توسط Yamato در ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ , ۱۷:۰۰

بازی The Order 1886 از آن عنوان های جنجالی بود که با نمرات نسبتا ضعیف خود به طرفداران بازی شوکه وارد کرد. با این حال خیلی ها این بازی انحصاری را دوست دارند، در ادامه با نقد The Order 1886 همراه دنیای بازی باشید.

THE ORDER 1886

نقد The Order 1886

سازندگان:
Ready at Dawn
Santa Monica Studios
ناشر:
Sony Computer Entertainment America INC
سبک بازی:
Third Person Shooter
تاریخ انتشار:
۲۰/February/2015

شاید اگر بخواهیم به یکی از جالب ترین دوران تاریخ بریتانیا نگاهی بندازیم اولین چیزی که توجه ما را جلب می کند قرن ۱۹ انگلستان و خصوصا لندن است. دورانی که سورئال در لندن رشد کرد، اعتقادات فشرده شد و از همه مهمتر نجیب زاده ها کم کم پا گرفتد. شاید بتوان جذاب ترین بخش تاریخ لندن را به این دوره اختصاص داد که به آن دوران ویکتوریایی نیز می گویند. حال فرض کنید بتوانید با یک داستان فوق العاده به این دوران سفر کنید. بازی (فرقه: ۱۸۸۶) The Oder 1886 نیز با چنین قصدی ساخته شده ولی آیا به هدفش رسیده است؟!

Brough_Silk_Mill

در طی سال های ۱۸۰۰ میلادی، صنعت در انگلستان قدم های اولیه ی خود را طی میکرد.

نگاهی بی معنی…
یکی از مهمترین عناصر هر اثری داستان آن است. هر اثر بدون داستان گیرا که مخاطب را لحظه به لحظه با خودش همراه کند عملا اثری بس پوچ خواهد بود. همان طور که می دانید بازی فرقه: ۱۸۸۶ بخش چند نفره ندارد و همه چیزش در بخش داستانی خلاصه شده است. همین مورد هم انتظارات را از این بخش و به خصوص داستان بازی به شدت بالا برده. اما استدیو Ready at Dawn واقعا چقدر توانسته داستان را خوب از آب درآورد؟
جواب ساده است! داستان بازی از آن هایی نیست که حین بازی به یکباره از جا بپرید و هردم تحسینش کنید که وای! چه داستان فوق العاده ای! بازی داستانی خوب و قابل قبول دارد با نحوه ی روایت عالی اما باید پذیرفت که می توانست بسیار بهتر باشد! کارکترهای بازی شکل و شمایل قابل قبولی دارند همراه با محور شخصیتی قوی. شاید شما از خیلی از سورپرایز های داستان شگفت زده نشوید و تنها دلیل این موضوع انس نگرفتن زیاد با کاراکتر های بازی است. با این که در طی روایت داستان سعی می شود تا شخصیت ها به خوبی پرداخته و معرفی شوند، اما در بعضی جاها اشکالاتی وجود دارد. مثلا در اواسط بازی سرو کله ی شخصی پیدا می شود که شما اصلا اورا نمی شناسید و بعضا حتی روی او هفت-تیر هم می کشید (!) اما کمکش می کنید به دلیل اینکه به صداقتش ایمان دارید. اما ما چقدر کاراکتر جدید را می شناسیم؟ چرا اصلا باید به او اعتماد کنیم؟ این ها همه مجهولاتی هستند که شخصیت پردازی بازی به هیچ یک از آن ها جواب خاصی نمی هد.
ایده های داستان بسیار عالی هستند. در واقع داستان بر محور شخصی به نام گالاهاد می چرخد که عضو گروهی به نام THE order است. لندن در کثافت و نجاست خود غوطه ور بوده و شهر دچار ترس و وحشت شده، تنها عامل این وحشت چیزی بجز گرگ نماها نیستند. گالاهاد به خوبی از وظایف خود مطلع بوده و همیشه سعی دارد کار درست و بجا را انجام دهد. البته تا روزی که به باور های خود شک می کند و برای کشف حقیقت دست به کار هایی می زند که باید بهای سنگینی برای شان بپردازد.

0002-order-1886-002_59m5

گرگ نماها که هر جنبنده ای در شهر را به وحشت می اندازند، آری! وحشتناک تر و بی رحم تر از هرچیزی …

بازی می توانست با استفاده همین داستان شاهکاری بیافریند  اما واقعا مشکل کجا بود که از موفقیت کامل بازی جلوگیری کرد؟ تنها چیزی که می دانیم این است که دلیل ناموفق بودن فرقه داستان آن نیست.

زمان بگیر!

احتمالا بازی هایی را تجربه کرده اید که گیم پلی سینمایی دارند و حتما باید بدانید که این گونه بازی ها خیلی باب میل منتقدان نیستند. اما از نظر بسیاری عقیده ی اینگونه منتقدها مانند این است که کسی ایده ها و تفکرات نوینی داشته باشد اما افراد مذهبی و سنتی آن ها را به صراحت نپذیرند و مانع رشد آن ایده ها شوند. گیم پلی فرقه: ۱۸۸۶ نیز همین شکلی است و  بر دو چیز استوار است : ۱- اکشن- ۲- میان پرده های سینمایی
شاید گیم پلی بازی از همان ابتدا  کمی غیر عادی به نظر برسد! شما در چیزی مانند یک میان پرده سینمایی هستید اما می توانید کارکتر خودرا کنترل کنید! این دقیقا همان چیزی است که گیم پلی بازی را به طور کامل متفاوت می کند. بازی آنقدر روان است که می توان به راحتی از آن لذت لازم را برد و هنگام تمام کردن بازی حسرت این را بخورید که چرا بازی بیشتر نبود. در واقع بزرگ ترین نقطه ضعف بازی و در واقع پاشنه آشییل مرگبارش همین مورد است؛ غذای خوشمزه ای که خیلی کم است!

the_order_1886_61

سنگرگیری،نشانه روی، بنگ!

راستی بحث زمان بر میان آمد…
یکی از مهم ترین ایراداتی که بر بازی وارد است کم بودن مراحل آن است. خیلی ها بازی را بین میانگین ۷تا ۹ ساعت روی درجه ی سختی Normal و بین ۹ تا ۱۲ ساعت روی درجه ی سختی Hard به پایان رساندند، شاید بنظر زیاد نباشد اما بازی داستان خود را در همین مدت کوتاه به خوبی بیان می کند و نحوه ی روایت سینمایی هم باعث می شود که شما  اصلا گذر زمان را حس نکنید! اما باید قبول کنیم که بازی می توانست زمان بسیار بیشتری داشته باشد و به دنبالش لذت بالاتر. اما زمان بازی واقعا آن چیزی نیست که شما را از لذت های بازی دور کند,بازی گان-پلی (Gun-Play) بسیار قوی ای دارد. اسلحه های متفاوت در کنار قدرت های متفاوت باعث شده تا شما همه جانبه از گیم پلی و گان-پلی آن نهایت لذت را  ببرید. اسلحه ها انقدر با سلیقه و فوق العاده طراحی شده اند که حتی خودتان استعداد سازندگان را تحسین می کنید.

yibing-jiang-gun2

Arc Gun اسلحه ای الکتریکی با طراحی بسیار زیبا و شکیل که فقط با یک شلیک کله ی دشمنان را می پکاند!

