توسط محمد علی صادقی در ۲۹ آبان ۱۳۹۴ , ۱۸:۰۰

دو سال از عرضۀ مقبره نورد ۲۰۱۳ توسط استودیوی کریستال داینامیکس می‌گذرد که به نوعی بازسازی عناصر اصیل این بازی در دنیایی جدید و بهینه به حساب می‌آمد. حالا لارا برگشته است تا فعلا طرفداران اکس‌باکس وان و ۳۶۰ را خوشحال کند. بازی «Rise of the Tomb Raider» که نسخۀ جدید این فرنچایز می‌باشد مدت کوتاهی است منتشر شده و استقبال خیلی خوبی از آن نشده است. در این مقاله سعی داریم به معرفی و نقد این بازی بپردازیم تا با زوایای جدید شخصیت لارا و دنیای مثال‌زدنی او بیشتر آشنا شویم. در ادامه با نقد و بررسی Rise Of The Tomb Raider همراه دنیای بازی باشید.

با توجه به اتفاقات شگفت‌انگیزی که در قسمت اول این سری افتاد هر کسی فکر می‌کرد که لارا دیگر تبر کوهنوردی خود را کنار گذاشته و تصمیم گرفته است یک زندگی آرام را به دور از خون و خونریزی، هیولاهای مسلح و غارتگران مقبره‌ها پیش بگیرد. اما در مورد ماجراجوی بریتانیایی این داستان اشتباه نکنید. بعد از کش و قوس‌های فراوان در جزیرۀ یاتامای _جایی که دشمن واقعی محیط داستان بود_ لارا در جستجوی ماجرایی جدید است و آن تمام کردن کار نیمه‌تمام پدرش است. او به سوریه و حتی به سیبری می‌رود تا سر از رازهای شهری به نام «کیتژ» (Kitej) دربیاورد. اما او تنها کسی نیست که در این مسیر قدم برداشته بلکه Trinity که یک سازمان مرموز و مخفی است قصد دارد زودتر از او شهر کیتژ را کشف کند.

بعد از مقدمه‌ای طولانی در دشت‌های بی‌انتها بالاخره وارد محیط سرد قطبی می‌شویم. برای شروع، بهتر است زیبایی چشم‌نواز بازی را تحسین کنیم : محیط بازی فوق‌العاده طراحی شده، برف و افکت‌های آن مثل پا گذاشتن توی برف، سنگینی قدمها و پاشیدن آن به اطراف بسیار خوب کار شده‌اند. صحنه‌های میانی بازی حالتی سینمایی دارند که شاید این فرآیند تأثیر مثبت کارهای کوجیما در صنعت بازی‌سازی باشد. در مورد شخصیت‌ها باید گفت که با اینکه در سری قبل، از گیرایی و عمق بسیاری برخودار بودند اما بهبود قابل ملاحظه‌ای در طراحی چهره‌های این سری صورت گرفته است. در شخصیت لارا تغییرات زیادی دیده می‌شود و با اندکی دقت مشخص می‌شود که خط‌ها و قالب صورتش هر چه بیشتر و بیشتر به هنرپیشۀ انگلیسی Camilla Luddington شبیه است که نقش حرکات و لهجۀ بریتانیایی لارا را برعهده دارد.

تغییر دیگری که در بازی دیده می‌شود در بخش کنترل است که بسیار روان‌تر و راحت‌تر شده و حتی حرکت‌های لحظه‌ای هم محدود‌تر از سری قبل شده‌اند به طوری‌ که در صورت فشار ندادن دکمۀ درست در لحظۀ مشخص شده ممکن است سقوط مرگباری داشته باشید و این قضیه حس واقع‌گرایانۀ بازی را دوچندان می‌کند. در حالی که سازندگان تصمیم گرفته‌اند هدایت شخصیت را آسان‌تر کنند قابلیت‌های اکشن او را غنی‌تر کرده‌اند تا هر بازیکن بتواند به سبک خود پیشروی کند.

