بیابان‌های زمان و شن‌های فراموش شده | بررسی تاریخچه‌ی مجموعه بازی‌های Prince Of Persia

توسط تارخ ترهنده در ۲۸ تیر ۱۳۹۵ , ۱۹:۳۵

شن‌ها دانه به دانه فرو می‌ریزند و کسی توجه آنچنانی نمی‌کند. با فرو ریختن دانه‌های شن، مفهومی ارزشمندتر از طلا دارد به هدر می‌رود. هر یک دانه شن، نمایانگر یه لحظه است و در آنی فرو می‌ریزد، و آن دانه نیز به جمع لحظات از دست رفته می‌پیوندد.

زمان یک مفهوم و پدیده‌ی فیزیکی است که هنوز هم بر روی وجود آن و اثبات وجودش بحث است؛ اما همین زمان، درمان دردها و تلخی‌های زندگی است؛ راهی برای فراموشی همه چیز؛ مانند شن‌هایی که با وزش باد در یک آن برمی‌خیزند و دوباره می‌نشینند. زمان با تمام پیچیدگی‌اش، خیلی ساده همه چیز را در نسیمی به دست فراموشی می‌سپارد و گاهی با یک طوفان شن همه چیز را یادآوری می‌کند.

حال اگر قدرت کنترل زمان و تغییر در رویدادهای گذشته و زنجیره‌ی اعمال و واکنش‌های بعد از آن رویدادها را داشتید، حتی برای مدت زمانی محدود و در حد فرو ریختن تمامی دانه‌های شن در حباب پایینی ساعت شنی، چطور از آن استفاده می‌کردید؟ فرض کنید به سادگی و با فشار یک دکمه، می‌توانید یک دقیقه در یک رویداد مهم زندگی خود به عقب برگردید و تفاوتی ایجاد کنید که سرنوشت خودتان و اطرافیان‌تان را تغییر دهد! این قدرت و مفهومِ ساده اما پیچیده، در دست یکی از قهرمانان خاطره انگیزِ دنیای بازی‌ها بود. این قهرمان نیز تا به الان در شن‌های بیابان‌های زمان مدفون شده و دوستداران او همچنان منتظر بازگشت طوفانی او هستند. نام این قهرمان و شخصیتی که بیش از یک نسل در صنعت بازی‌های ویدیویی جان داشت و همه را شیفته‌ی خود کرده بود، دَستان است؛ البته در بیشتر بازی‌هایش مستقیما به نامش اشاره نمی‌شد یا بی نام بود. با اینکه ظاهرا او و خنجرش، در بیابان زمان مدفون شده‌اند؛ اما گاهی اوقات با نسیمی ملایم که از شرق میانه می‌وزد، یاد و خاطرش زنده می‌شود و یاد او هیچوقت از ذهن‌ها و دل‌های مخاطبانی متعلق به بیش از یک نسل که با او بزرگ شدند و زندگی کردند، پاک نمی‌شود. شاهزاده‌ی پارسی یا Prince of Persia عنوانِ نام آشنا و خاطره انگیزِ سری بازی‌هایی است که در رابطه‌ی با آنها و قهرمان یا شخصیت اصلی داستان‌هایش صحبت کردیم؛ و در این مقاله، به تاریخچه‌ی عناوین این سری، ریشه‌های آن، تولید و آینده‌ی آن، و مسائل و نکات حاشیه‌ای آن می‌پردازیم. با بررسی تاریخچه‌ی سری بازی‌های شاهزاده‌ی پارسی با دنیای بازی همراه باشید.

