توسط Yamato در ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ , ۱۷:۵۲

شاید بارها با خود فکر کرده‌اید که اگر در آینده نسل ما منقرض شود چه اتفاقی برای کره‌ زمین رخ خواهد داد! چه موجوداتی قرار است به جای ما زندگی کنند؟ آیا وسایلی که ساخته ایم میتواند نسل جدیدی از انسانها به وجود بیاورد؟ آیا رباط ها ادامه ی حیاط زمین را رقم میزنند؟ یا شاید هم همه چیز دوباره از ۰ شروع شود!؟ آیا میشود در جایی که زمانی ما زندگی میکردیم اینبار نوع دیگری از خودمان اما به سبک زندگی متفاوت از گذشته ی ما بر روی زمین حکومت کنند؟ چرا که نه!
شاید خیلی ها در نمایش E3 کنفرانس سونی را برترین کنفرانس بدانند اما اگر از آن ها سوال کنید که چرا چنین عقیده ایی دارید مطمئنا یکی از دلایلشان عنوان در دست ساخت “گوریلا گیمز” یعنی هورایزون است. عنوانی که خیلی ها امید دارند یکی از بهترین انحصاری های آینده ی سونی خواهد بود، اما مگر بازی واقعا چه چیزهایی دارد که باعث میشود گیمرها تا این حد با بازی ارتباط برقرار کنند و این بازی را چراغ راه سونی بخوانند؟
اگر سری کیلزون را بازی کرده باشید به نبوغ ۱۰۰ درصدی گوریلا گیمز پی خواهید برد. از طراحی هلگان ها گرفته تا طراحی محیط کیلزون همه و همه باعث میشدند تا شما با دهانی باز به تکسچرهای بازی خیره شوید و سازنده را تحسین کنید. اما آخرین بازی گوریلا گیمز یعنی “کیلزون شدو فال” اصلا آنطور که باید و شاید ظاهر نشد. البته گوریلا حق دارد زیرا در پی خلق یک شاهکار بود که در آینده خواهیم دید ولی آیا ارزشش را دارد یا خیر؟ اما نکته ی مهم درباره ی هورایزون جدایی کامل از کیلزون از هر لحاظ است. بازی از گیمپلی تا گرافیک سرتاپا با سری کیلزون فرق دارد و مطمئنا موفق تر از آن ها نیز عمل خواهد کرد.

