توسط فرشاد خرمی در ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ , ۱۹:۰۶

کایل کرِین مامور ویژه ای است که برای دریافت فایل بسیار سری و مهمی وارد شهری در ترکیه می شود. به محض فرود آمدن، او با استقبال گرم و فرش قرمز ساکنان این شهر مواجه می شود. چرا که نه؟ استقبالی گرم با دندان های درنده و فرشی قرمز از جنس خون! ویروسی که مردم معصوم و بی دفاع هاران را به زامبیهای جسور و خونخوار مبدل کرده است، اولین چیزی است که کایل از این شهر پوسیده و متعفن به ارث می‌برد. البته اوضاع هولناک است اما کمی فرصت بدهید تا قرص خورشید در افق محو شود، تا در تاریکی شب، عمق وحشتی که در شهر هاران رخنه کرده است برایتان روشن شود. Good Night, and Good Luck. به «نور فانی» خوش آمدید. ما را در نقد و بررسی Dying Light همراهی کنید.

رقصی به ساز دیگران[divider]

پس از موفقیت نسبی که تکلند با «جزیره‌ی مردگان» به‌دست آورد، استودیوی لهستانی مشغول تولید بازی دیگری در همین سبک، یک اکشن اول شخص ترس و بقای زامبی، شد که طبق وعده‌های آنها از جزیره‌ی مردگان فراتر و بزرگسالانه‌تر به نظر ‌می‌رسد.

DyingLightGame1

نقشه‌ی بازی از این قرار است: ویروسی در شهر ترکیه‌ای [خیالی] هاران به دلایل نامعلومی شیوع یافته است. درحالیکه ارتش شهر را قرنطینه کرده است، سازمان امدادرسانی جهانی که به اختصار با نام GRE خوانده می‌شود، به انسان هایی که احتمالا از حادثه جان سالم به در برده باشند کمک های غذایی – دارویی می‌رساند. این سازمان کایل کرین را برای دریافت فایلی محرمانه از شخصی با نام رایس استخدام کرده است. شما در نقش کایل از یک طرف به بازماندگان حادثه کمک می کنید و از طرفی ماجرای ماموریت محول شده را پیگیری خواهید کرد.

بزرگترین ایرادی که می‌توان به نور فانی وارد کرد در همین بعد داستانی است. نه تنها چارچوب کلی آن، از همان ابتدا کمی کلیشه‌ای و قابل حدس زدن است، بلکه متاسفانه کمتر پیش می‌آید که مرحله‌ای را به خاطر داستان آن دنبال کنید. به بیان ساده داستان بازی چندان جاذبه و کششی ایجاد نمی‌کند. اما مشکل بزرگتر این است که تکلند از ظرفیتهای روانی و عاطفی بازی به اندازه‌ی کافی استفاده نکرده است. بازماندگان در نور فانی، اغلب طوری خشک و بی‌روح رفتار می‌کنند که گویا هیچ اتفاق خاصی برایشان نیفتاده باشد. جایی در بازی، برِکِن فرمانده‌ی برج اصلی بازماندگان، به کایل می‌گوید نبود آنتیزین، دارویی که رشد ویروس را کنترل می‌کند، باعث شده است در یکی از طبقات برج، عده‌ای به زامبی تبدیل شوند و دل‌خراش‌تر اینکه در این حادثه تعدادی کودک نیز قربانی شده‌اند؛ صحنه‌ای احساس‌برانگیز است اما چنین موقعیتهایی در نور فانی، در بازی که هسته‌ی آن تلاش برای یک روز بیشتر زنده ماندن است، هم به ندرت دیده می‌شوند هم کم‌قوت پرداخته شده‌اند، به عبارتی دیالوگهای کاراکترها بار عاطفی – معنایی ندارند. بیشتر اوقات شرایط اینطور است که NPC ها گوشه‌ای ایستاده و به شما می‌گویند: کایل این کار را بکن، کایل این کار را نکن، بدون آنکه خودشان را درگیر قضیه ببینند یا کاری انجام دهند. این است که شخصیتهای نور فانی آدمهای ماندگاری نیستند، از دست دادن آنها شما را ناراحت نخواهد کرد و به راحتی آنها را فراموش می‌کنید.

DyingLightGame02

DyingLightGame03

البته تکلند سعی خود را کرده است تا هریک را شخصیتها را منحصربه فرد و متفاوت نشان دهد. چنان که می‌بینید سازنده نخواسته است حتا بچه‌ها را که کمترین نقشی در بازی ندارند یکجور به تصویر بکشد، روتین متفاوتی برای اغلب کاراکترها تعریف شده است که آنها را بخوبی از یکدیگر تفکیک‌پذیر کرده است.

