازی.

    ١-تری تلنت ها، یا همون درخت تلنت ها این امکان را فراهم میکنه هیرو بتونه نقش های مختلفی ایفا کنه که نویسنده هم اشاره کرد، اما نگفت چرا دوتا٢ احتیاج به درخت تلنت پیدا کرد

    ٢-شراین ها همون معابد جدید که جون و مانا میده به شدت به سریع تر شدن بازی کمک کرده، طوری که احتیاج نیست ٢ دقیقه هیرو بره بیس تا جونش پر شه ٢ دقیقه برگرده به میدون مسابقات. بازی به شدت سریع شده. علاوه بر اون استراتژی های مختلفی و صد البته جدیدی را برای بازیبازان به ارمغان اورد.. اگه

    ٣-دوتا٢ اساس بازیش ثابت با بروز رسانی ها مختلف برای تغییراته، بازی کال اف دیوتی نیست که هر سال یه شماره بده… دوتا٢ یه نسخه ازش بیشتر نیست و قرار هم نیست تا ٣٠ سال دیگه تکراری بمونه،برای اینکه نویسنده مقاله از کهنه بازان و این چرت و پرتاست.. باید تغییر کنه بازی تا بیشتر جذبش بشن.

    ۴-بازی ها ٢ جور برای دو طیف جذابند، حرفه ای ها و مبتدی ها
    حرفه ای ها تغییرات را میپذیرند چون ذهنشون فعاله و میخوان سر از مکانیزم جدید دربیارن و بازهم ثابت کنن بهترینن، افراد مبتدی اما نه چون به قبلی عادت کردن تغییرات براشون خوشایند نیست و تا بیان یاد بگیرن سیستم جدید را طول میکشه براشون

    ۵-قبلا حمله به تاور های سوم برای هر تیمی تقریبا فاتحه تیم مقابل خونده میشد چون نمیتونستن گروهی دفاع کنند، اما شراین ها یا معابد موجود در بیس این امکان را فراهم کرده که اگه تیمی ضعیف تره با دفاع کردن این فرصت را داشته باشه به بازی برگرده.

    ۶-اگه تاور اول میوفتاد یا تخریب میشد چطوری سریع خودتون را میذاشتید پای میدان نبرد، هیچی مثل لاک پشت باید از بیس تا میدان مبارزه قدم برمیداشتید، حالا یه تلپورت میکنید به شراین ها و همون بازی هیجانی و سریعی که قبلا گفتم

    ٧- offlane and safeline ها الان معنی دقیق تری پیدا کردن، کنار هر safeline یک شراین هست که نزدیک به middle هم هست، ٣ هیروی middle and safeline راحت میتونن از معابد استفاده کنند و معنی safeline کامل تر شد

    ٨-وجود بانتی های اضافه به هیرو های ساپورت کمک میکنند اگه از بازی بخاطر خرید وارد، داست، کوریر و … عقب تر هستند. جبران بشه و بتونن سکه یا همون پول جمع کنند.

    ٩- هیرو های بازی همه مال بازی وارکرافت بودن و برا همین روی مپ ٨ مونده بود بازی، مانکی کینگ چون مختص خود دوتا بود، احتیاج به مپ جدید داشت که با قابلیت هاش با مپ سازگار باشه و بدون استفاده نباشه (عوض کردن جای درخت ها، اضافه شدن بانتی ها برای استتار و …) اینم دلیل بعدی برای تغییر گیم پلی و مپ.

    پست بعد راجع به نوب بودن و حرفه ای بودن و کهنه کار و این مسخره بازی ها که جدیدا راه افتاده حرف میزنم…

    ۱ ۱
  9. Behzadmb گفت:

    نویسنده مرتب از لفظ نوب بودن٬ تازه کار ٬ کهنه باز٬ حرفه ای باز و این مسخره بازی های جدیدی که الانه مد شده صحبت میکنه.

    باز باید چند تا نکته بگم٬ چون مقاله ۳ صفحه بود و منم باید در ۳ تا پست جوابش را بدم و نمیشه بیخیال گذشت ٬ اونم سایتی که هزاران بازدید داره و ممکنه بخاطر یه مقاله ذهن مخاطبین را مورد هجوم و برداشت اشتباه قرار بده.

