زندگی‌نامه شینجی میکامی

پهلوانان نمی‌میرند | زندگی‌نامه شینجی میکامی

توسط فرشید عبدالله پور در ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ , ۱۸:۰۰

به‌راستی ترس چیست؟ آیا ترسیدن نشانه ضعف است؟ آیا ترس در اشخاص مختلف متفاوت تعریف می‌شود؟ آیا ترس نوعی واکنش غریزی است؟ از کسی پرسیدم ترس چیست, گفت ورود به مکانی که ندانی آنجا چه خبر است و چه در انتظار توست! از کسی دیگر پرسیدم, گفت ترس نداشتن شجاعت در قبال انجام واکنش در مقابل اقدام تهاجمی است. مثلاً زمانی که یک حیوان به شما حمله می‌کند و شما شجاعت حمله و دفع تجاوز او را ندارید برای همین خود را خیس می‌کنید! اما به‌راستی ترسیدن ریشه در شخصیت و خلقیات انسان‌ها دارد. می‌شود گفت تمام تعاریف موجود از ترس می‌تواند درست باشد. نداشتن توانایی مقابله, نداستن از اتفاقی که قرار است بیفتد و نداشتن تصور ذهنی از خطر پیش رو؛ اما تمام این نکات به کنار. یک فرد موفق در کار مربوطه خویش چه کسی است؟ کسی که هدف را بشناسد. بداند از آن حرفه چه می‌خواهد. ابزارش را بشناسد و بتواند مردم را به سوی کالا یا خدمت مورد انتظار ترغیب کند و رضایت آن‌ها را جلب کند. امروز می‌خواهیم راجع به پدر سبک وحشت در دنیای بازی‌ها با شما صحبت کنیم. خیلی‌ها در حیطه ساخت بازی و فیلم در ژانر وحشت می‌آیند و می‌روند و با ساخت عناوین خود کم یا زیاد پولی در می‌آورند و به دست فراموشی سپرده می‌شوند؛ اما عده اندکی در خاطره‌ها باقی می‌مانند. پدر آن سبک می‌شوند. پس از سال‌ها آثارشان تدریس می‌شود و مورد تقلید و بازبینی قرار می‌گیرد. میدانید آن‌ها چه کسانی هستند؟ آن‌ها همان کسانی هستند که می‌دانند ترس چیست از چه چیز می‌شود ترسید و از چه چیزهایی بیشتر می‌شود ترسید. ابزار ترساندن چیست و خلق یک محیط رعب‌آور چگونه است و چه عواملی را نیاز دارد. شینجی میکامی خالق عناوینی چون Resident Evil و Devil May Cry و Onimusha موضوع موردبررسی مقاله سرگذشت امروز ما است. کسی که توانست تعریف خوبی را از ترس انجام بدهد و آثار قابل‌احترام و باارزشی را از خود بر جا بگذارد.

Shinji-Mikami-main

چند کلام با استاد ترس

«از نظر من، اولین شرط پرورش یک ایده‌ی خوب، آرامش است. همیشه بهترین تصمیمات در آرامش گرفته می‌شود. استودیوی کار ما نیز از این قاعده بی‌بهره نیست. همیشه نمی‌توان کارکرد برای همین برنامه‌های خارج از کاری نیز برای کارمندان مان ترتیب داده‌ایم که ذهن آن‌ها را شاد و جوان نگه می‌دارد. اگر وارد دفتر ما شوید به راحتی می‌توانید صدای فشرده شدن دکمه‌های صفحه‌کلیدها را بشنوید.» او آرامش را رمز موفقیت می‌داند!

