82 نظر

برترین کنسول‌ های تاریخ [قسمت اول]

توسط در3 سال پیش
 

امروزه اهمیت و ارزش صنعت گیم بر کسی پوشیده نیست، اما چه چیزی باعث شکوفایی این صنعت شد؟ با ما همراه باشید تا برترین کنسول‌ های تاریخ صنعت گیم را به شما معرفی کنیم.

توجه داشته باشید که رده‌بندی این لیست براساس تاثیر جامع هر کنسول برصنعت گیم بوده و صرفا به فروش یا قدرت بالای هر کنسول به عنوان یک معیار توجه نشده است.

********************************************************************************* 

برترین کنسول‌ های تاریخ [قسمت اول]

 

۱۰

Atari_2600_logo.svg Atari-2600-Wood-4Sw-Set

سازنده: Atari

سال انتشار: ۱۹۷۷

پایان پشتیبانی: ۱۹۹۲

جمع فروش: نزدیک به ۳۰ میلیون واحد

Atari 2600 به معنای حقیقی آغاز صنعت بازی‌های ویدیویی خانگی بود. با ۲۶۰۰ شما دیگر نیازی به ایستادن در صف بازی های آرکید نداشتید و براحتی می توانستید در خانه بازی مورد علاقه تان را تجربه کنید. ۲۶۰۰ در سال ۱۹۷۷ با قیمت ۲۰۰$ عرضه شد. جالب است بدانید ۲۰۰$ در سال ۱۹۹۷ ارزشی معادل ۸۰۰$ کنونی داشت پس کنسول خانگی آتاری کالایی به شدت لوکس محسوب می شده. ۲۶۰۰ دریچه ای جدید به ذهنیت عموم از بازی بود، تا پیش از این شما می توانستید تنها “پانگ” را در خانه بازی کنید اما حال با فناوری ریزپردازنده ۲۶۰۰ شما قادر بودید در خانه عناوینی چون: پک-من، پیتفال و اسپیس اینویدرز را تجربه کنید. ۲۶۰۰ به دفعات بازطراحی شد و مدل های تازه‌ای مانند ۳۲۰۰ و ۲۶۰۰ Jr. عرضه شدند. ۲۶۰۰ تاثیری بزرگ بر صنعت سرگرمی داشت و آتاری را به اوج محبوبیت رساند، تا آنجا که در آن روز‌ها بازی ویدیویی مترادفی برای نام آتاری بود.

Atari-2600-Vader-FL

مدل ویژه Darth Vader

Atari-2600-Video-Arcade-II-FL

مدل ۲۸۰۰ که ظاهری شکیل تر از طراحی نسخه اصلی داشت.

Atari-2600-Jr-FL

مدل ارزان قیمت ۲۶۰۰ .Jr

با وجود تمام موفقیت‌های ۲۶۰۰، آتاری در اوایل دهه ۸۰ صنعت بازی های ویدیویی را با بازی‌های بسیار بی‌کیفیت به مرز نابودی کشاند.

*********************************************************************************

۹

GenesisLogo640px-Sega-Genesis-Mk2-6button

سازنده: Sega

سال انتشار: ۱۹۸۸

پایان پشتیبانی: ۱۹۹۷

جمع فروش: نزدیک به ۴۰ میلیون واحد

پس از موفقیت نینتندو در نسل سوم و تسخیر کامل بازار، عرصه بر دیگر شرکت ها به شدت تنگ شد و شرکتی چون سگا برای موفقیت به چیزی نیاز داشت که نینتندو به کاربران نمی داد. سگا با تکیه بر این نکته جنسیس را وارد بازار کرد. سگا برای کنسول تازه خود نمادی برای رقابت با لوله کش ایتالیایی نینتندو خلق کرد و این نماد خارپشت آبی رنگی به نام سونیک بود. جنسیس در برخی از زمینه ها نسبت به SNES برتری داشت. سگا برخلاف نینتندو از خط مشی های اخلاقی پیروی نمی کرد و به‌همین دلیل نسخه ای خشن تر و با صحنه های خونریزی از مورتال کامبت برروی این کنسول منتشر شد. در کل محتوای جنسیس برای جذب بزرگسالان بود، همچنین انبوه عناوین ورزشی که نینتندو از آن بی بهره بود نقطه برتری دیگری برای سگا محسوب می شد. عده دیگری نیز بر این عقیده بودند که کنترلر ۶ دکمه‌ای جنسیس بسیار بهتر از کنترلر SNES است.

نسخه ژاپنی Genesis که به  Mega Drive معروف بود.

نسخه ژاپنی Genesis که به Mega Drive معروف بود.

یکی از بازطراحی های کنسول Sega Genesis با نام "Genesis III"

یکی از بازطراحی های کنسول Sega Genesis با نام “Genesis III”

نسخه ارتقا یاقته Sega Genesis که با نام "Sega CD" شناخته می شد.

نسخه ارتقا یاقته Sega Genesis که با نام “Sega CD” شناخته می شد.

جنسیس در سال ۱۹۸۸ با قیمت ۱۸۹ دلار عرضه شد که این قیمت معادل ۳۸۰ دلار امروزی است. جنسیس تا به امروز موفق‌ترین کنسول سگاست، جنسیس با فروش ۴۰ میلیون واحدی تنها کمتر از ۱۰ میلیون واحد با SNES اختلاف داشت و دومین کنسول پرفروش نسل چهارم لقب گرفت.

*********************************************************************************

۸

Playstation_logo_colour.svg 640px-PSX-Console-wController

سازنده: Sony

سال انتشار: ۵-۱۹۹۴

پایان پشتیبانی: ۲۰۰۶

جمع فروش: نزدیک به ۱۰۳ میلیون واحد

Playstationحاصل همکاری اولیه نینتندو پادشاه آن روزهای صنعت گیم و سونی بود. نینتندو برروی یک فناوری برپایه CD برای کنسول هایش کار می‌کرد. نینتندو در ابتدا دو شرکت فیلیپس و سونی را درنظر داشت که درنهایت سونی را برای ساخت نسخه CD کنسول محبوبش یعنی SNES انتخاب کرد.  Ken Kutaragi بدون اطلاع سونی بطور جدی برروی پروژه نینتندو کار می کرد و این کار وی باعث شد او به مرز اخراج شدن برسد اما با تولد یک کنسول کاملا متفاوت که حاصل فسخ قرار دادبا نینتندو بود Ken Kutaragi نه تنها اخراج نشد بلکه پدر پلی استیشن لقب گرفت.

کنترلر ابتدایی PlayStation

کنترلر ابتدایی PlayStation

بازطراحی های اولیه PlayStation تنها تغییراتی برروی پورت ها را شامل می شدند.

بازطراحی های اولیه PlayStation تنها تغییراتی برروی پورت ها را شامل می شدند.

بازطراحی نهایی Playstation که با نام "PSOne" عرضه شد.

بازطراحی نهایی Playstation که با نام “PSone” عرضه شد.