18820113896_1633ddae5b_o.0

Horizon: Zero Dawn

نکته ایی که خیلی ها را در تریلر شگفت زده کرد چیزی جز گیمپلی بازی نبود. هورایزون نوعی نقش آفرینی محسوب میشود ولی با این حال با خیلی از نقش آفرینی های امروزی که تا به حال بازی کرده اید فرق دارد. نکته ای که خیلی در گیم پلی بازی اهمیت دارد استفاده از تکنیک است. در واقع هورایزون استراتژی قوی میطلبد و اگر در خیلی جاها استراتژی خوبی را در پی نگیرید به احتمال زیاد شکست میخورید. در همان ابتدای تریلر گیمپلی بازی میبینیم که کاراکتر اصلی بازی به صورت کاملا ناشیانه از طریق مخفی کاری راه خود را به جلو باز میکند و سپس رباط نسبتا بزرگی را شکار میکند. اگر خوب دقت کنید میبینید که رباط متوجه حضور شما می شود و سر و صدا میکند و سعی میکند تا بقیه را نیز خبر کند اما ناکام می ماند. همین نشان می دهد که تا چه حد قرار است بازی بر اصل حساب و کتاب های شما پیش برود و شاید همین موضوع بازی را بسیار بسیار زیبا تر کند. ابتدا باید بگویم که اسلحه ی اصلی در بازی تیروکمان خواهد بود و قرار است با همین تیروکمان یک RPG ناب را رقم بزنید. در بازی قرار است چند نوع تیر داشته باشیم که هر کدام برای شرایطی خاص، کار خاصی را انجام میدهند. هنوز نمیدانیم که چه تیر هایی در بازی موجود است اما مطمئنا زمانی که با یک رباط غول پیکر روبه رو میشوید باید از همه ی آن ها با تمام وجود و بازهم بر حسب استراژی خاص استفاده کنید. نکته ی بسیار جالب دیگری که در بازی وجود دارد این است که اگر در حین بازی توجه رباطی را به خود جلب کنید و از بخت بدتان آن رباط یکی از غول پیکر ها باشد جز مخفی شدن به طور کامل نمیتوانید رباط را گم کنید! به عبارت دیگر، هوش مصنوعی رباط ها طوری است که با دویدن کاری حل نمی شود و تا جایی که بروید دنبالتان خواهند آمد. مطمئنا بازی دارای گیمپلی بسیار زیبایی خواهد بود و المان های جدیدی به این صنعت معرفی خواهد کرد.
شاید خیلی ها گوریلا گیمز را بعد از ساخت بازی “کیلزون ۳” به نداشتن حرفه برای طرح داستان متهم کنند. حتی در “کیلزون شدوفال” این نقطه ضعف گوریلا گیمز به شدت قوت گرفت. اما هورایزون به هیچ وجه قرار نیست داستان ضعیفی داشته باشد! زیرا آنقدر پتانسیل دارد که حتی اگر به بدترین شکل بیان شود باز هم زیبا و جذاب است. داستان بازی درباره ی وقایع بعد از آخرالزمان است. زمانی که بیشتر انسان ها از بین رفته اند و چه بسا حتی نسل جدیدی از انسان ها در حال به وجود آمدن هستند. نسلی که راز بقا تکامل را با سرعت بسیار زیادی طی میکنند. کاراکتر اصلی داستان بازی دختری به نام Aloy است. دختر با استعدادی که باهوش سرشارش قرار است شکارچی بزرگی شود. اما واقعا قرار است آن ها چه شکار کنند؟ آیا خود شکارچی اند یا تنها برای بقا رباط ها را از بین میبرند؟ اینگونه که پیداست آخر الزمان توسط چیزی بدست آمده که انسان سالیان دراز از آن میترسیده، یعنی سلطه ی کامل رباط ها بر انسان. از نماد انسان ها تنها ساختمان هایش باقی مانده و ماشین هایی به نام رباط که در حال حاضر امپراطوری کل دنیا را در دست گرفته اند. در این میان دختری به دنبال شگفتی های زندگی پیش از خود است و باخود هنوز هم فکر میکند که موجودات قبل از ما چه کسانی بودند که تنها از آن ها ساختمان هایی به درد نخور و تکه های فلزی کُشنده بر جای مانده است؟ اگر بخواهیم کمی بیشتر درباره ی داستان بازی و تئوری های مختلف صحبت کنیم باید مقاله ای جدا گانه به این قسمت اختصاص دهیم، زیرا آنقدر گسترده است که در خیلی موارد باعث سردرگمی میشود. اما اگر بخواهیم نزدیک ترین تئوری پیرامون بازی را پیدا کنیم مطمئنا به نظریه ی ۰ تا۱۰۰ و ۱۰۰ تا۰ میرسیم. در واقع در این نظریه گفته میشود که ما انسان ها در یک دوره ی زمانی خاصی زندگی میکنیم و پس از آن نابود میشویم و سری های بعدی انسان ها که تکامل یافته ترند به حیات بر روی زمین ادامه خواهند داد. قضاوت درباره ی داستان بازی و نظریات گوناگون را به شما میسپارم، اما تنها چیزی که پیدا و روشن است این است که داستان بازی قرار است جزو بهترین ها باشد و موفقیت های زیادی به دست خواهد آورد.
شاید زمانی که تریلر گیمپلی بازی را مشاهده کرده اید اولین نکته ایی که به چشمتان خورد گرافیک فوق العاده ی بازی بود. کاری که شاید گوریلا گیمز در آن استاد است و استدیوهای دیگری به این زیبایی نمیتوانند یک محیط جهان باز به این زیبایی را خلق و تحویل بازیباز بدهند. شاید تعجب آور نباشد که بدانید موتور گرافیکی بازی در واقع ارتقا یافته ی همان موتوری است که در سری کیلزون استفاده شد. نکته ایی که دهان خیلی ها را از تعجب باز گذاشته، طراحی بسیار زیبا و شیک رباط های بازی است. در طراحی این رباط ها کوچکترین اشکالی حداقل در تریلر دیده نشد و به احتمال زیاد در بازی نیز قرار نیست دیده شود. طراحی محیط بازی به بهترین نحو انجام شده بطوری که حتی زمانی که در حال مشاهده تریلر هستید متوجه این میشوید که نقاط مختلف محیط به طور کامل با یک دیگر فرق دارند و این مورد در یک بازی جهان باز به شدت میتواند شگفت آور باشد و موجب لذت بردن دو چندان از بازی شود. اما گرافیک خوب مگر بدون فیزیک خوب معنا دارد؟ تنها چیزی که مطمئنا بر روی آن با تمام وجود کار شده است فیزیک بازی است. در تریلر نشان داده شده از بازی زمانی که به گیاهان برخورد میکنید به طبیعی ترین شکل ممکن تکان میخورند و این اتفاق جالب برای لباس های عجیب کاراکتر و موهای وی نیز رخ داده است. حتی زمان پرتاب تیر به سمت رباط میتوانید شاهد فیزیک فوق العاده ی بازی باشید.
در یک جمع بندی کلی، بازی پتانسیل این را داراست که بتواند به یکی از خاطره انگیز ترین و احتمالا شاهکار ترین بازی هایی که تابحال بازی کرده اید تبدیل شود. بازی دارای داستانی قوی و گیمپلی نقش آفرینی از نوع جهان باز است و به احتمال زیاد میتواند به همان موفقیتی دست یابد که کیلزون ۲ در سال ۲۰۰۹ رسید. درهر صورت انتظارات از گوریلا گیمز به شدت بالاست و امیدواریم با اثری روبرو باشیم که مدت ها در خاطره ها بماند.