در خیلی از مرحله های اولیه دشمنان انقدر زیاد هستند که وقت سر خاراندن ندارید اما تعداد زیاد دشمن ها باعث افت هوش مصنوعی نشده بلکه باعث تقویت آن هم شده است! مثلا افرادی که شات گان در دست دارند به صورت مخفیانه به شما نزدیک می شوند و به شما شلیک می کنند. هوش مصنوعی بازی در این موارد خود را به خوبی نشان می دهد و شما را وادار به تحسین کردن می کند. سیستم سنگرگیری بازی نیز بسیار جذاب از کار درآمده است.

CRE0189_The_Order_PSX_Assets_2_201_F3517_1417689620

هوش مصنوعی دشمنان در یک کلام عالی است. مبارزه با آنها مخصوصا روی درجات سختی بالا کار هرکس نیست!

-حس حقیقت یا گرافیک؟!
گرافیک یکی از مهم ترین عناصر لذت فرقه است به طوری که بعضی مواقع نمی توانید بگویید این یک بازی ساخته شده با یک موتور گرافیکی است! گرافیک بازی به حدی بالاست که می تواند بالاترین گرافیک عمرتان باشد. تمام بازی با دقت تمام ساخته شده و حتی طراحی دیوار ها هم از قلم نیفتاده است! بافت ها بسیار جالب هستند و به جرات می توان گفت کمترین باگی در بازی دیده نمی شود. حال این گرافیک را با فیزیک فوق العاده ی بازی ترکیب کنید. فیزیک بازی بسیار بالاست در حدی که کوچترین حرکت شما لباس گالاهاد را  به حرکت درمی آورد. برخورد شما با اشیا مختلف از هر جهت که وارد شود شی را دقیقا به همان سمت حرکت می دهد. در واقع می توان گفت گرافیک کم نقص ترین و بهترین بخش بازی است که هیچ ایرادی به آن وارد نیست و تا سال ها می تواند یکی از استانداردهای موجود در بازار باشد.

TheOrder1886-111

جزئیات خیره کننده هستند!

گوشت را بسپار…
موسیقی بازی از نقاط قوتش محسوب می شود. حس دوران ویکتوریایی و انقلاب صنعتی تنها با یک موسیقی کلاسیک فوق العاده کامل می شود که این بازی به طور عالی به آن پرداخته است. موسیقی در لحظات هیجان انگیز، ریتمی عالی دارد و هیجان را به طور کامل منتقل می کند. در لحظات احساسی بازی نیز این موسیقی است که شما را به یک درک واقعی از آن لحظه و سکانس خاص وا می دارد. چیزی که شاید گم کرده باشید و یا شاید همیشه جلوی چشمتان بوده ولی آن را نخواسته اید که ببینید یا گوش فرا دهید. اما ایده های موسیقی به چند کلمه ی عالی و فوق العاده ختم نمی شود، اگر کمی با دقت به بازی نگاه کنید اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند تلفیق دو نوع موسیقی کلاسیک و مدرن است که نشان از لندنی دارد که بر سنت ها استوار است و در عین حال با کمک دانشمندان و مخترعانی به سمت صنعت و تکنولوژی گام برمی دارد. ترکیب سازهای زهی مثل ویولون با سازهای کوبه ای و گاهی پیانو در عین اینکه تم کلاسیک به موسیقی می دهد در مواقع خاص با ترکیب همه اینها شکل و شمایلی امروزی و البته اکشن و سریع به خود می گیرد. یکی دیگر از خصوصیات بارز موسیقی فرقه هشدار دادن به گیمر است. به عنوان مثال شما دارید در یک راهرو حرکت می کنید و کم کم به پله ها میر سد، پله ها را با عجله بالا می روید و هنوز در را باز نکرده اید که یک دفعه موسیقی بازی ریتم تندی به خود می گیرد، از همین موسیقی بصورت ناخودآگاه متوجه خواهید شد که قرار نیست اتفاق خوبی در ادامه برای تان بیفتد!
صدا گذاری شخصیت ها نیز به صورت فوق العاده خوبی انجام شده. صداپیشه گالاهَد شاید آنقدر خوب کارش را انجام داده که شما واقعا حس نمی کنید که با یک شخصیت خیالی طرفید. یا صداپیشه الیزابت انقدر خوب در نقش فرو رفته که لهجه ی بریتیش قدیمی را به خوبی می توانید در صدایش حس کنید!

لذت ناقص!

درست است که دوران ساخت بازی های طولانی و سرگرم کننده و پر از گیم پلی سر آمده و دیگر کسی برای تنوع در گیم پلی تره هم خورد نمی کند! ولی با این حال انتظارات بسیار بیشتری از استودیوی Ready At Down می رفت. ما گیم پلی طولانی تری می خواستیم، اکشن هایی به این خوبی و داستانی استاندارد و گرافیکی ستایش آمیز نباید در میان سکانس های بی شمار سینمایی و کوتاه بودن مدت بازی گم می شدند. بازی المان های سرگرم کننده، سلاح هایی با طراحی عالی و شخصیت پردازی های به یادماندی به قدر کافی داشت و فقط لازم بود سازنده ها به این نتیجه مهم برسند که فرقه می بایست بیش از اینکه یه یک فیلم سینمایی باشد یک بازی طولانی و کامل می بود که مخاطب در زمان  نگاه کردن به عنوان بندی پایانی اش از تجربه کردن آن کاملا سیرآب شده باشد!
امیدواریم که اگر قرار است قسمت بعدی در کار باشد، بیشتر بر روی عناصر مختلف گیم پلی کار شود تا بازی به طور دقیق به یک شاهکار تبدیل شود!

نکات مثبت: گیم پلی عالی،گرافیک نسل هشتمی، داستان خوب، موسیقی تاثیرگذار
نکات منفی: کم بودن مدت زمان بازی، تکراری شدن برخی مراحل، میان پرده های زیاد

نویسندگان: مهران تاجمیری-پارسا برنوس

نکات مثبت
نکات منفی
شاهکار
دیدگاه
۱۲۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

120 Replies to “لندن در لجن! | نقد The Order 1886”

  1. masterezi0zzz گفت:

    طبق اسکرین شات ها و … دوس دارم این عنوانو تجربه کنم :۱۹:

    ۲۷ ۰
    1. princemoji گفت:

      همه دوست دارن :lol:

      ۲۱ ۰
    2. CYBER_G4M3R گفت:

      من که دوست ندارم

      ۱۸ ۱
  2. rome2 گفت:

    ممنون بابت نقدت. دستت درد نکنه.
    در کل این بازی به من خیلی لذت داد. این قدر که الان دارم رو درجه سخت دوباره تمومش میکنم. بازی عالی بود. نمره خودم: ۹/۱۰

    ۲۵ ۰
    1. پارسا گفت:

      خواهش میکنم :۱۵: ممنون که خوندی :۱۵:

      ۶ ۰
  3. Very Big Daddy گفت:

    خسته نباشی مهران جان!
    انصافا بی انصافی شد در حقش.

