نقش‌آفرینی

ضد نقد نقش‌آفرینی بتسدا | نقش‌آفرینی و جهان‌بازِ تقلبی

توسط یاشار گروسیان در ۶ بهمن ۱۳۹۵ , ۲۲:۰۴

بحث و گفت‌وگو در مورد سبک نقش‌آفرینی و زیرشاخه‌های آن در دنیای بازی‌ها نسبت به دیگر سبک‌ها بحثی طولانی و مفصل است. علت این موضوع پیچیدگیِ چیستیِ نقش‌آفرینی و عناصر این سبک است که بحث در مورد آن را پیچیده‌تر می‌کند. عناوین نقش آفرینی زیادی از سال‌های دور تا کنون به مخاطب تحویل داده شده است و هر کس بنا بر سلیقه‌ یا تجربه‌ی خود از عناوین ریز و درشت این سبک، همواره یک عنوان را شاهکارِ تمام دوران خود یا دوران بازی‌های این سبک می‌پندارد، چه بسا نقش‌آفرینی بازانی که با نگاهی افراطی‌تر، عنوان مورد نظر بهترینِ کلِ تاریخ بازی‌ها می‌پندارند. یکی از آن بازی‌ها که مورد توجه عامه‌ی مخاطبان است به یقین چیزی جز «اسکاریم» (Skyrim) معروف نیست. عنوانی که به سبب نام ناشر خود یعنی «بتسدا» (Bethesda Softworks) دوست‌داران این سبک را به سمت عناوین دیگر خود نظیر «فال‌آوت» (Fallout) نیز می‌کشاند. پس چه اسکاریم باشد و چه فال‌آوت، برای مخاطب دنباله‌روی این ناشر و این جنس از نقش‌آفرینی‌ها ذهنیتی نزدیک به شاهکار ساخته می‌شود، تا جایی که عده‌ای دنیای نقش‌آفرینی‌ها را به دوران قبل و بعد از اسکایریم و هم‌جنس‌هایش یعنی فال‌آوت‌ها تقسیم می‌کنند.

خلاصه و کوتاه عرض کنم که همه چیز و همه کس دست به دست هم داده است تا مخلوقات بتسدا صفت «بهترین‌ها» را در سبک نقش‌آفرینی به یدک بکشند. تا بدین‌جا نه خرده‌ای بر مخاطب و نه بر بازی‌های بتسدا گرفته می‌شود اما مناقشه زمانی آغاز می‌شود که بخواهیم برای یک بار هم که شده این آثارِ بتسداطور را «نقد» کنیم و خدایی ناکرده اگر صدای بادِ مخالف به گوش طرفدارن برسد، حسابی مورد نوازشی طوفانی قرار خواهیم گرفت. پیرو مقاله‌ای با عنوان ضدنقد بازی ویچر ۳ که پیشتر نوشته بودم، عده‌ای بر این باور بودند که شاید نگارنده به قول عده‌ای با زدنِ ویچر ۳ قصدی قبلی برای دفاع از اسکایریم و فال‌آوت را دارد غافل از اینکه نگارنده با هیچ اثری شوخی ندارد، حتی اگر آن اسکایریم یا فال‌آوتی باشد که نقش‌آفرینی بازها آنها را توی سرِ ویچر پرستان می‌کوبند و یا برعکس.

در این نوشته عهدِ نگارنده بر حفظ اصالتِ نگاه و قلمش است. نگارنده با هیچ اثری تعارف ندارد، پس ضدنقد این بار متوجه مخلوقات بتسدا می‌شود. موافق یا مخالف برای نگارنده فرقی ندارد، پس از مخاطبان بتسدا پرست می‌خواهم که با گاردی باز این ضدنقد را خوانده و تشریح شوند که اسکایریم و فال‌آوت هم نمی‌توانند همچون ویچر ۳ به دلایلی که در ادامه عرض خواهم کرد صفت «شاهکار» را کسب کنند و حتی با جرات می‌توان گفت که بتسدا جز آن دسته از ناشرانی است که نقش‌آفرینی‌های قلابی را تحویل مخاطب می‌دهد و در بسیاری از موارد با تحقیر مخاطب، شعور وی را زیر سوال می‌برد. توجه داشته باشید که بتسدا ناشر عناوین نام برده محسوب می‎شود ولی هم شما و هم من واقف هستیم که بتسدا به عنوان چیزی بیش از یک ناشر ساده شناخته می‌شود و تا حد بسیار زیادی در ساخت این بازی‌ها نقش داشته است.


دورانِ پیشا اسکایریم

همان‌طوری که در مقدمه گفتم، خیل عظیمی از گیمرهای عزیز اسکایریم را به عنوان نقطه‌ی عطف در بازی‌های نقش‌آفرینی می‌دانند بدین شکل که هرگاه صحبت از سنجش و ارزیابی یک نقش‌آفرینی در دنیایی گاتیک و اسطوره‌ای می‌شود، یک کفه‌ی ترازو حتما اسکایریم است. جدا از بحث اسکایریم، اینکه عقبه و ریشه‌ی نقش‌آفرینی از چه زمانی و از کجا آب می‌خورد بماند برای زمانی دیگر که نه حجم این مطلب و نه سن من و شما به آن قد می‌دهد. اما نکته‌ای که می‌توان با اطمینان خاطر عنوان کرد این است که برخلاف تصور عموم، اسکایریم اولین جنسِ یک نقش‌آفرینی که می‌شناسید به این شکل نبوده است. اشتباه نکنید! قرار نیست از دامن بتسدا خارج شده و عنوانی غیر را روبه‌روی آن قرار دهم بلکه هدف، اشاره به عنوانی عینا شبیه به اسکایریم و مخلوقی از همین بتسدای خودمان است.

مجموعه بازی‌های The Elder Scrolls یدی طولا در نقش‌آفرینی دارند ولی از میان این  عناوین همیشه یک عنوان در دوره‌ای مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد. Oblivion قسمت چهارم این مجموعه در سال ۲۰۰۶ یکی از همان بازی‌هاست. اگر سنتان به حد کافی قد بدهد (و نگارنده امیدوار است که قد بدهد) آبلیویون هنگام انتشار  به حد کافی سروصدا به پا کرده و یک نقش‌آفرینی در جهانی باز را بازتعریف کرد.

طیف زیادی از المان‌های نقش‌آفرینی به واقع در آبلیویون شبیه سازی شده بود از جمله نقشه‌ی وسیع، تعداد بسیار زیادی NPC و از همه مهمتر تعداد بی‌شماری آیتم و آبجکت در دنیایی سه بعدی که تا به حال به این شکل پیاده‌سازی نشده بود. قطعا آبلیویون را می‌توان بیشتر از این‌ها تشریح کرد ولی تنها با یک جمله کلیدی می‌توان به راحتی توصیفی خلاصه و کامل از آن را به مخاطبی که احیانا آن را تجربه نکرده یا فراموش کرده است ارائه داد؛ آبلیویون یک اسکایریم بود! بله! هر آنچه که به عنوان المان‌های هسته‌ای در اسکایریم وجود دارد، در آبلیویون پیشتر وجود داشته است.

نقش آفرینی

نقش آفرینی

نقش آفرینی

بله! ما هم شما را دیده‌ایم و هم می‌شناسیم، اگر هم نشناسیم با دیدن این تصاویر، پی به شباهت‌های آبلیویون و اسکایریم خواهیم برد.

هدف از این یادآوری تنها این بوده است که بدانید خدایی ناکرده اسکایریم با آمدنش کارِ شاقی نکرده است بلکه در حقیقت یک نسخه‌ی دیگر از آبلیویون ولی به شکل زیباتر و قابل تحمل‌تری به مخاطب تحویل داده شده است. همان بساطی که در آبلیویون بوده، این بار اما به لحاظ بصری کمی زیباتر به سال ۲۰۱۱ راه پیدا کرده است. پس اسکایریم آن‌طور که تصور می‌کنید نه بدیع است و نه جدید، بلکه یک کلونِ جدیدتر از آبلیویون است. اگر دامنه‌ی این استدلال را کمی بازتر کنیم به راحتی می‌توان تکلیف را با فال‌آوت‌ها نیز روشن کرد. فال‌آوت سوم و چهارم نیز در حقیقت نوعی آبلیویون هستند اما این بار به فضا و دنیایی پسا آخرزمانی راه پیدا کرده‌اند و به جای شمشیر و جادو، با اسلحه گرم و بمب و موشک سروکار دارید.

