توسط the nasser joker در ۲۷ آذر ۱۳۹۳ , ۲۰:۵۱

سازنده:bioware

ناشر:EA

پلتفرم:x360,xone,ps3,ps4,pc

روایتی ناب از عصر اژدهایان

این روزها کمتر Rpg بازی  پیدا می شود که با بازی Dragon Age آشنایی نداشته باشد یا آن را تجربه نکرده باشد. یک بازی خوش ساخت از شرکت محبوب بایوور که استانداردهای جدیدی را در این سبک خلق کرد.اولین نسخه‌ی این سری در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و با استقبال زیاد طرفداران این سبک  روبرو شد و از نظر بسیاری از سایت ها به عنوان بهترین بازی سال هم انتخاب شد. نسخه‌ی دوم بازی تقریبا یک سال و نیم بعد منتشر شد که یک شکست بزرگ نسبت به نسخه اول بود و نه تنها نتوانست در دل بازیکنان برای خودش جایی باز کند بلکه نظر بسیاری از طرفداران را نیز نسبت به این سری تغییر داد. بایوور برای همه پسند شدن بازی و فروش بیشتر و جذب مخاطب عناصر اصلی بازی را (گیم پلی)دستکاری و اکشن تر کرده بود و دیگر از آن تم کلاسیک نسخه اول خبری نبود. این شکست درس عبرتی برای  بایوور شد تا با تلاش هر چه بیشتر به ساخت نسخه سوم بپردازد و بعد از گذشت سه سال و انتظارات فراوان Dragon Age :inquisition را منتشر کند. با نقد Dragon Age :Inquisiton همراه ما باشید.

یکی از بهترین داستانهای حماسی بازی های ویدیویی را در این بازی میبینید.

داستان بازی بر اساس تم قدیمی داستانهای پریان یعنی نبرد بین خیر و شر یا انسان و اهریمن ساخته شده است ولی نه به این سادگی که فکرش را می کنید …در زمانهای کهن سرزمینی وجود داشته به نام Thedas  که در آن پادشاهی حکمرانی  می کرده است. این پادشاه همانطور که در ابتدای بازی قسمت اول origins دیدید در یک جنگ ما بین دارک اسپان ها و گری واردن ها  کشته شد و جادوگران نیز بوسیله جادوی سیاه مردم را کشته و در مناطقی سلطه پیدا کردند. بعد از آن گروهی به نام  Inqusition متشکل از تمپلارها و افرادی دیگر  به مقابله با جادوگرها برخاسته و آنها را از قدرت دور کرده و تحت سلطه خود درآوردند و در بین مردم محبوبیت یافتند.
حال از آن زمان سالها گذشته و دروازه های اهریمنی باز شده و شیاطین و اژدهایان وارد این سرزمین شده اند و در جایی دیگر نبردی جدید بین جادو گرها و تمپلارها در جریان است. شما در نقش یک inquisitor در بازی ظاهر می شوید و وظیفه دارید در مرحله‌ی اول دروازه های اهریمنی (Rift) را ببندید و درادامه در نبرد بین جادوگرها و تمپلارها حضور پیدا کنید. اما صبر کنید داستان این بازی باز هم فراتر از این حرف هاست و تا اینجا شما تنها بخش اول بازی را به پایان رسانده اید….

ظهور یک قهرمان

در ابتدای بازی شما به هوش می آیید و اطراف خود را دگرگون می بینید و متوجه می شوید که در میدان جنگ هستید.  در اینجا همانند بیشتر بازی های نقش افرینی باید از میان چهار نژاد بازی الف,کوتوله,انسان ونژاد جدید کناری یکی را انتخاب و بعد وارد منو کلاسها شوید و از بین جادوگر و تیر انداز و جنگجو  و دزد یکی را انتخاب کنید. حتی می توانید توانایی های خود را بسته به کلاس انتخاب شده برگزینید. در ادامه نیز شخصیت خود را مطابق علایق خود ساخته و وارد داستان شوید. شخصی سازی بازی انتخاب های زیادی را در اختیارتان می گذارد به طوری که می توانید به راحتی شکلی نزدیک به هر کس را  که می خواهید بسازید حتی می توانید صدای شخصیت خود را تغییر دهید.

در ادامه با ورود به بازی اولین چیزی که شما را مبهوت خود می کند گرافیک خارق العاده بازی است که در ادامه در مورد ان بحث می کنیم. فعلا می خواهم در مورد مهم ترین رکن این بازی یعنی گیم پلی توضیح بدهم.

نقش آفرینی با طعمی کلاسیک و سس مدرن

همه چیز مانند قبل است از منو potionو دستورات گرفنه تا اجرای کمبوها و ارتقا تواناییها و حتی کوله پشتی. این طراحی برای افرادی که نسخه‌ی اول بازی را بازی کرده اند یک حس نوستالژی ناب را به ارمغان می آورد و وقت طرفداران قدیمی را برای پیدا کردن این چیزها بیخودی تلف نمی کند. همینطور مخاطبانی که تازه این بازی را تجربه کرده اند هم می توانند با راهنمایی های ابتدایی بازی به راحتی با مکانیزم آن آشنا شوند.البته نمی توان گفت نسبت به نقش آفرینی های  دیگری مثل اسکایرم، مکانیزم بازی دارای پیچیدگی نیست! به شخصه بعد از ۷۰ ساعت بازی کردن در قسمتی از بازی ناگهان نکات جدیدی را یاد می گرفتم که این امر مهر تاییدی بر گستردگی این بازی است.