Playstationبا تکنولوزی درایو CD سونی تبدیل به کنسول بسیار موفقی شد. فرمت CD به سازندگان اجازه می‌داد تا محتوای بیشتر و بهتری را برای بازی ها طراحی کنند و بدین ترتیب سونی استاندارد تازه ای در دنیای گیم خلق کرد و با فروش ۱۰۳ میلیون واحدی بزرگان صنعت گیم یعنی نینتندو و سگا را از پیش رو برداشت و با اختلاف فوق العاده زیادپرفروش ترین کنسول نسل پنجم لقب گرفت. Playstationبه هنگام عرضه در آمریکای شمالی ۳۰۰$ قیمت داشت که این مقدار برابر با حدود ۴۷۰ دلار امروزی است.

مطلب مشابه ◄  ۶ برتر؛ توهمات یک دلقک | ترسناک‌ترین دلقک‌های بازی‌های ویدیویی

*********************************************************************************

۷

Nintendo_64_Logo.svg Nintendo-64-wController-L

سازنده: Nintendo

سال انتشار: ۱۹۹۶

پایان پشتیبانی: ۲۰۰۳

جمع فروش: نزدیک به ۳۳ میلیون واحد

اگرچه نینتندو بازار تجاری را در نسل پنجم کنسول ها به سونی واگذار کرد اما N64 با وجود شکست تجاری یک معجزه سخت افزاری بود.قدرت بسیار بالای N64 معنای حقیقی بعد سوم بازی ها را به کاربران نشان داد. N64 استاندارد های زیادی را برای صنعت کنسول های خانگی تعریف کرد از جمله استیک آنالوگ (که سونی نیز یک سال پس از عرضه N64 نسخه ای تقلیدی از آن را تحت عنوانDualshockمنتشر کرد)، Co-op محلی چهار نفره و سبک کلی بازی های سه بعدی. با وجود اینکه N64 در سال عرضه خود از جانب بسیاری از مجلات از جمله مجله تایم به عنوان بهترین سخت افزار سال انتخاب شد اما در نهایت با فروش حدود ۳۳ میلیون دلاری به کار خود خاتمه داد.

N64 نخستین کنسولی بود که در مقیاس بسیار گسترده با طرح و رنگ ها مختلفی منتشر شد.

N64 نخستین کنسولی بود که در مقیاس بسیار گسترده با طرح و رنگ ها مختلفی منتشر شد.

نسخه کاملتری از N64 با نام "N64DD" که قابلیت اجرای دیسک های مخصوص نینتندو را داشت.

نسخه کاملتری از N64 با نام “N64DD” که قابلیت اجرای دیسک های مخصوص نینتندو را داشت.

نکته دیگری که ارزش N64 بالا می برد حجم بسیار بالای (شاید بتوان گفت بالاترین) عناوین انحصاری با کیفیت کنسولی است از این عناوین می توان به The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Perfect Dark, GoldenEye 007, The Legend of Zelda: Majora’s Mask, Super Mario 64, Paper Mario, Banjo-Kazooie, Wave Race 64, Conker’s Bad Fur Day, Mario Tennis, Mario Golf, International Superstar Soccer ’98, Rayman 2: The Great Escape, Donkey Kong 64, Blast Corps, Banjo-Tooieاشاره کرد. N64 در آغاز با قیمت ۲۰۰$ به فروش میرسید که این مقدار تقریبا با ۳۰۴$ امروزی برابری می کند.

*********************************************************************************

۶

320px-Gameboy_logo.svg 292px-Nintendo_Gameboy

سازنده: Nintendo

سال انتشار: ۱۹۸۹

پایان پشتیبانی: ۲۰۰۳

جمع فروش: نزدیک به ۱۱۹ میلیون واحد

بدون شک کنسول های دستی باید جایگاهی در این لیست داشته باشند اما مساله این است که کدام یک؟ DS? 3DS? PSP? …

برا پیدا کردن پاسخ باید به ابتدای کار کنسول های دستی برویم. بله Game Boy…

پس از موفقیت باور نکردنی نینتندو در نسل سوم نینتندو مانند سایر شرکت های حاضر در صنعت گیم در آن روز ها کار خود را برروی یک دستگاه انقلابی شروع کرد. یک کنسول که کاربران بتوانند آن را براحتی همراه خود به هر جایی برده و از بازی کردن با آن لذت ببرند… Gunpei Yokoi سازنده دستگاه Game & Watch وظیفه طراحی کنسول دستی نینتندو را به عهده داشت. هدف اصلی تیم فنی سازنده Game Boy ساخت یک دستگاه مقرون به صرفه بود. این مساله باعث می شد تا Game Boy بشدت ضعیف تر از رقیبانش یعنی  Atari Lynx و Sega GameGearبنظر برسد.

دستگاه Game & Watch

دستگاه Game & Watch

در واقع روی کاغذ Game Gear که دارای صفحه نمایش رنگی بود بسیار جذاب تر از یک کنسول ساده و تک رنگ به نام Game Boy بنظر می رسید. آقای  Yokoi به این نتیجه رسید که الزاما باید یک بازی فوق العاده جذاب برای Game Boy ساخته شود، عنوانی که مصرف کنندگان را بشدت جذب کرده و ضعف شدید سخت افزاری کنسول را جبران کند، در همین حین با نظر شیگرو میاموتو و با نظارت شخص “گانپای یوکو” ساخت یک نسخه فرعی از عنوان Super Mario برای Game Boy آغاز شد. در همین بین نینتندو موفق به تصاحب کلیه حقوق مربوط به بازی Tetris شد.Game Boy به کمک Super Mario Land و Tetris توانست در ابتدای کار خود به موفقیتی حیرت انگیز دست پیدا کند. موفقیت Game Boy با طلوع فرنچایز دیگری به نامPokemonبه نهایت رسید تا جایی که Game Boy به یکی از اصلی ترین کالا های مورد پسند کودکان و نوجوانان مبدل شد. حدفاصل سال های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ سه مدل جدید از این کنسول با عناوین Play It Loud! , Pocket و Light نیز وارد بازار شد و اواخر سال ۱۹۹۸ نسل جدید این کنسول که سفحه نمایش رنگی و سخت افزار قدرتمند تری داشت با پسوند Color معرفی شد. Game Boy به همراه چهار نسخه دیگر خود در طول ۱۳ سال توانست به فروشی بالغ بر ۱۱۸ میلیون واحد برسد که رقمی بسیار شگفت انگیز است.

مدل Play It Loud!

مدل Play It Loud!