هدف از این رجوع، طرح پرسشی مهم و کلیدی است؛ چطور و بر چه اساسی این تشابهات را می‌توان به سادگی فهمید؟ چه چیزی باعث می‌شود تا تصور کنیم فال‌آوت و اسکایریم نوعی دیگر از آبلیویون است؟ پاسخ چیزی نیست جز ساختار و اصولی که همه‌ی این بازی‌ها بر اساس آن‌ها ساخته شده‌اند. شیوه و چگونگیِ پیاده‌سازی عناصر این چند بازی خصوصا در بعد گیم‌پلی و همچنین در بعد طراحی محیط و دنیایِ بازی، چه در فال‌آوت باشد و چه در اسکایریم، «یک نوع» و «یک جنس» هستند و از همین روی نگارنده بر این باور است که بتسدا با ارائه‌ی اسکایریم و فال‌آوت کار شاقی نمی‌کند جز کپی کردنِ هر آنچه که در آبلیویون بافته بود. حقیقت تلخ اما زمانی رو می‌شود که هم شما و هم من به وضوح می‌بینیم که همه‌ی این عناوین در «شیواری» و «چگونگی» به شلخته‌ترین و عقب‌مانده‌ترین شکل ممکن ساخته شده‌اند. اگر مقصود وارد کردن این ایراد به آبلیویون باشد، با در نظر گرفتن زمانِ تولید و انتشار آن، تمامی این بدسلیقگی و بدفرمی از ساخت یک نقش آفرینی توجیه‌پذیر می‌شد اما اسکایریم که پنج سال پس از آبلیویون متولد شد چطور؟ فال‌آوت ۳ چطور؟ اصلا همین فال‌آوت چهارمِ سال ۲۰۱۵ چطور؟ آیا این بازی‌ها نسبت به زمانی که ساخته و منتشر شده‌اند، تغییری محسوس نسبت به آبلیویون داشته‌اند؟ یا همان میزان شلختگی و ناپختگی را از آبلیویون به ارث برده‌اند؟ برای بررسی این موضوع بد نیست به ساختار و شیوه‌ی طراحی این بازی‌ها نگاهی بیندازیم.

دیدگاه
۶۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

60 Replies to “ضد نقد نقش‌آفرینی بتسدا | نقش‌آفرینی و جهان‌بازِ تقلبی”

  1. AxeL گفت:

    والا خیلی از مواردی که اشاره کردن در اولین مواجهه با اسکایریم بدجوری به چشم میاد
    ولی نمیدونم این لامصب چه جادویی داره که وارد شدن به دنیاش دست خودته ولی خروجت با خداست
    به عنوان کسی که rpg باز نیستم ، این بازی جز چندتا تجربه فوق العاده من تو نسل قبل بوده ، و این گرافیک نه چندان سطح بالا ، انمیشین های ضعیف ، مبارزات خشک و باگ… واسه من نوعی ذره ای از لذت بازی کم نکرده

    ۱ ۰
    1. حرفتون درسته ولی علت جذابیت بازی های بتسدا در حقیقت چیزی جز خلا و نبود نقش آفرینی های درست و درمون نیست. وقتی نقش آفرینی های کمی وجود داشته باشه، بتسدا از این خلا سو استفاده میکنه و بی کیفیت ترین و بدترین بازی ها رو به اسم نقش آفرینی به خورد مخاطبش میده. نبود و خلا بازی های نقش آفرینی، باعث میشه تا مخاطب به این همه بی کیفیتی که اصلاح هم نمیشن تن بده.
      از طرفی دیدم که بخش زیادی از کاربران با وجود اشاره من، دراگونز ایجز اوریجینز و آبلیویون رو بازی نکردن یا فراموش کردن. این نشون میده که کابرای کمتری بازی های نقش آفرینیِ خوب یا قدیمی رو بازی نکردن. عدم شناختِ کاربر و تجربه نکردن نقش آفرینیِ خوب هم مزید بر علت هست.

      ۲ ۰
    2. AxeL گفت:

      من تو کامنتم اشاره کردم اصلا rpg باز نبودم و نیستم
      من حس ماجراجویی و گشت گذار و پیدا کردن ایتم های مختلف و کشف غارها ومخروبه ها که هرکدوم یه داستانی دارن و…تو این دنیای اساطیری رو دوست دارم
      من نوعی اسکایریم یه ادونچر جهان باز با المان های نقش افرینی میدونم

      ۰ ۱
    3. Champ21ons گفت:

      چی هنوزم که هنوزه بنده دارم اسکایریم بازی میکنم چرا چون تمومی نداره درسته ویچر اصولی تره ولی این یه چی فراتر از گیمه من تو این ایالت زندگی کردم و در ضمن کی گفته rpg خوب نداریم؟ ویچر dragon age و pillars of eternity و بازی های souls و bloodborne کم بازی هایی نیستن.

      ۰ ۰
    4. خب جناب گروسیان. تو روت خندیدیم دیگه داری خیلی ویراژ می دی!
      ضد نقد ویچر نوشتی ازت نعریف کردیم. حالا کم کم داری به مقدسات توهین می کنی!!
      جدای از شوخی ما مثل بعضی فن بوی های متعصب آدمای کوری نیستیم و نمیایم فحش و دری وری بدیم. بالاخره هر کس یه عقیده ای داره و نظر شما هم محترمه. ما که فن رول پلیینگ بتزدا هستیم هم نظر مخالف رو متمدنانه می پذیریم و باهاش جنگی نداریم.
      ————–
      احتمالا در آینده ضد نقد سری سولز رو هم میخاید بنویسید! شما که افتادی به جان رول پلیینگ ها! اینم بنویس یه باره بدک نیست.
      ————–
      یه نکته دیگه هم بگم. ضد نقد نوشتن کار خوبیه. مشکلی هم نداره. فقط سعی کنید از عبارتای توهین آمیز استفاده نکنین. عبارت هایی مثل نقش آفرینی قلابی و چیز هایی شبیه این ممکنه طرفدار ها رو برنجونه.

      ۴ ۳
  2. MOBIN.HP گفت:

    انصافا تو بعضی موارد خیلی قانع کننده بود.
    از طرفداران دو آتیشه و زود رنج خواهش میکنم متن رو خوب بخونن و بعد منصفانه نظر بدن.
    اقا یاشار شما هم اگه یکم با ملایمت بیشتر و کلمات لطیف تر اثر رو بکوبی !! شاید نقدت رو بیشتر قبول کنن.
    در هر حال تا وقتی که با دلایل قانع کننده میکوبید من که مشکلی ندارم . بکوب اقا . بکوب. ;)

    ۳ ۳
  3. RYU گفت:

    نکته اینجاست برای طرفداران الدر یا فال اوت گرافیک و باگ بی معنی هستش
    بازی گیمر تحریک میکنه تو هر سوراخی سرک بکشه و گیمر هم نه نمیگه
    ساعت ها مبهوت صفحه نمایش هستی وقتی درون یکی از دنیاهای الدر یا فال اوت هستی
    بدون اینکه لحظه ای احساس کنی ساعت ها مبهوت مانده ای
    الدر و فال اوت جادویی دارند که خیلی از بازی ها تو خواب هم رویا همچین جادویی نمیبینند
    ———————————
    قربون شما سینه چاک بتسدایی هستم :۱۵:
    :13:

    ۳ ۱
    1. MOBIN.HP گفت:

      کاملا باهات موافقم که گرافیک برای بعضی بازی ها اصلا مهم نیست و حتی اگه بازی بدترین گرافیک هم داشته باشه باز هم میتونه یه شاهکار باشه.
      اما منظور اینه که نکته های گفته شده هم درسته و کسی نمیتونه منکرش بشه.