همانطور که گفتیم مکانیزم کمبوها همانند قبل است شما بر روی یک هدف تمرکز کرده و با زدن کلید پبش فرض به دشمن حمله می کنید و بنا بر کلاس انتخاب شده با حمله های مربوط به همان کلاس به دشمن آسیب می رسانید. نکته ای که می توان برای راحتی بازی و قوی شدن شخصیت و افرادتان خاطر نشان کرد این است که برای هر نفر از افرادتان تنها بر روی  دو گروه از توانایی هایتان تمرکز کنید و لازم نیست که تمام آنها را آزاد کنید .

در بازی به غیر از شخصیت اصلی کنترل هشت نفر از افرادتان را می توانید به عهده بگیرید ولی تنها می توانید سه نفر را در بازی به همراه داشته باشید. این هشت نفر در مسیر بازی بسته به انتخاب شما به گروه اینکویزیشن می پیوندند و یا می توانید آنها را در گروه راه ندهید. همه چیز به انتخابهای شما بستگی دارد,شخصیت پردازی هر کدام از همراهان تان خوب و قابل قبول است و به راحتی می توان فهمید که چقدر بر روی هر کدام کار شده است. حتی بعضی از آنها بیشتر از شخصیت اصلی که خود، طراحی کرده اید به دلتان می نشیند .همینطور برای هر کدام از این افراد داستان و ماموریتی جدا وجود دارد که با انجام آنها میزان علاقه آنها و دوستی شان با شما بیشتر می شود.

شما در بازی برای انجام داستان اصلی حتما باید ماموریتها ی فرعی را نیزانجام بدهید زیرا برای باز شدن مراحل اصلی نیاز به power دارید و با انجام ماموریت های فرعی پاور مورد نیاز را بدست می آورید که این یکی از حرکات جالب بایوور برای  انجام مراحل فرعی توسط مخاطبان و همچنین صرف زمان و لذت بردن بیشتر از بازی است. ماموریتهای فرعی بازی بسیار زیاد و متنوع است  و در طول بازی کمتر پیش می آید که  به یک ماموریت تکراری و حوصله سر بر برخورد کنید. حتی در بعضی مواقع یک ماموریت فرعی چنان حماسی می شود که بیشتر از قسمت داستانی بازی شما را هیجان زده می کند. به جرات می توان گفت نزدیک به ۱۰۰۰ ماموریت فرعی در نقشه پهناور بازی گنجانده شده است.

این ماموریت ها شامل گیاه چینی، پیدا کردن جسد افراد، پیدا کردن نقشه ساخت سلاح، کشتن اژدها، قتل تمپلارها، کمک به گرسنگان یک دهکده، حل معما های صورت فلکی  ستارگان و بسیاری ماجراجویی های دیگر می شود. گاهی نیز برای انجام یک ماموریت خاص لازم است افراد خاصی از هم تیمی تان را باخود ببرید وگرنه ماموریت بر روی نقشه ظاهر نمی شود.

میز جنگ که نه تنها نقشه بازی را نشان میدهد بلکه با انجام ماموریت های Landmarkدر بازی میتوانید بر روی این نقشه مراحلی را آزاد کنید و کالن,لیلیانا و جوزفین را مامور انجام این مراحل کنید و در ازایش پاداش های خوبی دریافت کنید .نمونه این مراحل را قبلا در اساسین دیده اید ولی در این بازی بسیار کامل تر شده است.

از ماموریتهای فرعی که بگذریم به آیتم جدید بازی یعنی crafting سلاح و زره و ساخت آنها می رسیم که بسیار کامل پیاده سازی شده است. شما می توانید با پیدا کردن نقشه‌ی ساخت سلاح و مواد لازم، شمشیرو سپر و تیرکمان و یا عصای جادو گری مخصوص خود را بسازید و بوسیله بدست آوردن  طلسم ها، نفرین، استخوان اژدها و … بسته به شرایطی که دوست دارید آن را مقاوم در برابر یخ و یا آتش و … کنید و قدرت دفاعی و هجومی آنها را زیاد کنید.

همچنین می توانید برای سلاح و زره ای که خودساخته اید هر اسمی را که دوست دارید انتخاب و آن را نامگذاری کنید.

برای اولین بار در این سری شما می توانید سواری کنید و نقشه بسیار بزرگ بازی را با اسب بپیمایید. اما در این بازی شما تنها سوار اسب نمی شوید بلکه می توانید به انتخاب های دیگر یعنی گوزن و یکنوع اژدها شبیه اسب هم نیم نگاهی بیندازید. یکی دیگر از مکانیزم های جدید بازی که در سری قبل وجود نداشت پرش است؛ بله شما می توانید در این نسخه بپرید!