horizon_zero_dawn_header_3

نویسنده: پارسا برنوس

دیدگاه
۳۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

35 Replies to “آفتاب در حال طلوع | پیش نمایش بازی Horizon: Zero Dawn”

  1. The Iridescent گفت:

    تشکر فراوان :۱۵:
    از همین الان عاشقش شدم واقعا پتانسیل تبدیل شدن به یه شاهکار رو داره…
    گرافیکش واقعا چشم نواز و رویایی بود :۱۵: …

    ۰ ۰
  2. SHoeib گفت:

    با سلام و تشکر از یاماتو عزیز
    بعد از غیبتی کوتاه دوباره به خانه اصلیم برگشتم!
    دلم برای همه بکس دیبازی تنگ شده بود.امیدوارم مثل گذشته فعالیت های خوبی داشته باشیم

    ۰ ۰
    1. Yamato گفت:

      به به شعیب عزیز و گرانقدر خودمون :۲۴:
      دلمون برای پست های مفیدت در FPS تنگ شده :lol: :15:

      ۰ ۰
    2. SHoeib گفت:

      Yamato
      ممنان
      انجمن FPS رو که حتما تو سایت ایجاد میکنیم.البته اگر اقای فخار لطف کنند

      ۰ ۰
    3. Link گفت:

      سلام خوبی دلمون برای شما بسیار تنگ شده بود
      خوش برگشتی ;)

      ۰ ۰
    4. SHoeib گفت:

      Link
      سلام ممنون

      ۰ ۰
  3. اگه درست یادم باشه گوریلا یه سری از افراد با تجربه تو بازی های نقش آفرینی رو استخدام کرده بود برای ساخت این بازی
    تنها چیزی که در مورد بازی متوجه نمیشم اینه که چه جوری می تونه RPG باشه؟!
    آخه اصلا به قیافه بازی و این گیم پلی که ازش دیدیم نمی خورد!
    بیشتر به نظر میاد یه اکشن/ادونچر جهان باز با المان های نقش آفرینی باشه…
    در هر صورت یکی از بازی های تعیین کننده برای سونی تو سال آینده هست و گوریلا هم خیلی تاکید می کنه که بازی حتما سال دیگه میاد و تاخیری در کار نیست
    امیدوارم برنامه ی سال آینده انحصاری های سونی به شکلی باشه که هر چند وقت یه بار یه بازی داشته باشیم

    ۰ ۰
    1. MasterFARDIN گفت:

      دقیقا سجاد! اصلا نمیشه RPG تصورش کرد …

      ۰ ۰
    2. ArianAwesome گفت:

      بازی Action-rpg هست…
      انتظار نداشته باش به اندازهی دارک سولز و اسکایریم و ویچر Rpg باشه…
      یه تعادلی بین اکشن و RPG

      ۰ ۰
  4. The Last Son گفت:

    موقعی که می خواستم تریلرشو بیینم اصلا انتظار دیدن اینو نداشتم ولی وقتی دیدمش خیلی حال کردم .
    من با نظر آقا سجاد موافقم بیشتر به نظرم اکشن ادونپر بود تا RPG