      ۰ ۰
  4. از بازیای بتسدا ۱۵ ساعت وگاس جدید رو بازی کردم (که البته کار ابسیدیان بود) و ۲۰ ساعتی اسکایریم.
    حال و هوا و کلیت وگاس جدید و دنیای اخرالزمانی قدرتمندش رو بسیار دوست داشتم،‌ ولی بقدری بازی در اجرای یک بخش شوتینگ خوب و گرافیک فنی قابل قبول عاجز بود که منی رو که شب و روز مشغول انجام اثار مستقل و دهه نود و اوایل دوهزار هستم رو پس زد. اون‌همه دیالوگ و داستانک خوب نخواستم…راه رفتن حلزونی و گرافیک فنی که در تنها کاری که موفق است پس زدن من از بازی است و بس. در نظر داشته باشید که تمامی نظریات منفی من نسبت به وگاس جدید متوجه بخش فنیش و شوتینگش است و ابدا مشکلی با داستان و موسیقی و باقی بخش‌هایش ندارم.
    داستان درمورد اسکایریم اندکی متفاوت است. بخش هنری و اتمسفر به اندازه وگاس جدید جذاب و قوی است و شوتینگ! (شمشیر زنی و استفاده از جادو) بهتر و قابل بازی‌تر شدن درامده. ولی داستان اصلا چنگی به دل نمیزند. بازی لور خوبی دارد، ولی پلات اصلی داستان در همان اوایل دستش را رو می‌کند و من بازیکن را در نیمه‌های ماجرایش مجبور به ترک سرزمین سرد اسکایریم می‌کند.
    اثار بتسدا بسیار زیاد بر روی همین اتمسفر و حسی که به بازیکننده القا می‌کنند سوار هستند که ایجاد همچین تاثیر گذاری قدرتمندی کار هرکسی نیست. ولی نقص دارند. ایراداتی فاشح که برطرف کردنشان با توجه به سودی که این شرکت از فروش هرکدام از این اثارش بدست می‌اورد فکر نکنم خیلی کار غیر قابل شدنی باشد، در بررسی اقای گروسیان هم به انها اشاره‌ای شد. حالا بسته به نظر و علایق بازیکننده‌اش این حال‌وهوای قوی ممکن است ۵۰ ساعت و چه بسا ۱۰۰ ساعت وی را پای اثر بشاند و یک نفر دیگر را در در اولین ده ساعت خود از پای خود بلند بکند. و درمورد شخص بنده، همیشه یه پرسونا و فاینال فانتزی هست که برای بار هزارم به سراغش بروم.

    ۲ ۰
    1. پارسا گفت:

      کاملا موافقم
      لذتی که تعاریف jrpg به گیمر می ده هیچ آر پی جی غربی نمی تونه جاش رو پر کنه
      و بنظر من هنوز خیلی مونده که به جی ار پی جی ها برسن! و شاید هیچوقت نتونن اون چیزی که مد نظر من و شماست رو اراعه بدن
      و تفاوت این دو اونقدر زیاد هست که به قول شما با جی ار پی جی میشه زندگی کرد ولی ار پی جی غربی برای تنها چندین ساعت قابل تحمله

      ۳ ۰
  5. heisenberg گفت:

    با تشکر از نویسنده محترم
    بعد از خواندن ضد نقد ویچر ۳ (که یکی از بهترین بازی های عمرمه) و دلایلی که نویسنده در اون اورده بود که تا حدودی هم درست بود؛
    تصور میکردم نویسنده حتما عاشق بازی های بتسدایی باشه؛ بازی هایی که شخصا بیش از ۵ـ۶ ساعت نتونستم تحمل کنم؛ (اسکاریم یا فال اوت)
    ولی بعد از خوندن این ضد نقد یه احساس سبکی بهم دست داد :-) :D
    انگار یکی داشت حرف دل منو درباره این ((جهان بازهای تقلبی )) میزد :۱۴:

    ۰ ۰
  6. Dverbame گفت:

    بهتر بود می گفتید… اسکایریم.. یک ابلیویون بود…

    به شخصه ابلیوین رو همون زمان بازی کردم و به نظرم واقعا یک بازی فوق العاده بود که هنوزم بازی کنیدش … شاید در کنار اسکایریم.. یه چیزایی هم سر داشته باشه.
    در مورد متن و شباهت ها و بافت ها و مشکلات کاملا حق با شماست… واقعا و دقیقا همون کپی بدون هیچ پیشرفتی هست…

    یک نکته جالبی که من میتونم اشاره کنم … گزینه Loading Area در ابلیوین اشاره کرد … که در اسکایریم هم تقریبا همچین داستانی برای سیستم ضعیف بود و . .. سبک دزدی ها و … که بماند … :27:

    ولی داستان اینه که بعد این همه سال همه منتظر یک ابلیوین بودن در حقیقت …و برای همین اسکایریم مورد پذیرش قرار گرفت :)

    ۰ ۰
  7. saeed گفت:

    اگه محیط بزرگه هر گوشه ایش یه داستانکی هست.البته قبول دارم فرمولشونو هی تکرار میکنن و کم کم داره خسته کننده میشه ولی بازم سبکی که بازیای بتسدا داره با تمام نقصشون یجورایی دوست داشتنیه و ادم جذبش میشه.من از تک تک دقایق فال اوت ۳ وگاز و اسکایریم لذت بردم ولی فال اوت ۴ اصلا بنظرم در حد اونا نبود.حالا نمیدونم فرمولش واسم تکراری شده یا بازی مشکل داره.درگون ایج اوریجینز هم بازی فوق العاده قشنگیه.ضد نقد اینکوئیزیشنم بنویسید که بنظرم گند زد به ارمان های اوریجینز .محیط بزرگ داشت ماموریت های فرعی ابکی و مصنوعی.دقیقا فرمول اسکایریم رو میخواست استفاده بکنه ولی نتونست در حد اون سرگرم کننده بشه فرعیاش.

    ۰ ۰
  8. پارسا گفت:

    با ماهیت ضد نقد موافقم
    من اسکایریم رو زیاد بازی نکردم و با اصول درونیش آشنا نیستم ، ولی از تموم شدن فال اوت ۴ هنوز برام ۲ ماه نگذشته
    من نسبت به نسخه ی سوم یک سری ایده های جدید دیدم ولی واقعا از نظر فنی و بصری خوب نبود ! و آدم حس میکرد داخل یک بازی نسل ششمی داره قدم بر می داره. ولی بجز مشکلات ظاهری کمی مشکلات داخلی هم زیاد بودن که بیشترینشون این بود که متاسفانه من تحمل پایینی تویه گشت و گذار تویه آر پی جی ها دارم و فال اوت ۴ نسبت به ۳ فقط الکی بزرگتر شده بود و من به امید آیتم و دیدن یک سری جزعیات بی هدف دنبال چیز های مختلف بودم و این باعث شد بعد از مدتی خسته کننده بشه و نتونم اونطوری که می خوام جذب بازی بشم. البته این ایراد از من هست اما ترسی که باعث شد اسکایریم رو فقط در حده ۳۰ ساعت بازی کنم هم همین بود ! و هنوزم احساس می کنم این مشکل بعد از این همه سال درونم هست.
    از بحث خارج نشیم ، بنظرم کلا فرمول بتسدا هرچند تکراری باشه ولی بازم عشاق خودشو داره و تعدادشون کم نیست من هم هنوز تعجب می کنم که چه لذتی داخل تکرار هست؟! تا اینکه با دارک سولز آشنا شدم :۲۴: و فهمیدم گاهی تکرار برای تکمیل لذت نیازه، البته نه اینکه یک بازی بعد از چند سال همونی باشه که در اصل بود که طبق تعریف نویسنده ظاهرا این اتفاق افتاده ! نکته ی دیگه ایی که هست اینه که تو یه بازی rpg چقدر میشه گیمپلی رو عوض کرد و بهش تنوع داد؟ و راه حل از بین بردن این تکرار ها چی هست؟ بنظرم الان که می دونیم ایرادات چی هستن شاید بشه انتظارات خودمونو از الدر بعدی (اگه آنلاین نباشه :lol: ) بگیم و ببینیم تا چه حد محقق میشه
    با تشکر از یاشار عزیز