photo_2016-07-10_11-13-37

انگشتت را روی دسته‌ی خنجر بگذار؛ همه چیز از کجا شروع شد؟

مخاطبان بسیار زیادی چه ایرانی و چه غیر ایرانی، عاشق مجموعه بازی‌های شاهزاده‌ی پارسی هستند؛ اما شاید کمتر کسی از این مخاطبان نام خالق اصلی آن را بداند. اکثر عاشقان و دوستداران این مجموعه و داستان‌هایش، یوبی سافت را به عنوان تنها خالق و سازنده‌ی آن می‌دانند. خالق و ایده پرداز حقیقی شاهزاده‌ی پارسی، جردن مکنر (Jordan Mechner) است. او اصالتا آمریکایی است و در نیویورک به دنیا آمده است. جردن را بیشتر برای مجموعه‌ی شاهزاده‌ی پارسی می‌شناسند؛ اما او بر روی سری محبوب کاراتکا (Karateka) نیز کاره کرده و شاهزاده‌ی محبوب ما، دومین پروژه‌اش بوده. سه نسخه‌ی اولیه‌ی بازی را نیز شاید کمتر کسی بازی کرده باشد و از آن خبر داشته باشد. در سالهای ۱۹۸۹، ۱۹۹۳ و ۱۹۹۹ سه نسخه بازی به ترتیب با عنوان‌های Prince of Persia، عنوانِ PoP: Shadow and Flame و Prince of Persia 3D منتشر شدند (PoP مخفف Prince of Persia است)؛ اما همان‌طور که گفته شد، اوج محبوبیت بازی بعد از زنده شدن دوباره‌ی این مجموعه توسط یوبی سافت و انتشار شاهزاده‌ی پارسی شن‌های زمان یا PoP Sands of Time بود. براساس گفته‌های مکنر، ایده‌ی خلق شاهزاده‌ی پارسی با تماشای فیلم‌هایی چون رابین هودِ سالِ ۱۹۳۸ و ایندیانا جونز: مهاجمان صندوق گمشده، به ذهنش رسیده است. در ادامه به بررسی تمامی عناوین این مجموعه، به ترتیب از قدیمی به جدید می‌پردازیم.

دیدگاه
۱۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

10 Replies to “بیابان‌های زمان و شن‌های فراموش شده | بررسی تاریخچه‌ی مجموعه بازی‌های Prince Of Persia”

  1. AxeL گفت:

    تشکر ، متن فوق العاده ای بود

    سه گانه شن های زمان مخصوصا نسخه اول انقلابی و جلوتر از زمان خودش بود و منبع الهام خیلی از بازی های بعد خودش بود ،
    نسخه دوم هم اولین بازی بود که من مجبور کرد ، دست به نت بشم در مورد داستان یه بازی تحقیق کنم
    کلا این سه گانه محبوب ترین سه گانه من و هیچوقت لحظات فوق العاده این سه گانه فراموش نمیکنم
    واقعا اون زمان یوبی سافت خیلی دوست داشتنی بود

    نسخه ۲۰۰۸ هرچند دنیای دیگه ای بود و خالی از اشکال نبود اما پتانسیل بالایی داشت ،
    یه تابلو نقاشی متحرک با موزیک های فوق العاده و…
    عاشق شخصیت الیکا بودم و به نظر شاهزاده واقعی این قسمت الیکا بود


    اما شن های فراموش شده، به نظرم تنها دلیل ساختش ، اکران فیلم این سری بود
    از نظر پلتفرمینگ بازی سطح بالایی بود ، اما مبارزات واقعا سطحی ، داستان نه چندان جذاب باعث شد عنوان حاطره انگیزی نباشه
    ….
    به امید ساخت یه نسخه جدید ترجیحا ادامه نسخه ۲۰۰۸ یا حداقل یه ریمستر از سه گانه شن های زمان

    ۱ ۱
  2. king گفت:

    تشکر :۱۵:
    دمت گرم خاطراتمو زنده کردی :'(

    ۰ ۰
  3. Milad RFM گفت:

    خیلی ممنون.
    من هم خیلی دوست دارم یه شاهزاده خوب دیگه ساخته بشه ولی با این روندی ک یوبی سافت پیش گرفته بعیده بتونه شاهزاده خوبی رو بسازه.
    با نسخه جنگجوی درون خاطرات زیادی دارم :۱۵:
    نسخه ۲۰۰۸ هم با اینکه اولش تو ذوقم خورد ولی گرافیک زنده و موزیکهای سرحالی داشت. هر چند داستان و شخصیت پردازی انچنانی نداشت ولی گیمپلی خوبی داشت.
    نسخه شن های فراموش شده هم که باز اون داستان قوی سابق رو نداشت و مبارزاتش هم افت کرده بود. مثلا هیچگونه دفاع در برابر حملات دشمن وجود نداشت! البته طراحی هنری و پلتفرمینگش خیلی خوب بود.