    ۱۶ ۱
    1. Very Big Daddy گفت:

      راستی یادم رفت از پارسا تشکر کتم شما هم خسته نباشی!

      ۲ ۰
    2. پارسا گفت:

      قربونت برم :۱۵:

      ۳ ۰
    3. Yamato گفت:

      قربونت علی جان، بیشتر از پارسا تشکر کنین،اقده ی تشکر داره :۲۴: :lol:

      ۶ ۰
    4. پارسا گفت:

      @Yamato
      :lol:

      ۳ ۰
    5. aliya گفت:

      تشکر پارسا جان ;)

      ۳ ۰
    1. پارسا گفت:

      :۱۵: نوش چون :۲۴:

      ۳ ۰
  4. The End Of Ps گفت:

    خسته نباشی داداش ، من شخصا با نکته منفی تکراری شدن اصلا موافق نیستم و به نظره من تنوع مراحل خیلی خوب بود چون هم تنوع سلاح داشت و در گیم پلی تنوع ایجاد می شد مثل مراحل مخفی کاریش ، گان پلی فوق العادس ای کاش که بیشتر می بود . در پست آخرین بازی ها قشنگ توضیح میدم و برخی مشکلات هم که کمم هستن اونجا میگم به هر حال نمره این بازی میتونه ۹ باشه یا ۸.۵ بشه میتونه ۸ بشه با سخت گیری تمام ۷.۵ بشه ولی زیره اون غیر قابل قبوله !

    ۲۲ ۰
    1. پارسا گفت:

      ممنون بله دیگه :lol: :15:

      ۱ ۰
  5. MasterFARDIN گفت:

    گرافیک بازی منو واقعا گرفت. هربار به محیط نگاه کنم میگم این عالیه! طراحی و جزییات عالی واقعا گرافیک نسل هشتمی. موسیقی و صداگذاری هم بی نظیر. ولی هیچ چیز گیرا نبود!
    عاقا نریزین روی سر و کله ی من دارم نظر شخصی میگم. من سبک بازی رو دوست نداشتم! ۱ دقیقه بازی کردن و گیم پلی خوب بعدش QTE های مضخرف! ساده! یک تن QTE!!! بازی کلا دوتا باس داشت! دقت کنید فقط ۲تا! فاینال باس بازی دقییییییییقا کپی از روی باس اول! و جالب اینجاست کشتنش هم همووون QTE تکراری! فاینال باس با QTE (این واسه منی که دارک سولز بهترین بازی زندگیمه خیلی گرون تموم شد . درسته هر بازی سبک خودشو داره و نباید باهم مقایسه بشن ولی آخه سادگی و تنبلی تا این حد؟؟ فاینال باسه مثلا! یکم چلنج لطفا!!) مثلا صحنه ی درگیری با لایکن! صبر کنید بیاد طرفتون چی میشه؟ بزن X رول میزنی برمیگرده لایکنه جای اولش دوباره میاد… هزار بار تکرار کن بدون هیچ ترس و هیجانی.. حالا جدااز اینکه اصلا از پتانسیل عالی این لایکنا استفاده نشده داخل بازی…
    . پایان داستان؟ نفهمیدی؟ ف.ک یو که نفهمیدی و پایان بد بود! صبر کن واسه بعدی… لایکن ها از کجا اومدن؟ کی اونارو کنترل میکنه؟؟ چجوری اون دوتا گروه باهم متحد شدن؟؟ سر و کله ی یکی یه دفعه پیدا میشه!! حداقل یکم احساس بود داخل بازی راضی کننده بود مثلا اون صحنه بهترین دوستش مرد! کسی احساسی دید؟؟ با یه جمله ساده تموم شد! (هزار بار ارزو کردم کاش مثل هوی رین بود! هم از لحاظ QTE هم اندددددکی اون داستان شاهکار) بازی حداقل چند پایان داشت… حداقل انتخابی بود واست…
    خوبه بازی بهت اجازه ی گشت و گذاار میده چه عالی! ولی داخل محیط بسته! محیط محدود! بیا عکس بردار پشتشونو نگاه کن ولی هیچی! هیچ هدفی هم نداره… اینوستگیت الکی که تنها دلخوشیت اینه داری یه طراحی محیط زیبا میبینی…
    تیر اندازی انصافا رون و زیبا بود( البته اگه عقل ناقص بانو ایگرین عصبانیتون نکنه که در حال جون دادن هستی و اون پشت سنگر یه تیر هم نمیزنه و بودنش هیچ فایده ای نداره)…
    ۷و۸ ساعت این روند QTE.. حیف این بازی حیف پتانسیل عالی داشت! امیییدوارم بعدا جبران بشه.
    واسه من به جز گرافیک شاهکار و موسقی و صداگذاری خوب چیز دیگه ای نبود. لذتی هم بردم بخاطر گرافیک بود۰که فک کنم هدفشون هم فقط واسه نشون دادن قدرت ps4 بود) . ۶۰ دلار پول این بازی( یا شایدم تیزر) بدون مولتی پلیر و بخش انلاین واسه من زوره!
    این تجربه ی شخصی من بود. کسایی هم هستن بسیار لذت بردن و نوش جونشون. ولی من خیلی بیشتر از اینجور بازی میخوام از سونی خیلی بیشتر

    ۳۸ ۱
    1. پارسا گفت:

      بله داستان مجهولات زیادی داشت این قبول میکنم ولی با بقیه حرفیتون موافق نیستم
      ممنون :۱۵:

      ۲ ۰
    2. Mr.Death گفت:

      شما احیانا review این بازی توسط AngryJoe رو ندیدن؟ دقیقا نکاتی که اشاره کردین اون هم اشاره میکنه بهشون به همین ترتیب…

      ۶ ۰
    1. پارسا گفت:

      خواهش عزیزم :۱۵:

      ۳ ۰
  6. (Role) گفت:

    با تشکر از مهران عزیز.
    _ نقد زیبا و یکدستی بود.