    ۲ ۰
    1. میشه سری فاینال فانتزی رو مثال زد.
      سازنده‌ها از همان نسخه‌های ابتدایی سعیشون رو می‌کردند که در عین اینکه هر نسخه از سیستم مبارزات نوبتی بهره می‌برد و گریند کردن نیز بخشی جدایی ناپذیر از فرایند بازی است، بتوانند حداقل تفاوت‌ها را در سیستم لول‌اپ و مبارزات بازی لحاظ بکنند و هر نسخه بطور تقریبی تفاوت‌های با نسخه‌های دیگر دارد. این تفاوت‌ها از نسخه ده به بعد پررنگ‌تر نیز شد و ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ و ۱۵ هرکدام نوبتی‌های خاص خودشون بودند و بغیر از یکسان بودن ریشه‌شان، شباهتی به هم نداشتند.
      اسکوعر خیلی هوشمندانه افراد متفاوت و خوش ذوقی را برای کار بر روی هر نسخه جدید سری‌(چه اصلی و چه فرعی)‌ به کار وامیدارد که ضمن حفظ تنوع و تازگی سری، از تکرار مکررات نیز جلوگیری بکند.
      داستان اثار بتسدا خیلی شبیه سری سولزه که خودت هم اشاره کردی بهش. انقدر از نظر اتمسفر قدرتمند هستند که اگه یقه کسی را بگیرند حالا حالا اجازه اراده و خارج شدن از دنیای بازی به آنها نمیدهند. حالا یک نفر نوع یقه‌اش! فرق می‌کنه و به این راحتی‌ها تحت کنترلشون در نمیاد. فرق میکنه سلایق.

      ۱ ۱
    2. ضد نقد قاعدتاً چیز بدی نیست، حتا خوب هم هست، البته اگه تخصص نوشتنش وجود داشته باشه!!

      ۲ ۱
  9. Triple_M گفت:

    با همین فرمون ایشالا ضد نقد دیوص اکس :10:

    ۰ ۰
  10. silver گفت:

    اولبن نکته:بتسدا و مخصوصا سری الدر اسکرولز و فال اوت به باگ ها و گلیچ هاشون معروف هستند و این گناهی نابخشودنی است،اما حسی آزاردهنده و در عین حال خنده دار به من میگه سازنده ها کاملا از این باگ ها و گلیچ ها مطلع هستند ولی برای خنده و خوب روش خاص بازیشون که بعضی اوقات باگ ها درش باعث تفریح بیشتر میشن هیچ تلاشی برای رفع کردنش نمیکنن!
    نکته دوم:مگر نه این که در اسکایریم جایی هوا سرد و برفی هست و در مکانی دیگر پر از باتلاق و چشمه های آب گرم؟مگر نه این که منطقه ریچ پر از پوشش گیاهی و جانوری مختلف هست و قسمت های کوهستانی پر ترول ها و گرگ های برفی و…؟!مگر نه این که هر منطقه گیاه ها و گل های مخصوص خودش رو نداره که هرکدوم به درد خاصی میخورن؟
    نکته سوم:واقعا این همه ماموریت های جانبی،چند صد ساعت محتوای دانلودی که هرکدوم در سیاه چاله های مختلفی جریان پیدا میکنه کپی پیست هستن؟واقعا بلک ریچ با بلیک فالز برو و سیدنا ماین عین هم هستن؟این همه داستان و بک استوری که در سیاه چاله ها و غارها و خرابه های نوردیک باستانی پخش شدن الکی هستند؟مرگ نه این که حداقل ۸۰ درصد باس فایت ها داستان خاص خودشون رو دارن که در کتاب های پخش شده در سیاه چاله یا حتی کتابخانه های اسکایریم پخش و پلا هستن؟یا حتی در بع

    ۳ ۳
    1. silver گفت:

      ادامه:
      یا حتی در بعضی موارد راهنما هم داریم؟واقعا خرابه های دوومرها با معادن مارک آرث و مقبره های نوردیک کپی پیست هستن؟
      نکته چهارم:واقعا تلاشی برای ساخت معجون ها و محلول ها،سم ها و… در اسکایریم نکردید؟ مگر نه این که هر اینگریدینت ۴ خاصیت مختلف داره که با هرکدوم چندین و چند محلول میشه ساخت؟و بال پروانه هم یکی از همین موارد هست؟مگر نه این که میشه با تلاش و جستجو معجونی ساخت که نوار سلامتی رو کاملا پر میکنه یا سمی ساخت که بالغ بر ۶۰۰ دمج بده و قوی ترین دشمن ها رو با ضعیف ترین سلاح ها از بین برد؟
      واقعا این همه سلاح مخفی و آیتم هایی که میشه باهاشون قدرتمند تر شد یا حتی از جادوشون روی سلاح محبوب خودمون استفاده کرد بی دلیل و الکی هستند؟
      نکته پنجم:واقعا چه اشکالی داره بازی های قبلی رو کامل تر کرد و به روز تر کرد و با کمی تغییرات به اسم بازی جدید منتشر کرد؟هرچی باشه اسکایریم هم شماره پنجم الدر اسکرولز هست و باید شباهتایی به نسخه های قبلی داشته باشه داشته باشه!در همین نسل چند نمونه از این مورد داشتیم که بعضا ابرشاهکار اعصار و قرون هم نام گرفتن؟!
      واقعا تنوع دشمنان و پیشرفتشون با پیشرفت و لول آپ شدن ما رو ندیدید؟دقت نکردید که عده ای به جادوی آتش و عده دیگر به جادوی شوک حساس هستند!عده ای جادوگر بوده و ضربات فیزیکی دهانشان رو مورد عنایت قرار میدهد و بعضی شوالیه هایی سرتاپا زره پوش که بهترین راه مقابله با آنها مبارزه از دور با جادو و احضار کمک از سرزمین جاودیی است؟مگر نه این که نژادهایی مختلف در بازی قابل انتخاب هستند که هرکدام نوعی از بیلد و سبک مبارزه را میطلبند و ارزش تکرار بازی را بالا میبرند؟مگر نه این که در لول های بالا ماموریت هایی رندوم و تصادفی برای بازیباز ایجاد میشوند؟مگر نه این که هر خط داستانی را میشود با جزئیاتی متفاوت بازی کرد و نتایج نسبتا متفاوت را شاهد بود؟مگر نه این که هزاران هزارن خط دیالوگ متفاوت برای موقعیت های مختلف ضبط شده؟واقعا داستان جانبی و به قولی بک استوری سرزمین تمریل و اسکایریم و متعلقاتش مزخرف و کلیشه ایست؟
      نکته ششم:واقعا تنها دلیلی که کسی اسکایریم بازی کنه و متوجه این موارد نشه عدم توجه شخص و یا بازی کردن با دید منفی و سعی در کول به نظر رسیدنه یا این که واقعا با کانسپت و جزئیات خاص سری الدر اسکرلز آشنایی نداره!
      تمام موارد ذکر شده در این ضد نقد فقط نظر شخصی فرد هست و هیچگونه فکتی درش نیست و به هیچ عنوان نویسنده حق نداره چون فکر کرده شعورش رفته زیر سوال سعی کنه ما رو هم با خودش همراه کنه.کلا فقط چندتایی شکلک :) لازم داره تا تبدیل به متن های معلوم الحال از افراد معلوم الحال بشه!
      مواردی مثل سیستم پرک های تموم نشدنی،لول آپ ها و شاخه های زیاد و مختلف وامثالهم رو هم بی خیال میشیم!
      مواردی مثل انیمیشن ها و مبازات خشک و گرافیک فنی سطح پایین و… درست بیان شدن و حرفی درش نیست!در ضمن من فقط با بخش اسکایریم نوشته کار داشتم و به فال اوت اهمیتی ندادم!
      نکته آخر:درک این موارد به نظر من ساده ترین کاره ولی خوب حس خوب خفنیت چیز دیگریست…
      با تشکر

      ۵ ۳
  11. biosignal گفت:

    باز هم تشکر بابت مقاله
    از این که انتقادپذیر بودید و استفاده از کلمات زشت رو کنار گذاشتید خیلی ممنونم
    ________________________________________________________________
    در مورد بازی های بتسدا منم همین نظر رو دارم و پای یکی از پست های فال اوت ۴ به خاطر همین نظرم کلی فحش خوردم :27:
    از هر ۱۰۰ ساعت گیم پلی بازی های بتسدا حدود ۶۰ ساعتش راه رفتن بی خودیه حتی داخل همون آبلیویون! چرا نباید مثل بازهای بزرگ دیگه ای مثل دنیای وارکرفت که نقشه ی چند برابر عظیم تر دارند ابزارهای سفر سریع داشته باشه. شاید یکی مثل من هیچ علاقه ای به پرسه زدن در دنیای کم چگالی فال اوت یا الدر اسکرولز نداشته باشه. اسم بازی ها مثلا نقش آفرینیه ولی عملا هیچ نقش آفرینی صورت نمی گیره. اصلا تفاوت کلاسهای الدر اسکرولز رو مقایسه کنید با دراگون ایج یا جدش شب های نوروینتر .
    البته هرکسی می تونه از بازی لذت ببره. هیچ کس حق نداره دیگری رو به خاطر بازی با تشت و لگن سرزنش کنه.
    ——————————————————————————————————-
    در مورد عصر اژدها هم با نویسنده موافقم و به نظر شخص من عصر اژدها: ریشه ها بهترین بازی نقش آفرینی (همزمان) ۱۰ سال اخیره .