    ۰ ۰
  4. A.F.A گفت:

    تشکر بسیار از نویسنده بابت گرداوری این مقاله سراسر نوستالژیک :۱۵:
    تک تک نسخه های این سری خالی از ایراد نیستند،ولی به قدری ویژگی های خوب و عالی در خودشون جای دادند که براحتی جایگاه خودشون رو در دل بازیکننده ها و صنعت بزرگ بازی های ویدعویی باز کرده اند.
    هرچه قدر هم سال های بیشتری از عرضه نشدن نسخه ی تازه ای از این سری میگذره،بیشتر دلشوره میگیرم که نکنه یوقت بعد از این همه سال خواب،شاهزاده با نسخه ای ضعیف و کابوس وار برگرده…که در اینصورت در خواب بمونه و ما رو در خیالات خوش نگه داره بسیار خوشایند تره.
    امیدوار هم هستم یوبیسافت برگرده به سراغ نسخه سال ۲۰۰۸ و داستان ناتمام اون قسمت رو به سرانجام برسونه.با وجود ارادت بسیاری که به شاهزاده شن های زمان دارم،داستانش تموم شده.ولی داستان این شاهزاده دزد الاع سوار هنوز حتی شروع هم نشده.نزدیک پایان هم نیست.

    ۰ ۰
  5. saeed گفت:

    بهترین نسخش واسه من شماره دو بود.واقعا اتمسفرش فوق العاده بود.دهاکا عجب ابهتی داشت.پرنس عجب ابهتی داشت.من اون قسمتی که فهمیدم اون کسی که سمت ما چاقو پرت کرده بود که دشمن پشت سرمونو بزنه در واقع خودمونیم که ماسکرو زدیم یعنی کف و خون قاطی کردم از شدت لذت و تعجب.

    ۰ ۱
  6. Mahdi M Qaraee گفت:

    اقا دمت گرم واقعا مقله زیبایی بود…اشک ما رو که دراوردی :'( :'( :'(

    ۰ ۱
  7. PrinCe S گفت:

    ممنون آقای ترهنده؛عالی بود :۱۵:

    به شخصه برای من نسخه ی ۴ بهترینش بود! خیلی دوستش داشتم! از طراحیش خیلی خوشم میومد،و اینکه المان های ایرانی توش خیلی زیاد بود!

    نسخه بعدی برام شماره ۳ بود؛به خاطر اکشن فوق العادش! روندن کالکسه و اسب و مبارزه با غول آخرهاش خیلی فوق العاده بود!

    بعدش نسخه اول! :۲۴: اولیش بود که بازی کرده بودم؛خیلی به دلم نشسته بود.

    و نسخه دوم آخره :lol: به دلیل سختی بیش از حد واسم تو اون زمان :lol:
    و اتمسفر تاریکش :lol:

    نسخه شن های فراموش شده رو هم به کلی بازی نکردم :11: :!:

    البته بخوام نمره بدم،هیچکدوم واسم زیر ۹۰ نمیگیرن،چون محبوب ترین سری بازی واسم بود؛آواتارم هم به مدت مدیدی عکسش بود :lol: :15:

    ۰ ۰
    1. A.F.A گفت:

      بهتون پیشنهاد میکنم که در اسرع وقت به سراغ نسخه شن های فراموش شده برید.این قسمت شاید بجرعت بتونم بگم یکی از بهترین و تکامل یافته ترین سکو بازی های کل سری رو داره.بقدری بخش پلتفرمینگ بازی لذت بخش و قوی کار شده که بکلی مبارزات ساده و داستان متوسطش رو پوشش میده.اصلا این قسمت هدفش فقط و فقط یک چیز بود و همونش هم به بهترین شکل ممکن در بازی پیاده شد و باقی بخش ها هم در حدی که باید ظاهر شده اند.

      ۰ ۰
  8. BananHM گفت:

    دوستان راهی هست که بشه PoP WW رو روی ویندوز ۸ اجرا کرد ؟؟

    ۰ ۰
  9. Hero Cop گفت:

    مرسی بابت مقاله
    واقعا سه گانه شاهزاده شاهکار بود :۱۵:

    ۰ ۰