    ۳ ۰
    1. پارسا گفت:

      ممنون :lol: :15:

      ۳ ۰
    2. (Role) گفت:

      و همچنین پارسای عزیز :lol:
      پاراگراف دوم رو تو نوشتی یا مهران؟

      ۲ ۰
    3. پارسا گفت:

      پاراگرافای اخری مخصوصا اون نتیجه گیری بیشترش ماله مهران بود :۲۴:

      ۳ ۰
  7. king گفت:

    نقد منصفانه و خوبی بود تشکر :۱۵:

    ۲ ۰
    1. پارسا گفت:

      ممنون :lol: :15:

      ۳ ۰
  8. پارسا گفت:

    اقا ۸۰ درصد نقد ماله من بودا نامردی نکنید :lol: مهران دمت گرم :۱۵: دم خودمم گرم :۱۵: گفتنیارو گفتم دیگه چیزی نمونده :۲۴:

    ۶ ۰
    1. MasterFARDIN گفت:

      خسته نباشید

      ۱ ۰
    2. aliya گفت:

      مقاله رو به نام خودت میزدی راحت دیگه ، حالا هی بیا به همه ۳ ساعت توضیح بده که نقد رو تو نوشتی :lol:

      ۲ ۰
    3. Yamato گفت:

      تو بیجا کردی :lol: :lol:

      ۰ ۰
  9. Ulfric گفت:

    خیلی ممنون از دو منتقد عزیز.
    واقعا گرافیک همین عکسا هوش از سر آدم میبرن. حالا بماند که خودت بخوای بازی کنی…
    به نظرم نمره ای که حق بازی بشه همین نمرست. هیچ جوره تو کتم نمیره اون ۶ و ۴ ـی که بعضی از سایت ها دادن.
    بازی اشکال داره درست ولی نه دیگه اون قدر! ۷.۵ بهترین نمره ای بود که می تونستید بدید.
    با تشکر.

    ۶ ۰
    1. پارسا گفت:

      ممنون :۱۵:

      ۱ ۰
  10. ممنون بابت نقد
    عنوانی بدون نقص و شاهکار نبود انتظاری هم از استدیوی تازه کار rad نمیرفت ولی با همه ی این وجود تونستن یه قدم بزرگ رو به جلو بردارن و از پورت بازی psp به اینجا برسن…..این استدیوی کوچیک واسه این بازی بیشتر وقت رو گزاشت رو ساخت موتور گرافیکی چیزی حدود ۳ سال و نتیجه اون گرافیکی شد که شما دارید میبینید مطمئنم نسخه دوم اینبار سازنده وقت بیشتری داره که رو گیم پلی کار کنه
    درکل هیچ کس نباید از این استدیوی تازه کار تو کار اولش انتظار عناوینی در حد تیم ناتی داگ داشته باشه خب طبیعیه تازه کار هستن و کم تجربه . ولی با همه این وجود با همه این نقص ها و کاستی هایی که داشت من ازش لذت بردم و استدیوی سازنده رو به خاطر این قدم بزرگ تحسین میکنم مطمئنا برای نسخه دوم از این نقد ها درس میگیرن و اثری بهتر تحویل میدن چون rad واقعا تیمی هست که پتانسیلش رو داره
    فقط امیدوارم در صورت ادامه دار بودن این سبک سینمایی خودشون رو از بین نبرن فقط بهبود پیدا کنه

    ۱۴ ۰
    1. پارسا گفت:

      خواهش فرزاد جان خوشحالم که خوشت اومد :۱۵:

      ۵ ۰
  11. crash گفت:

    من که بازیش نکردم هنوز و منتظر افت قیمتش هستم.ولی لحن نقد هات تا حدودی شبیه نقد های اولیه طه رسولی بود.تبریک

    ۵ ۰
    1. پارسا گفت:

      بله بله :۲۴: :۱۵:

      ۱ ۰
  12. masterELYAR گفت:

    “یکی از مهمترین عناصر هر اثری داستان آن است. هر اثر بدون داستان گیرا که مخاطب را لحظه به لحظه با خودش همراه کند عملا اثری بس پوچ خواهد بود. ”
    این جمله از ریشه اشتباهه…همین جا میتونم یه کامیون بازی نام ببرم که بدون داستان خاصی از شاهکارهای این صنعت هستن…اسم این صنعت ویدیو گیم هستش در نتیجه مهمترین بخش یه “گیم”،”گیم پلی” اون هستش که باید متناسب با سبکش باشه…البته این بحث جوانب زیادی داری ولی لپ کلام اینه که تمامی بخش های بازی مثل چاشنی ای هستن که به گیم پلی اضافه میشن تا اون رو لذت بخش تر کنن.
    البته من این بازی رو بازی نکردم و نمیدونم در چه حدی هستش ولی این بخش از حرف های شما برای هر بازی ای اشتباهه

    ۵ ۰
    1. (Role) گفت:

      بیشتر از داستان، مهم تر از داستان، هدف بازی است.
      آیا هدف بازی، تحت تاثیر قرار دادن مخاطب است؟ یا خیر؟
      اگر به عنوان یک بازی استاندارد نگاه کنیم، انتظار از داشتن داستان غنی و پر مایع میرود.
      این ساده ترین راه تحت تاثیر قرار دادن مخاطب است.
      هستند بازی هایی که از راه دیگری بر مخاطب اثر میگذارند. خب، البته مدت زمان تاثیر آن ها بالطبع متغیر است، کمتر یا بیشتر.

      ۲ ۰
    2. پارسا گفت:

      نه عزیزم! گیمپلی بازی اهمیتش سره جای خودشه بعد از گیمپلی داستان مهم ترین چیزه!
      برات مثال میزنم : همین the last of us اگه داستان رو جزو عناصر اصلی نمیکردن بازی اینی میشد که الان بود؟ داستان ستون دوم یک بازی نه صرفا یک چاشنی :!:

      ۱ ۰
    3. (Role) گفت:

      در جواب به من بود پارسا جان؟

      ۱ ۰
    4. پارسا گفت:

      خیر
      در جواب به @masterELYAR بود :۲۴:

      ۰ ۰
    5. پارسا گفت:

      خیر
      در جواب به masterELYAR بود :۲۴:

      ۱ ۰
    6. masterELYAR گفت:

      نویسنده توی متن گفته هر اثری و گفته اگه اثری داستان جالب نداشته باشه پوچه…این بخش از حرف ایشون واسه من بی معنی و غلطه،همین…من خودم اشاره کردم که داستان ( و سایر عناصر) به گیم پلی مثل چاشنی اضافه میشن و اونو کامل تر میکنن

      ۰ ۰
    7. reza گفت:

      مهمترین چیز توی بازی ها اولش محتوا هست ، یعنی همون تنوع مراحل یا وسایل زیاد که بشه ازش استفاده کرد هست بخاطر همین بازی های مثل نقش آفرینی نمرات بالایی میگیرند
      بعدش خودش گیمپلی هست ، که اونم بستگی داره گیمپلی چطور باشه ، ممکنه گیمپلی اینقدر جذاب باشه که آدم همیشه دلش بخواد بازی کنه ، مثل های ارکید نمونش پرندگان خشمگین ، لیمبو و.. بازی های دیگه که داستان ندارند ولی به نوع خودش بهترین هستند و همینطور بازی های مولتی پلیر که مثل میدان نبرد ، ندای وظیفه دیستینی حتی بازی های فوتبالی داستان نداشتن ولی بخش مولتی پلیرش بیشتر از هر بازیی دیگه طرف دار داره
      توی کل سال این بازی ها بیشترین فروش ها رو رقم میزنند ، حالا این ها بخش داستانی درست حسابی نداشتن ، دیگه هیچ کسی نباید بازی کنه ، و پوچ هست
      ، بعدش میرسه سر داستان و گرافیک
      The last of us توی خود گیمپلی بازی داستان مطرح میشد بخاطر همین کارش شاهکار درومد ، بازی های مثل The Order اگر داستانی نداشته باشه ، بغییر از گرافیک چیزی دیگر نداره گیمپلی داره که تکراری میشه مگر اینکه گیمپلیش جذاب باشه

      ۰ ۰
    8. (Role) گفت:

      به جز بخش اول حرفت، نسبت به بقیه نظری ندارم.
      اما در جواب به بخش اول حرفت، بازی های نقش آفرینی، داستان دارند. خوبش رو هم دارند.