    ۰ ۰
  12. scratcher گفت:

    مرسی آقای گروسیان به هر حال معمولا گیمرهای قدیمی دیگه نمیتونن یه سری از ایرادات بچه گانه رو قبول کنن.
    من خودم ۶۰ ساعت اسکایریم رو بازی کردم و خوشبختانه oblivion رو قبل از این بازی،بازی نکرده بودم و تا حدی هم لذت بردم.
    در ضمن به ضد نقدهاتون ادامه بدین این که کسی چی میگه مهم نیست مهم اینه که اگر حرف بقیه مهم باشه هیچوقت قلمتون صاحب سبک نمیشه.
    مسلما ایراداتی که ذکر کردین کاملا درسته.

    ۳ ۰
  13. biosignal گفت:

    Your comment is awaiting moderation.
    :|
    از کی تا حالا؟!!!!

    ۰ ۰
  14. Meysam.B گفت:

    شما هرچی این بازیها رو با منطق و دلیل بکوبی اخر سر میگن جادوش لامصبببب…
    تو بازیهای که نه شوتر درستی داره نه سیستم مبارزه ای درستی نه گرافیکی نه سطح کیفی چه جادویی جز باگ و عقب موندگی و تکرار عناوین قبلشون هست واقعا نمیفهمم، اخه چه دفاعی میشه ازشون کرد،بقول نویسنده فقط مپ کش میاد همین جهان باز چی کشک چی چرا نباید انتظار گرافیک بالا نداشته باشیم چرا فقط مخاطب باید دیده شو محدود کنه به چیزای بهتر بسنده نکنه و توقعشو بیاره پایین چطوره بازیهای راکستار گرافیک و همه چیز و در سطح بالایی ارائه میده ولی اینا با یه چیز در پیت میشن بهترین بازیه نسل قبل واقعا که.
    جادو اینا بهانه ست عزیزم جادو احترامیه که سازنده باید بزاره به مخاطبش جادو ماله Gta v وbloodborne که اثر باکیفیت و به روز و در اختیار هواداراشون میزارن.
    یه تشکر ویژه هم میکنم از اقای گروسیان که جونی داده به سایت منتظر ضد نقد بعدیتون هستم.

    ۳ ۱
  15. biosignal گفت:

    باز هم تشکر بابت مقاله
    از این که انتقادپذیر بودید و استفاده از کلمات زشت رو کنار گذاشتید خیلی ممنونم
    ________________________________________________________________
    در مورد بازی های بتسدا منم همین نظر رو دارم و پای یکی از پست های فال اوت ۴ به خاطر همین نظرم کلی فحش خوردم :27:
    از هر ۱۰۰ ساعت گیم پلی بازی های بتسدا حدود ۶۰ ساعتش راه رفتن بی خودیه حتی داخل همون آبلیویون! چرا نباید مثل بازهای بزرگ دیگه ای مثل دنیای وارکرفت که نقشه ی چند برابر عظیم تر دارند ابزارهای سفر سریع داشته باشه. شاید یکی مثل من هیچ علاقه ای به پرسه زدن در دنیای کم چگالی فال اوت یا الدر اسکرولز نداشته باشه. اسم بازی ها مثلا نقش آفرینیه ولی عملا هیچ نقش آفرینی صورت نمی گیره. اصلا تفاوت کلاسهای الدر اسکرولز رو مقایسه کنید با دراگون ایج یا جدش شب های نوروینتر . حتی از نظر تنوع محیط هم با بازیهای مثل دنیای وارکرافت قابل مقایسه نیستند.
    البته هرکسی می تونه از بازی لذت ببره. هیچ کس حق نداره دیگری رو به خاطر بازی با تشت و لگن سرزنش کنه.
    ——————————————————————————————————-
    در مورد عصر اژدها هم با نویسنده موافقم و به نظر شخص من عصر اژدها: ریشه ها بهترین بازی نقش آفرینی (همزمان) ۱۰ سال اخیره .

    ۰ ۰
    1. AxeL گفت:

      میتونم بپرسم چن ساعت tes رو تجربه کردین ؟!

      ۰ ۰
    2. biosignal گفت:

      کدومشو؟!
      ماروویند، آبلیویون، اسکایریم؟!
      خیلی بوده ولی با عرض تاسف کرونومتر نداشتم
      من بیشتر از ۲۲ ساله گیم بازی می کنم و سبک مورد علاقه‌ام نقش آفرینیه… حالا شما از فیتال لابیرنث مگا درایو بگیر تا بازیهای d&d و بالدور گیت و تا همین ویچر و عصر اژدها و همیشه اولین بازیهایی که صبر منو تموم کردن و باعث شدن پاکشون کنم مربوط به همین بتسدای ملعون میشه.
      با اینکه بازیهای کوچیکی مثل kings bounty رو تا سه بار تموم کردم ولی نمیدونم چرا دلم از بتسدا صاف نمیشه

      در هر حال سلیقه همه‌ی دوستان محترمه و هرکس میتون از چیزی که دوست داره لذت ببره

      ۰ ۰
    3. AxeL گفت:

      منظورم اسکایریم بود البته
      جواب سوالمو گرفتم

      ۰ ۰
    4. Ulfric گفت:

      “چرا نباید مثل بازهای بزرگ دیگه ای مثل دنیای وارکرفت که نقشه ی چند برابر عظیم تر دارند ابزارهای سفر سریع داشته باشه”
      متوجه نمیشم این قسمت رو! سفر سریع رو اگه ترجمه لغت به لغت کنیم میشه fast travel که TES و فال‌اوت جفتشون دارن این ویژگی رو.
      حالا نمیدونم منظورتون از سفر سریع همین بوده یا وسیله نقلیه. که اونم باز تو TES اسب هست. فال‌اوت هم اصلا ستینگ و وضعیت جاده هاش و… بهش اجازه‌ی داشتن وسیله نقلیه رو نمیده. از طرفی هم دنیاش همیشه خیلی کوچیکتر از TES بوده که به محل کوئست رسیدن اذیت کننده نشه.
      دیگه ملت هر چی به ذهنشون میرسه ضد بتزدا میگن :lol:
      keep up the good work :)

      ۰ ۳
    5. biosignal گفت:

      شما خودت یه کافی و کارآمد بعدش بذار.

      ۰ ۰
  16. mehranld گفت:

    داستان وجود ندارد. یعنی مهمترین اصل برای من

    ۳ ۱
    1. biosignal گفت:

      داره کم کم ازت خوشم میاد
      همینجوری ادامه بده ;)

      ۰ ۰
    2. Champ21ons گفت:

      بسی خندیدیم :۲۶: :۲۶: لامصب اگه همه داستان اصلیشون رو پی اش رو بگیری که کار سختیه چون بتسدا بازیهاش یه عالم side quest دارن یه کتاب ۷۰۰ صفحه ای میشه ازش دراورد دیگه از side quest های بازی بگذریم.

      ۰ ۰
  17. ضد نقد= منفی گرایی الکی!