    من هیچوقت از لفظ نوب بودن استفاده نمیکنم و اسمش را میذارم مبتدی

    ۱-این بازی و هزاران بازی دیگری برای همه ی افراد طراحی شده و مختص باهوشان و کهنه کار ها و .. نیست٬ مثل برنامه تلویزیونی و یا سینمایی که رده سنی داره و برای عام پخش میشه هر بازی هم با توجه به محتویاتش فقط و فقط از نظر طیف سنی رده بندی میشه و نه از نظر هوش٬ ذکاوت ٬ پتانسیل ٬ کهنه کار و …‌! هر بازیکنی میتونه هر بازی که به سنش را بخوره تجربه کنه و به منو شما ربطی نداره. تاکیید میکنم هربازی نه فقط دوتا۲

    ۲-سیستم نرمال مچ های دوتا۲ این امکان را داره که مبتدی ها در کنار بزرگان قرار بگیرند و تجربه کسب کنند٬ ببینند بزرگان این بازی چطوری بازی میکنند٬ یک امکان خوب برای تجربه برای تازه واردان به این بازی یا مبتدی ها. از یه طرف سیستم مچ میکینگ هم طوری طراحی شده که سعی کنه بالانس باشه این چیدمان (که یا موفق هست یا ناموفق) که بیشتر ناموفق هست چون مکانیزم تشخصی براش سخته و حق هم هست اشتباه کنه. (جلوتر میگم چرا اینطوری میشه)

    ۳-اما اون دسته از افرادی که پرو تر هستند و تجربه ی بیشتری در بازی دارند٬ میرن رنک بازی میکنن٬ رنک سیستم مشخص تری هست برای ارزشیابی استعداد های پلیرها و تا رنک ۳۰۰۰ هم مطمئن باشید که ممکنه باز پلیر های ضعیف به تیمتون بخوره ( که باز توضیح میدم چرا) . پس یا باید نرمال بازی کنید یا اگه حرفه ای تر هستید و بیشتر دوتا۲ را میخوایید حرفه ای دنبال کنید و خودتون را محک بزنید باید برید رنک بازی کنید.

    پس نایید بگید چرا هم تیمی من نوب بود و …

    ۴-هرکسی باید بازی را از یک جایی شروع کنه مثل همون کهنه کارهایی که شما اسم میبری٬ ببخشید اگه دوتا۲ احترام میذاره به شما و نوب هارا به قول شما جدا نمیکنه یه طرف کهنه کار هارا یه طرف… شما به بزرگی خودت بخاطر این احترامی که به همه گذاشتش ببخشیدش.

    ۵- فرض کنید من یکی از دوستانم را به بازی دوتا۲ دعوت کردم و میخوام بهش بازی یاد بدم٬ با هم جزو یک پارتی میشیم در بازی که در یک تیم با هم بیوفتیم و من در بازی بهش دستورات و نحوه ی بازی و … را یاد بدم٬ یا حتی ممکنه خود دوست من بازی را بلد باشه و بخواییم کلا یه دست با هم بریم یه بازی٬ خوب حالا شما که حرفه ای هستی (کهنه کار به قول خودت) میوفتی با با ما دو نفر در یک تیم٬ بعدم حرص میخوری که چرا فلان بازیکن (دوست تازه وارد من) نوب هست . این برای اینکه شما سیستم نرمال مچ داری بازی میکنی و همانطور که گفتم به بازیکنان تازه کار این فرصت را میده که با بازی با بزرگان تجربه کسب کنند. کسی که میخواد این اتفاق براش نیوفته میتونه بره رنک بازی کنه

    ۶-یکی از اصلی ترین شعارها و advise هایی دوتا۲ که بارها روش تاکیید داشت این بود :
    Remember: everyone has bad games. Everyone makes mistakes.
    به یاد داشته باش٬ هرکسی ممکنه بازی بدی داشته باشه٬ همه میتونن اشتباهاتی داشته باشند.
    ـــــ
    خب هرکسی ممکنه بازی ضعیفی داشته باشه و این شکی درش نیست٬ هرکسی ممکنه بخواد با هیروی جدیدی که قبلا باهاش بازی نکرده بازی کنه و تجربه کسب کنه اشکالی نداره… میره نرمال مچ و ممکنه ی یک بازی به شدت کاغذی داشته باشه. این مشکل نیست شما نمیتونی بگی چرا ! هرکس ممکنه یه روز مودش نباشه و بد بازی کنه ولی این معنیش این نیست که فلان بازیکن نووب باشه.