اگر به خوبی نتوانید در بازی از ارتقاها و Ability (توانایی هایتان) استفاده کنید به جرات می توان گفت قادر به ادامه بازی حتی در همان مراحل ابتدایی نخواهید بود زیرا این بازی در درجه‌ی سختی نرمال نیز دارای یک سختی خاص است. پس در انتخاب کلاس و ارتقاهای خود بسیار دقت کنید. در این بازی شما علاوه بر مدیریت خود باید ارتقاهای افرادتان را نیز انجام دهید. البته می توان آن قسمت را روی حالت خودکار تنظیم کرد ولی اگر خودتان آن را انجام بدهید بهتر است. شما در بازی بعد از هر دفعه بالاتر بردن تراز یک امتیاز بدست می آورید که می توانید با آن در بخش توانایی ها یکی از چندین skill موجود را آزاد کنید. همینطور می توانید انتخاب کنید که افرادتان  از کدام skill بیشتر از بقیه در بازی استفاده کنند.
از یک بازی نقش آفرینی کسی انتظار بخش انلاین قوی ندارد و این بازی در این قسمت نیز راضی کننده است این بخش دارای حالت co-op است و شما میتوانید کلاس و نژاد خود راانتخاب و با دوستانتان در یک Lobby به شکار اهریمن ها بروید که برای عاشقان این بازی بسیار لذت بخش است.
گیم پلی بازی دارای هیچ نقصی نیست و نه تنها کامل است بلکه استانداردهای جدیدی را در یک بازی RPG پیاده کرده است و سطح توقع از بازی های بعد این سری را بسیار بالا برده است.

طعم واقعی نسل هشتم

از همان ابتدای بازی با ورود به منطقه‌ی کوهستانی، گرافیک فوق العاده‌ی بازی به تصویر کشیده می شود و شما محو طراحی های بی نظیر و جزییات فراوان  آن می شوید. در هر محیطی می توانید وسواس بیش از اندازه‌ی سازندگان در طراحی را مشاهده کنید. دقت در جزییات بازی کم نظیر است و هر چه جلوتر می روید هم طراحی و هم گرافیک بازی بیشتر هم می شود. مثل این می ماند در مراحل پایانی سازندگان خبره تر شده اند. در این بازی یکی از بهترین گرافیک های محیط برفی ، بارانی، جنگلی,مردابی، بیابانی خشک ,بیابانی، مرطوب، جنگل انبوه و …. را می بینید.

بدون شرح!

سرزمین بازی بسیار بزرگ است به طوری که می توان گفت یکی از بیشترین مساحت ها را در بین بازی های رایانه ای دارد. به طور کلی سرزمین بازی به دو منطقه ferelden  وorials تقسیم می شود که هر کدام تنوع آب و هوایی مخصوص به خود را دارند و این امر باعث می شود که هیچ وقت احساس خستگی به شما دست ندهد و مدتها برای تان جذابیت داشته باشد.از طراحی محیط که بگذریم باید به طراحی قلعه ها و امارت های بزرگ بازی اشاره کنیم که همه و همه با شکوه طراحی شده اند. شما نه تنها در محیط باز بلکه در محیطهای بسته نیز باید مراحلی را انجام دهید .draw distance وanti  aliasing بازی را می توان بخوبی مشاهده کرد. شما به هر منطقه ای که در محیط می بینید می توانید بروید و تنها دره عمیق و یا یک کوه بلند است که سد را شما می شود و از ادامه مسیر شما را باز می دارد.

یکی از بهترین طراحی بیابان در بین بازی های ویدیویی تا به امروز.

چهره شخصیت های افراد گروه تان  به خوبی کار شده و اخلاق و روحیه هر کدام به راحتی در چهره شان پیداست. در این راستا می توان به طراحی بانو لیلیانا  و موریگان اشاره کرد که هنوز هم بعد از گذشت چند سال دلنشین هستند و شما را سر ذوق می آورند.همینطور می توان به طراحی متنوع سلاح ها اشاره کرد ولی در بخش زره ها سازندگان کمی کم لطفی کرده و تنوع شان زیاد نیست به شخصه در وسایل خود ۵ زره با نام ها و عملکرد متنوع دارم که همگی در شکل ظاهری یکنواخت است و می توانستند در این بخش بهتر عمل کنند. البته لباس جادوگرها و تیر اندازها تنوع خوبی دارد و فقط این مشکل در بخش جنگجو دیده می شود که قابل چشم پوشی است.

نقد Dragon Age :Inquisiton

غول بیابونی

در ادامه به بخش طراحی اژدها در بازی می پردازیم؛ در بازی ۱۰ اژدها وجود دارد که شما باید آنها را شکار کنیدو این ده اژدها با یکدیگر زمین تا آسمان فرق می کنند. از طراحی ظاهری شان گرفته تا قدرت هایشان، هر کدام بسته به منطقه ای که زندگی می کنند با هم تفاوت دارند. سازندگان از این نظر هیچ کم و کاستی نگذاشته اند تنوع دشمنان بازی نیز بسیار زیاد است از غول بیابانی گرفته تا تمپلار و جادو گر و انواع و اقسام موجودات شیطانی و حیوانات همه همه با طراحی خوب لذت مبارزات بازی را دو چندان میکنند.

در کل گرافیک بازی فوق العاده است چه از نظر ظاهری و چه از نظر فیزیک. به شخصه در پروفایل خود از نقطه نقطه بازی اسکرین شات گرفته و گاهی از بازی دست کشیده و محو دنیای خلق شده توسط بایوور می شدم. موتور Forsbite 3 قدرت خود را در این بازی یک بار دیگر ثابت کرد.

تنها مشکل بازی تعدادی باگ و گلیچ است که این روزها نمک هر بازی شده است، مخصوصا بازی های نقش آفرینی بزرگ که نمی توان به آنها خرده گرفت.

نعره‌ی اژدها

بازی های بایوور همیشه دارای موسیقی های حماسی و هیجان انگیز همرا با یک تم آرامش دهنده است که این امر در مورد این بازی نیز صدق می کند. شاید نتوان موسیقی های این بازی را مانند بازی هم سبکش اسکایرم شاهکار خواند ولی به خوبی حس حماسه و جنگ را به مخاطب القا و او را راضی می کند. موسیقی این بازی را آقای Trevor Morris ساخته  است وانصافا همانند نسخه های قبل کارش را بسیار خوب انجام داده است.