مدل Light

مدل Light

مدل Pocket

مدل Pocket

مدل Color

مدل Color

 

ادامه دارد…

 
  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۱۸:۳۶:۲۸

    از هیچ کنسولی به اندازه ی سگا جنسیس لذت نردم. مدل مگا درایوش رو داشتم.
    هنوز گیم برای من یعنی صدای سسسسسسسسسسسسگگگگگگگااااااااا
    سگا کجایی که یادت بخیر :'(

    ۱۹۱

  • ★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۱۸:۵۳:۲۳

    من هنوز اولین بازی زندگیم و لحظه اجرا شدنش رو یادم نرفته هنوز اون لذت خوردن یه قارچ و بزرگ شدن شخصیت له کردن یه قارچ سمی یا یه لاک پشت رو یادمه یادش بخیر :'( :15:
    (یه خاطره هم تعریف کنم اقا ما اولین شب که کنسول رو اوریدم خونه وقتی اولین بار قارچ رو خوردم بزرگ شد من و خواهرم از خوشحالی یه پرش کردیم که خواهرم افتاد روی بخاری نفتی و فرش رو سوزوند یعنی نزدیک بود بدبخت شیم که شانس اوردیم :11: :24: )

    ۲۳۰

  • ★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۱۹:۰۱:۰۴

    من موقعی که سگا داشتیم خیلی بچه بودم ولی ps1 خودمو هیچ وقت یادم نمی ره :15:
    خیلی دلم می خواد یه دست Fighting force بزنم باهاش

    ۵۰

  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۱۹:۰۳:۵۲

    درود بر شما علیرضا جان!
    نوستالژی به این میگن...
    به قول معروف میکرو! سگا جنسیس و ....

    ۸۰

  • ★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۱۹:۰۶:۱۴

    Atari 2600 Jr. که یه عالمی برای من داشت، خودم رو تیکه پاره کردم با بازی هاش و Commodore 64 هم بسیار جالب بود ابتدایی ترین شکل pc که میشد در خانه داشته باشیم و یه برنامه نویسی های ساده ای هم میشد باهاش انجام داد، بازی هاش هم که تنوع زیادی داشت، یادمه ۳ شماره بازی نینجا داشت که فوق العاده جذاب بود، این دوره بسیار لذت بردم از بازی کردن و Game Boy هم بسیار خاطره ساخت ، مدام دستمون می گرفتیم و با دوستان کل کل می کردیم بر سر اون بازی Tetris و Micro Genius IQ-2000 هم فوق العاده بود، بالاخره با دسته های بدون سیم می تونستیم بازی کنیم و عالمی داشت. با اومدن PlayStation هم که در آسمان ها سیر کردم. :15:
    سپاس از شما. :15:

    ۳۰

  • ★★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۱۹:۰۶:۵۲

    برا من به شخصه PS1 اول هست ! تاثیرش بر صنعت گیم و بازی های که با این کنسول شروع به رشد کردن و نوآوری هایی که داشت تکرارش خیلی سخته

    ۸۳

  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۱۹:۲۹:۳۴

    یاد سگا جنسیس و پی اس وان عزیزم بخیر :'(

    ۲۰

  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۰:۲۸:۱۱

    یادمه سگا رو اولین بار ۱۳ هزار خریدم تقریبا ۱۲ سال پیش. بازی های عالیش شورش در شهرش کنترا سونیک و شینوبی کمبت و البته مرد عنکبوتیش که سخت بود. ۹ سال پیش پی اس وان گرفتم بهترین بازی هاش اویل۳ کراش بود یک سال بعد پی اس ۲ گرفتم که انقلاب دوران بود.اویل ۴ بلک خدای جنگ و بازی رم و از اون موقع تاحالا دیگه هیچ کنسولی را نخریدم چون به نظرم تفاوت چندانی با پی اس ۲ نداشتند از نظر گرافیک و غیره. یا بعضی اوقات کلوپ باز میکنم فعلا هم که فقط پی سی که همشون زیر مجموعه اینند و همه بازیها با این سیستم غول طراحی و برنامه نویسی میشه

    ۳۰

  • ★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۰۶:۰۳

    مقاله رو که خوندم بدون اینکه بدونم نویسنده کیه فهمیدم که یک فن نینتندو نوشتتش :D

    در کل رتبه اول باید ps2 باشه چون کلا از زمان Ps2 به بعد نگاه مردم به کنسول خیلی گسترده تر شد و تا همین الان هم که میبینید گیم شده یک پدیده جدا نشدنی از مردم برا همین کنسول بوده کلا قبل از ps2 و ps1 مردم به کنسول به چشم یک اسباب بازی برای بچه ها نگاه میکردن که با اومدن ps1 و ps2 کاملا این نگاه تغییر کرد

    در کل با اونکه میدونم رتبه اول رو میخاید بدید به یک کنسول از نینتندو ولی بدون شکی کنسول ps2 امپراطور اصلی صنعت گیم هست

    ۳۴

  • ★★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۰۶:۳۹

    رده بندی بشدت افتضاح هستش
    ----------------------------------------------
    ۱- PS one
    ۲- ATARI 2600
    ۳- PS2
    بقیه کنسول ها بروند بمیرند ! واقعا میگم ( به جز کنسول دستی ها )
    این ۳ تا تحول بودند واقعا تحول و دنیای گیم دگرگون کردند
    مابقی کنسول ها تاثیری بر روند دنیای گیم نداشتند بود و نبودشون
    هیچ تاثیری برای دنیای گیم نداشته است و مثل یک DNA وظیفه شون
    انجام داده اند نه بیشتر و نه کمتر

    ۵۴

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۲۲:۳۴

      سگا چی کارست
      سگا هیچی مثل کنسول nes یک روند DNA وار از ATARI 2600 به ارث بردند
      چه تحولی بنیادینی داشتند یا چه تاثیر جامعی داشتند
      هیچی

      ۲۷

    • ★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۲۸:۴۴

      همیشه تحول لازم نیست!
      همه گیر بودن سگا خودش یک مزیت استثنایی بود! :14:
      (گرچه سگا تعداد خیلی زیادی "بازی" به یاد ماندنی داره، از سونیک و خرگوشش بگیر تا شورش در شهر و کومیکس و ... که رو هیچ کنسول دیگه ای مشابهش دیده نشده!)

      ۲۰

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۳۷:۵۷

      اول تکلیف مشخص بکن
      چون هر نسل وپلتفرمی بازی های داشته که مشابه اش نبوده است
      تازه اینها که نام بردی قبلش مشابه اش بوده است
      nes فرضا turtles داشت که حالا حالا و در آینده لنگه اش پیدا نمیشه
      -------------------------------------------
      اون بازی های هم که نام میبری
      سونیک و تینی خرگوشه مشابه اش قبلش بوده nes مثل ماریو
      شورش در شهر قبلش بوده زیبا تر و جاودان تر بنام دابل دراگون که پدر همون سبک b/up هستش
      ---------------------------------
      nes هم همه گیر بود حتی همه گیر تر
      اگر همه گیر نبود الان مثل کنسول های سگا به تاریخ پیوسته بود
      با تشکر

      ۱۲

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۴۸:۰۷

      اگر NES نبود الان ما به گیم به عنوان یک سرگرمی فراموش شده نگاه میکردیم...
      اگر تاثیر این کنسول بیشتر از ۲۶۰۰ نباشه کمتر نیست...