    ۰ ۰
  5. Venom Snake گفت:

    نمایش بازی تو E3 خیلی چیز عجیبی بود!.بعضی از چیزایی که تو تریلر بازی دیدم رو درباره شون رویا پردازی میکردم حتا!!!
    بدجوری از بازی خوشم اومده،پتانسیلی که این بازی داره رو مافیا ۳ با اونهمه دبدبه نداره :!: یکی از بهترین انحصاری های سونی میشه این بازی
    تشکر از نوشته زیبات پارسا :۱۵: .و مهران :-) :lol:

    ۰ ۰
  6. ThePSOnly گفت:

    یکی دیگه از شاهکار های گوریلا واقعا عالیه اون تریلر تو e3
    واقعا تحسین برانگیز بود خیلی بهش امید دارم مطمئنا این بازی مثل بلاد و خیلی دیگه از انحصاری های سونی موفق خواهد شد

    ۰ ۰
  7. KILLZONE4 گفت:

    ب گوریل وخ بدن شاهکار تحویل میده

    ۰ ۰
  8. phenomenal گفت:

    “ایا رباط ها ادامه ی حیات (نه حیاط) زمین را رقم میزنند ؟ ” :۱۸:
    بازیه خیلی جالبی میشه. شکار رباط های به شکل دایناسور اون هم در اینده تجربه ی جالبیه .به کار بردن استراتژی و تاکتیک خاص برای هر نوع رباط در اندازه های مختلف و هوش های مصنوعی متفاوت ….
    همون طور که سجاد اشاره کرد بیشتر به سبک اکشن/ادونچر میخوره تا RPG
    به هرحال امیدوارم بازیه بینظیری از آب دربیاد …

    ۰ ۰
  9. PSYCHO MANTIS گفت:

    بخاطر پارسا اومدم و خوندم :۲۴:
    دستش درد نکنه مقاله ی خوبی بود.
    در مورد موفقیت بازی کمی دو دل هستم .
    البته هرچه از گوریلا رسد در قلب ما جا دارد! :۱۵:
    باز هم ممنون

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      چجوری به موفقیتش شک داری. مومن? :11: :۲۴:
      دمت گرم :۱۵:

      ۰ ۰
  10. با اینکه به نظر نمیاد هیچ چیز جدیدی برای عرضه داشته باشه ولی ترکیب دلچسبی به نظر میومد.شخصا خوشم اومد. :-)

    ۰ ۰
  11. Emad.Gh گفت:

    نمایش بازی تو E3 عالی بود خیلی به دلم نشست.گرافیک بازی هم خیلی زیبا طراحی شده :۱۵:

    راستش تا الان نمی دونستم بازی RPG فکر میکردم اکشن ادونچر :11:

    بابت پیش نمایش هم ممنون عالی بود :۱۵:

    ۰ ۰
  12. Amin Hosseini گفت:

    ایده بازی بسیار بلند پروازانست !! بازی ظرفیت بالایی داره و امیدوارم از این ظرفیت استفاده شه… گیمپلی و گرافیک بازی خوب بنظر میرسه (مخصوصا محیط بازی)
    منتظر تریلر های بعدی هستم :-)
    ممنون بابت پیش نمایش

    ۰ ۰
  13. نمایش E3 بازی فوق العاده بود هم ایده داستانی جالبی داره هم گیم پلی مهیج و گرافیک نسل هشتمی. پتانسیل بالایی داره امیدوارم موفق بشه. ممنون بابت مقاله

    ۰ ۰
  14. Farzad.ND گفت:

    پیش نمایش خوبی بود :۱۵:
    نمایش E3 که واقعا عالی بود و با یه نمایش میشد با شخصیت اصلی ارتباط برقرار کرد .ایده جالب و پتانسیل بالایی داره به نظر من گوریلا موفق میشه به اون پتانسیل لازم برسه

    ۰ ۰
  15. بهزاد گفت:

    ممنون از پشنمایش :۱۵:
    واقعا هوریزون بازی خیلی خوبیه و نمایش خیلی خوبی داشت، امیدوارموفق بشه. البته همون تریلر اولش خیلی عالی بود و نشون میده خوب دارن روش کار میکنن.

