من یک گیمر هستم

توسط صادق شجاعی‌فرد در ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ , ۱۷:۰۷

آقای ساتورو ایواتا (Satoru Iwata) در سال ۲۰۰۲ به عنوان چهارمین رئیس نینتندو که سال ۱۸۸۹ توسط Fusajiro Yamauci افتتاح شده بود انتخاب شد. این اولین باری بود که شخصی خارج از خانواده‌­ی یامائوچی (که به صورتی ارث و موروثی رئسای شرکت را از درون خانواده­ انتخاب می­‌کردند) شخصی خارج از خاندان آن‌ها به این پست دست پیدا کرده بود.

ایواتا قبل از این که به عنوان چهارمین رئیس نینتندو انتخاب شود نقش مهمی را در زمان معرفی کنسول GameCube و استراتژی­‌های موفقیت آمیز این شرکت در سال ۲۰۰۱ ایفا کرده بود. استراتژی‌­های ایواتا نینتدو را از شرایط بدی که داشت نجات داد به طوری که در پایان سال ۲۰۰۱ این شرکت با افزایش ۴۹% سود خود به مبلغ ۹۵۳ میلیون دست یافت و درآمد سال شرکت را به ۴.۴ میلیارد دلار رسانید. این افزایش سود و در آمد ۲۰ درصد بیشتر از درآمدی بود که این شرکت در سال قبل از آن به دست آورده بود. این امر باعث شد Hiroshi yamauchi او را که شخصی خارج از خاندان بود به عنوان چهارمین رئیس نینتندو و جانشین خود انتخاب کند.

علاقه ی شدید به بازی سازی

ایواتا ۶ دسامبر ۱۹۵۹ در شهر ساپورو در شمال هیکایدو در ژاپن به دنیا آمد. برخلاف بیشتر کارمندان نینتندو که زندگی خود را با انجام کارهایی غیر از بازی سازی آغاز کرده بودند. (مانند میاموتو که در ابتدا طراح گرافیک بود.) ایواتا از همان ابتدا به بازی­‌های ویدئویی و ساخت آن­ها علاقه نشان داده بود و در برنامه نویسی بازی­‌ها غرق شده بود. او در دوران دبیرستان اولین بازی الکترونیکی خود را که سرگرم کننده هم بود در خانه ساخت. او تعدادی بازی که از ماشین حساب‌های الکتریکی استفاده می‌­کردند ساخت و آنها را با هم کلاسی­‌های خود به اشتراک گذاشت.

بعد از پایان دبیرستان او در انستیتوی تکنولوژی توکیو ثبت نام و مشغول تحصیل در رشته‌­ی علوم کامپیوتر شد. مهارت‌­ها و علاقه‌­ی ایواتا به بازی‌ها باعث شد تا او به سمت صنعت بازی سازی کشیده شود. او به عنوان کارآموز و صورت پاره وقت به شرکت HAL Laboratory که رابطه‌­ی نزدیکی با نینتندو داشت و بازی‌­های خود را برای کنسول‌های نینتندو منتشر می‌­کرد پیوست تا شیوه­‌ی ساخت بازی را بهتر یاد بگیرد. او در سال ۱۹۸۲ بعد از پایان دانشگاه به عنوان کارمند تمام وقت به این شرکت پیوست. با وجود این که ایواتا به ساخت بازی علاقه­‌ی شدید نشان می­‌داد اما خانواده­‌ی او با این تصمیم مخالف بودند. خود ایوتا در این مورد گفته است: ((پدر من تا ۶ ماه بعد از ملحق شدن من به شرکت HAL با من صحبت نمی‌­کرد. آنها در واقع می‌­خواستند تا من به گروه­‌های مذهبی ملحق بشوم.))

زمان زیادی لازم نبود تا ایواتا نشان دهد او در صنعت ساخت بازی‌های ویدئویی جایگاهی برای خود دارد. ایواتا در طول سال ۱۹۸۰ درگیر پروژه‌­های زیادی در شرکت HAL شده بود که از این بازی‌ها می‌­توان به Balloon Fight و NES Open Golf اشاره کرد. او تنها یک سال پس از شروع کارش در این شرکت به یکی از بازی سازهای اصلی آن تبدیل شد که در ساخت و معرفی بازی‌های معروف زیادی مانند Kirby همکاری کرده بود.