«من رزیدنت اویل ۵ را تا همین یک سال پیش هنوز بازی نکرده بودم که زمان طولانی‌ای هست بعد از عرضه‌ی بازی. آن‌ها یک کپی از بازی را برای من فرستادند ولی من در بسته را برای مدت طولانی حتی باز نکردم. حالا بازی خوب یا بد اما من می‌دانستم که یک نفر به غیر از من بازی رو ساخته و آن با سبک موردعلاقه‌ی من فرق داشت. من ایده‌ی آن را دوست نداشتم.» او می‌داند چه می‌سازد و برای همین تنها و به‌طور کامل به کارهای خویش اطمینان و اعتماد دارد!
«اگر شما همیشه جدی باشید خیلی سخت است که بتوانید چیزهای جدید خلق کنید. در یک اداره‌ی ساکت و آرام که فقط صدای صفحه‌کلیدها در آن به گوش می‌رسد هیچ کس نمی‌خواهد صدایش را بلند کند. هنگامی که شما راحت هستید ایده‌های بهتری می‌تواند به ذهنتان برسد و می‌توانید در مورد آن‌ها با دیگران بحث کنید. ارتباط چیز خیلی مهمی است. برای ساخت یک بازی عالی این احتیاج است که افراد حالت‌های خودشان رو بیان کنند بدون آن‌که فکر کنند که دچار دردسر بشوند.» ارتباطات و آزادی و راحتی را رمز بعدی موفقیت می‌داند, در آزادی و راحتی ایده‌ها بهرت و سریع تر شکوفا می‌شوند!

uyiuyiyu

 علاقه+مهارت = . . .

شینجی میکامی متولد ۱۱ اوت ۱۹۶۵ است. او از کودکی علاقه زیادی به سینمای وحشت و دلهره داشت. او نیز مانند خیلی از بازی‌سازان دیگر مانند کوجیما که توان مالی برای ساخت فیلم‌های موردعلاقه خویش را نداشت دست به نوشتن داستان وحشتناک می‌زد. او در نوشتن داستان‌های ترسناک بسیار ماهر بود. تا اینکه او در سن ۲۵ سالگی وارد یک شرکت کوچک بازی‌سازی که تحت نظارت و حمایت سه شرکت بزرگ دیگر بود شد و دست به خلق آثار ارزشمندی چون رزیدنت ایول، انیموشا، شیطان هم می‌گرید و داینو کریسیس زد. سه شرکتی که شرکت کوچک فلگشیب را حمایت می‌کردند عبارت بودند از سگا، نینتندو و کپکام. بعدها که سهام اصلی و بیشتر برای شرکت کپکام بود دست به خرید کل سهام فلگشیب زد و بنابراین شینجی میکامی هم به‌طور کامل به استخدام شرکت کپکام درآمد و دست به ساخت آثار ارزشمندتری در این شرکت بزرگ زد!

شینجی پس از پیوستن به این شرکت به سرعت مشغول کار بر روی عنوان Quiz: Hatena no Daiboken که سه ماه از پروژه ساخت آن می‌گذشت، شد. پس از اتمام پروژه Q شینجی بر روی ساخت چند عنوان که همگی آن‌ها بر اساس شخصیت‌های پویانمایی‌های دیزنی بودند، گمارده شد. عناوینی نظیر Who Framed Roger Rabbit? برای کنسول GBA در سال ۱۹۹۱، (Aladdin) علائدین و غول چراغ جادو و Good Troop برای کنسول SNES و که به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ منتشر شدند. پس از عرضه GT شینجی مشغول به ساخت یک بازی در ژانر ریسینگ با نام F1 Racing شد که پروژه ساخت آن در اوایل کار توسط کپکام متوقف شد.

ادامه در صفحه بعد

دیدگاه
۲۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

22 Replies to “پهلوانان نمی‌میرند | زندگی‌نامه شینجی میکامی”

  1. MasterFARDIN گفت:

    ممنون.
    the godfather of horror games :15:

    ۰ ۰
  2. caner 2 گفت:

    ترس،حسیه که باید خودت توی موقعیتش قرار بگیری وگرنه نمیترسی،ولی اگه کسی بخواد این کارو بکنه،اون کسی جز میکامی نیست…

    ۰ ۰
  3. metalbrother گفت:

    مطمعنا میکامی استاد ترس هست.و همینطور خلاقیت.بازی های خیلی خوبی ساخته که تو متن بهشون اشاره نشده.مثل گاد هند ونکویش shadow of the damned ;که هرکدوم برای خودشون بازی های عالی بودن.شیطان درون هم بازی خیلی خوبی بود(البته هنوز بازی رو تموم نکردم)اما حس ترس رو بخوبی منتقل میکنه.و بنظرم بازی خیلی خوبیه.چیز دیگه ای که این وسط هست خیلی از اوقات ما ترس رو با ذهن خودمون میساختیم.گرافیک بازی ها خیلی بالا نبود و خیلی از تصورات درون ذهن ما بودن که گرافیک بالا نمیتونه اون ترس عناوین گذشته رو زنده کنده!میکامی استاد بازی های ترسناکه و برای خلق رزیدنت اویل ازش تشکر میکنم :۱۵: :۱۸:

    ۰ ۰
    1. king گفت:

      shadow of the damned شاهکارGoichi Suda است و میکامی طراح مراحل بازی بود :۲۴:

      ۰ ۰
    2. deniro گفت:

      بله واقعا خیلی از مواقع ما ترس رو با ذهن خودمون میسازیم

      ۰ ۰
  4. دستت درد نکنه بابت زحماتی که میکشی.

    میکامی همیشه یکی از الگو های من بوده. مردی که از شکست هاش پله هایی میسازه تا با اونها به موفقیت برسه.

    راستی مگه سودا۵۱خالق KILLER 7 نیست؟؟

    ۰ ۰
    1. deniro گفت:

      بله خالق کیلر۷ هم هست

      ۰ ۰
  5. scratcher گفت:

    اوه من تا الان نمیدونستم نسخه ی اول تنها در تاریکی رو استاد ساخته
    شیطان درون هم انصافا بازی خوبی بود
    راستی از ونکوییش هم اسمی نبردین :10:

    ۰ ۰
  6. Mehrdad گفت:

    مرسییییییی
    شیطان درون هم خعلی هم خوب بود هر کی میگه بده نوبه :۲۴: :۲۴: :۲۴: :13:

    ۰ ۰
    1. محمد.غ گفت:

      شاهکار شاهکار شاهکار شاهکار…… تازه یه هفته س شروعش کردم….فوق العاده فوق العاده فوق العاده :۲۳:

      ۰ ۰
  7. big boss گفت:

    امسال استاد میکامی و کوجیما عمرا دیگه توی گیم پیدا بشه.

    ۰ ۰
    1. فک کنم منظورت امثاله.

      ۰ ۰
  8. Dathush17 گفت:

    سپاس و تشکر برای مقاله ی بسیار زیبا و گیراتون ….چه لحظات خوشی رو داشتم با Dino Crisis یادش بخیر..

    ۰ ۰
  9. Meraj Fathi گفت:

    دوسش دارم هزارتا :۱۵:
    اون لذتی رو که از رزیدنت اویل های ۱ تا ۴ بردم رو تا عمر دارم یادم نمیره :۱۵: :۱۵: :۱۵:
    اگه ازم بپرسن اگر یه بار دیگه تو این دنیا به دنیا بیای دوس داری تو کدوم شهر به دنیا بیای میگم راکون سیتی :'(
    حیف میدونم لحظات به یادماندنی شاهکارهای استاد رو نگم (چرا استاد غمگینه تو عکس :۱۲: )
    اویل ۱:
    اون اولین زامبی ای که آروم آروم روشو برمیگردونه و مرحله ی Mansion خیلی خوف بود به علاوه اون معمای تابلوهاش که خیلی سخت بود
    اویل ۲:
    معماهاش مسلما قویترین نسخه ی سری از لحاظ معما همین نسخه ی دوم بود
    اویل ۳: :۱۵: :'( :*:
    نمسیس مثل اون هیچ باسی تکرار نمیشه پایان شهر راکونم غمناک بود و اون آهنگ فوق العاده ی تیتراژ آخرش (توروخدا ریمیکش کنن :'( :'( بعضی دوستان اویل ۴ رو بهترین نسخش میدونن ولی این نسخه ی مورد علاقمه)
    اویل ۴: :*: :*: :*:
    بازی برای زمان خودش شاهکار بود احتمالا بهترین شوتر سوم شخصی هست که تو عمرم بازی کردم
    قسم میخورم امولاتور پلی ۱ و پلی ۲ رو رو سیستمم نصب کردم هر چندوقت یکبار بازیشون میکنم