    ۵ ۳
    1. caner 2 گفت:

      چرا الکی؟ این جمع بندی یعنی همه ی ضد نقد ها الکی و پوچ هستن؟

      ۰ ۱
    2. اره ضد نقد یه چیز چرند و مسخرس به نظر من! کسی که یه اثر رو نقد می کنه نکات مثبت و منفی رو باهم میگه و نتیجه میگیره این مسخره بازیا چیه؟

      ۵ ۱
  18. BenGix گفت:

    جادوی اسکایریم چیست؟
    جادوی اسکایریم اونه که تونست به خوبی المان های ادونچر و بقا رو در غالب یه نقش افرینی اپن ورد به مخاطب ارائه بده.
    جادوش اونه که بدون داشتن پلات درست حسابی تونسته حسه نیاز به داستان مخاطب رو ارضا کنه (کاری که بازی مثله بلاد بورن کاملا توش فلجه)
    و این جادو در بخش اول با شخصی سازیه وسیع و بی سابقه رو به رو به قاطعیت میگم اسکایریم نزدیک ترین چیز به رویای یه نرد عشقه دنیای فانتزیه.
    پلات تکراری و کلیشه ایه بازی بکنار برای عشاق دنیای فانتزی عظمت و جزئیات دنیا فانتزی به همین اندازه بلکه مهم تر از پلات اصلیه. به همین دلیل که ساید کوئست های اسکایریم بوی تکرار نمیگیره جادویی به نام بک استوری جای جای بازی در جریانه هر نقطه از گیم داستان خودشو داره و اینا ادم ارضا میکنه. برای مثال لور و بک استوری های ارباب حلقه بشدت از خوده پلات و شخصیت ها مهم ترن.
    سیستم مبارزات بازی بده؟ (با فال اوت کاری ندارم چون افتضاحه) تنوع سیستم مبارزات اسکایریم بی نظیره بسته به سلاح جادو و اسکیل هایی که لول اپ کردید با مبارزات کاملا متفاوت طرفید. بله ابلویونم داشت ولی پیشرفت کرده اسکاریم در سیستم لول اپ نرم شدن مبارزات ارچری بازی رسما فوق العادس مخفی کاری همه اینا تو ابلیون بشدت ضعیف تره.
    شخصی سازی وسیع بازیم که نیاز به تعریف نداره. سیستم ساخت ساز بازی با بازیای بقا رقابت میکنه شکستشونم میده ولتون کنن میبیند ساعت ها دارید دنبال ایتم میگردید زره مورد نظرو بسازید.
    مشکلات فنیو کاری ندارم تا حده زیادی درسته. البته من منتقد نیستم نیمه پره لیوانو میبینم دلیلش اینه که بازی مثه ابلیویون حداقل سه نسل از خودش جلو تر بود. :۱۸:
    مبارزات اسکایریم نسبت به زمان بده؟ نقش افرینی شاخص این زمان ویچره مبارزاتی اساسین کریدی داره. یا اینکوزیشن که بلا تکلیفی نه کلاسیکه نه اکشن درست حسابی داره. کلا دوتا نقش افرینی شاخص این زمان داره با مبارزات عالی داره درگون داگما و سریه سولز (سولزم تو بلاد بورن اصولا تمامی المان نقش افرینی شو حذف میکنه هرچند عالیه) که ما انتظار نداریم بخواد از این بازیا کپی کنه به اصل الدر اسکرولزیش پایبند باشه بهتره.

    ۳ ۰
    1. BenGix گفت:

      و البته بگم اسکایریم تنها بازی در این سال هاست که در ضمینه طراحی سیاه چاله ها عالی عمل کرده. هم از لحاظ بصری هم از لحاظ گیم پلی وطراحی مرحله کپی پیست خوندنشون اشتباهه. هیچ بازیه دیگه ای نمیتونید مثال بزنید با این تنوع سیاه چاله. لوتینگ فوقالعاده بر عکس ویچر که شاید امکان نداره تا اخر یه سیاه چالبه برید و چیزی گیرتون نیاد.

      ۲ ۰
    2. Milad RFM گفت:

      سیاه چاله که تو مس ایفکت بود
      منظورت سیاه چال هست :lol:

      ۱ ۱
  19. سلام تشکر. خواندم یکم لحن تند بود ولی دلایل منطقی.
    من که لذت بردم

    ۰ ۰
  20. به عنوان یک کاربر و یوزر، (نه به عنوان یک نویسنده و منتقد) توصیه میکنم این روند رو خاتمه بدید. واقعا هم ناراحتم چرا دنیای بازی برای بازدید بیشتر تلاش میکنه این روند رو در پیش بگیره. صرفا فراستی وار صحبت کردن و قلم زدن باعث نمیشه شما مطرح بشید. صرفا سایت دنیای بازی بازدیدخور مطلبش بیشتر میشه و اون پست در گوگل صعود میکنه. ولی واقعا به چه قیمتی؟

    نویسنده ی محترم! شما در درجه ی اول انسان هستید. یک انسان فارغ از هر گونه تعصب های جداگانه ی خودش باید احترام را در متن رعایت کند. ضد نقد به معنای بی پروایی در گفتار با ادبیات آزاد نیست! باید محترمانه یک مطلب و به دور از را بنویسید نه اینکه هر خزعبلی از ذهن شما تراوش می کند را بنویسید!

    در درجه ی دوم دلخوش به کامنت های یوزرها نباید باشید. کسانی که به مطلب شما کامنت مثبت می دهند صرفا ۴ تا عکس رو می بینند و یه چند خطی می خونند و نظر می دهند. فکر کردید تمام مطلب رو میخونه کسی؟ شما کافی هست ۱ ماه و فقط ۱ ماه از فضای مجازی دور باشید برای همیشه شما رو فراموش میکنن. این تاییدهایی هم که دوستان در کامنت ها حواله ی مطلب شما میکنن نشون میده یوزرهای کنونی وب سایت های گیم رده ی سنی کمتری نسبت به گذشته دارن. چون در حال حاضر دست هر بچه ای تبلت و گوشی هوشمند هست. پس دلخوش به ادامه ی ضد نقد نوشتن نباشید! از طرفی سبک نقش آفرینی برای رده سنی بالاتری ساخته میشه. مسلما هر فردی نمیتونه با این سبک ارتباط برقرار کنه.

    جناب آقای نویسنده! در درجه ی سوم شما باید سبک رو بشناسید و سعی کنید برای هر مطلب دلیلی علمی و مستند پشت آن داشته باشید. رفتید دنبال بازی آبلیویون چند تا عکس گیر اوردید و فکر کردید اسکایریم همان ابلیویون هست؟ یعنی سازنده ها انقدر نفهم و فاقد شعور هستند که شما بتوانید به این راحتی متوجه شوید و دیگر منتقدین در سرتاسر دنیا نتوانند این ایراد را متوجه شوند؟ اصلا می دانید سختگیرترین منتقدین در فامیتسو مستقر هستند و با دادن نمره ۴۰ از ۴۰ باعث شد همه تعجب کنند؟! اصلا چند ساعت اسکایریم را بازی کردید؟ کسی به شما گفته عصر اژدها یه نقش آفرینی کلاسیک نیست؟ اصلا شما از راز و رمزهای دیابلو اطلاعاتی دارید؟ خوشحال میشیم در آینده چند نکته و رازهای مخفی چند بازی مشهور نقش آفرینی رو از قلم شما بخونیم. البته بعید میبینم شما اصلا یک بازی نقش آفرینی را ۱۰۰ ساعت بازی کرده باشید! هر کسی که اسکایریم رو وجب به وجب گشته و با آبلیوین زندگی کرده با خوندن یک صفحه از مطلب شما (اصطلاحا ضد نقد!) متوجه میشه.

    دوست عزیز فراستی وار و گستاخانه نوشتن توفیری برای شما ندارد. اگر هم یک درصد فکر میکنید از طرف بچه های بالای دنیای بازی هم مورد تایید هستید سخت در اشتباهید! ادمین و وب مستر های هر وب سایتی در درجه ی اول به بازدید فکر می کنند نه محبوبیت یک نویسنده یا میزان اطلاعات فرد. شما ابزاری هستید برای این هدف. امیدوارم خودتون رو اصلاح کنید. حداقل از این توهم مالیخولیایی بیرون بیایید که با ضد حال زدن به یک بازی محبوب و مشهور می تونید اسم و رسمی پیدا کنید.

    از طرف یک یوزر ( و نه یک نویسنده و منتقد) این حرف رو همیشه قبل نوشتن یک مطلب آویزه ی گوشتون بکنید. شاید یک مقدار گستاخانه باشه این حرف ولی: شرف یک نویسنده، به قلم دستشه!