    ۱ ۰
    1. Milad RFM گفت:

      میخواستم نکاتی رو بهش اشاره کنم که دیدم توی کامنتهاتون بشکل مفصل اشاره کردید.
      دمت گرم. :۱۵:

      ۱ ۰
  10. Behzadmb گفت:

    برخلاف تصور نویسنده این اتفاقات برای جمع کردن نوب ها در کنار هم نیوفتاده… دوتا۲ مکانیزم پیچیده ای برای بازی کردن داره و برای یادگیری حداقل ۲-۳ سال زمان و بازی مداوم میخواد و دوتا۲ به شدت در جذب جوانان و نوجوانان موفق عمل میکنه٬ همین نوجوانانی که از نوب بودنشون صحبت میکنید .
    همین هایی هستند که قراره آینده دوتا۲ را بسازند و بشن کهنه کار … مگه پلیر های قدیمی دوتا تا چند سالگی میتونن در بالاترین سطح باشند؟ نمونه اش Dendi بیست و هفت ساله .. قراره تا چند سالگی در بالاترین سطح باشه ؟ یادآوری کنم دندی یکی از محبوبترین بازیکن های دوتاست.

    همه ی برنامه ها و ساختار رو به آسانی میرود٬ مثل اینه بگید: “چرا ماشین حساب استفاده میکنید؟ نوب ها از ماشین حساب استفاده میکنند کهنه کار ها سریعا ذهنی چندین عمل ضرب و تقسیم انجام میدادند.” تمام اپلیکیشن ها و ای او اس ها رو به آسانی و راحتی میروند… !

    مرسی که وقت گذاشتید خوندید ببخشید اگه طولانی شد. ولی مجبور بودیم برای شفاف سازی ما هم یه صحبتی کرده باشیم حالا ممکنه هم من غلط بگم هم نویسنده ولی یه طرفه پیش قاضی رفتن و حکم دادن اشتباه بود.
    هم نظرات نویسنده را خواندید هم نظرات من که نقطه مقابل نویسنده بود… بهترین داور هم که شمایید برای تصمیم گیری.

    ۴ ۰
  11. ایس فراگ همیشه بر اساس بازی ها و تورنمنت های حرفه ای بازی رو بالانس کرده که تفاوتش با LOL یا هر moba ی دیگه ای تعداد زیاد هیروهایی که باهاشون بازی میشه برای مقایسه TI6 همه ی هیروها جز یکی و boston major دو تا هیرو اصلا پلی نشدن در حالی توی LOL کلا ۴۸ چمپیون بوده.

    حتی اگه در طول سال ها به پچها نگاه کنین روند تنوع بسیار بیشتر شده و متعاقب اون مسابقات TI مثلا اگه از TI 1 و TI 2 به خاطر سطح پایینشون نسبت به بقیه صرف نظر کنیم TI 3 کاملا بر اساس team push , و TI4 بر اساس death ball و Ti5 بر اساس rubberband بوده اما تمام major ها و TI6 صرفا به یک استراتژی خاص محدود نبوده.

    چیزی که دربره اسونتر شدن بازی میگید سال ها مشکلیه که به دوتا میگرفتن که همون learning curve بالای بازی یا روند یادگیری طولانی بازی ولی شما به اشتباه skill floor رو به جای skill ceiliing جز معایب بازی گفتین. هر چی بازی اسونتر تا حد قابل قبولی کسی بتونه بازی رو یاد بگیره نه تنها عیب نیست بلکه هنر game design ه ولی اگه اون امکانات نهایت پتانسیلی که یک بازیکن میتونه نشون بده رو سلب کنه اون وقت بازی اسون و noob friendly شده . ایرادتون به نشان دادن magic ressistance , stun bar یا هر اطلاعات اضافی دیگه باعث تغییر خاصی در پراکندگی mmr یا پایینتر اومدن سطح مسابقات تا الان نشده که میتونین از dotabuff چک کنین.

