توسط بهزاد ناصرفلاح در ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ , ۱۴:۰۰

با تماشای تریلر بازی اولین که چیزی که ذهنم رسید بازی «کرش باندیکوت ۳» و مراحل زیر آبش بود؛ من همیشه از این مراحل متنفر بودم و سعی می‌کردم در سریع‌ترین زمان ممکن از آنها عبور کنم! اما به نظر می‌رسید که بازی زمین تا آسمان با مراحل زیر آب کرش باندیکوت متفاوت باشد؛ دنیای خوش رنگ و لعاب زیر آب با چاشنی داستانی جالب و نوع آوری هایی در ساخت به نظر دل هر گیمری را به‌دست می‌آورد؛ و چند ثانیه بعد تریلر تمام شد و من ماندم و چهل روز و نیم انتظار!

«نغمه‌ی اعماق» (Song of the Deep) راوی داستان دختری به نام «مرین» است که شب‌ها با قصه‌های پدر ماهیگیرش از اعماق اقیانوس‌ها و افسانه‌های نهفته در آن به خواب می‌رود و صبح‌ها با امید برگشت پدر از دریا و تعریف داستانی دیگر بیدار می‌شود. اما یک روز پدرش از ماهیگیری بر نمی‌گردد؛ مرین تمام شب را منتظر پدرش می‌ماند اما خبری از پدر نمی‌شود؛  دل‌تنگ از داستان‌های شبانه پدر، زیردریایی‌ای می‌سازد تا با آن پدرش را پیدا کند. او سفری آمیخته با عشق، هیجان و ترس را آغاز می‌کند؛ در طول ماجراجویی خود دوست پیدا می‌کند، تمدنی نابود شده را کشف می‌کند و در قدم در ژرف‌ترین نقاط اقیانوس می‌گذارد، جایی که هیولاهای اعماق اقیانوس برای دیدنش لحظه شماری می‌کنند.

SOTD_BoneVault_Torpedo

اقیانوس با شما شوخی ندارد!

نغمه اعماق در واقع یک داستان برگرفته از افسانه‌های اساطیری ایرلندی است که در آن ماجراجویی‌ها و اتفاقات جالبی به وقوع می‌پیوندد. این بازی توسط یک تیم کوچک پانزده نفره و به سرپرستی «برایان هاستینگز» در استودیو Insomniac Games در حال توسعه است. این بازی قرار است تا با همکاری وب سایت «گیم استاپ» منتشر شود. بر همین اساس گیم استاپ سهم ویژه‌ای از ارسال نسخه‌های فیزیکی بازی به سرتاسر نقاط دنیای را در اختیار دارد.

شخصیت اصلی داستان با الهام از دختر مدیر شرکت بازی «اینسومنیاک» ایجاد شده و بر یک پیغام مهم تاکید دارد؛ پیغامی با مضمون «مهم نیست که چه کسی هستی؛ وقتی تسلیم نشوی این توانایی را داری که بر هر اتفاق بدی غلبه کنی»؛ «برایان هاستینگز» در این باره می‌گوید:

هر بار که دخترم در مورد یکی از شخصیت‌های محبوبش صحبت می‌کرد، مهم‌ترین ویژگی‌اش برای انتخاب، میزان زیبایی  این شخصیت بود. از همین رو می‌خواستم قهرمانی که خلق کنم که در بازتاب قدرت، خلاقیت و ذکاوت باشد. و این‌ها ویژگی‌هایی باشند که او را قهرمان جلوه کنند؛ شخصیتی که به خاطر زیبایی‌اش به او توجه نکنید، به عبارت دیگر نگاه شما معطوف قدرت و شخصیت او باشد.

در بازی، به کند و کاو در دنیای زیر آب و حل پازل اهمیت ویژه‌ای داده شده و در عین حال المان‌های جنگیدن نیز در آن به کار رفته است. در بازی شما هستید و مرین؛ هیچ کسی نیست که به شما کمک کند و باید تک و تنها معماها را حل کنید و مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید.  مراحل بازی استعاره‌ای از خود بازیکن هستند. سازندگان بازی امیدوارند تا با استفاده از تنهایی مرین، حس همزاد پنداری بازیکن و شخصیت داستان را به حداکثر برسانند؛ حال و هوای بازی و محیط اعماق دریا را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازی دانست که به تحقق این خواسته کمک می‌کند؛ محیطی تاریک، همراه با ذهنیتی نا آشنا برای بازیکن که با چاشنی آیتم‌های فانتزی رنگ و بویی تازه‌تر گرفته است، قطعاً  حس مرین تنهایی را به قلب بازیکن هدایت می‌کند. حسی که به گفته سازندگان مهم‌ترین بخش داستان و اصلی‌ترین رکن بازی است.

SOTD_SeaGarden

دو بعدی اما دو بعدی!