      ۰ ۰
    9. reza گفت:

      داستانش رو خودت همون طوری که میخوای میسازی

      ۰ ۰
    10. (Role) گفت:

      پایان متفاوت بنابر انتخاب های بازیکن در طول مراحل، اختصاص به بازی های نقش آفرینی ندارد.
      منظورم، ساختار کلی داستان بازی های نقش آفرینی است. بازی های نقش آفرینی فقط محتوا ندارند. پایبند ترین سازنده های بازی های نقش آفرینی، ژاپنی ها هستند. از فزمولی استفاده میکنند که ۳۰ سال قدمت دارد.

      ( جهت اطلاعات بیشتر به برادر، مهران یاماتو ، مراجعه کنید.)

      ۰ ۰
    11. reza گفت:

      نقش آفرینی محتوا ندارد ! نقش آفرینی که همش داستان نیست ،
      شما دارک سولز رو بازی کن شخصیت بازی رو همونطور که میخوای میتونی بسازی ،توی اثر جرمی می تونی بیش از ۵ شخصیت استفاده کنی ، مثلا توی اسکاریم تصمیم دست خودت هست عنکبوت رو بکشی یا فرار کنی ، یعنی قدرت انتخاب های بیشتری نسبت به بازی های دیگه داری ،همین یعنی محتوا ،

      ۰ ۰
    12. (Role) گفت:

      هاها. اشتباه خوندی عزیز. البته نباید دوپهلو مینوشتم. عذر میخواهم.

      در اصل اینطور بود:” بازی های نقش آفرینی، علاوه بر محتوا، داستان قوی دارند.”

      واقعا تعجب نکردی که من بنویسم: بازی های نقش آفرینی اصلا محتوا ندارند؟

      یکم فکر کن و دوباره بخون، با عقل جور در میاد؟

      ۰ ۰
  13. mohammad گفت:

    یعنی بهترین نقدی که میشد برای این بازی نوشت همین نقد بود :۱۵: دست دو دوست گلم درد نکنه که کاملا بی طرفانه نقد کردند و حقایق گفته شد …
    در کل این بازی فقط یک گیم پلی طولانی تری رو میخواست تا بتونست نمرات بیشتری رو کسب کند.

    ۱ ۰
    1. پارسا گفت:

      قربونت برم ممد :۱۵: :۱۵:

      ۱ ۰
  14. Samsara گفت:

    از نقدتون لذت بردم، بسیار مختصر و مفید و در عین حال با وسواس نوشته شده، سعی هم کردین از طرفداری بی مورد پرهیز کنین و البته نکات مثبت رو هم قربانی جو منفی که علیه بازی راه افتاده نکردین. :۱۵:

    این حرفی که در متن زدین:
    ” اما از نظر بسیاری عقیده ی اینگونه منتقدها مانند این است که کسی ایده ها و تفکرات نوینی داشته باشد اما افراد مذهبی و سنتی آن ها را به صراحت نپذیرند و مانع رشد آن ایده ها شوند. ”

    دقیقا حرف دل من هست، به نظر من منتقدان هنر در اشکال مختلف اون نیستند که باعث پیشرفت میشوند بلکه دلیل پیشرفت هنر اون دسته از خالقان هنر هستن که با شهامتشون در نوآوری و خلاف جریان حرکت کردن، هنر رو به پیش می برن.
    حالا این که چه قدر در ساختار شکنی ها موفق شوند یا شکست بخورن بحث جدایی هست. ولی همیشه باید برای از بین بردن چهارچوب های پوسیده و تعریف چهارچوب های جدید قدم برداشت وگرنه که در تکرار و روزمرگی می میریم. (( چون صنعت گیم با وجود پیشرفت های فراوانی که تا امروز حاصل شده، به نظر من می تونه شاخه های مختلفی از هنر رو در دل خودش جا بده دقیقا مثل سینما، گیم رو هم به شکل امروزی به شخصه شکلی دیگر از هنر در نظر می گیرم ))

    البته تعدادی از منتقدین با وجدان هم هستن که سعی در قضاوت متعصبانه نمی کنن بلکه تلاش بر این می کنن که به شکلی واسطه ای شوند میان خالقان و تجربه کنندگان اثرهایی متفاوت که بتوانند اون حس بیگانگی مخاطب با اثر رو از بین ببرن و کمک کنن به ایجاد ارتباط بین اذهان مخاطبان و خالقان.
    به شخصه برای این دست منتقدان احترام زیادی قایل هستم.

    نظر شخصی من و خواسته من از نسل جدید این هست که بازی ها نگاهی جدی تر به خود گیرند و در کنار سرگرمی به مراتب مضامین بزرگتری رو وارد کارهاشون کنن و از سینما جلو بزنن در شدت تاثیرگذاری بر افکار و احساسات ما.
    به شدت اعتقاد دارم این پتانسیل در این صنعت به وجود اومده، اگر عاشق دیویدکیج هستم دقیقا به خاطر همین طرز تفکرش نسبت به دنیای سرگرمیست و احساس می کنه بستری مناسب تر از سینما در اختیارش هست تا به بیان دغدغه هاش نسبت به جامعه، انسان ها و…. بپردازه.

    در نهایت من استقبال می کنم از همه جور بازی، حتی اگر از شکل سرگرم کننده ای که خیلی از گیمرها انتظار دارن فاصله زیادی هم بگیره، شاید یک بازی قصدش دادن تجربه یک موقعیت به گیمر باشه یا تنها غرق کردن یک گیمر در داستانی کوتاه یا بلند.
    بازی هم می تواند شکلی دیگر از بیان هنری باشد.

    این بازی هم یک تجربه هست، تجربه ای متفاوت، از تجربه های متفاوت استقبال می کنم.