    ایراداتتون درباره HUD و مپ هم باز از عدم اطلاعتون از نحوه ی پچ کردن دوتا توسط ایس فراگ وتیمش هست.دوتا قبل از نسخه ی ۶.xx هیچوقت بالانس و استراتژی خاصی برای بازی نداشت و تعداد پلیر کمی داشت و عملا با اومدن ایس فراگ بود که دوتا به اون محبوبیتی رسید که عملا پایه گذار سبک moba شد. و تمامش به این خاطر بود که ایس فراگ به حرف community توجه میکنه . خیلی از هیروهای بازی ,طراحی اسپل ها , طراحی هیروها و بالنس بازی از فروم playdota و dota-allstars بود. وهمیشه بالانس بازی ابتدای پچ افتضاح و سردرگم بوده ولی با پچهای فرعی به اون بالانس رسیده.اگر که HUD رو اون اول با الان مقایسه کنین تفاوتش بسیار واضحه و با وجود طراحی بسیار بدی که در ابتدا داشت و داد همرو در اورده بود الان واقعا ایرادش نمی دونم کجاست.اما درباره مپ اگه باز dotabuff رو و مسابقات حرفه ای رو دنبال کرده باشین dire همیشه به خاطر جایی که روشان داشت برتری نسبی ۵تا ۱۰ درصدی نسبت به radiant داشته و تازه این پچ بود که جای نسبتا خنثی تری پیدا کرد.jungle هم به قولی buff شد بعد از مدتها رولی که توی مسابقات حرفه ای حذف شده بود.

    ولی واقعا قسمتی که اصلا درک نمی کنم اشکلاتی هست که از valve گرفتین.اولا بگم که به نظر خودم valve باعث و بانی بیشترین مشکلاتی هست که بازی داره ولی تقریبا نه هیچکدام از ایراداتی که شما ازش گرفتین.
    قبل از دوتا ۲ بازی اصلا سرور نداشت صرفا یک ماد wc3 بود و تقریبا پیدا کردن یک بازی خوب به دلیل نبود matchmaking ,مپ هک , لفت دادن , پینگ بالا,اواع و اقسام هکر و گریفر چیزی شبیه معجزه بود.عملا بعد از دوتا ۲ میشه اسم بازی رو روش گذاشت.
    بعد اون هم شرکتی که معروفه تمام بازی هایی که ساخته شاهکار بودن, هیچوقت برای پول پرستی وتحویل یک گیو ناقص ساخته نشدن و بازیهای Free to play که ساختن که دوتا و TF 2 باشه به معنای کامل free هستن.به عنوان مثال فقط به moba های دیگه نگاه کنین:
    LOL فقط ۱۰ هیرو بقیه ی هیروها پولی یا ازاد کردن با بازی بیشتر
    Hots , Smite , Strife همه و همه پولی به اضافه ی اپدیت هایی که فقط برای فروش بیشتر ست ها هستن تا گیم پلی
    فکر نکنم همین الان بتونین جز dota 2 و TF 2 بازی بزرگی نام ببرین که واقعا رایگان باشه بعد اون وقت از همون battle pass و compendium ای ایراد گرفتین که نه تنها از ارزونترین ست های lol ارزونترن بلکه مستقیم به ۲۰% به جیب برنده میره.راستش این قسمت ایرادی که گرفتین خیلی چرت بود و اعصابمو خرد کرد

    واز همه جالب تر ایرادی که به اون عکس Gabe گرفتین.اون عکس در واقع عکس مسیح هست و دلالت بر بخشندگی داره به خاطر تخفیف های بسیار مفتی که داره نه این که فقط به خاطر پول پرستی هست و از شما پولی میکشه که شما متضرر بشین.
    میتونین با تخفیف های origin یا EA و Ubisoft مقایسه کنین که منفور جامعه ی گیمی هستند و هرگز به پای ارزونی steam نمیرسن.که باز منو متحیر کرد که ایا یه شرکت برای موفقیت از نظر شما باید همه چی رو رایگان کنه و در نهایت اعلام ورشکستگی کنه تا پولپرست حساب نشه ؟