لارا کرافت

کریستال داینامیکس سری اول خود را اکشن بقاء نامگذاری کرده بود؛ آنجا لارای ضعیف به صورتی ناگهانی در محیطی خطرناک قرار گرفته بود و باید راه‌های زنده‌ ماندن را در جزیره‌ای مرموز و سحرآمیز به سرعت فرامی‌گرفت. در سری جدید اوضاع اندکی متفاوت است. دیگر خبری از آن دختر مبتدی نیست؛ لارا قبراق و آماده است و با قدرت هر چه تمام‌تر در جستجوی هدف خویش است. در مقابل، محیط بازی هم از همان ابتدا لارا را درگیر موقعیتی چالش‌برانگیز می‌کند جایی که باید چندین عکس‌العمل سریع و متوالی را مدیریت کنید.

با این همه، اپیزود دوم مقبره نورد در ادامۀ روند همان سری قبل است و جنبۀ بقاء یکی از عناصر اصلی بازی محسوب می‌شود. لارا که ناگهان در محیط یخ زدۀ سیبری قرار گرفته باید لوازم ضروری را برای درست کردن آتش مهیا کند و سپس به ساختن تیر و کمان مشغول شود و در ادامه به یافتن بانداژ برای درمان و مراقبت بپردازد. سر و کله زدن با منوی ساخت و ساز (Craft) یکی از اولین کارهایی است که باید انجام دهید چرا که مکانیسم آن در خیلی از جاهای بازی به کمک‌تان می‌آید. وسایل زیادی در طبیعت پیدا می‌شوند که می‌توانید با ترکیب آنها ابزار خود را بهبود ببخشید و کامل کنید.

تفنگ‌ها و دیگر سلاح‌های گرم هم چنان جزئی جدانشدنی از بازی هستند و ممکن است تصادفی چیزهایی مثل کوکتل مولوتوف و دیگر مواد منفجره را در جعبه‌های مشخصی به صورت آماده پیدا کنید. یکی از خوبی‌های این ابزار مختلف این است که راه‌های متعددی را برای رویارویی با دشمن در اختیار شما قرار می‌دهند؛ شما می‌توانید مخفیانه و با کمان و تبر به کمپ دشمن نفوذ کنید که به طور مسلم استرس و لذت بیشتری خواهد داشت؛ یا می‌توانید با استفاده از سلاح‌های گرم کمی اکشن به بازی بدهید و دشمنان را از حضور خود باخبر کنید. با این حال، نفوذ کاملا مخفیانه چیزی تقریبا ناممکن است و بیشتر اوقات برای پیشروی مجبور می‌شوید کمی سروصدا و کشتار به راه بیاندازید.

در مورد تحول و پیشرفت شخصیت باید گفت که بر سه عنصر استوار است : اول مبارزه از طریق نبردهای تن به تن، بعد شکار حیوانات و غارت و در نهایت مهارت در بقاء که شامل اکشتاف مکان‌های جدید و سیستم ساخت ابزار و ترکیب مواد است. با این حال، از امتیازهای زیاد خود در حین نبرد هیجان‌زده نشوید چرا که به سختی می‌توانید تمام شاخه‌های مهارتی را کامل کنید. بهترین راه حل این است که با توجه به سبک بازی خود مهارت‌هایتان را ارتقا دهید.

rise-of-the-tomb-raider-expedition-cards

بخش چالش‌ها چندان چشم‌گیر نیست.