خالق سرزمین رویاها

اگرچه ایواتا به عنوان برنامه نویس در ساخت تعدادی از بازی‌هایی که توسط HAL برای نینتندو منتشر شد همکاری می‌­کرد اما اولین و مهم‌­ترین بازی­‌ای که در ساخت آن مشارکت داشت Kirby بود. با این که نام ساتارو ایواتا معمولا به عنوان سازنده بازی مطرح می‌شود اما ماساهیرو ساکورایی کسی بود که شخصیت کربی و ایده اولیه بازی را خلق کرد. از آنجایی که Kirby Dreamland اولین بازی این سری بود و قرار بود تا برای کنسول Game boy منتشر شود و همچنین این بازی افراد مبتدی را هدف قرار داده بود مسئولیت سنگینی به عهده­‌ی ایواتا گذاشته شد. این بازی در ۲۷ آپریل ۱۹۹۲ در ژاپن و در آگوست همان سال در آمریکا منتشر شد. از زمان انتشار کربی تا یک دهه ی بعد ایواتا نقش بسیار مهمی در ساخت و معرفی بسیاری از محصولات نینتندو برای اولین بار داشت. او در زمانی که کنسول Game Cube منتشر شد نقش بسیار مهم و کلیدی در ساخت بازی‌­هایی مانند Super Mario Sunshine، Star Fox Adventure ، Metroid Prime، Eternal Darkness: Sanity Requimes، Animal Crossing،The legend of Zelda: The Wind Waker و تعداد زیاد دیگری داشت و نقش او در تولید بازی ها افزایش یافته بود.

ایواتا در سال ۱۹۹۰ ثابت کرد که درک بالایی از بازی دارد به همین خاطر در سال ۱۹۹۲ به ریاست شرکت HAL رسید و مدت ۷ سال در این پست فعالیت کرد. زمانی که ایواتا این پست را تحویل گرفت این شرکت در حال ورشکسته شدن بود اما او با مهارت خود توانست این شرکت را از ورشکستگی نجات داده و به سود دهی برساند.

ایواتا در سال ۱۹۹۹ به توسعه­‌ی بازی Pokemon Gold and Silver که در ماه نوامبر برای Game boy Color منتشر شده بود کمک بزرگی کرد. او یک ابزار فشرده سازی گرافیکی برای این بازی تولید کرد. او رابط شرکت­‌های Game Freak و Nintendo بود و با تولید بازی­‌های بسیاری از سری پوکیمن توانایی خود را هر چه بیشتر به نمایش گذاشت. او توانسته بود تنها در یک هفته با مطالعه‌­ی کدهای اصلی بازی Pokemon Red and Green و  پورت سیستم مبارزه­‌ی آن در یک بازی جدید مشکل بزرگی را برطرف بکند. از آنجایی که این شرکت با نینتندو رابطه­‌ی نزدیکی داشت همین امر باعث شد تا هیروشی یامائوچی او را برای نینتندو جذب کند.

 

مرد با نقشه

iwata_thumb

ساتورو ایواتا در  سال ۲۰۰۰ به عنوان رئیس بخش برنامه ریزی به شرکت نینتندو پیوست. این موقعیت شغلی جدید باعث شد تا ایواتا فرصت پیدا کند تا توانایی­‌های خودش را بیشتر از قبل نشان بدهد. تجربه­‌های کسب شده توسط ایواتا در مدت ۲۰ سالی که برای HAL کار می کرد ارزش بسیار بالای خود را در زمان انتشار جدیدترین کنسول آن زمان نینتندو نشان داد. به نظر می­‌رسید که ایواتا از همان زمان واقعیت این صنعت مبنی بر بیشتر شدن هزینه­‌ی تولید و فروش بازی­‌ها به مرور زمان و کاهش سود آوری آن را ­درک کرده بود. ایواتا می­‌دانست که دیگر مانند سال­‌های گذشته بازیکن­‌ها تنها با دیدن یک گرافیک سه بعدی ساده تحت تاثیر قرار نمی­‌گیرند. بنابراین ایواتا تصمیم گرفت تا کاری کند که هزینه و مدت زمان ساخت بازی­‌ها کاهش یابد و تمرکز را بر روی ساخت بازی­‌های جدید با ایده­‌های تازه و جذاب بگذارد.