    اون قسمت reddit و aghanim برای ریکی در اصل این بود که ریکی بره تو جیب یه هیرو دیگه و بره توی یکی از اسلات های اون هیرو.حالا اگه فک میکنین همونه اکی :11:
    reddit هم به این خاطر بیشتر بها داده میشه که با بیشتر از ۳۰۰۰۰۰ عضو بزرگترین جامعه ی دوتا هست و بالطبع feedback بیشر و بهتری میشه گرفت دلیل پا نگرفتن فروم رسمی هم ساختار افتضاحیه که داره

    در نهایت مشکلاتی که ولو به شدت به دوتا تحمیل کرده عدم برقراری ارتباط در سطح حرفه ای با هواداری بازی و تعداد بسیار کم کارمندایی هست که بر روی گیم کار می کنن که باعث شده بعضی از باگ ها تا ماه ها توی بازی باقی بمونن.تیم اصلی دوتا نه اون ۱۱۲ نفر بلکه ۲۰-۳۰ نفر هستن که مداوم بر روی گیم کار می کنن و فقط در مواقع اپدیت های بزرگ یا خاص به گروه اضافه میشن که این تعداد مثلا برای LOL 600 نفر هست که اون هم به خاطر کمال گرایی مسخره و بخصوصی هست که ولو برای استخدام داره که به قوی ادم های همه-کاره فقط می پذیره.

    اگه فک میکنین cm carry اذیتتون میکنه چون mmr تون پایینه یحتمل چون چیزی که بد باشه و مدام پیک شه به مرور از اون mmr حذف میشه و میره mmr پایینتر چونکه کسی که مدام cm carry پیک کنه بالا ۳k-4k نمیتونه باشه.و باز هم میگم اگر گیم اسون بشه و واسه نوب ها شه کسی که mmr بالایی داره تو این ۳ ماه باید ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تا رفته باشه رو mmr ش که تا الان حدود یک سالی هست پراکندگی mmr عین قبل هست.این هم که گفتین کی اخرین بار mmr تغییراتی کرده همین هفته پیش :27: بیشترین mmr که میشه کالیبره شه به ۳k کاهش پیدا کرد به اضافه ی تمام این تغییراتی که در طول امسال به رنک شد از نحوه ی پیک و بن تا مدها.
    علاوه بر اینها چیزی که منو انگشت به دهان میذاره reborn هست که فکر نکنم گیمی باشه بعد ۳ سال نه تنها موتور گرافیکی بازی رو از اول بسازه بلکه تمام منوها مپ و هیروها رو از نو طراحی کنه که بعد شما براتون سوال هست که اون پول ها کجا رفته :D برای مثال موتور LOL هنوز بعد از ۸-۹ سال بر پایه flash هست قابلیت replay تا همین امسال نداشت و هیچ حالت sandbox هم نداره.

    به نظرم متن خیلی بدی بود اونم از این نظر که بعد از مدتها چیزی درباره دوتا اینجا نوشته شد نه به خاطر این که نظرم با نظر نگارنده فرق کنه بلکه پر از فکت های اشتباه هست.اون چیزی که درباره ی دوتا ایراد بهش میگیرند اینه که مثل قبل نیست به عنوان مثال مقاله ای با عنوان League of the Ancinets 2 در فروم liquiddota هست که به صورت کاملا جامع توضیح میده که rubberband effect چجور باعث شده هارد کری فارمینگ گذشته جاشو به تیم فایت از دقیقه ۱۰ بده که باعث شده مسابقات حرفه ای جذاب بشه ولی اون حس همیشگی دوتا از بین بره و بازی ها سریعتر و تا حدودی به بی رحمی قبلا دوتا نباشه که کلا نحوه ی نگاه عمیقش به ساختار بازی شاید بتونه ایرادایی که اینجا گرفتین رو بهتر توضیح بده.