لارا در مقابل حیات وحش

در خصوص محیط زیست چیزی که مشاهده می‌شود وسیع‌تر شدن مکان‌های اکتشاف و جست‌وجو نسبت به مقبره نورد ۲۰۱۳ است. قطعا بیشتر شدن مساحت محیط دربردارندۀ رازهای بیشتری هم هست؛ مثل درخت‌هایی که لارا از آنها بالا می‌رود، یا وسایلی که پیدا می‌کند و مقبره‌هایی که کشف می‌کند. در واقع، تیم سازنده بی جهت به طراحی محیطی بزرگ دست نزده است. پوشش جانوری نیز تحولات بسیاری به خود دیده است از جمله اینکه میزان خطرات آن افزایش پیدا کرده است. گرگ‌های مقبره نورد قبلی را به خاطر دارید؟ اینجا هم خرس‌ها و جانوران قطبی از دیدن این که یک انسان به قلمروشان تجاوز کرده خوشحال نخواهند شد؛ مخصوصا وقتی که با یکی از جانوران غیربومی منطقه که نایاب و وحشی هستند روبرو شوید به وضوح تفاوت را ملاحظه خواهید کرد. در نتیجه، لارا علاوه بر رویارویی با انسان‌های وحشی باید مراقب خطرهای موجود در طبیعت و حیوانات نه چندان مهربان آن هم باشد. گاهی پیش می‌آید که برای فرار از دست یک پلنگ‌ از درخت بالا بروید یا از غاری که محل زندگی خرس یا پر از گرگ است دوری کنید. هر چه حیوان خطرناک‌تر باشد شکست دادنش هم دشوار‌تر خواهد بود اما به هر صورت حیوانات منبعی مناسب و لازم برای تجهیز امکانات شما هستند. در اینجا، زیبایی بازی در بازنمایی نبرد وحشیانۀ انسان و حیوان است. اما هوش مصنوعی اصلا خوب کار نشده است. بعضی وقت‌ها ممکن است به حماقت دشمنان خود بخندید!

Screen+Shot+2015-02-04+at+11.42.28+AM

مبارزه با حیوانات طراحی خوبی دارد ولی زیاد رویش مانور داده نشده؛ مثلا برای کشتن خرس اول باید تیرهای حاوی مواد سمی به سمتش شلیک کنید و سپس در موقعیت درست شکارش کنید. بخش اول خوب پیاده شده ولی برای بخش شکار فقط باید شلیک کنید و هیچ مینی‌گیم یا خلاقیتی در کار نیست.

مقبره‌های اختیاری

محیط وسیع بازی رازهای بسیاری را در دل خود جای داده؛ یکی از آنها مقبره‌ها و سرداب‌ها هستند. یکی از سوالات طرفداران مقبره نورد این خواهد بود که مقبره‌ها به چه دردی می‌خورند؟

از آنجایی که در مکانیسم بازی پازل‌ها و معماهای زیادی وجود دارد، مقبره‌ها در روند داستان بازی قرار نمی‌گیرند و کشف‌شان اختیاری است. اما با این حال مزایایی دارند که نمی‌شود به راحتی در مسیر پیشرفت بازی از آنها چشم پوشید. در حالی که مقبره‌ها قابلیت‌های لارا را افزایش می‌دهند دخمه‌ها تجهیزات جدیدی را برای ابزار لارا به ارمغان می‌آورند. بعضی از آنها معماهایی دارند که مغز شما را به چالش خواهد کشید. در اینجا نیز مثل سری قبل، داشتن یک سری تجهیزات خاص برای مکان‌هایی خاص اجباری است. بنابراین به ناچار باید به عقب برگردید و جست‌وجوی بیشتری انجام دهید.

rise-tomb-raider-gameplay-reveal-08

طراحی مراحل مخصوص مقبره‌ها مثل همیشه عالی است؛ امکان ندارد برای حل کردن بعضی از معماها به دردسر نخورید.

تنهایی امکان ندارد!

نکتۀ دیگری که بازیکنان باید به آن توجه کنند این است که سری جدید بازی یک تجربۀ شخصی و تک‌نفره نیست. شخصیت‌های زیادی در این بازی حضور دارند و رابطۀ لارا با پدر مرحومش نقشی انکارناپذیر در پیرنگ داستان دارد؛ پیرنگی که به معنای واقعی کلمه یک ماجراجویی تمام‌عیار است. یکی از خلاقیت‌های خیزش مقبره نورد در این زمینه، وجود ماموریت‌های جانبی است که از طرف شخصیت‌ها به لارا محول می‌شوند و کاملا اختیاری هستند اما مزایای ویژه‌ای دارند. هم چنین این ماموریت‌ها تا حدودی آسان هستند چرا که به کشتن حیوانات، دشمنان یا جمع‌آوری ابزارهای خاص محدود می‌شوند. به همین خاطر، ممکن است شخصیت‌های داستان بعضی اوقات راه حل‌های خوبی برای پیشرفت بازی داشته باشند.