    پ.ن: نیازی به پاسخ دادن به این کامنت نیست چون به این صفحه برنمیگردم که جوابی بخونم.

    ۸ ۴
    1. دوست عزیز و کاربرِ عزیزتر از دل :)
      من شخصا دخالتی در سیاستهای سایت ندارم و نخواهم داشت، من نویسنده هستم و حدِ آزادیِ من در همین صفحه ای هست که ملاحضه میکنید، نه بیشتر و نه کمتر.
      بخش اعظم کامنتتون حملات شخصی به من و به کاربرای سایت بود. من به شخصه ناراحت نشدم ولی کاربرای سایت رو نمیدونم.
      از تنها چیزی که ناراحت میشم پانوشتتون بود و این هست که شخصی مثل شما از یک در انتقاد رو وارد میکنید ولی از درِ دیگر فرار میکنید! این نشون میده که برای دیالوگ و گفت و گو نیامده اید بلکه صرفا حرفی یک طرفه و یک سویه رو مطرح و از پاسخ شنیدن فرار میکنید. فرار از بحث و فرار از منطق و استدلال و به طور کلی با فرار کردن، نه دیالوگی شکل میگیره و نه بحثی. در حد یک مونولوگ ساده بی کارکرد باقی میمونه.
      موفق باشید

      ۳ ۶
    2. biosignal گفت:

      به این میگن فن شیش سیلندر با موتور خورجینی
      _______________
      برمی‌گردی برادر؛ برمی‌گردی

      ۰ ۰
  21. ELDER گفت:

    دقیقاً با این که سری Elder Scrolls و Fallout نسبت به قبل پسرفت کردن موافقم ولی مسئله ی مهم اینه که Bethesda سعی نمی کنه مثل بعضی ها (cd projekt red و bioware) با صحنه های جذاب (خودتون منظورمو می دونین) بازی هاشو مطرح کنه.
    در ضمن اون اینونتوری مربوط به یک ماده به نام SKYUI، نه اینونتوری اصلی Skyrim.

    ۲ ۰
  22. Venom snake گفت:

    واقعا متاسفم برای کسایی که حتی نمیان یه بازیو تجربه کنن و الکی راجبش نظر میدن
    سرتاسر اسکایریم پره از ماجراهای و داستانای مختلف
    کوه ها غارها سیاهچاله ها معبد ها و کلبه ها و …
    شما به وسعت جنگلا و کوها های موجود در اسکایریم میگید کش دادن و کپی پیست کردن
    من ۴ ساله که دارم اسکایریم بازی میکنم ولی کمتر برام پیش اومده که با یه محیط خشک و تکراری روبه رو بشم.مخصوصا با وجود موسیقی متن و صداگذاری زیبای بازی.
    یه نکته هم راجبه بدون شرح هاتون!!!
    منم اگه از یه بازی زورم میگرفت میومدم گیم پلیش رو بدون آپدیت کردن بازی میذاشتم تا بقیه مسخرش کنن.من بازیو خیلی وقت پیش آپدیت کردم و به هیچ وجه خبری از این چیزا نبود.
    بله!!!درسته که obilivion بسیار محبوب تر و تاثیر گذار تر از skyrim بود .ولی سیستم مبارزه ی بازی و موجودات بازی و افکت های بازی به میزان قابل توجهی پیشرفت داشت.بعدشم .ساخت یه بازی open world به این راحتی نیست که بخان گرافیک رو ببرین بالا و انتظار داشته باشن افراد بتونن با کارت گرافیک ۱ و ۲ گیگ به راحتی اونو اجرا کنن.چون گرافیک لازم برای لود کردن محیط بازی بسیار مهمه که البته لود بسیار سریع اسکایریم هم نمیشه نادیده گرفت.
    به قول ایشون هم که قبل از من پست گذاشتن این مده invetory هست.
    آخه تا چه حد میخاید به کاربرا دروغ بگید با خراب کردن بازی!!!!
    کسی که اسکایریم رو هنوز تا ۱۰۰ ساعت بازی نکرده نمیتونه هیچ حرفی برای گفتن داشته باشه و الکی راجبش حرف بزنه

    ۶ ۳
  23. فکر کنم از متن مشخص باشه که بازی رو انجام دادم، چه بسا بسیاری از بازی های دیگه رو ولی صد ساعت بازی کردن برای فنِ اسکایریم هست نه کسی که میخواد در مورد بازی ضدنقد بنویسه! هرچند من به همون میزان اسکایریم رو بازی کردم، شاید حتی بیشتر.
    بازی که بخواد مدتها پس از انتشار با پچ و آپدیت و هزار وصله و پینه درست بشه به نظرم نه تنها خوب نیست بلکه توهین به کاربر هم هست. به این معنا که سازنده وقت لازم و کافی رو برای تست و رفع باگ صرف نکرده، پس در حقیقت کاربر براش کمترین ارزش رو داره. این در مقایسه با باگهای ناچیز دیگر بازی ها بسیار ایراد گل درشتی به حساب میاد.
    ساخت بازی های جهان باز به این راحتی ها نیست ولی دلیلی بر این هم نیست که هر زباله ای رو تحت عنوان نقش آفرینی و جهان باز تجربه کرد. ویچر ۳ و فال آوت ۴ هردوشون در یک نسل منتشر شدن ولی ویچر ۳ برازنده ی یک عنوان نسل هشتمی هست. ویچر ۳ حتی از نظر فنی در بسیاری از موارد بهینه تر هم هست.
    در اون عکس، هدف اشاره کردن یا نکردن به مادِ invetory نیست بلکه وارد کردنِ ایراد به «پیاده سازی کانسپت» invetory هست که همه چیز با منوهای نوشته ای و سرگیجه آور طراحی شده و همونطوری که گفتم ضدکاربر هست.

    ۳ ۱
    1. ELDER گفت:

      اتفاقاً ویچر اصلاً بهینه نیست. وقتی ویچر ۲ عرضه شد با اینکه open world هم نبود خیلی بیش از حد از رم استفاده می کرد و روی خیلی از سیستم ها به سختی اجرا می شد. در ضمن اگه بخان یک بازی به عظمت Skyrim یا Fallout رو با تکسچر ها و جلوه های بصری ویچر بسازن اولاً سال های سال طول میکشه دوماً بازی روی ابر کامپیوتر های ناسا هم اجرا نمیشه. باگ های این بازی ها هم اکثراً به خاطر هوش مصنوعی قوی و پیچیده ی بازیه که اگه یه نگاه به اسکریپت های بازی بندازین متوجه میشین امکان رفعشون وجود نداره.

      ۱ ۰
    2. biosignal گفت:

      با همه چیز موافقم الا کلمه زباله

      ۰ ۰
    3. به نظرم واژه زباله برای اسکایریم و فال آوت زیادی محترمانه هم هست. معمولا اینجور مواقع شخصا بازی رو آشغالی بیش نمیدونم ولی در متن نمیشه به شکل مستقیم استفاده کرد. هرچند با وجود اینکه این واژه در نقدهای غیرفارسی تحت عباراتی نظیر Pure Garbage زیاد استفاده میشه ولی من همچنان سعی میکنم در متن فارسی حد رو، برخلاف نظر خودم رعایت کنم :)

      ۲ ۰
    4. Champ21ons گفت:

      این بازی حداقل باید صد ساعت انجام بشه چون جزئیات گیم پلی بازی به طرز فجیعی زیاده.و برای اشنایی با تمام اون ها که در این مثلا نقدتون باید ازش حرف به میون میومد.این مقدار بازی لازمه این نشون میده شما برای خفن نمایی این حرکاتو میزنید احتمال در اینده شاهد کوبیده شدن چند باره فانتوم پین هستیم .اما این بار بنده در اونجا به سخت ترین شکل ممکن جوابب اتهام های مسخره ی شما رو خواهم داد اقای گروسیان.البته اگر بنویسید که خواهش میکنم بنویسید. :۲۴:

      ۰ ۰
    5. Champ21ons گفت:

      این بازی حداقل باید صد ساعت انجام بشه چون جزئیات گیم پلی بازی به طرز فجیعی زیاده.و برای اشنایی با تمام اون ها که در این مثلا نقدتون باید ازش حرف به میون میومد.این مقدار بازی لازمه این نشون میده شما برای خفن نمایی این حرکاتو میزنید احتمال در اینده شاهد کوبیده شدن چند باره فانتوم پین هستیم .اما این بار بنده در اونجا به سخت ترین شکل ممکن جوابب اتهام های مسخره ی شما رو خواهم داد اقای گروسیان.البته اگر بنویسید که خواهش میکنم بنویسید.