    ۲ ۰
    1. کامنتتو خوندم، با دقت فقط مشکل اینجاست، اونقدری که شما و بقیه مقاله رو جدی گرفتید، خودِ نویسنده نگرفته. خواهشم این هست مقاله رو کامل و با دقت بخونید یا قبلش آب هویجی، چیزی مصرف کنید. مقاله در قالب طنز و به بهانه ی سال جدید منتشر شده، نه انالیز و بررسی گیم پلی و مپ دوتا۲!
      اما در رابطه با کامنتت، بخش اول حرفات مربوط به سطح حرفه ایِ بازی هست که عملا من و امثال شما توش گم هستیم و حداکثر ربطی که میتونیم بهش داشته باشیم این هست که ببینیم تو تورنومنت ها، چه متایی مد میشه، همونو تقلید کنیم. مثلا الان Blink Dagger و df blades گویا آیتم Core برای Juggernaut شده. این نوع متاها از سطح حرفه ای میاد، نه شمایی که داری سنگِ اونا رو به سینه میزنی.
      بازی خیلی وقته که نووب فرندلی شده، اینو خیلی از کاربرای دوتاباف و ردیت هم معترف هستن.
      ولو همین الان سیستم مچ میکینگش پر از اشکال هست و نمونه اش همین MMR که خیلی ها ازش دفاع میکنند، در واقع از سیستم رنکِ Elo بازی شطرنج الگو گرفته شده. از زمانی که Party Queue اومد، رسما گند زده شد به معنای MMR. پراکندگی مهارت در رنک هم جز در ۵ک و به بالا، بسیار زیاد هست. هرچند از ۵ک به بالا هم به خاطر MMR Boosting مشکلات زیادی وجود داره. بحث در مورد MM و MMR زیاده و یه مقاله جداگانه می طلبه ولی همینقدر بدون سیستم فعلی (که به نظر من اصلا سیستمی در کار نیست) اون چیزی نیست که ولو ادعا میکنه.
      برای اینکه نشون بدی دوتا۲ چقدر خوبه، لازم نیست بازی های بدی مثل لول رو مثال بزنی. این چیزی از ارزش انتقاد من به بازی کم نمیکنه، خیالت راحت ;)
      ولو اگر پولی برای بهتر شدن بازی خرج بکنه، من به گورِ بابام خندیدم. وقتی که ریبورن منتشر شد، ۱۰برابر فقط آپدیت برای رفع باگهای ریبورن منتشر شد! مسئله سر اینه که ولو اونقدری که به طراحی سِت و پتل پس و هزار کوفت دیگه اهمیت میده، به کیفیت بازی اهمیت نمیده.
      آقانیم برای ریکی و کری شدن CM هم جز شوخی های متن بود ولی شما متوجه نشدید و البته ایرادی نداره، متوجه نشدن دستِ خودتون نیست.

      ۱ ۲
  12. Behzadmb گفت:

    از تیم مدیریتی دنیای بازی یک تقاضا دارم :-)
    تا قابلیت دیسلایک را به پست هاش اضافه کنه
    اینطوری مطالب مقوایی شناخته میشن و کمتر نشر پیدا میکنند.

    ۱ ۰
  13. RYU گفت:

    خوب چند ساعتی پلی دوتا ۲ دارم اولین بازیم شانزدهم دسامبر دو هزار چهارده بوده
    کلی تغییرات هم دیدم تو این مدت
    بعد از این آپدیت ۷ شاید روزهای ابتدایی کمی بازی دل میزد
    ولی بعد از ۳۰ روز پشت کردن به این بازی و این آپدیت و برگشت به دنیا دوتا ۲
    باید بگم بازی پس از چندین آپدیت توی این سی روز بشدت بهینه شده
    و تفاوت عمده ای بین ساپورت و کری ها وجود داره که ساپورت ها هرگز نمی توانند
    بعد از مین ۴۵ حرفی برای گفتن داشته باشند فقط توی تیم فایت ها و کنار کری تیم می توانند
    کمکی باشند
    نکته مهم این روز های دوتا ۲ بازی تیمی هستش
    تیم برنده است نه کری که ۶۰ مین هم فارم کرده باشه مقابل یک تیم حرفی برای گفتن نداره
    در ضمن این بارها گفتم الان هم میگم
    نرمال مچ با رنک مچ بشدت فرق داره
    نرمال مچ = فقط محض خنده و تمرین کردن هستش
    رنک مچ = فقط برای جدی بازی کردن

    ۲ ۰
    1. کاملا موافقم، خیلی دقیق گفتی!