    ۰ ۰
  16. the director گفت:

    مرسی از پارسا عزیز
    بلاخره منتشر شد..
    این بازی واقعا یکی از مورد انتظار ترین هاست… خیلی افراد از استودیوهای دیگه اومدن به گوریلا تا رو این بازی کار کنن پس معلومه سرمایه گذاری ویژه ای روش شده
    البته رقابت با عناوین نقش آفرینی همیشه سخت بوده.. باید دید هورایزون چطور از پسش بر میاد

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      اره اینطور که معلومه از سی دی پروجکت رد هم چند نفرو هاپولی کردن :lol: باید دید چی میشه
      قربونت :۱۵:

      ۰ ۰
  17. ArianAwesome گفت:

    تشکر از پارسای عزیز بخاطر زحمتی که کشید
    بنظرم ریسکی ترین و بزرگترین پروژه ای هست که GG تا به امروز روش کار کرده
    تلفیق درست مبارزات استراتزیک و استفاده از محیط یکی از بهترین اکشن های چند وقت اخیر رو توی دمو دیدم…
    یکی از معدود بازی هایی که boss رو باید با مدیریت منابعی که داری و دانشی که نسبت بهش داری از پا در بیاری…
    منتظر نمایش های آینده میمونم تا اون بعد Rpg قضیه هم ببینم! ;)

    ۰ ۰
  18. MasterFARDIN گفت:

    خسته نباشید پارسا جان : :۱۵:
    به شخصه سطح انتظارم ازاین بازی خیلی بالاست … واسم جز بهترین نمایش های E3 بود واقعا لذت بردم!
    ولی نمیشه این بازی یک RPG خالص تصور کرد به نظرم یک بازی ادونچر جهان باز با المان های RPG باشه. اگر هم گرافیک بازی در همین حد بمونه با توجه به سبک و وسعت بازی واقعا شاهکر میشه!

    ۰ ۰
  19. AnGel Of Death گفت:

    هر جور با خودم کلنجار میرم نمیشه :| ایده پیاده سازی همچین بازی ای توی نسل هشتم یه مقدار محال به نظر میرسه با توجه به سخت افزار کنسول ها نمی دونم گوریلا داره اون تو جادو می کنه یا کار دیگه :۲۳:

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      اره اره شما خیلی فشار نیار به خودت :lol:
      مطمعن باش اگه رو ایکس باکس قرار بود بیاد انتظارشو داشتی اینم صرفا جهت هیتریه (شایدم روشن فکری ) :lol:

      ۰ ۰
  20. KNIGHT ARTORIAS گفت:

    دست پارسا درد نکنه خیلی خوب بود :۲۴:
    امیدوارم موفق بشه نمایش بازی تو ای تری خیلی خوب بود یکم نظرم نسبت بهش عوض شده ولی بازم خیلی خوبه!
    تشکر :۱۵:

    ۰ ۰
  21. Farbod گفت:

    یکی از مورد انتظارترین بازی هست برای من خیلی از تریلرش خوشم امد گرافیک بازی خیلی عالی هست همه چیز عالی کار شده فیزیک بازی خیلی خیلی خوب کار شده بدجوری منتظر بازی هستم

    ۰ ۰
  22. پارسا گفت:

    دوستان شرمنده پی سی ندارم دونه دونه بابت تشکراتون تشکر کنم. از همتون ممنونم :۲۴:

    ۰ ۰
  23. ممنون بابت نقد این شاهکار ولی دوست عزیز به نظر میرسه شما دل خوشی از سری بازی killzone ندارید ولی نباید این بازی رو کوچیک کنید این بازی یک شاهکار واقعی بود مخصوصا نسخه اخر .
    بهر حالباید به نظر همه گذاشت

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      ببخشید ولی من این همه از کیلزون تو متن تعریف کردم و فنشم هستم به شدت!
      میشه بگید کجا ازش بد گفتم؟
      من بهترین شوتر عمرم همون کیلزون ۲ هستش و فکر نکنم چیزی بتونه تغییرش بده
      من فقط از شادو فال انتقاد کردم که نسبت به باقی کیلزون ها چند لول اونم بخش کمپین پایین تر بود
      وگرنه مولتی پلیر که همون ۳ بود بایه رنگ دیگه!
      تازه اخر متنم بخونید نوشتم که گوریلا یک شاهکار سازه
      این هم نقد نبود پیش نمایش بود :۲۴:

      ۰ ۰
  24. به این بازی زیبا با اتمسفر، گیمپلی و داستان عالیش خیلی امیدوارم :۱۵:

    ۰ ۰