نغمه اعماق به صورت دو بعدی و با سبکی شبه به بازی «مترویدوانیا» (Metroidvania) ساخته شده است؛ به این معنی که هر چه به جلو می‌رویم آیتم‌های بیشتری برای بازیکن آزاد می‌شود که هر کدام با دادن توانایی‌های مشخص به بازیکن این امکان را می‌دهند که در بازی پیشرفت کند. در واقع این امر محرک بازیکن برای گشت و گذار بیشتر در بازی است؛ چرا که آیتم‌های مختلف در بخش‌های مختلف محیط بازی گنجانده شده‌اند. این بازیکن است که باید برای پیدا کردن آنها تمامی محیط بازی را زیر و رو کند. اجرای این سبک اولین تجربه تیم سازنده در ساخت چنین سبکی است. سازنده بازی در اظهار نظری در مورد سبک بازی می‌گوید:

این سبکی است که تمامی ما با آن بزرگ شده‌ایم ولی تا به حال هیچ کدام اقدام به ساخت چنین چیزی نمکرده بودیم. ما می‌خواستیم تا بازی‌ای آمیخته با جستجوهای فراوان برای رسیدن به هدف بسازیم و مترویدوانیا بهترین گزینه برای این کار بود. مترویدوانیا با تمامی سبک‌ها متفاوت است. در مترویدوانیا شما با خود می‌گویید، «خیلی خب این مرحله تمام شد» ولی مرحله قبلی کلید مرحله بعدی است که در بخشی کاملاً جدید رخ می‌دهد؛ چنین حسی درست همان چیزی بود که داستان ما نیاز داشت.

در طول بازی مرین با موجودات عجیب، دشمنان سرسخت و محیط‌هایی تازه رو به رو می‌شود و هر کدام نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند که باید توسط بازیکن شناسایی و در زمان مناسب بر علیه دشمنان به کار بسته شوند. چاقو، نیزه و توپ زیردریایی وسایلی هستند که در هر با استفاده از آنها دشمنان خود را از بین می‌برید و به مراحل بالاتر راه پیدا می‌کنید؛ با طی کردن هر مرحله قابلیت‌های جدیدی به هر کدام از سلاح‌های شما اضافه خواهد شد.

با پیشرفت در بازی به مرحله‌ای خواهید رسید که مرین قابلیتی به‌دست می‌آورد تا به وسیله آن بدون نیاز به اکسیژن در زیر آب شنا می‌کند؛ اینجاست که می‌توانید بدون زیردریایی در محیط بازی حرکت، و قدرت بی نهایت اقیانوس را حس کنید.

SOTD_MerrowRuins_Statues

همخوانی بی نظیر مترویدوانیا با حال و هوای اعماق اقیانوس‌ها!

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بازی در اعماق تاریک اقیانوس‌ها اتفاق می‌افتد و شما نقش مرین تنها  را بازی خواهید کرد که به دنبال پدر گم شده خود با ماجراجویی‌های مختلفی رو به رو می‌شود و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. بازی به گونه‌ای طراحی شده تا همواره چهار هدف مهم را در چهارچوب بازی رعایت کنند؛ این چهار قابلیت کلیدی بازی عبارت‌اند از:

  • کند و کاو در دنیای جذاب زیر آب، گشت و گذار در بین لاشه‌های کشتی‌های غرق شده، بیرون کشیدن رازهایی از دل صندوقچه‌های قدیمی و کشف تمدن‌هایی عجیب در دل اقیانوس.
  • قابلیت ارتقای زیردریایی با توجه به نیازهای‌تان و با پیشرفت در بازی همراه قابلیت‌های بیشتر و امکانات اضافی‌ آزاد می‌شوند که با استفاده از آنها به تجهیز زیردریایی خود بپردازید.
  • وجود موجوداتی که مانع رسیدن شما به هدف‌هایتان می‌شوند و برای پیروزی باید با آنها بجنگید.
  • ساخت بازی‌ای فراموش نشدنی.

در پایان می‌توان گفت ترکیب دنیای زیر آب، مترویدوانیا و داستانی جذاب در قالب نغمه اعماق پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی اعتیاد آور و بسیار سرگرم کننده را دارد. از طرف دیگر سازنده‌ای خوش نام پشت ساخت چنین عنوانی است که خود یک دلگرمی به حساب می‌آید؛ اما این‌ها فقط شایعات و حدس و گمان‌ها و پیش بینی است و باید صبر کرد و دید که Insomniac  چه چیزی را به عنوان محصول نهایی برای ما آماده کرده است.

دیدگاه
۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

3 Replies to “اقیانوس را جور دیگر ببینید | پیش نمایش بازی نغمه اعماق”

  1. Link گفت:

    تشکر تا اینجا که خوندم بدم نیمد این سبک ر دوست دارم باید دید خودش چی از آب در میاد تاریخ انتشارش ۴ روز دیگه هست

    ۱ ۰
  2. PrinCe S گفت:

    جالب بود ممنون :۱۵:
    حتما امتحان میکنم!
    منو یاد ریمن و مراحل زیرآبش انداخت! :۲۴:

    ۱ ۰
    1. DEDSEC گفت:

      منم :-)

      ۱ ۰