اکتشاف اجباری

در کنار بخش کمپین بازی که در حالت عادی حدود بیست ساعت یا بیشتر شما را سرگرم می‌کند یک مود دیگر پیدا می‌شود که ماموریت‌های اکتشافی (Expeditions) نام دارد. این مود اجازه می‌دهد منطقه‌های متعدد بازی را به صورتی متفاوت تجربه کنید و شما را به چالش‌های مختلف دعوت می‌کند. از جمله این که می‌توانید مراحل کمپین را تکرار کنید تا امتیاز، رتبه و پول بیشتری دریافت کنید. در اینجا می‌شود از کارت‌های خاصی استفاده کرد که برتری موقتی به شما می‌دهند تا به هدف خود برسید. کارت‌ها هم از طریق پیشروی در بخش کمپین یا خریدن به دست می‌آیند. در این مود درجۀ Elite وجود دارد که سختی بازی را به حداکثر می‌رساند. این مود به دلیل تکرار زیاد بعد از مدتی بازیکن را خسته خواهد کرد.

مود دیگری که در بازی وجود دارد مقاومت نجات‌یافتگان (Remnant Resistance) است. در اینجا بازیکن باید در قسمت‌هایی مشخص از بازی به کمک شخصیت‌های فرعی برود و در این راه چندین هدف دارد : نابودی دشمن، جمع‌آوری اشیاء مختلف، کشتن حیوانات و…تمام اینها باید در حداقل زمان ممکن انجام شود. در این مود، با توجه به هدف‌ها و درجۀ سختی که قابل تغییر هستند امتیازات بیشتر یا کمتری کسب می‌کنید. با توجه به این مسائل، نباید تصور کرد که کریستال داینامیکس قصد داشته نبود بخش چند نفره را با اضافه کردن چند مود ساده جبران کند.

Rise-of-the-Tomb-Raider-–-nearly-15-minutes-of-gameplay-screenshots-artwork

سیستم ساخت و ساز مثل بازی قبلی عالی است و بهانه‌ای خوب دست مخاطب می‌دهد که برای به دست آوردن منابع لازم نقشه را زیر و رو کند.

 

موفق، اما نه شگفت‌انگیز

خیزش مقبره نورد از جهات مختلفی یک موفقیت به حساب می‌آید. مشکلاتی که در بازی قبل وجود داشت تا حدی رفع شده و به مقدار زیادی روی پازل‌ها کار شده است. در بقیۀ موارد، سری جدید بیشتر به همان سری قبل شباهت دارد و کسانی که با بازی قبلی ارتباط خوبی برقرار نکردند در این بازی هم شانسی ندارند. در مورد داستان هم باید گفت که دنبالۀ مقبره نورد ۲۰۱۳ و همان چیزی است که انتظار می‌رفت. در سناریوی بازی به جنبۀ اسطوره‌ای توجه بیشتری شده و گیم‌پلی آن تجربۀ بهتری را به مخاطب انتقال می‌دهد مخصوصا این که راهنمایی‌های پیشروی در بازی خیلی محدود شده اند. عاشقان کشف و جست‌وجوی رازهای پنهان و چالش‌های این مسیر، خوراک خوبی برای بازی کردن خواهند داشت تا آن را صددرصد کامل کنند.

به طور کلی، مقبره نورد جدید در حد و اندازه‌های همان مقبره نورد قبلی است و با دنبال کردن هدف‌های جدید و تاثیرگذاری بیشتر دیگر جای امیدی برای طرفداران سری‌های قدیم این بازی نگذاشت؛ چیزی که احتمالا مخاطبان آن را به دو دسته تقسیم خواهد کرد.