یک طبیعت بکر به همراه حیوانات گوناگون و همچنین اژدها!

همینطور می توان به بخش صداگذاری بازی اشاره کرد که بسیار عظیم است. کمتر می توان صدای دو NPC را یافت که شبیه به یکدیگر باشد حتی لهجه ها نیز فرق میکند و بخوبی میتوانید تفاوت دو لهجه انگلیسی و امریکایی را ببینید. حرکات لب هم خوانی دارد و حالت چهره شخصیت ها بسته به جملاتی که می گویند تغیییر می کند و به راحتی حس شخصیت را به بازیکن انتقال می دهد . صدای حیوانات مختلف و همچنین صدای جدید بعضی حیوانات که خود سازندگان آنها را خلق کرده اند.صدای ابشارصدای قدم زدن در اب  صدای باد در مناطق بیابانی، صدای کولاک برف و صدای اژدها…شما در این بازی وقتی به مناطقی که اژدها هست وارد می شوید صدای اژدها از دور به گوش تان می رسد و اگر با کنول یا دسته بازی انجام می‌دهید لرزش خفیفی را در آن احساس خواهید کرد و ترسی در وجودتان بوجود می آید که در نوع خود عالیست. انعکاس صدای اژدها در محیط بسیار هیجان انگیز و ترسناک است و کمی شما را در مبارزه با اژدهایان بازی دست پاچه می کند.

درکل موسیقی و صداگذاری بازی راضی کننده و خوب است و تنها ایراد وارد به آن شاهکار نبودن آن است!

با انتشار این بازی و تجربه آن انتظارها از یک بازی نقش آفرینی بسیار بالا رفت. برای مثال شاید تا قبل از این بازی کسی از یک بازی نقش آفرینی  انتظار گرافیک کهکشانی نداشت ولی از این به بعد همه چنین انتظاری دارند و خیلی چیزهای دیگر. نکته‌ی مهم اینجاست که این بازی  همانند نسخه اول origins استانداردهای جدیدی  را در این سبک پایه گذاری کرده است.

در آخر باید بگویم این بازی آنقدر بزرگ است که به شخصه بعد از ۱۱۰ ساعت هنوز موفق به کامل کردن بازی نشدم و سرگردان از hinterland  به crestwood و از آنجا  به western  approach به دنبال کامل کردن ماموریت های فرعی جستجو می کنم و گاهی از زیاد از حد بزرگ بودن بازی حالم به هم می خورد!! با وجود این بازی، بازی هایی همچون witcher 3 مسیر سختی را برای تصاحب قلب طرفداران این سبک در پیش دارند.

نکات مثبت
نکات منفی
شاهکار
دیدگاه
۶۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

:27: 
:D 
:40: 
:44: 
:-) 
:10: 
:41: 
:60: 
;) 
:59: 
:( 
:16: 
:162: 
:13: 
:\ 
:22: 
:42: 
:11: 
:111: 
:17: 
:20: 
:wow: 
:| 
:49: 
:54: 
:56: 
:45: 
:47: 
:46: 
:43: 
:57: 
:like: 
:dislike: 
:metal: 
:51: 
:52: 
:55: 
:58: 
:48: 
:spoiler: 
:53: 
:steam: 
:xbox: 
:PS: 
:n: 
:50: 
:discord: 
 

68 Replies to “روایتی ناب از عصر اژدهایان| نقد Dragon Age :Inquisiton”

  1. تشکر ناصر جان!
    بعد از مدتی ی نقد خوب خخوندم! جدیدا مد شده نقد ها رو خیلی طولانی می نویسند اما اصلا جذاب نیست این موضوع
    نقد باید در عین خلاصه بودنش از همه لحاظ کامل باشه! نقد شما هم خوب بود!

    ۲۹ ۰
    1. من برعکس شما نقدهای طولانی رو دوست دارم …….خیلی جذاب هستن..هم از نظر کسانی که بازی رو بازی کردن و یا در حال بازی هستن…و از همه مهمتر کسانی که بازی رو نخریدن یا قصد خریدن دارن با بازی اشنا میشن بعد با دید روشن میخرن :*:
      در اخر از مدیران دیبازی تقاظا دارم نقدها رو یه کم زودتر ارایه بدن…….
      ممنون از نقد دوست گلمان ناصر

      ۱۵ ۴
  2. prince oF lor گفت:

    نقد نمی خواد که ۱۰۰بده بهش قطعا بازی زیبایی هست

    ۹ ۱
  3. Firelord Zuko گفت:

    ممنون بابت نقد :*: هنوز این عنوان رو تجربه نکردم؛ امیدوارم بعد امتحانات بتونم
    ولی یه سوال: چرا تم دیبازی وقتی نقد رو وا میکنی آبی میشه؟ مگه رنگ آبی مخصوص اخبار PS نبود؟؟ :!:

    ۱۱ ۰
    1. بدلیل اینکه نقد بر روی ps4 انجام شده رنگش ابیه

      ۸ ۱
  4. k1lo گفت:

    تشکر.
    با این دنیای وسیعش تا عرضه ی witcher 3 نیاز به نقش افرینی نداریم! :-)

    ۱۱ ۰
  5. the director گفت:

    دلم واسه نقدت لک زده بود ناصر جان :۱۵: :۱۵: :۱۵:
    واقعا نقد خوبی بود.. به خصوص این که ته و تو تموم جزییات رو درآوردی
    ولی هر چقدر این بازی نقد بشه کمه.. کافیه به روستاهای مختلف و آدمای مختلف و داستان های مختلف دقت کنی تا میفهمی چقدر تو این نسخه به تموم آیتم ها دقت شده.. هر روستا یه نوع امید واسه زندگی داره و وقتی از داستان زندگیشون باخبر میشی واقعا حس خاصی به آدم دست میده
    هوش مصنوعی تو این نسخه به شدت پیشرفت داشته.. به خصوص باس فایت های بازی و اژدهاها…
    یعنی پدرم در اومد تا تونستم آزدها تو هینترلند رو بکشم.. هوش مصنوعیش در حد الیزابت… :۲۳:
    از سختی بازی به شدت لدت میبرم… دگ بالا بردن لول همراهانت مثل نسخه قبلی پشمکی نیست… کافیه یه ذره کوتاهی کنی تا تو مبارزه بدجوری به بن بست بخوری…
    ملاقات با بانو هم که… :'( :'(

    ۱۰ ۰
    1. آره همین طوره . بازی عالی ایه :۲۴:

      ۱ ۰
    2. Very Big Daddy گفت:

      ملاقات با بانو رو که نگو! :۱۵: :۱۵:
      یک چیز بی نظیر و نوستالژیک دیگه میدونی چی بود امیر؟!وقتی اولین بار دیدم زیر یکی از نامه هایی که تو میز جنگ برام اومده امضا شده:کینگ الیستیر ترین! :'( :۱۵:

      ۴ ۰
    3. the director گفت:

      :'( :'( :'(
      وقتی یاد شخصیت پردازی نسخه ریشه ها میوفتم.. واقعا اشکم میگیره…
      ولی وقتی بانو رو دیدم….
      چقدر شکسته و پیر… حتی صداش هم آهسته و آروم بود…. :۱۵: :۱۵:

      ۲ ۰
    4. Very Big Daddy گفت:

      حتی شخصیت پردازی این نسخه هم به ریشه ها نمیرسه.شخصیت هایی که بایوویر تو ریشه ها خلق کرد واقعا نظیر ندارن! :۱۵: :۱۵:

      ۳ ۰
    5. Dante366 گفت:

      اژدها تو هینترلند که نسبتا آسون بود
      اون که تو استورم کوست یا اون که تو وسترن اپروچ هس بابای آدمو در میارن
      ………………………………اسپویل ………………..اسپویل ………………….
      موریگان تازه آدم تر هم شده لیلیانا گفت یجا “فک نمیکردم انقد عوض شده از ی آدم پرخاشگر و سادیسمی تبدیل به ی شخصیت آروم شده شاید دلیلش پسرش کیلیان باشه “

      ۰ ۰
    6. ممنون

      ۱ ۲
    7. اژدها تو هینترلند لولش ۱۲ هست از همه اسونتره و اونی که تو وسترن اپروچ هست لولش ۱۶

      ۱ ۱
    8. the director گفت:

      دوستان گرامی… من لول ۱۱ بودم اون موقع…. هر زمان تونستین با لول پایین یه اژدها لول بالا رو حتی نگاه کنین (به جز علی و ناصر) بیاین نظر بدین :lol: :lol:
      من دهنم…… شد تا تونستم فقط گیرش بندازم… اوایل مدت زمان مبارزه به دقیقه نمی کشید :۲۳:

      ۱ ۱
    9. البته اینم بگم که هر چی لولتون پایین تر باشه و اژدها هم لولش به لول شما نزدیک تر امتیاز تجربه بیشتری میگیرید ;)

      ۰ ۰
  6. Venom Snake گفت:

    خب دیگه کرک هم شد :lol:
    ایشالا میریم تو کارش به زودی :lol:
    ممنون…نقد خوبیه!

    ۲ ۰
  7. Jim گفت:

    جای حرف زیادی نداره این نقد
    فقط میشه گفت عالیه
    ولی هیچی جای ویچرو نمیگیره :-)
    ( فن ۲ اتیشه ویچر :D )

    ۴ ۴
  8. mehran70 گفت:

    واقعا خوشحالم که برای ps3 هم عرضه شد .
    بازی خیلی خوبیه از همه نظر .
    بار هم از بازی مطلبی هست بگین .
    :10:

    ۷ ۰
  9. دوستان یه سوال یعنی حالت مبارزات هک & سلش نیست؟
    آقا ناصر بابت نقدت ممنون :۱۵:

    ۰ ۰
    1. نه، دراگون ایج نه turned-base هستش و نه هک اند اسلش. درگیری به صورت real-time اتفاق می افته ولی شما فقط به یارات میگی که به کی حمله کنن، یا چه مجیکی رو استفاده کنن. می تونی برنامه شم از قبل بریزی که وقتی درگیری شروع میشه هر کی چی کار کنه، ولی در هر حال باید مدام کنترلشون کنی. میشه pause داد و بعد دستورات رو داد.

      ۹ ۰
    2. Very Big Daddy گفت:

      دوست عزیز به این نمیگن turned-based!اون یه چیز دیگست!

      ۱ ۱
    3. منم که گفتم turn-based نیست.