      ۲۱

    • ★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۵۱:۳۵

      حداقل من تو کشور خودمون دیدم از هر ۳۰ نفر شاید ۱ نفر کنسول NES رو داشته!
      ولی سگا رو اکثرا بدون استثنا داشتن و بازی هاش رو تجربه کردن!
      هنوزم که هنوز سگا و بازی هاش تو مغازه ها به فروش میره! (البته ساخت چین هست، ولی این نشون دهنده محبوبیت این کنسول هست که بازم داره تولید میشه به هر نحوی! اما NES و ... نه!)
      من در این ذره ای شک ندارم که سگا رو باید حتما تو لیست برترین کنسول های تاریخ ساز قرار داد ! :14:

      ۰۱

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۲:۲۶:۴۸

      کشور خودمون ولش کن
      ---------------------------------------------
      اونموقع که من nes داشتم
      خیلی ها تو خونشون آتاری ۲۶۰۰ هم نداشتند
      پدر و مادر ها نمی گذاشتند بخاطر مسائل درسی
      بعدا که کلوپ ها راه افتاد و پدر مادر هی باید پول میداد بچه
      بره تو کلوپ بشینه بازی کنه
      مرگ یه بار شیون هم یه بار
      پس از گرفتن کلی شرط و شروط برای فرزند سگا میخرید
      اونهم منوط به اینکه نمرات افت نکنه یا جایزه تابستونش میشد
      --------------------------------
      به من نمی خواهد بگی من شخم زدم یه بیلان حسابی ۳۰ ساله از خودم و اطرافیانم
      و بروبچ مدرسه داشتم

      ۲۱

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۲:۳۲:۰۰

      چین هم ۲ میلیارد ادم هستش
      که مسئولین نظامش کنسول های جدید حرام کردن به جماعت گیمرشون
      مجبورا بخاطر آنها تولید میشه
      --------------------------------------------------------
      چند نفر میشناسید
      دوران گیمی طی طریق کرده باشند
      الان برن بشین دوباره پای سگا
      من که هرگز طی این چند ساله که از مرگ سگا میگذره این عمل انجام ندادم
      --------------------------------------------------------
      ولی چند نفر میشناسی
      که الان بروند کنسول PSone فعال کنند
      بعد از ۲۰ سال بنشیند متال گیر و رزیدنت اویل و تکن و وینیگ الون باهاش بازی کنند
      من خیلی ها رو میشناسم که این عمل دوباره تکرار میکنند
      عناوین PSone دوباره بازی میکنند
      شما چطور :10:

      ۱۲

    • ★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۳:۴۸:۳۰

      تو کنسول های نسل چهارمی سگا بهترین بوده!
      با تعداد زیادی بازی درجه یک و تاپ و به یاد ماندنی ...
      دیگه نیازی به بحث نیست! :14:

      ۳۰

  • ★★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۲۰:۳۰

    قدرت سخت افزار هیچ تاثیری در انتخاب ها ندارد
    -------------------------
    اون پاراگراف بزرگ و قرمز رنگت با کل متن و رده بندی در تضاد هستش
    تاثیر جامع یعنی ATARI 2600 کنسولی که باعث شد
    انسانی بنام GAMER به وجود بیاد این اولین تاثیر جامع مهمترین کنسول تاریخ دنیای گیم
    بدون ATARI 2600 انسانی بنام GAMER وجود نداشته است
    بقیه موارد و تاثیر گذاری این کنسول در دنیای گیم نیازی به ذکر نیست
    --------------------------
    PSone
    دنیای گیم ۳D که روان و قابل بازی باشد و رنگارنگ باشد
    کدوم کنسول میشناسید که دنیای سه بعدی به زیبای و قابل لمس برای GAMER
    جماعت تعریف کرده باشد
    ذخیره سازی پرسرعت
    گیم پدی که هفده سال سابقه کار بدون وقفه در دنیای گیم دارد و خوش ساخت ترین و زیبا ترین
    و پر دوام ترین گیم پد تاریخ دنیای گیم هستش
    راجب تحول در عناوین گیمی PS one هم نیازی نیست چیزی بگم که دنیای گیم بدون PSone
    یعنی هیچ
    ----------------------------
    مقاله بشدت افتضاح هستش

    ۴۳

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۲۶:۲۶

      جالبه N64 بخاطر قدرت بیشتر بالاتر از PSone انقلابی قرار گرفته
      -------------------------------
      یعنی دوست دارم از این در سایت وارد بشم
      صغیر و کبیر
      تر و خشک
      ریز ریز بکنم
      از اون یکی در سایت خارج بشم بلکه کمی آروم بشم
      شاید
      :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17: :17:

      ۵۴

    • ★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۳۴:۰۰

      کاملا حرفت منطقی هست استاد، فکر نمی کنم کسی مخالفتی با شما داشته باشه، البته اگر شاهد این دوران هم بوده باشه و فقط با اکتفا به چند تا مقاله اطلاعات به دست نیاورده باشه.

      ۱۲

    • ★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۳۶:۲۴

      با تک تک کلماتت موافقم استاد.....
      لذت بازی در کنسول PS one واقعا شگفت اور بود اونم با اون گیم پد عالی و بدون نقص و با دوام :15:
      بهترین و محبوب ترین و با خاطرره ترین کنسول PS one هستو بس :ps:
      الانم تو این نسل بازیهای که با این گرافیک و گیم پلی و داستان که همه فرزندان PS one هستن..
      من که الانم کنار ps3وPS one ps4 دارم بازم به همان شیرینی گذشته کار میکند :15:
      با دیدن عکسش اونقدر خاطرات واسم زنده شد :18:

      ۲۲

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۴۱:۴۱

      بالاتر بودن N64 نسبت به PS1 خنده دارترین جک میتونه باشه برا خودش و همینطور رتبه PS1 :23:

      ۶۵

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۴۳:۱۱

      والا بلا من دلیل این همه خشم رو نمیدونم!