    سپاس فراوان از شما دوستان برای نقد خوبتون. :۱۵:

    ۵ ۰
    1. پارسا گفت:

      ممنون کل حرف همه همین است
      باید گاهی اوقات مرز هارو شکست و به دنیا های جدیدی چشم دوخت نه اینکه همش تو لجنی که خودمون ساختیم وول بخوریم و هیچ کاری نکنیم! برای همین میگن هنر مند! هنر مند کسیه که بتونه ایده های جدیدی ارائه بده و مرز هارو بشکونه
      خوشحالم که خوشت اومد :۱۵:

      ۲ ۰
    2. reza گفت:

      منتقدین میگن بازی باید بتونه مخاطب رو به چالش بکشونه یعنی اینکه مخاطب دقیقا باید بفهمه چطور بازی رو انجام بده ، نه اینکه بشینه فقط نگاه کنه ، نگاه کردن لازم نیست مغز انسان چیزی رو درگیر خودش کنه یا عمل نشون بده ، که معنیش دقیقا عکس بازی هست

      ۴ ۰
    3. Samsara گفت:

      reza
      دوست من چی داری می گی؟ به منی؟
      قصدم بی احترامی نیست ولی مطمئنم شما همون لاکپشتی؟!!!!!!!!
      چون نمی فهمم چی داری می گی!!!!

      ۰ ۰
    4. واقعا حرف قشنگی زدی متاسفانه دوستان سونی قبول نمی کنند، حق هم دارند انحصاریشون هستش و دارند ازش دفاع می کنند ولی….

      ۵ ۰
    5. PSYCHO MANTIS گفت:

      شما ساکت!
      هیس…

      ۳ ۰
    6. پارسا گفت:

      دختر ها فریاد نمیزنن :lol:

      ۲ ۰
    7. ABI RAZOR گفت:

      همایون قاسمی @
      حرف زدن بلد نیستی
      حرف نزدن که بلدی :۲۳:

      ۱ ۰
    8. Samsara گفت:

      reza و همایون قاسمی
      چی دارین می گین این پایین؟!!!!!!!!!! با کی هستین؟!!! :16:

      ۱ ۰
    9. پارسا گفت:

      خودتو اذیت نکن
      آدمیت را شعور لازم است :۱۴:

      ۱ ۰
    10. aliya گفت:

      ۱ – شک ندارم که این پنگوئن همون لاکپشته :11:
      ۲ – هما یون ، درست میگی !!، دوستان سونی هرگز حرف زور رو قبول نمی کنند :ps:

      ۳ ۰
  15. reza گفت:

    حیف شد بازیش پتانسیل بالایی داشت ، ولی زیاد از حد روی صحنه های سینمایی کار کرده بودن که این باعث میشه از حالت بازی بودن خارج بشه ، و عنوان خسته کننده بشه ، ما توی بازی میخوایم شخصیت بازی رو کاملا کنترل کنیم ، مفهیم بازی دقیقا همینه نه اینکه دکمه زنی زیاد از حد داشته باشه

    ۱ ۰
    1. aliya گفت:

      شما هر وقت تونستی دسته سونی رو دستت بگیری بعد بیا از بازی بخواه که بتونی شخصیت بازی رو کاملا کنترل کنی ، دکمه زنی پیشکشت :۲۶: :11:

      ۱ ۰
  16. Amin Hosseini گفت:

    ممنون پارسا جان به امید نقد های دیگر :*: :۱۵:

    ۰ ۰
    1. Amin Hosseini گفت:

      از مهران هم تشکر میکنم انشالله هر دو، نقد های بیشتری رو تو سایت قرار بدید :*:

      ۰ ۰
    2. پارسا گفت:

      ممنون که خوندی :۱۵: :*:

      ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      مرسی :۱۵:

      ۰ ۰
  17. ممنون از پارسا و مهران :۱۵:
    عنوانی بود که میتونست با تجربه ی بیشتر سازندگان بهتر هم بشه ;) ، همونطور که منتقدان از پس Beyond به دلیل صحنه های سینمایی زیاد و میان پرده ها به خوبی برآمدند، از پس اوردر هم بر آمدند :11: :11: :11:

    ۳ ۰
    1. پارسا گفت:

      ممنون :۱۵:

      ۰ ۰
  18. punisher007 گفت:

    تشکر فراوان از آقایان پارسا و مهران :۱۵:

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      خواهش عزیزی :۱۵:

      ۰ ۰
  19. daaanteee گفت:

    با سپاس فراوان از دو دوست عزیزم بابت نقد
    :۱۵: :۱۵: :۱۵:
    با این نقد مطمئنن وقتی ps4 خریدم (انشالاه) یکی از بازیهای اولیه که واسش میگیرم همینه

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      :۱۵: :۱۵: :۱۵:
      عزیزی خیلی :۱۵:

      ۰ ۰
  20. Play گفت:

    فکر کنم منتقدهاى ان ور ابى متفق القول نظر بر این داشتن که گیم پلى ضعیف و داستان نچندان خوب درکنار مدت زمان کم مانع از رسیدن بازى به مراتب والا شده. عجیبه که اینجا جز نکته هاى مثبت بازى ذکر شده.
    با تشکر.

    ۴ ۰
    1. Ali-killer 22 گفت:

      خوبی این نقد اینه که منتقد ( پارسا و مهران ) تجربه ایی که خودشون از بازی به دست آوردند و از اونها لذت بردند رو نوشتند که واقعا خیلی خوبه :۱۵: :-) در صورتی که بیشتر نقد ها با توجه به نمرات و نقد های اونور آبی هست :11:

      ۰ ۰
  21. reza گفت:

    ممنون از نقدی که پارسا انجام داده ، نمره ای که به بازی داده منطقی ترین نمره بود

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      خواهش عزیز :۱۵:

      ۰ ۰
  22. هادی گفت:

    همونطور که تو متن اشاره شده و همچنین تریلر گرافیک کار فوق العاده نسبت به بازی های قبلی بالاست. اصلا اسمش رو گرافیک نباید گذاشت بهتره بگیم واقعیت همین قضیه باعث شده که زمان بازی خب کم بشه.چون اومدن رو گرافیک وقت گذاشتن دیگه وقت واسه مراحل بیشتر نمی مونه یعنی اینجوری میشه گفت اگرم تعداد مراحل و تنوع بالاتر باشه و مثل بقیه بازی ها باشه باید قیمت بازی دو برابر باشه. اگر منطقی فکر بشه باید از زمان اتمام بازی و مراحل کم اون به خاطر کار شدید روی گرافیک چشم پوشی بشه. تنها بازی ای که علاوه بر گرافیک فوق العادش زمان بازیش هم زیاد بود اویل ۴ بود که به خاطر سود پایینش دیگه رو پلی ۲ همچین بازی ای زده نشد

    ۲ ۰
    1. پارسا گفت:

      البته گرافیک بازی مانع زمانبدی نشده عزیز زمانبندی بازی به مسائل دیگه ایی مربوطه :۱۵:
      دقیقا اویل ۴ یک چیز تکرار نشدنیست :۱۵:

      ۱ ۰
    2. هادی گفت:

      یکی از عللش خب پرداختن به گرافیک بازی هستش باقیشم که .. ;)

      ۰ ۰
  23. KAZ Miller گفت:

    گیم پلی عالی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ——————–
    September 1

    ۱ ۰
    1. پارسا گفت:

      الان تیکه انداختی یا تعریف کردی؟ :lol:

      ۰ ۰
    2. MR-HUNTER گفت:

      بله درسته گیم پلی عالیه شوتینگ این عنوان مثال نزدنیه نمیشه منکرش شد.
      از عللی که باعث شد همه از کات سین هایه بازی بد بگن این بود که دوست داشتن با این شوتینگ عالی فقط ادم بکشن برن جلو دوست نداشتن چیزی مانعشون بشه

      ۰ ۰
    3. KAZ Miller گفت:

      کاملا قانع شدم.
      :lol:
      ———————
      September 1

      ۱ ۰
    4. MR-HUNTER گفت:

      خب پس هیچی دیگ :27:

      ۰ ۰
  24. deniro گفت:

    بابت نقد ممنون چون هنوز فرصت تجربه نداشتم نمیتونم نظری در مورد نقد بدم ولی یه نظر تو کامنت ها خوندم به دلم نشست اونم برای آقای مستر فردین بود که خیلی روون و ساده و با جزئیات خوب و مثالهای درست یه نقد کوتاه داشت و به نظرم میتونه حتی یه نقاد هم باشه!
    نقد مختصر و خوبی بود البته از بعد بیان میگم وگرنه در درستی باید بگم نمیتونم نظر بدم فقط اون قسمت نکات مثبت و منفی اگر بازی مراحلش تکراری بوده یا وتاه بوده یا از این دست اونوقت گیم پلی عالی نمیشه و اگر مقداری در مورد داستان بیشتر توضیح میدادید بهتر بود یعنی مثلا روایت چه طور بود؟ شخصیت پردازی, طرح اصلی رو گفتید خوب بود یا مثلا اگر چطور بود بهتر میشد یا نام شخصیت های ورودی رو هم میگفتید بهتر میشد.
    در مورد بخش گرافیک مثلا اگر میتونستید از بعد استفاده از میان افزارهای گرافیکی مثلا شادرها یا بلور یا این موارد بگید دیگه محشر میشد البته این موارد برای بهتر شدن مطلبتون هست چون در مجموع نوع نوشته خوب بود و باید بهتون خسته نباشید بگم. در مجموع میدونم اگر بازی رو تجربه کنم خوشم میاد نمیدونم چرا ولی یه حسی بهم میگه خوشم میاد!

    ۴ ۰
    1. پارسا گفت:

      ممنون استاد :۱۵: ممطمئنا خوشتون میاد حتما امتحانش کنید :۱۵:

      ۱ ۰
  25. amir گفت:

    ممنون بابت نقد خوبتون :۱۵:

    ۱ ۰
    1. پارسا گفت:

      خواهش عزیزم :۱۵:

      ۰ ۰
  26. خیلی ها بازی را بین میانگین ۷تا ۹ ساعت روی درجه ی سختی Normal و بین ۹ تا ۱۲ ساعت روی درجه ی سختی Hard به پایان رساندند … و فقط لازم بود سازنده ها به این نتیجه مهم برسند که فرقه می بایست بیش از اینکه یه یک فیلم سینمایی باشد یک بازی طولانی و کامل می بود … لپ مطلب هم همینه اتفاقا”

    من نقریبا نصف بازی رو تو کنسول یکی از اقوام رفتم ( نصفه دیگه اینشالله بعدا” :۲۴: )
    گرافیک انصافا قشنگه و گیم پلی هم کمی بیش از یه شوتر استانذ=دارد حال میده

    ولی ایراد عمده بازی اینه که هی تند تند و پشت سر هم میره رو کاتسین!!!
    خلاصه میشه گفت حداقل بیش از ۴۰ درصد زمان بازی همین کات سین ها هستن که در واقع مدت گیم پلی بازی میشه چیزی بین ۴ تا ۵ ساعت که خیلی کمه

    ۴ ۰
    1. پارسا گفت:

      کاتسین ها همشون دلچسبو خوبن
      انصافا دلت میاد بگی بدن ؟ :۲۴:

      ۰ ۰
    2. من نگفتم بدن … گفتم زیادن و اینکه نصف زمان بازی همین کاتسین ها هستن … زمان مفید بازی از نظر گیم پلی خیلی کمه

      ۰ ۰
  27. ABI RAZOR گفت:

    پارسا و مهران
    دست مریزاد :*:
    نقد خوبی بود :11:

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      قربونت عزیزم :۱۵:

      ۰ ۰
  28. ps3 with ps4 گفت:

    خوب ممنون بایت نقد از دو دوست خوبم ان شالله بیشتر ازتون نقد ببینم :۱۵:

    در مورد داستان بازی میخام یه چیزی رو بگم که شاید خیلی ها قشنگ درکش نکردن

    ********اسپویل **********
    شکل اصلی و شوک اور داستان دقیقا در پایان چپتر ۵ شکل میگیره جایی که اون فرد نارنجک به دست چیزهایی میگه که Perceval شخصیت پیر داستان میدونه ولی گالاهاد از چیزی خبر نداره که Perceval به گالاهاد میگه تو چیزی نمیدونی بعدا سر فرصت بهت قضیه رو میگم ولی زمونه نمیزاره که شخصیت پیر داستان و کسی که از برادر برای گالاهاد بیشتر بود این راز رو بگه و گالاهاد بعد از مرگ رفت به دنبال این راز که در اخر هم همه فهمیدی چی بود راز
    خیلی ها این رو نفهمیده بودن به خاطر language بسیار قوی بازی و روایت رو ناقص قلمداد کردن ولی بدون ذره ای فن بازی یکی از بهترین روایت ها داستانی بود که ت یه بازی گنجانده شده بود
    تنها ایراد بازی برنمیگرده به کات سین زیاد و کم بودن بازی فقط برمیگرده به عدم استفاده مناسب از گرگینه ها که تو قسمت ۲ کاملا معلومه چه غوغایی خواهد شد چون خود گالاهاد یه گرگینه میشه شک نکنید :D

    ۹ ۰
    1. به نظر من قسمت اول اونقدری که دوستان می گفتن خوبه خوب نبود من ۲ ساعت فقط بازی کردم تا تهش نرفتم ولی اینجوری که شما میگی اگر تو قسمت دوم همچین اتفاقی بیفته داستان خوبی رو می تونه داشته باشه و از نظر داستانی عالی خواهد شد، امیدوارم سازنده ها درس گرفته باشن و اشتباهاتشون رو تکرار نکنند و مهم ترین نکته دوباره ۵ سال طول نکشه ساخت بازی و در نهایت ۱-۲ سال قسمت بعدی رو عرضه کنند

      ۱ ۰
    2. پارسا گفت:

      دقیقا منم مکالمه ی این تیکرو نفهمیدم مرسی که گفتی :۲۴: از یه سری هم پرسیدم اوناهم نفهمیده بودن :lol: خواهش رضا جان حتما :۱۵:

      ۰ ۰
    3. ps3 with ps4 گفت:

      پارسا دقیقا خیلی ها مهمترین تیکه داستان بازی رو نفهمیدن به خاطر اینکه واقعا زبان قوی میخاست ترجمه داستانش
      بعد طرف میگفت رولیت داستان ضعیف فکر میکرد اونجا که گالاهاد رفته دنبال اونا برای انتقام و هندی بازیه همش نه داداش برای راز های پشت پردست

      ۰ ۰
    4. پارسا گفت:

      من تو اسپویل داستانی یه سایتی خوندم دقیقا چی به چیشد ! البته فهمیده بودم ولی نه به طور کامل
      پ.ن: اونم اشاره ایی به این تیکه ای گفتی نکرد رضا :lol:

      ۰ ۰
    5. Ali-killer 22 گفت:

      دقیقا، اگر به عناوین اخیر RAD نگاهی کنید، میفهید که این استودیو در هر عنوان پیشرفت خیلی زیادی داشته و گامی بزرگ به سوی پیشرفت برداشته، استودیویی که تا به حال تنها بر روی کنسول دستی بازی منتشر کرده، اقدام به ساخت همچین عنوان زیبایی کرده ، نه تنها ضعف نیست بلکه روشن فکری و ایده های نو ی اعضای استودیو ی rad رو نشون میده که به دلیل تجربه ی کم نتوانست آنطور که باید خوب ظاهر بشه ( البته جایگاه بالایی در قلب من داره ) بدون شک با فروش نسبتا خوب و رضایت بخشش شاهد ساخت نسخه ی دوم هم خواهیم بود :۱۵:

      ۳ ۰
    6. reza گفت:

      بازی بعدشون انشاالله ۲ سال طول میده ، احتمالا میدم برن روی کالکشن GoW برای PS4 کار کنه
      ، البته اینکار که امدم بازی رو سینمایی ساختن یه ریسک بوده براشون ، ۵ سال پیش که نمیدونستن اوضاع صعنت گیم اینطور میشه

      ۰ ۰
  29. King-Amir گفت:

    از آقا مهران و آقا پارسا مننونم به خاطر این نقد خوندنی و زیبا
    لطفا بیشتر نقد بنویسین. خیلی ساده و روان مینویسن. اینجور نقدهای مختصر و مفید خیلی باحالن! :۲۴:

    ۱ ۰
    1. پارسا گفت:

      قربانت عزیزم حتما :۱۵:

      ۲ ۰
  30. I AM ALONE گفت:

    تشکر فراوان از هر دو دوست گرامی
    من هم تا اونجا که یادمه تو پست آخرین بازی نمره ای در همین حد و حدود به بازی دادم
    حقش همینه. اما اون ۶۵ واقعا نامردیه
    در مورد گیم پلی هم گفتم اگه یه مقدار روند کاتسین ها رو سامان می دادن و برای قسمت های گان پلی کمی مراحل طولانی تر خلق می کردن خیلی خیلی بهتر میشد
    هر کدوم از گان پلی های بازی تو حداکثر ۳ تا لوکیشن اجرا میشن که تو هر کدوم تعداد خیلی زیادی دشمن وجود داره
    می بایست تعداد لوکیشن ها برای هر دور از گان پلی بیشتر میشد. مثلا اون اوایل یه قسمت هست که این شکلیه:
    حیاط – راهرو – سالن . در صورتی که می تونستن تعداد طبقات و سالن ها رو بیشتر کنن و چند تا مبارزه تو راهرو ها با چند دشمن خاص (مثلا شاتگان به دست) ترتیب بدن که اگه برای هر مرحله این کار رو می کردن در نهایت تایم کلی گیم پلی حداقل ۲-۳ ساعتی اضافه میشد
    در کل این که مشکلات بازی خیلی راحت قابل حل بودن. مشکلاتی که وجود داره همه کم تجربه بودن سازنده تو این سبک رو نشون میده
    چون تمام قواعد این چنینی رو توی God Of War هاشون رعایت کرده بودن. اما خب اون موقع دقیقا مشابه الگوی سانتا مونیکا پیش رفته بودن.الان که همه چی دست خودشون بود کم آوردن…

    ۲ ۰
    1. پارسا گفت:

      ممنون ایده های خوبیه :۱۵:

      ۱ ۰
  31. Hanna گفت:

    ممنون از نقد خو بتون. من کاملاً با نقد شما موافقم. به نظر مى یاد یه جورایى کلاً منتقد ها قبل از ورود بازى یه بازار شمشیرشون رو از رو بسته بودن. همه آماده بودن که به یک نکته اى که از قلم یکى افتاده ایراد بگیرن. من اصلاً نمى خواهم بگم این بازى شاهکار بود، ولى این بازى اولین بازى به مفهوم کلمه نسل هشتمى و بدون باگ و محتاج چند گیگا بایت آپدیت و پچ بود.
    یک نکته دیگه هم که بازى رو خیلى عقب انداخت،سیاست لحظه آخر سونى، بعد از لیک شدن و حمله عده اى از گیمر ها به بازى بود. بازى تقریباً نه تبلیغات تلویزیونى خوبى گرفت (برعکس Destiny یا IFM-SS) ونه تبلیغات خیابانى خوبى روش انجام شد. کلاً من تبیلغ بازى رو روى در دوتا اتوبوس دیدم و هیچ کدوم از فروشگاه هاى زنجیره اى هم دموى بازى رو نشون نمى دادن (به جاش تمام نمرکزشون روى Final Fantasy Type0 بود).
    اما به نظر من این بازى از اون بازى هایى هست که به مرور ارزش هاش مشخص مى شه. یادمه زمانى که Heavy Rain اومد، همینقدر بهش ایراد گرفتن و حالا همه منتظر بازى بعدى دیوید کیج که مطمئناً همون سبک خواهد بود هستن. امیدوارم RAD زمین نخوره و بتونه یا رفع ایراد هاى این بازى، قسمت بعدى یا بازى بعدیش رو به شکل بهترى بسازه.

    ۱ ۰
    1. پارسا گفت:

      بله دقیقا تبلیغات عالی بودن
      ممنون :۱۵:

      ۰ ۰
    2. Lennox گفت:

      عزیز Heavy Rain که متاش ۸۷ شده نه ۶۵! این همه ای که میگی کیا هستن دقیقاً؟

      ۷ ۰
    1. پارسا گفت:

      خواهش عزیزم :۱۵:

      ۰ ۰
  32. MetallicA گفت:

    تشکر از پارسا جان و مهران گل گلاب. :۲۴:

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      قربانت :۱۵:

      ۰ ۰
  33. DARYL گفت:

    مرسی از مهران جان و پارسا . هنوز نخوندم ولی حتما میخونم :۱۵: :۱۵:

    ۰ ۰
    1. پارسا گفت:

      خوش میشم بخونیش :۲۴: :۱۵:

      ۰ ۰
  34. kh گفت:

    بازیه خفنیه شکی نیست ولی من از تمش خوشم نمیاد :۱۲:

    ۰ ۰
  35. ufc گفت:

    مرسی پارسا و مهران عزیز :-)

    ۰ ۰