    ۰ ۰
  10. Snake Fox گفت:

    هیچوقت میکامی رو فراموش نمی کنم کسی که ترسناک ترین بازی جهان رو ساخت evil 1.2.3.4 یادش بخیر تا زمانی که بمیرم وصیت میکنم که تمام خونوادم بعد از مرگم لعنت بفرستن به دو شرکت ۱ copcom و ۲ konami خدا لعنت کنه هر دوتونو که ارزوی یک متال با ایویل ناب رو دلمون گذاشتی ایویل ۶ .۵ رو من فقظ به چشم ی طنز نگاه کردم فقط مونده تو ایویل هفت زامبیها جت هم سوار شن متاسفم
    درود بر استاد کوجیما و میکامی :'(

    ۰ ۰
  11. Mondo گفت:

    Golden ages
    :11:
    خوب اینجا نمی دونم چی باید بگم
    ——————————
    اینکه سر میکامی باید کننده میشد در هر دو صورت
    اگر رزیدنت اویل ۴ برای PS2 منتشر نمیشد فنبوی ها سر میکامی میکنند
    ( واقعا یکی از بزرگترین و بهترین تجربه های گیمری من بوده که هزاران ساعت باهاش وقت گذروندم
    یعنی اگر نمی تونستم تو اون سال ها تجربه اش کنم شخصا سر میکامی میکندم )
    ——————————
    از زمانی که رزیدنت اویل برای نینتندو منتشر شد ( رزیدنت اویل ریمیک – زیرو – چهار) کپکام بهم ریخت
    بدترین تصمیم ممکن گرفت ( تمامی اتفاقات ناگوار اینجا رخ داده )
    آیا میکامی به کپکام تحمیل کرده برای نینتندو این ها فقط منتشر شوند !؟
    که اگر مدیریت عامل کپکام این تصمیم به عنوان یک مشاوره پذیرفته باشد بعد از سقوط گیم کوب تصمیم و مشاوره ای بد بوده است
    که این شرکت به عنوان سرمایه گذارو سونامی هوادارنی که پشت دیوارها منتظر هستند تا ویرانی به بار آورند
    با توجه به سقوط گیم کوب مقابل PS2 مدیریت محترم عامل کپکام ( معظم له ) بعد از بدترین تصمیم گیری ممکن برای رزیدنت اویل ۴
    تنها کاری که باید میکردند و سونامی آرام کنند حتی در صورت پریدن سر جناب میکامی انتشار نسخه چهارم رزیدنت اویل برای PS2
    بوده است .
    ————————————-
    اینطوری هم فکر کنیم
    میکامی و سایر دوستان ( کامیا ) نامرد با نینتندو دیوانه زد و بند کرده باشند
    ما کپکام را به سمت سوی شما سوق میدهیم شما ( نینتندو ) نگران نباشید .
    کپکام هم بعد از فهمیدن مجبور باشه اینها رو اخراج و استودیو رو ( اونم یکی از خلاق ترین استودیو های موجود ) تعطیل کند

    واقعا چرا باید یک ناشر مثل کپکام که طیف وسیعی بازی با عناوین مختلف منتشر میکرد
    یک استودیوی بسیار خلاق داشت و برای خرج کردن و سرمایه گذاری هیچ کوتاهی نمیکرد
    ناگهان به خودش بمب ببنده و میکامی ، سایر دوستان و استودیو خلاقش در جا منهدم بکنه !؟
    واقعا چرا !!!!؟
    خواهشا یک طرفه قضاوت نکنید

    ۰ ۰
    1. (Role) گفت:

      درباره منحل شدن استودیو کلاور، گفته شده چون بازی های ساخته این شرکت هم تراز با سری های محبوب کپکام نبود، و اینکه این استودیو خلاق بازی های دنباله ای تولید نمی کرد و سود دهی کمتری برای کپکام داشت، در نتیجه از گشاد بازی کپکام، تصمیم به ادغام این استودیو گرفته شد.