      ۲۶۰۰ بهترین بود اگر صنعت رو به مرز نابودی نمی کشوند
      N64 بالاتر از Ps1 گذاشته شده چون معنای واقعی بازی سه بعدی رو به کاربر ها ارایه داد شما میتونید SM64 رو با از نظر فنی باهر یک از بازی های پلی۱ مقایسه کنید کاری به زلدا هم نداشته باشیم
      اگر دقت کنید شیرازه تمام کنترلر ها با آنالوگ نینتندو بسته شد...
      این تحول ها با ارزش تر از تغییر فرمت نیست؟

      ۵۳

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۲:۲۲:۱۴

      معنای واقعی بازی ۳ بعدی با نینتندو ۶۴ بوده
      عجبز نمیدونستم
      ----------------------------------------------
      کدوم کنترل چهار نسل دووم داشته
      -----------------------------------------------
      بعدشم باز گفته هات ضد و نقیض هستش
      اگر مقایسه بازی باشه
      گرافیک بازی های PSone همشون چهارتا مکعب ولی برای N64 یک میلیون پلی گون
      ولی محبوبیت عناوین PS در آن روزگار کجا و ماریو نخود فرنگی کجا
      --------------------------------------------------------------------------
      تحول یعنی PSone
      همه چیز متحول کرد دنیای گیم دگرگون کرد
      از کارتریج و تف مالی کردن کارتریج GAMER خلاص شد
      گیم پد خوش دست
      هنوز که هنوز بعد از ۳۰ سال گیمر بودن گیم پد به خوش دستی دوال شوک موجود نیستش
      بازی ها را نام ببرم چه لیست وزینی از سایر ناشرین موجوده برای این کنسول
      بازی های که تک تک شون ارزشمند هستند
      ( راجب بازی اصلا تو بخش PSone بحث نکن که با خاک انداز باید N64 جمع کنند )

      ۱۲

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۲:۵۵:۰۲

      آنالوگ هایی که شکل کنترلر سونی رو ساختن از کجا اومد؟

      دن هاوزر رو که قبول دارید؟ ایشون میگن تمام( دقت کیند تمام) بازی های سه بعدی امروز مدیون Super Mario 64 و Ocarina Of Time هستند.

      حرکت خوبی انجام دادید محبوبیت...
      ماریو نخود فرنگی شدیدا بالاتر از نماد پلی استیشن یعنی کرش بندیکوت بود
      این مسئله به وضوح توی ضد تبلیغات سونی برای این بازی مشهوده...

      پرفروش ترین بازی نماد پلی ۱ چیزی حدود ۷.۵ میلیون نسخه بوده در حالی که این مقدار برای ماریو به حدود ۱۲ میلیون میرسه که این مقدار حتی از فاینال هشت که پرفروش ترین بازی شخصیت محور پلی ۱ بود بیشتر میشه و حتی کمی بیشتر از نسخه نخست گرن توریزمو که پرفروش ترین بازی پلی۱ بود ... براستی چرا کنسولی که حدود ۴۰ میلیون واحد سخت افزاری بیشتر فروش داشته پرفروش ترین بازی نسل خودش رو نداشت؟؟؟
      به علاوه اینکه اگه بحث ثبات رو بخوایم داشته باشیم سونی در این باره ضعیف ترین عملکرد رو داره چرا که با تغییر چندین نسل کماکان سونی یک نماد شاخص برای کنسول خودش نداره...
      پلی ۱ کرش بندیکوت بود
      پلی ۲ مشترکا کریتوس و رچت اند کلنک
      پلی ۳ نیتن دریک
      و پلی ۴ ؟؟؟ خدا داند...
      -----------------------
      همانطور که افراد امروز کماتکان با پلی ۱ بازی می کنن با N64 هم بازی می کنن یکی از شواهد عمل فن بیس بسیار بالاتر بازی های N64 ( دو نسخه زلدا) نسبت به بازی های پلی ۱ هستش
      و در درجه بعدی بازی مقایسه تک به تک بازی های دو کنسول بسیار خنده دار خواهد بود چون بالا بریم پایین بیایم سه گانه کرش بندیکوت به هیچ وجه بهتر از Super Mario 64 نیستند و البته چیزی مشابه Ocarina of Time و Majora's Mask و ۰۰۷ و Perfect Dark در پلی ۱ نداریم البته همون طور که چیزی مشابه GT و MGS در این سمت دیده نمیشه
      --------------------
      همچنین که ثابت بودن طراحی کنترلر تا نسل پیش ضعف سونی حساب میشد و هیچ وقت هیچ کجا از ثابت میوندن بیس طراحی یک کنترلر به عنوان نکته مثبت یاد نمی کنند

      ۴۱

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۳:۱۸:۳۷

      ۰۰۷ توی PSone نداریم :11:
      ----------------------------------------
      براستی که برای تمامی اقشار بازی داشته است
      PS
      محدود به سبکی باقالی و خاص نبوده است
      ---------------------------------------
      اولا سونی زمان PSone تازه کنسولش منتشر کرده بود
      چندان راجب بازی سازی سررشته نداشت
      از زمان PS2 هم کلی نماد برای سونی آمده
      نینتدو چندتا شخصیت داره ماریو و لینک نخود فرنگی و دانکی کلنگ ها
      سونی هم چندتا نماد داره کریتوس و نیتن و هلگاست ها و سک بوی ها
      و اما شاخص نماد سونی فقط فقط در ابتدا
      Gran Turismo
      هستش نمادی از واقعیت مجازی

      ۳۳

      • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۳:۳۱:۱۷

        خب شما چرا هی بحث رو بسط میدی به نخود فرنگی و پیاز شنبلیله؟؟؟
        چرا لزوما باید کارکتر های سایر شرکت هارو به تمسخر بگیرید؟
        ۰۰۷ مثل گلدفینگر که یکی از بزرگترین FPS های تاریخ محسوب میشه هیچ جا نداریم...
        نماد کنسول با وجود تعدد کاراکتر باید یک شخصیت باشه...
        روی نیتندو نماد ماریو هست اگر چه لینک شاید به مراتب قوی تر باشه کاراکتر های پوکمون هم هستن که محبوبیتشون رو با مراجعه به شبکه های اجتماعی میشه دید که به مراتب از همه بیشتره به علاوه اگه شخصیت هاردکور هم بخوایم میشه اون رو توی سری Fire Emblem هم میشه دید
        کمبود کاراکتر نینتندو حرف بسیار خنده داریه...

        نماد اصلی کنسول اون هستش که نقش اصلی رو در تبلیغاتا جامع اون بازی کنه که در این مورد ما از سونی یک ثبات نمی بینیم...

        PSone چند FPS شاهکار داشت؟؟؟
        N64 ???
        ۰۰۷ گلدفینگر و پرفکت دارک...
        ----------------------

        متعجبم که چطور راحت به برترین نسخه های زلدا که به دفعات بسیار بهترین بازی تاریخ نامیده شدنهد لقب باقالی میدید...

        ۴۱

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۰:۰۱:۳۹

      از نظره بازی N64 حنی قابل مقایسه هم با PS1 نیست و به قول سعید باید با خاک انداز جمع کنند N64 رو ! چند تا بازی بگم که با PS1 به اوج رسیدند ؟ دلیل نماد زیاد داشتن سونی هم برا همینه چون کاراکتر و بازی زیاد داشته که نقطه قوته ! امثال تکن ها و رزیدنت ها و n تا بازی دیگه که همچنان دارند ساخته میشن با PS به اینجا رسیدند خیلی زیاده ! اصلا اینقدر دلیل زیاده برا تحول و برتری PS1 که حوصلشو ندارم بنویسم چون هیچ وقت فکر نمیکردم برا برتری بهترین کنسول تاریخ (از نظر خیلی ها) نسبت به N64 بحث کنم !! من خودم نیتندو رو دوست دارم ولی این دیگه خیلی جکه !!!