نکات مثبت

دکور و فضای عالی
طراحی خلاقانۀ معماها و مراحل
حس واقعی ماجراجویی

نکات منفی

هوش مصنوعی ضعیف
مبارزات غیر واقعی
داستانی نه چندان الهام بخش

8.5
شگفت‌انگیز
دیدگاه
۲۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

20 Replies to “لارا کرافت وارد می‌شود! | نقد و بررسی Rise Of The Tomb Raider”

  1. اول تشکر ویژه بابت نقد عالی آقای صادقی.
    اینطور که بنظر میرسه بازی نسبت به نسخه قبلی پیشرفت کرده و خب همین مسئله میتونه منو وادار به تجربش کنه، البته وقتی که برا پیسی اومد. علارغم اینکه اصلا از شخصیت دختر خوشم نمیاد. البته تجربش برمیگرده به تاریخ انتشارش. اگه با بازی های مورد انتظارم تداخل داشته باشه میره کنار، واسه همون دلیلی که گفتم. چون اصلا نمیتونم درکش کنم.

    ۰ ۰
  2. SHoeib گفت:

    با تشکر از نقد
    تام رایدر مثل همیشه عملکرد بالا به سمت عالی داره ولی متاسفانه باز هم توی گیم اواردز دیده نشده

    ۰ ۰
    1. Milad RFM گفت:

      در چندین بخش مثل اکشن ادونچر کاندیدا شده.

      ۰ ۰
    2. SHoeib گفت:

      بله نسخه قبلی حتی توی بازی سال کاندید بود ولی در نهایت چیزی نمیدن بهش.
      شاید یک علت ش دختر بودنش باشه.اگر مرد بود خیلی محبوبتر میشد انچارتد رو ببین!

      ۰ ۱
    3. پارسا گفت:

      اتفاقا چون دختره بهتره از نظره خیلی ها!
      فقط سعی کردن یکم سوسولش کنن و اون م** هارو گنده تر کردن که بیشتر نشون بدن زنه !
      مشکلشون زن بودن کاراکتر نیست که جایزه نمیدن مشکلشون یه چیزه دیگست

      ۰ ۱
    4. SleepyMan گفت:

      مشکلشون سایز هست پارسا؟ :lol:

      ۱ ۰
  3. A.F.A گفت:

    مقداری از بازی رو تجربه کردم و تا اینجاش که بسیار خوب بوده.دقیقا همون جیزی که باید میبود.
    یه ماجراجویی لاراوار زیبا :۱۵:

    ۰ ۰
  4. BehnamIT گفت:

    سلام
    تشکر از دوست خوبم علی صادقی …
    با این اوصاف تجربۀ هیجان انگیزی خواهد بود.
    :pc: همیشه شاد و همیشه خوش باشید :pc:

    ۰ ۰
  5. پارسا گفت:

    ممنون بابت نقد
    دارم مخه رفیق بسی پولدارمو میزنم مثل دفعه ی قبل یه ۵ روزی وانتو قرض بده یه بوق باش بزنیم :lol:
    در کل انتظارم از بازی زیاده نقدم که خوندم فهمیدم خیلی هم بیجا نیست ولی در کل من تو بازیای قبلی هم با آپگرید اسلحه ها مشکل داشتم! الان این شاتی که رفیقمون گذاشترو دیدم فهمیدم خیلی هم عوض نشده متاسفانه
    در کل بریم بزنیم ببینیم چی میشه :۲۴:

    ۰ ۰
  6. Milad RFM گفت:

    ” مدت کوتاهی است منتشر شده و استقبال خیلی خوبی از آن نشده است”
    بازی نمرات خیلی خوبی دریافت کرده ولی اگه منظورتون از لحاظ فروش باشه درسته. که اونم دلایل خاص خودش رو داره.
    یکی انحصاری بودن و یکی هم همزمانی با انتشار کود، هیلو ، فال اوت ، استاروارز.
    خیلی منتظرم تا چند ماه دیگه بازیش کنم.