      ۱ ۰
    4. Very Big Daddy گفت:

      آخ شرمنده من اون “نه” قبل از ترن بیسد رو ندیدم. ;)

      ۳ ۰
    5. ممنون پس یه جورایی حالت استراتژیک داره
      خوبه

      ۰ ۰
  10. masoudps3 گفت:

    ممنون دوست عزیز از نقد بسیار خوبتون واقعا خسته نباشید بسیار عالی بود.لایک

    ۱ ۰
  11. Very Big Daddy گفت:

    ای جونم ناصر!برگشتی اونم با چه نقدی! :۱۵: باید ۱۰۰ میدادی ۹۵ چرا؟! :lol: :15:

    ۳ ۰
    1. Very Big Daddy گفت:

      یه چیز در مورد سیستم کرفتینگ بازی که خیلی واسم جالب بود و ناصر جان برخلاف انتظارم اشاره نکردن این بود که هر متریالی(اعم از نوع فلز،نوع پارچه،رون و …) که استفاده کنید،نه تنها قدرت ها و ویژگی ها متفاوتی به سلاح یا زره میده،بلکه به نسبت رنگ و ظاهر متریال ظاهر زره یا سلاح هم تغییر میکنه!سیستم کرفتینگ بازی به معنای واقعی یک انقلابه،البته در کنار سایر انقلاب های بازی! :۱۵: :۱۵:

      ۴ ۰
    2. ممنون از توجهت جوان آریایی :۲۴: :۱۵:

      ۰ ۰
  12. The last Son گفت:

    تشکر خیلی خوب بود

    ۰ ۰
  13. تشکر ناصر جان ، عالی بود :D

    ۰ ۰
  14. دوستان کرک بازی برای کامپیوتر اومده؟لطفا پاسخ دهید

    ۱ ۰
    1. k1lo گفت:

      اره اومده.
      جاهای دیگه ای هم هستن که میتونی سوالاتتو بپرسی.مجبور نیستی بیای اینجا.

      ۳ ۱۲
  15. KNIGHT ARTORIAS گفت:

    ممنون از نویشنده محترم

    ۴ ۰
    1. Very Big Daddy گفت:

      بنگی شدی یره؟! :lol: :lol:

      ۸ ۰
    2. KNIGHT ARTORIAS گفت:

      دیو* :lol:

      ۱ ۰
    3. KNIGHT ARTORIAS گفت:

      لامصب خیلی بازی معتادیه خودش! :lol:

      ۱ ۰
    4. KNIGHT ARTORIAS گفت:

      لامصب خیلی بازی معتادیه خودش! :lol:
      ولش نمیشه کرد !

      ۰ ۰
    5. zzzZED گفت:

      م
      پس زود تر سر تعظیم فرو بیاور :۲۴:

      ۲ ۰
    6. KNIGHT ARTORIAS گفت:

      خیر در مقابل دارک سولز دراگون ایج ر*ن هم نیست! :lol:

      ۰ ۲
  16. Dante366 گفت:

    نقد خوبی بود
    فقط تیکه اولش جای بحث داره اونم اینکه اول اینکویزیشنا برای برقراری صلح بوجود اومدن بعد که صلح برقرار شده از هم پاشید و تبدیل شد به دوتا زیر شاخه که کلا هدفشون از زمین تا آسمون فرق دارن یجورایی باهم دشمن هم شدن ( انیمشن طلوع سیکرها سال ۲۰۱۲ ) اون دوگروه شامل سیکر ها و تمپلارها میشه
    پس اون زمان اینکویزیشن اول تمپلاری وجود نداشت
    دروازه اهریمنی هم بنظرم اشتباهه اون ریفتا در واقع دروازه ای بودن که بین زمین و فید ایجاد میشد
    و فید هم جهنم که نبوده جایی بوده که میکر زندگی میکرده و آندراسته پیامبرشونم به فید عروج پیدا میکنه
    این شیاطینی هم که میان از فیدها بیرون بدبختا روحن که برخلاف خواستشون وارد دنیای زمین میشن
    اونجا که دوست سولاس رو میریم نجات بدیم ماهیت این موجودات معلوم میشه جوری شیطان غرور یا همون پراید زمانی روح دانایی یا ویزدام بوده
    نقد خوبی بود ولی بهتر هم میتونست باشه
    بازم خیلی خیلی تشکر

    ۴ ۰
    1. با تشکر به ریزبینی شما دوست عزیز ولی در کل این نقد بازیه و برای قسمت داستان سعی شده تنها یک توضیح کلی داد تا با فضا اشنا شد و این همه ریزبینی لازم نیست این توضیحات شما کاملا درست ولی بازیباز باید خودش در بطن بازی به این مسایل برسه و یکجور اسپویل به حساب میاد بازم ممنون از توجه شما

      ۳ ۱
  17. Sirius گفت:

    همیشه نوع قلم ناصر رو خیلی دوست داشتم و واقعا هم از این نقد لذت بردم.
    متاسفانه من نتونستم این بازی رو درست بازی کنم، اولش که نسخه ی ۳۶۰ دستم اومد که نتونستم جلوی خودم رو بگیرم ( چون با خودم عهد کرده بودم روی پی سی بازی کنم)، وقتی بازی اجرا شد گریم گرفت! جدا از گرافیک بد ( دیگه خوب چه انتظاری میشه داشت) اصلا نمی تونم این بازی رو کنسول اجرا کنم، حتی روی نسل هشتم، فقط روی پی سی.
    چند روز بعد هم نسخه ی پی سی رو گرفتیم که بالا نیومد! :۲۳: هنوزم اجرا نمیشه! ولی جالبه که رو لپ تاپم بالا میاد! حالا چرا نمی دونم، شاید این بازی با win 8 مشکل داره.
    خلاصه کامنت من شد بیشتر شد درد دل! ولی یک کلام، بهترین بازی امسال از نظر من دراگون ایج. من بازی نکرده بهش ۱۰۰ میدم!
    فقط حیف که نشد اولین ملاقاتم با این بازی شکوهمند باشه و بیشتر شد ضد حال!
    باز هم مرسی بابت نقد خوبت.