      ۱۲

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۰:۱۷:۵۱

      اون تیکه تقلید سونی در آنالوگ هم خیلی خنده داره ! درسته دسته N64 یه آنالوگ وسط دسته داشت ولی عزیزه من سونی اولین شرکتی در صنعت گیم بود که dual analog رو ساخت لینک هم زیاد هست برا تصدیقش ! و اگه دقت کنی طرح دوال آنالوگ بود که هنوزم که هنوزه پایه اصلی هر دسته ای هست و یه الگو شده حالا بگذریم از اون ۴ تا پدال بالا !

      ۱۱

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۰:۵۱:۵۳

      اومدن آنالوگ یک rip-off از کنترلر N64 هست وگرنه چه نیازی بود بیس یک دسته رو یک هو پس از عرضه یک کنترلر رو عوض کرد؟؟؟

      در مورد بهترین هم سه چهر روز دیگه با دلایل کافی و قانع کنند از نظر من می بینیدش

      ۲۱

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۱۲:۰۸:۵۵

      میدونی PS چه کارکتر های به دنیای گیم معرفی کرد
      کارکترهای که برای گیمر زنده و پویا و باور پذیر بودند و متعلق به دنیای زندگان
      نه مثل کارکترهای نینتندو مرده و بی روح و متعلق به دنیای مردگان
      PS کاری کرد که سایر ناشرین هم برای خودشون چند کارکتر نمادین داشته باشند
      ------------------------------------------------------------
      کریس ردفیلد
      جیل والنتاین
      لئون اس کندی
      کلیرردفیلد
      بری برتون
      آلبرت وسکر
      آیدا وانگ
      هوونک
      نمسیس
      سالید اسنیک
      لارا کرافت
      مارشال لاو
      روبرتو کارلوس
      و
      و
      و
      و
      و
      و
      این یعنی تحول جامع
      که دنیای گیم محدود به چهارتا کارکتر ماریو و لینک و دانکی کلنگ ها نیستش
      تحول یعنی این
      انقلاب یعنی این
      --------------------------------------------
      اگر فکر میکنی آنالوگ سونی از نینتندو برداشت کرده ( که سخت در اشتباهی )
      چون در آن روزگاران ابتدایی PS بازی موجود نبوده که بخواهد نیاز به آنالوگ داشته باشه
      در عوض نینتندو هم کلی برداشت از روی کنسول های سونی داشته است
      دیسک نوری ( یک نمونه ) همون کارتریج استفاده میکرد تا به امروز
      -----------------------------------------------
      بازم میگم
      تضاد داری شدید
      اگر مبحث قدرت باشه کلا چرا پاراگراف قرمز نوشتی
      اگر مبحث تحول جامع است انتخاب N64 بالاتر از PSone کلا اساس مقاله رو زیر سئوال میبره

      ۰۱

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۱۳:۴۵:۵۸

      شما هر کجا بری بدون هیچ بحثی اولین آنالوگ دسته رو مال نینتندو و ابداع نینتندو میدونن
      اگه به صحبت شماست باید یک باندل مخصوص برای یک بازی خاص با دسته دوال وجود داشته باشه که نیست...
      و آنالوگ نینتندو هم نقشی رو ایفا میکرد که بی سابقه بود... تغییر زاویه دوربین...
      اما اگر قراره اسم شخصیت هارو پشت سرهم سوار کنیم اینکار برای قلمرو N64 هم سختی نداره
      خانواده بزرگ ماریو
      خانواده زلدا
      اعضای جدید این دو خانواده برای N64 به تنهایی کفاف میده حالا به عناوین Rare کاری نداشته باشیم

      ۱۰

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۱۳:۵۱:۱۸

      راستی گفتی دیسک نوری...
      افزونه DD توسط فیلیپس تهیه شد و بیس اون Philips cdi بود...

      ۲۱

    • ★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۱۵:۱۰:۴۰

      آنالوگ بنام نینتندو میدانند
      خوب بدانند
      دنیای گیم سه بعدی با چه کنسولی میشناسند
      PSone

      ۱۲

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۱۵:۳۰:۵۷

      نه خیر....

      "Anyone who makes 3D games who says they've not borrowed something from Mario or [The Legend of Zelda] [on the Nintendo 64] is lying."[

      http://www.nytimes.com/2012/11/10/arts/video-games/q-and-a-rockstars-dan-houser-on-grand-theft-auto-v.html?pagewanted=all&_r=1&

      ۱۰


  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۴۳:۲۶

    من فکر میکنم یکی از اصلی ترین نقش هارو در صنعت بازی های رایانه ای PS2 :ps: ایفا کرد.

    ۱۰

  • ★★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۴۵:۰۱

    جالبه خیلیا ps2 رو لایق رتبه ۱ میدونن ولی من نظرم فرق میکنه. به نظرم ps1 یا سگا میتونستن تو رتبه اول قرار بگیرن.
    ps1 اولین کنسول دارای دیسک بازی بود. سبک بازیهاش با کنسولهای قبلی خیلی تفاوت داشت. کنترلرش تقریبا کامل بود.
    مثلا اولین عنوان مخفی کاری تاریخ متال گیر سالید اون موقع منتشر شد. قبل از اون بیشتر عناوین بصورت ۲ بعدی و پیکسلی بودن ولی اکثر بازیهای ps1 رنگی بودن. سبکهای سوم شخص هم تو این دوران رواج پیدا کرد.
    ps2 راه ps1 رو ادامه میداد. یعنی با همون کنترلر و ارتقا سخت افزاری .

    ۰۱

  • ★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۱:۵۶:۳۴

    ps 2 کبیر
    ps
    sega genesis :15:
    ممنون
    مقاله جالبی بود

    ۰۰

  • ★★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۲:۳۴:۲۱

    بر خلاف نظر عده کثیری از کاربران محترم سایت ، اکثرن فکر میکنند سونی تمامی تحولات این صنعت گیم رو رقم زده ! نخیر به نظرم من نیتندو و سگا بیشترین میزان تاثیر بر این صنعت رو داشته اند ، مخصوصا در ۲ دهه اخیر کنسول های نیتندو عضو جدا نشدنی خانه های اکثر گیمر ها بوده اند . ولی سونی و پلی استیشن مقداری دیرتر و ولی بصورت آپدیت تر پا به این عرصه گذاشتند ، بهر حال کنسول های احد بوق زمان بچگی و حتی قبل تولد ماهم برخی هاشون پورت ارتباط تلفنی ( شبکه ) داشتند ولی نبصورت امروزی، بلکه از طریق یک خط آنالوگ تلفن میشد تعداد اندکی بازی انلاین انجام داد. امروز عصر بازی های اجتماعی، چند نفره و آنلاین هست و به نظرم بعد از ۳ بعدی شدن بازی ها و اضافه شدن فرمت دیسک های نوری به این صنعت، اضافه شدن بازی های چند نفره به این صنعت مهم ترین تحول بوده ( نظر شخصی ) . من همواره معتقدم پلی استیشن ۱ بسیار بسیار تاثیر گذار تر از پلی استیشن ۲ ( پر فروش ترین ) بوده است . سگا دریم کست و اکس باکس اورجینال هم در زمان خودشون طیفی وسیعی از امکاناتی رو داشتند که امروزه مهم تلقی میشه ( مودم و بازی های انلاین و شبکه انلاین )
    بهر حال من معتقدم تاثیر گذار ترین کنسول همون آتاری ۲۶۰۰ ، پلی استیشن ۱ و ، دریم کست و اکس باکس اورجینال هستن . پلی استیشن ۲ موفق ترین کنسول تاریخ از لحاظ محتوا بود و به همین خاطر فروش ۱۵۰ میلیونی کرد ( عدد دقیق در خاطرم نیست ). متاسفانه قدرت سخت افزاری اکس باکس اورجینال فدای نو پا بودن و پوشش کمتر محتوایی شد ولی خب پدیده ای بنام بازی های انلاین و شوتر کنسولی رو اضافه کرد