    ۰ ۰
    1. انشاالله بازی میکنی
      انشاالله
      فقط امیدت رو از دست نده و رو به جلو حرکت کن
      تو میتونی
      تو میتونی

      ۰ ۰
    2. بله از لحاظ فروش منظورم بود. درسته تا حدی به خاطر همزمانی با فال اوت ۴ بود

      ۰ ۰
  7. Snake Fox گفت:

    هنوز بازی نکردم ولی ممنون از نقد زیبا
    فردا قرار بدستم برسه انشالله ناامیدم نکنه لارا

    ۰ ۰
  8. King Face گفت:

    با تشکر از آقای صادقی از نقد زیباشون.
    من از پایان لارا کرافت قبلی خوشم نیومد. امیدوارم این یکی بهتر باشه

    ۰ ۰
  9. Farbod گفت:

    اول از نقد خیلی خوبی که آقای صادقی انجام داد تشکر میکنم نقد خیلی عالی و کاملی انجام دادی با خوندن این نقد بیشتر به بازی علاقمند شدم
    باید بازی قشنگی باشه ولی برای تجربش ۱ سال باید صبر کنم که بتونم روی پلی استیشن ۴ بازیش کنم
    امیدوارم تا یکسال دیگه داستانش اسپویل نشه

    ۰ ۰
  10. Green گفت:

    اصلا اون حس عالی توم ریدر قبلی نداشت این بازی، نمیدونم چرا شاید به این خاطر که بازی های دیگه خیلی نوآور و بهتر بود امسال یا شاید هم به خاطر کوتاه کردن فاصله بین انتشار دو نسخه باشه .
    داستان بازی بدترین بخشش بود نه جذاب بود نه شخصیت باحال داشت ، حتی خود لارا هم حرفی برا گفتن نداشت (البته بازی قبلی هم داستان خفن نداشت پس بازی نه پیش رفتی داشته نه پس رفت)
    خوبی بازی البته گیم‌پلی اش بود علی الخصوص پازل هاش که البته اگه قید ۱۰۰ کردن بازی هم بزنیدخیلی بهتر هم میشه .
    در کل خلاصه بگم وقتی که بازی تموم شد هیچ حس و میلی واسه نسخه بعدی نداشتم در صورتی که وقتی یه بازی خوبو تموم میکنم ، اولین چیزی که به ذهنم میرسه اینه که بعدیش کی میاد .

    ۰ ۰
  11. Youneswini گفت:

    کلا بازی خوبیه هم از نظر گرافیک هم از نظر گیم پلی فقط اینکه من رو لپ تاپم نصب کردن درست کار نکرد، میشه کمکم کنید چرا ؟ اتوماتیک کرش میخوره میاد بیرون بازی، ویندوز ۱۰ دارم ۶۴ بیته .
    ممنون

    ۰ ۰
  12. همه چیر تو ریبوت و سری جدید تامب رایدر عالیه بجز نبود معما … قسمت قبلی عملا معمایی نداشت .. بازی عالی بود و لی هرگز حس و حالی که از یه بازیه تامب رایدر انتظار داشتیم رو منتقل نکرد . سرو کله زدن با معماها قبلا هیجان انگیزترین فاکتور در لذت بردن از بازی بود که علی رغم اینکه سعی شده با عناصر اکشن و ماجراجویی بیشتر اون کمبود رو پوشش بدن ولی درواقع باید به ریبوت بازی به چشم بازیی غیر از تامب رایدر نگاه کرد تا ازش لذت برد

    ظاهرا و طبق این نقد مثل اینکه قراره در قسمت جدید با تعدادی معما هم مواجه بشیم که همین انگیزه رو برای تجربه قسمت جدید بیشتر میکنه .. باشد که رستگار شویم

    ۰ ۰
  13. H.Rish Sefid گفت:

    من همیشه عاشق بازی تام رایدر بودم خیلی عالیه

    ۰ ۰
  14. mvf گفت:

    شدیدا منتظرم برای کامپیوتر بیاد تا یک بار هم روکامپیوتر تموم کنم :pc:
    نقد بسیار خوبی بود ;)

    ۰ ۰