      ۰ ۰
  14. Frozen Snow گفت:

    خب هرجا نظر نداده باشم دیگ اینجا بس وارد بشم ;)
    اول اینکه ممنون از نویسنده برای این متن طولانی و زیبا .
    اول اینک خب من از اون کهنه کارایی هستم ک نویسنده گفت از جمله آدمایی هستم ک بتا رو با بدبختی تهیه کردم خلاصه از اولین آدمایی بودم ک تو حداقل شهرمون این بازی رو تجربه کرد و البته از چند سال قبلشم هم وارکرفت رو به صورت آنلاین تو گرنا و همینطور مپ دوتا رو بازی میکردم و الان هم دو ساله یه کاپیتان یک تیم خوب هستم (خودم ساپ یک میشینم ادعایی ندارم صرفن گفتم بدونید در جریان تمامی تغییرات دوتا بودم و تمام زیبایی هاش رو تجربه کردم)
    باید بگم تقریبن ۹۰ درصد حرفای نویسنده کاملن درسته و مرهمیه بر درد یکی مثل من .
    بذارید اول از همه مهاجرت از وار به دوتا رو براتون بگم : یکی از سخت ترین مراحل زندگیم بود ( بله زندگیم چون دوتا واسم یه چیزی مثل سیگاره ) دوتا۲ تو اولین نگاهم برام یه کابوس بود . نه بخاطر گیم پلی بخاطر مضخرف ترین طراحی شخصیت های تاریخ گیم . فقط اوبوهت آرتاس و یا فانتوم رو ( همون mortred خودمون ) رو در نظر بگیرید . واقعن جذابیتشون تو وارکرفت کجا تو دوتا ۲ کجا(حالا دیگ به لژیون و ایلیدن یا همون tb کاری ندارم :| لژیونو ک اصن از مرد با اون همه سبیل کردنش زن عاخه ایلیدن کجا این شرووری ک واس دوتا طراحی کردن کجا )نمیدونم اولین نمونه ی ونجفول رو یادتون هست یا نه :| اصن صورت نداشت :| عاخه این چیه .ونوم رو نمیدونم یادتون هست یا نه اصن به هرچیزی میخورد غیر از هیرو . خلاصه بعد ها با اومدن ایمورتال ها و آراکانا ها متوجه شدم ک بله اینگونه طراحی شدن ک بعد ها آرکاناشون ب فروش بره و به قول نویسنده دل یه سری مرفه بی درد شاد بشه .( کاری نداریم یه خورده مدلینگا بهتر شده بازم نه در مورد همه )البته خدایی یه سری هیرو ها مث nessaj خیلی بهتر شدن اما خب تعداد اونایی ک بهتر شدن خیلی کمتر از اوناییه ک داغون شدن . همین پیت لورد بیچاره :((((((((((( آرکانای جاگی رو هم ک داغون کردن اوسکلا .
    در مورد تغییرات گیم پلی باس بگم متاسفانه کاملن حق با نویسنده است( هرچند به نظرم تو چند جا برداشت های اشتباهی از تغییرات داشته ) .( البته تغییرات ۷ با اون tlanet tree به شدت موافقم و حرکت بسیار جالبیه فقط اینک باس خیلی خیلی بیشتر روش کار بشه واس بعضی هیرو ها اصن بلااستفاده ترین جیزارو گذاشتن ) ب اینک یه سری اوسکل هستن ک میخوان متای کسی ک رنکش ۹k هستو میخوان تقلید کنن و میان درمورد اینک فلان بازیکن فلان کارو کرد صحبت میکنن کاری ندارم اما تو همین رنکی ک خودمون و تیممون هست و بازی میکنیم (۳.۸) بعضی چیزا واقعن تو ذوق میزنه . اول اینک درصد پیروزی هایی ک ما رو کریمون اتکا میکردیم ب شدت کاهش پیدا کرده منظورم اینه ک دیگ نمیشه اونطوری ک رو آنتی میج حساب میکردیم الان نمیتونیم و خب اون واس مایی ک با یک core بازی میکنیم و تمرکزمون رو late game هستش فوق العاده چیز بدیه . و برای تغییر دادن این قضیه و اضافه کردن یک core دیگ کلی وقتمون هدر میره و خلاصه میدونم تا باز دوباره بخوایم core اضافه کنیم یه پچ دیگ میدن باز اون تغییرات میدونم هربرنامه ای ک ریختیمو خراب میکنه. میدونی اگ تغییرات در یک راستا باشه خب اوکیه اما امسال دقیقن تغیراتش برعکس پارساله خب قشن اوسکول کردن مارو حق بدین قاطی کنیم خب.