    ۳ ۰
  18. KILLZONE 4 گفت:

    بازم مثل همیشه نتونستم با بازی های RPG ارتباط برقرار کنم گیم پلی هم ک ب شدت م ز خ ر ف(نظر شخصی)
    ی سوال همیشه ذهنمو مشغول کرده ک طرف دارای این سبک از چیه این عناوین خوششون میاد؟؟؟
    خب شما میگین گرافیک فوق العاده من ی گرافیک نسل ششمی رو شاهد بودم تو PS3!!!

    ۲ ۱۰
    1. دوست عزیز این بازی ها و در کل این سبک رو باید از جون و دل دوست داشته باشی یکی از دلایل خودم برای علاقم به این سبک حماسه افرینی شخصیتیست که خودمون خلق کردیم و در گوشه گوشه زندیگیشون میتونیم قدم بزاریم و خودمون رو داخل فضای بازی حس کنیم و به رویا پردازی مشغول بشیم و داستان بازی رو هم میتونیم بسته به انتخابمون عوض کنیم و حتی قدرت شخصیت رو خودمون گسترش میدیم به نظر من بیشتر کسایی میتونن با این سبک کنار بیان و عاشقش بشن که دارای ذهنی بسیار خیال پرداز و تا حدودی مسلط به زبان انگلیسی باشن چون در این نوع بازی ها داستان حرف اصلی رو میزنه این بازی هم همونطور که در رده بندی هم میبینید دارای strong language (زبان سخت و مفهومی ) هست و همینطور استفاده از طرز بیان جملات به روش ان دوره و لهجه انگلیسی فهم ان را سخت و سخت تر هم کرده پس در کل برایدوست داشتن این بازی باید از سد خیلی چیزها گذشت که تنها عشق و علاقه میخواهد د رمورد گرافیک هم قدرت این بازی را تنها بر روی نسل هشت و pc میشه دید و نسل قبل رو دیگه ملاک قرار نمیدن البته رو ینسل هفت هم گرافیکش قابل قبوله

      ۱۲ ۰
    2. Very Big Daddy گفت:

      احسان جان شما مدت زیادی نیست گیمر شدی.انتظاری نمیره که از بازی های نقش آفرینی خوشت بیاد!

      ۹ ۰
    3. KILLZONE 4 گفت:

      یعنی هر کی یک دهه س گیمره عاشق این سبک میباشد!!
      درسته خوشم نمیاد از این سبک ولی Mass Effect 3 رو پسندیدم ولی از گرافیک هم بگذریم گیم پلی بازی ب شدت داغونه کاراکتر نمیتونه بیش از ۲ ضربه بزنه به باس فایت این دیگه واقعا مس…
      انگار مثلا ما با نفرت رفتیم ب سراغ این بازی!!!
      نه عزیزم خواستم ببینم این بازی واقعا چی داره که شده بازی سال

      ۰ ۱۰
    4. Very Big Daddy گفت:

      بله تازه گیمر شده ها نمیتونن بازی های نقش آفرینی رو تحمل کنند!این یک مسئله ی تقریبا پذیرفته شدست.اونم یک آر پی جی که ریشه های کلاسیک داره!مس افکت ۳ بیشتر اکشنه تا نقش آفرینی واسه همین پسندیدی.

      ۸ ۰
    5. Taher rafat گفت:

      دوستان توضیحات کافی دادن من هم چند تا تاکید در تائید نظر دوستان عرض میکنم
      اولین چیزی که برای من بشخصه در بازیهای نقش آفرینی انگیزه اصلی رو میده داستان هست
      شما در کم اهمیترین نقش آفرینی ها باز هم داستان زیبا و درگیر کننده ای برای دنبال کردن دارید دیگه چه رسد به عناوین محشر و جاودانه ای مثل دراگون ایج و یا فال اوت
      متاسفانه زبان اولین و حیاتی ترین عامل در درک و لذت بردن از این دست بازی هاست چون اونچه که داستان بازی رو (خرده روایتها و شخصیت پردازی) میسازه و عیان میکنه نه در کات سینها بلکه در خلال دیالوگها روایت میشه
      من احتمال میدم شما تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارین چرا که به Mass Effect 3 اشاره کردین ، چون اگر از داستان همون بازی سر در میاوردی به تنهایی کافی بود که در دنیای نقش آفرینی ها غرق بشی و البته مجبور میشدی قسمتهای قبلیه Mass Effect رو هم بازی کنی چون قسمت سوم هیچ داستانی نداره مگر اینکه داستان کل سری رو از قسمت اول دنبال کرده باشی .. اونوقت متوجه میشی که داستان در یک بازی کامپیوتری چطور باید باشه و بعد متوجه میشی که داستان بقیه بازیها مثل مافیا یا اساسین کرید یا کال او دوتی و حتی بایوشاک و دیگر بازیها بیشتر به یه شوخی شبیه تا داستان
      در مورد مبارزات هم در کل در نقش آفرینیها مبارزه اونطور که شما شناختین تعریف نمیشه اینجا بیشتر شبیه دومینوست یا اینکه تاکید نه بر ضربه زدن بلکه به اعداد و ارقام بستگی داره … که اینجه مجالی برای توضیح دادنش نیست که خودش کتابیست قطور که از حوصله بحث خارجه

      ۷ ۱
    6. AmirHosein گفت:

      با تشکر از نقد خوبت ناصر جان.
      من فقط یه چیزی خواستم بگم اونم اینکه strong language نمیشه زبان سخت و مفهومی. معنیش میشه تو بازی از زبانی استفاده شده که دارای خشونت و یا مسائل جنسی هست. در کل یعنی مناسب سنین بزرگسالیه.
      بازم ممنون.