      ۰ ۰
  24. Milad RFM گفت:

    در کل هر دو طرف یجورایی راست میگن. یعنی با اکثر موارد ذکر شده در متن بالا موافقم و خودم هم داخل بازی حسشون میکردم.
    از اون طرف ادم ناخوداگاه داخل بازی غرق میشه. ولی این ب این معنی نیست که بازی فاقد عیب و ایراده(چیزی که بعضی فن ها انکار میکنن)
    بازی نقاط قوت (واقعا قوی) کم نداره. همین سایدکوئست ها که ادم وسوسه میشه وسط استوری لاین اصلی بره سمتشون.

    ۱ ۰
  25. Venom snake گفت:

    ولی اینم دلیل نمیشه که به یه بازی بگه زباله.باید از لحن درست استفاده کنی آقای گروسیان
    بعدشم من نگفتم بازی بدون نقص هست.چون اصلا تو متنم اشاره ای به باگ های بازی نکردم که بخام بگم
    بعدشم مد های ساخته شده واسه ی بازی که ربطی به شرکت سازنده ی بازی نداره.چون توسط خود کاربرا ساخته میشه.شما که اسکایریم رو بازی کردید باید اینو بدونید.مگه نه!!!
    ۱۰۰ ساعت بازی کردن هم ماله اسکایریم فن ها نیست!!!
    ۱۰۰ ساعت یه تایم خیلی عادی واسه ی همچین بازی ای هست.
    ولی جدای از این ها سعی کنید نقد های کاربرارو هم بپذیرید و از لحن مناسب استفاده کنید.
    و سعی نکنید واسه ی اثبات حرفاتون با نقد fallout4 بحث رو منحرف کنید.چون من اصلا راجع به fallout4 هیچ حرفی نزدم!!!

    ۱ ۰
  26. Venom snake گفت:

    بیایید برای بررسی یک بازی به جای واژه هایی مثل ضد نفد هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی یه بازی رو درنظر بگیریم

    ۰ ۰
  27. به نظر من نویسنده اصلا اطلاعات کافی نداشته و یه سری چ ر ن د ی ا ت سر هم کرده! ;)

    ۱ ۱
    1. SHoeib گفت:

      :lol:
      همین که چهار تا مطلب جدی بیاد رو سایت غنیمت هست

      ۰ ۰
  28. Ali Hybrid گفت:

    چقدر حرف دل من تو این مقاله زیاد بود :۱۵:

    ۱ ۱
  29. hamid_k98 گفت:

    مرسی بابت کوبوندن بازی مورد علاقه ام
    ولی با احترام باید بگم درسته بالای چشم ابروئه
    ولی این دیگه دلیل نمیشه چشم رو در نظر نگیریم
    بازی مثل فالوت درسته از نظر فنی و مسائلی که خودتون اشاره کردین ضعیف باشه
    ولی این هم هست که اگه هرچیزی ما بتونیم بزاریم تو اینونتوری قابل استفاده باشه،یکم زیادیه.ما که نمیخوایم از یه جارو مثل چاقو استفاده کنیم :|
    و یا مثلا چون ما داریم نقد میکنیم،دیگه هیچ نکته مثبتی در نظر گرفته نشه
    البته حالا شما نقدتون بر اساس گفتن فقط معایبه ولی خوب به نظرم اگه نقدتون هم نکته های منفی و هم مثبتو داشته باشه بهتره
    اگه قرار باشه همه نقد ها مثل نقدای شما باشه
    پس کسی که بخواد با در نظر گرفتن نقد شما تصمیم بگیره بازیو بخره یا نه،باید تا زمان فسیل شدنش صبر کنه
    هیچ بازی بدون مشکل نیست ولی دلیل نمیشه ما فقط دیگه نکات منفیو ببینیم
    شخصا لذت گذاشتن هدفون رو گوشم و گشتن تو محیط ویرون بازی با موسیقی زیبای اونو خیلی دوس دارم
    خسته نباشید

    ۰ ۰
  30. Mahatsamin گفت:

    سلام. ضد نقد رو کامل خوندم. به نظرم ایراداتی مثل خشک بودن انیمیشن و «کافی» نبودن کیفیت گرافیکی و همچنین بعضی باگها (که توی کامپیوتر چندان پیش نمی اومد و شاید شما با کنسول این عنوان رو تجربه کردید) ،کاملا درست هستن. اما با دیدن بعضی ایرادایی که گرفتین، دهن من کاملا باز موند!!! صداگذاری بد و نریشین وار؟؟؟ :۲۱: اسم چند تا از شخصیتای بازی رو بیارم که صداگذاری عالی داشتن و چند شخصیت که صداگذاری مطلوب داشتن؟؟ تعداد کاراکترها و NPC هایی که صداگذاری معمولی و نه چندان خوب داشتن، چند برابر کمتر از خوباش بود. آلدوئین، پارسورناکس، اوداهوینگ، فرماندار بالگروف، اولفریک، ژنرال تالیوس و…. ده ها شخصیت دیگه.
    از این که بگذریم، میرسیم به کش اومدن الکی نقشه!!! من حدود هزار و پونصد ششصد ساعت اسکایریم بازی کردم (که واقعا بین فن های این بازی، چیز عجیبی نیست) و به جرات به شما اطمینان میدم هر گوشه از بازی که میرفتم، یه آیتم خوب میگرفتم؛ یا چیزایی پیدا میکردم که مربوط به ماجرای یه جای دیگه یا انجام یک کوئست پرماجرا و جالب بود و واقعا حجم مناطق بی استفاده، خیلی خیلی کم بود توی نقشه ی این بازی.
    و اما اینونتوری! والا ما که تصویر آیتم ها رو هم میدیدیم؛ دیگه نمیدونم چی بگم!!! شاید بتزدا برای نسخه پی سی، سنگ تموم گذاشته.
    بخش نقش آفرینی بازی هم که جزییات واقعا کارآمدی داشت و برای دریافتن کارآیی همشون، باید حداقل بالای دویست سیصد ساعت بازی کرد.
    و اما اشتباه ترین بخش این ضد نقد : “به نظر شما چقدر طول می‌کشد تا فال‌آوت یا Elder Scrolls بعدی که با همین شیوه ساخته می‌شوند، توسط مخاطب پس زده شوند؟” این جمله منو یاد حرفایی میندازه که گیمرا قبل از انتشار رزیدنت ۷ میگفتن؛ همه فکر میکردن این نسخه هم همون روند نسخه های قبلی رو طی میکنه، ولی وقتی که اومد دیگه هیچ کس صحبتی برای گفتن نداشت.
    خلاصه شما که سعی دارین با دیده ها و تجربه ها قضاوت کنین، قضاوت کردن درباره ی بازیهایی که هنوز منتشر نشدن کار درستی نیست.
    و در آخر، باید بگم من شدیدا منتظرم الدر اسکرولز ۶ بیاد و خودشو ثابت کنه! اون موقع باید دید نقدکننده ها چیزی برای گفتن دارن یا خیر.

    ۰ ۰
  31. Yamato گفت:

    به قول یکی از رفقا اگه میخوای بحث راه بندازی یا اینکه حس معروف شدن پیدا کنی و بقیه رو بندازی به جون هم، چارتا تیکه بنداز به نقش افرینی های بتسدا :lol:

    ۰ ۰
  32. amir khabbaz گفت:

    اسکایریم اسمش روش هست . الدر اسکرولز ۵ . ابلیویون هم الدر اسکرولز ۴ هست . یعنی اسکایریم ادامه ی ابلیویونه. چطوری انتظار داری شبیه هم نباشن . مارو سرکار گذاشتی؟ اسکایریم ادامه ی ابلیویونه ولی بدلیل پیشرفت گرافیم اولین بازی شد که حال داد تو این سبک

    ۰ ۰