    در مورد نوبیانه کردن بازی باید بگم دوباره کاملن حق با نویسنده هستش . بیایید واقع باشیم ما همون گیمر هایی هستیم ک کسایی رو ک کلش بازی میکنن رو مسخره میکنیم یا اینکه اوسکلایی رو ک ۴ تا بازی رو موبایلشون دارن خودشونو گیمر میدونن نوب مینامیم. ما همونایی هستیم ک بازی استراتژی رو با هیچ چیز دیگ مقایسه نمیکنیم و معتقدیم ک برای انجام بازی استراتژی باید مغزوتفکربالا داشت (حالا کاری نداریم تو دوتا سرعت عمل هم خیلی مهمه و همینطور چیزای دیگ اما بازم من اونو یک استراتژی حساب میکنم و نقشه بازی رو از سرعت عمل بالا موثر تر میدونم ) . ما رو خودمون تعصب داریم و من به شدت به این تعصبم افتخار میکنم . اما همونطور ک نویسنده گفت این قضیه به سرعت داره برداشته میشه . سختی های بازی داره به شدت کم میشه و هر جوجه نوبی ک معلوم نیس از کجا سر درآورده میشینه دوتا بازی میکنه و ادعای ۱v1 میکنه. خب این واس مایی ک بدبختی زیر آیتمارو تو وارکرفت خوندیم ک چی نیاز داره تا یه آیتم از دوتا آیتم دیگ درست بشه ، با چه رنج و مشقتی فهمیدیم stat های یک هیرو چیه و چ کاربردی داره و خلاصه سختی هایی ک واس یاد گرفتن هر هیرو و نقششون و آیتم های مورد نیازش کشیدیم ، خیلی درد داره ک ببینیم یه منوی sugg item داره هرکی میاد اونارو میبنده دینای هم ک با راست کلیکه میزان ساپورتو کری تیم هم تو اول بازی نشون میده و دیگ چی میخوای از آیس فراگ .این بازی باید خاص باشه . خاص کسایی ک مغز دارن فکر میکنن و استراتژی بازی رو از lh و gpm مهمتر میدونن . نه یه سری اوسکل میرن میبینن آها آرتزی واس ember رفته veil of discord زده خب پس ماهم بریم بزنیم ( برای مثال عرض کردم اصن مطمئن نیستم کی یه همچین کاری رو رواج داده ) .
    در مورد سرور های دوتا باس بگم ک اولن همیشه مشکل دارن ینی من همیشه هفته ای یک بار با تایم اوت هایی ک از طرف سرور استیم هستن مواجه میشم ( مطمئنم از اونجائه فقط حال ندارم بگم باز نگید از خودته تایم اوت ) البته شاید بگید خب این واس همه ی بازی ها عادیه درصورتی ک بقیه بازی ها انقدر درآمد ندارند . و اینکه واقعن تعداد سرور های دوتا نسبت به سرور های اوریجین خیلی بیشتر نیست. و حتی کیفیتش پایین تر از اونه من bf1 و bf4 هم بازی میکنم حتی با توجه به مشکلاتی ک واس کاربران ایرانی ب وجود آورده اما بازم پینگ زیر ۱۰۰ دارم (سرور های آلمان ) در صورتی ک سرور لوکزامبورگ دوتا ۱۵۰ هستش واسم . و کلی دردودل دیگ ک واقعن حال ندارم بنویسم بازم دم نویسنده گرم واقعن معلومه دلش مث من خونه ک این همه نوشته

    ۰ ۲