      ۳ ۰
  19. Ali-killer 22 گفت:

    ممنون بابت نقد ، بسیار عالی بود :۱۵:
    اگه خدا بخواد چند روز دیگه تجربش میکنم :۱۵:

    ۰ ۰
  20. Omid Zaraki گفت:

    مرسی ناصر جااااان نقدت عالی بود

    من تازه دو روزه که بازی رو روی PC شروع کردم و شدیدا دارم ازش لذت میبرم

    ۲ ۰
    1. ممنون امید پس تازه به جاهای باحالش نرسیدی از ۴۰ ساعت که گذشتی تازه بازی شروع میشه :۲۴: :۲۴: :۲۴:

      ۳ ۰
  21. hadiac گفت:

    درود بر شما دوست عزیز
    نقد بسیار خوب و کاملی بود… زنده باشی
    این بازی در یک کلام، شاهکاره…
    امتیاز من ۹/۱۰

    ۳ ۰
  22. Dark Light گفت:

    ولی حال کردم باز هم هکر ها ثابت کردند با هوش تر از مهندسین هستند (که نیازی هم به اثبات نداشت البته) :lol:
    DRM جدید هم پوکیده شد.
    دیگه میخوان چی کار کنن؟

    ۲ ۰
    1. Taher rafat گفت:

      هیچی میرن یکه دیگه درست میکنن :D … رو که نیست سنگ پای قزوینه

      ۲ ۰
  23. محمد علی گفت:

    نقد خوب منصفانه ایی بود ممنون

    ۰ ۰
  24. lichking گفت:

    سلام
    نقد قشنگی بود تشکر و مرسی
    والا من کلا میگم به چیزی که بازی میکنید فکر کنید که یکی از راهاش هم همین نقد حالا برای بقیه نوشتن و ننوشتنش بماند اما کاریست پسندیده :-)
    و اما الان جا داشت منم یه نقد کنم که از اونجا که من نمیدونم چرا بازی نمیکنم نقدم نمیتونم بکنم :11:

    ۰ ۰
  25. Taher rafat گفت:

    من انتقاد دارم :11:
    با اینکه این بازی داره روح و روان من رو نوازش میکنه ( غیر از این هم نمیتونست باشه ) ولی به نظرم این بازی میتونست یه سال دیرتر بیاد ولی بایوور از دنیای بی نظیری که ساخته بود میتونست بیشتر استفاده بکنه ، داستان و روایت تو ریگهای بیابون این بازی هم موج میزنه چه رسد به خود دنیا و کاراکترهاش یعنی خلاصه ظرفیت بسیار بالاست
    دوم اینکه دیگه لاقل تو این نسخه از بلایت و دارک اسپاون خبری نیست :'( :'( :'(
    این واقعا” ضد حال بود برام درست مثل ضد حالی که مردن شپرد بهمون زد و ضد حال بزرگتری که باید مس افکت بعدی رو بدون شپرد بازی کنیم (این بایوور هم مثل تیغ دو لبه عمل میکنه هااا … هم حال میده هم ضد حال میزنه :۱۸: )

    ۵ ۰
    1. هااااا حق با شماست البته همین که از دارک اسپانها صحبت میشد در بازی بازم جای شکرش باقیه :13:

      ۱ ۰
    2. Taher rafat گفت:

      آقا من صحبت رو میخوام چه بکوونم ؟؟ :27: من خود لعنتیه دارک اسپان ها رو میخوام
      اصلا” به نظر من یه جور شخصیت پردازیه عجیب و زیر پوستی دارن اینا … هیچ وقت فکرش رو هم نمیکردم یه روزی دلم برا دشمن تو یه بازی تنگ بشه :'(
      :pc:

      ۴ ۰
    3. خخخخخخ :27: :27: :27: :27:

      ۱ ۰
  26. lichking گفت:

    یکی هم جواب مارو بده این چه وضعشه؟ :۲۴:

    ۱ ۰
  27. mendez گفت:

    گیم پلیش جچوریه دقیقا ؟ شبیه اسکایریم و the witcher شده یا مثل نسخه قبل با مویس هست . . . چون من گیم پلی غیر از ویچر و skyrim رو واقعا نمی تونم تو سبک نقش افرینی تحمل کنم D:

    ۱ ۰
  28. سلام . یه سوال فکرمو مشغول کرده بعد اینکه solas انرژی رو به دست میاره (بعد از تیتراژ ) بازی بازم ادامه داره یا نه ؟
    و یه سوال دیگه اینکه
    این دختره که تقریبا آخرای بازی وارد ماجرا میشه (اسمشم همش یادم میره ) چی شد ؟ چه اتفاقی براش افتاد ؟ این قسمت از بازی رو نفهمیدم .

    ۰ ۰
  29. کسی نیست به ما پاسخ بده ؟ خواهشا یکی جوابمو بده بلاتکلیفم

    ۰ ۰