به مرور زمان مسئولیت ایواتا در نینتندو بیشتر شد. تا این که در بعد از ظهر یکی از روزهای ماه می سال ۲۰۰۲ به دفتر سومین رئیس نینتندو یعنی هیروشی یامائوچی احضار شد. یامائوچی به مدت دو ساعت برای ایواتا از تجربه‌ی خود در نیم قرنی که رئیس نینتندو بوده و چالش‌هایی که با آن روبه‌­رو بود و این­که این شرکت چطور از تولید بازی­‌های کارتی به اینجا رسیده است سخنرانی کرد. در نهایت مشخص شد که یامائوچی قصد دارد تا ایواتا را به عنوان جانشین خود و به عنوان چهارمین رئیس شرکت نینتندو معرفی کند. او اولین کسی بود که از خارج خاندان یامائوچی به عنوان رئیس این شرکت انتخاب شده بود.

ایواتا در شرایطی به ریاست شرکت نینتندو منصوب شد که کنسول GameCube به عنوان جدیدترین کنسول این شرکت عرضه شده بود که به علت داشتن قابلیت­‌های کمتر و پردازنده­‌ی ضعیف­تر نسبت به رقیبی مانند PS2 زیاد مورد توجه قرار نگرفته بود. همچنین بازی­‌های آنلاین روز به روز در حال محبوب‌­تر شدن بود اما نینتندو در این زمینه فعالیت زیادی از خود نشان نداده بود. از طرفی شرکت نینتندو در آن زمان وضعیت مالی مناسبی نداشت. او می­‌خواست نام این کمپانی را که در نسل ششم از رقیب­‌های خود شکست خورده بود دوباره سر زبان­‌ها بیاندارد. همین استراتژی او باعث شد تا کنسول­‌های DS و Wii به همراه بازی­‌های انحصاری زیاد و با کیفیتی برای آنها ساخته شود و این دو کنسول را تبدیل به بزرگ­‌ترین موفقیت این شرکت در تمام این سال­‌ها بکند. ایواتا موفق شد تا با مدیریت مناسب خود این کمپانی را به روز­های اوج خود برگردانده و از سال­های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ جز ۳۰ مدیر اجرایی برتر سال قرار گرفت.

ایواتا هیچ وقت سعی نکرد از جامعه دوری کند و خود را از گیمرها بهتر و جدا بداند برای همین برنامه­‌ی Iwata Asks را راه اندازی کرد تا به طور دوره‌­ای به بحث در مورد کارهای نینتندو، برنامه نویسی و بازی­‌های شرکت بپردازد و افراد شرکت را دور هم جمع کرده اطلاعات آن را منتشر کند.

ایواتا در نسل هشتم ساختار کنسول موفق Wii را تغییر داد و کنترلر آن را به یک کنترلر لمسی تغییر داد به امید این که این کنسول موفقیت نسل قبل را تکرار کند. اما بعد از این که این شرکت به خاطر فروش ضعیف کنسول Wii U با ضرر دهی مواجه شد ایواتا به طور داوطلبانه برای زنده نگه داشتن و ادامه­‌ی کار این شرکت حاضر شد ۵۰ در صد از ضرری را که این شرکت با آن مواجه شده بود را از هزینه ی شخصی خود جبران کرده و بازگرداند تا این شرکت بتواند به کار خود ادامه بدهد. او همچنان امیدوار بود تا با استراتژی‌ها و برنامه‌­های جدیدی که برای این نسل در نظر دارند این ضرر را جبران کند.

بیماری و مرگ

after befor

تصویر ساتورو ایواتا قبل و بعد از عمل. تصویر سمت چپ در سال ۲۰۱۳ و تصویر راست در سال ۲۰۱۴ گرفته شده است

