آخرین ما

تماشا کنید: مقایسه‌ی گرافیکی «آخرین ما»

توسط کاوه جمشیدی در ۲۲ آبان ۱۳۹۵ , ۲۱:۰۰

بررسی عملکرد گرافیکی نسخه‌ی ریمستر «آخرین ما» (The Last of Us)، حاکی از پایین‌تر بودن نرخ فریم این بازی در پلی‌استیشن ۴ پرو نسبت به پلی‌استیشن ۴ معمولی دارد. در ادامه با دنیای بازی همراه باشید.

آخرین ما از نخستین بازی‌هایی است که از توانایی سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۴ پرو و امکان بازی کردن با رزولوشن ۴K به صورت ذاتی (Native) بهره می‌برد؛ اما ظاهراً این کنسول توانایی اجرای این بازی با نرخ فریم ۶۰ فریم برثانیه را ندارد.

به گزارش دیجیتال فاندری، به هنگام اجرای این بازی در رزولوشن ۱۸۰۰p، افت فریم‌های مقطعی در این بازی به چشم می‌خورد. پلی‌استیشن ۴ معمولی، می‌تواند این بازی را در رزولوشن ۱۰۸۰p با نرخ فریم ۶۰ فریم برثانیه اجرا کند. نکته‌ی کلیدی این است که پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن ۴ پرو، علی‌رغم افزایش توان پردازشی، هم‌چنان قادر به اجرای این بازی در رزولوشن ۱۸۰۰p نیست.

در ویدیویی که دیجیتال فاندری منتشر کرده است، در یک نمودار پویا، نرخ فریم این بازی به صورت لحظه‌ای در هنگام اجرا در پلی‌استیشن ۴ پرو نمایش داده شده است. باوجود این که در پلی‌استیشن ۴ معمولی نرخ فریم هرگز از ۶۰ فریم برثانیه پایین‌تر نمی‌آید، اما در پلی‌استیشن ۴ پرو، نرخ فریم به صورت مقطعی تاحدود ۵۰ فریم برثانیه پایین می‌آید و مجدداً افزایش می‌یابد. بنابراین، با وجود ۲.۳ برابر شدن توان پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی و ۲.۷۸ برابر شدن رزولوشن، پلی‌استیشن ۴ پرو از پس نرخ فریم ۶۰ فریم برثانیه برنمی‌آید. دیجیتال فاندری در این باره می‌گوید:

«بدون شک، رزولوشن ۱۸۰۰p مقصر اصلی در عملکرد ضعیف‌تر آخرین ما در پلی‌استیشن ۴ پرو نسبت به پلی‌استیشن ۴ معمولی است.»

علاوه بر این، از آن‌جا که بیشتر این افت نرخ فریم به هنگام پردازش جلوه‌ی «شفافیت آلفا» (Alpha Transparency) رخ می‌دهد، مهم‌ترین منشأ مشکلات گرافیکی، پهنای باند حافظه‌ی اختصاصی پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول است. (جلوه‌ی شفافیت آلفا، جلوه‌ی ویژه‌ای است که به تصاویر پس‌زمینه اجازه می‌دهد با تصاویر پیش‌زمینه ترکیب شوند).

دیجیتال فاندری هم‌چنین اشاره می‌کند که در صورتی که افراد این بازی را با نرخ فریم ۳۰ فریم برثانیه اجرا کنند، می‌توانند از رزولوشن ۴K به صورت ذاتی بهره‌مند شوند. در این حالت، گیمرها باید نرخ فریم ۶۰ فریم برثانیه را فدای رزولوشن بالاتر و جزئیات گرافیکی بیشتر کنند. گفتنی است طبق گزارش دیجیال فاندری، در این حالت نرخ فریم کاملاً ثابت و پایدار باقی می‌ماند و گویی این بازی برای این هدف بهتر بهینه شده است.

آپدیت نسخه‌ی ۱.۰۷ نسخه‌ی ریمستر آخرین ما که هم‌اکنون عرضه شده است، به کاربران پلی‌استیشن ۴ پرو امکان بهره‌گیری از رزولوشن ۴K و نیز تکنولوژی HDR را می‌دهد. این آپدیت توسط «ناتی داگ» منتشر شده است و هم‌اکنون قابل دریافت است.

پلی‌استیشن ۴ پرو هم‌اکنون با قیمت ۴۰۰ دلار قابل خریداری است.

در ادامه، ویدیوی مقایسه‌ی گرافیکی آخرین ما را تماشا کنید.

[aparat]https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/Qd3SR/vt/frame[/aparat]

دیدگاه
۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

One Reply to “تماشا کنید: مقایسه‌ی گرافیکی «آخرین ما»”

  1. Meraj Fathi گفت:

    نکته اول اینکه بالای ۳۰ فریم خوبه دیگه حالا حتما که نباید سرراست ۶۰ باشه :-) بعدشم اینکه بله ۴K پرو کاملا ذاتی هستش و برخلاف pc ها True 4K نیست همون روزی که گفتن پرو با قیمت ۴۰۰ دلار ۴k رندر میکنه مشخص بود که این قابلیتش در حد پیسی نیست چون کیسی که بتونه همین رزولوشن بالا رو حتی ۳۰ فریم بده یک ۲۰۰۰ دلاری قیمش میشه چه برسه به کنسول :۱۲:

    ۰ ۰