      کسانی از استودیو هم که حاضر به ادغام نبودند، از کپکام جدا شدند. بعضی از آن ها دور هم دیگر جمع شدند و استودیو جدیدی رو درست کردند. ما بقی هم به استودیو های مختلف کوچ کردند.

      گفتن این نکته هم بد نیست که قدرت کنسول(GameCube) از (PS2) بیشتر بود. نینتندو هم دیوانه نیست. کپکام یک به یک تمام بازی هایی را که به آن ها مارک انحصاری کنسول جدید نینتندو زده بود، برای کنسول جدید سونی پورت کرد.

      کپکام در کنفرانس ژاپن (نوامبر ۲۰۰۲)، اعلام کرد که پنج عنوان جدید برای کنسول جدید نینتندو خواهد ساخت. این حرف شبهاتی را درباره انحصاری بودن یا نبودن این پنج بازی مطرح کرد. که نماینده آمریکای کپکام این ادعا را تایید کرد.
      اما بعد کپکام تاییدیه خود را لغو کرد. گفت این یک سوءتفاهم بود و فقط Resident Evil 4 انحصاری کنسول نینتندو است.

      :*: بعد از فروش غیر قابل قبول چهار بازی، به غیر از رزیدنت اویل که ستایش شد و گل کاشت، کپکام به نینتندو خیانت کرد و حتی رزیدنت اویل رو که قرار بود تنها بازی انحصاری کپکام برای نینتندو باشد، پورت کرد.

      ۰ ۰
  12. Meysam.B گفت:

    مرسی از فرشید عزیز.
    بازیهای میکامی شدیدا دلچسب هستن تو هر سبکی که بوده حتی این آخری که به مزاج خیلیا خوش نیومد ولی تجربه ش واقعا واجب بود،لیست درخشانی داره میکامی این بازیها همه شاهکارن امیدوارم زودتر یه خبری از بازیه جدیدش بشه.
    نمیسیس ترسناکترین شخصیت تو دنیای بازی هست محاله شبیه ش پیدا بشه.

    ۰ ۰
  13. (Role) گفت:

    ممنون از آقای فرشید عزیز :۱۵:

    فقط یک بخش از مقاله شما شبهاتی رو برای دوستان ایجاد خواهد کرد. شما از جناب میکامی نقل کردید در صورتی که رزیدنت اویل ۴ از انحصاری نینتندو در بیاد، سرش را خواهد برید.
    این یک ترجمه اشتباه از جمله ای بود که می گفت اگر رزیدنت اویل ۴ از انحصاری کنسول نینتندو در بیاید، هاراگیری خواهد کرد. لطفا اگر امکانش هست این بخش را اصلاح کنید.

    ۰ ۰
  14. devillate گفت:

    واقعا بازی هایی که ساخته… نه تنها در بخش ترس… هک اند اسلش هاش هم به شدت زیبا هستش… شیطان هم می گرید ۳ رو من هنوزم می تونم ۱۰ بازی تموم کنم … حتی بعد از ۱۰۰۰ بار بازی کردنش…
    ممنون از پست زیبا

    ۰ ۰
  15. DaRkLoRd گفت:

    یه دونه باشه استاد :۱۵:

    ۰ ۰
  16. Farbod گفت:

    آقا فرشید ممنون واسه این مقاله خوبی که نوشتی
    میکامی توی سبک وحشت تک هست هیچ کسی یا هیچ استودیوی مثل میکامی نمیتونه بازی بسازه
    امیدوارم که بازی های زیادی بسازه تا از وحشت سکته کنیم

    ۰ ۰