شستم رو دیلیته… | فیلم‌بازی

توسط عباس نیک نفس در ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ , ۲۲:۰۰

قطعا نباید کتاب را از روی جلد و پوسته‌اش قضاوت کرد اما واقعیت این است که نه تنها همه‌مان این کار را می‌کنیم بلکه طبق تحقیقاتی که در دانشگاه پرینستون انجام شده، در کمتر از ۰.۰۵ ثانیه بعد از دیدن جلد یک کتاب آن را قضاوت کرده و تصویری دائمی از آن در ذهنمان به ثبت رسانده‌ایم.

در هر صنف همین جمله را با ادبیاتی متفاوت می‌توانید پیدا کنید؛ فیلم، وب‌سایت، بازی یا حتا یک آلبوم موسیقی، اگر نتواند در ثانیه‌های آغازین رویارویی با مخاطب قلابش را به دامان او بند دهد بعید است دیگر شانسی برای عرض اندام پیدا کند و به سادگی فشردن یک کلید DELETE بر روی صفحه کلید دودمانش به باد می‌رود.

کاری‌که بعد از این در «شستم رو دیلیته» مجبور به دنبال کردنش هستید (اگر استفاده از گزینه ی بَک یا بستن مرورگر به ذهنتان نرسیده این شانس را دارم که به خواندن شستم رو دیلیته وادارتان کرده باشم… متاسفم که حین مرور کردن دی‌بازی دکمه‌ی دیلیت برایتان کاربردی ندارد!) چیزی شبیه به همان مسئله‌ی جلد کتاب است. یعنی بدون هیچ پیش‌زمینه‌ی فکری و دانسته‌ای از گذشته درمورد یک اثر، به اندازه‌ی یک سکانس به فیلم‌های بلند، قسمت آغازین به سریال‌ها، قطعه‌ی سرآلبومی به آلبوم‌های موسیقی و فصل افتتاحیه به بازی‌ها فرصت می‌دهیم تا برای این‌که دقایق بیشتری از عمرمان را به آن ها اختصاص دهیم قانع‌مان کنند. در تمام این مدت هم به‌صورت نمادین شستمان را روی دکمه‌ی دیلیت صفحه کلید نگه می‌داریم تا به محض شل زدن اثر نگون‌بخت از شرش خلاص شویم. هرجا هم که نکته‌ای از همت سازندگان اثر بر روی دقایق آغازین کارشان به چشم بیاید بصورت جداگانه و متمایز تحریرش می‌کنم تا این وسط کمی هم چیز(!) یاد گرفته باشیم.


واقعیت این است که هیچ‌کداممان چشم امیدی به فیلم سینمایی آنچارتد نداریم، به آدم‌کشانِ سر در گریبانِ یوبیسافت با آن تریلرهای تر و تمیزشان هم همینطور. معلوم است که همه‌یمان وقت دانلود سینمایی‌های این آثار که برسد وا می‌دهیم و در صف فیلم‌هایی که برای تماشا گذاشته‌ایم جلویشان می‌اندازیم اما حقیقتا چشم به راه دیدن یک همه چیز تمام نیستیم، خوبیِ ماجرا در این است که بنا به سابقه‌ی توسعه‌دهندگان بازی در ساخت آثار سینمایی، توقعمان اینقدر پایین آمده که اگر اساسینز کرید سر سوزنی هم فیلم استانداردی باشد برایمان قابل تحمل است… باز، ولی، اما مگر می‌شود همین مدلی چشم به راه امثال وارکرفت و آخرینِ ما بود؟! این‌ها را به قدری عظیم در دنیای بازی‌ها دیده‌ایم که ترجیح بدهیم ساخته نشوند تا اینکه لنگ لنگان روی پرده‌ی سینما برسند. نمی‌دانم چه در میان است که بزرگان صنعت فیلم سمت بازی نمی‌آیند و از آن طرف اهالی دنیای بازی هم در باز کردن پای اهل فنِ سینما به آثارشان ناموفقند، هرچه هست من و شما می‌توانیم در یک مورد با هم یک‌نظر باشیم و آن هم این که از همجوشی بازی و فیلم نه تا کنون چیزی عایدمان شده و نه اینطور که از جدول پخش سینما‌ها برمی‌آید تا چند سال آتی چیزی نصیبمان می‌شود.

با این اوصاف اگر زورتان به سر خودتان می‌رسد که فعلا بی‌خیال فیلم دیدن از قهرمان‌های دنیای بازی شوید ولی اگر حال و حوصله‌ی زیر و رو کردن آرشیوهای فیلم برای یافتن چیزی باب میلِ گیمی‌یتان دارید با این اپیزود از شستم رو دیلیته همراه شوید تا شانسش را برای یافتن یک ترکیب بازی-فیلمیِ مناسب امتحان کند. نکته‌ی مهم این است که در مورد فیلم‌های سینمایی، شستِ ما نیازی به تصمیم‌گیری و تفکر ندارد و با اقتدار خودش را روی دیلیت می‌مالد و امیدوارانه به سراغ فیلم‌های کوتاه می‌رود و اینطور خودش را راضی می‌کند که یک فیلم کوتاه کم‌خرج‌تر است و در مدت زمان اندکش می‌تواند به کیفیت بالاتری دست یابد. همچنین تیم سازنده‌ی یک فیلم کوتاه غالبا از جوانانِ تازه وارد به عرصه‌ی سینما تشکیل شده و این‌ها برخلاف پیر شده‌های راهِ هالیوود عمر طولانی‌تری را با بازی‌های ویدیویی زندگی کرده‌اند و احتمال این می‌رود که دستشان به ترکیب دنیای بازی و سینما برود. قطعا ریز جزئیات دیگری در خوب از کار درآمدن یک فیلم موثرند و هر فیلم کوتاهی صرفا بابت کوتاهی‌اش قابل تحمل نمی‌شود… همانطور که گفتم دلسرد از آثار سینماییِ بلند دل به آثار کوتاه خوش کرده‌ایم و نمی‌دانیم در انتهای این جستجو چه نصیبمان می‌شود.

ادامه در صفحه‌ی بعد

دیدگاه
۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

2 Replies to “شستم رو دیلیته… | فیلم‌بازی”

  1. reza_only گفت:

    تا اینجا تمام فیلم بازی هایی که ساخته شده فقط مصرف داخلی داشته، یعنی به درد خود فن های همون بازی میخورده. منم مجموعه فیلم های final fantasy رو بارها دیدم و باز هم میبینم یا silent hill رو هرچند میدونم منتقدین استقبالی ازشون نکردن. پروژه ی silent hills هم میتونست پیوند خوبی بین سینما و بازی باشه ک ب ثمر نرسید تا ببینیم چطور میشه.

    ۱ ۰
    1. biosignal گفت:

      مخالفم
      رزیدنت اویل بدون استثناء توی هر قسمت حرص ما رو در آورد. :11:

      ۰ ۰