پابه‌پای نسل[divider]

کیفیت بافت‌ها در نور فانی، آنگونه نیست که سنجشگری برای قدرت نسل هشتم کنسول‌های بازی باشد، اما با توجه به وسعت و حجم بازی، راضی‌کننده است. طراحی بافت‌ها با وسواس و ریزه‌کاری کافی صورت گرفته که درکنار نورپردای زیبا مناظری دیدنی خلق کرده است. حرکت گیاهان در اثر وزش باد واقع‌گرایانه و غیریکنواخت است، خونی که از بدن دشمنان خارج می‌شود به مرور زمان روی سطح گسترش می‌یابد و حتا لخته شدن آن هم قابل دیدن است؛ این‌ها مثال‌هایی است که نشان می‌دهد تکلند روی گرافیک بازی وقت زیادی گذاشته است.

DyingLightGame04

چرخش طبیعی روز و شب، صرف نظر از آنکه در نور فانی کارکردهای فراتری دارد و بعدا به آن اشاره خواهیم کرد، تلفیق آن با آب و هوای متغیر، زیبایی خاصی به گرافیک بازی بخشیده است.

موقع بارش باران برخورد قطرات آب با سطح زمین قابل رویت است. این موضوع اکنون دیگر به استانداری در بازی‌ها تبدیل شده است اما وجود آن همواره به کالبد گرافیک روح می‌دهد و دیدن آن لذت‌بخش است.

DyingLightGame05

سوی ترسناک گرافیک، تاحدودی به عنوان ترس و بقای سال گذشته‌ی میکامی، شیطان درون، نزدیک است، همان فضاسازی کلاسیک تاثیرگذار و حتا افکت نویزی که ناخودآگاه حس مرموز بودن را تزریق می‌کند، در اینجا دیده می‌شود. البته صحنه‌هایی مانند تصویر فوق را در نورفانی زیاد نخواهید دید و بیش از ۹۰ درصد بازی در فضای باز رخ خواهد داد. شباهت‌هایی بین نور فانی و شیطان درون در بخش گرافیک دیده می‌شود اما این بازی، یک اکشن به تمام معناست و گرافیک آن بیش از آنکه ترسناک به نظر برسد باید حس انرژی و اکشن را القا کند. این دقیقا همان چیزی است که در نور فانی تجربه خواهید کرد. مجموعه‌ی آنچه به آن اشاره شد کارنامه‌ی قبولی تکلند را در زمینه‌ی گرافیک امضا می‌کند.

نور فانی در موسیقی حرفی برای گفتن ندارد و موسیقی زمینه‌ی آن در خدمت اکشن فوق‌العاده شدید بازی نیست. اما اصوات دیگر بازی خوب کار شده‌اند. فریاد خشن زامبی‌ها، بخصوص زامبی‌های شکارچی که در شب یا با تولید صدای شدید مانند صدای شلیک و انفجار ظاهر می‌شوند و شیون‌شان مو را به تن آدم سیخ می‌کند، بسیار تاثیرگذارتر از ناله‌کردن‌های زامبی‌ها در شیطان مقیم است. صداگذاری کایل را راجر اسمیت انجام داده است که صدای دلنشین او را پیشتر از زبان کرس ردفیلد و اتزیو آدیتوره شنیده‌ایم. رایس، برکن، جِید، اسپایک و بقیه‌ی کاراکترهای کلیدی نیز صدای‌شان بخوبی با شخصیت‌شان همخوانی دارد.

نکات مثبت
نکات منفی
شاهکار
دیدگاه
۲۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

21 Replies to “شب بخیر و موفق باشید! | نقد و بررسی Dying Light”

  1. شعیب گفت:

    ممنون بهترین مطلبی که از داینگ لایت خوندم همینه
    دیبازی نقد های معرکه ای داشت مثل اینکه داره دوباره اوج میگیره
    تشکر

    ۸ ۱
  2. پارسا گفت:

    ممنون فرشاد جان بابت نقد خیلی خوب بود
    ای کاش سیستم امتیاز دهی کاربری هم برادران اضافه کنن که سایت تکمیل بشه :۲۴:
    بازی هنوز قسمت نشده بازی کنم (با این قیمتای فضایی که روشه نمیشه هم رو ۴ بازیش کرد :۲۳: ) اصلا هنوزم براش هایپ ندار م :lol:

    ۶ ۳
  3. نقد خیلی خوب بود هم مختصر بود هم کامل یه نکته ی مثبته دیگه ای که تو نقد دیدم عکسای زیاد بود که عالی بود .
    بازی هم تا اینجایی که من رفتم راضی کننده بود واسم با سیستم اپگرید کردن هم خیلی حال کردم و دارم میکنم .
    انتظار داشتم به بازی ۸ یا ۸/۵ بدید .
    ممنون بابت نقد خوبتون :*:

    ۲ ۲
  4. MetallicA گفت:

    ممنون.بازی رو انجام دادم.برخلاف انتظاراتم بازی اصلا به دلم ننشست.نا امید کننده ترین قسمت بازی موسیقی افتضاحش با داستان خشکش بود.زیاد ۷پیش روی نکرم تو بازی ولی امیدوارم باآپگرید کرن گیم پلیش جذابتر بشه. :۲۳:

    ۱ ۱
  5. A.mir.Bs گفت:

    تنها چیزی که از بازیش به دلم نشست گرافیک عالیش بود ! البته بازی تو شبشم یکم برام جذاب بود خوب تونستن شعارشونو به گیمرا نشون بدن.مرسی فرشاد جان

    ۲ ۵
  6. Benjamin Barker گفت:

    ممنون.
    بازی رو تازه گرفتم اونقدری که انتظار داشتم خوب نبود. نمره خوبیه به نظرم

    ۲ ۷
  7. The last Son گفت:

    ممنون نقد خیلی مفیدی بود

    ۱ ۳
  8. Amir.M گفت:

    ممنونم از نقد زیباتون :۱۵:
    متاسفانه بازی هایی با این هدف (مراحل فرعی و کشف گذاری افرات گونه )خیلی زیاد شدن و راستش رو بخواین نمی شه به همشون پرداخت هر چقدر هم خوب کار شده باشن

    ۲ ۱
    1. شعیب گفت:

      کاملا موافقم.اساسین فارکرای دراوگون ایج سینت رو جی تی ای و….
      به نوعی سازنده ها کارشون رو راحت میکنند انگار

      ۰ ۲
  9. KNIGHT ARTORIAS گفت:

    واقعا شما استعداد بسیاری دارید برای اینکار لطفا ادما بدید نقدتون از برترین ها بود جناب خرمی انشالله همیشه به این خوبی نویسید

    ۰ ۲
  10. amir_waker گفت:

    ممنون نقد خوبی بود فقط ای کاش یکم پر و پیمون تر بود با تشکر.

    ۲ ۱
    1. Milad RFM گفت:

      نقد ۲ صفحه ای هست.

      ۴ ۲
  11. Milad RFM گفت:

    نمرتون به داستان با توجه به توضیحاتتون خیلی زیاده. اگه اونجوری که گفتین باشه باید به داستان ۴ یا ۵ داد.

    ۲ ۱
    1. متوجه هستم اما وقتی میخوایم به یه بازی نمره بدیم، باید توی هر بخشی، به بازیهای دیگه ای که توی اون ژانر قرار گرفتن هم نگاه کنیم. معیار نمره دادن های منتقدین اون چیزی که باید باشه نیست، اون چیزی هست که هست. و همیشه بازی های دیگه توی اون ژانر توی نمره ای که میدیم تاثیر گذارن. نمره بازی مثل تراز کنکور میمونه. ممکنه شما فقط ۳۰ درصد به درسی پاسخ داده باشید اما اگر میانگین بقیه زیر ۵ درصد جواب داده باشن، طبیعیه که تراز شما خیلی هم خوب خواهد بود و موفق عمل کردید. وضعیت ما هم اینجا مشابه هستش. بعلاوه اینکه داستان و شخصیت ها رو یکجا نمره دادیم.

      ۱ ۲
  12. RYU گفت:

    به یک بلندی برید تا فشار باد قشنگ احساس کنید
    روی گرافیک و فیزیک بازی بشدت کار کردن تلفیقش با گیم پلی که انتظار داشتم
    خیلی خوب از کار در آمده بازی داستان محور نیست
    البته خشونت بازی بشدت پایینه اون چیزی نبود که انتظار داشتم مثل دد آیلند
    البته این بر میگرده به سیاست های ناشر
    گرافیک بازی هم ۱۰۰ درصد نسل بعدی هستش برای این جهان باز ( دنیای هیران یا ایران )
    کیفیت بافت ها قابل قبول هستش از همون آغاز بازی گرافیک و کیفیتش خودش به گیمر تحمیل میکنه
    تو این بخش ۹.۵ کمتر غیر قابل قبول هستش
    با تشکر

    ۳ ۱
  13. ahmadpop4 گفت:

    ذهنیت موقع وارد شدن به یه بازی از مهم ترین شاخص های تعیین ارزش بازی برای هر فرده…

    اگه با ذهنیت یه داستان خوب وارد بازی میشدم قطعا از هیتراش میشدم…الان ولی با این “نقد” خوب کاملا تکلیفم با بازی روشنه…با ذهنیت درست وارد بازی میشم تا لذت ببرم
    ممنون از نقد خوب شما آقا فرشاد :*:

    ۵ ۱
  14. 0L@F گفت:

    خسته نباشی فرشاد جان
    ممنون :۱۵:

    ۲ ۱
  15. Ali-killer 22 گفت:

    با تشکر فراوان ، نقد خوب و کاملی بود :۱۵:

    ۱ ۱
  16. mahbod mahjob گفت:

    سلام

    کسی‌ می‌دونه چجوری می‌شه تویps4 آنلاین بازی کردش؟

    من هرکاری می‌کنم نمی‌تونم پیدا کنم که چیکار کنم

    ۰ ۲
  17. caner گفت:

    شب شما هم بخیر! :!:
    به نظر من دیگه سازنده ها داستان شیوع یه ویروس ناشناخته رو خیلی کلیشه ای کردند.مگه حتما باید آخرالزمان با ویروس شروع بشه؟
    __________________________________
    :ps: JUST :ps:

    ۳ ۱