    بطور کلی بخواهم از صحبت هایم جمع بندی کنم :

    نیتندو : تاثیر عمیق بر مفهوم سرگرمی
    سونی : تاکید زیاد بر روی محتوای انحصاری و استفاده از فرمت های صوتی - تصویری جدید
    مایکروسافت : تاکید بسیار بر مفهوم بازی های انلاین

    ( آتاری هم به جرات شروع کننده این راه مقدس بوده :15: )
    در مورد سگا و ارزشش برای من همان جا انداختن فرهنگ گمینگ در بین خانواده ها بود )

    ۵۴

  • ★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۲:۴۱:۱۵

    به نظر من PS One برترین کنسول تا حالا بوده. یعنی تاثیری که این کنسول رو صنعت گذاشته واقعا باورنکردنیه.
    All hail Ken Kutaragi :15:

    ۳۱

  • ★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۲:۵۲:۴۴

    آتاری ۲۶۰۰
    دنیای گیم و خاطرات خوبش رو با این کنسول دارم

    ۰۳

  • ★★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۲:۵۸:۱۶

    تشکر فراوان از نویسنده
    ولی فقط یه قسمت رو متوجه نمیشم!
    اگه قوی ترین بازی های ۳ بعدی N64 رو ماریو و زلدای اون دوره در نظر بگیریم در مقابل یه سری از بازی های ۳ بعدی کنسول سونی واقعا حرفی برای گفتن نداشتن!
    درسته که یکی از برترین بازی های تاریخ که گیم پلی یکی دو نسل جلو تر از هم دوره ای های خودش بود (اوکارینای زمان رو میگم) برای این کنسول عرضه شد ولی از نظر گرافیکی در مقابل یه سری از عناوین PSone واقعا برتری نداشت.
    فقط اوکارینای زمان و ماریو ۳بعدی هم نه آخرین بازی های N64 که مربوط به ۲۰۰۱ میشن واقعا در مقابل آخرین نسخه های Crash Bendicoot ، Ace Combat ، Final Fantasy و اولین نسخه ی Metal Gear Solid و آخرین نسخه های FIFA حرف زیادی برای زدن نداشتن...

    ۱۰

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۳:۰۱:۵۷

      درسته سجاد جان اما شما تفاوت کارتریج و CD رو هم در نظر بگیر...
      تفاوت گرافیکی از اینجا منشا میگیره اما ما بیایم از نظر فنی بحث کنیم...
      Ocarina of Time و SM64 توسط منتقدان در این زمینه به مراتب بیشتر تحسین میشن...

      ۱۰

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۳:۰۳:۵۵

      البته باز هم میگم فقط بحث من سر برتری گرافیکه که شما گفتین N64 قدرت خیلی بالایی داشته در مقابل بقیه
      وگرنه ماریو و زلدای N64 واقعا جایگاه خیلی بالاتری داشتن نسبت به بیشتر عناوین PS1

      ۰۰

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۳:۰۷:۰۴

      http://www.edge-online.com/features/retrospective-the-legend-of-zelda-ocarina-of-time/

      ۱۰

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۳:۲۰:۵۸

      قبول دارم حرف هاش رو. همیشه جزو آرزو هام بوده این که این بازی به شکل کامل و دقیق بازسازی بشه
      مکانیزم های گیم پلی این بازی از هم نسل های خودش قشنگ ۲ نسل جلو تر بود
      کنترل فوق العاده نرم و استاندارد
      موسیقی و داستانش هم که واقعا فوق العاده بودن
      بحث من فقط سر قدرت سخت افزار و کیفیت گرافیکی بازی های دو کنسول بود

      ۰۰

      • ۱۳۹۳/۰۹/۱۳ در زمان ۲۳:۴۰:۵۰

        خب برای این مسئله...
        آخرین بازی سنگین فنی N64 عنوان Conker's Bad Fur Day که برای مقایسه باید از این عنوان استفاده بشه

        اما سیستم سخت افزاری...

        PSone

        CPU: 32-bit RISC (33.9MHz)
        RAM: 2MB, 1MB Video RAM
        Graphics: 3D Geometry Engine, with 2D rotation, scaling, transparency and fading and 3D texture mapping and shading
        Colors: 16.7 million
        Sprites: 4,000
        Polygons: 360,000 per second
        Resolution: 640x480
        Sound: 16-bit 24 channel PCM

        N64
        CPU: 64-bit R4300i RISC (93.75MHz) / 64-bit data paths, registers with 5-stage pipelining
        Co-processor: 64-bit RISC (62.5MHz)
        RAM: 4MB (36Mb) upgradeable
        Graphics: Pixel Drawing Processor (RDP) built into co-processor
        Colors: 16.7 million (32,000 on screen)
        Polygons: 500,000 per second
        Resolution: 640x480 pixels
        Sound: 16 to 24-channel 16-bit stereo (up to 100 PCM channels possible)

        ۲۰

    • ★★★★★
      ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۰:۰۲:۳۲

      والا من اطلاعاتی در مورد مشخصات سخت افزاری شون نداشتم.
      ولی همین بازی که شما گفتین رو می تونین با کراش بندیکوت ۳ مقایسه کنید و ببینید که تفاوت خاصی ندارن.
      یا مثلا Alien Resurrection یا Metal Gear Solid
      احتمالا دلیلش نوع بهره برداری از قدرت سیستم و استفاده از سیستم CD روی کنسول سونی بوده

      ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۰:۰۴:۳۳

    :ps: = :15:
    واقعا متاسفم برای دوستانی که پلی ۱ رو تاثیر گذارترین نمیدونن! به چند دلیل مهم پلی ۱ انقلابی ترین کنسول در زمان خود بود:
    ۱.نخستین تجربه هایی که واقعا معنای ۳ بعدی رو تعریف کردن رو پلی ۱ بود: Crash-Spyro-Metal Gear-Resident Evil-Tekken-Atlantis-Aladdin-Final Fantasy-Twisted Metal-Harry Potter-...
    تجربه های زلدا و ماریو به اندازه ی اونا که قوی نبودن که
    ۲.عرضه ی بازی های کنسولی برروی دیسک و حجم اطلاعات بالا بر روی بازی ها از اون موقع شروع شد
    ۳.سیستم ذخیره ی بازیه روان و سریع برای اولین بار (نکته ای که در مورد کنسولایی مثل Sega خیلی آزاردهنده بود)
    ۴.شبیه سازی حرفه ای رانندگی برای اولین بار Gran Turismo که حتی فرمون جداگانه هم برایش عرضه کردند(یادتون میاد چه باحال بود)
    کنسولای پلی ۱ به بعد بیشتر تاکیدشون بر توان گرافیکی کنسول هست (جدا از بحث انلاین و اینا) ولی "متفاوت ترین" عناصر در مورد بازی موقع پلی ۱ شکل گرفت.
    پلی ۲ هم جایگاه خوبی داره و میشه گرفت در واقع اولین جهش گرافیکی جدی از زمان پلی ۲ شروع شد ولی خب بازم پلی ۱ جایگاه والاتری در این حوزه داره.

    ۴۴

  • ★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۱:۳۳:۳۹

    بعد از خوندن این پست زیبا و دل انگیز یاد یک سری پست قدیمی که روزبه‌ی عزیز در سایت قرار داده بود افتادم که در رابطه با کنسولهای قدیم بود و چقدر مثل این پست حس نوستالژیک قشنگی داشت...
    بحث در رابطه با بهتر بودن کدام کنسول در مقایسه با تمامی کنسولهای نسلهای بعد کار آسونی نیست و تا حدودی چاشنی سلیقه رو نیاز داره که از نظر من کاملا قابل احترام هست...
    در هر صورت دلم نیومد که بابت تهیه‌ی این پست دوست داشتنی از علیرضای عزیز تشکر نکنم، مرسی رفیق، منتظر قسمت بعدی هستیم...

    ________________
    ( STING in WWE )

    ۲۱

  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۱:۵۴:۰۵

    در کل همیشه اولین ها و اونهایی که راه توسعه رو گسترش دادن باید اهمیت ویژه ای قائل شدش من خودم اتری ۲۶۰۰ رو Gameboy و ps1 رو خیلی قبول دارم تو این لیست اون n64 هم باهاش اصلا کار نکردم نمیدونم اون زمان امده چیکار کرده (دسته انالوگ دار بازی های ۳d قبل ps1 مثل اینکه اورده) ولی میگم اون تاثیری که ps1 تو جامع داشت خیلی اهمیت داره

    ۰۰

  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۲:۴۵:۳۲

    اینا چین دیگه؟
    کنسول فقط کنسول امپراطور :lol: :lol:

    ۲۲

  • ★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۹:۰۱:۳۹

    آتاری
    سگا
    پلی استیشن
    نینتندو
    :15: :15: :15:
    کلی خاطره زنده شد
    رتبه اول هم بدون شک باید سلطان کنسولها , پلی استیشن ۲ کبیر باشه
    :ps: :ps: :ps:

    ۰۲

  • ★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۰۹:۰۶:۲۳

    خاطرات مرور شد... چه دورانی :'(
    البته بالاتر بودن نینتندو۶۴ نسبت به Ps1 عجیبه و باید بول کرد جدا از بحث سخت افزاری.. واقعا تحول بزرگی بود ps1
    در هر صورت یک نینتندو کبیر بیشتر نمیمونه (و صد البته سونی)

    ۰۰

  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۱۰:۴۷:۵۰

    عجب پست مشتی بود خاطراتمون مرور شد البته من که سنم پایینه ولی یادمه بعضی هاشونو

    دست اقا علیرضا درد نکنه

    ۱۰

  • ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۱۳:۵۹:۱۱

    :n:

    از نظر من wii بهترین کنسول بازی خانگی هست که تا به الان آمده

    به چند دلیل :

    ۱-نوآوری در گیم پلی

    ۲- تنوع نسبتا خوب

    ۳- فروش بهتر از رقیبانش ( بر خلاف قدرت بسیار پایینترش در برابر رقیبانش که HD بودند مثل PS3 و ...)

    ۴-انحصاری های نسبتا خوب و پر تعداد

    اینا مهمترین دلایلی هست که به ذهنم میرسه فعلا

    :n:

    ممنون

    ۰۰

  • ★★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۱۴:۳۰:۱۷

    برترین کنسول تاریخ، PS1 ...
    هیچ چیزی نمیتونه تاثیری که این ابرکنسول زمان خودش گذاشت رو توصیف کنه :15:
    با تشکر از Nintendo 64 :15:

    ۲۱

  • ★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ در زمان ۲۰:۵۹:۵۰

    ممنون زحمت کشیدی برا مقاله خسته نباشی .ps1 :ps:

    ۰۰

  • ★★★
    ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ در زمان ۰۸:۵۷:۴۴

    کنسولی که کلود و سفیروث (سری فاینال فانتزی) ... جیل والنتاین و لئون (سری رزیدنت اویل) (دینو کرایسیس)... کراش ... سالید و لیکوئید اسنیک ... لارا کرافت ... سری تیکن و کارکترهای محبوبش .... و .................. کلی بازی و شخصیت جریان ساز و بزرگ دیگه یا خودش داشته یا به دنیا شناسونده که باید تا صبح اسم ببرم (حالا اصلا کاری به تحولات سخت افزاریش و قدرت اون موقع سونی تو گسترش بازار این صنعت ندارم ) رو بیای بزاری ۸م پایین تر گیم بوی .... جمع کن بابا بینیم ... حتما کیم کیوب و wii و wii u هم قراره بالاتر از ps2 و ps3 باشن :27: :26: :25: :D :11:

    ۲۰

    • ۱۳۹۳/۰۹/۱۵ در زمان ۲۲:۳۸:۲۹

      عزیز دل تنها جایگاهی که بحثی سرش نیست گیم بوی هست چون سود خالص صنعت رو ایجاد کرده

      ۰۰

    • ۱۳۹۳/۱۰/۰۲ در زمان ۲۰:۵۰:۱۰

      اگه Ps1 تحوّل در کنسول های خونگی بود(که قبول دارم این حرف رو و با وجود علاقه شدیدم به زلدا اکارینای زمان و بالاتر دونستنش از تمام عناوین PS1 اون موقع بازم نمیتونم هضم کنم پایین تر بودنشو از N64 !!)
      ولی اگه میگید Ps1 تحوّله تو کنسول های خونگی....اینم بدونید که کلّ جدّ و آباد کنسول های دستی مدیونن به نینتندو و Game Boy و ورژن های متعدّدش

      مقاله خوبیه
      امیدوارم رتبه اوّل جز PS2 و یا Wii چیز دیگه ای نباشه :13:

      ۰۰

شما باید ورود برای ارسال نظر