در ۵ ژوئن ۲۰۱۴ نینتندو اعلام کرد ایواتا به علت دلایل پزشکی در E3 2014 حضور نخواهد داشت. ایواتا در ۲۴ ژوئن همان ماه در یک پیام عمومی اعلام کرد در طی یک معاینه­‌ی پژشکی متوجه توموری در مجرای صفرایی او شده‌­اند و او برای برداشتن تومور تحت عمل جراحی قرار گرفته است. او ۴ ماه پس جراحی موفقیت آمیز و به دست آوردن بهبودی خود در ماه اکتبر به کار خود برگشت. اما او در طول این مدت دچار کاهش وزن شدیدی شده بود. اولین حضور او بعد از عمل جراحی در کنفرانس های دیجیتالی نینتندو با نام Nintendo Direct در ۵ نوامبر بود. اما چیزی که در آن زمان توجه را جلب کرد این بود که او رنگ پریدگی و کاهش وزن و لاغر شدن خود را به آواتار و Mii خود نیز داده بود. در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۵ ایواتا دچار تب بسیار بالایی مشکوک به آنفلانزا شد و به همین خاطر دیدار با سهام دارهای شرکت به روزی دیگر موکول شد. به دلایل نامشخصی بیماری ایوتا دوباره بازگشته بود. به همین علت ایواتا در E3 2015 هم شرکت نکرد.

Iwata-funeral-kyoto-790x527

تصویری از مراسم خاکسپاری ایواتا در کیوتو ژاپن

سر انجام او در ۱۱ جولای ۲۰۱۵ در سن ۵۵ سالگی در گذشت. نینتندو یک روز بعد از مرگ ایواتا مرگ او را اعلام کرد و پرچم این شرکت تا نیمه پایین آورده شد. در مراسمی که برای دفن او به مدت دو روز  برگزار کرده بودند با وجود طوفان و باران بسیار شدیدی که می‌آمد بیش از ۴۱۰۰ نفر برای ادای احترام به او در مراسم خاک سپاریش شرکت کردند.

ایواتا در تمام این مدت موفق شده بود تا طرفدارها و دوستاداران زیادی برای خود به دست بیاورد. این موفقیت تنها به خاطر تولید بازی­‌هایی مانند Kirby و Earthbound نبود. بلکه به خاطر این بود که مدیر عاملی بود که درک کرده بود که بازی­ها باید سرگرم کننده باشند.

در روی کارت ویزیت او نوشته شده است: بر روی کارت ویزیت من، من رئیس یک کمپانی بزرگ هستم و در ذهنم یه توسعه دهنده­‌ی بازی هستم. اما در قلبم من گیمر هستم.

نینتندو در حال حاضر تا زمان مشخص شدن رئیس جدید این کمپانی به طور مشترک توسط شیگرو مایاموتو و گنکو تاکدو رهبری می­‌شود.

tumblr_nrevjmh00Q1rc9vhco1_1280

یاد و خاطره­‌ی او همیشه در قلب ما زنده خواهد ماند.

 ادامه‌ی مطلب در صفحه‌ی بعد

دیدگاه
۱۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

11 Replies to “من یک گیمر هستم”

  1. خدا بیامرزتش

    ۰ ۰
    1. Peyman Ad گفت:

      We are all gamers
      R.I.P

      ۰ ۰
  2. انا لله و انا الیه راجعون!
    لینک عزیز دلم خیلی خیلی متشکرم ازت.
    با هر مقاله ای که میدی انصافا حق مطلب رو ادا می کنی.
    موفق باشی.

    ۰ ۰
  3. silver گفت:

    عکس ها و نوشته هایی که برای ایواتا تو فضای مجازی هست واقعا آدم رو ناراحت میکنه! :'(
    خدایش بیامرزد…

    ۰ ۰
  4. (Role) گفت:

    ممنون دوست عزیز. حق مطلب رو ادا کردی.

    باعث تاسفه. فکر نکنم دیگر کسی مثل او پیدا شود. سیاست های او بود که راه نینتندو را از شرکت های دیگر جدا کرد.

    ۰ ۰
  5. ABI RAZOR گفت:

    تشکر صادق جان :۱۵: :۱۵:
    در اسرع وقت میخونمش
    روحشون شاد :۱۸:

    ۰ ۰
  6. با اینکه بازی های کمی از این فرد رو تجربه کردم اما بخاطر داشتن استراتژی های و کار های دوست داشتنی اش واقعا دوستش داشتم.
    صادق جان کقاله عالی ای بود. مرسی

    ۰ ۰
  7. Mondo گفت:

    I’m a gamer
    بدرود
    ————————-
    از مطالعه این مطلب واقعا لذت بردم

    ۰ ۰
  8. king گفت:

    روحش شاد یادش گرامی :(

    ۰ ۰
  9. روحش شاد و یادش گرامی :11:

    ۰ ۰
  10. Very Big Daddy گفت:

    روحش شاد و یادش گرامی
    ممنون بابت مقاله

    ۰ ۰